190 Ljudski učitelj in sadjarstvo. Dokaj zamore pospeševati ljudski učitelj napredek v sadjarstvu in marsikaj vstoriti, da postane sadjarstvo vir blagostanja. Na Češkem, koder iz sadjarstva nima le mali posestnik svojega dobička, ampak kjer tudi veleposestnik ne zametava te stroke kmetijstva, nahaja se skoraj pri vsaki šoli drevesnica. Tej koristni naredbi na Češkem, pa tudi na Moravskem, sme se pripisavati vpliv na tamošnje kmečko ljudstvo, da je ono dobilo ljubezen in razum za sadjarstvo. V Hesenu, na Virtemberškem in deloma na Bavarskem nahaja se tudi skoraj pri vsaki šoli drevesnica, katero učitelj pridno oskrbuje ter tako koristi svoji občini. Posebno je pa vdomačeno sadjarstvo na belgiških in švedskih šolah, za to pa kmetovalec v teh deželah silno spoštuje sadjarstvo. Kar se da v posamesnih deželah naše države in v drugih deželah tako lepo izvršiti, to dalo bi se tudi pri nas vpeljati. Nobena šola na deželi ne smela bi biti brez drevesnice, kajti ona zamore biti ravno tako dober prostor za vzgojo otrok, kot pa učilna soba sama. V srci marsikaterega otroka da se kal obuditi, ki je pomenljiv za vse njegovo prihodnjo življenje. Drevesnica je učitelju najbolje sredstvo, rastečemu mladenču pokazati vrednost sadjarstva, izgojo od semenskega zrna noter do dovršenega drevesa. V drevesni soznani se pridni učenec z cepljenjem, s škodljivimi mrčesi in z druzimi koristnimi rečmi, katere se globoko vtisnejo v spomin otroka, da jih nikdar ne pozabi, ampak pozneje na svojo korist in korist druzih porabi. Vprašam, ali bodo otroci, koje je učitelj napeljal k ljubezni in veselju do sadjarstva, poškodovali zlobno drevesa? Mislim, da ne. Spoznanje vrednosti sadnega drevja, spoštovanje javnih nasadov, postane splošno in ne malo deluje se na ta način proti surovosti naše mladine. Z drevesnico je učitelj v stanu vpeljati v šolo vspešni poduk o sadjarstvu zlasti, za odrastlo mladino, z eno besedo, učitelj osnuje lahko popolno na-predovalno šolo za sadjarstvo. Ako učitdj vzdržava pri svoji šoli drevesnico, zamore s tem občini še drugo korist nakloniti, kot poduk v sadjarstvu. Ne le, da je iz učiteljeve drevesnice prišlo veliko drevesc v soseskine vrte, ampak marsikateri g-jspodar, ki je večkrat memo drevesnice moral iti, sklenil je, se pridno sadjarstva poprijeti Pa še na drugi način zamore učitelj delovati. \7 primernem času naj gre s svojimi večimi učenci, ki so bili v šolski drevesnici pridni, po posameznih vaških vrtih in naj na tamošnjem drevji izvrši potrebna dela. Jaz omenim od vseh teh del samo eno, to je, precep-ljenje, da pokažem, kaj se da s tem v eni soseski doseči. Recimo, da je učitelj s svojimi učenci v kakih desetih vrtih precepil taka drevesa, ki dosedaj niso rodila ali pa ie slabo sadje ro lila z dobrimi sortami. Čez nekaj let ta drevesa do'^ro rodijo ter njih lastnikom lep denar donašajo. Nasledek tega je, da sosedje uvidijo korist tacega dela, precepijo tudi svojo slabo drevje in tako pospešijo sadjarstvo celega kraja. S tacimi deli izvršenimi s pomočjo starejih učencev ne razširja se le, kako oskrbovati drevje, ampak z dobrim izgledom, ki ga da dobro oskrbovano drevo s tem, da bolje rodi, razširja se umno sadjarstvo v celi občini. Učitelj naj pa tudi sam spodbuja k pridnemu sajenju sadnega drevja. Ako obišče kak sadni vrt in vidi prazen prostor, naj ne preneha poprej prigovarjati posestniku, dokler mu ne obljubi, drevesa vsaditi. Ako ima srenja ceste in pota, pašnike in golicave, potem so ti prostori lepa mesta za učiteljevo delovanje in on zamore prostore zasaditi z drevjem, ki enkrat donaša lepo korist občini. Za izvrševanje takih nasaditev dajo se porabiti veči učenci iz nadaljevalnih šol in gotovo bode občina s ponosom gledala na delo, kojo je občinska mladež na občno korist izvršila. Take nasaditve čuva in brani cela občina in tudi učitelj za-dobi na spoštovanji, ki je tako deluje za občni blagor. Učiteljeva skrb mora biti, razširjati le take sadne sorte, katere rade veliko rodijo in sicer sadje, kojo je dobro za kupčijo, na drugi strani naj pa zopet skrbi, da zadobi v občini se nahajajoče sadje pravo ime. Koliko je pri tem prilike, spoznavati prave sorte ter njih nasaditev priporočevati ? Splošno naj pa učitelji naših ljudskih šol povsod, koder je le mogoče, spodbujajo in svetujejo, da se sadjarstvo povzdigne, ki je vendar tako zelo koristno, posebno za manjšega posestnika. Prvi pogoj je pa: Učitelj mora pokazati na svojem vrtu, da je tudi sam izgleden sadjerejec. Julius Jablanczy.