702 POLEMIKA O ESTETSKIH KRITERIJIH Josip Vidmar Pred nedavnim je mladi kritik Janko Kos osporaval vrednost moralnih kriterijev za sodbe o umetnosti. Zdaj je Taras Kermauner v članku »O dveh prevladujočih tipih v sodobni slovenski kritiki« (Beseda II—6) odklonil in zavrgel kot prave kritike vredna sredstva — estetske kriterije, zakaj konkretni kritični pojmi, ki jih v tej zvezi navaja, so nedvomno estetski kriteriji. Njegova misel hodi takole pot: »Najvišji objektivni racionalni kriteriji, ki jih estetizirajoča kritika uporablja, so n. pr. nejasnost značajev in zgodbe, ne-sugestivnost, neprepričevalnost, banalnost, cenenost, slabo orisani značaji, plehkost, površnost, patetičnost, hladnost... neresničnost značajev in zgodbe ... V oči nas bodejo pojmi: banalnost, patetičnost, nesugestivnost, neresničnost... Sami na sebi zvenijo zelo lepo, dokler jim slepo verjamemo. Takoj ko pa jih vsaj malo kritično pogledamo, ugotovimo, da ni niti eden izmed njih bitne, samostojne narave, ampak so vsi izvedeni, nebitni; torej nikaki kriteriji niti postulati... Če hočemo soditi o sugestivnosti, banalnosti, patetičnosti, prepričljivosti in končno celo o resničnosti opisa nekoga ali neke družbe, potem ne bomo dobili nikake sodbe o tem, ali sta ta oseba ali ta družba resnična ali ne — iz kritika gradi svoje misli, teze ... na jasni teoretski bazi.« Kaj je tedaj ,baza' — okus, zaznava, dojemljivost ali jasna teorija, se pravi družbena analiza? Na čem gradi prava kritika, na kateri ,bazi'? Nič ne more pomagati Kermaunerju, če mimo tega protislovja in preko njega govori o kritiki, ki da »izvaja svoj estetski sistem dobrega okusa in pravilnih, estetskih sodb iz osveščene analize družbe in vseh njenih področij ...« (Vprašam se, kako je to sploh mogoče); o kritiki, ki »ne razlaga umetnosti iz njenih form t. j. iz svojih neosveščenih doživetij, ampak svojo kritiko ... izvaja iz neke analize družbe, ki razlaga nastanek družbe in njene zavesti ter povezuje problem umetnosti s problemom celotne družbe in pravilno kaže tudi na njeno izvenformalno oz. izvenlarpurlartistično vlogo.« Edino, kar je v vsem tem teoretiziranju logično in jasno, je besedica ,tudi' v zadnjem stavku. Kritika naj opravlja tudi posel, ki ji ga Kermauner priporoča. Osvetljuje naj umetniško delo tudi sociološko, se pravi, opozarja naj, koliko je odraz družbe, kakšen odraz je in kakšno funkcijo more imeti v družbi. Vsakomur, ki se bavi s književnostjo, je izredno zanimiva in dragocena na primer Leninova osvetlitev Tolstojeve miselnosti v zvezi s prehodom ruske družbe iz tlačanske gospodarske strukture v kapitalizem. Toda vsakdo se pri tem zaveda, da Leninovi članki o Tolstoju niso literarna kritika, oziroma, da so te le posredno, čeprav so nenavadno ilustrativni in za marsikoga zlasti dandanes bolj zanimivi, kakor bi bila prava literarna kritika njegovega dela. Poglavitni opravek kritike pa je vendarle estetska sodba. Vse to Kermaunerju ne more pomagati. Vprašanje o ,bazi' kritike ostane. Ali okus, zaznava, dojemljivost za umetnostne zakone ali družbena analiza? Če naj bi bila družbena analiza, kakor vendarle kljub eni izmed svojih tez hoče misliti Kermauner, potem se je treba zavedati, da do časov .osveščene analize družbe' pomembne kritike sploh ni bilo, ker je ni moglo biti. A glejte čudo: bila je kljub vsej tej svojevrstni logiki, s katero smo imeli tu opravka; bila je in je uspešno sodila, včasi pa tudi — zdaj dobro, zdaj slabo — vodila umetnost s svojimi subjektivnimi, izvedenimi in zato — po Tarasu Kermaunerju — nebitnimi estetskimi kriteriji. 45 Naša sodobnost 705