Poenostavljenje administracije. Nedavno se je učiteljstvu nudila priložnost, da po svojih izkušnjah izreče sodbo o gorenji zadevi ter da predlaga, kako se naj poenostavi prosvetna administracija na način, ki ne bi škodoval rednemu poslovanju. V uradih se vedno poudarja potrebo poenostavljenja administracije; bila so celo naročila višjih oblastev, da se mora vsako delo čimbolj poenostiviti, toda doslej je ostalo samo pri dobri volji. Mogoče se v tej zadevi javi še kdo s kakim dobrim nasvetom. V tem članku se omejim le na prosvetno adminv stracijo, v kolikor pride ž njo v dotik učiteljstvo. Vprašanje se lahko tretira iz dveh vidikov: 1. Poenostavljenje administracije v okvirju zakonov, brez spremembe istih in 2. poenostavljenje administracije na podlagi sprememb zakonitih določb. Ker je predmetno vprašanje poteklo od IV. oddel'ka kralj. banske uprave, ki po svojem delokrogu ne more poenostavljati administracije v smislu toč. 2., je tretirati vprašanje le iz ožjega vidika — pod toč. 1. Naša administracija boluje glede komplikacije že od samega začetka. Vzrokov bolezni je več; dva glavna pa sta: neznanje in nezaupanje. Ljudje, ki poznajo administracijo, trdijo, da se po uradih ustvarja veliko dela, ki je nepotrebno. (N. pr. pretiravanje v stat. poročilih, razna periodična poročila itd.) Vsa administracija temelji na zakonih, ki se izpopolnjujejo s pravilniki, uredbami itd. Za izvršitev zakonov pa se postavljajo eksekutivni organi— uradništvo, od katerega je zelo odvisen način izvršitve. Za posamezne referate se postavljajo strokovni referenti. Ako strokovni referent ni »strokovnjak«, nastanejo pri referatu komplikacije, ki se čutijo navzgor in navzdol. Prispodobimo z našim upravnim aparatom človeško telo, 'ki ima za izvrševanje funkcij: možgane, srce in ude. Pamet, ki je najvišje postavljena, ne sme slediti težnjam srca ali udov. Ker izvršna navodila vedno prihajajo od višjega oblastva, je potrebno, da se pri njem v naprej presoja izvedljivost in končni rezultat naročila. Če temu ni tako. se večkrat popravljajo, izpopolnjujejo in celo preklicujejo izdani razpisi in odločbe. Šolska upraviteljstva in sreska načelstva so menda že izjavila svoje mnenje o poeno- stavljenju administracije, ki pa kljub vsem prizadevanjem ne bo poenostavljena, ako ne bomo poskrbeli, da bo vse učiteljstvo dodobra poučeno o svojih dolžnostih in pravicah, šolski upravitelji pa povrh še o administraciji svojega delokroga. Upravni organi, Iki niso proučili zakona o narodnih šolah, zakona o drž. uradnikih, zakona o občem upravnem postopku, zakona o taksah in zakona o drž. računovodstvu v zvezi z nekaterimi uredbami in pravilniki, ki tvorijo podlago admkristrativni službi, ne morejo vršiti. službe v smislu določb § 69. U. Z., ker si niso na jasnem. ali je njihov postopek pravilen. Ako nekateri šol. upravitelji prijavljajo n. pr. periodične poviške svojega učiteljstva 2 do 3 leta prezgodaj, ali pa nekaj let prepozno, tedaj ni mogoče misliti na poenostavljenje administracije. Sicer se ne more zahtevati od učiteljstva, da bo popoln vzgojitelj in administrativni uradnik, toda neobhodno potrebno je in v njegovem lastnem interesu, da zna vsaki svoji zadevi (vlogi) dati pravilno obliko in ji najti predpisano zakonito podlago. Zadostuje, da učitelj ali upravitelj ve, da so za postopek v neki zadevi izdana navodila in da jih po potrebi poišče. To pa ne bo težko, ako bo imela vsafca šola lepo urejeno zbirko normalij, ali pa vsaj indeks. To so normativni razpisi in važnejše odredbe, izdane od prosvetnih oblasti, posamezno ali v »Prosvetnem glasniku«, ki predpisujejo postopek v posameznih zadevah. Izobrazba učiteljstva v tej smeri bo velika pomoč k poenostavljenju administracije. Brez pretiravanja lahko uvrstimo prosvetno administracijo med najbolj komplicirane. V prosvetnih pisarnah je pogostokrat delovalo začasno zaposleno bolno ali nadštevilno učiteljstvo, ki se ni> moglo zadosti poglobiti v delo. Naša administracija potrebuje kader dobro izobraženega, agilnega in iniciativnega uradništva, bodisi iz vrst učiteljstva, ali drugih za to stroko pripravljenih uradnikov. Prednja izvajanja pojasnjujejo komplikacijo administracije radi neznanja, komplikacije naše administracije radi nezaupanja, ki se je po vojni zavleklo v urade, pa so večinoma utemeljena v zakonih in zakonitih predpisih.