« ISSN 1318-8267 ŠOLSKO SVETOVALNO DELO, letnik XIX, številka 1-2 Ljubljana 2015 Izdajatelj in založnik: Zavod Republike Slovenije za šolstvo Predstavnik: dr. Vinko Logaj Uredništvo: mag. Cvetka Bizjak (odgovorna urednica), mag. Tanja Bezic (gostujoča urednica), Ivica Gracelj, dr. Petra Gregorčič Mrvar, Tamara Maleševic, Urška Margan, dr. Milko Poštrak, dr. Melita Puklek Levpušček, dr. Tomaž Vec Jezikovni pregled: Aleksandra Repe s. p. Prevod povzetkov v angleščini: Ensitra prevajanje, Brigita Vogrinec s. p. Urednica založbe: Simona Vozelj Naročila: Zavod RS za šolstvo - Založba, Poljanska cesta 28, 1000 Ljubljana faks: 01/30 05 199 e-pošta: zalozba@zrss.si Letna naročnina (4 številke) je 31,30 EUR za šole in ustanove, 26,71 EUR za posameznike in 25,04 EUR za dijake, študente in upokojence. Cena posamezne številke je 16,69 EUR (dvojna številka) Oblikovanje: Suzana Kogoj Računalniški prelom in tisk: Tisk Žnidarič d.o.o. Naklada: 580 izvodov Revija je vpisana v evidenco javnih glasil, ki jo vodi Ministrstvo za kulturo, pod zaporedno številko 576. © Zavod Republike Slovenije za šolstvo, 2015 Vse pravice pridržane. Brez založnikovega pisnega dovoljenja ni dovoljeno nobenega dela revije na kakršenkoli način reproducirati, kopirati ali kako drugače razširjati. Ta prepoved se nanaša tako na mehanske oblike reprodukcije (fotokopiranje) kot na elektronske (snemanje ali prepisovanje na kakršenkoli pomnilniški medij) medijske oblike reprodukcije. Poštnina plačana pri pošti 1102 Ljubljana. O O 2014 je minilo že 25 let od ustanovitve Evropskega sveta za visoko nadarjenost (European Council for High Ability - ECHA), civilne asociacije, ki si na evropskem in tudi svetovnem nivoju prizadeva povezovati raziskovalce, strokovnjake, učitelje in vzgojitelje ter starše in tudi druge zainteresirane, ki se znanstveno, strokovno ali v vsakdanjem neposrednem pedagoškem delu ukvarjajo s področjem odkrivanja in spodbujanja razvoja nadarjenosti in nadarjenih ljudi. Organizacija 14. ECHA konference, ki sicer poteka vsaki dve leti, je bila leta 2014 zaupana Sloveniji (Pedagoška fakulteta Univerze v Ljubljani in organizacija MIB iz Ljubljane), kar je bila za nas velika čast in priznanje za dosedanja prizadevanja in delovanje na tem področju. Smo namreč ena od redkih evropskih držav, ki je tudi na nacionalnem nivoju vsaj za področje javnega preduniverzitetnega nivoja šolskega sistema potrdila poseben koncept odkrivanja in vzgojno-izobraževalnega dela z nadarjenimi (leta 1999 za OŠ in leta 2007 za srednjo šolo) in spoznanja o njegovem uresničevanju redno predstavlja tudi v okviru ECHA konferenc že od leta 2000 dalje. Seveda pa je zgodovina skrbi za nadarjene v Sloveniji veliko daljša in vsako novo spoznanje korenini v prejšnjih in postaja osnova za naslednja. Da bi nekoliko bolj celovito predstavili, povezali in povzeli nekatera dosedanja spoznanja o uresničevanju omenjenih konceptov tako v OŠ kot tudi v srednji šoli, in ker ima šolska svetovalna služba pri uresničevanju konceptov izjemno pomembne, zahtevne, obsežne in odgovorne naloge, smo se v uredništvu odločili, da tej temi tudi mi namenimo posebno tematsko številko. Odziv tako teoretikov kot svetovalnih delavcev in učiteljev praktikov je bil izjemen in zato bodo članki predstavljeni v tej in še v naslednji dvojni številki revije. V letu Verjamemo, da bomo s tem koristno prispevali tudi k nastajanju in končnemu oblikovanju nacionalne strategije za delo z nadarjenimi, ki pravkar nastaja v okviru posebne medresorske skupine, ki deluje v okviru Ministrstva RS za izobraževanje, znanost in šport, in ima namen podporo razvoju vseh vrst nadarjenosti in nadarjenih umestiti med prioritetne družbeno-politične cilje, jo razširiti na celotno vzgojno-izobraževalno vertikalo od vrtca do univerze ter k sodelovanju in delovanju pritegniti tako vladni kot nevladni sektor. > 1 šd Kot v svojem prispevku izpostavlja prof. Drago Žagar, so bili temelji slovenskega koncepta postavljeni s sprejetjem nove šolske zakonodaje leta 1996, ki je uvrstila nadarjene učence in dijake v skupino učencev s posebnimi potrebami, s čimer je obvezala šole, da jim prilagodijo metode in oblike dela in jim omogočijo vključitev v dodatni pouk in druge oblike individualne in skupinske pomoči oziroma jim prilagodijo izvajanje in trajanje izobraževalnega programa. Da bi se v praksi zagotovilo čim bolj skladno in strokovno utemeljeno uresničevanje predvidenih spodbud za razvoj nadarjenih, je bil oblikovan in na Strokovnem svetu za splošno izobraževanje leta 1999 sprejet Koncept odkrivanja in dela z nadarjenimi učenci v devetletni osnovni šoli, leta 2007 pa tudi Koncept vzgojno-izobraževalnega dela z nadarjenimi dijaki v srednjem izobraževanju. O njunem uresničevanju v praksi, o njunih uspehih in težavah pri izvajanju ter odprtih dilemah in vprašanjih govorijo teoretično in empirično zasnovani prispevki avtoric dr. Ksenije Domiter Protner ter dr. Mojce Juriševič in soavtorjev. O posebnih vprašanjih, povezanih z nadarjenimi in njihovimi značilnostmi, spregovorijo Biserka Lep (dvojno izjemni učenci) in mag. Marija Dominko Gabor ter Ajda Erjavec Bartolj (motivacija nadarjenih), o smiselnosti in koristnosti posebnih kazalnikov kakovosti za izboljševanje kakovosti vzgojno-izobraževalnega, ki so bili oblikovani in empirično preizkušeni skupaj s praktiki, spregovori mag. Tanja Bezič. Svoje uspešne in učinkovite strategije in pristope za delo z nadarjenimi v osnovnih in srednjih šolah pa tokrat predstavljajo Nena Weithauser Plesničar (klub za razmišljanje), Jasmina Velikanje (gimnazija Jurija Vege Idrija) in Klavdija Zver (Gimnazija Franca Miklošiča Ljutomer). Tematsko številko zaključuje prof. Drago Žagar, ki podrobneje predstavlja monografijo dr. Mojce Juriševič iz leta 2012 - Nadarjeni učenci v slovenski šoli, v kateri so objavljeni rezultati empirično-deskriptivne raziskave o zaznavanju in mnenjih učiteljev, učencev, dijakov, staršev ter koordinatorjev za delo z nadarjenimi na osnovnih in srednjih šolah o uresničevanju konceptov, odnosu do prepoznanih nadarjenih v slovenskih šolah in še mnogih drugih zanimivih vprašanjih. Verjamemo, da bodo vsebine te in še naslednje dvojne številke revije, kjer bodo prav tako predstavljeni tako teoretski kot strokovni prispevki ter prispevki praktikov, pritegnile tako šolske svetovalne delavce kot tudi ravnatelje in učitelje ter druge strokovnjake, ki jim je skrb za izboljševanje podpore in spodbujanja razvoja nadarjenih v Sloveniji eden od pomembnih profesionalnih in osebnih izzivov. Tanja Bezičj gostujoča urednica d?<