Alenka Šelih SOCIALNO DELO IN (KAZENSKO) PRAVO Pravilo je, da se nove vede oblikujejo tako, da pri njihovem nastanku sodelujejo predstavniki že ustaljenih strok ali znanstvenih disciplin, ki so pokazali posebno zanimanje za novo področje dela in raziskovanja. Tako kot je ta ugotovitev veljala za sociologijo, velja tudi za socialno delo. Za ameriške razmere, kjer se je socialno delo kot samostojna disciplina najprej uveljavilo, poročajo, da je bil ustanovitelj »družb za dobrodelno dejav- nost« v začetku 20. stoletja, kjer so se zaposlovali prvi socialni delavci, in ustanovitelj prve visoke šole za socialne delavce v ZDA pravnik Weeks deForest. Pravnica je bila tudi Florence Kelley, ki jo štejejo za utemeljiteljice poklica socialnega de- lavca. Tudi za Slovenijo je mogoče ugotoviti, da so bili pravniki med ustanovitelji samostojnega študija socialnega dela, najprej na višji in nato na visoki stopnji. V mislih imam zlasti Katjo Vodo- pivec, ki je bila prva predavateljica metodologije socialnega dela na tej šoli in je bistveno prispevala k njeni ustanovitvi; enako pa velja še za nekatere druge predavatelje - na šoli smo v prvih letih njenega obstoja predavali Ljubo Bavcon, Andreja Kavar Vidmar, Niko Arko in jaz sama. Zveza med pravom in socialnim delom pa ni le posledica te vrste »personalnih unij« - prej narobe, dejanska bližina prava in socialnega dela je verjetno bila vzrok za zanimanje pravnikov za to novo področje. Socialno delo deluje namreč na področjih, kjer poteka pravno urejanje skoraj istočasno z reševanjem osebnih in socialnih stisk posameznika ali skupine. Poleg tega deluje na ta- kih področjih življenja, kjer prihaja do konfliktov in je potrebno njihovo reševanje - pravo pa je kot sistem pravil namenjeno temu, da določa pra- vila vedenja, še posebej v konfliktnih situacijah. Zlasti dve področji izstopata po tem merilu: pri- meri, povezani z družinskim pravom, zlasti ob razvezi zakonske zveze in v zvezi z dodelitvijo otroka enemu izmed zakoncev, prav tako pa pri- meri vzdrževanja stikov z drugim zakoncem. Ena- ko pomembni pa so tudi problemi odvzema rodi- teljske pravice. V okvir družinskega prava sodijo v našem pravnem sistemu tudi problemi otrok in mladostnikov, ki imajo posebne potrebe - vsaj v tistem najbolj občutljivem delu, ko gre za njihovo izločitev iz domačega okolja in za oddajo v zavod. Urejanje teh vprašanj znotraj družinskega prava je verjetno vprašljivo, saj gre za področje, kjer bi moralo biti v ospredju varstvo otrokovih pravic, to pa bi po mojem mnenju zahtevalo drugačen pristop in drugačno perspektivo, kakor jo lahko zagotovi družinsko pravo. Enako povezano je so- cialno delo tudi s problemi kazenskega prava, še posebej kazenskega prava za mladoletnike. Hkrati pa je treba opozoriti tudi na področje izvrševanja kazenskih sankcij, zlasti kazni zapora, pri katerem je pravno urejanje tudi tesno povezano s pod- ročjem socialnega dela. Ker se socialno delo kot stroka ukvarja s problemi posameznika v stiski, je razumljivo, da prihaja v stik zlasti z deprivilegi- ranimi, ranljivimi in na rob potisnjenimi družbe- nimi skupinami - z isto populacijo pa se ukvarja tudi kaznovalno pravo v širšem pomenu besede, pri čemer imam v mislih poleg kazenskega prava tudi pravo o prekrških. Sem sodijo take skupine problemov, kakor so na primer klateštvo, prosti- tucija, uživanje mamil, ki vse po vrsti zahtevajo tudi socialnodelavsko obravnavo. Med obema področjema obstaja zato vrsta stičnih točk in medsebojnih razmerij. Ta razmerja niso vedno harmonična in umirjena, temveč nosi- jo v sebi pogosto določeno napetost, ki lahko po- stane konflikt, a je vendarle koristna in tudi pro- duktivna, če pomaga reševati vedno nove oblike problemov, s katerimi se v sodobni družbi soočajo posameznik in družbene skupine. V razvoju so- cialnega dela kot stroke je mogoče razbrati, da je 271 ALENKA SELIH bila spočetka bliže pravu (verjetno zaradi sodelo- vanja pravnikov pri njenih začetkih), nato pa se je postopno osamosvajala in začela poudarjati lastno področje dela, lastne metode in lastno teo- retsko strukturo. To je za osamosvajanje in izgrad- njo sistema stroke razumljivo in pravilno. Seveda pa je socialno delo z enim delom vedno ostalo na področju prava - pristojnosti centrov za socialno delo v Sloveniji, kakor so se razvile z zadnjih 20- ih ali 30-ih letih, morda najbolj nazorno kažejo to prepletenost. V razvitih družbah, zlasti v ZDA, v zadnjih letih opozarjajo na to, da se družba tako »juridizira« in postaja tako »tožbarska«, da je po- trebna posebna specializacija socialnih delavcev, ki sodelujejo s pravosodjem. Socialno delo se pri sodelovanju na področju prava srečuje s številnimi problemi. Prvi problem, na katerega velja opozoriti, je ta, da gre za sreča- nje dveh ne le vsebinsko različnih strok, temveč tudi dveh različnih strok po razvitosti, utemelje- nosti in uveljavljenosti. Pravo, ki je poleg filozofije, teologije in medicine najstarejša univerzitetna dis- ciplina (pri kateri je sicer za nekatere sporno, ah je ars ali scientia), ima gotovo težave pri prizna- vanju novih strok, kakršna je socialno delo; to pa nujno doživlja svojo »mladost« kot nerazvitost, nedorečenost, primanjkljaj. Tako razmerje kažejo tudi empirične raziskave o razmerju med strokov- njaki obeh disciplin, ki delajo na skupnih podro- čjih (čeprav ne istega), tudi v naših razmerah. Vsebinske razlike med obema strokama je mogoče razbrati v tehle značilnostih ene in druge: Socialno delo je praviloma naravnano k posa- mezniku, poskuša doseči, da ga stranka sprejme, manj označuje stranko, temelji na bolj ali manj prostovoljnem sprejemanju pomoči, daje stranki možnost izraziti svoje resnične občutke, varuje zaupne informacije o posamezniku. Pravno, še zlasti pa sodno odločanje ima drugačne temelje: temelji na načelu enakosti vseh in na načelu odgo- vornosti, zlasti kazensko pravo močno označi (eti- ketira) storilca; pravo pogosto posega v človekove pravice, varuje procesno obličnost in se zdi zato v primerjavi s socialnim delom formaUstično. Te razlike in različen status pripadnikov vsake izmed teh poklicnih skupin so očitne tudi v vsakodnev- nem delovanju ene in druge stroke in v medseboj- nem sodelovanju obeh strok. Prav zaradi teh in še drugih razlik je izjemnega pomena sodelovanje obeh poklicnih skupin, izmenjava informacij, spo- znavanje metod ene in druge in podobno. Samo iz takega sodelovanja lahko zraste razumevanje druge stroke, pa tudi njeno vrednotenje. Zato so bili po moji oceni izredno dragoceni seminarji, ki jih je pred mnogimi leti prirejal Inštitut za krimino- logijo za strokovnjake s sodišča, tožilstva, socialnih služb in policije, zlasti o problemih mladoletniš- kega prestopništva. Morda je moje mnenje posle- dica tega, da sem bila vanje vključena, vendar me današnje izjave predstavnikov posameznih strok, da ne vedo nič o delovanju kakšne druge, potrju- jejo v prepričanju, da je bil multidisciplinaren pri- stop pravilna izbira. Ko govorimo o razmerju med pravom in social- nim delom, je prav, da omenimo tudi svojevrstno vsebinsko napetost med njima. Socialno delo je po svoji temeljni usmeritvi pomoč, za pravom kot sistemom pa stoji državna prisila - čeprav je njena stopnja pri različnih zvrsteh prava zelo različna in posega v zelo različne človekove vrednote. In čeprav je res, da je tudi v pomoči skoraj vedno tudi kanček prisile, se vendar socialno delo počuti na tujem področju, ko se vključuje v pravo. Kon- flikt med pomočjo in prisilo je namreč pri njem občuten, ko se vključuje na pravna področja nasploh, še zlasti pa, ko se vključuje na področje kaznovalnega prava - na področje mladoletniške- ga prestopništva, prekrškov, izvrševanja kazen- skih sankcij, zlasti kazni zapora. Te dvojne narave se je socialno delo zavedelo pred več desetletji in je tudi v slovenskih razmerah poskušalo na pod- lagi tega spoznanja izoblikovati instrumente za poglobljeno usmeritev v sfero pomoči. Posebej odprto je v razmerju med socialnim delom in pravom vprašanje, s kakšnim pravnim znanjem morajo biti opremljeni socialni delavci, ki pri svojem delu prihajajo v stik s pravnimi nor- mami različnih področij, včasih pa jim je naložena tudi pristojnost za odločanje na podlagi pravnih norm. Čeprav je res, da v centrih za socialno delo delujejo tudi diplomirani pravniki, gre pri tem za razmeroma nov pristop in so socialni delavci tudi v današnjih pogojih še pogosto v položaju, ko upo- rabljajo pravne norme in intervenirajo na njihovi podlagi. Neki pravnik navaja štiri stične točke med pravom in socialnim delom: pravna intervencija naj stranko socialnega delavca seznani z njenimi pravicami in dolžnostmi, pravo kot pomožno sredstvo intervencije uporabimo, ko je pravni red stranki v praktično pomoč, pravo postavlja mejo intervencije, ker določa pravni položaj stranke, in končno, pravo je podlaga za zavarovanje te- meljev zaupanja (ko pravne norme varujejo kot poklicno tajnost vse, kar je socialni delavec pri 272 SOCIALNO DELO IN (KAZENSKO) PRAVO opravljanju poklica izvedel o svoji stranki). Angle- ški pisci poročajo, da se je pomen prava za social- no delo v Angliji v zadnjem desetletju močno spre- menil: zlasti zakonodaja o otrocih (Children's Act, 1989) je vpeljala vrsto pravnih pravil v zvezi s pravnim položajem otrok različnih kategorij. Zlasti pa je fomalizirala postopke in obravnava otroka kot subjekta pravic - to pa je bistveno spre- menilo tudi način gledanja in delovanja socialnega dela, ki je postalo dosti bolj »pravno«, bolj formal- no, kot je bilo dotlej. Ker lahko pričakujemo, da se bo slovenski pravni sistem gibal v isti smeri, lahko pričakujemo, da bo pravna sestavina pri so- cialnem delu ostala enako pomembna, kot je sedaj - prav pa bi bilo, da bi to veljalo za obravnavanje otroka v postopku pred socialnovarstvenimi orga- ni, ne pa za odločanje v zvezi z njimi, ki bi moralo biti pridržano predvsem specializiranim (družin- skim) sodiščem. Razmerje med socialnim delom in kazenskim pravom si zasluži posebno omembo zaradi več razlogov. Prvič zato, ker se socialno delo pogosto z njim srečuje, in drugič zato, ker gre za področje, ki je z vidika ene temeljnih konfliktnosti social- nega dela (pomoč ali prisila) najbolj relevantno. Prav te značilnosti so brez dvoma pripomogle k temu, da so se raziskovalci Inštituta za krimino- logijo v času skoraj 50-letnega obstoja tega inšti- tuta pogosto posvečali tem vprašanjem, pogosto so sodelovali na šoli za socialno delo kot preda- vatelji, pogosto so tudi izvajali raziskovalne pro- jekte skupaj z raziskovalci te šole. Naj omenim le nekatere med njimi, ki so imeli po moji oceni pre- cejšen vpliv na prakso socialnega dela; omejila se bom samo na najpomembnejše. Konec 60-ih let je treba med take raziskave uvrstiti projekt »Ana- liza in uspešnost izvajanja vzgojnega ukrepa nad- zorstva skrbstvenega organa«, ki je poleg razčlem- be izrekanja in izvajanja tega ukrepa oblikoval merila za njegovo izrekanje, postavil metodološka izhodišča za njegovo izvrševanje in mu dal tudi vsebinsko osmislitev. Projekt »Mladoletnikovo vrednotenje kazenskega postopka in izvrševanja kazenskih sankcij« (1972) je dal dragocene po- datke, kako so mladoletniki doživljali kazenski postopek in socialnega delavca, ki je v njem so- deloval. Projekt o uvajanju permisivnih metod v vzgojni zavod Logatec ( 1973) je poleg drugih re- zultatov obsegal tudi podatke o vlogi socialnega delavca v takem zavodu in o njegovi vlogi v pro- cesu prevzgajanja mladoletnika in priprave na od- pust. Vlogo in pomen socialnega dela v kazen- skem pravosodju proti mladoletnikom pa je kot edino temo obravnaval poseben projekt inštituta, opravljen leta 1980. To je bil prvi projekt v Slo- veniji, ki se je celostno ukvarjal s poklicno vlogo socialnega dela nasploh in je gotovo veliko pri- speval k razumevanju vsebine in položaja social- nega dela kot stroke in socialnega delavca kot stro- kovnjaka. Naslednji projekt s tega področja se je posvečal med drugim socialnovarstvenim vidikom trpinčenja otrok - tu smo prvič v Sloveniji ugo- tavljali, kako socialna služba zaznava in obravnava ta pojav, in dali prve podatke o tej problematiki. Z raziskovanjem socialnega dela se je ukvarjalo tudi več projektov na področju izvrševanja kazni zapora za polnoletne storilce kaznivih dejanj: od prvega projekta o selekciji obsojenk za odprti kazensko-poboljševalni dom konec 50-ih, potem o izvrševanju kratkotrajnih kazni zapora (1988), o pravicah zapornikov (1990) do normativov in standardov za opravljanje storitev na področju socialnega varstva polnoletnih storilcev kaznivih dejanj (1994). V novejšem času so posamezni pro- jekti obravnavali vlogo socialnega dela pri uva- janju novih vzgojnih ukrepov za mladoletnike, in sicer pri poravnavanju. V zadnjem desetletju se je na področju krimi- nalitetne politike začela uveljavljati nova para- digma - varnost v lokalni skupnosti. Ta težnja, očitna v nekaterih nacionalnih programih krimi- nalitetne politike najbolj razvitih evropskih držav, postavlja nove naloge pred socialno delo v lokalni skupnosti, postavlja pa ga tudi v novo razmerje do prava, še zlasti do spoštovanja pravic posame- znika. Pravo nasploh in kazensko pravo še posebej določata okvire dopustnega in dovoljenega, lahko bi rekli tudi meje mogočega v okviru pravnih norm. V tem okviru se znajde socialno delo, ko se usmerja v lokalno skupnost in se tam srečuje s številnimi problemi, zlasti s problemi najbolj ran- ljivih družbenih skupin, katerih pravice so naj- pogosteje kršene ali vsaj ogrožene. Socialno delo se bo tako verjetno našlo v novem položaju, ko bo postalo na eni strani služba, ki zagotavlja var- nost, pri tem pa tesno sodeluje z različnimi insti- tucijami nadzorstvene ali polnadzorstvene usme- ritve, in bo ob takih obveznostih verjetno prišlo v konflikt s svojo temeljno usmeritvijo. Pravo v celoti bo v prihodnje verjetno bolj kot doslej določalo polje dejavnosti socialnega dela; bo okvir, v katerem ostaja dovolj prostora, da se uveljavijo posebnosti in kvalitete socialnega dela. Pravo, ki obravnava pravice zlasti deprivilegiranih 273 ALENKA ŠELIH družbenih skupin, je nekako naravni pomočnik socialnega dela, ki lahko prav z uveljavljanjem teh norm doseže svoje posebne cilje, pomoč posame- zniku v posebne vrsti stiski. Če rečem, idealizi- rano, da pravo določa, kaj je prav in pravično, potem bi lahko rekla, da je vloga socialnega dela znotraj tega »prav« in tega »pravično« to, da ju zagotovi s svojimi intervencijami v primerih, v ka- terih sta ti kategoriji ogroženi ali kršeni. Poznava- joč vsebino in naravo socialnega dela pa vemo, da skoraj vse intervencije sodijo v to kategorijo. 274 SOCIALNO DELO IN (KAZENSKO) PRAVO LITERATURA Barker, R. L., Branson, D. M. (1993), Forensic Social Work: Legal Aspects of Professional Practice. New York: Haworth. Davies, M. (ur.) (1997), The Blackwell Companion to Social Work. Oxford: Blackwell. Bring, F. (1988), Izvrševanje kratkotrajnih kazni zapora v Sloveniji. Ljubljana: Inštitut za kriminologijo pri Pravni fakulteti (raziskava št. 81). - (1994), Normativi in standardi za opravljanje socialnovarstvenih storitev na področju socialnega varstva polnoletnih storilcev kaznivih dejanj. Ljubljana: Inštitut za kriminologijo pri Pravni fakulteti (raziskava št. 107). - (1990), Pravice zapornikov in njihovo varstvo v Republiki Sloveniji. Ljubljana: Inštitut za kriminologijo pri PF. (Raziskava št. 93) Dekleva, B. ( 1995), Nove vrste vzgojnih ukrepov za mladoletnike. Ljubljana: Inštitut za kriminologijo pri Pravni fakulteti. GiLLiNG, D. (2001), Community Safety and Social Policy. European journal on Criminal Policy, 9, 4: 381-400. Šelih, a., Brejc, T. (1972), Mladoletnikovo vrednotenje kazenskega postopka in izvrševanja kazenskih sankcij. Ljubljana: Inštitut za kriminologijo pri Pravni fakulteti (raziskava št. 33). Kavar Vidmar, a. (1990), Pomen prava v izobraževanju za socialno delo. Socialno delo, 29, 1—3. Klanjšek, a. (1960), Selekcija obsojenk za odprti kazensko-poboljsevalni dom na Igu. Ljubljana, Inštitut za kriminologijo pri Pravni fakulteti (raziskava št. 4). Skaberne, B. (1969), Analiza in uspešnost izvajanja ukrepa strožjega nadzorstva skrbstvenega organa. Ljubljana: Inštitut za kriminologijo pri Pravni fakulteti (raziskava št. 27). Šelih, a. (1985), Nekateri vidiki trpinčenja otrok - pravno, medicinsko in socialno- varstveno obravnavanje. Ljubljana: Inštitut za kriminologijo pri Pravni fakulteti (raziskava št. 72). Šelih, a., Brejc, T. ( 1972), Mladoletnikovo vrednotenje kazenskega postopka in izvrševanja kazenskih sankcij. Ljubljana: Inštitut za kriminologijo pri Pravni fakulteti (raziskava št. 33). Šelih, a., Čonč, M. (1981), Vloga in pomen socialnega dela v kazenskem pravosodju proti mladoletnikom. Ljubljana: Inštitut za kriminologijo pri Pravni fakulteti (raziskava št. 54). VoDOPiVEC, K. ( 1974), Maladjusted Youth: An Experiment in Rehabilitation. Westmead: Saxon House. 275