V PRESERJU Tesno je v stari šoli Začelo se je šolsko leto, stem pa tudi prolemi učiteljev in učencev osnovne šole Preserje, ki se po svojih močeh trudijo za kar najboljši uspeh v skorajda nemogočih prostorskih razmerah. Pouk imajo v treh stavbah, od katerih je bila stara šola zgrajena že sredi preteklega stoletja, drugi dve sta sicer novejšega datuma a tudi kar se da neprimerni za pouk. Ena izmed njih je osnovna šola Preserje, druga zgradba pa sploh ni bila zgrajena v te namene. Pred leti je bil to kulturni dom, tam je sedaj en razred in majhna telovadnica. V pritličju te zgradbe je trgovina. Kljub temu, da se je preserska šola tako »razši-rila« v različne objekte, se vseeno soočajo s prostorsko stisko, kajti kot so sami učitelji po-vedali imajo dvoinpol izmenski pouk, kar po-meni, da začnejo višji razredi pouk ob 7,3O do 11,45, srednji razredi od 11.45 do 16.3O in nižji razredi od 13. do 16.3O ure. Razen razredov v šoli skorajda nimajo drugih prostorov. Zbornica je tako majhna, da vsi učitelji, če so naenkrat prisotni nimajo kam sesti. Imajo kabinet za hranjenje učil vseh predmetov, poleg tega pa besedah učiteljev ta kabinet uporabljajo še za skladišče sredstev civilne zaščite in kot ropotar-nico. Zavoljo premajhnega kabineta imajo tudi premalo sodobnih učnih pripomočkov. Učilnice so premajhne tako, da tudi zavoljo tega ni mo- žen sodoben pouk, v vsakem razredu je utesnje-no okrog triindvajset do štiriinvdajset učencev. Prostorska stiska se kaže tudi v premajhni kuhi-nji in jedilnici. Telovadnica je le zasilna, prav tako zunanje igrišče. Mnogo učiteljev je po ves dan na šoli zaradi interesnih dejavnosti, ki so večinoma popoldne. Vmesni čas, ki bi ga učitelj lahko koristno upo-rabil za svoje priprave, ga ne more, ker nima niti najosnovnejših pogojev za delo. Slabi pogoji za delo kličejo k čimprejšnjemu pričetku gradnje nove šole iz zagotovljenih sredstev drugega sa-moprispevka. Slabim prostorskim pogojem navkljub vrsta interesnih dejevnosti dobro deluje, ena najbolj priljubljenih interesnih dejavnosti je zgodovin-ski krožek. Zlasti mnogo predmetov iz dobe mostiščarjev so učenci odkrili, ali pa sodelovali pri odkopavanju. Vse najdbe je šola začasno preselila v prostore Zavoda za spomeniško var-stvo, kajti na šoli nimajo kje hraniti najdenih eksponatov. Ko pa bo zgrajena nova šola, bodo nekaj eksponatov dobili nazaj. Nekaj večjih najdb pa še čaka zakopanih v barjanski zemlji. En drevak so v Goričici izkopali kmetje pri kopanju kanala za vodovod, a Zavod nima do- volj sredstev za njegovo obdelavo in odvoz, trije drevaki pa ležijo v zemlji nedaleč od tam. Od-kriti sta tudi dve mostišči blizu potoka Založnica in pri Podpeči, obe mostišči so člani krožka obiskali in si ju ogledali. Ob različnih izkopava-njih so člani krožka in tudi drugi učenci našli posodo in keramiko iz mostiščarske dobe. Člani zgodovinskega krožka pa se ne ukvarja-jo le z davno preteklostjo. V letošnjem šolskem letu bodo pričeli urejati odobje narodnoosvobo-dilnega boja in povojno obdobje. To obdobje bodo dokumentirale kronike vojaških operacij. Pričevanja borcev, pisani dokumenti in fotogra-fije. Ob koncu šolskega leta bodo pripravili tudi razstavo s predavanjem. Ne le zgodovinski krožek, tudi drugi krožki so dokaj delovni. Vsi učenci so bili vključeni v akcijo za bralno značko, večina jih je dosegla zastavljeni cilj. Šahovski krožek že nekaj let uspešno deluje. Na občinskem tekmovanju sta najboljši šahistki zasedli prvo in drugo mesto, na regionalnem tekmovanju pa četrto in šesto mesto. Zavoljo slabih prostorskih pogojev se šahovski krožek sestaja enkrat tedensko. Men-tor šahovskega krožka zatrjuje, da so dobri šahisti tudi dobri matematiki. Poleg šahovskega vodi tudi krožek matematikov, ki ima namen, da se boljši matematiki ukvarjajo s težjimi pro-blemi in nalogami, kot so v obveznem učnem programu. V okviru tekmovanj za Vegova priz-nanja so preserski matematiki dosegli nekaj bronastih in srebrnih priznanj. Poleg navedenih krožkov so preteklo šolsko leto delovali še bio-loški, fotografski, prometni, lutkovni, likovni krožek. Aktivno je tudi šolsko športno društvo, učenci pa izdajajo tudi svoje glasilo. Za letošnje šolsko leto upajo, da bodo osnovali radioama-terski krožek, radi pa bi imeli tudi modelarski krožek za katerega je veliko zanimanja pa zaen-krat malo možnosti. F. PREŠEREN