Kako ohraniti povezovalne odnose v šoli na daljavo? mag. Janka Bergel Pogačnik, profesorica razrednega pouka in magistrica znanosti s področja socialna pedagogika, Osnovna šola Antona Tomaža Linharta Radovljica, Podružnična šola Ljubno V prispevku izpostavljam tri pomembne stebre za ohranjanje dobre interakcije v šoli, na katere ne želimo pozabiti v času šolanja na daljavo. Z njimi bomo ohranili temelje za in- terakcije, ki nam bodo v prihodnosti še naprej omogočale izgrajevanje učeče se skupnosti. Prvi steber, ki ga izpostavljam, je participacija učencev, drugi je participacija staršev in tretji samorefleksija učitelja. Uvod Vključevanje učencev, ki sledi Shierjevi lestvici, Lahko bi rekli, da je ta čas, ko šolanje poteka na tudi v šoli na daljavo lahko vsaj delno ustvarja oko- daljavo, čas velike preizkušnje za naš šolski sis- lje, ki je otroku spodbudno. Tudi v času, ko učen- tem. Šolsko okolje z vsem svojim sistemom se je ce šolamo na daljavo, učitelji načrtno namenimo preselilo na splet. Vsi skupaj aktivno razvijamo z čas, ko imajo učenci možnost drug drugemu pri- IKT podkrepljene oblike poučevanja. Vendar če- sluhniti, izraziti svoje mnenje, predlagati. Kadar prav šolanje poteka na daljavo, si še vedno želimo učitelji namenimo čas za pogovor in je učitelj bolj graditi in ohranjati šolo, ki bo ustvarila samostojne poslušalec, učenci lahko predlagajo konkretne in odgovorne posameznike za družbo 21. stoletja. Še dobrodošle ideje, predloge. S tem se učenci aktiv- vedno je pred nami cilj, da otroke vzgajamo in iz- no vključijo v proces oblikovanja pouka tudi v šoli obrazimo v odgovorne, empatične, kritično misle- na daljavo. Vsebine, ki jih sami predlagajo, učence če in ustvarjalne ter aktivne posameznike, ki bodo motivirajo, spodbudijo, saj izhajajo iz njih in nji- v prihodnosti kreirali demokratično družbo. Ven- hovih potreb. Izziv učitelju predstavlja vprašanje, dar smo se prav vsi udeleženci v vzgojno-izobra- kako v videokonferenci aktivno vključiti introver- ževalnem procesu znašli na nepoznanem terenu, tirane učence in učence s posebnimi potrebami. saj prepoved po osebnih živih stikih onemogoča Prava spodbuda učitelja in upoštevanje načel kul- uporabo tistih metod poučevanja, ki spodbujajo turnega pogovarjanja s spoštljivim odnosom ter sodelovalno in aktivno učenje, izmenjavo mnenj, nenasilno komunikacijo introvertirane učence argumentiranje, igre vlog in druge spontane igre, spodbudi, da izrazijo svoje predloge in se aktivno ki se oblikujejo in razvijajo v oddelčni klimi. Kaj vključijo. Skupaj z učenci potem pretehtamo raz- so torej pomembni stebri za ohranjanje odnosov lične možnosti ter skupaj sprejemamo odločitve. med udeleženci v vzgojno-izobraževalnem pro- Takšno skupno načrtovanje učence spodbudi, da cesu, ki jim lahko sledimo tudi v času šolanja na sprejmejo odločitve in na koncu uspeh izbranih daljavo? odločitev ovrednotijo in komentirajo. Ko si učenci ob koncu delijo uspeh ali neuspeh določene izbi- Steber PARTICIPACIJA UČENCEV re, sprejmejo odgovornost. Pomembno je, da tudi v procesu šolanja na da- ljavo učitelji vstopamo z učenci v enakopravne Steber PARTICIPACIJA STARŠEV partnerske odnose. To pomeni, da s pomočjo idej Če želimo ohranjati kakovostne odnose med vse- učencev lahko tudi v šoli na daljavo pripravljamo mi udeleženci vzgojno-izobraževalnega procesa, in oblikujemo aktivnosti skupaj z učenci. Shier (po je poleg sodelovanja med učenci in učitelji po- S. Rutar, 2013) izpostavlja stopnje, s katerimi dose- memben tudi odnos med starši in učitelji. Vsak žemo participacijo otrok: dober odnos temelji na participaciji, ki pomeni te- melje za dobro sodelovanje. Participativni odnos 1. otroke se posluša, je značilnost demokratične družbe. 2. otroci so spodbujeni k izražanju svojih pogle- dov, V šoli na daljavo so se starši otrok v večji ali manj- 3. pogledi otrok so upoštevani, ši meri morali aktivno vključiti v učni proces. Ta 4. otroci so vključeni v procese odločanja, velika sprememba v vsakdanu in nenadna od- 5. otroci delijo moč in odgovornost za odločitve. govornost in želja staršev po tem, da bi otrokom 25 Didakta POUČEVANJE V ČASU KORONE omogočili dobre pogoje v času šolanja na daljavo, kanje konkretnih možnosti izboljšav in ugotavlja- s seboj prinaša tudi občutja strahu, jeze, nemoči, nje dobrih, uspelih idej omogočajo strokovni na- izčrpanosti … Krmarjenje med zadovoljevanjem predek. Tudi v tem času učitelji iščemo strokovne potreb otrok in lastnih potreb je postalo v šolanju vire in argumente za izboljšanje svojih strategij na daljavo za starše pravi izziv. Zato je v procesu poučevanja. šolanja na daljavo še toliko bolj potrebno spodbu- jati in ohranjati dobro komunikacijo in participa- L. Fendler (po S. Rutar, 2015) poudarja, da vsak tiven odnos s starši učencev. Pomemben in pre- učitelj v določeni meri reflektira svoje delovanje. prost korak za ohranjanje dobre komunikacije in V času šolanja na daljavo so tehnike in pristopi participacije s starši je evalvacija. za izvajanje refleksij, ki jih omenja A. Polak (2010), Prav evalvacija z vprašanji, ki osvetljujejo različne prilagojene. Izpostavlja: osebne pisne refleksije, poglede in perspektive o procesu šolanja na da- dnevniške zapise, vodenje različne dokumenta- ljavo s strani staršev, lahko prispeva k izboljševa- cije, SWOT analizo, portfolijo učitelja, pogovor s nju tega procesa. Doživljanja, problemi in predlo- kolegi, kolegialno opazovanje, diskusije v parih in gi, ki jih izpostavijo starši v evalvaciji, so izhodišča skupini, samoevalvacijo v okviru timskega pristo- za oblikovanje in spreminjanje učnega procesa, ki pa in supervizijo na pedagoškem področju. bo v danih okoliščinah deloval razbremenjevalno za starše. Z upoštevanjem različnih pogojev, oko- Kontinuirana dejavnost in želja ter motivacija po liščin in razreševanjem problemov, s katerimi se izboljševanju učnega procesa tudi v času šolanja srečujejo starši pri šolanju na daljavo, lahko tudi na daljavo v interakciji z učenci in starši učitelja vplivamo na organizacijo in vsebino ter v danih vodijo v njegovo profesionalno rast. okoliščinah naredimo pouk čim bolj po meri otrok. Tako proces šolanja na daljavo postane bolj Kako smo se lotili v praksi? sprejemljiv za vse vključene. 1. Korak: Steber SAMOREFLEKSIJA UČITELJA V 5. tednu šolanja na daljavo smo na PŠ Ljubno Poleg povratne informacije staršev in učencev, ki izvedli evalvacijo s pomočjo vprašalnika za spre- so aktivno vključeni v proces učenja, učitelji nujno mljanje, ocenjevanje in načrtovanje dela v šoli na tudi sami reflektiramo svoje delo. Učitelji aktivno daljavo. spremljamo svoje delo in se trudimo vključiti pre- Namen evalvacije je bil dobiti jasno povratno in- dloge in izboljšave. Tudi v času, ko šolanje pote- formacijo staršev in učencev, ki so naši partner- ka na daljavo, je redno izvajanje in delo učitelje- ji v vzgojno izobraževalnem delu. Vsi se namreč ve samorefleksije pomemben korak v njegovem trudimo učni proces v šoli na daljavo čim bolj pri- profesionalnem razvoju in vpliva na dvig njegove bližati učencem, ohraniti motivacijo in seveda pri strokovne rasti. Kritična presoja lastnega dela, is- tem razbremeniti starše. 26 Didakta Zanimalo nas je, koliko smo vsebine uspeli prila- Odgovori na vprašanja učiteljem omogočajo, da ak- goditi spremenjenim oblikam dela zaradi organi- tivno razmišljajo in spremljajo svoje delo ter se trudi- zacije šolanja na daljavo. Vprašalnik je spraševal jo zagotavljati aktivnost učencev, ohranjati motivaci- po (tem): jo in tudi iskati priložnosti za sodelovalne oblike dela. • času, ki ga učenci porabijo za šolsko delo v času, ko poteka šola na daljavo, 3. Korak: • kdaj opravljajo šolsko delo, Timska srečanja in izmenjava mnenj. Učiteljice pre- • količini prostega časa in katere prostočasne ko videokonferenc, elektronske pošte ali s pomočjo dejavnosti imajo njihovi otroci sedaj, telefonskih klicev izmenjujemo primere in ideje iz- • kako so organizirali delo doma, kušnje dobre prakse. Prav tako pa v teh srečanjih • oceni staršev o motivaciji učencev, diskutiramo o izzivih in iščemo skupne rešitve in • vključenosti staršev, ideje za reševanje problemov. V času šolanja na • oceni staršev o prilagoditvi vsebin, daljavo, ko učitelji nimamo vsakodnevne možnosti • oceni staršev o komunikaciji z učiteljico. izmenjave mnenj, je nudenje podpore pomembno. Pomembno je, da načrtno ohranjamo stik in tim- Starši so lahko izpostavili probleme, s katerimi ski duh, ki je spodbuden, motivacijsko bodrilni mo- se srečujejo pri šolanju na daljavo, in podali svoje ment v negotovih in spremenljivih časih. predloge ter sporočila učiteljicam. 4. Korak: Staršem so vprašalnike z vabilom za sodelovanje Za poglobitev in razmišljanje o odnosih v času šola- preko e-pošte poslale razredničarke. Starši so iz- nja na daljavo je bilo organizirano strokovno preda- polnjene vprašalnike vrnili po elektronski pošti ali vanje za starše in učitelje o nenasilni komunikaciji. pa so na vprašanja odgovorili po telefonu. Tako so lahko izpeljali tudi razbremenilni pogovor. Udeleženci predavanja smo imeli možnost izposta- viti izzive, frustracije, s katerimi se srečujejo v vsako- V evalvaciji so sodelovali starši učencev tretjega, dnevnem življenju, in se naučiti, kako komunicirati četrtega in petega razreda. Starši učencev prve- z otroki z zgledom in po principih nenasilne komu- ga in drugega razreda z učiteljicami namreč vsa- nikacije. kodnevno komunicirajo že od začetka šolanja na daljavo. Učiteljice zato dobijo takojšnjo povratno 5. Korak: informacijo o delu s strani staršev, kar lahko takoj Zaokrožitev participativnega odnosa v šolanju na upoštevajo pri načrtovanju in pripravi ter organi- daljavo predstavlja spletna novoletna prireditev. ziranju dela v času šolanja na daljavo. Na podlagi Skupaj z učenci smo pripravili spletno novoletno odgovorov, izpostavljenih problemov, predlogov prireditev za starše. Načrtovanje e-prireditve je sle- in sporočil staršev smo takoj uvedli nekaj spre- dila korakom participacije. Na nivoju posameznih memb v smeri razbremenjevanja vsebin, tehnič- oddelkov so učenci z razredničarkami zbirali pre- ne podpore in dodatnih neobveznih video konfe- dloge, izmenjavala so se mnenja, oblikovale ideje. renčnih srečanj za utrjevanje snovi in druženje s Na osnovi teh so skupaj razdelili vloge. Dogovorili so pogovorom. se, kaj bo kdo naredil in do kdaj. Vsak učenec je bil vključen in aktiven. Posneli so vsak svoj prispevek, ki 2. Korak: smo ga potem skupno oblikovali v filmček. Končno Učiteljice tudi v času šolanja na daljavo opravlja- montažo filma je samoiniciativno opravil eden od jo vsakodnevno samorefleksijo lastnega dela. Pri staršev. Dogodek je bil zelo uspešen. Zadovoljni star- tem jih usmerjajo vprašanja: ši in učenci so si posnetek spletne prireditve večkrat 1. Kaj je bilo dobro, je bilo otrokom všeč? ogledali. E-prireditev s participacijo vseh udeležen- 2. Katere sprostilne dejavnosti so uspele? cev je bila uspešna potrditev, da zmoremo ustvarjati 3. Katere dejavnosti, ki so vključevale učence, so in kreirati skupaj tudi v času šolanja na daljavo. Da dobro uspele tudi v ŠND? smo lahko kljub razdalji zelo povezani. 4. Katere dejavnosti so spodbujale aktivnost otrok? Literatura: 5. Kako, kje in kdaj so učenci vrednotili svoje Bergel, Pogačnik, J. (2016): Model spreminjanja kakovosti odnosov z medsebojnim sodelovanjem učencev, učiteljev in staršev. Lju- delo? bljana: Pedagoška fakulteta, Univerza v Ljubljani - magistrsko delo. 6. Katere dejavnosti so spodbujale kritično mi- Bergel, Pogačnik, J. (2019): Kadar kuža spreminja odnose. Učenje šljenje? socialnih veščin s pomočjo psa. Zgoša. Digiars. 7. Katere dejavnosti v ŠND so spodbujale sodelo- Polak, A. (2010): Timsko delo v slovenski pedagoški praksi: realnost vanje med učenci? ali utvara? Vzgoja in izobraževanje, let. 43, št. 3/4, str. 61–70. 8. Kaj je potrebno pri vseh točkah od 1–6 upošte- Rutar, S. (2015): Sociokulturni pristop pri spremljanju otrokovega vati za naprej? razvoja in učenja v vrtcu. (Elektronski vir). Dostopno na: http:// www.ef.um.si/content/Zalozba/clanki_2013_06_st_1/7%20RUTAR. 9. Kje so priložnosti za izboljšave? pdf. Pridobljeno 27. 12. 2015. 27 Didakta