Jera MARUŠIČ KAKO NAJ PESNIKI GOVORIJO O BOGOVIH. Platon, Država II 377e6-378al Izvleček V ugotavljanju, kakšna pesniška dela bi bila primerna za vzgojo v pravičnem poli- tičnem redu, ki je zasnovan v Platonovi Državi, je na Hezioda naslovljena kritika, da v zgodbi o Uranu in Kronosu »ni govo- ril neresnice lep6«. Namen prispevkaje pojasniti to nenavadno kritiko in jo umes- titi v širši okvir Platonovega odnosa do pesnikov. Abstract In Plato's Republic, Socrates and his inter- locutors undertake the task oflaying down a model of a just s tate, and soon turn to discussing what kind of poetry would be suitable for its system of education. The article aims to elucidate the unusual criti- cism directed at Hesiod in the course of this discussion, i.e. that telling the story of Uranus and Cronus, the poet "did not speak falsely well", and consider it in the wider context of Plato's attitude towards poets. V 2. knjigi Platonove Države Sokrat naslovi na Hezioda kritiko, da ta pesnik, ko je pripovedoval o dejanjih bogov Urana in Kronosa, »ni govoril neresnice lepo«: ou xix'A.wc; b.!;sucm:rn. V pričujočem sestavku bomo poskušali pojasniti to nenavadno kritiko; predno pa se je lotimo podrobneje, poglejmo, kako dela Hezioda in drugih pesnikov sploh postanejo predmet Sokratove obravnave. Dela pesnikov so v obširni razpravi, ki jo Sokrat vodi z Glavkonom in Adejmantom, obravnavana z vzgojnega vidika. V snovanju pravičnega političnega reda - podjetje, v katerega se sogovorniki podajo z namenom, da bi spoznali, kajje pravičnost-,je namreč pesnikom dodeljena vloga pri vzgajanju bodočih čuvarjev tega reda; v njihovi najmlajši dobi, naj bi stik z deli pesnikov prispeval k izoblikovanju plemenitega, tj. hrabrega in hkrati blagega in spoštljivega značaja, kakršnega bo zahtevala njihova poznejša vloga. Vprašanje, ki se tako izpostavi, je, kakšna pesniška dela, tako po vsebini kot po načinu govora, bi bila za to nalogo ustrezna. Od obstoječih pesniških del, že uvodoma zatrdi Sokrat, bi jih morali večino zavreči; kot se bo izkazalo, se ta namreč ne podrejajo načelom pesnjenja, kijih bodo sogovorniki v teku razprave predpisali pesnikom zamišljenega političnega sistema. Dela, ki so prva podvržena kritiki, so tista, s katerimi pridejo 122 Keria VI - 2 " 2004 otroci naprej v stik: miti, zgodbe ([Lu.Sot). Kot je predpostavljeno, mlado poslušalstvo ob seznanjenju z zgodbo hkrati sprejema tudi določena stališča, mnenja (oo;at), ki jih ta, posredno, izraža. Ta stališča, smatra Sokrat, so najpogosteje nasprotna tistim, ki bi jih gojenci, ko odrastejo v čuvarje države, morali imeti. Eni od teh zgodb, spesnjeni s strani Hezioda, pa Sokrat nameni naslednjo kritiko: Ilp&>'rnv fLEV, [ ... ], -co fLEyw-cov xat m:pt -cwv [J.zyLcnwv Y>zuooi; 6 dnwv ou xaAwi; S~ZUO'IXTO wi; Oupccv6i; 'CZ ~py&cra-co & cp"Y)O't opčfocct IXUTOV' HcrLoooi;, o 'CZ a.0 Kp6voi; wi; STtfLWp~cra-co au-c6v. »Najprej, [„.] tisti, kije izrekel največjo neresnico o največjih , ni govoril neresnice lepo, kako da je Uran storil stvari, za katere Heziod pravi, dajihje, in kaj daje potem storil Kronos, kako da se mu je maščeval.« 1 (377e6-378al) Sokrat torej očita Heziodu, da v zgodbi o dveh bogovih »ni govoril neresnice lep6«. Heziodovo govorjenje Sokrat smatra za neresnično, tj. za Y>c:Uoecr.&at, vendar pa to ni predmet njegove kritike, kot bi morda lahko pričakovali. Kritika, nasprotno, leti 'le' na 'nelepost' Heziodovega neresničnega govorjenja: to, neresnično govorjenje, bi bilo za Sokrata očitno sprejemljivo, v kolikor bi bilo lepo.2 1 Sledim Adamu ( 1902, str. 112), ki tolmači izraz -rwv µeyLcr-rwv kot nanašajoč se na bogove, omenjene malo prej. Veznik wi; v obeh primerih berem kot soznačen s o-rt., tj. uvajajoč predmetni odvisnik, in ne kot načinovni veznik soznačen s onwi;. Contra Jowett in Campbell (1894, str. 98), ki bereta drugi&>:; kot 'in what way'. 2 O teh in podobnih vprašanjih so razpravljali Annas, Moravcsik, Ferrari, Page, Gill, Janaway, Halliwell, Burnyeat, Murray, Rowe in Biittner (gl. navedeno literaturo spodaj). Ti avtorji povečini razlagajo Sokratovo kritiko kot etično, tj. kot kritiko, ki ne leti na neresničnost zgodbe, ampak na njeno moralno neprimernost; tako npr. Bosanquet (1895, str. 89-90) Adam (1902, str. 112), Ferrari (1989, str. 113), Halliwell (1997, str. 319-320) in Murray (1999, str. 252): »the objection to a myth such as this is not that it is untrue in terms of factual accuracy, but that it would set the wrong ethical example«. Sama se pridružujem drugačnemu stališču, ki ga zagovarjajo Moravcsik (1986, str. 39-41), ki mu izrecno slediJanaway (1995, str. 89-91), in Biittner (2000, str. 146-147), namreč stališču, daje predmet Sokratove kritike prvenstveno neresnična upodobitev božje narave; kot tako, lahko Sokratovo kritiko označimo za ontološko. Slednji avtorji pa ne obravnavajo podrobneje Sokratove kritike 'ou xixf.wi; e~eucrix-ro' oz. njene utemeljitve v razpravi. Kot bom poskušala pokazati, kritika sloni na razlikovanju med dvema vrstama vedenja o božjem in je torej epistemološko utemeljena. Končno, Page (1991, str. 9-10), ki meni, da Sokratova kritika leti na Heziodovo razkrivanje »nehumanosti kozmosa«, v katero naj bi verjel tudi sam Sokrat, se s svojo interpretacijo postavlja nasproti Platonovim temeljnim teološkim in kozmološkim stališčem, ki so zastopani v tem in v drugih njegovih dialogih, najbolj izrazito v Timaju. Jera MARUŠIČ: Kako naj pesniki govorijo o bogovih. Platon, Država II 377e6-378al 123 Da bi razumeli to Sokratovo kritiko, jo bomo obravnavali v dveh korakih: najprej bomo poskušali pojasniti, kaj v Heziodovem primeru pomeni, 'govoriti neresnico' (v nasprotju z govorjenjem resnice oz. resničnim govorjenjem), in nato, kaj pomeni 'ne govoriti neresnice lepo' (v nasprotju z lepim govorjenjem neresnice). Zgodba o Uranu in Kronosu, na katero se Sokratova kritika nanaša, je iz Heziodove TeogoniJe, vendar se Sokrat v podajanju zgodbe izogne izrecnim opisom dejanj, ki jih v njej storita ta dva bogova; zdi se, da to stori namerno, saj, kot pripomni malo pozneje, bi bilo o tovrstnih dejanjih, celo, če bi jih bogovi res storili, najbolje molčati. Na katera dejanja torej meri Sokrat? V Teogoniji pravi Heziod o Uranu, daje sovražil svoje otroke, spočete v združenju z Gej o, in da jih je skrival v Gejinih globinah ( Theog. 154-159), o Kronosu pa, da je, kot eden izmed Gejinih sinov, kastriral svojega očeta Urana, in daje tako storil, po navodilih matere Geje, da bi se mu maščeval za njegova dejanja ( Theog. 159-182). Kot rečeno, smatra Sokrat Heziodovo zgodbo za neresnično vrsto govorjenja. Vendar pa Sokrat še zdaleč ne označi za neresnično govorjenje le to, Heziodovo zgodbo. Nasprotno, že v začetku razprave o 'muzični' (µ.oucrix-Yj) vzgoji v pogovoru zAdejmantom opredeli zgodbe kot neresnično vrsto govora: Moucrix:fjc; o', dnov, n-\h:t:c; Myouc;, ~ ou; "Eywys:. A6ywv os Ovt„t"OV dooc;, 't"O µ.sv cXA"tJ&zc;, ~s:uooc; o' hs:pov; Ne1L Tio:tOs:u-rfov o' tv &µ.cpo-rzpotc;, rcp6-rs:pov o' tv -rot'.c; ~EUOfotv; Ou µ.o:v&ct.vw, E:cp"t), m-:lc; Mys:ic;. Ou µ.o:v&ct.vs:ic;, ~v o' tyw, on rcpw-rov -rot:c; rco:ioLotc; µ.u&ouc; Myoµ.s:v; 't"OU't"O M 7t0U wc; 't"O OAOV drcs:t:v ~s:uooc;, EVL os x.o:t &:A"tJ&-fi. »'Besedila', sem rekel, 'postavljaš kot del muzične vzgoje, ali ne?' 'Jaz jih.' 'Besedil pa je dveh vrst, ena resnična, druga neresnična.' 'Da.' 'Treba pa je vzgajati v obojih, ampak najprej v tistih neresničnih?' 'Ne razumem',je rekel, 'kako to misliš.' 'Ali ne razumeš', sem rekel, 'da otrokom najprej pravimo zgodbe? To pa je, na splošno rečeno, neresnično, notri pa so tudi resnične stvari'.« (376e9-377a6) Pesniki torej, v kolikor pripovedujejo zgodbe, govorijo neresnično, 124 Keria VI- 2 • 2004 vendar spet ne v celoti tako, saj, kot je zatrjeno, govorijo do neke mere in na nek način tudi resnično. Neresnično govorjenje pesnikov sestoji iz pripovedovanja zgodb, opišemo ga lahko torej kot izmišljanje: neresnične stvari, ki jih govorijo pripovedovalci zgodb, so stvari, ki so izmišljene, torej take, ki se v resnici niso zgodile. Sokrat pa smatra pripovedovanje zgodb otrokom, kljub temu, da je to vrsta neresničnega govorjenja, za primeren način njihove vzgoje. V čem pa vidi upravičenost tovrstnega neresničnega govorjenja? Zaradi še ne zadosti razvitega otrokovega razumevanja, mu stališč (mnenj), ki naj bijih sprejel, ni mogoče podati z neko (razumsko) razlago, z nekim logos-om, kot bi jo lahko odraslemu poslušalcu. Očitno pa je to mogoče doseči z zgodbo, ki takšna stališča, na posreden način, izraža in sporoča. Tako zgodbe o spopadih enih bogov z drugimi mladega poslušalca vodijo k prepričanju, daje lahkomiselno netenje sovraštva sprejemljivo in ne »skrajno sramotno« početje, medtem ko bi stališče, »da noben državljan nikoli ni bil v sovraštvu z drugim, in da to [takšno sovraštvo] tudi ni spoštljivo«, sporočale temu ustrezne in s strani razpravljalcev zaželene zgodbe (378b8-d2). Sokratovo opažanje, da so v zgodbah tudi resnične stvari, se zdi, se nanaša prav na takšna stališča, ki jih zgodbe izrekajo in ki so lahko resnična, kljub temu, da so tista, ki izhajajo iz obravnavanih zgodb, ocenjena kot neresnična. Čeprav ni o »resničnih stvareh« v zgodbah izrečenega nič več, je mogoče sklepati, da resnica, ki jo zgodba lahko vsebuje, ne bo dejstvenega (npr. zgodovinskega) 3, pač pa moralnega, ali verskega značaja. V zamišljeno vzgojno shemo so namreč zgodbe vključene prav z namenom, da bi ob njih gojenci razvili ustrezen nravni značaj, to vlogo pa lahko odigrajo prav kot 'nosilci' moralnih in verskih prepričanj.4 Iz teh razlogov se torej pripovedovanje zgodb smatra za sprejemljivo in z vzgojnega vidika povsem ustrezno vrsto neresničnega govora. Zdaj pa se vrnimo k Heziodovi zgodbi o Uranu in Kronosu. Ta spada med zgodbe, v katerih nastopajo bogovi - v Heziodovem primeru sta to Uran in Kronos -tj., zgodbe, ki pripovedujejo, kaj so bogovi storili, oziroma kaj se jim je pripetilo. Dejanja bogov pa so tema, predmet govora, posebne vrste. Razlog za to, da se o teh dejanjih pripovedujejo zgodbe, in da se torej o njih »govori neresnično«, ni le mlado poslušalstvo, na kateregaje ta govor naslovljen, pač pa obstaja za to še nek bolj temeljen razlog. Tega Sokrat izpostavi malo pozneje: »ni vedenja, kakšna je resnica o davnih stvareh«, tj. o stvareh, ki zadevajo bogove, za katere se smatra, da so se zgodile v davni preteklosti. 5 3 ContraAdam, 1902, str. 110. 4 Kot ugotavlja Murray, 1996, str. 135. 5 TL OE o~ 't'O EV "C'Ol<; A6yoi<; [lj!euoo<;]; 7tO"C'e xrxL -ri;> xp~criµov, wcr-re µ~ &~wv Jera MARUŠIČ: Kako naj pesniki govorijo o bogovih. Platon, Država II 377e6-378al 125 Dejanja bogov so zato izven domene človekovega vedenja. Zaradi pomanjkanja tega, tako rekoč zgodovinskega vedenja o tem, kaj so bogovi storili, pa sije mogoče njihova dejanja le zmišljevati, in to je: praviti zgodbe in tako govoriti neresnično. Tudi Heziod, ko je govoril o tem, kaj so bogovi storili, ni mogel narediti nič drugače; katerakoli druga dejanja bi pripisal bogovom, bi si jih moral izmisliti, in torej govoriti neresnično. 6 Ko gre za dejanja bogov, potemtakem pripovedovanje zgodb, in torej neresnično govorjenje, ni le vzgojno ustrezen način govorjenja mlademu poslušalstvu (kar velja tudi za druge teme), ampak je pravzaprav edino možno govorjenje o teh dejanjih, saj zaradi nujne nevednosti ni mogoče govoriti resnično o njih. Vendar pa je Heziodovo neresnično govorjenje o tem, kaj sta storila Uran in Kronos, označeno kot nelepo: na kaj se torej nanaša kritika ou x.a:Awc:;? Še preden Sokrat kritiko naslovi na Hezioda, pojasni, da »nekdo ne govori neresnice lepo« takrat, [o}rnv dx.6:~'-0 ne; x.ax.wc; [oucrLav] -r(\i Myc:; µ:l)OEV eoLx.6-ra yp6:cpwv oic:; &v oµoLa ~OUA"f)&rj yp6:~al. »[k]adar nekdo v govoru slabo upodobi, kakšni so bogovi injunaki, tako kot slikar, ki nariše stvari, ki nikakor niso podobne tistim, ki jih je hotel narisati kot slične.« (377el-3) V kakšnem smislu torej je Heziod slabo upodobil bogove v svoji zgodbi? Heziod v njej pravi, daje Uran storil taka in taka dejanja, in daje potem Kronos, iz maščevanja, storil druga; dejanja, kijih Sokrat pozneje d VO:t µLcrouc;; iipD ou 7tp6c; -ri:: -rove; 7tOAi::µLouc; xo:L -rwv XO:Aouµzvwv , 4. del. Burnyeat, M. F., Art and mimesis in Plato's 'Republic', London Review oj Books20 (10) (1998), 3-9. Buttner, S., Die Literaturtheorie beiPlaton und ikre anthropologische Begriindung, Tubingen-Basel: Francke, 2000. Cornford, F.M. (trs. with Introduction and Notes by), The R.epublic oj Plato, Oxford: Clarendon Press, 1941. Ferrari, G.R.F., Plato and Poetry, v: Kennedy, G.A. (ed.), The Cambridge History oj Literary Criticism, Cambridge: Cambridge University Press, 1989, l. del, 92-148. Gill, Ch., Plato on Falsehood - not Fiction, v: Gill, Ch„ & Wiseman, T.P. (eds.), Lies andFiction in the Ancient World, Exeter: University ofExeter Press, 1993, 38-87. Grube, G.M.A. (trs.), Plato's R.epublic, Indianapolis: HackettPub. Co., 1974. Halliwell, S., The Republic 's two critiques oj poetry (Book II 376c-398b; Book X 595a-608b), v: Hoffe, O. (hrsg. von), Platon, Politeia, Berlin: Akademie- Verlag, 1997, 313-332. Janaway, Ch., lmages oj exellence. Plato's critique oj the arts, Oxford-New York: Oxford University Press, 1995. Jowett, B., and Campbell, L„ (ed., with notes and essays by), Plato's R.epublic, 3 deli, Oxford: Clarendon Press, 1894. MacDonald, M„ The Language oj Fiction, v: Margolis, J.Z. ( ed.), Philosophy Looks at Arts, Philadelphia: Temple University Press, 1978, 424-437. Moravcsik,]. M., On correcting the poets, Oxford Studies in Ancient Philosophy 4 (1986), 35-47. Moravcsik, J., and Temko, P. (eds.), Plato on Beauty, Wisdom and Arts, Totowa (New Jersey): Rowman&Allanheld, 1982. Murray, P. (ed.), Plato on poetry. Ion; Republic 376e-398b9; Republic 595- 608b10, New York-London-Cambridge: Cambridge University Press, 1996. Murray, P., VVhat is a Muthos for Plato?, v: Buxton, R. (ed.), From Myth to R.eason? Studies in the Development in Greek Thought, Oxford: Oxford University Press, 1999, 251-262. Page, C., Tke Truth about Lies in Plato 's Republic, A ncient Philosophy 11 (1991), 1-33. Plantinga, A„ Possible but Unactual Objects: On VVhat There Isn 't, v: Margolis, J.Z. (ed.), Philosophy Looks at Arts, Philadelphia: Temple University Press, 1978, 438-50. 130 Keria VI - 2 " 2004 Platon, Izbrani dialogi, in odlomki, (prevedel, uvod in spremna besedila napisal Gorazd Kocijančič), Ljubljana: Mladinska knjiga, 2002. Platone, LaRepubblica (introd. diAdorno, F„ trad. di Gabrieli, F. [1981]), 2 dela, Milano: BUR, 1995. Rowe, Ch., Myth, History, and Dialectic in Plato's Republic and Timaeus- Critias, v: Buxton, R. (ed.), From Myth to Reason? Studies in the Development in Greek Thought, Oxford: Oxford University Press, 1999, 263-278. Shorey, P. (trs.), Plato, The Republic, 2 dela, Cambridge (Mass.)-London (1930): Harvard University Press, 1999. How Poets Should Speak of the Gods. Plato, Republic II 377e6-378al Summary In Plato's Republic, Socrates and his interlocutors assign to poetry an important educational task in the envisioned just sta te, but then find the poetry actually existing mostly unsuitable for it. Examining how poets speak about the gods, Socrates directs at Hesiod the criticism that he "did not speak falsely well" (377e7) when narrating what Uranus and Cronus didl. We may find this criticism surprising: the poet is not reproached for speaking falsely about the actions of these two gods, but for not speaking falsely well about them. It seems, therefore, that Socrates would not disapprove of Hesiod's false speaking, provided that the poet spoke falsely well. In order to clarify Socrates' criticism, it is first examined what it means, in the case of Hesiod, "to speak falsely" (as opposed to "speaking truly"), and then whatitmeans "not to speakfalselywell" (as opposed to "speaking falsely well"). Relying on some further arguments by Socrates, a distinction is made between two kinds of claims that can be made about the gods: claims about what the gods are like and claims about what they did. As the article tries to show, it is acceptable to Socrates if poets speak falsely about what the gods did (for, because there is no knowing about the divine actions, it is not possible to speak truly about this, as is suggested at 382cl O-d3), but not about what they are like (for what we do know about the divine nature is that it is good and therefore cannot cause evil, and so it must be spoken of, as is argued at 379bl-16). It turns out, therefore, that poets speak falsely well about what gods did when they attribute good actions to them, i.e. such actions as they could in fact have done: doing so, poets speak falsely about what gods did, but implicitly speak truly about what they are like. As Hesiod attributed bad actions to Uranus and Cronus, he implicitly Jera MARUŠIČ: Kako naj pesniki govorijo o bogovih. Platon, Država II 377e6-378al 131 spoke of the gods as capable of evil. Therefore he did not speak falsely only about the divine actions, but, implicitly, also about the nature of the divine. That is why he did not speak falsely well. Naslov: Jera Marušič Univerza v Edinburgu e-mail: jera. marusic@ed.ac. uk