Stalliie JUU v pogledu personalne prosvetne politike In intervenclj (Soglasno sprejeto na seji Glavnega odbora JUU v Beogradu 28. XII. 1934.) I. INTERVENCIJE JUU. 1. Intervencijo ift posredovanje Udruže- nja lahko zahteva članstvo le v tem primtfru, ako ima zadeva zvezo s stanom, Šolo ali prosveto, odnosno z organizacijo in cilji, ki jih ta po pravilih zasleduje. Za žadeve čisto privatnega značaja se ne •more zahtevati intervencije organizacije in rijenih funkcionarjev. II. NAMEŠCANJA IN PREMEŠCANJA. 2. Nameščanja in premeščanja moramo smatrati za zadevo prosvetnih oblastev in se organizacija ne vmešava v nje, izvzemši Tiačelnih in zaščitnih primerov, ki se posebej določijo. Organizacija intervenira pri oblastvu le za primere, s katerimi smatra, da bi bila ogrožena in kršena načelna stftlišča glede nameščanj in premeščatij učiteljstva. V komisijah za namestitve in premestitve JUU sedaj nima svojega zastopnika — toda hoče delovati na to, da ga ddbi v banovinski in centralrii komisiji. Vse organizačne edinice so dolžn. pri članstvu pobijati pogrešeno mnenje, da je Udruženje biro (posredovalnica) za učiteljske službe, in da je edina naloga Udruženja pomagati članstvu v pogledu službe in premestitve. 3. Posredovanje političnih strank in osebribsti ter vplivnih upravnih osebnosti za namestitve in premestitve učiteljstva bo orgahižacija načeloma odklanjala. V to svrKo morajo vse organizačne edinice v svojem delokrogu vzgajati članstvo ter z dahitrti sredstvi in sklepi zatirati pri članstvu uporabo takih posredovanj. Udruženje se bo obračalo do političnih štrank in oseb izven učiteljskih vrst samo V iiačelnih vprašanjih. Vsaka prošnja učiteljstva samega iti obračaftje do neučiteljskih osebnosti in korporacij, da se one vmešajo in posredujejo V učiteljskih vprašanjih, smatra Udruženje zk akcijo kvarno učiteljskemu stanu in šoli. To se smatra za nemoralno in škodljivo akcijo za stanovsko in stužbeno moralo učiteljstva. 4. InterVettcije in spfejemi pOedincev pri oblastih za učiteljsfca premeščanja in nam_ščanja naj se onemogočijo in odpravijo. T__i v tem pogledti naj se zahteva instančna pot. Osebne pritožbe naj se pri intervencijah načeloma odklanjajo ter naj se zahteva v takifi primerih pismena vloga vložena službeno Iflstančnim potom. 5. Za napredovanja bo Udrtiženje posredovalo le načeloma in v nobenem primeru ne pred potekom treh mesecev od vložitve pro§nje. Glede ekspeditivnosti in eventualnih z_držkov so dolžna predhodno intervenirati pri sreskih načelstvih sreska društva, pri baftskih upravah pa sekcije JUU. 6. Za vse primere naj se zahteva redna prošnja in njena obravnava instančnim pOtom. Vsa izpraznjena službena mesta naj se razpisujejo. Namestitve naj se komisijskb obravnavajo pri vseh instancah oblastev. V razpisu služb naj bodo točno navedene naturalne ugodnosti, spojene s službo ter eventualni posebni pogoji, ki bi se stavili na kompetenta za dotični kraj, z ozirom na delo v šoli in izven nje. 7. Kriteriji za namestitve in premestitvfe naj bodo samo predpisi zakona. Udruženje bo zastopalo pri namestitvaK učiteljstva v kraje s srednjo šolo načelo, da pridejo za te kraje v poštev predvsem učitelji družinski očetje in matere z otroki za te šole, radi šolanja. Poleg tega bo gledalo; da pridejo dobri organizačni, kulturni delavci v organizačne centre. Učiteljice, poročene z neučitelji ne smejo biti favorizirane na škodo starejših učiteljev in učiteljic. Pri nameščanju novincev-začetnikov bo Udruženje zastopalo načelo, da se nameste najprej oni, ki so v težkih družinskih in socialnih razmerah ter so bili dobri dijaki. Prosilcev s 35 leti službe organizacija pri namestitvah in premestitvah načeloma ne bo podpirala. Na nje morajo vse organizačne edinice vplivati s svojimi sredstvi in sklepi, da vlože prošnjo za upokojitev. Vsako odlaganje v tem pogledu se mora smatrati za škodljivo načelni zahtevi znižanja službene dobe za učiteljstvo in škodljivo za namestitve brezposelnih učiteljskih abiturientov. Osebne ambicije posameznikov, ki bi bile na škodo upravičenejšim kolegom pri namestitvah, morajo vse organizačne edinice med članstvom odločno zatirati. 8. V pogledu ocene dela izven šole, naj bodo merodajni le po šol. upraviteljih in nadzornikih službeno ugotovljeni podatki. Ti podatki naj se vnašajo v »Uslužbenski list« učiteljstva, kar naj se uredi s posebno odredbo v zmislu § 91/6 Uradniškega zakona. Načeloma naj se zahteva, da je upoštevati šolsko delo kot prvo in šele v drugi vrsti delo izven šole. 9. Šolski upravitelji z dovršenimi službenimi leti naj se avtomatično razrešijo upraviteljske dolžnosti. Upraviteljska mesta naj se oddajajo z razpisom, enako kakor učiteljska mesta. Brez dokazanih in disciplinsko ugotovljenih pregreškov naj se upravitelji ne izmenjujejo in razrešujejo. 10. Pri reševanju nadzorniškega vprašanja sodeluje Udruženje zgolj v načelnem pogledu. Izbiro nadzorniških oseb naj vrši prosvetna uprava po predlogu Glavnega prosvetnega sveta iz vrst učiteljev praktikov narodnih šol. Nadzornik naj se izbira na podlagi kandidatne liste izmed oseb, ki bodo teoretično in praktično verzirane v modernih stremljenih šole in imajo tudi odrejeno stališče ter razumevanje za usmerjeno in ustaljeno delo izven šole. Kot kriterij pri izbiri naj velja samo kvalifikacija po zakonu, službena in strokovna neoporečnost, korektnost in takt ter pravičnost in objektivnost. Razpored nadzornikov naj se izvrši samo z ozirom na stvarne potrebe šole in prosvete. Brez pristanka prizadetih naj se ne postavljajo nadzorniki. Postavljanje preglednikov, poleg stalnih nadzornikov, smatra Udruženje za kvarno šolstvu v moralnem in stvarnem oziru in škodljivo za avtoriteto države. Udruženje se mora načelno zavzemati za ureditev nadzorniškega položaja, pavšalov, potnin in doklad. Povsod je treba zahtevati, da se izpraznjena nadzorniška mesta takoj izpopolnijo in zasedejo. Od nadzornikov zahteva Udruženje, da so preizkušeni prijatelji Udruženja, a da se ne vmešavajo v organizačne stvari, da ostanejo nevtralni in se ne opredeljujejo v primeru če nastane več skupin, še manj pa da vplivajo v prilog katerekoli skupine. 11. Načeloma deluje Udruženje na tem, da se sedanji sistem nameščanja in premeščanja izpremeni administrativnim potom in potom zakona. Njega stremljenje je, da se namestitve in premestitve vrše potom namestilnih komisij, v katerih naj bodo tudi predstavniki učiteljstva. V tem pogledu bo Udruženje zastopalo načelo, ki ga je zavzelo v svojem »Projektu za izpremembo postopka v pogledu stalnosti, nameščanj in premeščanj učiteljstva« predloženega prosvetnemu ministrstvu. III. DISCIPLINSKI POSTOPEK. 12. V disciplinske zadeve se Udruženje načeloma ne vmešava, posebno ne med potekom postopka. Čuvati hoče objektivni postopek in razsodbo disciplinskih zadev. Načeloma prestane organizacija s posredovanjem v vseh primerih, v katerih se je pričelo redno disciplinsko postopanje. Udruženje ne vpliva na preiskavo izvzemši zahtev: da se da prizadetemu vpogled v obtožbo in priliko zagovora; da opozarja oblastvo na eventualne krivce in zlorabe pri preiskavi; da se obramba (zagovori) prizadetih v polnem obsegu beležijo, ne zadržujejo in omalovažujejo; da se zaslišijo priče, ki jih navaja obtoženi v svoj prilog. 13. V vsakem primeru zahteva Udruženje v svrho zaščite osebno odgovornost predlagatelja in zadosten dokazilni material v naprej ter brez tega ne izvršuje intervencij. 14. V primerih, kjer je bil kršen zakon ali odredba, Udruženje načeloma ne intervenira in ne brani krivcev. 15. Načeloma deluje Udruženje na to, da se vsi primeri, ki imajo za ozadje kako službeno pomanjkljivost prizadetega, službeno-disicplinsko preiščejo ter, da se prizadetl zasliši in sc mu priobči nedostatek. Anonimne ovadbe naj se načeloma ne upoštevajo in naj se zavračajo. 16. Tožbe lajikov naj se upoštevajo le, ako so podpisane, pismeno predložene in ako ovaditelj prevzame polno odgovornost za posledice v primeru neresničnosti navedb. Enako naj se tudi pritožbe korporacij in društev upoštevajo le v tem primeru, ako so predložene kot sklep odbora, in prevzamejo zanje podpisani funkcionarji polno odgovornost. Vsaka pritožba naj se priobči najprej prizadetemu ter se mu da polna možnost zagovora. Na to naj se službeno-disciplinsko obravnava. Pred zaključkom preiskave in priobčitve rezultata prizadetemu naj ne slede nikaki ukrepi. Načeloma naj se učiteljstvo ne premešča brez predhodne službeno-disciplinske ugotovitve nedostatkov. 17. Disciplinske kazni naj se izvršujejo postopoma, po stopnjah, predvidenih v zakonu. Dokler ni bil uradnik predhodno kaznovan z nižjo kaznijo, se ne sme izreči večja kazen, izvzemši težjih pregreškov. 18. V vrhbvnem disciplinskem senatu sodeluje Udruženje po svojem zastopniku, predvidenem na osnovi zakona. Ta zastopnik je sodnik in ne zagovornik učiteljstva. Temu zastopniku oddaja Udruženje zaščitni material, ki ga dobi potom podrejenih edinic, v svrho pravilne in objektivne presoje primera. 19. Načeloma deluje Udruženje na to, da se sedanji učiteljski disciplinski postopek izpremeni potom zakona in uredbe po načelih, predvidenih za ostalo uradništvo po zakonu o drž. uradnikih. V tem pogledu bo Udruženje zastopalo stališče, ki ga je zavzelo s svojim projektom za izpremembo učiteljskega disciplinskega postopka, predloženim prosvetnemu ministru. IV. VLOGE ČLANSTVA JUU ZA INTERVENCIJE. 20. Vsak član JUU se mora, ko se obrača do Udruženja, ravnati po »Pravilniku za postopek pri zaščiti članov JUU«, odobrenem na podlagi čl. 3. točke č) pravil JUU ter mora upoštevati gornja načela organizacije, ki jih ta zastopa glede personalne prosvetne politike. 21. V svrho vsestranskih in zanesljivih podatkov mora vsak član izpolniti od izvršnega odbora JUU predpisani obrazec. Brez teh podatkov se njegova zahteva ne bo vzela v postopek. Obrazce za te podatke imajo vsa sreska društva in sekcije JUU. Ti obrazci služijo: za pritožbe proti premestitvam; za prošnje v svrho premestitve po gornjih načelih; za druge upravičene želje članstva, ki spadajo načelno v področje Udruženja. 22. Nobena organizačna edinica ne sme sprejeti vloge za intervencijo, če niso podatki potrjeni od nižje edinice in ni podano tudi mišljenje te edinice. Nobena organizačna edinica ne sme reševati predmetov na podlagi osebnih pisem poslanih organizačnim funkcionarjem in brez redne vloge. Privatna pisma se smejo priložiti le v podkrepitev rednim spisom. 23. V primerih, kjer bi članstvo samo kršilo gornja načela, naj organizačne edinice v svojem delokrogu, z danimi sredstvi zatirajo škodljivo postopanje ter naj se poslužujejo sredstev in postopanja potom stanovskih častnih razsodišč.