t tore*, ?»trtek in aolot in ?elja r Man t>ortt brex poAlljanj .lom ia ne leto tg\. , j, pol Ir-ta . . 4 M ■ ■ ''< lel> .t .. Po poiti ti iu leto 10 |l. M pol 5 ,. .i retrt leti S ,. I Oznanila: / Za navadno ilrtatofal- Trato plifnje l « kr., (• ie natuca lkra\ 5 kr. fe ae t..ki Škrat \ 4 kr. (it se tiska Jkrat, > re^e pMmenke se plača jejo po prostora. tk titek j* pla{»t-kolek (< /« l m i zbor krnnjNlii. (Pota soja 22. sept.) Prebere in potrdi se zapisnik poslednjo seje. Vladin predlog tikajoč so šol so izroči, šolskemu odseku. Volitev 4 členov in 4 namestnikov za komisijo, ki bode uravnavala gruntno davke, se po prodlogu g. Kotnika odloži za en teden, ker stvar jo važna in treba so jo posvetovati o njej. Poročilo o prevdarku dež. zaklada za 1. 1870 izroči se finančnemu odseku, Pri četrti točki dnevnega reda vname so debata, ki je trajala čez tri ure. Poročevalec dr. Costa bere predlog deželnega odbora zarad podpore slovenske dramatiko, kterega vam podajam zarad važnosti celega. Glasi se tako-lo : V 21. seji lanskega deželnega zbora jo prejel do-želni odbor nalogo, nasvetovati v prihodnji sesiji slavnega deželnega zbora, „kako se ima obračati za leto 18G9/70 podpora od 1600 gl. za obstoječe gledišče in za sloveuske glediščne zadeve." Ko so jo razpisalo podvzetje nemškega glegišča za leto 1869/70 je tedaj deželni odbor sklenil, obračati 1000 gl. tu podpor« nemškemu, in 600 gl. slovenskemu gledišču in ob enem se j«1 naprosil odbor dramatičnega društva, svojo misel razodeti, kteri način denarne podporo bi bil slovenskim dramatičnim zadevam vspešnejši, ali mar razpisovanje nagrad za izvirno slovenske glediščne igre, morebiti tudi za iz-vr'no prevode iz družili jezikov, ali pa morebiti naprava ali podpora slovenske glediščne šole, ali kterih teh načinov bi s prvo več koristil. Za podvzetje nemškega gledišča se ni oglasil nobeden konkurent, iu Kdor ne tirja, ne dobo nič. Ali to ne govori jasuo za nas, da smo uilačnoipodporni odbor za nemške predstave je prosil deželni odbor, naj ostane za postopanje brezobzirno zamotali vedoč kakšne politične nasledke bo imelo? prihodnjo vsa podpora 1600 gld. prihranjena nemškemu gledišču, in naj od- Narodopisne elike iz življenja našega naroda. Zenitov. (Dalje,) nekih krajih ga imenujejo tudi zovčin in ravčin) žoninove svate skupaj zvat. Na palčiki ima zvonček privezan, in s tem zvoncem pred vsako hišo požveuklja, iz ktero jo kdo v svate povabljen. Co je bogat ženin, so 6vatje z muziko pozovejo, ki pred vsako hišo, iz ktero je kdo povabljen, en komad odsvira. Okoli devete ure v jutro so svatjo i na ženinovem i na nevestinem domu /brani. Po malem toplem zajtrku začne starešina v ženinovom imenu slovo jemati. Će zna količkaj k srcu govoriti, se domače žensko rado malo raz-Ijočejo. Potem ko je starešina svoj govor dokončal, se vzdignejo svatje, pa Popreko računano se pri avstrijskih Slovencih deklico udavajo naj;grRdo po Star,sina jo njih poveljnik in govornik. Pred svatmi skače teč med 18. ia 25., - fantje pa med 25. in 30. letom, tedaj v starosti, v m p,e8e bun(lorj ftS (kopj(^ pri pi.ekmurskih Slovencih) smešno in šemasto kteri se pod našim podnebjem dospe vrhunec telesne vzrasti. ' lt\,hčm fant „ .andei.cettl v roki. starešina in ženin se modro in resno Naši ljudje so najraje žene okoli sv. Martina, posebno rudi pa Vdru?1 mtjo pft Vpsfilo vriskaJ0) „kaj() in u pist0. 8tveljaj0i Ce drži predpustu, kajti ob tej dobi imajo najlepši čas za to, dela silnega ni nobenega, :g,adkft CCHta (J(| novestincga domil 80 svatje vnzij()| sicer pa peš gre(]o Nft in shrambe so tudi še vsega polne. Zelo redke prikazni so pri našem prostem I m W|| g SDH.e,.jRrn in traki okincimem Be(]0 godoii za njimi pridfi voz narodu ženitvo po leti. |8 ženinom i starešino, in potem vozovi drugih svatov. Vsak voznik ima Po dobljeni dozvolji od cerkveno iu svetno oblasti, gresta očeta obeh I pTAJey0« Zft klobukom iu rudeči tračec na biču, komati se vse leskečejo in strank s fantom in dekletom k fajaioitru se zavolj oklicev zapisati dati. Po L^. fi0 I1Pnnvadno ognjeni. Ženiuovi stariši in drugi domači no gredo s Prvem oklicu je lan t ženin*), dekle pa nevesta**), od ktere se reče , da j° svuti na neVestin dom, ampak ostanejo doma. Co pa vendar kdo njih, n. pr. ,v oklicih" Kader sta ženin in nevesta iz raznih far, je poroka ali ven-;oča ft.. maU aji kdo dmg^ ho(,p porok videtj) 8fl po(,a naravnost k cerkvi in taije zmerom v tisti iari, iz ktero jo nozosta doma. Najraje so dado poro- BJMr y nftVudni ne 6vatovski obleki, ter tam svate pričaka. «>ti ob ponedeljkih, malokdaj ob nedeljah, ne radi pa ob torkih iu ob sredah, j Na ueveBtineril jomu najdejo ženinovi svatjo vsa vrata in vsa okna kajti na te dni, pravijo, gredo briči in konjederci k poroki. ! zaprta, notri jo vse tiho, vso mrtvo, nikjer se nobena živa duša ne javi. Na Hrami ženinovoga in nevestinega doma so na dan poroke lcpojve)ik ,irup in trup) kj ga 8Uuaj žcninovj 8vatj0 šolajo, pride nazadnje vendar 2 bršljanom in s smrečjem okićeni. Pred vhodnimi vratari so ra*H|aever hiše, ter nejevoljno praSa, kaj to larmanjo pomeni? — Starešina, ki '"lajci vsajeni. ima navadno bokal vina pod plaščem in kupico v žepu, najpoprej na dobro Navadno imajo svatjo že dan pred poroko, in sicer novostmi svatjo zdravj0 napij0) iu poten, bljz0 tako-le govori: „ Obstrelili in ranili smo ptičico golobičico (v primorskih krajih pravi ovčico). ki ima neko posebno znamenje na glavi (venec), in videvši, ka se je ta ptičica v to hišo skrila, smo jo prišli le-sem iskat". — Okoli Laškega na Štajerskem pravi starešina, da so on in njegovi tovariši vrtnarji, ter da so prišli po žlahtno stoletno rožico, koteči jo v domači vrt presaditi. Čestiti gospod fajmošter bodo sami in lasto-ročno to rožico k koleki pritrdili in privezali. — Navadno so vname hudo besedovanje in pričkanje med deveroni notri, in starešino zunaj dvoriščnih vrat. Dever taji in se roti, da v tej hiši ni nobeno ptičee, ki bi bila obstro-ljena in imela posebno znamenje na glavi. Starešina in ž njim ostali svatje pa le v njega tiščijo, da jo notri, pa da jo naj le gre iskat, jo bo žo našel Čo pa neče sum iskal iti, naj jim vrata odpre, jo bodo šli sami iskat. Na- "a neve8tinom, ženinovi svatje na ženinovom domu , večerjo. Na žoniuovem domu govori starešina ženinu na srce , da bo nicojšnjo noč zadujokrat šel kot svoboden fant spat, da so bo moral odpovedati dosedanjim tovarišem, ^sedanjim navadam itd. Enaki govor drži na nevestinem domu dever nevesti. Na dan poroko gre po zov čin (po Murki der hochzoiteinlader, v •) Vzhodni Slovenci pravijo ženili (Vuk ženik), okoli Trsta in Gorice bo zove novic, v hrvaškem Primorju oženja in mladoženja, v Dalmaciji veienik, -okoli Zagrebe mladenec. », , , . .. . , • **) Nevesta pri Jarniku: die nichtbevuste, unbeknnte (Sulek ima : nevovnU bio« im brautzudtando belinden.) V našem Primorji so zove novica, v Dalmaciji vereni-ca, Janežić ima tudi zaročnica, pri hrvaških Slovencih sploh mlad«. Pri Hrvat-kih Slovencih se zovc tlita s neha nevesta, ki še ni rodilu. Pri Srbih s,, nevesta eno celo leto po proroki zove mlada, in ima posebna hišna opravilu opravljati. stopi deželni odbor od pogoja, da ima dramatično dimno pravico, rabiti deželno gledišče v vsakem mesecu 1'flO nedeljo i« slovenske predstave. Ali deželni odbor jc — glede* sk!< pot slavnega deželnega zbora i 13. in 21. seji lansko sesije, potrdil STOJ prvi sklep, vendar pa pripustil podpornemu odboru za nemško predstave • prevreli na mosto podpore 1000 gld. deželno luže. ker njona nnjemščina je prav dvomljiva in cisto odpade ako so najde podvzetnik nemških predstav. Podporni odbc* nemških predstav se je poprijel te ponudbe in torej se pribrani *sn preračunjena podpora 1600 gld. odločbi slavnega deželnega zboru. Dramatično društvo pa j« na vprašanje deželnega odbora odgovorilo 5. julija t. I. Bledeče: Odbor je po tehtnem presojevanji goii omenjenih vprašanj postavil za vodilno načelo, da mora društvo » tej zadevi vedno imeti pred očmi svoj glavni ia končni namen, to je ustanovo Blnlnegfl narodnega gledišča » Ljubljani, tor da mora porabiti vsa najboljša sredstva, ktero utegnejo spešiti izvršitev tega namena. Da je gledišče le mogoče, če se dola* igralci in igralke in co se nahaja v dramatičnem narodnem slovstvu dovoljen, zanimljiv reportoire: to je stvar, ktera no potrebuje nobenih dokazov. Ta dva pogoja sta oba vsakemu gledišču neobhodno potrebna. Zatorej mora hiti obrnena skrb slovenskega dramatičnega društva pred vsem na te dvoje stvari. Da so doseže prvi namen, treba je društvu učilnice, v kteri se bodo odgojevale igralne moči, kak.o- nam kažejo izgledi drugih narodov, pri kte-rih jo dramatika dospela n« višjo stopnjo. l,o po take j učilnici moro dramatično društvo stavili trdno podlago svojoj prihodnjej delavnosti na polji slovenske dramatike. Začetek je storilo društvo s tem, da so bo začela učilnica za gospodične še meseca septembra pod vodstvom gospe Odijeve, bivšo pevke in igralke narodnega gledišča v Zagrebu. Kavno tako potrebno je za vspešno napredovanje slovenskih dramatičnih zadev, da društvo, kolikor mogoče, spodbuja slovensko pisatelje /. razpisovanjem primernih daril, ter tako podpira razvoj slovensko dramatično literature. Tudi v tem obziru nam kažejo pot drugi narodi, ker jo znano, dn se dandanes pri kterih je dramatika že dospela vrhunec svojega razvoja, razpisujejo darila za dramatična dela. (Je se taka potreba kaže šo pri tob narodih, tim bolj potrebuje podpore na tem potu mlada dramatika slov nska, Da dramatično društvo ni dozdoj v teh zadevali storilo več in toliko, kolikor bi želelo, tega je krivo pičlo premoženje drušl.a. Igralska učilnica in razpisovanje primernih daril za dramatična deln prizadene toliko stroškov, da presegajo zdanje materijalne moči društva. Radostno in hvaležno mora tedaj pozdravljati dramatično diuštvogori omenjeni čestiti dopis veleslavnega deželnega odbora, po I tetom se drzne nadejati podporo, ki bi društvu izdatno olajšala delovanje za napredek slovenske dramatiko. Iz teh na kratko navedenih vzrokov, dozdeva so dramatičnega društva odboru, da bi bilo slovenskim dramatičnim zadevam v njihovom .-danjom stanji najbolj koristno, ako bi se omonjena podpora porabila doloma za dramatično učilnico, deloma pa razdelila s darila za dramatično umotvore slovensko. Le tako bi bilo društvu mogoče, vspešno zidati duševno poslopje bodočemu novemu zavodu za narodno omiko, ako se kar je moči, podpira v obeh teh obzirili, ktera sta oba neobhodno potrebna in toraj omiko važna. Dramatičnega društva odbor toraj priporoča: 1. Polovica one podpore, ktoro bo blagovolil nakloniti vclcslavni deželni zbor dramatičnemu društvu naj bi «e porabila kot prilog k stroškom za v/derževanjo glediško učilnico. J. Druga polovica podpore pa naj bi bila za darila slovenskim igram, in sicer naj bi se odinonili: a) dve enaki veri darili za izvirna dela. ono /a izvirno šaloigro. drugo za libreto komične opereto; 1" dva enaka manja darila bi bila za prestavo, toda le /a prestavo, slovanskih izvirkov. Razsojovanjo iger, ktere hi konkuriralo za razpisana darila, prepustilo naj bi se društvenemu odboru, in sicer znanstvenemu razdelku, kterega po sobni nalog je, presojevati društvu poslana in sploh vsa slovevska ali po ■lovenjenO dramatična dela. V načelih se vjema deielniodbor s temi mislimi dramatičnega društva, vonder le z nekterimi prememhami . ki so razvidne iz sledečih predlogov, ktere stavi deželni odbor: Slavni deželni zbor naj sklene: 1. Za slovenske dramatične zadeve naj se plača vsnbn leto iz deželnega in sicer iz domestikalnega zaklada 1000 gld. •>. Polovica tega znezka naj se da. dramatičnemu društvu v Ljubljani za vrdžavanjo glediške učilnico, in deželnemu odboru te naloži, naj pozorna gleda, kako se rabi ta podpora in naj poroča o njenih nasledkih \ prihodnji sesiji. - i 3. Z drugo polovico 500 gld. naj so razpiše petero daril, in sicer eno darilo od "200 gold. za najboljšo izvirno žaloigro ; eno darilo od 15(1 gob!., za najboljšo izvirno skladbo opereto ; ono darilo od 60 gld. za liberto te opereto, in dve darili po 50 gld. za prestavo izvrstnih tujih iger. 4. Natančne pogoje razpisa teh daril naj sestavi deželni odbor, ki inu tudi nalogo, ob svojem času darila prisoditi po nasveiu zvedenih mož ktere deželni odbor izvoli in popraša. Dr. Zamik: da jo dramatika važen faktor za izobraženje vsacega naroda o tem ne bo treba tukaj obširno govoriti, ker reklo bi se to vodo v Savo nositi ali pa sove v Atene. Naša glediška muza bila jo dozdaj le revna, bosa in razcapana je morala pohajati. Mlajši rodoljubi osnovali so dramatično društvo, ki si je stavilo namen podpirati slovensko dramatiko. Gotovo gre hvala vseh domoljubov iitemeljteljem tega društva in vrlim diletantom . posebno pa gospodičinam ki se trudijo in podpirajo društveni namen. (Živilo, med poslušalci.) Društvo je pripeljalo zdaj svoj Tespijov vou pred zbornico, da mu pomagamo da moro. z vspehom voziti ga po slovenski domovini. 0 potresi podporo ni dosti treba govoriti, vidimo to pri drugih narodih. Prvo francosko gledišče „teatre franoaise" ima ogromno podporo, lani dovolila mu je zakonodalna skupščina 100.000 frankov. Dvorno gledišče na Dunaji ima vkljub visokim vstopninam, državno in dvorno podporo 50.6000 gold, nalete. Ravno tako jo v Berlinu v Monakovem in drugod. Madjarji imajo dobro (narodno gledišče, pa ga tudi dobro podpirajo. Oponašal bo kdo, da smo rc j veži, da no moremo nič dati. Oglejmo na Hrvaško, kjer ima gledišče v 1 Zagrebu '24,000 letne podpore, kterih polovica odpada na pravo Hrvaško, ki 'ni veča in ne boga tej a nego Kranjsko. In v Zagrebu imajo dobro gledišče. Mi sicer še ne moremo po 10,000 ali več dajati podporo slov. gledišču, vendar nasvetnjem jaz več, nego deželni odbor in sicer vseli 1600, ki se jih je zadnje dever celo poten list od .starešine zahteva, in sicer mora takošen biti, ki je na peterih voglih zapečnčenl Na to zahtevnnje poda starešina deveru roko (dlan je. pismo, pet prstov je pa pet. pečatov). Po vzhodnih krajih slovenskoga Stajerja se dever in starešina blizo tnko-le rnzgovarjata. Starešina: Hvaljen bodi Jezus Kristus! — Dever: Na veke hvaljen! — Starešina: Ce zlate brojite, ali drobno pšenico prebirato, v kraj to pogrnite, k nam se obrnite, ter nam dajte glas, ki bo za vas in za nas. —- Dever: Kdo sto in od kod slo vi, kfl 80 prodrznite mirno ljudi nadlegovati'.- Knj bi radi'/ — Starešina: Mi smo dobri ljudje, vas že tri tedne iščemo, zvezda nas je le-soui pripeljala ; vstavila se je nad vašim hramom, tukaj je tedaj konec našega potovanja. Dever pokazaje nu ženina: Kdo jo onide ? • Starešina: Ta je ženili, mi smo zavolj njega prišli; dober dečko je, on si išče pridne tovaršice, tukaj notri mora taka deklica biti, ka seje zvezda tukaj vstavila. -- Dever: Koga sto deues prvega srečali? — Starešina: Tri mogočno, kralje, pred kterimi