POROČILO O REZULTATIH VPRAŠALNIKA O PROBLEMIH ŠTUDIJA V PRVEM LETNIKU NA VISOKI ŠOLI ZA SOCIALNO DELO V LJUBLJANI V okviru projekta Univerze v Ljubljani »Posodabljanje študijskega procesa in povečanje učinkovitosti študija« pod vodstvom prof. dr. Barice Marentič Požarnik in mag. Bogomirja Mihevca smo na Visoki šoli za socialno delo konec maja 1995 povprašali vzorec 77 študentov 1. letnika o morebitnih problemih študija v njihovem prvem študijskem letu. Študen- tje so svojo nalogo resno in zavzeto opravili — rezultat so številna zanimiva, kritična, konstruktivna, izvirna mnenja, ocene, predlogi, ki jih kar obširno pred- stavljamo v časopisu Socialno delo, saj menimo, da pomenijo zelo potrebno in- formacijo tako za učitelje kot za študente. Obdelavo rezultatov vprašalnika sva si razdelila Bogomir Mihevc in Lea Šugman Bohinc. Skupaj sva ugotovila pogostost posameznih odgovorov, Bogomir Mihevc je na podlagi vprašalnikov izpisal odgo- vore anketiranih študentov, sama pa tukaj predstavljam poročilo o rezultatih an- kete. Dve tretjini vprašanih študentov odgovarja, da so imeli manjše težave pred vpisom, na začetku študija in med njim, slaba šestina jih meni, da niso imeli nikak- ršnih težav, petina pa jih je imela ali jih še vedno ima kar precej. V času, ko so se še odločali za študijsko smer, so študentje pogrešali zlasti (jasnejše in številnejše) podatke o poklicu in stroki, liku diplo- manta, možnostih zaposlitve, pa tudi o načinu dela in metodah učenja na visoko- šolski izobraževalni ustanovi. S tem so bile povezane tudi njihove začetne muke in težave, negotovosti, prepuščenost samim sebi, problematična uskladitev novega urnika z drugimi obveznostmi, nezadostno sodelovanje šole s študentsko organizacijo ter obveščanje o obstoječih študentskih dejavnostih. Dve petini štu- dentov je pogosto podvomilo v lastne sposobnosti, slabo petino so begali od- nosi s kolegi in kolegicami, dobra petina pa jih meni, da niso imeli večjih osebnih težav. Za študente 1. letnika socialnega dela je bil v študijskem letu 1994/95 naj- bolj pereč problem organizacije študija. Pritožili so se glede obveščanja o stvareh, pomembnih za študij, in glede neustrez- nih prostorov in opreme. Večino njiho- vih pripomb delijo tudi učitelji in uprava šole, na primer glede prostorske loče- nosti predavalnic, referata in knjižnice, pa da je knjižnica premajhna in nima či- talnice, da ni kantine. Menimo, da se bodo z dokončno preselitvijo šole na novo lokacijo in s postopno ureditvijo ter morebitno dograditvijo novih prostorov omenjene težave nehale. Študentje pa so kritični tudi do dela učiteljev in opozar- jajo na njihovo zamujanje na predavanja, vaje, izpite, govorilne ure, pri objavi izpit- nih ocen, pa tudi na to, da pogosto ne ob- vestijo (pravočasno) študentov o svoji od- sotnosti. Nekateri učitelji so nedostopni izven časa govorilnih ur (na VŠSD uči precejšnje število zunanjih sodelavcev). Nekaj študentov predlaga, da bi učitelji namesto izpita ob koncu študijskega leta vpeljali več kolokvijev prek vsega leta. Na vprašanje, kakšne so njihove poz- itivne izkušnje s šolo, študentje soglasno odgovarjajo, da jim je zelo všeč topel, naklonjen, prijazen, prijateljski, sproščen, oseben, pristen, odprt, demokratičen, sprejemajoč in korekten odnos učiteljev do študentov, všeč so jim njihovi lastni medsebojni odnosi, pa tudi vzdušje na šoli kot celoti. Pohvale vredna so nekate- ra predavanja (na primer iz pedagogike, uvoda v ustavno ureditev, psihologije) in vaje (na primer iz sociologije, psihologije, antropologije) — všeč jim je delo v manj- ših skupinah, z veliko pogovora. Všeč jim 69 DOKUMENTI je praksa, študijski program (predmet- nik) se jim zdi pester in zanimiv. Pozdravljajo prijaznost referentke za štu- dentske in študijske zadeve in delavk v pisarni šole. Všeč jim je iz dveh kolokvi- jev sestavljeni izpit pri sociologiji in an- gleščini. Da bi se odnosi med študenti in učitelji oz. asistenti še izboljšali, ponujajo slednjim vrsto predlogov. O govorilnih urah — naj jih razpišejo v času, ki bo usklajen z urnikom študentov; naj jih ne zamujajo; naj bodo na novi lokaciji (Top- niška 33), kjer so tudi predavanja. O izva- janju predavanj in vaj — naj jih ne zamujajo, pa tudi ne zavlačujejo in podalj- šujejo; naj jih poskusijo popestriti, nared- iti zanimivejša; učitelji naj bodo sami bolj energični, angažirani, bolj naj spodbujajo študente k sodelovanju; naj res predavajo, ne pa berejo lastna skripta; naj vprašajo študente za njihovo mnenje o svojih pre- davanjih, vajah, za predloge izboljšave. O izpitih — naj dajo študentom več in natančnejše podatke o kolob/^iju, izpitu; določenih izpitov naj ne bi ocenjeval le en učitelj. O odnosu do študentov — naj bolj razumejo in upoštevajo želje in za- misli študentov; naj se poskusijo pribli- žati študentom tudi kot ljudje, ne le kot profesorji; naj prisluhnejo študentu, ki je tudi človek in ima včasih težave. Nekaj vprašanih predlaga učiteljem in asisten- tom, naj ostanejo taki, kakršni so. Ko se študentje ozirajo nazaj in raz- mišljajo, kaj bi storili drugače, če bi bili znova na začetku študija, jih velika večina meni, da bi si predvsem bolje razporedili čas: študirali bi bolj sproti in poglobljeno, si drugače porazdelili izpite, redneje ho- dili na predavanja in si natančneje urejali zapiske, že med študijem bi več brali, tudi neobvezno študijsko literaturo, se udele- ževali strokovnih okroglih miz, tečajev, seminarjev; aktivnejši pa bi bili tudi v obštudijskih dejavnostih. Nekdo meni, da bi bil bolj pripravljen stopiti do profe- sorja po pomoč. Nekateri študentje ne bi bistveno spremenili načina svojega štu- dija. Določene težave študentov so po- vezane z njihovimi delovnimi pogoji za študij in življenje. V znanih prostorskih (in predselitvenih) razmerah šola ne pre- more čitalnice, kjer bi lahko študentje študirali v času med obveznimi študi- jskimi urami, kar mnogim otežuje že tako težke pogoje za študij. Le petina jih meni, da niso imeli večjih težav. Študentje se pritožujejo nad premajhnim številom iz- vodov učbenikov v knjižnici — obvezna li- teratura je tako stalno izposojena. Včasih študentje preživijo ves dan na šoli, zato jim zmanjkuje časa za sprotni študij. Morda lahko šola (univerza) kako pomaga študentom pri njihovem uva- janju v novo okolje in preživljanju. Štu- dentje izbirajo zlasti naslednje možnosti pomoči: s tutorji, študenti višjih letnikov; z ureditvijo prostorov za študij (čital- nica); s poceni učbeniki, študijsko litera- turo; s svetovalno službo za študente v okviru šole. Vprašani tem predlogom do- dajajo še enega zelo pomembnega: po- moč šole z večjo podporo pri organizaciji družabnega življenja študentov (dodali bi, da tudi učiteljev in upravnega ter dru- gega osebja šole). Ko študentje povzemajo svoje mne- nje o največjem problemu 1. letnika na Visoki šoli za socialno delo, poskušajo to opredeliti z vidika možnega načina ure- janja tega problema in z vidika možnega ali odgovornega izvajalca. O pomoči bru- com, ki se ne znajdejo dobro v novem o- kolju, nimajo zadostnih podatkov o štu- diju, učiteljih, učnih strategijah, študijski literaturi, izpitih, poklicu, možnostih za- poslitve ipd., menijo, da bi lahko veliko pomagali tisti, ki so na šoli odgovorni za obveščanje študentov, tako učitelji in asistenti kot študenti višjih letnikov-tutor- ji; potrebna bi bila tudi svetovalna služba za študente v okviru šole. O prostorskih težavah (zelo problematična je uporaba prostorov brez oken) in neustrezne knjiž- nice s prepotrebno čitalnico vprašani me- nijo, da šola potrebuje dodatna finančna sredstva (npr. za dograditev), ki bi jih mo- rala zagotoviti Ministrstvo za šolstvo in šport z univerzo in vlada, pri urejanju prostorov pa pomagati vsi — delavci šole in študentje, tudi z iskanjem sponzorjev. O zamujanju profesorjev in nenapove- 70 POROČILO O REZULTATIH VPRAŠALNIKA O PROBLEMIH ŠTUDIJA danem odpadanju ur predavanj ali vaj štu- dentje predlagajo resen poduk učiteljem o etiki in morali; na šoli bi moral biti kdo odgovoren za nadzor opravljenega dela učiteljev — šola sama naj se bolje organiz- ira. Učitelja, ki predavanj ne izvaja dovolj strokovno in kvalitetno, mora zamenjati drug učitelj, ali pa je treba spremeniti štu- dijski program. Natančno je treba skrbeti za to, da se izpitni roki ob koncu šolskega leta ne bi prekrivali. Glede slabo razvite- ga družabnega življenja na šoli študentje predlagajo povezovanje študentov različ- nih letnikov na raznih srečanjih in skup- nih projektih zlasti študentov, pa tudi z učitelji; menijo, bi lahko to nalogo izpel- jali študentje sami, potrebovali pa bi neki večnamenski prostor. Vprašani navajajo tudi stanovanjski problem študentov in odpirajo vprašanje, kako zagotoviti več stanovanj, cenejša stanovanja; predlagajo različne subvencije, privatna stanovanja za študente; odgovorni za to so ŠOU, uni- verza, država. Študentje imajo še nekatere druge konkretne predloge za izboljšavo študija na naši šoli. Želijo si še kvalitetnejši študij z ustreznim prehodom iz srednješolskega načina učenja v visokošolski, obvezen odmor med pedagoškimi urami, upošte- vanje študentovega strokovnega obštudij- skega (na primer terenskega) udejstvo- vanja pri oceni njegovega dela, še več prakse, čimvečji poudarek na aktualnih temah pri vajah. Predlagajo daljši čas uradnih ur referata za študentske in štu- dijske zadeve, ureditev možnosti ustrez- ne prehrane za študente v okviru šole. Menijo, da bi bilo dobro uvesti tutorstvo za vse letnike, ne samo za prve, in ob tem razmišljajo, da je lahko projekt tutorstva, ki ga želi šola organizirati v naslednjem študijskem letu, tudi priložnost za želeno družabno povezovanje študentov. Ob koncu ankete so študentje izra- zili zadovoljstvo z njo in upanje (nekateri pa tudi rahel dvom), da bo pripomogla k sodobnejšemu, drugačnemu, aktivnejše- mu, bolj sproščenemu, zanimivejšemu, boljšemu študiju. Všeč jim je, da imajo enkrat tudi sami študentje možnost spo- ročiti svoja stališča in predloge o študiju in šoli, ki so si ju izbrali za svojo poklicno usmeritev. Lea Šugman Bohinc Bogomir Mihevc 71