111 M E D I A T I Z A C I J A R E L I G I J E I N Z A M I K A N J E R E L I G I J S K I H A V T O R I T E T : N E T N O G R A F S K A R A Z I S K A V A D I G I T A L I Z A C I J E I Z B R A N I H S L O V E N S K I H R E L I G I J S K I H S K U P N O S T I M E D E P I D E M I J O K a t j a K o r e n O š l j a k Uvod V okviru mednarodnega projekta Religijske skupnosti v virtualni dobi (Recovira) je bil eden izmed raziskovalnih ciljev mapiranje sple- tne prisotnosti treh religijskih skupnosti v vsaki izmed sodelujočih dr- žav, in sicer večinske religije, ene uveljavljene manjšinske in ene manj prominentne manjšinske. V Sloveniji zato omenjeni projekt proučuje Rimskokatoliško cerkev, Islamsko skupnost v Republiki Sloveniji in Skupnost za zavest Krišne. Posebno pozornost smo namenili obdobju zaprtja javnega življenja v času epidemije covida19, ki je pomenila svoj- stven izziv za pripadnike religijskih skupnosti, prav tako so rez v stiku s svojimi občestvi obravnavale tudi religijske institucije oz. njihove av- toritete. Zasnovali smo netnografsko raziskavo, s katero smo nameravali za- jeti različne dejavnike oz. zaznati čim več »neznanih neznank« glede digitalizacije in mediatizacije slovenskih religijskih skupnosti v času epidemije covida-19. Študija je izhajala iz predpostavke, da je epidemi- ja povečala potrebo po digitalni prisotnosti religijskih skupnosti. Digi- https://doi.org/10.35469/poligrafi.2024.468 Poligrafi, št. 115/116, letn. 29, 2024, str. 111–139 P O l I g R a f I 112 talne medije smo tako razumeli kot kanal in kontekst za premoščanje prekinitve fizičnega združevanja religijskih skupnosti. Namen tega besedila je predstavitev študije morebitnih učinkov digitalnih oz. digitaliziranih praks religijskih skupnosti v odnosu do religijskih avtoritet.1 Študijo sta usmerjali dve raziskovalni vprašanji: 1. kako so religijske institucije v času zaprtja javnega življenja med epi- demijo s pomočjo digitalnih medijev premoščale izgubo stika s svojimi občestvi ter 2. kako so v kontekstu digitalnih medijev vodstva religij- skih skupnosti v času zaprtja javnega življenja izražala avtoriteto oz. svojo vlogo v razmerju do pripadnikov skupnosti in v družbi nasploh. Od leta 2020, ko je prišlo do disrupcije vsakdana, s katero smo osta- li fizično izolirani od svojih skupnosti, je upadlo tudi religijsko udej- stvovanje v živo. Epidemija je odnesla gotovost vsakdanjega življenja in prizadela tudi religijske skupnosti, zaradi česar so nekateri vodje is- kali načine za tolažbo in pomoč ljudem, drugi pa so podžigali delitve in promovirali samozdravljenje,2 ugotavlja abby Day v predgovoru k učbeniku sociologije religije. Raziskava prakticiranja religije med bel- gijskimi pripadnicami RKC med epidemijo poudarja vidik žensk, ki sta jim umanjkala fizično izkustvo obiskovanja cerkva in sodelovanje v religijskem obredju, zaradi česar so med drugim še posebej ob ver- skih praznikih občutile izoliranost.3 Da je epidemija močno spremeni- la vsakdanje življenje in povzročila pomembne spremembe v vedenju, vključno z načinom, na katerega religijske skupnosti opravljajo svoja obredja, ugotavljajo tudi v pregledni analizi študij latinskoameriških religij: »Intenzivna uporaba interneta (družbenih medijev) v religijske namene [je bila], zlasti s strani krščanskih cerkva in skupin za prozeliti- zem, izvajanje in deljenje religijskih aktivnosti, pred krizo zelo pogosta. Implementacija zapor in strogih protokolov za družbeno distanciranje je ustvarila močen pritisk na religijska gibanja in njihove vodje, da so 1 Članek je rezultat raziskovalnega projekta Religijske skupnosti v virtualni dobi (https:// chanse.org/recovira/), ki je potekal med 1. novembrom 2022 in 31. oktobrom 2024 in ga je v okviru programa CHaNSE ERa-NET Co-fund financiral program Evropske unije Horizon 2020 Research and Innovation (na podlagi pogodbe št. 101004509). 2 abby Day, Sociology of Religion : Overview and Analysis of Contemporary Religion, 1. izd. let. 1. (Routledge, 2020), vii–viii, https://doi.org/10.4324/9780429055591. 3 Eline Huygens, »Practicing Religion during a Pandemic: On Religious Routines, Embodi- ment, and Performativity,« Religions 12, št. 7 (2021): 6. https://doi.org/10.3390/rel12070494. M E D I A T I Z A C I J A R E L I G I J E I N Z A M I K A N J E R E L I G I J S K I H A V T O R I T E T 113 še več vlagali v platformo za prenos bogoslužij prek spleta.«4 Zaprtje javnega življenja in prepoved fizičnega druženja sta bila velik izziv tudi za religijska gibanja, ki delujejo v diasporah, ugotavlja Heidi a. Cam- pbell. Pri tem osvetli iznajdljivost religijskih vodij v ZDa, ki so, kot piše, razmeroma lahko migrirali iz fizičnih v spletne prostore, pri čemer so inovirali oblike izražanja pripadnosti svoji religiji – npr. s civilno nepokorščino in kršenjem odlokov o prepovedi združevanja.5 afriška študija6 pa raziskuje, kako so videokonferenčne platforme nadomesti- le nekatere čutne oz. zaznavne vidike religijskih praks med bogoslužji. Konceptualno se opre na zmogljivosti7 medijev in opazuje npr. uporabo pogovornih oken in emotikonov za ustvarjanje mrzlice (angl. hype), s čimer občinstvo na Zoomu v vlogi občestva podpira duhovnika pri poustvarjanju afektivnega okolja, digitalni mediji pa so razumljeni kot duhovna orodja. Zaradi možnosti »večterenskega« (angl. multi-sited)8 zbiranja po- datkov, vzporednega raziskovanja na več lokacijah hkrati9 in zbiranja podatkov o skupnosti ter njihovega povezovanja skozi več digitalnih medijev smo v svoji raziskavi izbrali netnografski pristop. Netnografija namreč kot posebna oblika kvalitativnega raziskovanja družbenih me- dijev prilagaja metodološke postopke za opazovanje »subkultur, skupin 4 Donizete Rodrigues, »How to Study Religion? Notes on Research Methodology in the Context of latin american Religions,« International Journal of Latin American Religions 7, št. 1 (junij 2023): 243, https://doi.org/10.1007/s41603-022-00188-0. 5 Heidi a. Campbell, »Religion Embracing and Resisting Cultural Change in a Time of Social Distancing,« v Religion in Quarantine : The Future of Religion in a Post-Pandemic World, ur. Heidi a. Campbell (Digital religion publications, 2020), 12, https://doi.org/10.21423/reli- gioninquarantine. 6 giuseppina addo, »Join the Holy Spirit on Zoom,« Approaching Religion 11, št. 2 (2021), https://doi.org/10.30664/ar.107728. 7 Elisabetta Costa, »affordances-in-Practice: an Ethnographic Critique of Social Media logic and Context Collapse,« New Media & Society 20, št. 10 (2018): 3641–56, https://doi. org/10.1177/1461444818756290. 8 george E. Marcus, »Ethnography in/of the World System: The Emergence of Mul- ti-Sited Ethnography,« Annual Review of Anthropology 24, št. 1 (1995): 95–117, https://doi. org/10.1146/annurev.an.24.100195.000523. 9 Robert V. Kozinets, Netnography : the essential guide to qualitative social media research (Sage, 2020); Robert V. Kozinets, »Management Netnography: axiological and Methodologi- cal Developments in Online Cultural Business Research,« v The SAGE Handbook of Quali- tative Business and Management Research Methods, ur. Cathy Cassell, Cunliffe, ann, in gina grandy (london: SagE, 2015), https://doi.org/10.13140/rg.2.1.3029.4487. P O l I g R a f I 114 in virtualnih skupnosti ter socialnih interakcij, ki potekajo v računal- niško posredovanem komuniciranju,« pri čemer so objavljeni zapisi v obliki besedil, slik, videoposnetkov in v drugih formatih primarni vir informacij za razumevanje opazovanih fenomenov. 10 V eni od novejših netnografskih študij religije so tako analizirali osrednji spletni ultraor- todoksni judovski forum, ki odpira hibridni »tretji prostor digitalne religije, ker se v njem prepletajo religijske in sekularne vsebine, zaradi česar služi tudi kot družabni prostor, v katerem člani izražajo osebnosti in mnenja, kažejo sposobnosti in se celo igrajo.11 V katalonski raziskavi potrošnje religijskih vsebin v kontekstu digitalnih medijev so ob struk- turiranem anketnem vprašalniku in poglobljenih intervjujih za zbiranje podatkov prav tako uporabili netnografijo.12 Ena izmed glavnih ugo- tovitev katalonskih raziskovalcev je, da verujoči možnosti digitalnega konteksta ne izkoriščajo za spoznavanje lastne religije in oblikovanje fleksibilnejših oblik verovanja niti za premoščanje razlik med različnimi religijskimi skupnostmi oz. spoznavanje teh.13 Netnografija kot metoda za proučevanje religijskih skupnosti Netnografija je specializirana oblika etnografskega empiričnega razi- skovanja, ki se osredinja na skupnosti v digitalnem okolju. Njena krov- na empirična disciplina je, kot je razvidno že iz poimenovanja, etnogra- fija. Kot pravi Robert Kozinets, gre za obliko »digitalne antropologije,« 14 ki je podobna »medijski antropologiji«.15 Etnografijo kot antropo- loško in sociološko raziskovalno metodo zanimajo »odnosi med druž- benimi akterji, posamezniki ali skupinami ter položaji in družbenimi 10 Rodrigues, »How to Study Religion?,« 242. 11 Sarit Okun in galit Nimrod, »Online Ultra-Orthodox Religious Communities as a Third Space: a Netnographic Study,« International Journal of Communication 11(2017): 2825–2841, https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/viewfile/6515/2085. 12 Míriam Díez Bosch, Josep lluís Micó Sanz in alba Sabaté gauxachs, »Typing My Re- ligion. Digital Use of Religious Webs and apps by adolescents and Youth for Religious and Interreligious Dialogue,« Church, Communication and Culture 2, št. 2 (16. junij 2017): 121–43, https://doi.org/10.1080/23753234.2017.1347800. 13 Díez Bosch, Micó Sanz in Sabaté gauxachs, 134–35. 14 Kozinets, Netnography, 21. 15 Prav tam, 22. M E D I A T I Z A C I J A R E L I G I J E I N Z A M I K A N J E R E L I G I J S K I H A V T O R I T E T 115 vlogami, ki jih akterji zasedajo in imajo v družbenem okolju, v katero so vključeni«.16 Z vidika Simmla in Webra naj bi omogočala izvedbo em- pirije za namen »mikrosociologije,« vendar ima »dejansko širši pristop, ki se osredinja na razumevanje družb in skupin na podlagi poglobljenih in natančnih opisov družbeno-kulturnih in religijskih praks«.17 Etno- grafija si tako prizadevata razložiti, kako opazovane prakse, izkušnje in družbena dinamika ustvarjajo pomene za posameznike in skupnosti, za- radi česar se je verjetno uveljavila že v zgodnjih raziskavah internetnih oz. virtualnih oz. digitalnih skupnosti. Ena izmed pionirk na tem področju je Christine Hine z delom Vir- tualna etnografija (2000). V njem ugotavlja, da je internet nova oblika etnografskega terena, saj je prizorišče kulture in hkrati njena materiali- zacija oz. kulturni artefakt, ki ga oblikujejo razumevanja in pričakova- nja ljudi.18 Po njenem mnenju je digitalne medije treba proučevati kot kulturo in kot prostor, v katerem se (re)konstituira kultura.19 Zato je vloga etnografa, da »v neposrednem stiku s sogovorniki proučuje pojave in kulturne prakse, ki potekajo v virtualnih skupnostih«.20 Po avtoriči- nem mnenju so digitalni mediji tudi prizorišče uprizarjanja, zamikanja oz. rekonstituiranja kulture in s tem religije, zaradi česar je prek njih mogoče digitalnoetnografsko opazovanje religijskih skupnosti. Digitalni mediji lahko dopolnjujejo zbiranje etnografskih podatkov o opazovani skupnosti ali pa so primarni prostor opazovanja, podatke je tako mogoče zajemati med spremljanjem vsakdanjega življenja skupno- sti na različnih spletnih mestih in prek aplikacij družbenih omrežij fa- cebook, X (Twitter), YouTube, TikTok itd. Kot ugotavlja Rodrigues,21 se je že v 90. letih kot odgovor na potrebo po prilagoditvi klasične etnografske metode proučevanju virtualnega sveta pojavilo več meto- doloških konceptualizacij in pristopov, poleg netnografije in virtualne 16 Rodrigues, »How to Study Religion?,« 238. 17 Prav tam, 242. 18 Christine Hine, Virtual Ethnography (london: SagE Publications, 2000), 14, https://doi. org/10.4135/9780857020277. 19 Rodrigues, »How to Study Religion?,« 243. 20 Prav tam. 21 Prav tam, 242. P O l I g R a f I 116 etnografije tako še digitalna etnografija, spletna oz. online etnografija, spletnografija (angl. webnography)22 in kiberetnografija.23 aplikacija netnografske metode na področju raziskovanja religijskih skupnosti je torej v skladu s konceptualizacijo digitalnih medijev kot prizorišč kulture in kulturnih artefaktov na eni strani, na drugi pa tudi s Kozinetsovo opredelitvijo metode, namenjene raziskovanju skupno- sti. S popularizacijo in komercializacijo interneta, ki je informacijski in komunikacijski temelj digitalne medijske infrastrukture, je ta metadigi- talni medij vse pomembnejši tudi v religijskem življenju. Internet niso s pridom prevzela le nova religijska gibanja z izključno medijiranim de- lovanjem, npr. v obliki »virtualnih cerkva,« katerih pripadnice in pripa- dniki se fizično ne srečujejo, ampak so njegov potencial prepoznale tudi tradicionalne religije.24 Digitalni mediji so danes za religijske skupnosti pomemben komunikacijski kanal za organizacijo religijskih dogodkov in širjenje njihovih sporočil.25 1. Digitalizirane ali digitalne religijske skupnosti? Več aktualnih študij religijskih skupnosti26 ločuje med 1. religijami, ki so izvorno sicer nedigitalne, ampak so iz različnih potreb po dose- gu sodobnih občinstev, ki so lahko zanje potencialna občestva, posegle po internetu oz. digitalnih medijih, ter 2. sodobnimi religijskimi sku- 22 glej npr. tudi larissa Hjorth, Heather Horst, anne galloway in genevieve Bell, ur. The Routledge Companion to Digital Ethnography (New York, london: Taylor & francis group, 2017), https://doi.org/10.4324/9781315673974. 23 Katie J. Ward, »Cyber-Ethnography and the Emergence of the Virtually New Community,« Journal of Information Technology 14, št. 1 (1999): 95–105, https://doi. org/10.1080/026839699344773. 24 Rodrigues, »How to Study Religion?«, 243. 25 Prav tam. 26 glej npr. Christopher Helland, »Online-Religion/Religion-Online and Virtual Commu- nities,« Religion and the Social Order 8 (2000): 205–23, https://www.academia.edu/86647261/ Online_Religion_Religion_Online_and_Virtual_Communitas; Christopher Helland, »On- line Religion as lived Religion. Methodological Issues in the Study of Religious Participation on the Internet,« Online-Heidelberg Journal of Religions on the Internet 1 (2005), https://api. semanticscholar.org/CorpusID:147573014; ateeq abdul Rauf, »an Islamic Revivalist group’s Unsuccessful attempt to find Meaning on Whatsapp: a Case Study of Understanding Un- sustainable asymmetrical logics between Traditional Religion and the Digital Realm,« Religi- ons 13, št. 9 (5. september 2022): 823, https://doi.org/10.3390/rel13090823. M E D I A T I Z A C I J A R E L I G I J E I N Z A M I K A N J E R E L I G I J S K I H A V T O R I T E T 117 pnostmi, ki so vzniknile na internetu in je njihovo delovanje vezano izključno na digitalne medije. Prosto po Hellandu27 bi prve lahko ime- novali digitalizirane religijske skupnosti, druge pa digitalne religijske skupnosti. Tradicionalne religijske skupnosti so digitalne medije začele doma- čiti kot hierarhične, avtoritarne ali vsaj organizacijsko močne instituci- je. Helland jih opisuje kot religijske skupnosti, ki delujejo »od zgoraj navzdol«. Internet je zanje zunanji prostor, v katerega vstopajo zara- di izvajanja svojih dejavnosti, poleg tega pa pri komuniciranju skozi digitalne medije ohranjajo hierarhije svojih organizacij.28 gre torej za idejo razširjanja prisotnosti religijskih avtoritet na splet, kjer ohranjajo obliko »množičnega« komuniciranja avtoritete z občestvom oz. članom religijske skupnosti.29 Hellandov koncept spletne religije (angl. online religion) se nanaša na »novo obliko religijskega udejstvovanja« na spletu, pri katerem so posamezniki v interakciji z religijskimi sistemi verovanja, predstavljenimi na internetu. Po Hellandovem razumevanju se spletna religija formira od spodaj navzgor (angl. bottom-up), saj njeni pripadni- ki vanjo prispevajo z izrazi osebnega verovanja, na te pa prejemajo prav tako osebne odzive drugih pripadnikov. gre torej za dialektični proces, v katerem se spletna religija rekonstituira – verovanje se razvija, spremi- nja, prilagaja in fluktuira v smeri, ki jo uravnavajo pripadniki spletne religije.30 Kot pravi Helland, se koncept spletne religije kot religijske skupnosti, formirane od spodaj navzgor, nanaša na Turnerjevo razu- mevanje skupnosti, v katerih prevladuje družbena nedorečenost in so v njih mnogi družbeni označevalci članov skupnosti odsotni. 2. Zlitje spletnih in »fizičnih« religijskih sfer V študiji, ki jo je opravil čez dobrih deset let (2016), se tudi Helland ne sklicuje več izrecno na odsotnost družbenih kazalnikov, še vedno 27 Helland, »Online-Religion/Religion-Online and Virtual Communities.« 28 Christopher Helland, »Digital Religion,« v Handbook of Religion and Society, ur. David Yamane (Springer International Publishing, 2016), 177–96, https://doi.org/10.1007/978-3- 319-31395-5_10. 29 Prav tam, 178–81. 30 Helland, »Online-Religion/Religion-Online and Virtual Communities,« 214. P O l I g R a f I 118 pa velja, da jim digitalni mediji omogočajo vzajemne interakcije med religijskimi avtoritetami in laiki ter tudi med laiki samimi.31 Poleg tega digitalni mediji pripadnikom spletnih religij omogočajo ustvarjalno oblikovanje religijskih praks, kot so molitve ali meditacije prek sple- ta.32 Kot piše Campbell,33 podobno pa kažejo tudi rezultati te študije, so v času zapiranja javnega življenja med epidemijo tudi tradicionalne religijske skupnosti izkoristile možnosti digitalne mediacije religijskih praks. Vendar je poleg empiričnih razlogov treba opozoriti tudi na kon- ceptualne premisleke o tipologiji digitalnih religij in digitaliziranih re- ligijah. Vseprisotnost digitalnih medijev in njihovo gosto prepletanje z vsakdanjimi praksami sta za raziskovalce religije, kulture, medijev itn. znak, da več kot tri desetletja stara binarna ločevanja online-offline med digitalnimi in »fizičnimi« prostori niso več ustrezna. Ko je bila interne- tna povezava ekskluzivna dobrina ter smo se z njo zaradi tehnično-in- frastrukturnih in ekonomskih omejitev povezovali redko in praviloma z zelo specifičnimi nameni (da bi recimo preverili, ali smo prejeli odgovor na zadnje elektronsko sporočilo, ali pred spanjem klepetali na IRC-u), smo bili »na internetu,« sicer pa ne. Danes pa smo »na internetu« nepre- kinjeno ter smo prek pametnega telefona in digitalnih medijev nasploh soprisotni v »fizičnem« in digitalnem prostoru. Na zlitje oz. integracijo spletnih in fizičnih religijskih sfer opozori tudi Campbell.34 Raziskova- nje digitalne religije opredeljuje kot proučevanje, »kako digitalni mediji in tehnologije vplivajo in oblikujejo religijska verovanja, prakse, sku- pnosti in izražanje« v združenem in zmešanem tehnološko-kulturnem prostoru. Digitalna religija torej črpa tako iz spletne kulture, za katero sta značilni interaktivnost in konvergenca, kot iz tradicionalne religije z ustaljenimi sistemi verovanj, zaradi česar ni samo replika na tradicional- ne religijske prakse s pomočjo oz. prek digitalnih medijev, ampak vklju- čuje »transformacijo in adaptacijo teh praks v digitalnem kontekstu«.35 Tako je tudi mogoče opazovati religijske avtoritete v digitalnem konte- 31 Helland, »Digital Religion.« 32 Prav tam.« 33 Heidi a. Campbell, »looking Backwards and forwards at the Study of Digital Religion,« Religious Studies Review 50, št. 1 (2024): 83–87, https://doi.org/10.1111/rsr.17062. 34 Campbell, »looking Backwards and forwards,« 86. 35 Prav tam, 83. M E D I A T I Z A C I J A R E L I G I J E I N Z A M I K A N J E R E L I G I J S K I H A V T O R I T E T 119 kstu in kako se te soočajo z digitalno kulturo ter z njo vežejo in zlivajo svoje ustaljene organizacijske religijske prakse. Netnografijo, ki jo zani- majo manifestacije družbenosti in kulturnih karakteristik v družbenih medijih,36 tako preizkušamo kot metodo za proučevanje razmerij moči med institucionalnimi avtoritetami in posamezniki. Omogoča namreč raziskovanje »moči korporacij, podjetij in skupin v današnjem tehnolo- ško prevladujočem družbenem svetu« ter tudi kako so digitalni mediji in z njimi povezane prakse vpletenih akterjev prispevali k »preobliko- vanju političnega, korporativnega in osebnega vpliva, kako so ga vsilili in okrepili«.37 Mediatizacija religije v digitaliziranem vsakdanu V konceptualnem smislu je za analizo razmerij moči med religijskimi institucijami oz. avtoritetami na eni strani ter pripadniki religijskih sku- pnosti na drugi mogoče poseči po teoretizacijah mediatizacije. Po svoje je to nehvaležno početje, saj celostne in zaključene teorije mediatizacije ni,38 vendar pa hkrati nudi teoretični okvir za sistematično raziskovanje družbenega komuniciranja tako da sami (digitalni) mediji niso v sredi- šču raziskovalne pozornosti,39 ampak so obravnavani v vlogi dejavnika ter hkrati konteksta kulturnih konstrukcij in transformacij. andreas Hepp npr. razume mediatizacijo na ozadju socialnega konstruktivizma 36 greiciele Morais, Valdeci Santos in Carlos gonçalves, »Netnography: Origins, founda- tions, Evolution and axiological and Methodological Developments and Trends,« The Qualita- tive Report, 18. februar 2020: 444, https://doi.org/10.46743/2160-3715/2020.4227. 37 Kozinets, »Management Netnography.« 38 andreas Hepp, Cultures of Mediatization (WIlEY, Polity Press, 2013), 46. 39 glej npr. Stig Hjarvard, »Mediatization and Cultural and Social Change: an Institution- al Perspective,« v Mediatization of Communication, ur. Knut lundby (De gruyter Mouton, 2014), 199–226, https://doi.org/10.1515/9783110272215.199; Sonia livingstone in Peter lunt, »Mediatization: an Emerging Paradigm for Media and Communication Research?,« v v Mediatization of Communication, ur. Knut lundby (De gruyter Mouton, 2014), 703–24, https://doi.org/10.1515/9783110272215.703; Knut lundby, Mediatization of Communica- tion. Handbooks of Communication Science (Berlin: De gruyter Mouton, 2014), https://doi. org/10.1515/9783110272215; Kim Christian Schrøder, »Towards the ‘audiencization’ of Me- diatization Research? audience Dynamics as Co-Constitutive of Mediatization Processes,« v Dynamics of Mediatization, ur. Olivier Driessens, göran Bolin, andreas Hepp in Stig Hjarvard (Springer International Publishing ag, 2017), https://doi.org/10.1007/978-3-319-62983- 4_5. P O l I g R a f I 120 kot družbeno konstrukcijo realnosti skozi različne forme in transforma- cije komuniciranja, ki izhajajo iz dialektičnih razmerij med subjekti in medijskimi institucijami.40 V okviru mediatizacije je tako mogoče opa- zovati učinke spreminjajoče se medijske krajine na religijske skupnosti tudi v daljšem časovnem obdobju, in sicer na eni strani ločeno medije in spremembe v njihovem delovanju, obliki, organiziranju, poslovanju itd., kar so gradniki t. i. medijske logike, in drugi, kako se religijska insti- tucija oz. njena institucionalna logika spreminja ne glede na medije ter tudi kot posledica sprememb medijev in v medijski krajini.41 Stig Hjar- vard, eden izmed prominentnejših raziskovalcev mediatizacije, ki pa v nasprotju s Heppom in drugimi predstavniki konstruktivistične teorije uporablja institucionalno teorijo mediatizacije, se posveča fenomeno- ma resakralizacije in desakralizacije družbe in med drugim ugotavlja, da religijske prakse postajajo vse bolj odvisne od medijev.42 Z oporo v lundbyjevem razumevanju mediatizacije43 se raziskoval- ni interes mediatizacije religije lahko izraža tudi v vprašanju, kako se religija spreminja, ko se zaradi digitalnih medijev preoblikujejo nek- daj ustaljeni komunikacijski vzorci. Če tukaj mislimo na razumevanje struktur moči, potem lahko gre za razmerja med vodstvi in vodilnimi kot avtoritetami religijskih institucij ter laičnimi pripadniki skupnosti, kadar pa nas zanima oblikovanje morebitnih novih religijskih avtoritet, pa je relevantno opazovati to triado: 1. institucionalno vodstvo kot tra- dicionalno avtoriteto, 2. vzhajajočo novo oz. alternativno avtoriteto in 3. laike. V kontekstu digitalizacije religije je o občestvu religijskih skupnosti smotrno misliti tudi kot o občinstvu digitalnih medijev, saj religijska skupnost z njihovo pomočjo ohranja stik in povezanost ter skrbi za mo- ralne in duhovne usmeritve. Zato je smiselno, kot to stori Kim Christi- an Schrøder, teorijo mediatizacije dopolniti, da vključuje tudi razmislek o vlogi občinstva. Schrøder44 izhaja iz Hjarvardovega modela institu- 40 Hepp, Cultures of Mediatization; andreas Hepp, Deep Mediatization (Key Ideas in Media & Cultural Studies) (london: Routledge, 2019). 41 livingstone in lunt, »Mediatization,« 706. 42 Hjarvard, The Mediatization of Culture and Society. 43 lundby, Mediatization of Communication, 3. 44 Schrøder, »Towards the ‘audiencization’ of Mediatization Research?« M E D I A T I Z A C I J A R E L I G I J E I N Z A M I K A N J E R E L I G I J S K I H A V T O R I T E T 121 cionalne mediatizacije,45 v katerega ob: a) medijski logiki, ki jo gradijo a1) tehnološka infrastruktura, a2) žanri, vsebine, naracija idr. elementi estetike ter a3) institucionalni oz. organizacijski okviri in regulacija, ter b) religijski logiki kot logiki te specifične institucionalne domene, ki se izraža v b1) materialnih in simboličnimi virih ter b2) formalnih in ne- formalnih pravilih religijskih skupnosti, vključi še dinamiko občinstva, ki vključuje izbiranje iz medijske ponudbe, interpretacijo in participaci- jo v medijih in prek teh. Umesti jo torej tako, da je vezana na medijsko logiko kot specifično raven dejavnikov in konteksta, s čimer postavi v ospredje prepletanje in transformacije med medijsko logiko in dinami- ko občinstva. Tako občinstveno razumevanje mediatizacije uporabljamo tudi v tej študiji. Pripadniki religijske skupnosti so v digitalnem kon- tekstu tudi občinstvo digitalnih medijev, ki ima aktivno vlogo in s tem določeno moč. Kot individualni (posamezen član občinstva) in/ali ko- lektivni družbeni akter se občinstvo udeležuje medijsko posredovanih družbenih interakcij, pogaja s sporočevalci o pomenu sporočil in lahko tudi participira v procesih oz. praksah, ki jih prenašajo institucionalni mediji46 – v tem primeru digitalni mediji religijskih skupnosti. Metoda zbiranja in analize podatkov Praksa netnografskega raziskovanja pogosto kot vstop na teren oz. izhodišče vključuje spletni iskalnik, v katerega raziskovalec ali razisko- valka vpiše iskalno frazo, ki kar se da natančno opredeljuje vsebino oz. skupnost, s katero se spoznava, prav tako uporablja orodja za iskanje, listanje in brskanje po družbenih omrežjih in drugih digitalnih medijih, ki bi lahko postali relevantni viri podatkov o proučevanem.47 V prime- ru projekta Recovira smo tri opazovane religijske skupnosti na spletu iskali z iskalnikom DuckDuckgo, pri čemer smo želeli najti digitalno prizorišče, ki je najbolj prominentno za vsako od religijskih skupnosti. Z iskalnimi frazami »katoliška cerkev v sloveniji,« »slovenska islamska 45 Hjarvard, The Mediatization of Culture and Society, 1. izd. (Routledge, 2013), https://doi. org/10.4324/9780203155363. 46 Kim Christian Schrøder, »audience Reception Research in a Post-Broadcasting Digital age,« Television & New Media 20, št. 2 (2019): 155–69, https://doi.org/10.1177/1527476418811114. 47 Morais, Santos, in gonçalves, »Netnography,« 445. P O l I g R a f I 122 skupnost« in »skupnost za zavest krišne slovenija« sta bili ustrezni sple- tni mesti dveh skupnosti hitro identificirani (katoliska-cerkev.si in is- lamska-skupnost.si), medtem ko je bilo nekoliko več truda potrebnega za identifikacijo osrednjega spletnega mesta skupnosti za zavest Kri- šne (iskcon-slovenija.blogspot.com/p/iskcon-slovenija.html), saj je bilo med zadetki več spletišč v slovenskem jeziku, ki so sugerirala osrednjo vlogo – npr. zaradi domene harekrisna.si. Zajemanje netnografskih podatkov je potekalo pozimi 2022 in spo- mladi 2023, in sicer tudi na kanalih religijskih skupnosti na družbenih omrežjih facebook, Twitter/X, YouTube in drugih spletnih mestih (npr. novičarski ali t. i. life-style portali), kjer so nas zanimala predvsem ko- munikativna dejanja institucij, manj pozornosti pa je bilo usmerjene v prostore, ki so namenjeni izključno laikom. Primarno smo se osredinili na objave v času epidemije (februar 2020–junij 2022), spremljali pa smo tudi objave prednjo in po njej (do junija 2023), da bi bolje ra- zumeli morebitne spremembe, do katerih je prišlo pri komuniciranju religijskih skupnosti na spletu. Raziskavo smo usmerili v komuniciranje religijskih avtoritet, torej organizacij oz. njihovih predstavnikov, ki oblikujejo in pripravljajo ob- jave na spletu in družbenih omrežjih oz. poskrbijo zanje. Zanimalo nas je namreč, kako se na institucionalni ravni soočajo z digitalizacijo in epi- demijo in torej kakšna je njihova vloga v procesih mediatizacije religije. Pregledali smo več sto različnih digitalnih vsebin različnih formatov in žanrov (največ je bilo spletnih strani in novic s spletnih mest in objav na družbenih omrežjih), ki pa večinoma niso prispevali k raziskoval- nemu cilju, zato jih nismo vnesli v podatkovno zbirko niti jih nismo analizirali. V preglednico, v kateri smo strukturirali relevantne objave oz. strani, smo vnesli okrog 80 enot vsebine, ki smo jih podrobneje pregledali in kategorizirali oz. opisali glede na več meril, med katerimi so bili religijska skupnost, naslov in povzetek vsebine, tematiziranje di- gitalne religijske prakse itn. Vsaka enota analize oz. pregledane vsebine je tako postala vrstica, zapisana v preglednici (tabela 1). V fazi zbiranja podatkov smo tako vsako enoto (izbrana vsebina oz. objava) opisali, kot je prikazano v tabeli 1. V naslednjem koraku smo vsebine podrobneje pregledali in analizirali za opredelitev digital- nih praks religijske skupnosti, razumevanje upravljanja skupnostnega M E D I A T I Z A C I J A R E L I G I J E I N Z A M I K A N J E R E L I G I J S K I H A V T O R I T E T 123 Ta be la 1 : I zs ek iz n et no gr af sk e po da tk ov ne zb irk e z i zb ra ni m i t re m i p rim er i ( za ra di o m ej ite v pr os to ra p ri tis ka nj u so tu ka j pr ed sta vi tv e po sa m ez ni h en ot n am es to v v rs tic ah u re je ne v st ol pc ih ). Pr im er i e no t i z p od at - ko vn e zb irk e: 1. R im sk ok at ol išk a ce rk ev 2. Is la m sk a sk up no st 3. S ku pn os t z a za ve st K riš ne lo ka ci ja /U R l ht tp s:/ /e vh ar ist ija .e u/ Pr en os iS ve tih M as .h tm l ht tp s:/ /w w w. isl am sk a- sk up - no st. si/ 20 20 /0 3/ m uf tij ev - na go vo r- v- ca su -e pi de m ije -v - slo ve ni ji/ ht tp s:/ /w w w. fa ce bo ok .c om / ph ot o/ ?fb id =1 01 63 46 65 11 31 05 53 & se t= pb .1 00 06 45 74 72 31 46 .- 22 07 52 00 00 Re lig ijs ka sk up no st rim sk ok at ol išk a isl am sk a H ar e K riš na Sl ov en sk i n as lo v Pr en os sv et e m aš e v živ o M uf tij ev n ag ov or č la no m Is la m sk e sk up no sti Pr vo v ab ilo k u de le žb i p re k sp le ta o d ra zg la sit ve e pi de m ije D at um o bj av e m ar ec 2 02 0 m ar ec 2 02 0 16 . m ar ec 2 02 0 Te m a Se zn am žu pn ij in d ru gi v iri , k i pr en aš aj o m aš e pr ek sp le ta . M uf tij ev n ag ov or o b za če tk u ep id em ije , o u kr ep ih it d. Sp le tn i d og od ek za za šč ito zd ra vj a bh ak t i n dr ug eg a pr eb iv al stv a. O pi s/ ra zlo g za vk lju či te v v vz or ec Sp le to m es to je n as ta lo m ed e p- id em ijo . O b po nu db i p ov ez av do p re no so v m aš je o po zo ril o, da je u de le žb a pr i m aš ah n a da lja vo p rim er na sa m o za b ol ne in st ar ej še . V zp os ta vl ja p ov ez av e m ed uk re pi za v ar ov an je zd ra vj a in vr ed no ta m i i sla m sk e ve re . O dz iv n a no vo re sn ič no st; p rv i pr ist op je p re m oš ča nj e ra zd al je m ed ži ve či m i v te m pl ju in ce lo tn o sk up no stj o itd . na da lje va nj e na n as le dn ji str an i P O l I g R a f I 124 Pr im er i e no t i z p od at - ko vn e zb irk e: 1. R im sk ok at ol išk a ce rk ev 2. Is la m sk a sk up no st 3. S ku pn os t z a za ve st K riš ne al i o br av na va d ig i- ta ln e re lig ijs ke p ra ks e ip d. ? da ne da Se n av ez uj e na e pi - de m ijo ? da da da In sti tu ci on al na a li up or ab ni šk a vs eb in a po lin sti tu ci on al na in sti tu ci on al na in sti tu ci on al na Pr od uc en t / izd aj at el je - vo im e al i n as lo v N i j as no : » Sp le tn a str an w w w. EV H aR IS T IJ a. eu z vs em i po ve za ni m i p od str an m i j e pr os to ča sn o – PR O ST O - V O lJ N O , N EP RO fI T N O in lJ U BI T El JS K O d el o. « Is la m sk a sk up no st v Re pu bl ik i Sl ov en iji . IS K C O N S lo ve ni ja Re ce pc ija /o dz iv, k o- m en ta rji , v še čk i . .. S po kr ov ite ljs tv om o z. po dp or o Sl ov en sk e šk of ov sk e ko nf er - en ce . / / M E D I A T I Z A C I J A R E L I G I J E I N Z A M I K A N J E R E L I G I J S K I H A V T O R I T E T 125 življenja s pomočjo oz. prek digitalnih medijev ter interpretiranje raz- merij moči znotraj religijske skupnosti in navzven oz. avtoritete v kon- tekstu digitalnih medijev (tabela 2). Rezultati analize spletne prisotnosti treh slovenskih religijskih skupnosti Predstavitev rezultatov netnografske študije je osredinjena na učinke oz. odzive treh slovenskih religijskih skupnosti ob razglasitvi epidemije covida-19. Najprej so nas zanimala osrednja spletna mesta religijskih institucij, ki služijo kot neke vrste »digitalni okvir« komunikativnega delovanja predstavnikov teh institucij kot religijskih avtoritet, sledil pa je pregled profilov na družbenih omrežjih. Epidemija covida-19 je nedvomno pospešila domačenje digitalnih medijev v kontekstu religijskega življenja. To med drugim potrjuje sple- tna zbirka s številnimi povezavami do spletnih prenosov maš RKC, ki je bila objavljena takoj ob razglasitvi zapore javnega življenja 13. marca 2020.48 S tem ko se je dostop do religijskega obredja liberaliziral tako, da pripadnikom ni več bilo treba do lokalne cerkve in so lahko mašo spremljali ne le od doma, ampak so se lahko priključili maši katerega koli duhovnika, so se lahko pospešile tudi transformacije v razmerjih moči znotraj skupnosti. Občinstva digitaliziranih religijskih praks so tako morda pridobila nekaj vzvodov moči, ki je pred tem pripadala lokalnemu župnišču in vsaj posredno tudi RKC kot religijski institu- ciji. Prišlo je torej do neke vrste prenosa moči cerkve oz. odvzema nje- ne avtoritete kot izključne pristojnosti za religijske obrede, s tem ko je prejem obhajila postal mogoč tudi na daljavo oz. blagoslov na daljavo itd. Dodatno pa so razmerja moči znotraj skupnosti zamikali tudi di- gitalni medijski zvezdniki, npr. duhovniki z že oblikovano afiniteto do digitalnih medijev, ki so agilno pograbili krizo kot priložnost in so se medijirali neposredno v domove svojih občestev – digitalnih občinstev. 48 Slovenska škofovska konferenca, »Prenos svete maše v živo,« 13. marec 2020, https://evha- ristija.eu/PrenosiSvetihMas.html. P O l I g R a f I 126 Ta be la 2 : I zv le če k kl ju čn ih u go to vi te v ne tn og ra fsk e an al ize p re m oš ča nj a izg ub e sti ko v s p om oč jo d ig ita ln ih m ed ije v v tre h slo ve ns ki h re lig ijs ki h sk up no sti h Re lig ijs ka sk up no st 1. R im sk ok at ol išk a ce rk ev 2. Is la m sk a sk up no st 3. S ku pn os t z a za ve st K riš ne Id en tifi ci ra na sp le tn a pr iso tn os t Sp le tn o m es to in d ru žb en a om re žja : f ac eb oo k, In sta gr am , x/ Tw itt er . Sp le tn o m es to v sl ov en sk em in b os an sk em je zik u. Ve č sp le tn ih m es t i n pr ofi lo v na dr už be ni h om re žji h: f ac eb oo k in Yo ut ub e. O sr ed nj e sp le tn o m es to re lig ijs ke in sti tu ci je ka to lis ka -c er ke v.s i j e in sti tu - ci on al ni d ig ita ln i m ed ij SŠ K in os re dn ji di gi ta ln i m ed ij R K C . isl am sk a- sk up no st. si je in sti tu ci on al ni di gi ta ln i m ed ij SI S in p ra kt ič no e di ni di gi ta ln i m ed ij isl am sk e sk up no sti . isk co n- slo ve ni ja .b lo gs po t.c om je os re dn je sp le tn o m es to S ku pn os ti za za ve st K riš ne . D ig ita ln i k om un i- ka to r In sti tu ci on al ni : S ŠK . In sti tu ci on al ni : I sla m sk a sk up no st v R S. Sk up no stn i: vo ds tv en i i n dr ug i č la ni SZ K . D ig ita ln e pr ak se re lig ijs ke sk up no sti Pr en os i m aš – n ov o sp le tn o m es to e vh ar ist jij a. eu . C er kv en a sr eč an ja n a da lja vo (d uh ov ne v aj e) , t ud i k at eh ez a na d al ja vo . D uh ov no o bh aj ilo – k ot na do m es te k ob ha jil a izj - em om a zu na j c er kv e. Is ka nj e no vi h ka na lo v za p ov ez ov an je sk up no sti , k ot je sp ec ia liz ira no sp le tn o m es to za m la de . Pr ed e pi de m ijo d el uj e sp le tn o m es to k ot vi r z a in fo rm ira nj e sk up no sti in v ab lje nj e na d og od ke . Z za če tk om e pi de m ije se va bl je nj e pr ek sp le ta n a do go dk e pr en eh a in d ig ita liz ira ni h re l. pr ak s s ko ra j n i, sa j so sk up ne m ol itv e in zb ira nj a v isl am sk ih ce nt rih o dp ov ed an i. Ed in a pr ak sa p ol eg ne ka j o bj av v id eo pr en os ov p ra zn ič ni h m ol itv e in p rid ig e v pr ve m le tu e pi de m ije os ta ne o bv eš ča nj e pr ip ad ni ko v sk up no sti pr ek sp le tn eg a m es ta , k i s e bo lj al i m an j na ve zu je sa m o na e pi de m ijo . Že p re d ep id em ijo so n a sp le tn ih ka na lih o bj av lja li va bi la n a ob re dj e, izo br až ev an ja in d ru ge d og od ke in fo to gr afi je s sk up no stn ih d og od - ko v. Po ra zg la sit vi e pi de m io lo šk ih uk re po v so d od al i r ed no d ne vn o od da ja nj e te m pe ljs ki h vs eb in p re k sp le ta , i zv aj an je re lig ijs ki h ob re do v na d al ja vo , m ož no sti d ar ov an ja na d al ja vo in fo to -/ vi de oo be le žja do ga ja nj a. na da lje va nj e na n as le dn ji str an i M E D I A T I Z A C I J A R E L I G I J E I N Z A M I K A N J E R E L I G I J S K I H A V T O R I T E T 127 Re lig ijs ka sk up no st 1. R im sk ok at ol išk a ce rk ev 2. Is la m sk a sk up no st 3. S ku pn os t z a za ve st K riš ne U pr av lja nj e di gi ta l- izi ra ne ga ži vl je nj a sk up no sti Pr ip or oč ila za sp oš to va nj e ep id em io lo šk ih u kr ep ov . Pr en os i m aš , k i p a ne na do m eš ča jo o se bn e ud el ež be – do bi jo p a ve rn ik i » sp re gl ed do lžn os ti« . P ra kt ič ni n ap ot ki , ka ko v od iti d om ač o ce rk ev , ka kš no n aj b o do m ač e živ lje nj e in o dn os i m ed za ko nc i i pd ., in po ziv i k p ov ez ov an ju z dr ug i- m i p re k Sk yp a pr i s ku pi ns ki ne de ljs ki m ol itv i. Sp od bu ja jo k sp oš to va nj u vl ad ni h na vo di l in zd ra vs tv en ih p rip or oč il, p ol eg te ga sk rb ijo za n av od ila g le de iz va ja nj a m ol ite v, te le sn e in d uš ev ne h ig ie ne . Z o bj av am i n a dr už be ni h om re žji h je o d za če tk a ep id em ije p ot ek al o ob ve šč an je o u rn ik ih o br ed ja in dr ug ih d og od ko v, de lje nj e po ve za v za so de lo va nj e pr ek sp le ta . R az vi la se je to re j p ra ks a sk up ni h re lig ijs ki h ob re do v na d al ja vo . av to rit et a v ko n- te ks tu d ig ita ln ih m ed ije v D ig ita liz ira na tr ad ic io na ln a av to rit et a – SŠ K k om un ic ira hi er ar hi čn o, p re dv se m p a en os m er no , s aj d aj e na - vo di la . H kr at i s e po zic io ni ra ko t v m es ni k, k i i nt er pr e- tir a ep id em io lo šk e oz . v la dn e uk re pe za p rip ad ni ke re lig ijs ke sk up no sti . D ig ita liz ira na tr ad ic io na ln a av to rit et a – SI S ni n a dr už be ni h om re žji h, n a sp le tiš ču pa d el uj ej o bo lj ko t p ot rje va le c oz . pr en aš al ec v la dn ih u kr ep ov p rip ad ni ko m sk up no sti . M eh ka , s pr oš če na a vt or ite ta – v od - stv o SZ K o z. ko m un ik at or v im en u sk up no sti se p os ta vi n a ra ve n čl an ov . Po ja sn ju je o ko liš či ne , p on uj a pr os to r oz . g a či m b ol j o dp ira p re k sp le ta , da b i s e la hk o izv aj al e re lig ijs ke de ja vn os ti. P O l I g R a f I 128 1. Napetosti RKC pri prilagoditvah religijskega vsakdana ob epidemioloških ukrepih Zdi se, da se je RKC ob zaprtju javnega življenja znašla v zahtevnih okoliščinah. Iz objav na spletnem mestu je namreč mogoče sklepati, da ni želela nasprotovati vladnim ukrepom glede preprečevanja širjenja okužb49, hkrati pa je zahtevala možnost izvajanja religijskega obredja in združevanja pripadnikov religije v cerkvah, kar je interpretirala kot pravico do uresničevanja verske svobode. Sklepati bi bilo mogoče, da je digitalizacija religijskih praks, zagotavljanja moralnega in duhovnega vodstva in povezovanja religijske skupnosti ustvarila določene napeto- sti v RKC. Tako je kot religijska institucija na eni strani pristajala na prepovedi fizičnega združevanja med religijskimi obredi v cerkvah, na drugi pa je opozarjala na začasnost in izjemnost sodelovanja pri mašah na daljavo. Prav tako je iskala ustrezen odziv na dilemo glede cepljenja z domnevno etično spornimi cepivi. Na uradnem spletnem mestu Slovenske škofovske konference (SŠK; www.katoliska-cerkev.si), ki je tudi osrednji digitalni medij slovenske RKC, je nastalo več objav in poleg njih tudi specializirano spletno me- sto z zbirko povezav do spletnih prenosov maš. Hkrati z odpiranjem dostopa do obredja prek spleta so bili izraženi tudi zadržki, da takoj po prenehanju izrednih razmer digitalno obiskovanje obredja ne bo ustrezno – npr. da bodo spletni prenosi po prenehanju izrednih razmer »namenjeni le bolnim in ostarelim«.50 Poleg tega se je ob povečevanju digitalizacije religijskih praks s spletnimi prenosi v času epidemije na uradnih in drugih spletnih mestih rimskokatoliške skupnosti pojavilo tudi več prispevkov o t. i. »duhovnem obhajilu,« ki lahko, podobno kot velja za maše, nadomesti običajno prejemanje zakramenta obhajila pri maši – torej le v času izrednih razmer.51 Tretja tema oz. področje 49 Katoliška cerkev, »Izredna navodila slovenskih škofov za preprečevanje širjenja COVID-19: odpoved svetih maš do preklica,« 13. 3. 2020, https://katoliska-cerkev.si/izredna-navodila-slo- venskih-skofov-za-preprecevanje-sirjenja-koronavirusa-covid-19-odpoved-svetih-mas-do-pre- klica. 50 Slovenska škofovska konferenca. »Prenos svete maše v živo.« 51 frančiškanski samostan NM, Župnija NM – sv. lenart, »Duhovno obhajilo – kaj je to?,« 13. 3. 2020, https://www.nm-kloster.si/duhovno-obhajilo-kaj-je-to/. M E D I A T I Z A C I J A R E L I G I J E I N Z A M I K A N J E R E L I G I J S K I H A V T O R I T E T 129 pogajanj za ohranjanje avtoritete RKC v času epidemije je odnos do cepljenja oz. cepiv, testiranih s tehnologijo, ki je v preteklosti uporabila tudi fetalne celice splavljenih zarodkov. SŠK v objavljeni izjavi navaja »moralno dopuščanje« cepljenja s takimi cepivi, če ni »etično spreje- mljivejše« možnosti. Kot največja religijska skupnost je RKC prisotna na številnih dig- italnih kanalih, ki jih, kot kaže, uporablja za ohranjanje stika s pri- padniki religijske skupnosti. Poleg spletnega mesta SŠK ter župnijskih in redovniških spletišč upravlja (ali je v času epidemije upravljala) še specializirane digitalne medije, npr. namenjene mladim, kot je (bilo) v času pisanja tega prispevka že nedostopno spletno mesto skozivihar.si,52 ter tudi tri priljubljena omrežja facebook53, Instagram54 in X/Twitter,55 ki večinoma le obveščajo o vsebinah, izvorno objavljenih na osredn- jem spletišču SŠK. Za vse identificirane digitalne kanale je značilno hierarhično oz. enosmerno komuniciranje predstavnikov institucije s pripadniki religijske skupnosti oz. digitalnim občinstvom nasploh – morda tudi z željo po ohranjanju avtoritete. Tudi pregledane ob- jave na družbenih omrežjih ne vsebujejo nobenih kazalnikov dialoga, ne sprašujejo po mnenju, prav tako se uredniki omenjenih profilov ne odzivajo na sicer zelo redke komentarje. 2. Poudarjanje skladnosti epidemioloških ukrepov z vrednotami islamske skupnosti V primerjavi z RKC je Islamska skupnost v svoji spletni komunika- ciji zadržana in uradna. Sicer tako kot RKC sprejema ukrepe, poveza- ne s preprečevanjem epidemije, vendar le izjemoma nekajkrat prenaša molitev prek spleta. Prav tako SIS razen na uradnem spletnem mestu pravzaprav ni digitalno prisotna, saj tudi na družbenih omrežjih skoraj 52 Matevž Mehle, »Nova spletna stran za mlade www.skozivihar.si,« Katoliška cerkev, 31. 3. 2020, https://katoliska-cerkev.si/nova-spletna-stran-za-mlade-wwwskoziviharsi. 53 https://www.facebook.com/skofovskakonferenca/ (poleg tega je vsaj na facebooku še nekaj profilov, ki jih je glede na ime mogoče povezati z rimskokatoliško religijsko skupnostjo, ki pa niso predmet te študije). 54 https://www.instagram.com/katoliskacerkev/. 55 https://twitter.com/katoliskacerkev. P O l I g R a f I 130 ni mogoče najti vsebin oz. profilov, posvečenih tej skupnosti. Ima pa dve različici uradnega spletnega mesta, in sicer v slovenskem (www.is- lamska-skupnost.si) in bosanskem jeziku (www.islamska-zajednica.si), cilj katerih bi lahko bilo preseganje morebitnih jezikovnih omejitev, enakovredno naslavljanje in vključevanje v Sloveniji živečih muslima- nov v enotno skupnost. Z razglasitvijo epidemije so bile v takrat popolnoma novem ljubljan- skem islamskem centru z džamijo odpovedane vse dejavnosti,56 na splet pa so leta 2020 prenesli le izvajanje mektebskega pouka (verouka). Vod- stvo je pripadnike skupnosti pozvalo, naj molitve izvajajo doma in upo- števajo institucionalne pozive k spoštovanju ukrepov za preprečevanje epidemije: »Menimo, da je pomembno spoštovati navodila pristojnih organov in zdravstvenih strokovnjakov zaradi ohranjanja človeškega zdravja. V islamskem učenju je vrednota življenja, telesno in duševno zdravje posameznika in ljudi na splošno na visoki hierarhični lestvici vrednot.«57 Odločitev za spoštovanje zunanje avtoritete (vlade) je tako pospremljena s komentarjem o skladnosti epidemiološke politike z vre- dnotami islamske tradicije. Spodbujanja k spoštovanju vladnih navodil in zdravstvenih priporočil ter navodil pripadnikom glede načinov iz- vajanja molitev, opravljanja telesne in duševne higiene se tako zlivajo v komplementaren proces. V nasprotju z RKC oz. SŠK kot njene in- stitucionalne predstavnice SIS v spletnih objavah ni iskala načinov za čimprejšnje fizično druženje oz. vračanje pripadnikov v džamije. 3. Intenzivnejše domačenje digitalnih medijev za vključujoče komuniciranje SZK Skupnost za zavest Krišne (SZK) ima v primerjavi z rimskokatoli- ško in islamsko skupnostjo veliko manj profesionalno izdelano digital- no podobo. Spletno mesto SZK ne gostuje na lastni spletni domeni, 56 Islamska skupnost v Republiki Sloveniji, »Islamska skupnost odpoveduje vse aktivnosti v prostorih islamske skupnosti,« marec 2020, https://www.islamska-skupnost.si/2020/03/islam- ska-skupnost-odpoveduje-vse-aktivnosti-v-prostorih-islamske-skupnosti/. 57 Islamska skupnost v Republiki Sloveniji, »Muftijev nagovor v času epidemije v Sloveniji,« marec 2020, https://www.islamska-skupnost.si/2020/03/muftijev-nagovor-v-casu-epidemi- je-v-sloveniji/. M E D I A T I Z A C I J A R E L I G I J E I N Z A M I K A N J E R E L I G I J S K I H A V T O R I T E T 131 ampak svoje vsebine ponuja na poddomeni blogpost.com (iskcon-slo- venija.blogspot.com). Verjetno je SZK zaradi svoje organiziranosti od spodaj navzgor, sklepajoč po objavah na spletnem mestu, najživahnejša med opazovanimi skupnostmi. gre za redna vabila na obredje in druga srečanja ter foto- in videoobeležja dogodkov, med njimi je tudi spletni dokument za podajanje predlogov za teme srečanj. Navedeno je bilo na spletnem mestu ter tudi na profilih SZK na družbenih omrežjih In- stagram in facebook prisotno že pred epidemijo. Morda se del razloga za živahno digitalno dejavnost skriva v samoorganizirani oz. od spodaj navzgor organizirani skupnosti, ki je že izvorno vezana na medijsko dejavnost (založništvo knjig) ter je digitalne medije prepoznala kot nov način za organiziranje skupnostnega življenja in širjenje svojega duhov- nega izročila. analiza je pokazala še eno razliko v primerjavi s tradicionalnima religijskima skupnostma: SZK se prek digitalnih medijev komunicira veliko bolj dialoško in vključujoče. Ne gre za enosmerno institucio- nalno sporočanje, ampak je na podlagi spletnih objav mogoče sklepati, da SZK poskuša dajati prostor svojim pripadnikom – npr. z objavo osebnih izkušenj.58 Da pri svojem spletnem komuniciranju ne teži k centralizaciji moči v religijskih avtoritetah vodstva ljubljanskega tem- plja, je mogoče sklepati tudi na podlagi objavljenih povezav do spletnih profilov številnih centrov in programov, ki jih samostojno ustanavljajo in vodijo pripadniki v več slovenskih krajih. Z netnografskim pregledom se je prav tako izkazalo, da ob siceršnji visoki stopnji delovanja religijske skupnosti prek digitalnih medijev v času zaprtja javnega življenja ni prišlo do drastičnih sprememb. Kot kaže, je bila pravzaprav edina večja razlika to, da so bili obredje, izo- braževalni in drugi dogodki za širšo skupnost v večji meri medijsko posredovani, saj ena izmed novic z začetka epidemije pravi, da dnevno ponujajo šest ur videoprenosov tempeljskih vsebin prek spleta in druge 58 ISKCON SlOVENIJa / Mednarodna skupnost za zavest Krišne v Sloveniji, »MOJ ISK- CON - Osebna izkušnja duhovnega življenja v templju in skupnosti / Jaśoda-dulal dasa,« 8. 3. 2023, https://iskcon-slovenija.blogspot.com/2023/03/moj-iskcon-moja-izkusnja-duhov- nega.html. P O l I g R a f I 132 vsebine.59 Poleg tega so v tem obdobju najavljali urnike in izvajali reli- gijske obrede na daljavo prek videokonferenčnih platform, na faceboo- ku pa objavljali fotografije darovanja, ob začetku zaprtja javnega življe- nja pa so začeli izdajati tudi e-bilten. Vodstvo oz. spletni komunikator v imenu skupnosti SZK je tudi v izrednih razmerah deloval vključujoče, tako da je pojasnjeval okoliščine, na spletu oz. prek digitalnih medijev pa je ponujal prostor oz. ga čim bolj odpiral, da bi se lahko izvajale de- javnosti religijske skupnosti. 4. alternativne religijske avtoritete v kontekstu slovenskih religijskih skupnosti Z mapiranjem spletne prisotnosti treh religijskih skupnosti z meto- do netnografije smo naleteli vsaj na dva primera alternativne religijske avtoritete, oba znotraj rimskokatoliške skupnosti: prvi je duhovnik, za katerega lahko ugotovimo, da ima precejšnjo podporo pri grajenju svoje digitalne religijske avtoritete, drugi je primer laika in samonikle reli- gijske avtoritete v kontekstu digitalne skupnosti njegovih sledilcev na spletu. Duhovnik60 je tako že pred epidemijo redno nagovarjal katoli- ško občestvo prek lastnih profilov na družbenih omrežjih in religijske spletne revije za življenjski slog. K njegovi priljubljenosti je nato po svoje prispevala tudi epidemiološka prepoved združevanja, saj je takrat že vsaj dve leti s podporo katoliškega medija objavljal videoposnetke jutranjih molitev. Na podlagi rezultatov te študije ni mogoče sklepati, s kolikšno institucionalno podporo SŠK lahko posamezen duhovnik tako podomači digitalne medije in onkraj svojega župnišča pooseblja religijsko avtoriteto znotraj rimskokatoliške skupnosti. Njegovega do- sega pa kljub vsemu ne smemo spregledati, saj ima med drugim 51.900 sledilcev na Instagramu, več kot 50.000 všečkov na omrežju facebo- ok, od oktobra 2018 do oktobra 2024 je objavil okrog 150 zapisov in 59 h t t p s : / / w w w. f a c e b o o k . c o m / p h o t o / ? f b i d = 1 0 1 6 3 7 6 0 6 5 9 9 2 5 5 5 3 & s e t = pb.100064574723146.-2207520000. 60 alojz grčman in Martin golob, Na spletni prižnici: misli in spodbude Martina Goloba, 2. ponatis (ljubljana: Družina, 2022). M E D I A T I Z A C I J A R E L I G I J E I N Z A M I K A N J E R E L I G I J S K I H A V T O R I T E T 133 vlogov na straneh rimskokatoliškega medija aleteia, poleg tega je tudi redni gost priljubljenih domačih ustvarjalcev podkastov. V drugem primeru gre za laika, ki si prek spletnega mesta61 in raz- ličnih drugih digitalnih medijev prizadeva za retradicionalizacijo in re- patriarhalizacijo družbe. Kot je mogoče razumeti iz njegovih objav na družbenih omrežjih, vidi vzvod za to v oživljanju nekdanjih religijskih praks znotraj RKC, npr. izvajanje maš v latinščini in pokrivanje žensk s tančicami. Kot je mogoče sklepati iz objavljenih vlogov, mu nekaj mlaj- ših duhovnikov RKC namenja pozornost z razpravami o modernizmu in tradiciji v rimskokatoliški skupnosti. Vendar pri tem ni mogoče reči, ali to počnejo s pooblastili vodstva RKC kot jedra slovenske katoliške skupnosti oz. katere druge institucije ali na lastno pest. Sklepna diskusija Z netnografijo smo zajeli in nato analizirali podatke o premošča- nju izgube stika med religijskimi institucijami in njihovimi občestvi v času zaprtja javnega življenja, ko so se bile tudi slovenske religijske sku- pnosti RKC, SIS in SZK bolj ali manj primorane zanesti na digitalno medijirano delovanje. Zmogljivosti interneta naj bi zaradi prikritosti osebnih označevalcev omogočale nestrukturiranost družbenih interak- cij. Zaradi tega naj bi internet deloval kot socialni izenačevalec članov in omogočal oblikovanje homogenih religijskih skupnosti.62 S popula- rizacijo in komercializacijo interneta skozi upodatkovane vrtove digi- talnih platform, ki spletno prisotnost vse bolj strukturirajo na ozadju osebnih podatkov, zajetih prek uporabniških profilov, pa je vprašanje, koliko še drži teza o nestrukturiranosti spletnih religij. Tudi če se tukaj navežemo na zaznani pojav alternativne religijske avtoritete kot nači- na »mikrozvezniškega«63 ustvarjanja občutka bližine in pristnega stika s sledilci, bi lahko razvili tezo, da so digitalni mediji lahko kljub vsemu družbeni izenačevalec oz. opolnomočevalec članov religijskih skupno- 61 https://scutumfidei.si/. 62 Helland, »Online-Religion/Religion-Online and Virtual Communities,« 215-16. 63 alice E.Marwick in danah boyd, »I tweet honestly, I tweet passionately: Twitter users, context collapse, and the imagined audience,« New Media & Society 13, št. 1 (1. februar 2011): 114–33, https://doi.org/10.1177/1461444810365313. P O l I g R a f I 134 sti, vendar na ozadju priložnosti za oblikovanje in izražanje glasu ter s tem akumulacije moči v odnosu do vodstva institucije ali/in drugih čla- nov. V primeru duhovnika je mogoče reči, da ima vsaj delno ali nefor- malno podporo institucionalnega vodstva RKC, medtem ko v primeru samonikle religijske avtoritete laika, ki si prizadeva za retradicionaliza- cijo družbe in RKC, glede na zbrane podatke tega ni mogoče trditi. V splošnem pa v digitalnem kontekstu vodstvo RKC tako kot SIS vztraja v hierarhičnih razmerjih64 tradicionalnega množičnega komuniciranja, v katerem je občestvo kot digitalno občinstvo zreducirano na prejemni- ke sporočil institucionalnih avtoritet, ki s tem ohranjajo svojo moč. Z vidika razumevanja mediatizacije religije bi bilo treba pojav al- ternativnih avtoritet podrobneje proučiti, npr. z netnografskim zbira- njem podatkov, pri katerem bi s kritično diskurzivno analizo,65 analizo uokvirjanja66 ali drugo ustrezno metodo opazovali razmerja moči med institucionalno religijsko avtoriteto in alternativnimi. Vsekakor bi bilo treba pojav novih avtoritet obravnavati tudi v kontekstu SIS in SZK, vendar jih v tej študiji nismo našli. Poleg omejenosti virov, ki smo jih imeli na voljo, je razlogov za to gotovo več, tukaj pa bi poudarili struk- turno in organizacijsko ozadje. V primeru SIS gre za strukturni razlog; islamska skupnost združuje osebe s specifičnim etničnim, kulturnim in družbenim ozadjem, ki je manj spodbudno za akumulacijo kulturnega in socialnega kapitala. Organizacija SZK je manj centralizirana, omo- goča svobodnejše organiziranje religijskega vsakdana, njena skupnost pa je tudi manjša, zaradi česar so alternativni glasovi morda že dovolj slišani. Na spremenjene okoliščine, ki glede na izsledke raziskave belgijske katoliške skupnosti vodijo v pomanjkanja religijskega občutenja in izo- liranost članov skupnosti,67 so se RKC, SIS in SZK promptno odzvale s spletnimi prenosi obredja, spletnimi dogodki, pozivi k pomoči članom 64 Helland, »Online-Religion/Religion-Online and Virtual Communities,« 219–20. 65 Npr. Jasmina Šepetavc in Natalija Majsova, »Slovenska narodnozabavna glasba kot nes- novna kulturna dediščina: kritična analiza diskurzov in praks dediščinskih vratarjev v Sloveniji in slovenskih diasporah,« Dve domovini, št. 58 (2023): 79–101, http://www.dlib.si/details/UR- N:NBN:SI:doc-S333gTOY. 66 Daniel Thiele, Mojca Pajnik, Birgit Sauer in Iztok Šori, »Borderless fear?,« Journal of Lan- guage and Politics 23, št. 2 (2024): 176–96, https://doi.org/10.1075/jlp.22026.thi. 67 Huygens, »Practicing Religion during a Pandemic.« M E D I A T I Z A C I J A R E L I G I J E I N Z A M I K A N J E R E L I G I J S K I H A V T O R I T E T 135 skupnosti v stiski itd. Nobeno od vodstev treh opazovanih religij ob tem ni pozivalo k nepokorščini v odnosu do vladnih epidemioloških ukrepov, ki jo je zaznala študija v ZDa.68 Nekatere religije bolj, druge manj so odpirale prostor v kontekstu digitalnih medijev, da bi religijske dejavnosti v času epidemije lahko po- tekale v prilagojeni obliki. SZK je ob tem najbolj odprla digitalne kana- le tudi laičnim članom skupnosti za predstavitev svojega dela, izkustev in pogledov na delovanje skupnosti, kar bi bilo mogoče razumeti kot eno od značilnosti »spletne religije.«69 Tako za SZK in še bolj za RKC bi bilo mogoče reči, da sta z epidemijo prejeli digitalizacijski pospešek in omogočili, da so digitalni mediji vsaj začasno prevzeli tudi vlogo »duhovnih orodij,«70 kot opisuje afriška študija in s katerimi skupnosti s pomočjo spletnih prenosov obredja ustvarjajo čutna religijska doživetja. SIS je kot druga največja religijska skupnost v državi na internetu prisotna samo s spletnim mestom v slovenskem in bosanskem jeziku71, njeno komuniciranje o aktualnih zadevah v času epidemije (in tudi si- cer) je relativno omejeno, medtem ko RKC poleg prenosov maš na spletu ponuja celo praktične napotke, kako voditi domačo cerkev in organizirati družinski religijski vsakdan. S spodbujanjem digitalizacije vsakdanjih religijskih praks in legitimizacijo njihovega izvajanja zunaj cerkve pa se zdi, da se RKC ujame v napetost. Po eni strani skrbi za pre- moščanje vrzeli do pripadnikov skupnosti, po drugi pa, da se bo religij- sko življenje po epidemiji vrnilo v ustaljene tirnice, ljudje pa v cerkve. Predstavljena študija prispeva k razumevanju mediatizacije opazo- vanih religijskih skupnosti v slovenskem prostoru s teoretičnega vidika občinstvene institucionalne mediatizacije.72 gre za eno prvih tovrstnih domačih raziskav na področju religiologije, saj z izjemo diplomskega dela, ki primerja spletno komuniciranja slovenskih krščanskih sku- pnosti in bi ga lahko razumeli kot zametek raziskovanja mediatizacije 68 Campbell, »Religion Embracing and Resisting Cultural Change.« 69 Helland, »Online-Religion/Religion-Online and Virtual Communities.« 70 addo, »Join the Holy Spirit on Zoom.« 71 Zavedamo se, da lahko islamska skupnost – in enako velja za drugi opazovani religijski skupnosti – uporablja digitalne medije zunaj javno dostopnih spletnih kanalov (skupine na omrežjih, kot sta Viber ali Whatsapp, e-pošta ipd.), ki jih predvsem zaradi omejenih razisko- valnih virov nismo uspeli identificirati. 72 Schrøder, »Towards the »audiencization« of Mediatization Research?.« P O l I g R a f I 136 slovenskih religijskih skupnosti,73 drugih podobnih študij nismo na- šli. Predstavljeno raziskavo bi zato hoteli nadaljevati s poglabljanjem razumevanja razmerij v trikotniku med digitalnimi mediji, njihovimi občinstvi/občestvi in institucionalnimi logikami delovanja religij. B i b l i o g r a f i j a addo, giuseppina. »Join the Holy Spirit on Zoom.« Approaching Religion 11, št. 2 (2021). https://doi.org/10.30664/ar.107728. Campbell, Heidi a. »looking Backwards and forwards at the Study of Digital Religion.« Religious Studies Review 50, št. 1 (2024): 83–87. https://doi. org/10.1111/rsr.17062. Campbell, Heidi a. »Religion Embracing and Resisting Cultural Change in a Time of Social Distancing.« V Religion in Quarantine: The Future of Religion in a Post-Pandemic World, uredila Heidi a. Campbell, 9–14. Digital religion publi- cations, 2020. https://doi.org/10.21423/religioninquarantine. Costa, Elisabetta. »affordances-in-Practice: an Ethnographic Critique of So- cial Media logic and Context Collapse.« New Media & Society 20, št. 10 (2018): 3641–56. https://doi.org/10.1177/1461444818756290. Day, abby. Sociology of Religion: Overview and Analysis of Contemporary Reli- gion. 1. izd. let. 1. Overview and analysis of Contemporary Religion. Routled- ge, 2020. https://doi.org/10.4324/9780429055591. Díez Bosch, Míriam, Josep lluís Micó Sanz in alba Sabaté gauxachs. »Typing My Religion. Digital Use of Religious Webs and apps by adolescents and Youth for Religious and Interreligious Dialogue.« Church, Communication and Culture 2, št. 2 (16. junij 2017): 121–43. https://doi.org/10.1080/23753234.201 7.1347800. frančiškanski samostan NM, Župnija NM – sv. lenart. »Duhovno obhajilo – kaj je to?,« 13. 3. 2020. https://www.nm-kloster.si/duhovno-obhajilo-kaj-je-to/. grčman, alojz, in Martin golob. Na spletni prižnici: misli in spodbude Mar- tina Goloba. 2. ponatis. ljubljana: Družina, 2022. Helland, Christopher. »Digital Religion.« V Handbook of Religion and Society, uredil David Yamane, 177–96. Springer International Publishing, 2016. https://doi.org/10.1007/978-3-319-31395-5_10. 73 Martina Maglica, »Primerjava spletnega komuniciranja slovenskih krščanskih skupnosti« (Diplomsko delo, Univerza v ljubljani, fakulteta za družbene vede, 2019), https://repozitorij. uni-lj.si/Izpisgradiva.php?lang=slv&id=108370. M E D I A T I Z A C I J A R E L I G I J E I N Z A M I K A N J E R E L I G I J S K I H A V T O R I T E T 137 Helland, Christopher. »Online Religion as lived Religion. Methodological Issues in the Study of Religious Participation on the Internet.« Online-Heidel- berg Journal of Religions on the Internet 1 (2005). https://api.semanticscholar.org/ CorpusID:147573014. Helland, Christopher. »Online-Religion/Religion-Online and Virtual Communities.« Religion and the Social Order 8 (2000): 205–23. https://www. academia.edu/86647261/Online_Religion_Religion_Online_and_Virtual_Com- munitas. Hepp, andreas. Cultures of Mediatization. WIlEY, Polity Press, 2013. Hepp, andreas. Deep Mediatization (Key Ideas in Media & Cultural Studies). london: Routledge, 2019. Hine, Christine. Virtual Ethnography. london: SagE Publications, 2000. https://doi.org/10.4135/9780857020277. Hjarvard, Stig. »Mediatization and Cultural and Social Change: an Insti- tutional Perspective.« V Mediatization of Communication, uredil Knut lundby, 199–226. De gruyter Mouton, 2014. https://doi.org/10.1515/9783110272215.199. Hjarvard, Stig. The Mediatization of Culture and Society. 1. izd. Routledge, 2013. https://doi.org/10.4324/9780203155363. Hjorth, larissa, Heather Horst, anne galloway in genevieve Bell, ur. The Routledge Companion to Digital Ethnography. New York, london: Taylor & francis group, 2017. https://doi.org/10.4324/9781315673974. Huygens, Eline. »Practicing Religion during a Pandemic: On Religious Routines, Embodiment, and Performativity.« Religions 12, št. 7 (2021): 494–504. https://doi.org/10.3390/rel12070494. ISKCON SlOVENIJa / Mednarodna skupnost za zavest Krišne v Sloveniji, »MOJ ISKCON - Osebna izkušnja duhovnega življenja v templju in skupnosti / Jaśoda-dulal dasa,« 8. 3. 2023, https://iskcon-slovenija.blogspot.com/2023/03/ moj-iskcon-moja-izkusnja-duhovnega.html. Islamska skupnost v Republiki Sloveniji, »Islamska skupnost odpoveduje vse aktivnosti v prostorih islamske skupnosti,« marec 2020, https://www.islamska- -skupnost.si/2020/03/islamska-skupnost-odpoveduje-vse-aktivnosti-v-prostorih- -islamske-skupnosti/. Islamska skupnost v Republiki Sloveniji, »Muftijev nagovor v času epidemije v Sloveniji,« marec 2020, https://www.islamska-skupnost.si/2020/03/muftijev- -nagovor-v-casu-epidemije-v-sloveniji/. Katoliška cerkev. »Izredna navodila slovenskih škofov za preprečevanje širje- nja COVID-19: odpoved svetih maš do preklica.« 13. 3. 2020. https://katoliska- -cerkev.si/izredna-navodila-slovenskih-skofov-za-preprecevanje-sirjenja-korona- virusa-covid-19-odpoved-svetih-mas-do-preklica. P O l I g R a f I 138 Kozinets, Robert V. »Management Netnography: axiological and Metho- dological Developments in Online Cultural Business Research.« V The SAGE Handbook of Qualitative Business and Management Research Methods, uredile Cathy Cassell, ann l. Cunliffe in gina grandy. london: SagE, 2015. https:// doi.org/10.13140/rg.2.1.3029.4487. Kozinets, Robert V. Netnography : the essential guide to qualitative social media research. Sage, 2020. livingstone, Sonia, in Peter lunt. »Mediatization: an Emerging Paradigm for Media and Communication Research?.« V Mediatization of Communi- cation, uredil Knut lundby, 703–24. De gruyter Mouton, 2014. https://doi. org/10.1515/9783110272215.703. lundby, Knut. Mediatization of Communication. Handbooks of Com- munication Science. Berlin: De gruyter Mouton, 2014. https://doi. org/10.1515/9783110272215. Maglica, Martina. »Primerjava spletnega komuniciranja slovenskih krščan- skih skupnosti.» Diplomsko delo, Univerza v ljubljani, fakulteta za družbene vede, 2019. https://repozitorij.uni-lj.si/Izpisgradiva.php?lang=slv&id=108370. Marcus, george E. »Ethnography in/of the World System: The Emergence of Multi-Sited Ethnography.« Annual Review of Anthropology 24, št. 1 (1995): 95–117. https://doi.org/10.1146/annurev.an.24.100195.000523. Marwick, alice E., in danah boyd. »I tweet honestly, I tweet passionately: Twitter users, context collapse, and the imagined audience.« New Media & Soci- ety 13, št. 1 (1. februar 2011): 114–33. https://doi.org/10.1177/1461444810365313. Mehle, Matevž. »Nova spletna stran za mlade www.skozivihar.si.« Katoliška cerkev, 31. 3. 2020, https://katoliska-cerkev.si/nova-spletna-stran-za-mlade- -wwwskoziviharsi. Morais, greiciele, Valdeci Santos in Carlos gonçalves. »Netnography: Origins, foundations, Evolution and axiological and Methodological Deve- lopments and Trends.« The Qualitative Report, 18. februar 2020. https://doi. org/10.46743/2160-3715/2020.4227. Okun, Sarit, in galit Nimrod. »Online Ultra-Orthodox Religious Commu- nities as a Third Space: a Netnographic Study.« International Journal of Com- munication 11(2017): 2825–2841. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/viewfi- le/6515/2085. Rauf, ateeq abdul. »an Islamic Revivalist group’s Unsuccessful attempt to find Meaning on Whatsapp: a Case Study of Understanding Unsustainable asymmetrical logics between Traditional Religion and the Digital Realm.« Reli- gions 13, št. 9 (5. september 2022): 823. https://doi.org/10.3390/rel13090823. Rodrigues, Donizete. »How to Study Religion? Notes on Research Methodo- logy in the Context of latin american Religions.« International Journal of Latin M E D I A T I Z A C I J A R E L I G I J E I N Z A M I K A N J E R E L I G I J S K I H A V T O R I T E T 139 American Religions 7, št. 1 (junij 2023): 235–53. https://doi.org/10.1007/s41603- 022-00188-0. Schrøder, Kim Christian. »audience Reception Research in a Post-Broadca- sting Digital age.« Television & New Media 20, št. 2 (2019): 155–69. https://doi. org/10.1177/1527476418811114. Schrøder, Kim Christian. »Towards the »audiencization« of Mediatization Research? audience Dynamics as Co-Constitutive of Mediatization Processes.« V Dynamics of Mediatization, uredili Olivier Driessens, göran Bolin, andreas Hepp in Stig Hjarvard. Springer International Publishing ag, 2017. https://doi. org/10.1007/978-3-319-62983-4_5. Slovenska škofovska konferenca. »Prenos svete maše v živo,« 13. marec 2020. https://evharistija.eu/PrenosiSvetihMas.html. Šepetavc, Jasmina, in Natalija Majsova. »Slovenska narodnozabavna glasba kot nesnovna kulturna dediščina: kritična analiza diskurzov in praks dediščin- skih vratarjev v Sloveniji in slovenskih diasporah.« Dve domovini, št. 58 (2023): 79–101. http://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:doc-S333gTOY. Thiele, Daniel, Mojca Pajnik, Birgit Sauer in Iztok Šori. »Borderless fear?.« Journal of Language and Politics 23, št. 2 (2024): 176–96. https://doi.org/10.1075/ jlp.22026.thi. Ward, Katie J. »Cyber-Ethnography and the Emergence of the Virtually New Community.« Journal of Information Technology 14, št. 1 (1999): 95–105. https:// doi.org/10.1080/026839699344773.