Učiteljski list GLASILO „ZVEZE SLOVANSKIH UČITELJSKIH DRUŠTEV V TRSTU". Izhaja 1., 10. in 20. vsakega meseca. — Uredništvo (slovenskega dela) in upravništvo v Trstu (15), Via Udine 35, III. Hrvatski dopisi naj se pošiljajo na naslov: Vinko Šepic, nadučitelj u Buzetu. — Izdaja .Zveza slovanskih učiteljskih društev v Trstu*, odgovorni urednik slovenskega in hrvatskega dela Jože Pahor. — List je za člane izdajateljice brezplačen, naročnina za nečlane Lir 24.— Tekoči pošt. račun. — Tiska Tiskarna Edinost v Trstu. St. 4 V Trstu, 15. februarja 1925. Leto VI. Samoizobrazba Jerman. Razumel sem, še preden ste rekli in še preden ste me klicali pred ta tribunal. Kaj bi se obotavljali ter lazili krog hiše, ko varno vsi, kje da so vrata? Besede so bile dolge, ukaz pa je bil kratek: postavi se na glavo, kakor velevata vreme in čas. Ali jaz ostanem rajši na svojih poštenih nogah. Nadučitelj. Gospod Jerman, čast učiteljskega stanu zahteva.... Jerman, Poznam molitevco. Čast učiteljeva zahteva, da bodi danes bel in jutri črn, kakor ukazuje gospodar. Nadalje še zahteva, da imej glavo na voljnem konopcu, zato da se lahko s pridom priklanja na vse štiri strani; in tudi zahteva, da bodi koleno ne od kosti, temveč od testa, zato da klek-nc sredi ceste v blato, če je prilika in ukaz. In naposled še zahteva, da imej učitelj zaklenjena usta, ključ do ključavnice pa obešen na šolske duri. Znam jo gladko, to molitevco. (Cankar: Hlapci.) Dva tovariša sta se oglasila v zadnji številki sta-novskga lista in oba sta se lotila istega vprašanja, razmer med učiteljstvom, v zvezi s pešanjem organizacije v preteklem letu. Oba sta ugotovila ista dejstva, da je namreč med nami ljudi, katerih počenjanje se krije natančno z onim, ki ga je videl Cankar v učiteljskih vrstah že pred tolikim časom in ki ga je tako točno povedal po Jermanu o učiteljevi časti. Tovariša govorita resnico in jima ni mogoče oporekati. Potrebno pa je povdariti, da se je organizacija vedno borila proti pohlapčcnju učiteljstva in da se tudi danes upira z vsemi silami propadanju1 stanu, ki je tolikega pomena za zdravje ljudstva. To je in ostane glavna in najvišja naloga organizacije, od te naloge se ne more umakniti za las. Ves pomen stanu, da o ugledu niti ne govoritno, je odvisen le od tega, ali se pohlapčimo vsi, ali ostane na našem praporju geslo, da se borimo do skrajnosti za svoje stanovske in človeške pravice. Izkušnje so nas dovolj izučile, da nimamo od nikoder pričakovati pomoči. Še pred kratkim so si nekateri redki delali nadejali, da bo stanu bolje, če se... postavljamo na glavo, kakor sta velevala vreme in čas. Kolika kratkovidnost!1 Samo pri učitelju je mogoče, da prezre dve taki dejstvi, kakor sta narodnostna nestrpnost in nepotrebnost ljudske izobrazbe, nepotrebnost šole sploh v takih časih, kakršni pač so. Prihaja iztreznenjc, vsaj ponekod. Ali življenje je tako, da mora napeti vse sile, kdor hočei kaj doseči, kdor hoče kaj trajnega doseči. Zato pa ni dovolj iztreznenje, ampak je potrebno spoznanje, da se bo stan uveljavil le z naporom svojih najboljših sil, z naporom svojih kreposti in svojega dela, Ce hočemo neodvisnosti, jo bomo dosegli le, če si jo bomo izbojevali; in če si ne izbojujemo, je tudi vredni nismo. O učiteljstvu v novih jpokrajinali se! je poli/lo ogromnega črnila in nešteto zakotnih pisačev in zloglasnih padarjev je dajalo nasvete, kako naj se nam koža stroji. Vsi ti nezvanci niso rešili učiteljskega vprašanja pri nas in ga ne bodo, ker ni mogoče napraviti iz tolikih mislečih ljudi toliko in toliko kilavih revšet. Mogoče je nekoga strahovati, za krajši ali daljši1 čas, ali najprimitivnejših človeških pravic ni mogoče za vselej potlačiti. Tudi učiteljevih ne. Nekaj hlapcev več, res, toda takih, ki čakajo, kdaj bi se uprli, če niso bili dovolj plačani za svoje hlapčevanje. Tudi pod visokim pepelom lebdi iskra ne-> ke nujne človekove svobode. Zveza ima trdne cilje. Če ni imela vselej dovolj moči1, da bi pri slednjem izmed članstva te cilje uveljavila, ni le njena krivda. Organizacije sc lahko borijo proti človeškim slabostim, nimajo pa vedno moči nad njimi. Pri nas je preveč suženjstva v krvi, da bi hodili pokonci, tako pokonci, kakor bi bilo treba posebno vzgojiteljem. In še to: kdo je organizacija? Ali je to abstrakten pojm, nekaj kar visi v zraku? Organizacija so pocdinci. Čim močnejši, popolnejši, delavnejši so, tem močnejši je ves stan. Iz krepkih enot sestavljen bo vedno več veljal kakor pa skupek ničel. Zato1 nam ne preostaja drugo, kakor da neprestano gibljemo, brez skepse, brez popuščanja, če ne vidimo takoj uspehov, brez upadanja poguma in volje. Mi moramo preko zanikovalcev, ki imajo druzega posla, kot da nam neprestano mečejo zank.? svojih dvomov in brezdelja pod noge. Tudi samoizbraževalno dalo., ki ga z vso trdovratnostjo prepričanih zagovarjamo odkar obstoji Zveza, ima iste cilje: kvalitativno ojačiti stan, da se bo lažje boril za obstanek. Ostaja resnica, da je znanje moč. Kdo se bi moral ta resnice bolji zavedati kot baš učitelj? Imamo mlade ljudi, z nepopolno vojno izobrazbo, ki ne čutijo nikake potrebe več, da bi se poleg mehaničnega pouka osnovne šole ukvarjali še s čim drugim razen s kroglanjcrrt! Take stvari se maščujejo nad njimi samimi in nad vsem stanom. Najhujše j?, da sc ljudje ne zavedajo, kako jim nc-dostaja prav onega, kar jim je potrebno, če hočejo res biti izobraženci. Ne zavedajo se, da so pobeljeni grobovi, lažnivi preroki. Če pride nevihta nad take, se lahko igra ž njimi. Misel pcglobljenja samoizobrazbe n: doslej pognala pri nas tako globokih korenik kakor bi bilo treba. Krek ni nov med Slovenci'. Ni še dolgo1, da smo bili ponosni nanj, ponosni posebno tedaj, ko je nastopal kot ena najsvetlejših glav v zbornici. A je že trideset let preteklo, od kar je spisal svo)e glavno delo. To delo ni strankarsko, ampak dovolj univerzalno, znanstveno, ki tudi modroslovna vprašanja načenja. Koliko pa je slovenskih učiteljev, ki Kreka poznajo, ki so ga študirali? Trideset let je prešlo in je prineslo dogodek silne zgodovinske da-1'ckosežnosti, rusko revolucijo, da je ostal Krek z vso svojo dalekovidnostjo in naprednostjo daleč za- daj. A slovenski učitelj še danes ne pozna misli enega svojih resnično velikih mož, brez katerega znanja si ni mogoče predstavljati modernega izobraženca. Odsek za samoizobrazbo je pozval učiteljstvo, da letos predela, vzporedno s pretresanjem vzgojnih in učnih vprašanj, Krekovo knjigo. Ni zahteval ničesar težkega. V najslabšem slučaju je mogoče Kreka či-tati in potem obravnavati. «Socijalizem» je pisan tako poljudno, dia bolj ne more biti, in obravnava toliko zanimivih stvari tudi iz družboslovja, zgodovine itd. Niti za to lahko in tako koristno delo ni mnogokje med učiteljstvom pravega razumevanja. Lahko je dejal Cankar, da zahteva čast učiteljeva, naj ima glavo na voljnem konopcu, zato da se lahko s pridom priklanja na vse štiri strani. . . Vsa naša organizačna vprašanja se sučejo okoli Tmurne nočne misli Noč ima svoju moč. I ropstvo je noč. Nasilja, bezakonja i protikulturna akcija, rea.ccija jesu na-kazna deca crne noči i njenog krvnog brata zver-skog lica — ropstva. Mi živemo u noči i ropstvu. Noč krije svetlo, za-senjuje i zatvara oči crnom krpetinom. Noč stvara sablasti, radja vukodlake, veštice i krvopije; noč sve uveličava do nenazdevnih višina, i snizuje do neverojatnih dubljina. U noči i tami sve biva strašno, nenaravno, na-kazno. Noč radja tatove, razbojnike, nasilnike. I ropstvo ima svoju decu: svakovrsne zločince, bednike, sluge,, uhode. Ropstvo radja ropstvom. Ropstvo radja robove. Sila i mač, grom i pakao sredstva su u rukama začetnika ropstva, robava i ponižnih sluga. Z gladom se stvara robove. Korito i trbuh vodi u crno kraljevslvo robova. Nasilnici i krvo-pije, u jednoj ruci nose mač, a u drugoj korito i hleb. Biraj! I ropske od poroda duše požudno zure u korito i hleb, te pružaju svoje ruke i dizuči ih visoko prema krvavom tronu i oltaru s kojeg grme kao bogovi groma roditelji i podržatelji ropstva i noči. i »# Silne duše odvračaju svoj pogled gnusanjem od trona i oltara gde kraljuju i sede očevi ropstva. Slobodne duše otkl'anjaju sve darove iz ruku nasilnika, ostavljaju korito, beže daleko, daleko od sjajnih, al’ za njih smrdljivih tronova gde se kuju verige za robove. Radije smrt nego robovati i biti robom! Časno je gladovati i umirati proti ropstvu, ali u slobodi i kao slobodna duša! Ovo su mučenici ,i žrtve. Ali ujedno bivaju i po-slaju osvetnici i apostoli slobode. Jest, nasilje stvara robove i sluge, ali ujedno radja slobodnjake i junake. Mi smo gospodari što čemo da postanemo. Krv naša, možak naš ima da odluče: hočemo li u robove ili u slobodnjake. Izbor je vrlo težak, ali ujedno i vrlo lak. Stvorovi što žive jedino telom i telesu oda-brati če i odlučiti se za ropstvo, što če im doneti slasti i lasti izviruče iz želuca i telesnih, životinjskih požuda. Životinje i poluživotinje biraju uvek niška životna sredstva. Čuče svedjer uz korito, što ga drži na kolčnima tiran. Njima je mesto ispod tiranovih nogu. Ljudi što večma žive duševno i za duh, odabiru otvoreno polje, mesto pod vedrim nebom odakle uživaju gledajuči žarko sunce, vedro nebo i sjajne zvezde. Tu su slobodni. Tu hrane i jačaju svoju slobodnu dušu. ene same osrednje točke. Če se le ena zanemari, se čuti škoda povsod. Z zanemarjenjem samoizobra-ževafnega dela je stan občutno zadet, ker je zadeta njegova samovzgeja, ako se je mogoče tako izraziti. Nekateri krožki so vendar v delu znatno napredovali in prav ta napredek je obtožba onih, ki se niso zganili. Razmere, pravijo nekateri. Ni ga izgovora, ki bi manje držal. Z vsemi «razmerami» je bilo mogoče v mnogih .{rajih razveseljivo razviti samoizobraže-va'no delo, ki se drugod z istimi « razmerami® niti poizkušalo ni. Torej: ne razmere, ampak ljudje! Imamo še časa in ga bomo, upamo, tudi še imeli. A imeti' bi ga morali najprej zato, da se vržemo v boj s polinteligentnostjo v stanu. To vprašanje je še vedno tako važno kakor nobeno drugo, ker brez izobrazbe, brez družboslovnega spoznanja ne more imeti učiteljstvo nikakc vere in nikakega poleta. Slobodna duša! Uzvišena li pojma! Ti si svetla kao sunce, topla ko vatra, jaka kao lav, brza kao strela. Slobodna dušo: čista s.i ko liljan, bela kao sneg, ljupka ko janje i golob, a silna kao grom, Slobodne duše stvorile su znanost i rodile umetnost, one šire kulturu, bratstvo, dobrotu i čoveč-nost. Slobodne duše ruše krive bogove, obaraju nasilnike i tirane. One stvaraju raj na ovoj zemlji. Užižu sveče i pale kresove, koji ogrevaju ljude i buduče slobodnjake. Ropske duše gasc sveče da bude tarna; podižu vešala da vešaju ljude slobodne duše i slažu lo-maču za apoštole slobode, istine, pravice. Ropske duše svuda podiruše hramovc zanosti, umetnosti i prosvete. Ropske duše kao fizički i politički podianici, jesu prave pravcate sluge, te kao takovi besavesno i bez grižnje savesti vrše pokoru i bez protesta svaku, pa i najnemoralniju zapoved gospodara i tirana svoga. Ojačaju H se ovi i ovakovi robovi i ropske duše pornoču najnekulturnijih sredstava, t. j. bičem, mačem, ognjem pa koritom, zobi, hlebom, oni postaju opet tirani ostalih robova. Tiran tiranu krv prale va. Sve zlo tako dolazi od rodjenih robova, od pre-poniznih, niških duša, Ovi stvaraju pakao na ovome svetu. Stvaraju noč, gase svetila, prouzrokuju suze, patnje i dižu vešala i lomače, te škrope zemlju krvlju ljudskom. Kad ne bude nasilnika, tirana i robova duhom, ili kad dodju do nemoči, tada če doči bolja, čove-čanskija vremena. Ona če nam doneti na svetlo i na površje društveno slobodu i slobodnjake; a ovi če izvojštiti i darovati svetu slobodu misli i delovanja. A slobodna misao te slobodno delovanje i revnovanje pedignuti če na prestole svetsko pro-svetu, čistu i nepatvorenu, čovečnost nesebičnu, mir duša, te uživanje u lepoti dobrote, A u tu svrhu čiste duše, slobodne i blage, jake i silne, valja da se kupe i skupe u disciplinovanc čete pobornika, osvetitelja, boraca i uzgajatelja, koji če svojim etičkim životom, životvornim primerom i radom, te svetim naukom i propagandom razoružati, moralno i fizički nekulturne nasilnike i tirane, te sbaciti ih sa prvog mesta na krvavoj gori. To če oni, to moraju, pošto ih na to sili svetost njihovih ideala; na to ih goni njihova krv, meso, duša puna topline ideala i oduševljenja. Kad ne bi to hteli — ne bi bili oni kulturonosci, n; slobod-njaci. Oni če na bojno polje rada, na svetlo, da šire svetlo. I uspeti če. Hoče, tako mi sunea! Naše loše in pogoršano mate-rijalno stanje i. Nije mcžda časno, a možda ni kavalirski, da koju i mi slav. učitelji Julske Krajine ne kažemo glede našeg gospodarskog stanja, koje se dnevno pogor-šava. Pcgcršava se usled poskupljenja sviju život-nih namirnica, dočim plače i mirovine ostaju .tame-nito tvrde, stacionarne, dapače se mnogima i sni-zil'e. Učitelj koji se mora za svaki životni predmet uteči trgovcu i njegevom dučanu, taj je danas dvo-struki, trostruki mučenik i patnik. Ovi sc največ nalaze u gradičima i u njihovoj neposrednoj bližini, gd; seljak traže i mora tražiti da prod!a i unovči svaki svoju stvarcu i prirod svoj. Osvedočih se, da je ovuda život učiteljev skopčan s večim živežmim i životnim troškevima negoli je, n. p. u Trstu. Ka‘,*o nemilosrdno trgovci gnjave seljaka, tako i on opet nemilosrdno siše činovnika, pa i svoga učitelja. Nema nigde u toj stvari — pardona! Glava za glavu! Seljački gnjev proti trgovcima i opčoj skupoči,, te proti previsokim porezima i dačama — prelazi i na nas učitelje. Recite i pot užiti se seljaku na svoje loše nevčano stanje — ne koristi; on veli: i mi sve plačamo skupo! — Sve je skupo, što mi poljedjelči proda varno! — I učitelj, službeni’*, radnik mora i na selu sve skupo kupovati, ako če uopče jesti. Da bi poljodjclci istaknutog trgevačko-gospodarskog mentaliteta u krajevima gde lasno sve svoje unovčiti mogu kakogod učitelju olakšati život, pa bio on u njegovim očima vre-dan, odličan i poštovan — to se ne dogadja. Takve dimenzije je postignuo boj za svoju e je predsednikom krčkog Učit. društva naš dobri znanac, ravnatelj, gradjanske škole u Krku, Fran Katarinič, a med ju odbornicima naši dobri prijatelji: J. A. Kraljič i M. Dimnic, III. Slušaoci Više pedagoške škole u Beogradu osnovali su udruženje unaučno-knijževne i staleške svrhe. IV. Udruženje slušača V. Ped. škole u Zagrebu u svojoj zadnjoj skupštini traži da sc več u narednoj škol. godini otvori i treče godište; da se imenuje stalni profesorski zbor ove V. P. škole; otvori vež-baonica i osnuje institut za primenjenu pedagogiju i psihologiju; da se uvedu godišnji i diplomski ispiti mesto dosedanjih kolokvija za učitelje viših pučkih (gradjanskih) škola. V. Novo naučno ministarstvo strogo je zabranilo dja-cima pristup u sokolska i ostala društva ieoja ne-maju u programu jugoslovensko jedinstvo, čime sc misli na Orlove i druga takova društva. Zvezin zbor bo imel v torek 24. t. m. vajo od 19. do 22. ure, v sredo od 9. do 11. ure. V sredo zvečer ima nastop za povabljene. Prosimo polnoštevilne udeležbe, da se dostojno nastopi. Odbor.