© Vladimir Gajšek, vse pravice pridržane. © INTELYWAY, elektronski spletni medij za širjenje umetnosti, razvoj kulture in napredek ustvarjalnosti: - knjigo lahko svobodno prenesete in shranite na računalnik, lahko jo natisnete, kolikokrat želite; Kot vse kaže, pristojna ministrstva skrbijo zakonito za podtalno kot družbeno pogojeno obvladovanje, ob brezposelni mladini, vzgojeni v tovarišijski osnovni šoli "iz navade" komunizma, pa povrhu posredno za širjavo drog. Zakon o preprečevanju uporabe prepovedanih drog in o obravnavi uživalcev prepovedanih drog že v splošnih določbah določa ukrepe za preprečevanje uporabe prepovedanih drog in obravnavo uživalcev prepovedanih drog. Ukrepe, ki zajemajo informativne, zdravstveno vzgojne in svetovalne dejavnosti, zdravljen- je, socialno varstvene storitve in programe za reševanje socialne problematike, povezane z uživanjem prepove- danih drog ter spremljanje uživanja prepovedanih drog, izvajajo pristojna ministrstva, ki jih je kar šest, ko se povezujejo med seboj ob obvladovanju slojev v narkoman- skem podtalju. Nihče od odvisnikov ali med zasvojenkami z "drogeraštvom" se ne more rešiti sam ali zase, niti sam zase, čeprav zdravi sebe – a le tako, da prosi in poišče pomoč. Stvari, ki so za odvisnike itak pretežke, naj opusti- jo ter se preusmerijo vsaj k Bogu in molitvi. Bog zdravi tudi ateiste, narkomanske odvisnike, le da pridejo v območje, kjer prevladuje dejavna ljubezen in medsebojno razume- vanje ter zahteva, da se iz negotovosti sčasoma poraja terapevtska gotovost. Zdravljenja bolezni odvisnosti boljkone ni mogo- če razumeti samo tehnično-zdravstveno ali racionalno ter racionalizirano. Človek v bolezni odvisnosti, ki so/ deluje v terapevtski skupini ali skupnosti, potrebuje več kot zgolj racionalizacijo ali golo ter teoretsko znanje ali več od obrazložitve medicinskih oznak same bolezni. 1 Okolja, v katerih se pojavljajo dejavniki tveganja, so lah- ko družbeno navidezno urejena, čeprav se vedno poka- že čustvena nestabilnost, občutek zapostavljenosti, izgu- ba samospoštovanja, obenem tudi dostopnost do - pre- povedanih - drog ali celo njihova prikrita ponudba. Kjer je dostop do opojnih sredstev preprečen in onemogo- čen, tako da so – prepovedane – droge tako rekoč nedostopne, kjer družina poskrbi za medsebojno prever- janje mladostnika s starševsko avtoriteto ljubeče in z razu- mevanjem, kjer se ne dovoljuje stališče šolskega obvez- nega (po)socialističnega samoupravljanja s primernimi vzgojnimi prijemi in učnonačrtno, tako da ni zgolj razred- ne brezobzirne tekmovalnosti ali razvrtosti ter zdivjanosti, kar se lahko tudi kdaj dogaja, kjer je gojena mladostniko- va odgovornost, delavnost, osebna in oblačilna nega, je gotovo manj možnosti, da bi se s takimi dejavniki zaščite lahko prepoudarjali tudi dejavniki tveganja V Ljubljani je bil sprejet Zakon o preprečevanju uporabe prepovedanih drog in o obravnavi uživalcev prepovedanih drog (ZPUPD, 19.11.1999), torej zakon o urejanju narkomanov kot uživalcev prepovedanih drog, ki podrobneje določa ukrepe za preprečevanje uporabe prepovedanih drog in obravnavo uživalcev prepoveda- nih drog. Pod vtisom preprečevanja mamilarstva je vse več plačanega svetovanja in vladne službenosti, med- tem ko za etiko in moralo, tudi za zaposlovanje mladost- ništva ne skrbi domala nihče – v primeru, da bi se kdo dotaknil že prevelikih in čezmernih "kompetenc" plačan-cev in plačank, ki vladajo v Republiki Sloveniji srednjesloj- sko, mora računati z dejstvom, da imajo posamezne insti- 2 tucije v svojih zvezah, ko vladajo, neomajno moč, podpr- to z oboroženo policijo ter da lahko izvajajo, če se jim zahoče, tudi brezpravje brez primere, ko odtegujejo mla- dini kot mladostništvu pravzaprav pravico do zdravega življenja in dela. Vladajoči sloji slovenskega postkomuniz- ma ukrepajo najprej materialno tako, da onemogočijo položaj slovenske družine, ko se povezujejo organi institu- cijsko med sabo, da lahko po samovoljnih ukrepih prav- zaprav producirajo vse več mladostniške bolezenske odvisnosti – ker so uradne strukture v državi docela ano- nimne, lahko uravnavajo tok oblasti nad družino, kakor hočejo, vse dokler primeroma že zdravstvena služba, obvezna državna šola, zavod za pokojninsko in invalidsko zavarovanje ter drugi ob centrih za socialno delo deluje- jo še naprej pravzaprav enoumno in vistousmerjeno, služi pa jim policija z državnimi tožilstvi. Sprva so bile definicije zasvojenosti od drog usmerjene biološko ali medicinsko biološko, saj so bile zasnovane na pojavih tolerance in odtegnitvenih simpto- mov – s čimer se je ukvarjala tudi šolska medicina v sploš- nem skoraj docela nepripravljena. Postopno se je pojas- nilo, da je posledica tolerance glede na odmerek droge, da se količina opojne snovi in pogostost uporabe vsebolj povečujeta, da bi bil dosežen pravzaprav prvotni učinek uživanja drog oziroma drogiranja. Zato se pojavi vzpore- dna toleranca, ko deluje toleranca, ki se je razvila za eno vrsto droge, na drugo vrsto droge in zato na drugo, tako rekoč pospešeno toleranco – prehod od mehkih na trde droge kaže prav na vzporedno toleranco, primeroma z uživanjem heroina ali metadona, sicer pa tudi alkohola in anestetikov. Vse večje količine, ki se pojavijo ob vzpo- redni toleranci, lahko privedejo tudi v predoziranje. Kot 3 operativno definicijo zasvojenosti od drog se lahko šteje tudi pojav odtegnitvene krize (abstinenčni simptomi in abstinenčni sindrom v sindromu zasvojenosti), ko se zmanjša koncentracija droge v krvi. Poleg medicinsko bioloških dejavnikov so znani tudi psihokulturni, psihosocialni in sploh nebiološki dejav- niki zasvojenosti od drog. Tako imenovani sindrom zasvo- jenosti z drogo predstavlja za odvisnike pravzaprav hu- mano razumevanje, namreč v smislu, ko se razume tudi antropološko in količkaj socialno razumno, da del mlado- stništva v postmoderni dobi zapade v zasvojenost. V tem primeru je zloraba drog pojmovana z razumevanjem, ki pozna tvegano in škodljivo uporabo drog, narkomanstva v mladostništvu ali med mladostnimi sloji pa ne obsoja vnaprej, kakor da bi bili zasvojenci postavljeni proti "zdravim silam" in podobno. Alternativno zdravljenje predstavlja v tem primeru dejansko spoznanje bolezni odvisnosti kot zdrs osebe, ki se je vpletla v združbo zasvo- jencev ali ki je "poskušala" droge, vse do zasvojenosti. Sprenevedanje, da uživanje – prepovedanih – drog ni patološko, mora biti odveč, ko je treba pokazati pravi- len, odločen in avtoriteten odnos do odvisnikov in zasvo- jenk. V primeru, da uživa uživalec drog opojne snovi strn- jeno vsaj dvakrat dnevno dva tedna, je mogoče že govoriti o sindromu zasvojenosti, ki pač kaže tudi na patološko uporabo droge, tudi v daljšem življenjskem obdobju. Sindrom zasvojenosti pokaže svojo patološko obliko tudi v motnjah socialnega in poklicnega življenja, prav tako v družinskih odnosih. Elementi sindroma zasvo- jenosti se ne kažejo pri odvisnikih z enako učinkovitostjo in ne enako intenzivno. Šele v prošnji odvisnikov in zasvojenk po zdravstveni pomoči izraža dejansko bivanjsko 4 nemoč zaradi sindroma zasvojenosti, saj na tej stopnji že mladostniški – in drugi – zasvojenci niso več sposobni opravljati niti vsakdanjih opravil. Kolikor bolj se zvišuje v sindromu zasvojenosti tudi toleranca na učinek droge, toliko bolj patološke so tudi posledice mamilarstva. Pose- bno gledišče sindroma zasvojenosti se pokaže tudi ob abstinenčnem sindromu oziroma ob krizi, ki se pokaže posebej vedno v telesni zasvojenosti od droge. Proble- matika "endorfinstva" je razvidna tudi v drugih telesnih odvisnostih in v boleznih odvisnosti, celo v odnosnih odvisnostih, primeroma v hazarderstvu in pustolovstvu, v – ljubezenski – obsedenosti kot odvisnosti od odnosov, pri- meroma pri ženskah, ki preveč ljubijo, v zasvojenostih z delom, v odvisnosti od hrane in v zasvojenosti s seksual- nostjo itd. Endorfini v možganih delujejo kot posredniki dražljajev, zato so nevrotransmiterji – ko odvisnik preneha jemati drogo, nastane v nevrotransmiterskem ali endor- finskem sistemu primanjkljaj, zato se pojavijo tudi absti- nenčni simptomi oziroma kriza. Nastop in pojav odtegnit- venih simptomov sta omejena časovno in z dozo, torej z velikostjo odmerka droge neposredno pred prenehan- jem uživanja droge, torej pred sámo abstinenco. Enako se pojavijo ob odtegnitvenih simptomih krči. Ko začne droga iz organizma izginjati, so pojavi krize v telesni odvisnosti nuja. Znano je in se ve, da so prepovedane droge rastli- ne ali substance naravnega ali sintetičnega izvora, ki imajo psihotropne učinke ter lahko vplivajo na telesno ali duševno zdravje ali ogrožajo primerno socialno stanje ljudi ter so opredeljene v zakonu, ki ureja proizvodnjo in promet s prepovedanimi drogami. Sicer načeloma in na papirju obstaja obravnava uživalcev prepovedanih 5 drog, ki obsega zdravljenje ter reševanje socialne proble- matike, povezane z uživanjem prepovedanih drog. Uživalci prepovedanih drog so osebe, ki uporab- ljajo navedene opojne snovi; uporaba prepovedanih drog obsega vsakršno jemanje prepovedanih drog in je zloraba, spremljanje uživanja prepovedanih drog pa zajema zbiranje, obdelavo in izmenjavo podatkov o pre- povedanih drogah in o njihovem uživanju. Že v splošnem smislu vladajočega razreda obstaja skrb, da se pojavljajo odvisniki, ki bodo lahko služili nadaljnjemu vladajočemu enoumju v RS, saj v resnici ne obstaja kakorkoli restriktivna politika, ki bi urejala najprej družino in socialno stanje, kjer se že zloraba opojnih snovi pojavlja – tudi množično. V boleznih odvisnosti še ni dokončnih ugotovitev ne le o zasvojenosti od drog, ampak so lahko sporna tudi vprašanja o biološkem, psihološkem, socialnem ter duho- vno-meditativnem problemu v zvezi s čezmernim in nedovoljenim uživanjem drog. Prav tako je sporna oseb- na nagnjenost do pitja, kajenja in uživanja – prepoveda- nih – drog, hkrati še osebne izkušnje z drogami vsvojem značilnem zasvojljivem okolju. Tudi strpen ali nestrpen odnos do zasvojenih bolnikov še ne more definirati nes- porne definicije o zasvojenosti od drog. Ko potemtakem javno izraženo mnenje, da bi naj v RS obstajalo tudi preprečevanje zlorabe opojnih snovi, posega le na zunanja obrobja, se prikriva anonimnost siceršnjega vsakoterega zla, gorje osnovne kot obvezne državne šole, ki že lahko deluje docela oblastno nad člo-vekom oziroma nad otrokom in družino. Že kajenje toba- ka se lahko namreč množično začne v osnovni šoli, ko 6 tovarišice in tovariši po svoje kot veja državne oblasti tolerirajo zlorabo zoper zdravje mladostništva, prenareja- jo pa se, kakor da bi preprečevali in ukrepali ob pojavu zlorabe morda kar sami. Edino, kar velja oblastno, so evi- dence z zbiranjem podatkov tudi povsem nedolžnih otro- ških ljudi, ki jih šolska oblast hoče proglasiti za "drogeraše" itd., le da se pokaže šola kot podaljšana roka policije. V zahrbtni organiziranosti so šole pripravljene proglasiti dru- žino za propalo ali jo uničiti kot del ministrstva za šolstvo-znanost-šport, vendar vedno le anonimno in uradovalno pisarniško ter po tako imenovanih mnogoterih plačanih šolskih "svetovalnih" službah, ki skrbijo za policijsko obravnavo slovenske družine, kdaj celo na "psihološke" načine oziroma usklajeno s šolskim nadaljnjim socialističnim samoupravljanjem kot "iz navade". Zato je v splošnem tudi oborožena in uradovalna država s svojimi tranzicijskimi kompetencami tista, ki navz- ven nekako skrbi za preprečevanje in zmanjševanje upo- rabe prepovedanih drog z ukrepi na področjih vzgoje in izobraževanja, zaposlovanja, zdravstvenega varstva, socialnega varstva in drugod. Na področju vzgoje in izobraževanja, kot se sliši uradno, je poskrbljeno za vistousmerjeno oblastništvo, ki je nad družino represivna oblast z grožnjo zapora, četudi po nedolžnem ali z lažnimi obdolžitvami, pa vendar vsaj poskusno. 7 Na področju zavodsko organiziranega zaposlo- vanja obstaja spet uradništvo, ki je povezano z zavodom za pokojninsko in invalidsko zavarovanje, da preigravajo sicer obstoječo zakonodajo anomično ali kakor jim dra- go, sicer pa tako, da imajo zaposlitveno oblast v rokah itak večidel slovenski olastninjeni kompartijski iznajdljivci, ki bolehajo nemara celo za jugonostalgijo. Zdravstveno varstvo, ki naj bi pomagalo vsaj otroštvu in mladostništvu na medicinski ravni, je lahko povezano z osnovnošolskim pisarništvom ter socialno- delavskim feminizmom tako, da nadaljuje le prakse prej politične psihiatrije, ko je bila psihiatrija itak del oblasti in je le pomagala, tudi odvisnemu sodstvu, če se je zdelo potrebno, z lažnimi "ekspertizami" in podobno. Kar zadeva zdravstvene storitve za otroke in mladostnike, poteka- jo sicer evropsko urejeno, vendar le v primerih tiste služ- benosti, ko obstajajo občinski bolniki, sicer je vprašljivo zdravstveno zavarovanje teh, ki so dopolnili 15 let življenj- ske starosti in vpisanih gimnazijcev. Posebno področje oblasti tvorijo centri za socialno delo, ki skupaj že z osnovnimi šolami in njihovimi pisarnami neposredno napadajo družino in merijo na sodno pričakovano anomijo, da pridobivajo koristi enim tako, ko lažno obdolžijo druge ter se naposled kakorkoli skupno umaknejo. Ob vseh tovrstnih državnih oblastništvih deluje še oblast cerkvenih struktur, ko lahko kaplan nažene otroka in ga privede ter ga one- mogoči, namreč v času splošne hajke na slovensko katoliško zdravo družino. Zato je lahko po drugi plati vse več permisivno privzgojenih subjektov mladostništva, ki zapadejo zlorabi opojnih snovi, sprva s kajenjem, nato s kajenjem marihuane, vse do uživanja trdih drog in plesnih drog in podobno. 8 V resnici ni Državni zbor Republike Slovenije obra- vnaval niti politično večstrankarsko tematik o problemati- ki bolezni odvisnosti, ki se začne v družinski politiki, s šolsko politiko, s socialno politiko in s pritiski na mladostništvo in družine, ki so dejansko nevzdržni. Na predlog Vlade Republike Slovenije se sprejme nacionalni program prep- rečevanja in zmanjševanja uporabe prepovedanih drog, ta nacionalni program pa češ določa strategijo prepre- čevanja, zdravljenja ter reševanja socialne problematike, povezane z uživanjem prepovedanih drog. Zlasti ponuje- ni ukrepi na področju zdravstvenega in socialnega vars- tva zajemajo programe zdravstvenih in socialno varstve- nih storitev, posebej storitve preventive, zdravljenja ali na papirju programe za reševanje socialne problematike, povezane z uživanjem prepovedanih drog. V resnici pa že centri za socialno delo poskrbijo, da starši označenih otrok, ki niso drogeraši, ampak primeroma v osnovni šoli nadpovprečni, ne morejo nikoli pravilno izpolniti obširnih in zapletenih obrazcev za pridobitev pravice do otroške- ga dodatka – kajti katerakoli kanclistka, podobno kot tovarišica v osnovni šoli, lahko najde "pomanjkljivost", če le hoče, potem pa otrok ne prejme otroških dokladov. V resnici tudi ni službe, ki bi pristrigla vsaj malo objestno anomijo vladajočega razreda že v obvezni državni šoli, kaj šele v centrih za socialno delo, ko se ve, s kakšnim ignorantskim cinizmom obravnava »nepravilnosti« tudi šolski republiški inšpektorat, ko je mnogo hrupa za nič. Že kompetence ravnateljstev osnovnošolskih tovarišic in tovarišev presegajo moč kateregakoli poslanca, saj lah- ko zatolčejo s svojimi kateregakoli šoloobveznega otroka tako, da mu preprečijo napredovanje iz razreda v razred, če ne gre drugače in potem, ko je odpovedalo tudi skupno policijsko preganjanje. Čim več je zasvojenih in 9 zlorabljenih, tem laže z njimi upravlja država, kjer se generirajo problemi že osnovnošolsko. Tako kot že v osnovnih šolah obstajajo komisije, katerih odločitve so dokončne, si je država omislila in ustanovila komisijo Vlade Republike Slovenije za droge, ki samo pospešuje in usklajuje vladno politiko, ukrepe in programe kakor za - preprečevanje uživanja prepoveda- nih drog, - zmanjševanje povpraševanja po prepoveda- nih opojnih snoveh, - zmanjševanje škode zaradi upora- be prepovedanih drog, - zdravljenje in rehabilitacijo. Komisijsko obravnavanje zdravih družin je lahko urejeno tako, da so določne družine vnaprej sumljive, namreč politično sumljive kot katoliške družine. Vendar tudi tako, da je pripravljen sodelovati v pregonu nedolžne družine in otrok istočasno kaplan po svoji strani, namreč s svojimi, primeroma s skavtskimi vodji. Komisija Vlade Republike Slovenije za droge opravlja torej posebej naloge, ki ji omogočajo ne le šolsko-policijski nadzor nad sleherno družino, ampak lahko nadaljuje tudi prisilo nad sicer zdra- vimi družinami; zato ta komisija med drugim kakor da spremlja izvajanje določil konvencij mednarodnih orga- nov in mednarodnih organizacij, na katere pa se sicer itak nihče posebej ne sklicuje, saj tudi mednarodna jav- nost niti politično ne ukrepa, kaj šele, da bi "vmešavala" zdravstveno ali vzgojno-izobraževalno; kolikor se kaže dobro plačljivo, je verjeti, da komisija predlaga Vladi Republike Slovenije predlog nacionalnega programa in ukrepe pri izvajanju omenjenega nacionalnega progra- ma, a vseskozi mimo slovenske družine; komisija nadalje lahko predlaga ukrepe za zmanjševanje ponudbe pre- povedanih drog, vendar ne v zvezi s slovensko družino in mladostniki, marveč bolj na splošno in abstraktno, tako 10 rekoč kanclijsko svetovalno; kadar gre za plačana poto- vanja in skupno latovščino, zagotavlja komisija mednaro- dno sodelovanje, kjer se govori o problematiki zlorabe drog sicer nekomunistično in brez poudarka na tranziciji kakršnegakoli socialističnega – jugoslovanskega – balka- noidnega samoupravljanja, kakor se izvaja že v šolskem nadzoru nad in zoper slovensko zdravo družino. Ljudi obravnava država zgolj uradno, uradno v državi pa je pripoznano le tisto, kar je službeno, pisarniško ali kanclijsko. Zato so priuradne sodelavke ali konfidenti največkrat tiste osebe, ki "spremljajo" tudi zdravo družino s svojimi ukrepi in večidel z oblastniškimi posegi tako, da poskusijo že mladostništvo zviška diskreditirati, starše pa kvečjemu uničiti. Ta uradna objestnost ni sicer značilna morebiti le za slovensko državo, ampak za vse svetovne državne birokracije, vendar je v slovenskem postsocializ- mu urejeno službeno, da se v imenu "spremljanja" lahko dogaja kakršnakoli prisila, začenši s sosesko, nadalje pa v primeru klicanja na govorilne ali zasliševalne ure in podo- bno. Enako ravna kaplan s svojim pristaštvom, primero- ma z vnaprej zahrbtno zmenjenimi ali kakor samouprav- no dogovorjenimi voditelji/cami, ko je prepovedano že označnemu otroku vnaprej vsakršno napredovanje. Urad Vlade Republike Slovenije za droge potemtakem urado- valno "spremlja" problematiko na področju preprečevanja uživanja prepovedanih drog vsaj s policijo, gleda tudi vsaj navidez na zmanjševanje povpraševanja po prepo- vedanih drogah, celo, se zdi, kakor da skrbi za zmanjše- vanje škode zaradi uporabe prepovedanih drog ter "spremlja" problematiko na področju zdravljenja in reševanja socialne problematike, povezane z zlorabo mamil. Kjerkoli se odpira prostor slovenskega kanclijskega "spre-11 mljanja" intervencijsko ali zoper zdravo družino, le da se državni uradi v družino in mladostništvo vtikajo tudi kaz-novalno in vnaprej, četudi z lažnimi obdolžitvami, poskrbi neoliberalna druščina vladno, da se izpolnjuje pravzap- rav ideologija revolucijske tranzicije. Povrhu zategadelj Urad Vlade Republike Slovenije za droge opravlja še nas- lednje plačane in uradne državne naloge, ki se ne doti- kajo zdravja, ampak kažejo le na moč izvrševanja: - usklajuje medresorske priprave predloga nacionalnega programa; - usklajuje medresorske predloge proračun- skih sredstev, namenjenih programom za preprečevanje uživanja prepovedanih drog ter obravnave uživalcev prepovedanih drog, ki se financirajo iz proračuna; - koordinira medresorsko usklajevanje za oblikovanje prio- ritet programov, nadzoruje in usklajuje vzpostavitev in razvoj programov; - koordinira mednarodno problemati- ko na področju drog ter usklajuje medresorsko sodelova- nje pri delu teles in ustanov mednarodnih organizacij in združenj; - opravlja administrativna dela za Komisijo Vla- de Republike Slovenije za droge in skrbi za izvedbo skle- pov Komisije Vlade Republike Slovenije za droge; - "dru- ge naloge", ki jih določi Vlada Republike Slovenije. Že tovariši in tovarišice v osnovni šoli so pripravljeni vdinjajo- če se s postkomunističnimi ravnateljstvi vred "poskrbeti", da bi spravili pod nadzor vlade, ki se ukvarja z drogami, vsaj nedolžno zdravo družino in vnaprej sumijo tudi po krivem šoloobveznega otroka, če le morejo, le da poka- žejo, da so dejanska oblast v slovenski državi, povezani ne le s policijo, s centri za socialno delo, s šolsko medicinskim delavstvom, ampak tudi s sámo vladno izvršitvijo. Poskusi se večidel izjalovijo, ker je neresnica še vedno neresnica in ker so kanclijske krivice še kar naprej samo postkomunistične krivice. V procesu zgodovinskih novo- 12 veških tokov odrašča mladostništvo v slovensko državnih, strogo nadzorovanih razmerah, kjer baje ni več potrebna družina že zaradi družinske politike, pa tudi se kaže, da je menda slovenstva vse manj, o čemer javno tožijo neka- teri tako, da še kar naprej vodijo državno politiko izumira- nja. Po nedolžnem preganjani slovenski starši in otroci ne najdejo opore v Republiki Sloveniji nikjer, zato morajo strahotno prisilo in tlačenje pač samo vzdržati, povrhu pa naposled še uradno ignoranco, ki se kanclijsko kakor zno- relo obnaša, kakor da se ni zgodilo. V resnici pa bi smela že sleherna slovenska družina poskrbeti za preprečevan- je zlorabe opojnih snovi in bolezni odvisnosti ter zoper posledice uživanja prepovedanih drog. Tako pa tako imenovano preprečevanje uporabe prepovedanih drog "po zakonu" vključuje informativne, izobraževalne in vzgojne dejavnosti, programe promoci-je zdravja in druge dejavnosti oblasti, ki sicer dvigujejo kvaliteto življenja kanclijstva in nadzorništva, češ da nekako zmanjšujejo uporabo prepovedanih drog in s tem škodljive posledice njihovega uživanja. Vrste preven- tivnih programov v skladu z nacionalnim programom na posameznih področjih določi 6 ministrov, in sicer z nasle- dnjih vladnih področij: Ministrstvo za zdravje RS, Ministrstvo za družino, delo in socialno varstvo RS, Ministrstvo za šolstvo, znanost in šport RS, Ministrstvo za notranje zadeve RS, Ministrstvo za pravosodje RS, Ministrstvo za obrambo RS. 13 Ni še javno v slovenstvu in ne državno znano, da bi se sestali ob problematiki zlorabe opojnih snovi na pose- bni vladni seji minister, pristojen za zdravstvo, minister, pristojen za socialno varstvo, ministrica, pristojna za šols- tvo, znanost in šport, minister, pristojen za notranje zade- ve, minister, pristojen za pravosodje in minister, pristojen za obrambo. Še najmanj pregleduje družinsko situacijo Ministrstvo za obrambo RS, ki se verjetno niti noče domo- vinsko zameriti mladostništvu, saj je znana siceršnja samo- morilna naravnanost slovenske mladine, potem ko so celo v civilni družbi odpadle moralne zahteve po količkaj evropski vzgojnosti in verodostojnih vrednotah. Za sprem- ljanje in koordinacijo preprečevanja uživanja prepove- danih drog na lokalni ravni in za izvajanje preventivnih ukrepov za preprečevanje uporabe prepovedanih drog, lahko občine ustanovijo lokalne akcijske skupine – tako kot so v totalitarnem režimu obstajali aktivi zveze komuni- stov, ki so bili podlaga udbomafijske državne prisile, se na krajevnoskupnostni ravni izraža scela moč prisile nad sle- herno družino, kjer ukrepajo že tovarišice in tovariši držav- noobvezno šolsko z napadalnostjo in discipliniranjem ob pomoči kaplana in organov pregona. Socialno uničeva- nje je v RS doseglo stopnjo, ko verjetni uživalci opojnih snovi kot bolniki bolezni odvisnosti na civilnodružbeni rav- ni že hočejo uživanje mehkih drog vsaj "legalizirati", potem ko so se združevali v nedržavnih skupinah in skup-nostih, čeprav v vednosti državnih organov in evidentira- ni socialno, zdravstveno ter naposled celo policijsko. Kakor da pri zmanjševanju števila odvisnikov ne bi zados- tovalo že določilo, da minister, pristojen za zdravstvo, na predlog Komisije Vlade Republike Slovenije za droge, določi ukrepe pri uživalcih prepovedanih drog, katerih namen je preprečevanje nalezljivih bolezni ali okvar, ki jih 14 povzroča uživanje prepovedanih drog. Ne le, da se je slovenski postkomunizem navzel uživanja opojnih, zdravju škodljivih snovi, ampak se socialno okolje za uživanje pre- povedanih drog ob nasilju še poglablja in širi – kajti v oko- ljih slovenskega, zlasti urbanega nasilja, ne policija ne sodstvo ne ukrepata, tako da lahko gangsterji pretepajo bolnega priletnega človeka sadistično kar na njegovem domu, potem ko vlomijo. Nič se ne zgodi niti roparjem in roparkam, ki napadajo šibke in zlasti mladostnike, ki po komunistični metodi zasežejo in si prisvojijo motorno vozi- lo, če pa kdo hoče vozilo nazaj, ga preprosto pretepejo do krvi – po izživljanju pa vozilo končno le vrnejo. Tovrstne združbe, klape in mladostniške ter odrasle skupine in skupnosti so samo druga narava organov pregona, ki so vsaj povrhu oboroženi in bi lahko morda z orožjem zava- rovali pred napadi nedolžne ljudi. A mestnemu gangster- stvu se razen "verbalnih" opozoril ne zgodi nič, narobe, svojevrstne temeljne organizacije združene delikvence ali tozdi kriminala lahko izvajajo vsakršno ustrahovanje kar naprej. Tudi v državni šoli ali pri katoliškem skavtstvu uspe-vajo tisti, ki so v enoumju dovolj predrzni in nasilni, tudi delikventni, da so sposobni anonimno škodovati in uničevati, so pa lahko celo razredno po tovarišu razredniku postavljeni ovaduhi… in bodoče narkomanstvo. Kako pomaga kristoterapija v Don Pierinovih krščanskih komu- nah kot domovih za zdravljenje bolezni odvisnosti, kjer mladostniki sami uravnavajo življenje z vzgojnim delom in medsebojnim brušenjem, je razvidno v pomenu civilne odružbljenosti in v dobri volji odvisnikov, ki se hočejo rešiti bremena prepovedanih drog. Posebno področje v zvezi z narkomanijami pred- stavlja zdravljenje, saj ima socialna in pravna država za 15 svoje narkomane vedno na voljo dovolj sredstev, ni pa sredstev za zdrave jedrne družine. Zdravljenje uživalcev prepovedanih drog poteka v obliki hospitalnih in ambu- lantnih programov zdravljenja, ki jih potrdi Zdravstveni svet, to zdravljenje pa izvajajo fizične in pravne osebe, ki izpolnjujejo pogoje, določene za opravljanje zdravstve- nih dejavnosti v skladu z zakonom, ki ureja zdravstveno dejavnost – torej vsi tisti, ki imajo za zdravljenje tudi licen-co. Za zdravljenje se po tem zakonu šteje tudi vzdrževan- je z metadonom in ostalimi substitucijskimi sredstvi, ki jih potrdi Zdravstveni svet. In medtem ko zdrava družina komaj vzdrži pod programiranim tlačenjem vzgojnoizob- raževalnega sistema državno obveznega šolstva, pod nadzorom centrov socialnega dela in šolskozdravstvene službe, ki z oboroženimi organi pregona ter z državnim tožilcem predstavljajo moč zoper mladostništvo in druži- no, je vedno dovolj denarja za vzdrževanje z metado- nom in ostalimi substitucijskimi sredstvi. Vendar ni substitu-cijskih sredstev za nadomestek slovenske družine – kajti ko bo ta družina, če se bo tlačenje z ustrahovanjem in zlasti s socialno anomijo uradov nadaljevalo, postopno izginila ali izumrla, tudi Republika Slovenija ne bo več potrebna kot socialna in pravna država, obstajali pa bodo le uradniki in uradnice, tovarišice in tovariši, ki bodo po obrazcih določali spolno združevanje oseb za človeš- ko reprodukcijo, ali pa bodo poskrbeli kvečjemu za bio- medicinsko oploditev sicer zdravih, a dejansko istospolnih oseb brez penisa. Po vzoru centralizirane države socialistično samou- pravnega balkanskega dogovarjanja niso verjetno dovolj le centri za socialno delo in vsakršni svetovalni centri… 16 Za opravljanje ambulantne dejavnosti preprečevan- ja in zdravljenja odvisnosti se v okviru mreže javne zdravstvene službe na primarni ravni organizirajo centri za preprečevanje in zdravljenje odvisnosti od prepovedanih drog. Dejavnost teh centrov izvajajo po zakonu določe-ne osebe uradno ter le na podlagi koncesije ali javni zdravstveni zavodi. Tako se noben odvisnik ne zdravi morebiti družinsko, ampak v državnem centru. Celo več, minister, pristojen za zdravstvo, imenuje Koordinacijo centrov za preprečevanje in zdravljenje odvisnosti od prepovedanih drog, ki predlaga doktrino in preverja izvajanje doktrine zdravljenja odvisnosti ter koordinira tako imenovano strokovno sodelovanje centrov za prep-rečevanje in zdravljenje odvisnosti od prepovedanih drog. Kaj pomeni v tem primeru strokovnost, je znano, če se pogleda v strokovne službe že v slovenski osnovni šoli oziroma v šolsko-državno pisarništvo, čeprav tukaj ne odloča ravnateljska oseba, marveč sestavo in način delovanja Koordinacije centrov za preprečevanje in zdravljenje odvisnosti od prepovedanih drog podrobneje predpiše sam minister, pristojen za zdravstvo. Tako kot ima poleg prosvetnega ministrstva slo- venska država tudi Zavod RS za šolstvo, velja, da za opravljanje hospitalnega in specialističnega ambulant-nega zdravljenja Vlada Republike Slovenije ustanovi jav- ni zdravstveni zavod - Center za zdravljenje odvisnih od prepovedanih drog. Shema državne uprave in oblastnij primeroma v šolstvu in zdravstvu lahko deluje objestno kanclijsko, pisarniško in s končnimi rezultati, ki kažejo na nesposobnost urejanja, ker je že družina okrnjena kanclij- sko z disciplinskimi postopki ali ukrepi, da bi izginila s prizo-rišča biti in časa. Za hospitalno zdravljenje se štejejo 17 bolnišnična detoksikacija, psihosocio-terapevtska obravnava, podaljšano zdravljenje, zdravstvena rehabilitacija. Ob teh hospitalnih postopkih so znane še socialno varstvene storitve in programi reševanja socialne proble- matike, povezane z uživanjem prepovedanih drog. Socialno varstvene storitve, namenjene prepreče- vanju in odpravljanju socialnih stisk in težav, povezanih z uživanjem prepovedanih drog, ki se izvajajo v okviru jav- ne službe, so zlasti socialna preventiva, prva socialna pomoč, osebna pomoč in pomoč družini – kar menda lahko celo kdaj kot storitve izvajajo v skladu z zakonom, ki ureja socialno varstvo ter po normativih in standardih, ki jih predpiše minister, pristojen za socialne zadeve. Dejavniki tveganja in zaščite kot varstva pred mamilarstvom ali uživanjem prepovedanih drog kažejo, da se zasvojenost kot bolezen odvisnosti poraja v različ- nih interakcijah med mladostniki in okoljem, pa tudi med ponudbo drog in okoljem uživalcev prepovedanih drog, zato je zveza v vrši. Zato se naj ukvarja preprečevanje bolezni odvisnosti ne le z osebnostjo uživalca prepoveda- nih drog kot z nekakšnim svetovanjem, ampak naj zaja- me predvsem družinsko in vrstniško okolje na radikalnih temeljih preprečevanja. Sociokulturni dejavniki kot odruž- bljena možnost pitja, kajenja tobaka in nadalje uživanja različnih prepovedanih drog kažejo na skupno, državno pogojeno subkulturnost, ki zatrjuje največkrat, da ima vsak človek svobodno ali samostojno voljo, da pije, kadi ali se drogira, primeroma z mehkimi drogami, kakor da ne bi bilo že od ekonomsko-socialne omejitve odvisno, 18 ali bo mamilar postal tudi kriminalec zaradi hlepote po uživanju in pridobitvi prepovedanih drog. Svobodno voljo utegnejo v RS izražati kvečjemu zdravi ljudje, ki se ne sle- pijo s pomočjo državne represije, da je itak porušena postkomunistična medsebojnost usmerjena v oblast in vodenje – čim več je odvisnikov, tem laže jih vodi država, poleg tega pa se lahko tudi skrajša življenje odvisnikov kot bolnikov. Kolikor že državna obvezna šola poskrbi z zunanjimi dejavniki za razpad družine, namreč po post- komunistični družinski in šolski ter socialni politiki, da je družina nacionalno preživeta, kolikor že osnovnošolske tovarišije konfidentsko s policijskim zasliševanjem v šolski pisarni skrbijo za uničenje ali vsaj diskreditacijo starševs- tva, toliko bolj spodbuja moteno otroštvo in mladostniš- tvo, naj zamenjuje srečo biti z razvrtostjo ali vsaj z brezobzirno tekmovalnostjo in razrepenčeno oholostjo. Bolj ko je torej urejanje v videzih ekskluzivno segregacijsko že v slo- venski državni obvezni šoli, več je pričakovati bega od svobode ali večji bo beg v pitje, kajenje in mamilarstvo. Tako imenovani dejavniki tveganja so naravnani v slo- venski državi ne le zaradi gojenega nizkega samospošto- vanja, ki se sprevrže v samoveličanje in okrutnost, tudi kakor partizansko zoper lastni narod, marveč so postav- ljeni povrhu uradovalno, kanclijsko oziroma pisarniško v svoji lastni vasezaprtosti in skrajni nadutosti, ki poudarja razosebljeno držo nekakšnega "objektivnega", v resnici pa razčlovečenega značaja, medtem ko zunaj tega pisarništva obstaja pestra ponudba prepovedanih drog in njihova dostopnost. Kjer že osnovna državna šola pos- kuša odpraviti starševske vzore, družinskega razumevanja ali ljubezni pa itak ne prizna, se lahko sklicuje na progra- me reševanja tudi mamilarske, kadilske ali pivske mlados- tniške ter delikventno otroške problematike le na papirju 19 in v posmeh osnovnim človekovim pravicam ali človeš- kim vrednotam. Iz navade šolskega okolja, kjer vladajo samo in samo tovarišice in tovariši postkomunistično, kjer se tvorijo uporabniki drog sicer anonimno, je bolj kot ver- jetno, da bo napredovanje odvisnikov in privilegiranih kot vistousmerjenih "učenk in učencev" ali mladostništvo poudarjeno, kajti po taki osnovni šoli je urejeno, da se sprejema primeroma na "boljše" gimnazije le tiste, ki so biliže v državni obvezni šoli dovolj idejnizirano poslušni, človeško medsebojno brezobzirni ob tovarišijski otopelos- ti, da so "izdelovali" razrede privilegirano, celo z odliko, dasiprav je raven znanja ali izobraženost pod vsako kriti-ko oziroma je podobna balkansko znani ali jugoslovanski zaostalosti. Zoper šolo, ki sproti zaničuje nadarjene mla- dostnike, jih ponižuje, segregira in jih uničuje, sicer država ne stori nič, saj dovoljuje kakor "iz navade" socialistično šolsko samoupravljanje in šolski komunizem, celo več, obljublja kitajske komunistične vzore regionalizma, s čimer se izmika evropski in mednarodni skupnosti urejan- ja – kar je tujega sprejetega, pa so nekakšne fantazije, izpisane v latovščini, ki vodi postkomunizem na jugoslo- vanske znane načine postmoderno naprej. Primerni vzgojni in izobraževalni programi bi bili šolsko zoper uživa- nje prepovedanih drog količkaj učinkoviti, če se šolski odnos ne bi začel z idejnizirano postkomunistično "tovarišico" ali postkomnističnim razrednim "tovarišem", marveč bi samostojna slovenska država že enkrat zahte-vala, in to brezpogojno, v državni javni šoli naziv poklicnih učiteljic in učiteljev. Ker pa morajo slovenski šoloobvezni mladostniki, v resnici "iz navade" titoizma in balkanoidno-sti kakor samoupravljalsko socialistično in ukazno zviška, vso šolsko tovarišijo klicati v praksi kot edino "tovarišica" ali "tovariš", saj bi sledil sicer v praksi šolskih oddelkov dis-20 ciplinski ukrep in kakor pazniško-šolska šikana ter kazno- vanje, se vdajajo lagodnemu privilegiju tovrstnega nap- redovanja in razrepinčeni objestnosti, vsakršnemu nasilju ter naposled mamilom – permisivnost kompartijstva post- socialistično pomeni, da prevladuje duh kakor nekakšne soldaško vojašnične samovolje, ne pa pedagoško delo. Vsaka zahteva, da otrok v šoli mora in le mora klicati zaposlene prav v šoli le s "tovarišica" ali "tovariš", spominja na kompartijsko prevzgojnost in strogost nad otroki. Dokler naj namreč izvaja še tako dobro zdravstve- no pedagoško pripravljen program preprečevanja uživa- nja prepovedanih drog le in zgolj "tovarišica" ali "tovariš", namreč nekako brezosebno nadzorovalno, pazniško in "uradno", torej "šolsko svetovalno", vzbuja v šoloobvez-nem mladostništvu in otroštvu kvečjemu čustveno nesta- bilnost — in šolarstvo znani tovarišiji pač ne verjame. Po drugi strani hočejo šolske tovarišice in tovariši vsiliti pretirano odvisnost od šole in postkomunistične vzgoje, ki je uspešno scela protidružinska. Namesto da bi šola prime- roma delikventne nasilneže brž in nemudoma poslala v poboljševalnice, kamor spadajo, da nadaljujejo, če je treba, kariero v zaporih, se obnaša tako rekoč po vzoru revolucijsko socialističnega nasilja do pretepačev in brezobzirnosti ne le skrajno permisivno, ampak tovrstno propalost pozitivno nagrajuje. Kjer zdravi in nadpovpreč- ni šoloobvezni otroci in mladostniki pokažejo ambicioz- nost, jih šola preprosto uniči, jih posadi v oslovsko klop, jih segregira, starše pa prijavi policiji z namenom, da se take, zlasti intelektualne družine, uniči, kakor je bilo zau- kazano po komunističnem vrhu ali s ključavničarskim maršalom že v jugoslovanstvu 2. svetovne vojne. Šele ko bo odpravljena socialistično samoupravna zadrgnjenost 21 v osnovnošolskih razmerah, bo lahko tudi šola ukrepala in ji bodo učenci količkaj verjeli. V državi, kjer je prva socialna pomoč tako rekoč razvidno in skoraj otipno, neposredno, čeprav posredo- vano uradovalno povzročeno prvo gorje uradnega tipa s kanclijskimi manirami nadzora, ki se konča pri pendreku in zaporniških rešetkah ali vsaj pri pisanju zaporniškega lista državnih tožilstev, je poskrbljeno, da se tudi celota odnosov brž poruši z vnaprejšnjim predsodkom do dolo- čenih slojev prebivalstva, ki so primeroma zasebno verni ter se ve, da so katoliš. Postkomunizem je uradno v RS še vedno dovolj močan, da izvaja oblast ne le šolsko, ampak tudi socialno in zdravstveno, izvaja pa jo po svojih videzih in po uradovalnosti, ki je sicer resda docela raz- človečena, a je učinkovita v medsebojnih zvezah. Zato drugo gorje predstavlja za slovensko, zlasti za zdravo družino tako imenovana socialna preventiva – tukaj poskusijo policijsko zasliševalne uradne osebe uničiti starše tako, da ustrahujejo z zasliševanji kar po osnovno- šolskih pisarnah, namreč z navajalno zavajalnimi zaslišan- ji, od pouka in iz razreda kar v šolsko pisarno privedene- ga šoloobveznega otroka. Socialna preventiva je vedno v ozadju družinsko nihilistična tako, da se ravna iz navade balkanstva in po oblastni anomiji ali z vnaprej znanimi stereotipijami zoper slovensko družino. Kolikor pomaga še cerkvenooblastna struktura, ki primeroma skupaj s katoliško-skavtskimi vodi- teljicami in vodji deluje zoper "sumljivo" družino, toliko manj je možnosti, da bi se urejali morebitni "nesporazumi" vsaj na ravni vere, upanja, ljubezni, kaj šele bogoslužno in 22 cerkveno-pravno. Odtujevanje otroka od družine nam- reč vodi že osnovnošolsko tovarišijstvo tako, da se v oddelkih po oddelčnih tovarišijskih zborih in z razredniki ter razredničarkami tvori enotna oblast po volji postko- munističnih ravnateljic in ravnateljev, kar se naj nadaljuje naprej v socialno in zdravstveno onemogočanje. Že v osnovni šoli tovarišica razredničarka ne pusti domov niti otroka, ki se mu lahko bledemu blede od vročine ter ga po pouku prinesejo domov sošolci – odločitev take tova- rišice razredničarke se šteje za strokovno delavsko, in medtem ko bi vsaka mati otroku preprosto položila dlan na čelo, se v slovenski osnovni šoli razredno dogaja po strokovni delavki ali tovarišici razredničarki le strokovno delo, ki zajema opis njenih vzgojno-izobraževalnih del in nalog… Ker starši tako preganjanih otrok ne vrnejo s silo, si lahko vsaka tovarišica ob podpori policije in šolskega vodstva ter ustreznega ministrstva privošči vrsto sadizmov kar naprej… Socialna preventiva je v družinskem smislu torej drugo gorje tako, da se izvaja nasilje nad sicer zdravimi otroki, posebej še psihološko nasilje, medtem ko napredujejo tisti mladostniki, ki pripadajo kajpak kvečjemu oblastniški vistousmerjenosti in so že otroško pripravljeni na šolsko ovaduštvo, razredno rabljevstvo ali na starešins- tvo. V državi, kjer se lahko izvaja nadzorovalna potlačitev ne le vrstniško, ampak s preventivnimi ukrepi prisile doda- tno, se tako dogaja, dokler pač obstajajo kanclijske občinske in šolske tovarišije v razredih, da se izživljajo nad otrokom in družino. Prvo gorje kot prvo socialno pomoč in drugo gorje kot socialno preventivo je mogoče družinsko reše- 23 vati in presegati, tudi onstran socialnega sramu in vnap- rejšnjih uradnih in neuradnih poniževanj preboleti, če družina vztraja v zdravem življenjskem slogu, če matere ne podležejo različnim vsiljenim in kakor že privajenim kompulzijam, očetje pa ne begu pred stvarnostjo v čus- tveno samoto, celo v alkoholizem ali deloholizem ponav- ljajočih se postopkov. Otroci in mladostniki, ki so objektiv- no izpostavljeni že v obvezni šoli zameri in posmehu, ker se vedno razglaša zahrbtno zoper takega otroka ali mla- dostnika, da je družina v socialni stiski, morajo s svojo zgodnjo odgovornostjo dosegati nadpovprečne rezultate, zlasti še v razmerah šolsko tovarišijskega tlačenja in vrstni- škega brezobzirnega ter skrajno tekmovalnega odnosa. V obvezni javni šoli so zlasti izpostavljeni tlačenju, krivičnosti in šikanam socialno označeni otroci, ki jim tovarišija že zaradi bistrca in vzgojnega strmca zameri, da so pristni. Upati je, da se bo tovrstno tlačenje končalo, ko ne bo več v šolah tovarišij socialistično samoupravnega in kompartijsko organiziranega tipa, ko bodo centri obči- narskega socialnega dela lahko delovali v pomoč vsaj tako, da bodo uredili otroške doklade in ko družinsko- delovno-socialno ministrstvo ne bo več smelo izdajati prezapletenih obrazcev z navodili za izpolnjevanje obraz- ca za tako imenovani otroški dodatek, ko se bo v zdravs- tvenih službah dogajalo, da ne bodo zdravstvene delav- ke urejale stopnje uradne drže in neprijaznega odganja- nja bolnikov – ali ko se ne bo na otroškem dispanzerju kadilo, kar pa šefi vnaprej zanikajo, saj je spet obdolžen tisti, ki kajenje v ordinaciji prijavi – ali ko bodo policisti začeli z oboroženo silo preganjati tatove koles in motor-nih vozil ter ustrahovalne uničevalce, pretepače v gan- gih. 24 Permisivni model šolstva je samo drugo ime za strokovnjaško izvedeni in notranjeoblastni ali uradovalni sadizem. V času splošne feminizacije vzgojnoizobraževal- nega sistema je treba vedeti, da je potekala feminizacija zgolj v socialistično samoupravnem šolskem idejniziranju, torej s sredstvi centralnega vodenja te poslušnosti navz- gor in tlačenja navzdol, vendar razredno v preveliki samovolji ali zlorabi že obveznošolskih kompetenc. Zato se kmalu pokaže izgorelost že obveznošolskih tovarišij, ki pripravljajo svoje posle vnaprej tako, da je šola samo prostor medsebojnega izgorevanja ali uradno-učne entropije. V takih razmerah ima vistousmerjena večina na koncu koncev privilegije, da se obnaša sprevrženo ali da je osnovna šola komaj kaj več kot pomožna šola, saj so tudi vedenjski vzorci podobni komunistični zdivjanosti na eni strani, na drugi pa si tovarišija izbere vselej svoje žrtvene učence ali učenke, na katerih se izživi krivično, obenem pa poskusi uničiti tudi še družino. Jugosloveniza- cija osnovnih šol je vnesla namreč "iz navade" ob kom-partijskih vedenjskih vzorcih tovarišij tudi bizantinistično obnašanje šolarstva, za katerega je značilno, da ne ute- gne obvladati osnovnega vedenja pri mizi, zato se že pri hrani pokaže ne samo kakšna nevzgojenost, ampak raz- redno prenažrta zdivjanost, vse do metanja sicer dobro pripravljenih šolskih obrokov v pomije in smeti. Do tega, večkrat boljkone obsedenega, tudi mladostniško delik- ventnega vedenja in do plonkanja so tovarišije oblastniš- ko strpne, kaznujejo pa tudi s krivimi sumi in lažnimi obdol- žitvami žrtvene otroke. Neverjetno se zdi, da kažejo šolske tovarišije do kajenja ali uživanja alkohola celo nekakšen pasivno igno- rantski odnos in je prag tolerance v tem primeru previsok. 25 V vrstah tovarišij so taki, ki tudi so odružbljeni pivci in sami kadijo, zato predstavljajo ponavadi kaj slab vzgled učenstvu ali dijaštvu. Kljub vednosti pa takih primerov ravna- teljstvo šole ne odstrani. Dokler se je kadilo večinoma itak v zbornicah, je bilo tudi kajenje tovarišijsko sestakovalno neformalno ali zbornično, nekadilci ali nekadilke pa so bile izpostavljene tako pasivnemu kajenju. Tudi šolska oblast je nekako kakor dovoljevala in bila strpna do mla- dostnikov kadilcev že v osnovni šoli, sicer pa se redno kadi pred srednjimi šolami ali v bližnji okolici, torej v šolskem okolišu in na šolski poti. V primeru, ko tovarišije same kažejo slab zgled, ni nenavadno, da je tudi mladostniš- tvo nagnjeno k zasvojenosti, kar se lahko spreminja v množičnost. Celo več, ob kajenju že tudi tekmujejo kakor vnemar in samoumevno mladostniške osebe med seboj, kdo kadi dražje ali "boljše" cigarete. Kdor meni, da je komunizem produciral zavože- ne eksistence oblastnij, ki so kadile in pile ne le sindikalno ali na mitingih, ampak tudi zbornično, sestankovalno in nevrotično, ve, da je v polstoletnem totalitarnem balka- naoidnem režimu bilo kajenje nekaj običajnega, prav tako pa se je v domala vseh slovenskih mestih kadilo kot povsem običajno. Šele postmoderni čas, ki je vnesel po indijsko mehkem vzoru in po prevladujoči vzorčni subkul- turi indijanstva uživajnje marihuane oziroma kajenje mari- huane, po kateri je kadilec zadet, se je zglednost tovari- šijstva v odružbljenem pitju in kajenju morala vsaj formal- no zmanjšati. O odnosu do alkohola, tobaka in prepove- danih drog zategadelj že v osnovni šoli po slovenskih kra- jih ne govorijo, kakor da se šola s tako problematiko kakor ne ukvarja. Šele ko je prepozno, pa se ugotavlja dejansko stanje, pri čemer nobena šola ne vodi eviden-26 ce kadilk in kadilcev med mladostniki, tako da se kakor ne ve, od kod se rekrutira armada mamilarskih odvisnikov in zasvojenk. Mamilarstvo mladostništva se začne s kajen- jem tobaka in sočasnim "pijuckanjem" po vzoru bivšega "učiteljstva", nadaljuje pa se v mamilarstvo in v posebne mamilarske neformalne skupine in družbe, ki so samo narobe obrnjena društva, centri, sveti, zveze, enote, oddelki, razredi…, namreč na osebno odvisni ravni, vse do tipičnega zadrogiranega obnašanja in vse do uživan- ja trdih drog ter možnega shiranja. Sicer so programi reševanja socialne problemati- ke, povezane z uživanjem prepovedanih drog kot posle- dice državnega protidružinskega sistema, ki se izvajajo izven okvira javne službe, holistično usmerjene ali strokov- no opredeljene celote socialnovarstvenih strokovnih rav- nanj, namenjene posamezniku, družinam in skupinam prebivalstva pri odpravljanju socialnih stisk in težav, povezanih samo in zgolj z uživanjem prepovedanih drog. Uživanje, ki prinaša uživalcem in uživalkam drog užitek, spravlja slednje v odvisnost, ki je lahko že telesna, ne pa samo psihična. Svetovanje je torej svetno, kolikor držav- no. Za programe reševanja socialne problematike, pove- zane z uživanjem prepovedanih drog, ki se izvajajo izven okvira javne službe, se lahko štejejo tudi organizirane oblike medsebojne pomoči uživalcev prepovedanih drog, njihovih bližnjih ali drugih zainteresiranih oseb, ki niso plačane posebej in niso niti uradne osebe, vendar so vredne javnega zaupanja. Država bi se bolj kot verjetno morala obvezati, da bo usposabljala že družino, da se ne bo vdala idejnizi- ranju pozunanjenosti, brezobzirne siceršnje tekmovalnosti 27 in da se bodo vsaj mladostniki naučili delovati proti skraj- ni samovolji, nadutosti in naveličanosti. Programe reševa- nja socialne problematike, povezane zgolj z uživanjem prepovedanih drog, ki se sofinancirajo iz javnih sredstev, verificira Svet za droge, ki ga imenuje minister, pristojen za socialne zadeve, na predlog Socialne zbornice Slove- nije. Poleg ministrstva za družino, delo in socialne zadeve RS se vključuje potemtakem še Socialna zbornica Slove- nije, v Svet za droge pa se imenujejo - predstavnik ministrstva, pristojnega za socialne zadeve - in strokovnjaki s področja obravnave uživanja prepovedanih drog, oba predstavnika države. Kadar Svet za droge meni, da del verificiranega programa za reševanje socialne problematike vsebuje elemente zdravljenja, Zdravstvenemu svetu, predlaga da potrdi del programa kot del zdravljenja odvisnih od prepovedanih drog. Zdravstveni svet lahko potrdi del programa ter določi, kateri del se šteje za del zdravljenja in za kakšno obdobje. Kljub totalnemu državnemu nadzoru, ki se začne nad družino že v obvezno javni šoli, ki je ločena od civil- ne družbe, kar velja tudi za centre za socialno delo ter zdravstveno varstvo, lahko verjetno tudi civilna družba sodeluje pri preprečevanju kriminala, delikvence in nar- komanij. Civilno družbo lahko sestavljajo tudi tako imeno- vane nevladne organizacije. Nevladne organizacije lah- ko po zakonu izvajajo z nacionalnim programom usklaje- ne dejavnosti ter dopolnjujejo dejavnosti javne službe na področju preprečevanja in obravnave odvisnosti od pre- povedanih drog. Dejavnosti nevladnih organizacij lahko zajemajo vzgojno izobraževalne aktivnosti, preventivne 28 dejavnosti, programe zmanjševanja škode, programe vzpostavljanja, vzdrževanja abstinence, socialne rehabili- tacije in reintegracije, druge oblike obravnave uživalcev prepovedanih drog in njihovih bližnjih v skladu z nacio- nalnim programom in po zakonu. Omenjene dejavnosti lahko nevladne organizacije izvajajo v okviru stanovanj- skih skupnosti, po nestanovanjskih programih ter po dru- gih, z nacionalnim programom usklajenih oblikah delo- vanj proti zlorabi opojnih snovi. Nadzor nad družinami zajema stanovanjske sku- pnosti, ki prijavljajo kot hišni zaupniki/ce ali ulični zaupniki/ ce neplačano, kje sumijo, da se pojavlja socialnost, ki ni v skladu s policijsko nadzorovalno, šolsko nadzorovalno, socialno centrirano naravnanostjo. Stanovanjske skupno- sti so preimenovane kar v terapevtske skupnosti, ki oprav- ljajo strokovni terapevtski in rehabilitacijski program, komune s programom, ki temelji pretežno na medsebojni pomoči ter azili s programom, ki temelji pretežno na sku- pnem bivanju in delu, če je verjeti, da je mogoče usta- navljati hišno in ulično zaupništvo, kakor je delovalo izrazi-teje v dobi balkanoidne udbomafije. Značilno za tovrstne stanovalce je, da se tvorijo znotraj stanovanjskih blokov združbe strank, ki se obnašajo kot gospodarji hiš in gospo- darji ulice, tako da se pravzaprav prikrije prava stvar mla- dostniške delikvence in kriminala ter da lahko mladostniš- tvo uveljavlja popolno svobodnost, le če je vistousmerje- no v smislu državnega idejniziranja. Ob delovanju in škodljivih posledicah uživanja drog je mogoče izreči, da obsega ena od skupin drog takojšnje psihotropne in kemijsko ugotovljive učinke: učin- ki vzburjenja v vzhičeni nabodrenosti, povečano samo- 29 zaupanje, evforičnost, prividi in prisluhi ali tudi psevdoha- lucinacije, spremenjeno zaznavanje v napetostih, tudi v agresivnosti, z depresivnostjo in občutki tesnobe, vse do izgube spomine ali zavedanja. Ta skupina – prepoveda- nih – drog deluje takoj, torej zadene ob zaužitju oziroma ob vnosu v telo. Delovanje uživanja drog se lahko kaže tudi sekundarno, namreč v vedenjsko motenih vzorcih ali v psihosocialnih učinkovanjih. Hlepotnost zaužitja –pre- povedane – droge lahko privede do kriminalnih dejanj, saj v ihtavem iskanju droge in denarja zanjo odvisnik v kompulzivnih stanjih lahko stori tudi kaznivo dejanje, sicer pa se lahko obnašajo zasvojenci itak mamilarsko značil- no, ko se obnašajo samosvoje in neodgovorno doma in v šoli ali pri delu ter povsod popuščajo. Z uživanjem drog se povečajo tudi nesreče v prometu in pri delu. Občutek zapuščenosti, ko droge ni, se pretvarja pri zasvojencu v ničesni vsakdanjik, ki je povrhu celo brezciljen, hkrati pa so odvisniki večidel brž utrujeni ali se jim ne ljubi. V učinkovanje in posledice uživanja – prepove- danih – drog spadajo predoziranje, ki se lahko pripeti celo nenamerno – primeroma plesne droge, ki so že ter- jale tudi življenjske žrtve na plesni množični zabavi ali ob rejvanju in tehno-glasbi. V taka stanja spadajo komplika- cije delovanja srca in ožilja, s simpatomimetičnimi učinki, z motnjami ritma, motnjami krvnega tlaka, z zožitvijo žil. K temu spadajo še komplikacije dihanja, kar je vidno kot hipoventilacija, zmanjšan refleks kašlja, akutni pljučni edem, celo bronhitis in pljučnica. V vidne znake učinko- vanja zaužitja droge se kažeta podhlajenost ali pregre- tost. Značilni učinki zaužitja drog so razvidni tudi v centralnem živčnem sistemu s cerebralnimi znaki, kot primeroma nistagmus, ataksija in perifernater, optična nevropatija, 30 vidni krči zaradi možganskega vzburjenja, drhtavica. Zna- ni so psihološki učinki, motnje v zaznavanju, izgubljanje znanja in upad psihomotoričnih funkcij, motnje v spomi- nu, prav tako psihiatrične bolezni, kot so depresivne mot- nje in napetost, simptomi akutne paranoidne shizofrenije, hipomanija in delirij in drugo, sampoškodovanje in avto- destruktivno obnašanje v posrednih ali neposrednih deja- njih, telesna ali psihična odvisnost, učinki na spolnem področju in v spolnem življenju, kot je primeroma izguba libida, menstrualne motnje in podobno. Ob posledicah uživanja – prepovedanih – drog se lahko pojavijo tudi nalezljive bolezni, primeroma aids in hepatitis B, ko se virusi prenašajo največ z brizgami. Država se očitno vsaj dovolj in previdno boji razširjanja nalezljivih bolezni, ki bi se širile zaradi uživanja prepovedanih drog, zato je vklju- čila šest svojih ministrstev glede na obravnavano temati- ko, edinole tovarišice in tovariši v slovenski državni obvez- ni šoli se obnašajo dovolj ignorantsko in z aroganco do delovanja in posledic uživanja drog, češ kakor da revolu- cijske šolske tranzicije ne zadevajo večja specifična tve- ganja za zdravje. Droge in aids so predstavljale svojevrstno javno tribuno, ko se je zaznalo v RS, da se širjenje okužbe s h umano i munodeficientnim v irusom (HIV = aids) ob zlorabi – prepovedanih – drog in ob "drugačnosti", ki je pravzaprav "istospolna", širi nezadržno tudi proti balkanskim provincam ali jugoslovanskim republikam pred koncem tisočletja, ko se je med bolniki z aidsom povečal delež injicirajočih uživalcev drog (nadalje: brizgalci). Brizgalci namreč s souporabo okuženega pribora za injiciranje prenašajo aids s krvjo, prav tako je možen prenos okuže- ne matere, primeroma brizgalnice, na otroka. Visoko 31 tveganje za okužbo z aidsom predstavljajo brizgalci in brizgalnice ter njihovi spolni partnerji ali partnerke, saj nezaščiteni spolni odnos z okuženo osebo aids prenese; tvegljivo skupino lahko predstavljajo z okužbo aidsa pros- titutke in homoseksualci, ki so brizgalnice ali brizgalci. Ker se je država vendarle dovolj zbala širjenja aidsa v RS, je začela spodbujati varnejše vedenje med brizgalci, tudi z zmanjšanimi potrebami po uporabi drog, z vključevan- jem uživalcev prepovedanih drog in odvisnikov v zdravs- tvene programe ter rehabilitacijo pod državnim nadzo- rom, nadalje z zmanjševanjem brizgalcev in brizgalnic, z večjo in lažjo dostopnostjo do sterilnega pribora za injici- ranje in z nizko ceno injekcij, z zastonjskim in obljubljeno anonimnim testiranjem in svetovanjem, s skupnim informi- ranjem, zdravstvenovzgojnimi ukrepi med mladostniš- tvom in s policijskim nadzorom, naposled še z epidemolo- škim spremljanjem in raziskovanjem problematike drog ter aidsa ter z obljubljenim omejevanjem diskriminacije ali stigmatizacije z aidsom okuženih bolnikov. Država je postavila pod nadzor pravzaprav vse družine z mladostniki, ko se določa družinska disfunkcio- nalnost tudi vnaprej oziroma z uradovalnimi postopki, torej od šole do sociale, od zdravstva do policije, od soseske do zaporov… Značilno za slovenstvo je v državno uradovalnem smislu, da si morajo ponekod urejeni mla- dostniki, še celo prej šoloobvezni nadpovprečni otroci, ki se ne stopijo z vistousmerjenostjo, z dodatnim naporom prizadevati za samouresničevanje, ker že šolsko velja doktrina "tovarišic in tovarišev" (post)komunistično, da kakor ne sme biti zagotovljeno sposobnim niti napredovanje. Zdravljenje in rehabilitacija narkomanov predstav- lja zategadelj tudi domačo nalogo družin, represivne 32 obvezne državne šole, policije, naposled še celo zdravs- tva, da obravnavajo odvisnike in zasvojenke od drog na načine, ki so določeni posebej z zakonom, sicer pa dogovorno med sabo, pri čemer je lahko družina tudi izključena. Navidezni propad jedrne in popolne družine v postmoderni družbi je lahko predstavljal temeljni pogoj za razširjanje bolezni odvisnosti, posebno pa narkomanije – tako kemijske kot druge oziroma nekemijske bolezni odvisnosti. Nestanovanjski programi za pomoč odvisnikom so dnevni centri s tako imenovanim programom organizirane pomoči, v katerega so uživalci prepovedanih drog in njihove bližnje osebe vključene ob svojem vsakdanjem življenju, centri, v katerih se izvajajo programi, namenjeni zmanjševanju škodljivih posledic uporabe prepovedanih drog ter programi, ki se izvajajo na terenu. Zlasti "delo na terenu" je znan izraz udbomafijske- ga nadzora nad stanovalci naselij, ki so utegnili biti politi- čno sumljivi ( v nemški kratici pv – politisch verdächtigi), izrečno "pefau" - in sumiti je mogoče kogarsibodi ali ga lažno obdolžiti, saj bodo organi pregona, socialne delavke in druge strokovne kanclistke vedno dovolj na voljo, da napadejo družino, z namenom, da se otroke in mla- dostnike spravi v državne zavode ali poboljševalnice, starše pa pod lažnimi obtožbami in s prirejenimi dokazi ali dogovorno kakor anomično v zapor. V takih primerih je najbolje, da si družine oskrbijo sredstva za zavarovanje in da vstopa v stanovanje nadzornim spremljavam prepros- to ne dovolijo, če uradne osebe nimajo izrečno pisnih dovoljenj in vnaprej pripravljenih zapornih nalogov, sicer pa si že nadzorno pazniško jemljejo itak vse mogoče 33 kompetence v obvezni državni šoli tovarišice in tovariši. "Programi, ki se izvajajo na terenu," pomenijo vnaprejšnje onemogočanje zdrave slovenske družine, da bi zaživela v odgovornosti in v ljubečih medsebojnih razmerjih, kajti država ali kaplan take ljubezni v iskrenosti ali pristnosti sploh ne priznajo: že jezik je komaj kaj več kot program- sko terenski, razosebljen in brez upoštevanja, da je zdra-va družina prva organizirana stopnja boja zoper odtuje- nosti in proti boleznim odvisnosti. Zasvojenosti od drog ni mogoče izpeljati, če se ne odpravi same dostopnosti drog in pribora za uživanje prepovedanih drog z injiciran- jem, obenem pa propagandistov za droge, ki tudi z negativno reklamo širijo interes za droge in narkomanije. Vsesplošno informiranje in pretirano vsiljevanje boja proti drogam v sicer zdravih okoljih lahko učinkuje z nasprot- nim učinkom, saj med mladostniki povečuje radovednost in nagnjenost k skušnjavam, da "bi poskusili", češ, vsak se menda sam odloča, ali bo vzel – prepovedano – drogo ali ne. V primeru, da družina sploh noče sodelovati s "programi, ki se izvajajo na terenu", se izogne nadzorova-nju, ki niti ni v kompetenci države. Kjer namreč starši popustijo državni privzgoji postkomunizma, se bodo soo- čili z uničevanjem temeljnih človeških vrednot in bodo uvideli, da namesto kulture ali vsaj osnovnega dostojans- tva prevladuje šolsko in na programiranem terenu kveč- jemu uradovalno razosebljena privoščljivost, ki vzgaja fante v nekakšne ibermenševske tekmece, dekleta pa v prikupno samozavestne kakor komunistke, ki objestno ravnajo shinavčeno s svojimi bližnjimi naposled obtože- valno. Terenki in terenci se namreč žrtvi približajo, se vle- pijo začasno v družino "prijateljsko", kakor je počela 34 udbomafija, dokler je bila totalitarno na oblasti, potem pa zahrbtno povezujejo sile proti zdravi družini v državni obvezni šoli, v fari, sicer pa tudi s prijavami anonimno na centrih za socialno delo in drugod, vse dokler se ne pokaže pravi izraz hudega, namreč v policijskem nakle- pu pregona zdrave slovenske družine in z vnaprejšnjo stereotipijo državnega tožilca zoper starše. Ko bo smelo biti v RS družinsko življenje količkaj urejeno, bo verjetno mogel zaživeti tudi kompleks napredovanja mladostniš- tva, ki ni odvisno niti od postkomunistične idejniziranosti po tovarišijski obvezni državni šoli in ne pod vplivom vlo- ge pitja, kajenja ter naposled uživanja prepovedanih drog. Šele ko postane zdravljeni odvisnik tudi mentor, ko po vsaj treh letih uresniči postopke samouresničevanja ter se uredi, lahko kot strokovnjak na področju zdravljen- ja bolezni odvisnosti postane s svojo življenjsko energijo in zgledom — vzor. Svojo pozitivno potrditev lahko najdejo taki rehabilitirani zdravljenci prav med vrstniki, lahko pa predavajo z nastopi tudi v širši javnosti. Toda mentor-bivši narkoman lahko pomaga v resnici le tistemu, ki se k nje- mu zateče ali ga prosi osebno in družinsko za pomoč, tako da je deležen pomoči potreben tudi zdravstvenega zgleda tisti, ki za pomoč resnično prosi. Mentor-bivši nar- koman je zahteven in zahteva nemudoma od prosilca njegovo lastno odgovornost ter ničesar ne stori namesto drugega. Poleg tega tovrstni zdravilec kot mentor-bivši narkoman itak ve, da ne more pričakovati posebne hva- ležnosti, mimo prijateljevanja ter nima nikakršnega pose- bnega, kaj šele uradovalnega položaja nad prosilcem pomoči. V nasprotstvu z uradno doktrino svetovanj pos- reduje mentor-bivši narkoman pomoč le s svojim zgle- 35 dom in zahtevnostjo ter po lastnih preživetih izkušnjah in vzgojnih bridkostih preoblikovanja ali osebne spreobrnit- ve. Kajti tudi sam mentor-bivši narkoman je bil ničkolikokrat tudi v razmerah, ko so mu nudili celo uradno zdravs- tveno pomoč in mu svetovali, on pa je tudi najboljše nasvete ovrgel, jih preslišal, dokler namreč ni bil resnično pripravljen na zdravljenje ali odrešitev. Zato verjame mentor-bivši narkoman v dobro in možno sopomoč, ver- jame v ljudi in ve, da bo le tako uspešno zdravljenje in reševanje sočloveka v stiskah bolezni odvisnosti. S tem pa zna mentor-bivši narkoman tudi povezati svojo ponujeno pomoč z zdravnico ali zdravnikom, s psihoterapevtkami in psihoterapevti, ki lahko s svojimi strokovnimi izkušnjami pomagajo, saj ne more mentor čez vse opraviti vselej vsega čisto sam, poznati mora skratka svoje meje. Celo več, mentor-bivši narkoman mora prosilca pomoči izreč- no in zahtevno upotiti k terapevtu ali v terapevtsko skup- nost, kjer se lahko uživalec prepovedanih drog resnično zdravi: s tem se izogne mnogim okolišenjem in stranskim potem ter lahko poskusi živeti novo življenje. Skratka, obstajati bi morala skupnost za samopomoč med rehabi- litiranimi zdravljenci, bivšimi narkomani, ki bi svoje sposobnosti izrazili v mentorskih odnosih. Skupnosti Narkanonimo-us lahko delujejo v samopomoči ob izkušenih psihotera-pevtih, vendar se ta pomoč nanaša samo in samo na prosilca pomoči in ne na vso družino – tako ostane druži- na ločena od svojega zdravljenca, vse dokler ne uvidi, da je tudi vsak novinec v skupini ali skupnosti osebnost, ki ni odvisna več od družine. Po prestani abstinenčni krizi je možno pričakovati ozdravitev v dobi do treh let samopo- moči in (psiho)terapevtskega zdravljenja – in tako se porodi nov mentor-bivši narkoman, ki je sposoben poma- gati s svojimi izkušnjami in zgledom naprej. 36 Komu še na koncu koncev služijo programi, name- njeni zmanjševanju škode..., čemu obstajajo programi razdeljevanja injekcijskih igel, svetovanja o zmanjševanju škode zaradi uporabe prepovedanih drog in drugi pro- grami, namenjeni zmanjševanju škode, potem ko je ško- da že povzročena in je mladostnik/ca že zasvojeno bit- je? Mar se ne začenja mamilarstvo v šolskih in drugih mladostniških okoljih, kjer prevladuje postsocialistični privilegij politične vistousmerjenosti? Del mladostništva bo odstotkovno že po verjetnostnem računu zapadel bolez- nim odvisnosti, toda tega država ne ureja restriktivno ali tako, da bi tovrstni del populacije prepustila hiranju in smrti, marveč se uradno plačano pretvarja, kakor da bi obstajala še rešitev za določni odstotek, zapisan hiranju zaradi zlorabe uživanja mamil in sploh prepovedanih drog. Že v osnovni kot obvezni državni šoli, kjer je sistem represije najbolj razvit nad sposobnimi in zdravimi otroki, ki niso vistousmerjeni in jih kaznuje z izgonom ali izobče- vanjem tudi kaplan proč od oltarne mize in skavtov, kjer tudi napredujejo taki, ki morda ob mizi niti ne znajo prav jesti, se kaže državna naravnanost za uničenje zdravih na račun večine, ki se podreja skupnemu postsocializmu. V primeru, da otrok prijavi v obvezni državni šoli dilerje ali ponudnike prepovedanih drog, bo moral k svetovalni šolski delavki v pisarno, potem pa bo zaslišan, ali si ne izmišlja kar tjavendan, in če vztraja, ga bo tovarišica šol- ska svetovalna delavka popeljala najprej v osme razre- de, kjer se bo izkazalo, da imajo nekateri v žepih mamilo (joint), posledica pa bo takšna, da bo kaznovan naivni otrok prijavitelj, ne pa morebiti uporabnik prepovedanih drog…; poskusi, ki jih hočejo ali nameravajo izvajati osmošolci nad drugošolci ali tretjarčki s svojim "drogeraštvom", niso redki, pa o tem nihče ne poroča: 37 namesto da bi takšne perverzne "kadilce" preprosto z leskovko, se z njimi nekako diskutira in se gre državna šola z dilerji vred preigravanje. Programi, ki se izvajajo "na terenu", so programi razdeljevanja informacijskih gradiv, razdeljevanja medicinskega materiala in drugi programi, ki se izvajajo "na terenu". Ko bo konec obdobja postkomunistične revolucio- narnosti vsaj v šolskih kanclijah in v tako imenovanem "svetovalnem delu", se bo pisarniško obnašanje, ki je obi- čajno skrajno predrzno in ošabno in nad družinami, kaj šele nad mladostniki, moralo umakniti v svojo lastno razo- sebljeno ali naduto mentaliteto. Vzgoja "padlih angelov" pa bo osebno odnosna in odgovorna, kolikor ne bodo sloji prepuščeni narkomanskemu hiranju in smrti. Država dovoljuje, da se lahko vdinjajoče nevladne organizacije "prostovoljno" združujejo v Združenje nevladnih organizacij, podobno kot po vzorcu zveze združenj enobeja in komunizma, kjer naj velja, da so dejavnosti Združenja nevladnih organizacij: - koordinacija skupnih aktivnosti, podobno kot v totalitarnem režimu koordina- cijski odbori v aktivih; - medsebojno povezovanje organi- zacij članic, podobno kot v socialistični zvezi delovnega ljudstva, v zvezi komunistov, v zvezi socialistične mladine, vse pa balkanoidno jugoslovansko, a po slovenski natan- čni uradovalnosti; - usklajevanje dejavnosti in progra- mov, kar se izkaže manj v evalvaciji, zato pa pripravljeno statistično in le kolektivno, saj posamičnik ne pomeni nič; - zastopanje prav omenjenega združenja nevladnih organizacij pred javnostjo, posebej še z državnimi organi, torej z organi pregona, z organi lokalne skupnosti in nosil- ci javnih pooblastil; - kolikor naj bi zaživelo pospeševanje 38 razvoja nevladnih oblik dela za uživalce prepovedanih drog, naj bi bila vendarle vsaj razvidna možnost, da se lahko imajo ljudje v družinah in med seboj radi ter da se razumejo ali si zaupajo, česar programsko ne bi smela krniti ne državna ne cerkvena programiranost; - pridobi- vanje donacij za nevladne oblike dela z uživalci prepo- vedanih drog, toda ne s škandaliziranjem Rdečega križa; - svetovanje vladnim in drugim službam ter organizaci- jam, ko je edinole še pomembno, kdo je "organiziran" in kdo "služben", zlasti v pisarnah; - pospeševanje strokovne-ga razvoja in izobraževanja za člane organizacij. V ura- dovalnem pomenu vladnih ali nevladnih organizacij je birokratsko urejeno tako, da lahko ena oblika nadzorne represije vselej zamenja drugo, medtem ko se deluje naj- prej zoper zdravo družino. Staršem bi bilo treba povedati, naj se ne plašijo niti krivičnih prijaviteljic in se ne ustrašijo nesramno žaljivih prijaviteljev ter drugih ignorantov, ki v slovenski državi upravljajo z otrokom, mladostnikom in družino. Pričevanja zdravljenih bivših narkomank in narko- manov pričajo, večkrat tudi v iskrenosti boleče, da so bila sprejeta pri zdravljenju bolezni odvisnosti le tista psi-hoterapevtska sredstva, ki so učinkovala zoper zasvoje- nost in pospešila obenem duhovno rast ter osebno psihi- čne sposobnosti ne le preživetja, ampak samoobvladan- ja. V ta sredstva pa spada delo in učenje, kakovostno preseganje povprečnosti, meditacija, branje knjig, pris-ten stik z naravo, redno vzdrževanje telesne kondicije in sproščenosti z vsakdanjo razgibanostjo ali telovadbo, z vzdrževanjem telesne, oblačilne in mentalne higiene v samozavesti. 39 V terapevtskih skupinah, kjer prevladuje medse- bojno neuradno upanje, je delovanje v zdravljenju pove- zano ne le z vsakdanjo dogovorno odgovornostjo, ampak s pisanjem življenjepisa, s skupinsko udeležbo na sestankih in čutečih sestankih, v organizirani družabnosti, ko je čas sodelovanja v eni mentorski skupini omejen. Namesto zgolj terapevtskih posegov obstajajo namreč po zdravljenju in rehabilitaciji neformalni prijateljski odno-si, tako da lahko tudi tisti, ki so si bili blizu, ohranjajo nadaljnje tvorne stike zanaprej. Dodati je potrebno, da v lastnem okolišču bivalnih okoliščin vedno obstajajo drugi ljudje, ki jih zdravljenec, ko je bil še uživalec prepovedanih drog, niti ni zaznal in ne poznal. Zato si poišče vsak zdravljenec po rehabilitaciji v svojem okolišu svoje ljudi, s katerimi lahko prijateljuje ali sodeluje. Vsekakor pomaga tudi molitev za zdravje, Božja pomoč, ki je vedno z ljudmi v stiski, tako da najdejo v sočloveku tudi sočutje, potem ko so ga našli ob in v trpljenju prav skozi molitev v Bogu. Čeprav se zdi "paranormalno", vedno pomaga tudi skupinska duhovna pomoč – torej v delih priskoči na pomoč Bog sam. Osebe v stiski in odvisniki poznajo tovrst- no čeznaravno izkušnjo pomoči, ki bi ji lahko morda rekli čudež. V dajanju in sprejemljivosti sebstva, ki se izraža po ljubezni in v ljubezni, pomaga tudi duhovna pomoč odvi- snikom in zasvojenkam. Kolikor skupina kot terapevtsko sredstvo usmerja molitev za ozdravljenje k Bogu, tudi Bog pomaga, o čemer obstaja vrsta resničnih zdravotvornih pričevanj. Kriminaliziranje odvisnikov in zasvojenk s pre- povedanimi drogami je še vedno državno — nujno. Spre- mljanje uživanja prepovedanih drog poteka formalno, 40 torej uradno v oblikah zbiranja, urejanja, obdelovanja, in posredovanja informacij o prepovedanih drogah, o uživalcih prepovedanih drog ter posledicah uporabe prepovedanih drog z namenom zagotavljanja nacionalne informacijske mreže in medre- sorsko usklajenega zbiranja podatkov ter izmenjave infor- macij na nacionalni in mednarodni ravni. Te dejavnosti izvajajo pristojna ministrstva, javni zavodi in nevladne organizacije, ki so povezane z državnimi organi. Način spremljanja na delovnem področju posameznega minis- trstva podrobneje predpiše pristojni minister. Spremljanje uživanja prepovedanih drog poteka potemtakem na podlagi predpisov, ki urejajo zbirke podatkov na področ- ju zdravstva in v skladu z zakonom, ki ureja varstvo osebnih podatkov. Kadar gre za kakor anonimno zahrbtne, med sabo povezane uradne napade na otroka, mladostnika in družino v ljubezni in zdravju ali v sožitju, se sklicujejo oblastniški napadači in napadačke vselej na svoje varstvo osebnih podatkov – večina primerov prijaviteljic in prijavi- teljev po krivosumnosti in lažnih obdolžitvah izhaja največ iz neurejenih družin ali iz družin komunistične provenience ter s prestopništvom iz katoliške vere v katerokoli versko skupnost ali v siceršnjo meditativno in drugo njuejdževsko združbo. Treba je vedeti, da se obrača letno vsaj 500 milijard dolarjev (USA $) narkomafijskega kapitala, ki raz- polaga torej tudi s socialno in ekonomsko močjo ter raz- 41 širja mamilarstvo v razvite dežele zahodnega kapitalizma in v postindustrijske družbe. Šele radikalno oblikovanje programov za zdravljenje bolezni odvisnosti, posebej uži- valcev prepovedanih drog, lahko prispeva k usmerjanju zmanjševanja škode, pa tudi k učinkovitejšemu prepre- čevanju zasvojenosti od drog in drugih bolezni odvisnosti. Zaenkrat slovenski programi mrežno tudi v nacionalnem programu socialnega varstva vsebolj spremljajo zasvojenost od drog in uživalce mamil ter njihovo hiranje. Vzgoji- teljsko bi bilo potrebno postaviti za zgled odrasle zdrave ljudi, ki lahko vsaj s karizmo vzorno vplivajo na mladostniš- tvo, s tem pa niso več vzor otrokom in mladostništvu vla- dajoči nasilneži, delikventi ali narkomanski tipi, ki se noče-jo niti prav podrediti zdravljenju. Identifikacija mladostniš- tva z negativizmi, z nihilističnimi vplivi in motenimi oseba- mi je podkrepljena tudi s televizijskim in drugim zabavljaš- tvom, kjer se prikazuje izvajalce hrupnih zabav oziroma pártijev predvsem kot od droge zadete uspešneže, ki pa češ govorijo govorico drog… Zlasti starši žrtvenih ali katoliških otrok v RS bi morali verjetno že ob šolski obveznosti svojih otrok vedeti, da jim država priznava nadzorovalno le oskrbo in nič več kot oskrbo, podobno kot bi utegnilo bolje veljati za rejce domačih živali. Kadar starši šoli predlagajo smernice za zdravo šolo v šolski obveznosti, bi morali vedeti, da nihče od šolskega kanclijstva, od ravnateljstva navzdol, tudi oddelčno tovarišijsko ne, ne bo upošteval ničesar, da šola pač ne sprejema nobenih starševskih tvornih predlo- gov oziroma jih sprejme, a takoj zavrže; podobno je v državnih in drugih plačanih sredstvih javnega obveščan- ja, kjer prevladuje uredniška ignoranca in poslušnost le državi oziroma vladi, državnemu predsedniku ter orga- 42 nom in organizacijam, svetom, centrom, sekretariatom itd. Za izvajanje dejavnosti spremljanja deviacij naj bi bilo odgovorno ministrstvo, pristojno za zdravstvo, ki organizira informacijsko enoto za prepovedane droge. Poleg vzgojnovarstvenih enot v otroških vrtcih ali vojaških enot v armadi itd. pozna država v nadziranju družin še informa- cijsko kot obveščevalno enoto: v to enoto se vključujejo vsa pristojna ministrstva, javni zavodi in nevladne organizacije z zbirkami podatkov, toda z verjetnimi obvestili na področju prepovedanih drog, s katerimi podatkovno razpolagajo. V resnici so državni kanclisti in uradnice med sabo oblastno povezani, služba jim je zagotovljena tako rekoč doživljenjsko in ne glede na področja vladnih koalicij, kar velja za državno javno šolo kot za državno zdravstvo, državno socialno delo v svojih centrih, za državno tožils- tvo in državne organe pregona. Za postkomunistični nadzor nad družino in mlados- tništvom je poskrbljeno tudi finančno. Denar za sofinanciranje izvajanja programov prepreče- vanja uporabe prepovedanih drog ter spremljanja uživa- nja prepovedanih drog iz prejšnjega člena se zagotavlja iz državnega proračuna, medtem ko denar za financira- nje delovanja lokalnih akcijskih skupin zagotavlja občina, sicer pa se denar za izvajanje zdravljenja narkomanij in bolezni odvisnosti zagotavlja v skladu z zakonom, ki ureja zdravstveno varstvo in zdravstveno zavarovanje; denar za sofinanciranje socialno-varstvenih storitev in progra- mov reševanja socialne problematike, povezane z uživa- njem prepovedanih drog, se (so)financira iz državnega 43 proračuna. Tudi dejavnost nevladnih organizacij je (so) financirana iz državnega proračuna in drugih sredstev - način sofinanciranja nevladnih organizacij je določen s pogoji in kriteriji posameznega uporabnika proračunskih in javnih sredstev v skladu z nacionalnim programom. Šele dobro vodene komune zdravljenih – narkomanov, ki potrdijo z medicinskim potrdilom, da bivši odvisnik ni zaužil droge vsaj pol leta, lahko tvorijo osnovo in zasnovo za nadaljnje zdravljenje in resocializacijo bivših odvisnikov. V terapevtski skupini pa je treba ugotoviti: ali kadita starša ali eden od staršev oziroma kdo med skrbni- ki ter vzgojitelji, ali je kdo od staršev alkoholik ali celo sam zasvojenec od drog, ali se znajo starši obnašati dovolj odraslo, dostojno in odgovorno ob narkomanskem ali zadrogiranem otroku – razlog, da starši običajno izvedo "zadnji", da je mladostnik/ca narkoman ali zasvojenka od drog, je v navezanosti na starše in v družinski ljubezni, tudi v primeru, ko je družina navidez neurejena. Bivšim odvisnikom in zasvojenkam bi moral biti omogočen proces tako imenovane terciarne socializacije – torej delo in nadaljnje šolanje. Država lahko sicer v svojih nadzornih insititucijah in pisarniško, od šolske pisarne svetovalnih služb naprej širi nadzor nad ljudstvom tako, da proglaša družine za patološke po svoji izbiri postkomunističnih ali socialistično samoupravnih referenc, vendar že primeroma za v glajh- šaltungi (vistousmerjenost idejniziranega tipa učencev) permisivno in ošabno feminizirano obvezno šolstvo, zlasti pa za šolske svetovalne kanclije in postkomunistična vod- stva šol velja, da si jemljejo kompetence, ki jih nimajo po zakonu, ustavi, niti po načelih človečnosti in po upoštev- 44 ku človekovih pravic. Kadar se pridruži pregonu in prived- bi še kaplan, je nadzor z onemogočanjem, četudi krivič- no in vnaprej izobčevalno ali zgolj s šikaniranjem ter s pretiranim kaznovanjem sposobnih, a označenih, v sebi zaključen. Kriterij za označevanje družin, da so slovensko patološke, je postavljen morda s krivimi sumi in lažnimi obdolžitvami, sicer pa z zahtevami nekakšnega idealne- ga stanja, ki ga ni nikjer bilo, ga ni in ga ne bo, velja pa indoktrinarno uradovalno ali brezosebno. Kjer hoče nam- reč država zapolniti prostor tako imenovanega odsotne- ga očeta, se malikuje brezperspektivnost s civilizacijskimi in zgolj tehniškimi (fahidiotskimi) kriteriji, medtem ko lahko socialne, šolske in druge oblasti izvršujejo način socialnega in šolskega onemogočanja razredno in tako, da se odkloni pripisujejo anonimnemu obravnavanju posamič- nikov ali se potlačitveni obrazci represivnih postopkov preprosto skrijejo v statistiko oziroma med skupno število "primerov". Na eni strani je torej družbeni vakuum, na drugi pa čustveno nabita in razvrto znevrotizirana, čeprav tudi shinavčena situacija nadzora in možnosti pritiskov oblasti oziroma vsaj šestih ministrstev, ki delujejo po moči s kompetencami na krajevnoskupnostni, osnovnošolski ravni, na ravni soseske in stanovanjskih skupnosti, za kar je vedno dovolj denarja – v praksi pa so onemogočeni tisti, ki pač menijo, da je čas "tovarišic in tovariševv vsaj v osnovni, čeprav postsocialistično samoupravni šoli, prete-klost ter mrtva praksa mrtvega teka napredovanj. Vsaka uradovalna oseba, ki izvaja ali lahko izvaja nadzor, si lah- ko v RS jemlje kompetence in se zapre vase, tudi v urad- ne ure in zapletene obrazce, kadar izvaja potlačitev ter onemogoča slovensko družino eksistencialno, socialno, ekonomsko, materialno, s čimer je zadoščeno končnemu cilju tudi v "zdravstvenih in socialnih"programih pri obrav-45 navanju narkomanij. Država, ki ne pozna niti starševske ljubezni, zanika materinsko ljubezen in jo spremeni kveč- jemu v komaj kaj več kot "materinsko sposobnost", ki da je usposobljenost skrbstva za kakor zaupanega ji otroka - kakor da bi otroka pravzaprav reproducirala in povrgla na svet država -, obenem pa zanika posebej še jezavo in neusmiljeno s svojimi discipliniranji vsako očetno ljubezen. Zato država kakor (po)skrbi, da se otroci odtujijo od star- šev in da se obnašajo kvečjemu po indoktrinaciji šolske- ga postsocialističnega samoupravljanja, potem ko je bilo itak odpravljeno posamično roditeljstvo. Uporaba drog se po drugi strani širi v zlorabo, saj nihče ne upošteva niti medicinskih navodil, kako je treba sicer uživati kdaj pred-pisane droge. Tako postaja tvegljiva bodočnost slovens- tva na načine, ko se tvegana uporaba prepovedanih drog spreminja v skupno, anonimno in nevarno porabo oziroma v zlorabo. Tudi disfunkcionalna uporaba drog pelje v poslabšano psihosocialno funkcioniranje posami- čnikov in družin, s čimer pa se poveča moč vsakršnega kanclijstva in nadzorstva. Ko pa je ugotovljiva že škodljiva uporaba – prepovedanih – drog ali ko je mimogrede "prepozno", ko so razvidni pri uživalcih drog bolezensko odvisnostni znaki, tako poškodbe tkiva kot duševna bolezen, pa se kanclije in tovarišije ter pristaštva oblastnij preprosto umaknejo vase, potlačitev kakor da ni bilo, sploh se navzven kaže lažna in idejnizirano brezosebna podo- ba, ki se navezuje na druge stopnje ravnanj. Vprašanje je, če niso z oblastniškim vedenjem zasvojene kanclijske osebe, ki ne upoštevajo niti mejá drugih, niti v šoli otroko- ve ali mladostnikove koristi, niti v socialnem smislu pravi- ce vsaj do otroškega dodatka itd. Tako kot niso običajno čustveno dostopni odvisniki ali zasvojenke od drog ter se ne odzivajo niti na skrb bližnjikov, so dejansko vasezaprte 46 šolske kanclije s svetovalnimi službami, državnošolske rav- nateljske pisarne, osebe tovarišic in tovarišev, zlasti razredničark in razrednikov, kaj šele centri za socialno delo ali kakšna kaplanova ušesa, ko niti njihov jezik ne pozna nobenega usmiljenja, in to do konca. Konec pa je prav v naslednjem "primeru", ki ga "obravnavajo". Socialni, psihološki in telesni sindromi se najprej pokažejo v uradnem odzivu na bolezni odvisnosti, medtem ko zasvojenci izra- žajo hlepotnost po uživanju drog, jemljejo droge, dokler jih morejo, hočejo povečati dozo, so fizično in psihično odvisni od droge ali zasvojeni z učinkom droge, naposled pa vplivajo kakorkoli - negativno - zgledno na vrstnike in vrstnice. Dejavnike tveganja in zaščite pred prepovedanimi drogami bi bilo potrebno programsko spremeniti, vendar tako, da bi se tudi uradno okolje, ki se ukvarja z omenjeno problematiko, vsaj nekoliko počlovečilo. Verificirani nevladni neprofitni programi se v obsegu, določenim z nacionalnim programom, od pris- tojnega uporabnika proračunskih sredstev sofinancirajo v višini najmanj 80 % vrednosti programa. Obseg, normative in standarde za odmero priznane višine vrednosti pro- grama določa tako imenovani nacionalni program. Do sprejema nacionalnega programa določi po zakonu obseg, normative in standarde - minister, pristojen za socialne zadeve, v soglasju z ministrom, pristojnim za zdravstvo. Združenje nevladnih organizacij se financira iz proračunskih sredstev Urada Republike Slovenije za dro- ge. V resnici so vse zasvojenosti, tudi zasvojenosti od – prepovedanih – drog ena in ista bolezen, pri čemer "nadomestni jaz" ne more nikoli resnično nadomestiti "aktualnega jaza". 47 Koliko stane narkoman? Uživalec prepovedanih drog, vključen v program reševanja socialne problematike, povezane z uživanjem prepovedanih drog, ki je financiran iz državnega prora- čuna in vključuje celodnevno oskrbo, je dolžan prispevati del stroškov za izvajanje programa v skladu s svojimi materialnimi možnostmi, vendar največ v višini cene oskr- bnega dne. Način določitve tega prispevka določi izva- jalec programa, nadzor nad določitvijo zneska prispevka pri programih sociale pa opravlja ministrstvo, pristojno za socialne zadeve. Kot vse kaže, je možen vpogled v statistično obra- vnavo narkomanij. Nadzor nad delovanjem centrov za preprečevanje in zdravljenje odvisnih od prepovedanih drog ter zdravljenjem uživalcev prepovedanih drog izva- ja ministrstvo, pristojno za zdravstvo, način izvajanja tovrstnega nadzora pa podrobneje določi minister, pristojen za zdravstvo. - Za nadzor nad izvajanjem socialne pre- ventive, drugih socialno varstvenih storitev in programov reševanja socialne problematike, povezane z uživanjem prepovedanih drog po zakonu, se upravičljivo uporablja-jo določbe o nadzoru po zakonu, ki ureja socialno varstvo. Upravni nadzor nad zakonitostjo izvajanja zakona opravljajo pristojna ministrstva. Življenjsko, ekonomsko, socialno in osebno ceno narkomanij si je mogoče ogledati tudi z vidika uživalcev prepovedanih drog. Brošura Cena prohibicije drog (Taxus, Ljubljana, 1993) je slovenski zbornik mnenj in pomi- slekov o morebitni neprimernosti, verjetni neupravičenosti in nesmotrnosti ter o vnaprej pred/postavljeni "nekre- 48 dibilnosti" prepovedi in preganjanja pridelave, prodaje in uživanja ali prohibicije prepovedanih drog. Mednarodna "antiprohibicionistična kampanja" temelji na predvidljivi nezmožnosti rehabilitacije odvisnikov in zasvojenk, tako da bi naj države dobile moč upravljati z zadrogiranimi sloji, zlasti mladega prebivalstva, ter bi jih lažje usmerjali v smeri prisile. Dozdevek, ki ga širijo propagandisti uživanja - tudi prepovedanih – drog, se glasi: »Droge niso prepo- vedane zato, ker so nevarne, droge so nevarne zato, ker so prepovedane.« Posredna negativna propaganda proti drogam naj bi se spremenila po takem dozdevku v pozitivno agitacijo in propagando za uživanje drog, ko so nekako prezrti dilerji in sploh problemi zdravljenja in rehabilitacije odvisnih mladostnikov, kakor da bi naj nad obupno situacijo prevladal konsenz za naprejšnje kapitu- lantstvo ali za širjenje narkomafijskega kapitala – celo v RS. Propagandisti mehkih drog najdejo domala vsa- ko priložnost, da bi dekriminalizirali svojo bolezensko odvi- snost ali zasvojenost, med drugim oglašajo, da so celo prodajalci naravnih produktov proglasili konopljeno mazilo za ustnice "Hempolo" za prodajno uspešnico, ko navajajo primeroma Kelly Smith, soustanoviteljico Hem-pola Valley Farms Ltd, iz Toronta, namreč v smislu osebne nege, takole: »Izredno smo navdušeni nad to objavo, saj vlagamo ogromno časa in energije v razvoj visoko kvali-tetnih in učinkovitih naravnih izdelkov. Takšno pozitivno razpoznanje pa v nas zbudi zelo prijetne, pozitivne obču- tke... to pomeni, da so stranke zelo zadovoljne s Hempo- lo... kar je naš osnovni cilj in naloga.« 49 Z denarno kaznijo do 500 000 tolarjev se pri nas, v Sloveniji, kaznuje za prekršek fizična oseba, ki opravlja program zdravljenja uživalcev prepovedanih drog brez potrditve Zdravstvenega sveta. Z denarno kaznijo do 1 000 000 tolarjev pa se kaznuje pravna oseba, ki stori isti prekršek in z denarno kaznijo do 100 000 tolarjev se kaznuje odgovorna oseba pravne osebe, ki stori prav tak prekršek. Vprašanje zakonodaje, ki se nanaša na narkoma- nije kot na zlorabo uživanja drog, je družbenozgodovin- sko postavljeno v skupno porabo, kjer delujejo sicer nad njo državni organi v vladnem in vladajočem smislu. Zakonodaja s področja drog v Sloveniji govori o shematskem urejanju vsaj šestih ministrstev, ki delujejo povezano med sabo na področju bolezni odvisnosti kot narkomanij. Med znana oblastna določila, ki naj urejajo nekatere preprečitve narkomanske zlorabe, spada Zakon o proizvodnji in prometu s prepovedanimi drogami (ZPPPD) – zakon določa pogoje, pod katerimi sta dovoljena proizvodnja in promet s prepovedanimi drogami ter posest prepovedanih drog. Značilen je vladno in državozborno tudi - Zakon o spremembi zakona o proizvodnji in prometu s prepove- danimi drogami (ZPPPD-A) in Zakon o predhodnih sesta-vinah za prepovedane droge (ZPSPD), ki ureja proizvodnjo, promet in uporabo ter nadzor nad snovmi, ki so lah- ko predhodne sestavine za izdelavo prepovedanih drog, z namenom preprečevati njihovo zlorabo ali uporabo v 50 nedovoljene namene. Tudi Državni zbor RS lahko pojasni vlogo uresničevanja zakonodaje na področju narkoma- nij. Podzakonska določila s področja drog v Sloveniji posebej urejajo nekatera področja zlorabe opojnih snovi. - Uredba o razvrstitvi prepovedanih drog - določa razvrs-titev prepovedanih drog glede na resnost nevarnosti za zdravje ljudi, ki je lahko posledica njihove zlorabe ter gle- de na uporabo v skupino I, skupino I in skupino I I. (gl. Uradni list RS, št. 49-2336/2000). - Pravilnik o sestavi in nači-nu dela koordinacije centrov za preprečevanje in zdrav- ljenje odvisnosti od prepovedanih drog - ureja sestavo in način dela koordinacije centrov za preprečevanje in zdravljenje odvisnosti od prepovedanih drog (gl. Uradni list RS, št. 43-1997/2000). - Pravilnik o izvajanju nadzora nad delom centrov za preprečevanje in zdravljenje odvisnosti od prepovedanih drog - določa vsebino in način opravljanja nadzora nad opravili centrov za preprečevanje in zdravljenje odvisnosti od prepovedanih drog (gl. Uradni list RS, št. 43-1996/2000). 51 VLADIMIR GAJŠEK NARKANONIMOUS Ob problematiki bolezni odvisnosti in zasvojenosti z drogami 1. izdaja, 2009 založila in izdala Intelyway webmedia za založbo Vladimir Gajšek uredil Vladimir Gajšek jezikovni pregled Vid Gajšek opremil in tehnično uredil Vid Gajšek ilustrator Vid Gajšek © Intelyway webmedia, 2009, Ljubljana E vladimir.gajsek@intelyway.com E vid.gajsek@intelyway.com