4H« Ivanka: K. /.enskcniu vpvašnJH. K ženskemu vprašanju. Spisala Ivanka. Emancipirana ženska : Ta izraz je danes znan pač vsakemu količkaj izobra- ženemu čkn^eku ; a pravi pojem imajo le malokateri. Mnogim je ženska emancipacija le nekak divji izrastek mode. kojej^-a treba odrezati pra\- ob korenu. Da le slišijo to besedo, že so pripravljeni pikro u^'ovarjati in zabavljati a na obrazu jim je brati zaničevanje", preziranje, nevoljo. Ivaj neki je temu vzrok ? l^onajvečkrat ,t;-otovo dejstvo, da se dotičniki še nobenkrat niso ])otrudili, natančneje razmotrivati o stvari ter jej priti do dna. Časih je pa temu kriva tudi kaka žalostna ali neprijetna iskušnja pod firmo ženske emancipacije. Dobri stvari na korist reči moram prvim, da ni pra\-ično izre- kati sodbo brez skrbne preiskave ; a drug'im zat>-otovljam, da so na- leteli na kri ve, ponarcjane firme. ivaiika; K_ žeiisUcmu v|)nisaiiju. 489"^ Obdelujmo stvar nekoliko obširneje. — /\ko primerjamo moderno z emancipirano žensko, najdemo mej njima toliko nasprotstva in razlike, kakoršna je med dnevom in nočjo. Modernej ženski je svet, življenje nekaka gledališčna predstava, pri kojej menijo, da jim pripada le uloga — gledalca. Ako si na- roče ložo ali plačajo vstopnino, menijo, da so storile več nego do- volj, in potem se hote le še zabavati ob trudu in naporu igralcev. .. A ig-ra jim niti ni vselej glavna zabava ! Cesto zabijo na igro ter se vtope — v lastne in tuje liluze in frizure, v lastne in tuje opazovalce in čestilce ... V tem premišljevanju so tako rekoč doma in to je, kar jih najdalje zanima. — Da, modernej ženski treba obožavanja in toalete kakor ribi vede ui ako jej vzameš to dvoje, ostane ti le še mrtva, brezpomembna, mnogokrat niti lepa podoba. Ob tem jedinem je pač v/.rastla in ob tem sploh neha njena misel. Pomilovanja vredna stvar! .. . Kako drugačna je emancipirana ženska! Njej je življenje občna delalnica za občni blagor, v kojej morajo delovati \-si stanovi, naj- višji in najnižji. Med tem, ko smatra moderna ženska ljudmi nekako le one oscV)e, ki zavzemajo v družbi ž njo isto, \'išje ali vsaj ne mnogo nižje stališče in so jej najnižji sloji le nekake neprijetne, nadležne prikazni, s kojimi niti od daleč ne bi hotela j)riti v dotiko, ve eman- cipiran^l ženska, da je vse človeštvo jedna s;ima velika rodbina, razdeljena sicer v narode in stanove, ne pa v gospt)do in nekaka borna, brezpravna bitja. Ona ve, da mora vsak ud te rodbine skr- beti ii\ neumorno delovati za njen blagor sploh ter posebej za blagor onega iiarotla, lli more in sme taka ženska prezirati ali celo zaničevati ? Ne ! Njih imena bode s spoštovanjem in občudovanjem izgovarjala zgodovina. Izobraziti, duševno omikati se hoče emancipirana ženska, a ne radi osebne časti in dobička, marveč zato, da tem ložje in wspesneje deluje v prid naroda svojega ter vsega človeštva. Ona se z znano- stjo noče ponašati, pač pa koristiti. Njej ni dovolj, da so jej znane razne razmere, ona jim išče vzroka in odpomoči. Pa, oporekalo se mi bode, da bi morali potemtakem prepustiti možki studiranje in svoje službe ženskam ter prijeti doma za kuhalnico in šivanko. .\ temu ni tako. Prvič, ker še dolgo, dolgo ne bo toliko izobraženih ženskih, da bi izpodri\'ale možke iz služb ; drugič pa, ker je ženska sama preveč navezana na domača dela in glede njih pre- natančna, da bi jih pustila iz\Tševati ali tudi le samo nadzirati — možkim. Ona zraven svojih študij še vedno najde dovolj časa za urejevanje domačih opravil in dolžnosti. Med tem, ko moderna ženska po divanih in oknih jirodaja svoj dolg čas malemu psetu aH mimoidočim, in oni čas, kojega možki pretolčejo po gostilnah in kavaiMuili, porabi emancipirana ženska \- to, da se suče marno in urno po domu s šivan!