ŠOLSKA PRAKSA Lutke, povejte nam svojo zgodbo Martina Kostanjšek, dipl. vzgojiteljica predšolskih otrok, OŠ Leskovec pri Krškem Lutke imajo veliko večjo vrednost od tiste, ki jim jo ljudje načeloma najraje pripisujemo; niso zgolj predmeti oz. stvari, ki se z našo pomočjo sprehajajo po lutkovnih odrih, ampak pred- stavljajo neverjetno, čudežno moč. Le-ta je namreč v očeh otrok tako veličastna, da je tudi reševanje življenjskih izzivov z njimi veliko lažje, prijaznejše, kot bi bilo sicer. In če otrok morda išče samo prijatelja, kateremu bi se želel zaupati ali pa mu zgolj zapeti pesmico, ki se je je rav- nokar naučil, je tukaj in zdaj, samo zanj – lutka! Uvod njimi vladajo odnosi, ki temeljijo na ljubezni in Lutka se nikoli ne pritožuje nad povedanim ali za- občutenju drugih, zato so čudovit zgled otrokom. petim in nikoli ne obsoja in ne graja. Zna dobro In odraslim. Na nevsiljiv način nas učijo začutiti poslušati in še bolje sprejemati, spregledati napa- druge in razumeti njihove morebitne stiske. Učijo ke in biti tu in tam malce nagajiva ali pa prijetno nas prijaznosti in lepega vedenja ter nas povezu- zmedena, a vselej prikupna. In najpomembneje: jejo. So nepogrešljive pri gradnji ter oblikovanju svojo pozitivno naravnanost zelo uspešno prena- osebnosti naših najmlajših. Lutke nam torej pri- ša na malčke, in če se prepustimo, tudi na nas, povedujejo svoje zgodbe, zelo različne, pa vendar odrasle … v nečem zelo podobne. Ljudje smo različni, a lutke ne delajo razlik med Dovoliti si moramo stopiti na drugo stran, tja, kjer nami. In to ravno zaradi svoje pozitivne plati in z je dovolj prostora za vse, majhne in velike, tja, kjer njo svojega optimističnega pogleda na svet. Med je vse lažje in preprosteje. Kajti: pomagale nam Naš kotiček za igro z lutkami 11 Didakta ŠOLSKA PRAKSA bodo razumeti situacije, medtem ko jih bomo da je otrok včasih določeno sporočilo pripravljen poslušali, jih vzeli za svoje in se z njimi poistovetili. deliti le z njo, medtem ko je pri komunikaciji z od- Le gledati in videti jih moramo znati z otroškimi raslimi in s svojimi prijatelji manj zgovoren ali pa očmi in jih čutiti z otroškim srcem! celo molčeč. To govori v prid lutke kot avtoritete oz. nekoga vplivnega in tako močnega, da po- Knjižno-lutkovni kotiček v oddelku membno prispeva tudi k razvoju otrokove samo- Knjižno-lutkovni kotiček je v našem oddelku obli- podobe in samozavesti ter govornega izražanja. kovan z namenom individualnega, skupinskega ali pa skupnega prebiranja knjig, poslušanja pra- Preko lutk v različnih vlogah strokovne delavke v vljic, pesmic in ugank ter za vsakodnevno komu- vrtcu spoznavamo posameznike ter ustvarjamo nikacijo z in med otroki. A če imajo otroci ob tem in vzdržujemo toplo ter ljubečo klimo v oddelku. še možnost kadarkoli poseči po lutkah in jih ob In nenazadnje ima pri tem posebno vlogo tudi spontani igri na svoj način vplesti v dogajanje, je prav tako posebni zeleni Gingo, lutka z usti, zobmi to čarobno! Brez usmerjanja s strani odrasle ose- in jezikom, ki najraje od vsega klepeta. A ne govori be se otrok z lutko pogovarja, jo nagovarja, boža kar tja v en dan! Zelo namreč pazi na izgovorjavo in opazuje, včasih vozi v vozičku ali pa jo posadi za besed in na ta način otrokom na igriv način po- mizo in ji postreže kosilo. Z njo pleše in včasih z maga pri razvoju govora. njo zaspi. Oponaša njeno oglašanje in gibanje. Jo natika na roko in jo poskusi natakniti tudi svoje- Lutkovna predstava Rokavička v izvedbi stro- mu vrstniku. In se ob tem smeji in zabava. kovnih delavk (priredbe ukrajinske ljudske pravljice Rokavička) Lutka je simbol čarobnosti in moči. In nekaj ča- robnosti in moči mora imeti tudi strokovna delav- Glede na velik interes otrok za dejavnosti, pove- ka v vrtcu, ki se želi uspešno združiti z lutko in z zane z lutkami, smo se strokovne delavke odloči- otroki ustvariti stik, predvsem tistimi, malce bolj le, da v prazničnem mesecu izvedemo lutkovno zadržanimi. Pogled animatorja, osredotočenega predstavo, v kateri bodo nastopale natanko tiste na lutko, otroku sporoča, da je lutka živa in da je lutke, ki jih imajo otroci vsak dan na razpolago v enakovreden član v dialogu z njim. Zato ni čudno, igralnem kotičku. Gre za rokavičke in predstavlja- 12 Didakta jo različne živali. Vse šolsko leto nam že pomagajo ob tem še vsaj malce zazrli v svoja srčeca, so za- pri učenju in petju pesmi, gibalnih uprizarjanjih, gotovo našli odgovore na svoja vprašanja! Tako štetju, medtem ko se igramo s prsti in izrekamo bodo nastajale nove zgodbe, zgodbe o prijaznosti besedila šaljivk in izštevank. in dobroti, zgodbe, ki jih ni nikoli dovolj. Naj tako tudi ostane, lutke pa jih bodo zagotovo z veseljem Prav zaradi te njihove velike vloge v vrtčevskem širile med nas. življenju naših otrok sem iskala pravljico, v kate- ri nastopajo ravno živali. In jo našla! Dobro staro Zaključek zgodbo o dedku in njegovi izgubljeni rokavici, Če želimo razvijati ustvarjalnost in domišljijo, se ki postane dom. Nekatere nastopajoče v izvirni igrajmo z lutkami! Če želimo izvedeti, koliko smo pravljici sem torej zamenjala s tistimi z našega ustvarjalni in domiselni, oživljajmo lutke! Za otro- lesenega stojala, bistvo zgodbe pa je ostalo isto, ke in zase! Nikoli namreč nismo prestari zanje, in sicer prijaznost ter skrb za druge živali. Tako so pravzaprav z njihovo pomočjo ostajamo mladi. otroci lahko začutili ljubeči odnos med lutkami in se morda poistovetili z miško, glavno junakinjo, »Lutke ne sovražijo, niso zavistne, niso hudobne. ter z njeno pomočjo dodali kamenček v mozaik Povejo vse, kar je treba povedati, tako da nismo razvoja skrbi za sočloveka. Vzgajamo namreč z prizadeti. Prevzamejo odgovornost za naše uspehe zgledom in ne z besedami, kar pa lutkam še po- in poraze. Vračajo nam ljubezen, zaupanje in iskre- sebej dobro uspeva. nost, kadar zares verjamemo vanje.« (Edi Majaron) V očeh otrok so namreč lutke tiste, ki imajo moč Zato: hvala, lutke, da ste! in vpliv, predvsem pa veliko vedo in znajo odgovo- riti skoraj na vsako zastavljeno vprašanje. Seveda, saj so čarobne! In čarobno bo videti, če bodo mor- da zaradi miške in njenih prijateljev naši otroci med seboj še bolj prijazni, ljubeči in razumevajoči. In tako kot zdaj lutke otrokom pripovedujejo svo- je zgodbe, bodo mogoče nekoč oni nekomu pri- povedovali svoje. Če se bodo učili od miške, bodo takšne, da bodo gradile občutek povezanosti in razvijale občutek za druge. Občutek za to, kaj pomeni nekomu pomagati, je torej na svoj edinstven način v naši lutkovni pred- stavi širila drobna miška, medtem ko se je skupaj z živalmi, ki v hudi zimi niso vedele kam, stiskala v majhni rokavici. Vsako, ki je potrkala na vrata nje- nega doma, pravzaprav rokavičke, je namreč brez oklevanja povabila naprej, češ, skupaj nam bo še topleje. In bilo jim je! Ne le topleje, tudi prijetneje, kajti ni dobro biti sam. Enostavna scena iz naravnih in odpadnih mate- rialov, ki je nastajala v prisotnosti otrok, je napo- vedovala preprosto zgodbo iz ust preprostih lutk. Pozitivna vloga predvsem glavnega lika, miške, je otroke popeljala v svet, v katerem je enostavno reševati težave, če ti je le mar za druge. Tako je otroke na nevsiljiv način učila, da si je potrebno pomagati, če želimo ob sebi imeti prijatelje. Viri Vir 1: Ukrajinska ljudska pravljica – Rokavička. Dostopno na Kratke uganke pred izvedbo lutkovne predstave https://ucilnice.arnes.si/pluginfile.php/1822114/mod_resource/ content/1/ROKAVI%C4%8CKA.pdf, 15. 11. 2022. so bile zanimiv uvod v vsebino, znane pesmi o na- Vir 2: Kastelic, P. (2018): Empatija. V: Revija Zmajček. Dostopno na stopajočih živalih ob koncu pa prijeten zaključek https://www.zmajcek.net/empatija/, 14. 11. 2022. Vir 3: Lutke v vzgoji in izobraževanju. V: Knjigca. Dostopno na pravljice o dobroti miške, ki je vsaj za hip oboga- http://www.knjigca.si/izobrazevanje/lutke.php, 16. 11. 2022. tila naš čustveni svet. O tem so pričali zadovoljni Vir 4: Majaron, E. (2011): Lutke skozi kurikularna področja. V: Otroci v sobivanju z lutkami – PeFprints. Dostopno na http://www.pef. otroški obrazi, medtem ko so na glas razmišljali uni-lj.si/~vilic/gradiva/3-lutke-didakticni-smotri.doc, 15. 11. 2022. o nastopajočih živalskih lutkah: miški, medvedu, Vir 5: Brun, N. (2018): Verjamem v moč lutke. V: Vzajemnost. Do- stopno na https://www.vzajemnost.si/clanek/175186/verjamem-v- ptičku, volku, zajčku, veverici in lisički. In če so se -moc-lutke/, 16. 11. 2022. 13 Didakta