Abstract Th e article presents the work of the school library during the outbreak of covid-19. It describes ideas for posting on the website; providing teachers with information; implementing cross-curricular collaboration at a distance in the form of a Library and Information Knowledge lesson and a Technical Day; and the need for self-education so the school library’s tasks could be carried out at a distance in the planned scope. Keywords: school library, distance education, coronavirus, Library and Information Knowledge, self-education Ključne besede: šolska knjižnica, pouk na daljavo, koronavirus, KIZ, samoizobraževanje Izvleček V članku je predstavljeno delovanje šolske knjižnice v času pandemije covida-19. Opisane so ideje za objavljanje na spletni strani, podpora učiteljem z informacijami, izvedba medpredmetnega sodelovanja na daljavo v obliki ure KIZ in tehničnega dne ter potrebe po samoizobraževanju, da so bile naloge šolske knjižnice na daljavo lahko izvedene v zamišljenem obsegu. Nataša Markič Šolska knjižnica na daljavo School Library at a Distance UDK 027.8:37.018.43 STROKA IN PRAKSA 43 Šolska knjižnica, Ljubljana, 30 (2021), 1-2, 43–50 STROKA IN PRAKSA 44 Nataša Markič: Šolska knjižnica na daljavo UVOD Po zimski počitnicah v šolskem letu 2019/2020 so postajale razmere zaradi izbruha kononavi- rusa 1 vse resnejša grožnja, ki se je stopnjevala tudi v Evropi. Povečano število obolelih z znaki nove bolezni covid-19 so beležili tudi v naši državi. 2 Razglašena je bila pandemija in veljati so začeli vladni odloki, med katerim je bilo tudi zaprtje vzgojno-izobraževalnih zavodov. Zadnja dva dneva pred zaprtjem šole so imeli naši učenci različne dneve dejavnosti, tako da je bilo druženje med njimi v zaprtih prostorih čim manjše. Učence se je pozivalo in spodbu- jalo k izposoji gradiv za branje doma. Njihov odziv je bil dober. S knjigami so se opremili za branje v sklopu bralne značke, domačega branja, angleške bralne značke in branja za zabavo. Oskrbeli so se tudi s poljudnoznan- stvenim gradivom šolske knjižnice za izdelo- vanje referatov in elektronskih predstavitev pri geografi ji in zgodovini. Prvošolci so si ob redni tedenski izposoji zagotovili nove kn- jige, vsi preostali pa so prihajali kot običajno. Organizirano izposojo gradiv na pobudo razredničark smo izpeljali v 4. in 5. razredu, na pobudo slovenistov pa je bila povečana izposoja tudi med starejšimi učenci. Na šoli so potekali krizni sestanki strokovnih delavcev z vodstvom šole. Zaradi novonast- alih razmer je bilo očitno, da se bomo morali povezovati na daljavo. Na predlog vodstva šole se je na spletni strani šole takoj obliko- vala rubrika Pouk na daljavo z elektronskimi naslovi strokovnih delavcev. Tja smo dodali rubriko Navodila za navajanje virov, ki sva jo pripravili in prilagodili osnovnošolskemu nivoju knjižničarki naše šole. Nekaj dni kas- neje sem dodala še rubriko Samostojno učenje. Na šolski spletni strani, ki je dostopna na naslovu: https://www.os-ajdovscina.si/, je bila pod glavno rubriko Pouka na daljavo rubrika Šolska knjižnica objavljena in oblikovana na seznamu na drugem mestu. To je pomembno, saj so jo uporabniki spletne strani lahko takoj opazili (Slika 1). V prvih desetih dneh je bila 1 Z novim virusom se je prva spopadla Kitajska, ki je virus prepoznala že decembra 2019. 2 Na šoli smo zagotovili razkužilo, s katerim smo razkužili vse knjige, ki so jih učenci vračali po zimskih počitnicah. Z razkuževanjem gradiva smo nadaljevali vse do zaprtja šole. objavljena tudi kot primer dobre prakse v spletni učilnici za knjižnično dejavnost (Slika 2, dostopna na spletnem naslovu: https://skup- nost.sio.si/mod/page/view.php?id=322409). Slika 1: Šolska spletna stran z rubriko Pouk na daljavo, rubrika Šolska knjižnica je na drugem mestu. Slika 2: Šolska knjižnica OŠ Danila Lokarja je bila med primeri dobre prakse objavljena v spletni učilnici za knjižnično dejavnost. ODHOD IZ ŠOLSKE KNJIŽNICE Odhod domov ni bil lahek oz. prijeten. Zastav- ljala se mi je gora vprašanj, odgovorov nanje pa ni bilo, vsaj ne takoj. Dobro je imeti svetovalca, ki razume položaj šolskega knjižničarja in je odziven. Med vikendom pred zaprtjem šole sem se posvetila razmišljanju o tem, kako bo šolska knjižnica v pomoč vzgojno-izobraževalnemu delu, s katerimi informacijami in kako nevs- iljivo ter neobvezno ponuditi učencem zan- imivosti, ki si jih lahko ogledajo, poslušajo ali rešujejo. Vsekakor z namenom za kasnejše (lažji) izbor knjig za branje, pridobivanje novega znanja ali pa samo za preživljanje prostega časa. Razmišljala sem tudi o naknad- nem oblikovanju spletnega glasila, odvisno od odzivov učencev ter objav posameznih razred- 45 Šolska knjižnica, Ljubljana, 30 (2021), 1-2, 43–50 nih in predmetnih učiteljev na spletni strani v času pouka na daljavo. Na zadnji delovni dan pred zaprtjem šole, 16. 3. 2020, sem hitro izbrala gradiva za obeleženje 2. aprila, mednarodnega dneva knjig za otroke, jih poslikala in pripravila za virtualno razstavo. Nekaj gradiv sem si izposodila za lažje delo od doma. Med njimi so bile vsestransko uporabne uganke, še neprebrane knjižne novosti, ogledni izvodi leposlovja, katalogi založb o učbenikih za šolsko leto 2020/2021 in mapa z adminis- trativni podatki (oddelki, učenci, razredniki, različna gesla za posamezne portale itd.). V dogovoru z vodstvom šole sem domov odnesla tudi prenosni računalnik iz čitalnice. Dejavnosti šolske knjižnice na osnovni šoli v času karantene zaradi pandemije covida-19 niso bile izvedljive. Šolski knjižničarji smo se morali tako kot učitelji aktivirati na daljavo, iz zavetja svojih domov. Prvotno nemoč in osamljenost, ker si je vsak strokovni delavec na šoli iskal poti za delovanje na daljavo ob podpori svojega aktiva, je zamenjala energija raziskovalca in podpornega stebra v vzgojno- izobraževalnem procesu. Besede karantena, izolacija, ustavitev življenja in druge, po- gosto izrečene ali slišane oziroma prebrane v viharnem času pandemije, niso bile več ogrožajoče. Postale so izziv novega časa, saj fi zična izolacija, osamitev ne predstavlja in ne pomeni zaprtosti uma. Obdobje pandemije covida-19 je bilo čas, ko smo se lahko umaknili hitenju, potrošništvu, obremenjevanju okolja, vzeli smo si tudi čas zase, za dobro knjigo, film, glasbo, samoizobraževanje, se usmerili v iskanje nečesa, kar nas izpopolnjuje osebno in poklicno, nas osrečuje, daje moč in predstavlja tudi izziv za nadaljnje delovanje. ŠOLSKA KNJIŽNICA NA DALJAVO Naloge šolske knjižnice so opredeljene v manifestu šolskih knjižnic IFLA/Unesco, 3 kjer je poudarjeno, da je delo v šolski knjižnici in- tegralni del izobraževalnega procesa. Osnovne dejavnosti za razvijanje pismenosti, zlasti in- 3 Https://www.ifl a.org/fi les/assets/school-libraries-resource- centers/publications/school-library-manifesto-sl.pdf. Pridobljeno 1. 5. 2020. formacijske, so v danem trenutku postale nujni del vzgojno-izobraževalnega dela. Po omen- jenem dokumentu šolska knjižnica s svojim poslanstvom prispeva k razvijanju pozitivnega odnosa za vseživljenjsko učenje in odgovorno državljanstvo. Slednje se dotika vseh uporab- nikov šolske knjižnice. Informacije o vsebini in branju knjig, ogledih lutkovnih predstav, prav- ljicah, dostopnih na različnih medijih idr. sem posredovala učiteljem v posameznih vzgojno- izobraževalnih obdobjih (VIO). Na spletni strani sem objavljala povabila za ogled izobraževalnih oddaj ter o posameznih oddajah obveščala tudi kolege. Med oddajami naj izpostavim 50 knjig, ki so nas napisale. Kot iztočnico jo je mogoče uporabiti pri urah slovenščine, zgodovine in DKE. 4 Posredovala sem tudi sezname virtualnih ogledov muze- jev in galerij 5 učiteljicama likovne umetnosti in zgodovine, sezname brezplačnih knjig (v slovenskem in angleškem jeziku) ter možnosti ogleda lutkovnih predstav učiteljicam 1. in 2. VIO in OPP NIS 6 ter slovenistom. Zgodbice o koronavirusu 7 so objavljene tudi na spletni strani šolske knjižnice na daljavo, posredovala sem jih tudi učiteljicam 1. VIO in OPP NIS. Za angliste sem iskala zgodbice, dostopne na spletu. Izpolnjevala sem vprašalnik Bralne značke ter urejala izbor učbenikov in preo- stalih potrebščin za prihodnje šolsko leto, vodila šolsko kroniko, se udeleževala spletnih sestankov in predavanj, brala knjižne novosti in knjige za dušo. Za učence sem oblikovala različne rubrike, ki so jih nagovarjale k spremljanju določenih risanih fi lmov, izobraževalnih oddaj, poslušanju pravljic, reševanju ugank, sprem- ljanju razstav ob različnih dnevih, povezanih s knjigami in našim planetom, v najširšem smislu k širjenju bralne kulture. Rubrike s posameznimi aktivnostmi, ob- javljene na spletni strani Šolska knjižnica, so nastajale spontano, sproti po dnevih in 4 DKE je oznaka za šolski predmet domovinska in državljan- ska kultura in etika. 5 Omenjene sezname sem prevzela iz spletne učilnice za knjižnično dejavnost. 6 OPP NIS je kratica za oddelek prilagojenega programa z nižjim izobrazbenim standardom. 7 Veliko uporabnih informacij sem dobila tudi na FB-skupini »šolski knjižničarji«. Obdobje pandemije covida-19 je bilo čas, ko smo se lahko umaknili hitenju, potrošništvu, obremenjevanju okolja, vzeli smo si tudi čas zase, za dobro knjigo, film, glasbo, samoizobraževanje, se usmerili v iskanje nečesa, kar nas izpopolnjuje osebno in poklicno, nas osrečuje, daje moč in predstavlja tudi izziv za nadaljnje delovanje. Šolska knjižnica s svojim poslanstvom prispeva k razvijanju pozitivnega odnosa za vseživljenjsko učenje in odgovorno državljanstvo. STROKA IN PRAKSA 46 Nataša Markič: Šolska knjižnica na daljavo tednih. Pri tem sem izhajala iz lastnega arhiva pomembnih dni v posameznih mesecih, tradicionalnega obeleževanja spominskih dni v arhivu šolskih razstav na spletni strani šolske knjižnice, idej ob izmenjavi informacij s ko- legicama knjižničarkama s sosednjih osnovnih šol naše občine, najrazličnejših objav na splet- nih straneh itd. Nekatere rubrike so nastale na podlagi lastnega samoizobraževanja, ki spada v vseživljenjsko učenje in izpopolnjevanje v upo- rabi različnih spletnih aplikacij (Zoom, Skype, Padlet, spletne križanke in kvizi, izobraževalni portali in spletna predavanja različnih vs- ebin). Na tem temelju sem oblikovala virtu- alno podobo šolske knjižnice z naslednjimi rubrikami: 8 Šolska knjižnica Pozdravljeni in dobrodošli v virtualni šolski knjižnici! Zaradi prekinitve pouka in zaprtja šole sem za vas pripravila nekaj zanimivosti, ki si jih lahko ogledate, poslušate ali rešujete. Vs- ekakor vam lahko koristijo pri izbiri knjig za branje, pridobivanju novega znanja ali pa samo za preživljanje prostega časa. Lep pozdrav vsem, vaša knjižničarka Nataša Elizabeth Jenner, Kate Wilson in Nia Roberts so avtorice, ki so napisale knjigo Koronavirus − knjiga za otroke. Z njeno pomočjo otroci laže razumejo novo situaci- jo, ki je posledica širitve bolezni covid-19. Besedilo je strokovno pregledal Graham Medley, profesor za raziskovanje nalezljivih bolezni na šoli za higieno in tropsko medi- cino v Londonu. Mojca Žnidaršič je poskrbela za prevod v slovenščino, založba Morfem pa je omogočila brezplačen dostop vsakemu otroku in družini s knjigo v PDF-formatu. MEGA kviz Pravljice Razstave 8 Vse je objavljeno na spletni strani: https://www.os-ajdov- scina.si/solska-knjiznica/. Pridobljeno 1. 5. 2020. Priporočamo v branje Izobraževalne oddaje Prosti čas Uganka dneva Martin Krpan Knjige v angleškem jeziku 2. april Poslanica Bralni znački Pomoč v stiski Navodila_COBISS Knjižne novosti Misli za razvijanje kritičnega mišljenja Samostojno učenje Anja Štefan Knjige s priznanjem zlata hruška Dan Zemlje Narodna galerija Svetovni dan knjige in noč branja Praznovanje 1. maja Kit na plaži Dan šole Lutkovno gledališče Ljubljana 9. maj Svetovni dan čebel Posamezne rubrike imajo lahko tudi krajši nagovor ter povezave do nadaljnjih vsebin izbrane teme. 9 Rubrike sem oblikovala tako, da so bile vsebine v prvi vrsti namenjene uporabi učencev, zanimive pa so tudi za učitelje in starše. S svojo vsebino so uporabnike nago- varjale k samostojni aktivnosti ali pa so bile namenjene medpredmetnemu povezovanju. 10 Usmeritev v podporo izobraževalnemu sistemu ter ohranitev stika z uporabniki šolske knjižnice je bila ustvarjalna, tu pa tam obremenjujoča z mislijo, ali zadoščajo dnevne aktivnosti zahtevi po osemurni prisotnosti za zagotovitev 100 % plačila. Domišljija, pravimo, ima krila. Kadar krila postanejo virtualna, ni več ovir in meja, vse je dostopno, vidno in uporabno vsem ter za vse, ki obiščejo spletno stran, ki je trajna. 9 V spletni učilnici za knjižnično dejavnost je zapisano pova- bilo k spremljanju priporočil in smernic za delo na daljavo. 10 Na primer rubrika Narodna galerija je bila objavljena z namenom izvajanja kulturnega dne na daljavo v 9. razredu. Devetošolci tradicionalno obiščejo Narodno galerijo in opero. Letos jim spletna rubrika omogoča virtualni obisk Narodne galerije. Več o njej pa lahko izvejo s pomočjo vse- bin, ki so lani bogatile vprašalnike MEGA kviza, pripravlje- nega na temo Narodne galerije in njene 100-letnice. 47 Šolska knjižnica, Ljubljana, 30 (2021), 1-2, 43–50 IZVAJANJE KIZ NA DALJAVO Vsako leto se v šolski knjižnici pripravi priročna razstava leposlovnih in poljud- noznanstvenih knjig, ki jih imamo v šolski knjižnici na temo ekologije in varstva okolja. Tradicionalno sem sodelovala z učenci OPB in učenci, ki obiskujejo OPP NIS, jim prebi- rala pravljice, oni pa so se odzvali z različnimi poustvarjanji. V svojem arhivu razstav sem poiskala fotografi je preteklih obeleženj dneva Zemlje in jih objavila, saj letos zaradi zaprtja šole ni bilo mogoče pripraviti nove tematske razstave. Na virtualni šolski knjižnici sem pod obrav- navano rubriko objavila križanko. 11 Ob dnevu Zemlje je tudi ZRSŠ 12 na svoji spletni strani objavil povezavo do fi lma Žejni svet. 13 Učence sem povabila tudi k ogledu filma Jane Goodal: Upanje. Za najmlajše sem objavila nekaj ilustracij iz slikanice Potovanje male plastične vrečke. Ilustracije so bile dostopne na spletni strani založbe, ki je omenjeno slikanico izdala. Pod objavljenimi slikami sem zapisala še nekaj kratkih vprašanj in razmišljanje o uporabi plastike. Učenci 1. VIO so lahko prisluh- nili prebrani pravljici Kapitan Nik in psiček Reks ter si ogledali pravljico Kapljica in Listek raziskujeta: kam gredo odpadki, ko jih odvržemo. Zgodbico so lahko uporabili tudi v 5. razredu ob izvedbi naravoslovnega dne, kjer se učenci med drugim učijo pravilno ločevati in razvrščati odpadke. Zelo uspešno izvedena medpredmetna akcija od 6. do 9. razreda je potekala med šolsko knjižnico in geografi jo na temo dan Zemlje. Pred leti sem sodelovala z društvom Humani- tas na področju globalnega učenja. Bila sem med prejemniki njihovega razpisa za krea- tivni natečaj z naslovom Kakšne prihodnosti si želim? Natečaj je izhajal iz ciljev trajnost- nega razvoja in pravic narave. Letošnja tema tekmovanja iz znanja geografi je je bila POD- NEBNE SPREMEMBE – O POMIN NARAVE 11 Križanka je dostopna na povezavi https://crosswordlabs. com/view/dan-zemlje. 12 ZRSŠ je oznaka Zavoda Republike Slovenije za šolstvo. 13 Https://sio.si/2020/04/14/vabljeni-k-ogledu-dokumen- tarnega-fi lma-zejni-svet/. SEDANJIM IN PRIHODNJIM GENERACI- JAM ČLOVEŠTVA, kar se dopolnjuje s cilji trajnostnega razvoja. Porodila se mi je ideja o medpredmetnem sodelovanju z geografi jo. Geografi njo sem povabila k ogledu objav na spletni strani Šolska knjižnica. Izmenjevali sva si ideje, mnenja in na koncu so najina razmišljanja obrodila sadove. Sama sem o svojih aktivnostih spregovorila tudi na občinskem aktivu šolskih knjižničark. Tam sem bila nagovorjena za izdelavo virtual- nega plakata, Padlet. O tem sem se morala še poučiti. Ob končni uspešni namestitvi na spletno stran Šolska knjižnica sem to pokazala kolegici geografi nji. Ideja o izdelavi virtualnega plakata ji je bila všeč, tako da je v svoji spletni učilnici k sodelovanju nagovorila učence od 6. do 9. razreda. Dogovorili sva se, da učenci na sprehod v vrt vzamejo fotoaparat, mobilni telefon in pošljejo ali kar sami objavijo sliko 14 (navodila so bila objavljena na šolski spletni strani), tudi starejšo sliko s potovanj, počitnic in k sliki dopišejo še krajše sporočilo, kakšen planet si želijo v prihodnosti (Slika 3). Odziv je bil presenetljiv. Pri pouku so se posvetili pod- nebnim spremembam, učiteljica jih je povabila k ogledu ekoloških fi lmov ter jim naročila, da z odgovori na zastavljena vprašanja v spletni učilnici narišejo drevo (Slika 4). Letošnji dan Zemlje je bil že 50. po vrsti in mislim, da smo ga na naši šoli uspešno obeležili (Slika 5). 14 Navodila za objavo v knjižnični Padlet sem pripravila sama in jih objavila v aktualni rubriki. Slika 3: Virtualni Padlet plakat, ki je nastal iz prispevkov učencev. STROKA IN PRAKSA 48 Nataša Markič: Šolska knjižnica na daljavo TEHNIČNI DAN NA DALJAVO V 6. RAZREDU NA TEMO VARNA RABA INTERNETA Tehnični dan o varni rabi interneta se redno izvaja v 6. razredu. Pri tem se medpredmetno povezujemo šolska knjižnica, računalništvo in svetovalna služba. Vsak člen zase poskuša učencem osvetliti pomen varne rabe interneta prek knjig, leposlovnih in strokovnih. Spomni- mo jih na uporabo spletnih aplikacij ter na nji- hove pasti in nevarnosti. Sklene se z vodenim pogovorom, ki ga moderira svetovalna delavka. Letošnji tehnični dan je bil pripravljen in izpel- jan na daljavo. Za učence je bila pripravljena elektronska predstavitev varne rabe interneta. V njej so prebrali ali pa si ogledali spletne video projekcije o spletnih pasteh, lažnih novicah, zaščiti pred računalniškimi virusi itd. Knjižničarski del je bil malo bolj sproščen, saj smo bili brez knjig in odlomkov iz njih, ki bi nam služili kot izhodišče za razpravo o tem, kaj je prav in kaj narobe v prebranem odlomku. Pripravila sem križanko, 15 ki je bila učencem na voljo kot dodatna možnost, poiskala v svojem arhivu letošnjo sliko z razstave gradiv ob dnevu varne rabe interneta (Slika 6) in sodelavkama predlagala, da bi učenci svoje misli, slogane, ki nastajajo v zaključnem delu tehniškega dne, letos objavili v Padletu (Sliki 7 in 8). To sta z veseljem sprejeli. Učenci so se lepo odzvali in objavili svoje misli. Zaključna ura prek ZOOM-a je pokazala potrebo po dodatnem srečanju s posameznimi oddelki. SKLEP Ob vseh predstavljenih aktivnostih v času delovanja šolske knjižnice na daljavo sem za- dovoljna. Ves čas sem bila aktivna in virtualno prisotna, aktualna glede na različne dneve in informacije, ki sem jih iskala ter posredovala končnim uporabnikom: bodisi učiteljem bodisi učencem. Za nemoteno delo in obilo infor- macij se lahko zahvalim tudi vsem instituci- 15 Križanka za tehnični dan v 6. razredu, dostopna na splet- nem naslovu: https://crosswordlabs.com/view/dan-varne- rabe-interneta. Slika 4: Primer narisanega drevesa, nastalega na podlagi odgovorov na vprašanja v spletni učilnici. Slika 5: Objava na spletni strani šole, dostopna na naslovu: https:/ /www.os-ajdovscina.si/ Slika 6: Razstava v šolski knjižnici ob dnevu varne rabe interneta 2020 49 Šolska knjižnica, Ljubljana, 30 (2021), 1-2, 43–50 jam, ki so nesebično odprle vrata v svoje hrame učenosti, prepoznale nujnosti tega ko- raka in pripomogle k širjenju naše kulture ter navsezadnje omogočile izobraževanje na dal- javo. Vsebine pouka so približale tudi založbe z odprtjem spletnih vsebin učbenikov, delovnih zvezkov in samostojnih delovnih zvezkov. Obdobje covida-19 z zaprtjem vzgojno- izobraževalnih zavodov nas je ujelo nepriprav- ljene za izvajanje pouka na daljavo. Menim, da nam je uspelo prebroditi vmesno zahtevno ob- dobje. Pridobili smo vsi, na različnih področjih in pri uporabi različnih spletnih orodij. Prav osebnostna in poklicna usmerjenost knjižničarjev, medsebojno komuniciranje, 16 izmenjava idej in primerov dobre prakse tudi prek spletne učilnice za knjižnično dejavnost je omogočila naš, knjižničarski prispevek z vsebi- nami, ki so popestrile ali nadgradile izvajanje pouka na daljavo. Obdobje, ki je za nami, nas je okrepilo, pre- izkusili smo se v stvareh, načinih, ki jih sicer 16 Knjižničarke v osnovnih šolah v občini Ajdovščina in Vipava imamo občinski aktiv šolskih knjižničark. V času pouka na daljavo smo se povezale tiste, ki smo polno zaposlene kot knjižničarke v OŠ. Spontano smo se dobivale prek Skypa, si izmenjevale izkušnje, predloge, se opozarjale na različne spletne objave, spominske dneve ipd. ter se vsestransko vzpodbujale in si bile v osebnostno in strokovno podporo. Slika 7: Padlet o literaturi, ki govori o internetu in zapisi učencev. Slik a 8: Misli oz. slogani o varni rabi interneta Osebnostna in poklicna usmerjenost knjižničarjev, medsebojno k omunicir anje, izmenjava idej in primerov dobre prakse je omogočila knjižničarski prispevek z vsebinami, ki so popestrile ali nadgradile izvajanje pouka na daljavo. STROKA IN PRAKSA 50 Nataša Markič: Šolska knjižnica na daljavo ne bi spoznali, uporabili. Potrdila se je misel o prisotnosti in nujnosti vseživljenjskega izobraževanja, ki nas ohranja miselno aktivne in tako zavira že znane in potrjene zdravstvene oblike staranja na področju miselnih in gibal- nih aktivnosti, sposobnosti. Misel Kjer je volja, tam je tudi pot je sadove tudi obrodila tokrat. Na koncu se vseeno postavlja vprašanje, ali smo uspeli izkoristili čas za vrnitev h knjigi ob poplavi vseh ponujenih možnosti izobraževanja in preživljanje prostega časa ob računalniških monitorjih, TV-ekranih, radijskih sprejem- nikih, spremljanju množičnih ponovitev in medijski kampanji, osredotočeni na vzroke in potek sodobne osamitve. Z relativno majhnimi žrtvami nove bolezni smo prišli do dneva, ko se rahljajo vladni odloki in sprošča gibanje po državi. Vstopamo v novo realnost previdnosti, negotovosti, odgovornosti in zaupanja v ljudi, ki nas obkrožajo. Dočakali smo izhod iz karan- tene, naše knjige pa vanjo, vsaj upam tako, za določen čas odhajajo. Dobro, da se vsaka karan- tena enkrat konča. Virtualna razstava v Lokarjevi galeriji v Ajdovščini ima pomenljiv naslov Izolacija življenja – življenje v izolaciji. V uvodnem elek- tronskem povabilu k njenemu ogledu je zapisano: »Ustvarjalci s to razstavo dokazujejo, da ima nji- hova ustvarjalnost krila, s katerimi se lahko poleti onstran pandemije, nenehnih poročil, onstran predpisov in občinskih meja, onstran političnih diskurzov.« V tem smislu je delovala tudi šolska knjižnica: presegati meje in nuditi zavetje z brano ali poslušano besedo in videno sliko. Viri in literatura Kapitan Nik in psiček Reks : Skozi tisočere zgodbe od doma (2020). Ljubljana: Lutkovno gledališče Lju- bljana. Pridobljeno 13. 5. 2020 s spletne strani: htt- ps://www.youtube.com/watch?v=5G2YBj6z5XA. Kapljica in Listek raziskujeta: kam gredo od- padki, ko jih odvržemo (2019). Javno komunalno podjetje Grosuplje. Pridobljeno 13. 5. 2020 s spletne strani: https://www.youtube.com/ watch?v=Rh9XGrbLNic. Kakšne prihodnosti si želim? (2020). Ljubljana: Društvo Humanitas. Pridobljeno 2. 4. 2020 s spletne strani: https://www.facebook.com/human- itas.drustvo/posts/2799057840172231. MANIFEST o šolskih knjižnicah. Izšlo kot priloga Knjižničarskih novic, Ljubljana: Narodna in uni- verzitetna knjižnica, 2000, št. 6 in v reviji Šolska knjižnica, 2001, št. 3, str. 138–139. Pridobljeno 1. 5. 2020 s spletne strani: https://www.ifl a.org/fi les/ assets/school-libraries-resource-centers/publica- tions/school-library-manifesto-sl.pdf. Markič, N. (2020). Dan varne rabe interneta. Prido- bljeno 13. 5. 2020 s spletne strani: https://cross- wordlabs.com/view/dan-varne-rabe-interneta. Markič, N. (2020). Dan Zemlje. Pridobljeno 13. 5. 2020 s spletne strani: https://crosswordlabs.com/ view/dan-zemlje. Portal SIO. (2020). Pridobljeno 12. 5. 2020 s spletne strani: https://skupnost.sio.si/mod/page/view. php?id=322409. Osnovna šola Danila Lokarja Ajdovščina (2020). Pri- dobljeno 12. 5. 2020 s spletne strani: https://www. os-ajdovscina.si. Osnovna šola Danila Lokarja Ajdovščina (2020). Pri- dobljeno 12. 5. 2020 s spletne strani: https://www. os-ajdovscina.si/solska-knjiznica. Podgoršek, M. 2015. Potovanje male plastične vrečke. 1. izd. Domžale : Epistola. Pridobljeno 14. 5. 2020 s spletne strani: https://epistola.si/prodajni_pro- gram/slikanice/51/potovanje_male_plasticne_ vrecke. Žejni svet. (2020). Ljubljana: Zavod RS za šolstvo. Pridobljeno14. 4. 2020 s spletne strani: https:// sio.si/2020/04/14/vabljeni-k-ogledu-dokumen- tarnega-fi lma-zejni-svet. NATAŠA MARKIČ zaposlena kot šolska knjižničarka na Osnovni šoli Danila Lokarja Ajdovščina. Naslov: Osnovna šola Danila Lokarja Ajdovščina, Cesta 5. maja 15, 5270 Ajdovščina E-naslov: knjiznica.os-dl@guest.arnes.si