Prikazi in ocene 205 Pietro Rossi* THEORIE DER MODERNEN GESCHICHTSSCHREIBUNG Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main 1987, 298 str. Najnovejše razprave v zgodovinski vedi med predstavniki socialne in strukturne zgodovine na eni strani in zgodovinarji vsakdanjega življenja na drugi so nanovo načela različna teoretična in metodološka vprašanja zgodovinopisja. Zato je vedno bolj nujen prikaz različnih raziskovalnih pristopov in metodoloških nastavkov. Pri- čujoči zbornik prispevkov štirinajstih avtorjev je zastavljen tako, da si lahko ustvarimo sliko o sodobnih prevladujočih teorijah zgodovinopisja. V prvem, temeljnem delu se s svojimi teksti predstavljajo: Arthur C. Danto (»Historisches Erklären, historisches Ver- stehen und die Geisteswissenschaften«, str. 27—56) ter Hayden White (»Das Pro- blem der Erzählung in der modernen Ge- schichtstheorie«, str. 57—106, zagovorni- ka narativne šole ; Reinhart Koselleck (»Moderne Sozialgeschichte und histori- sche Zeiten«, str. 173—190), predstavnik pojmovno analitične smeri; François Fu- ret (»Die Methoden der Sozialwissen- schaften in der Geschichtsforschung und .histoire totale',« str. 147—172), mlajši član francoskih Annalov; Wolfgang J. Momm- sen (»Geschichte als Historische Sozial- wissenschaft«, str. 107—146), zagovornik zgodovine kot družboslovne znanosti in Jerzy Topolski (»Die Wissenschaftlich- keit der Geschichtschreibung und ihre Grenzen«, str. 191—220), ki se zavzema predvsem za znanstvenost zgodovino- pisja. Drugi interpretacijski del oziroma ko- mentarje zapisov zgornjih avtorjev do- polnjujejo: William H. Dray (»Einige Überlegun- gen zu Problemen der Naravität«, str. 221—229); Jörn Rusen (»Narravität und Modernität in der Geschichtswissen- schaft«, str. 230—237); Wolfgang Kuttler (»Geschichte als spezifisch historisch-ma- terialistische Gesellschaftwissenschaft«, str. 238—247) ; Karl-Georg Faber (»Cogito ergo sum historicus novus«, str. 248—256) ; Christian Meier (»Plädoyer für eine Auf- hebung der .histoire nouvelle'«, str. 257— 265) ; Aron Ja. Gurevič (»Die Geschichte » Pietro Rossi je proiesor za zgodovino filo- zofije in filozofijo zgodovine na univerzi v Torinu. als Dialog mit den Menschen vergange- ner Epoche«, str. 266—273); Massimo L. Salvadori (»Die vielen Historien«, str. 274—281); Peter Winch (»Die Darstel- lung der Welt in der Geschichte«, str. 282—299). Toda izbor tekstov, dokončan in objav- ljen v lanskem letu, ki sega v leto 1982, v čas neposredno po zborovanju zgodo- vinarjev v Torinu, ni zgolj preprosta predstavitev nasprotujočih si stališč, tem- več posreduje različne argumentacije, s katerimi so omenjeni avtorji vzpostavljali in zagovarjali lastna stališča ter kritizi- rali usmeritve svojih kolegov. Zato predstavlja malodane vsak pri- spevek — tu mislim predvsem na prvi del zbornika — hkrati tudi historiat teorij zgodovinopisja zadnjih desetletij. Tako je zastavljen tudi najobširnejši tekst zbornika, prispevek Haydna Whita, (»Das Problem der Erzählung ...«). Avtor se historične obravnave loteva predvsem s stališča pripovedi ter ugotavlja, da je na področju takšne razprave mogoče ločiti osnovne usmeritve, ki jih sam predstavlja z njihovimi nosilci; Prvič: anglo-ameriški filozofi analitič- ne šole Walsh, Gardiner, Dray, Morton White, Danto, Mink, »znanstveniki, ki po- skušajo (...) obliki razlage (form of ex- planation) zgodovinskih dogodkov in pro- cesov zagotoviti epistemološki status na- rativnosti«.1 Drugič: družboslovno usmerjeni zgodo- vinarji, katerim vzor so prav gotovo pred- stavniki Annales. Avtorji kot Braudel, Furet, Le Goff, Le Roy, Ladurie itd. na- rativni historiografiji očitajo neznanstve- nost in jo razkrinkavajo kot »strateškega reprezentanta ideologije, ki ga je v prid vzpostavitve zgodovinske raziskave na ravni prave znanosti treba neizogibno zatreti«.2 Tretjič: semiološko usmerjeni literarni teoretiki in filozofi Barthes, Foucault, Derrida, Todorov, Julija Kristeva, Benve- niste, Genette, Eco . . . , ki so »na različne Pietro Rossi: Theorie der modernen Ge- schichtsschreibung . . ., str. 62. Prav tarn, str. 62, 63. 206 Vestnih: IMS, 1988/2 načine raziskovali in obravnavali pripo- ved kot nekakšen diskurzivni ,Code' zno- traj drugih kodov.3 Ugotavljali so nam- reč, v kolikšni meri je tak kod primeren za predstavitev stvarnosti glede na prag- matični namen določenega nosilca dis- kurza. Četrtič: hermenevtično usmerjeni filo- zofi, npr. Gadamer in Ricoeur, ki so pri- poved dojeli kot diskurzivno manifesta- cijo svojevrstne zavesti o času (Zeitbe- wu(3tsein) oziroma o časovni strukturi (Zeitstruktur). Peto kategorijo pa je mogoče razbra- ti iz stališč tistih zgodovinarjev, ki ne pripadajo nobeni določeni filozofski ali metodološki usmeritvi, »temveč ra je na- stopajo s stališča dogme poklicnega po- ložaja kot zagovorniki zgodovinske obrti in za katere je pripovedništvo nadvse ugleden način za opravljanje (kot je for- muliral J. H. Hexten) ali prakticiranje zgodovine (kot bi dejal Geoffrey Elton)«.4 Ta skupina pravzaprav ne predstavlja ne- kega teoretskega stališča, temveč uteleša tradicionalno eklektičnost v zgodovinski vedi, eklekticizem, ki gleda na teorijo kot na oviro dejanski praksi zgodovinske raz- iskave, katere naloga naj bi bila v prvi vrsti empirično raziskovalno delo. Preostali avtorji pa seveda gledajo na problematiko s stališč lastne teorije, s stališč, ki so znotraj kratko opisanih usmeritev še posebej razčlenjena. Oto Luthar ' Prav tam, str. 63. ' Prav tam, str. 63.