Zoran Pavlovič (1 993), Psihološke pravice otrok. Otrokove pravice onstran pravnega varstva. Radovljica: Didakta. 276 str. Vsa zgodovina, v svoji ambivaleiitni podobi, se tiho in neopazno preslikava na platno sodobnos- ti, ki našim očem ponuja iluzijo novosti tam, kjer so stvari stare, in iluzijo samoumevne na- ravnosti tam, kjer so stvari v resnici nove. (Str. 89) Z užitkom ugotavljam, da se v Sloveniji po- javlja nova vrsta strokovne literature, ki jo lahko uvrstim med posledice postmodernizma v sodobni znanosti. Gre za literaturo, ki je po eni strani temeljna za področje, s katerim se ukvarja in zadosti odprta, da človek v njej najde palimpsestno vtkanost širokega humani- stičnega znanja. Postmodernistični prežitki se v teh delih kažejo v svoji interdisciplinarnosti, neideološkosti in v izboru tematike. Vse veČ kvalitetnih in obširnih del se v zadnjem času ukvarja namreč s tistimi družbenimi sku- pinami, ki imajo najmanj družbene moči, ki nimajo možnosti lastne artikulacije in za kat- ere smo bili vajeni da zanje govorijo drugi. Taka je tudi knjiga psihologa dr. Zorana Pavloviča. Čeprav sam avtor govori o "pozitiv- ni ideologiji otroka", pa gre za tisto "ideologi- jo", ki izhaja iz perspektive prizadete skupine same in ne iz ideološkega konstrukla, katere- mu bi se morala prilagoditi realnost. Delo sega na področje prava in človekovih pravic, zgodo- vine in sociologije otroštva ter psihologije in psiholoških pravic otroka. Avtor se pridružuje tistim piscem, ki do- kazujejo, da "otrok" in "otroštvo" nista sta- tični in samoumevni kategoriji, temveč zgodovinsko spremenljiva kulturna konstrukta. Kulturni konstrukciji lepega otroka in nedol- žnega otroštva sta posledici družbene amne- zije, ki je zaradi bolečine ob spoznanju zlorab prisotnih v vsakem otroštvu neprestano na delu. To je v 70. letih najobširncje obravnavala švicarska psihoanalitičarka Alice Miller, ka- tere temeljni koncepti zlorab in pravic otrok do otroštva spremljajo vso knjigo. V zgodovinskem prikazu otroštva skoz zgo- dovino se avtor opira zlasti na Ariesa in DeMausa, najpomembnejša zgodovinarja otro- štva, ki se med seboj bistveno razlikujeta. Pav- lovič ju bere skupaj, torej tako, da drug drugega dopolnita. Ariesova zgodovina se uk- varja z "obdobjem šolskega otroka", ki je bil pomešan z odraslimi, ki še niso izumili "stanja otroštva", zato pa otroka tudi niso sistema- tično nadzorovali in urili. Čeprav se odrasli na otroka niso navezovali z empatičnimi vezmi, pa je bilo po Ariesu to otroštvo, ki so ga pretr- gali moderni koncepti družine, vzgoje, zdravja, in šolanja, v svoji "svobodi" srečno. Pravo zati- ranje in nesvoboda se začneta šele z moderno dobo. DeMause pa v svoji Zgodovini otroštva, v kateri se ukvarja z najzgodnejšimi obdobji otroštva naprej, nasprotno trdi, da je skrb za otroka tem slabša, čim bolj se vračamo v pre- teklost, in več je najrazličnejšega nasilja nad njimi (pobijanja, žrtvovanja, pohabljanja, zav- račanja itn.). Tako nasilje je imelo najverjet- neje funkcijo reguliranja rojstev. Obe otroštvi pa govorita o istem: o brezpravnem položaju otrok v vseh obdobjih pisane zgodovine. Pavloviču ta izčrpna prikaza služita za to, da razloži, kot zapiše sam, "dvojnost otrokove- ga položaja v svetu: na eni strani brezmejno preokupiranost staršev in družbe z otrokom in njegovo blaginjo, veliko bojazen glede pra- vilnega ravnanja in vodenja ter množice pri- ročnikov, ki ravnanja opisujejo in predpisujejo; na drugi strani pa otrokov marginalni položaj, še več, izoliranost od odrasle družbe ter pre- puščenost na milost in nemilost družini, zaviti v zasebnost, s katero se družina brani pred svetom, in v katero se zapleta tako zelo, da po- staja vir frustracij in brezizhodnosti" (str.70). S tem pa smo že na področju otrokovih pravic, ki jih država le deloma zagotavlja. Veli- ko bolj so odvisne od ljudi, ki za otroka skrbi- jo, kako bodo spoštovali njihove pravice, pa je povezano z njihovo osebno biografijo. Zlasti Alice Miller je opozorila na pomen zrelega odraslega ob otroku, ki je sposoben prenesti izražanje otrokovih naravnih impulzov. Kot 61 RECENZIJI zapiše Pavlovič: "Če je roditelj sam bolj otrok kot odrasli, bo težko zdržal intenziteto otro- kove anarhične naravnanosti. Otroka bo raje trdo povil, da se ne bo mogel premikati in vnašati nemir v labilno ravnovesje" (str. 88). V nadaljevanju se avtor ukvarja z vprašan- jem "današnjega otroka", z avtonomijo in od- visnostjo v družini, z vprašanjem podaljšanega otroštva in z otrokom v psihologiji. Razpravi o fenomenu podaljšanega otroštva naj dodam, da gre za izrazito značilnost nekdanjih socialis- tičnih držav: po eni strani za nujno ekonomsko navezanostjo mladih na starše in skrbnike in po drugi strani za ostanke tradicionalističnih vrednot, ki so se v zahodnih državah izgubile. Fenomem podaljšanjega otroštva je torej po- treba po infantilizaciji mladih in obenem zah- teva po lojalnosti ter obljuba vrnitve skrbi ostarelim staršem. Pregled tistih avtorjev, ki so svoje psiho- loške teorije usmerili k proučevanju otroka, razvrsti avtor od Piageta prek Freuda pa do Eriksona. Ukvarja se s teorijami socialnega učenja, obdelave informacij, razvoja zaznavan- ja ter teorije Johna Bowblya, ki je poudarjal pomen zgodnje nepretrgane socialne vezi med otrokom in skrbnikom za otrokovo življenje. Nedolgo tega so vprašanje pravic otrok začeli opredeljevati mednarodni dokumenti. Čeprav se človek rodi z vsemi človekovimi pravicami, pa ostaja vprašanje družbenega konsenza, kdaj jih lahko tudi zares pridobi. Otroci so "premajhni", da bi jih smeli imeti. Zato pa jih urejajo tisti odrasli, ki vse bolj spoznavajo, da je na tem področju treba zares kaj storiti. Danes je eden najpomembnješih dokumen- tov Konvencija OZN o otrokovih pravicah, ki je bila sprejeta leta 1989. Njen revolucionarni korak je v tem, da otrok ni več objekt pravic, katerih nosilci so starši. Nasprotno, otrok je subjekt pravic, dolžnost staršev pa je, da otro- ka usmerjajo pri uveljavljanju njegove pravice. Gre torej za priznavanje pravne subjektivitete otroka, njihovo jedro pa je po Pavloviču "v priznavanju in spoštovanju psihološke sub- jektivitete otroka" (str. 133). Če izhajajo pravice odraslih iz njihovih zah- tev, pa izhajajo pravice otrok iz njihovih po- treb. Ker otrok sam teh potreb ne more artikulirati in si jih na silo vzeti, če je treba, človek pa še ni sestopil z oblasti, je govoriti zgolj o potrebah premalo. Ker sta tako kon- cept pravic kot koncept otroka izblikovana po meri odraslih, se komajda prilegata večplast- nemu in protislovnemu položaju otroka. Go- voriti o psiholoških pravicah otrok je torej pomembno, ker "koncept pravic omogoča ob- vezovanje države k skrbi za (čeravno posred- no) zadovoljevanje otrokovih vitalnih potreb" (str. 222). Drugi pomemben dokument, ki ga predsta- vi avtor, je Deklaracija o psiholoških pravicah otroka, ki jo je leta 1979 sprejel Mednarodni kolokvij Mednarodnega združenja šolskih psi- hologov. Morda lahko razmišljanja o tem, katere elemente morajo vsebovati psihološke pravice otroka, najhitreje sklenemo z Laingo- vo mislijo, ki jo povzema tudi avtor: "Biti sprejet ali zavrnjen je vsa razlika na tem svetu" (str. 92). Zadnje poglavje knjige sklene avtor v vrsto vprašanj, ki bodo dobile ponoven odgovor šele ob novi zgodovinski distanci prihodnjih tovrst- nih analiz. Tako se Pavlovič vpraša: "Kolikšen je resnični domet 'pozitivne ideologije otroka'? Koliko odrasli sploh resno mislijo z 'otrokovi- mi pravicami'? Nam zadovoljstvo nad tem, da je otrok postal 'subjekt pravic', da mu je zgo- dovina končno prisodila 'status osebe', da raste vednost o otroku in da raste raven empatije za otrokove avtentične potrebe, preprečuje vide- ti, kako žalostno je stanje v resnici? Nam osre- dinjenost na čustveno-osebna razmerja zastira pogled na širše družbeni in politični kontekst, ki jih obkroža?" (Str. 257.) Knjiga o psiholoških pravicah otrok bi bila prav gotovo povsem drugačna, če bi jo spisala ženska. V družbi, kjer sta spola totalni družbe- ni dejstvi, kakor so tudi razred, rasa, jezik, je tudi znanost spolno specifična. To potrdi sam avtor, ko si v knjigi večkrat izposodi trditve fizičnega antropologa Robina Foxa (ki je med novejšimi feministično orientiranimi antropo- loginjami na vse slabšem glasu). Ena od Foxo- vih trditev, ki jo navaja avtor je tudi, da se je "podaljševanje otroštva pričelo tedaj, ko je človek postal kolektivni lovec" (str. 54). Če- prav Pavlovič poudarja, da so vsi odgovori, ki jih izkoplje antropologija, "neuporabni", in se 62 PAVLOVIČ, PSIHOLOŠKE PRAVICE OTROK od njih ni mogoče naučili ničesar, "razen morda eksotičnih kuharskih receptov" (str. 52), pa se na antropologijo vendarle nasloni takrat, ko išče Začetke. Danes se večina znanstvenikov zavestno izgiba iskanja "začetkov", saj so tovrstna poče- tja obsojena na to, da ostanejo vedno nekje med mitom in avtobiografijo. Simptomatično je, da se pri tistih, ki to še vedno počnejo, cela vrsta družbenih pojavov in odnosov začne pri lovcih. Sintagma "kolektivni lovec" je v času popularizacije antropologije za vsakdanjo rabo postala pravi "pokrivajoči pojem" {cover word), ki nekomu pove eno, drugemu drugo. Ker danes vemo, da je androcentrična znanost spregledala pomen nabiralništva za preživetje in za razvoj človeških skupin, je čudno, da ni- komur ne pride na misel, da je "podaljševanje otroštva" povezano pravzaprav s kolektivnim nabiralništvom, brez katerega ljudje ne bi prišli dlje od Začetkov. Toliko o vlogi spola v današnji znanosti. Knjiga Psihološke pravice otroka je torej nedvomno pomemben prispevek tako k teoriji pogledov na otroka kot k spremembi kon- kretne družbene prakse v Sloveniji. Avtorjevo pisanje uokvirja trdna struktura, ki nas vodi po poteh različnih znanstvenih disciplin v central- ni problem psiholoških pravic otrok. V njegovem pisanju se strokovno-znanstveni je- zik prepleta z literarno duhovitim, in z zgle- dom za slednjega naj to razmišljanje tudi končam: "Poglejte v otroško sobo, tam srednji vek še živi, z vsem kaosom in hrupom vred, in z lutka- mi, medvedi in opicami, ki so jih nekdaj žive vlačili po sejmiščih, s turnirskimi sulicami in meči, lesenimi konji in srhljivimi zgodbicami" (str. 64). Darja Zaviršek 63