Zgodovinsko terensko delo po puntarskih Brežicah Nataša Šekoranja Špiler, Gimnazija Brežice ZGODOVINSKO TERENSKO DELO PO PUNTARSKIH BREŽICAH UVOD Ker je vseslovenski punt leta 1515 med drugim zajel tudi mesto Brežice, je bil z namenom počastitve obletnice in aktivne vključitve dijakov v tematiko oblikovan delovni list za zgodovinsko terensko delo po omenjenem mestu. Zgodovinsko terensko delo omogoča, da dijaki samostojno aktivno iščejo informacije in dejstva za spremembe ter razmišljajo o vzrokih za spremembe. Prav tako pa so prisiljeni z induktivnim razmišljanjem sklepati, kako so lokalni kmečki nemiri vpeti v širše slovensko puntarsko gibanje. S terenskim delom lahko razvijamo vse tri sklope učnih ciljev, tako vsebinske in procesne kakor tudi vzgojne. Delovni list je zasnovan tako, da spodbuja razvijanje vseh osmih ključnih kom-petenc. V aktivnosti na terenu pa so vključene še medpredmetne povezave z geografijo in slovenščino (literatura). Delo je zasnovano v štirih fazah. V prvem delu je priprava dijakov v učilnici. Predstavljena mora biti tema, dijake razdelimo v skupine, dobijo delovne liste in podamo jim navodila za delo. Pri terenskem delu se skupine s pomočjo zemljevida in delovnega lista premikajo po Brežicah. Na vsaki postojanki samostojno rešujejo naloge na delovnem listu. Informacije iščejo na različnih objektih, informativnih tablah, spomenikih ter s pomočjo zgodovinskih virov na samem delovnem listu in na verodostojnih spletnih straneh ob uporabi »pametnega« telefona. Obiskati morajo tudi Posavski muzej v gradu. Pri terenskem delu sodeluje še profesorica slovenščine, ki z dijaki analizira Aškerčevo pesem Boj pri Brežicah in pesem s prvimi tiskanimi slovenskimi besedami Nova pesem o kranjskih kmetih oz. Le vkup, le vkup uboga gmajna. Tretja faza poteka doma, ko skupine dokončajo delovne liste in izdelajo plakat. Zadnji del pa poteka zopet v šoli, kjer delovne liste pregledamo, dopolnimo, predstavimo plakate ter oblikujemo skupno tabelsko sliko za zapis v zvezke. Plakate razstavimo na hodniku pred učilnico za pouk zgodovine. Dijaki pa napišejo tudi članek o terenskem delu za šolski časopis. NAVEZAVA NA UČNI NAČRT (GIMNAZIJA) Širša tema iz učnega načrta Razvoj zgodovinskih dežel in Slovenci UČNI SKLOP: Položaj kmeta, kmečki upori VSEBINSKI CILJI: Dijak/ dijakinja: • našteje velike slovenske kmečke upore in jih časovno opredeli; • opiše položaj podložnika v 16. stol. in navede vzroke za kmečke upore; • pojasni in ovrednoti posledice kmečkih uporov; • razloži sintagmo »boj za staro pravdo«; • razišče zgodovinski pojav; • spozna in analizira literarna dela, povezana s kmečkimi upori. 60 Zgodovina v šoli 3-4 I 2016 Didaktične rešitve za gimnazijo in druge srednje šole PROCESNI CILJI: Dijak/ dijakinja: • se uri v terenskem delu in razvije spretnosti neposrednega opazovanja pojavov, dogodkov, procesov v pokrajini; • razvije sposobnost časovnih in prostorskih predstav; • razvije spretnosti samostojnega zbiranja, izbiranja, analize in sinteze zgodovinskih informacij ter kritično presodi njihovo uporabno vrednost; • oblikuje samostojne sklepe in mnenja o zgodovinskih dogodkih, pojavih in procesih; • pojasni, kako je zgodovinsko dogajanje vplivalo na kulturno ustvarjanje; • ob uporabi zemljevida se uči orientacije v prostoru; • s timskim delom razvije medosebne veščine in se nauči prizadevati si za skupne cilje. ODNOSNI CILJI Dijak/ dijakinja: • razvija pozitiven in odgovoren odnos do lokalne in nacionalne zgodovine; • se zaveda pomena ohranjanja kulturne dediščine; • razvije zanimanje za zgodovinsko nacionalno in lokalno preteklost. KLJUČNI POJMI: punt, stara pravda, tlačan, fevdalne obveznosti, kmečka zveza, Brežice. KLJUČNE KOMPETENCE: sporazumevanje v maternem jeziku, digitalna kompetenca, učenje učenja, matematična kompetenca, sporazumevanje v tujih jezikih, osebnostno-socialne zmožnosti, samoiniciativnost in podjetnost, državljanske zmožnosti, kulturna zavest. OPIS IN UTEMELJITEV POTEKA AKTIVNOSTI Učitelj dijake v izbranem razredu naključno razdeli v 5 skupin (po 5 ali 6 dijakov). Razdeli jim delovno gradivo ter razloži namen in potek dela. V grobem jim oriše pomen leta 1515 za slovenski in lokalni brežiški prostor. Dijaki pregledajo naloge na delovnem listu. Učitelj jih opozori na upoštevanje cestnoprometnih predpisov ter na kulturno obnašanje v muzeju. Izhodiščna točka za terensko delo je Trg izgnancev (pred gimnazijo). Skupine dijakov se na teren podajo v 10-minutnih intervalih. Skupine se s pomočjo zemljevida in delovnega lista premikajo po Brežicah po postojankah. Na vsaki postojanki samostojno rešijo naloge na delovnem listu. Informacije iščejo na različnih lokacijah, objektih, informativnih tablah, spomenikih po Brežicah, v Posavskem muzeju Brežice ter s pomočjo zgodovinskih virov na samem delovnem listu in na verodostojnih spletnih straneh. Uporabljajo lahko tudi zgodovinska učbenika za drugi letnik. Delo skupine dokončajo doma. Dodelajo delovni list (naloge, povezane s podatki na internetu) in oblikujejo plakat z miselnim vzorcem. Plakat opremijo s slikovnim gradivom, pridobljenim s terenskim delom (fotografije, prospekti, letaki). Pri naslednji uri v šoli pregledamo naloge na delovnem listu in jih po potrebi dopolnimo. S petih plakatov miselnih vzorcev na tabli oblikujemo skupni miselni vzorec (zapis tabelske slike v zvezek). Posamezne plakate razstavimo na oglasnih panojih pred zgodovinsko učilnico. VIRI IN LITERATURA Curk, J. (1981). Brežice, gradbena zgodovina gradu in mesta. V: Časopis za zgodovino in narodopisje, št 2, str. 228-249. Dejak, V. idr. (2001). Vodnik po zbirki Posavskega muzeja Brežice. Brežice: Posavski muzej Brežice. Grafenauer, B. (1956). Zgodovina slovenskega naroda. III. zvezek. Ljubljana: Kmečka knjiga. Grafenauer, B. (1974). Boj za staro pravdo. Ljubljana: DZS. Granda, S. (2008). Mala zgodovina Slovenije. Celje: Celjska Mohorjeva družba. Gregorič, M., Guštin, M. (1986). Posavski muzej Brežice. Maribor: Založba Obzorja Maribor. Jakič, I. (1997). Vsi slovenski gradovi. Ljubljana: DZS. Hozjan, A., Potočnik, D. (2001). Zgodovina 2. Učbenik za 2. letnik gimnazije. Ljubljana: DZS. Koropec, J. (1976). Brežice v srednjem veku. V: Časopis za zgodovino in narodopisje, št. 1 str. 93-114. Kos, M., Gestrin, F., Melik, V. (1974). Zgodovinska čitanka za 6. razred osnovnih šol. Ljubljana: DZS. 2016 I Zgodovina v šoli 3-4 55 Zgodovinsko terensko delo po puntarskih Brežicah £