Paul J. Dijkstra Od distributerja energije k dobavitelju energetskih storitev* EDON je eno izmed največjih podjetij za distribucijo, ki dobavlja elektriko (10 TWh), plin (3 Gm3), toploto (480 TJ), signale kabelske televizije ter z energijo povezane storitve. Elektriko večinoma proizvaja s pomočjo vetra (50 MWe), z daljinskim ogrevanjem (56 MWE) in kogeneracijo (260 MWe; deloma s skupnimi vlaganji z veliko industrijo). Iztržek je leta 1994 presegel 2,7 milijarde guldnov. * Tekst je preveden iz "The Global Challenge" — 4. International Energy Efficiency & DSM Conference, SRC International Inc., Bala Cynwyd, 1995. UVOD Najpomembnejša skrb na Nizozemskem je čisto okolje, ki je obenem tudi motiv pri vseh ciljih izboljšanja energetske učinkovitosti in izvajanju programov varčevanja z energijo. V preteklih letih je okolje postalo pomemben dejavnik v procesih odločanja. Za uresničevanje postavljenih ciljev je bilo vloženo veliko napora. Vendar je pred nami še dolga pot, preden bodo doseženi cilji, ki jih je nizozemska vlada zastavila do leta 2000 in 2010. Tabela 1 prikazuje pregled okoljevarstvenih ciljev, kot jih je oblikovala nizozemska vlada za delovanje javnih služb. V nizozemski okoljevarstveni politiki so številni problemi in ciljne skupine. Za uresničevanje nacionalnih ciljev so bili narejeni tile koraki: • Vlada je postavila širok okvir in oblikovala specifične cilje za posamezne probleme. ENRGETSKE POLITIKE V ARENI 253 Paul J. Dijkstra • Za vsako ciljno skupino so določene naloge, ki se oblikujejo z odprtim planiranjem v sodelovanju z zadevno ciljno skupino. Vsi ukrepi so specificirani v dogovoru in potrjeni z izjavo. • Za izvedbo naloge in tudi način izvedbe je odgovorna ciljna skupina. • Vlada s periodičnimi poročili kontrolira napredek in učinkovitost izvajanja. Tak sistem sporazumov in namenskih protokolov je v rabi že nekaj let. Zajema številne ciljne skupine, med njimi distributerje energije, in se je izkazal za dokaj uspešnega. enota emisije v 1990 cilj za 2000 cilj za 2010 emisije CO2 109 kg 184 173 -177 emisije NOx 106 kg 576 238 - 243 60 - 120 emisije SO2 106 kg 207 75 - 90 50 - 100 Okoljevarstveni cilji na Nizozemskem glede CO2, NOx in SO2, Nacionalni okoljski načrt 2, Dec. 1993 Tabela 2 prikazuje pregled okoljevarstvenih problemov na Nizozemskem in najpomembnejše ciljne skupine. Samo po sebi je razumljivo, da so podjetja za distribucijo energije med tistimi ciljnimi skupinami, ki so pomemben vezni člen pri uresničevanju okoljevarstvenih ciljev. PROBLEMI: CILJNE SKUPINE: klimatske spremembe kmetijstvo zakislinjevanje industrija fertilizacija rafinerije diseminacija podjetja odstranitev trgovina na drobno motnje promet in transport izsuševanje potrošniki propadanje gradbeništvo komunalna podjetja vodno gospodarska podjetja Okoljski problemi in ciljne skupine 254 ENRGETSKE POLITIKE V ARENI Od distributerja energije k dobavitelju energetskih storitev Cilji, ki so oblikovani v povezavi s podjetji za distribucijo, so prvenstveno usmerjeni h klimatskim spremembam, kislemu dežju in ohranjanju energije. Osrednji element zastavljenih ciljev je zato zmanjšanje ogljikovega dioksida in v manjši meri zmanjšanje emisij dušikovega in žveplovega dioksida. Podjetja za distribucijo so svoje naloge in načine, kako jih bodo izvajala, zapisala v Načrtu za varovanje okolja. Podobno ima vsako podjetje za distribucijo svoj lastni načrt za varovanje okolja, v katerem so definirani in zapisani njihovi cilji. NACRT ZA VAROVANJE OKOLJA Prvi načrt za varovanje okolja je bil narejen leta 1991. V njem so bili zapisani ukrepi zmanjševanja emisije ogljikovega dioksida za 9 Mt do leta 2000 v primerjavi z meritvami, opravljenimi leta 1990. Emisija dušikovega in žveplovega dioksida naj bi se zmanjšala na 0,9 milijarde ekvivalentov kislosti. Zamišljene ukrepe za dosego zgornjih ciljev lahko razdelimo v dve skupini. • Prva skupina ukrepov zadeva zmanjšanje povpraševanja po energiji. Cilji so bili oblikovani za zasebna gospodinjstva, gradbeništvo in industrijo z izjemo zelo velikih porabnikov. • Druga skupina ukrepov zadeva promocijo alternativnih metod pridobivanja energije. V ta namen so bili oblikovani cilji na področju kogeneracije toplote in energije (KTE) in obnovljivih energetskih virov, kot so energija vetra, energija iz biomase, energija iz smetiščnega plina, sončna energija itd. Leta 1994 je bila nacionalna okoljevarstvena politika posodobljena in njeni cilji izboljšani (glej tabelo 1). Delno zaradi uspeha prvega načrta za varovanje okolja in povečanega povpraševanja po energiji je bil za distribucijska podjetja leta 1994 izdelan drugi načrt za varovanje okolja, ki je temeljil na nacionalni okoljevarstveni politiki. Zmanjšanje emisije ogljikovega dioksida se je glede na postavljene cilje skoraj podvojilo, na 17 Mt, kisle emisije pa so se zmanjšale na 0,4 milijarde ekvivalentov kislosti. To drugo je bilo posledica nižje emisije od pričakovane, izmerjene leta 1990, po zaslugi že sprejetih ukrepov. Novi cilji temeljijo na številnih sprejetih ukrepih za zmanjševanje povpraševanja po energiji in dosego ekološko odgovornejše energetske produkcije. Te opcije so bile razporejene glede na stroške vsake prihranjene kilotone. Tabeli 3 in 4 prikazujeta pregled ciljev in stroškov. ENRGETSKE POLITIKE V ARENI 255 Paul J. Dijkstra Pri vsaki izmed opcij na tabeli 4 lahko dosežemo znatne prihranke energije. Seveda mnogi projekti postanejo profitabil-ni le dolgoročno. Stroški teh projektov kot posledica nižje porabe energije lahko presežejo nižje cost benefits. Podjetja za distribucijo energije imajo izdatke z navajanjem potrošnikov na varčevanje z energijo. Ta podjetja uporabljajo za dosego ciljev različne instrumente, kot so subvencije, popusti, organiziranje informativnih kampanj itd. Skladi, potrebni za financiranje načrta, se polnijo z doplačili, ki jih distributerji nalagajo končnim porabnikom, prvenstveno porabnikom majhnih količin. Napajajo pa se tudi iz virov samih distribucijskih podjetij. Doplačila lahko dosežejo višino 2,5 odstotka dovoljene cene. Sedaj se pripravlja zakonodaja, ki bo legalizirala takšen način doplačil. Financiranje načrta za varovanje okolja zahteva kapitalsko investicijo 370 milijonov NLG. Gospodinjstva Poslovne zgradbe Industrija Vsi porabniki skupaj Kogeneracija Daljinsko ogrevanje Druge inovativne tehnologije Smetiščni plin Skupna proizvodnja Obnovljivi viri Vsi ukrepi skupaj miljonov ton C02 Cilji zmanjševanja emisij CO2 za nizozemske distribucijske družbe RAZVOJ V SMERI ENERGETSKIH STORITEV V zadnjih letih so se nizozemska podjetja za distribucijo energije z velikim entuziazmom lotila novih nalog za varovanje okolja, ki so povezane s proizvodnjo, distribucijo in porabo energije. Njihova vloga ima dva pomembna vidika: 256 ENRGETSKE POLITIKE V ARENI Od distributerja energije k dobavitelju energetskih storitev Prvič, zmanjševanje posledic proizvodnje, distribucije in porabe energije na okolje zahteva razširitev in poglobitev znanja in know-how na polju inovativnega prenosa energije. Takšne vrste znanja in know-how so bili v "starih" distribucijskih podjetih kaj poredkoma na voljo. Drugič, vplivanje na povpraševanje po energiji in njeno potrošnjo je za podjetja za distribucijo energije nov izziv. Do pred nekaj leti je bil njihov glavni interes večinoma širjenje zanesljive dobave produkta ter njegova varna vsakdanja raba. Kakšen je odnos porabnika do produkta, je bilo drugotnega pomena. Odnos dobavitelj/kupec ni presegel komuniciranja z mesečnimi računi. Bilo ni nobene h kupcem usmerjene politike. Zaradi izvajanja načrta za varovanje okolja so podjetja za distribucijo energije v zadnjih letih razvila široko paleto energetskih storitev in odkrila porabnika "za števcem". Večina distributerjev ima sedaj oddelek za trženje in prodajo. V zadnjih letih z dejavnostjo energetskih storitev opažajo povečan iztržek. Skupaj z zgornjim razvojem dogodkov smo priča tudi počasni liberalizaciji trga z energijo. Pričakovati je, da bo posledica tega v bližnji prihodnosti večja konkurenca na tem trgu. Pritisk, ki spremlja ta proces, v veliki meri vpliva na razvoj energetskih storitev pri podjetjih za distribucijo energije. S ponudbo široke palete energetsko med seboj povezanih storitev ni temeljnemu produktu pridana samo nova vrednost, temveč to daje nov pomen tudi odnosu s porabnikom. Razvijanje energetskih storitev, kot to počnejo podjetja za distribucijo energije, je pomemben korak za ohranjanje bodočega položaja na trgu: • podjetja za distribucijo energije sili k razumevanju porabnikovih interesov, • ponuja možnost prehoda od delovanja, ki temelji na premoženju, k podjetju z dodano vrednostjo, • družbe sili, da se prilagodijo k porabniku naravnani kulturi, • daje vpogled, kako nastaja konkurenca, • oskrba s storitvami dodane vrednosti je dobrodošel dodatek k profitom, ki nastajajo z dobavo energije, • družbe za distribucijo energije sili, da nenehno pazijo na vsebino in organizacijo svojega osnovnega poslovanja. Zadnjo točko moramo gledati skupaj z drugim razvojem na področju zakonske regulative. Dodatne reference na to temo sledijo v nadaljevanju. To je še pomemben razlog več, da podjetja za distribucijo energije razvijajo svoje energetske storitve. Kot je bilo prikazano v uvodu, so podjetja za distribucijo energije prevzele odgovornost za zmanjšanje emisij tako imenovanih plinov "tople grede" ter kislih spojin. Za uresničitev teh ENRGETSKE POLITIKE V ARENI 257 Paul J. Dijkstra ciljev so podjetja oblikovala širok spekter ukrepov, ki vplivajo na potrebe po energiji. Mnogi od teh ukrepov se nanašajo na povečano energetsko učinkovitost. Ob tem pa obstaja tudi širok spekter opcij za dobavo energije. Številne od teh opcij lahko zaživijo le s subvencijami ter nujnimi popusti in informativnimi kampanjami. Mnoge od opcij potrebujejo kljub subvencijam dolg čas za povrnitev investicij. Če je izvajanje teh opcij prepuščeno zgolj komercialno usmerjenim dobaviteljem energetskih storitev, lahko pričakujemo, da bodo ta podjetja izbrala le komercialno najbolj donosne drobce iz spektra. S takšnim "posnemanjem smetane" bi podjetjem za distribucijo energije ostale le manj privlačne opcije. V tem primeru izguba profitov od primarne dobave energije zaradi izboljšav energetske učinkovitosti ne bi bila kompenzirana s profiti, ki jih dajejo z energijo povezane storitve. .a 3 Potrošniki 100 r 50 -50 - -200 Proizvodnja 100 r 50 4 6 milijona ton CO2 -50 - -r 12 milijona ton COj A: Izboljšanje rabe v A: kogeneracija - velika industrija gospodinjstvih B: kogeneracija - malaindustrija B: Druge poslovne zgradbe -100 - C: kogeneracija - mala industrija C: Druga stanovanja D: Incineratorji/inovativne tehnologije D: Razsvetljava v poslovnih E: Distribucija toplote zgradbah F: Bioplin/vodne elektrarne E: Gretje/izolacija v poslovnih -150 - G: Elektrarne na veter zgradbah F: Vsi ukrepi v industriji G: Izolacija stanovanj H: Ogrevanje stanovanj -200 - Stroškovne krivulje ukrepov okrajskega akcijskega načrta EDON EDON je podjetje, ki deluje v severnem in vzhodnem delu Holandije. Njegov tržni delež v celotni energetski distribuciji Nizozemske je približno 13-odstoten. Najpomembnejši podatki o podjetju so prikazani na tabeli 5. DELNIŠKA DRUŽBA EDON je sestavljena iz desetih horizontalno povezanih regionalnih podjetij za distribucijo energi- 8 258 ENRGETSKE POLITIKE V ARENI Od distributerja energije k dobavitelju energetskih storitev je. Ukvarjajo se z distribucijo elektrike in naravnega plina, ponekod tudi toplote in vode. Vsako od desetih podjetij skrbi na svojem področju za celotno oskrbo z energijo. EDON ima tudi podjetje, ki je specializirano za vzdrževanje sistemov vroče vode in prostorskega ogrevanja v zasebnih gospodinjstvih. EDON ima v svoji sestavi podjetje, ki deluje na področju distribucije radijskih in TV signalov ter telekomunikacij in nudi širok spekter s tem povezanih storitev. Nedavno je EDON ustanovil novo podjetje, ki se posveča gospodarjenju z odpadki. V omenjenem okviru je EDON aktiven tudi na tujem, v glavnem v vzhodni Evropi. Osnovni podatki o EDONu: Elektrika stranke povprečna poraba skupna prodaja 880 000 4291 kWh 1,463 mio. guldnov plin stranke povprečna poraba skupna prodaja 755 000 2732 m3 104 mio. guldnov kabelska televizija stranke skupna prodaja 489 000 89 mio. guldnov osebje zaposleni 3400 celotna prodaja 2704 mio. guldnov EDONOV RAZVOJ NA PODROČJU ENERGETSKIH STORITEV EDON je v zadnjih letih doživljal buren razvoj. V relativno kratkem času se je razvil iz srednje velikega, vertikalno povezanega energetskega podjetja v enega največjih horizontalno povezanih podjetij za distribucijo energije na Nizozemskem. Pričakovati je, da se bo v naslednjih letih takšen razvoj nadaljeval. Sedanji proces sprememb v EDONu ima namen podjetje še bolj pripraviti na liberalizacijo trga z ENRGETSKE POLITIKE V ARENI 259 Paul J. Dijkstra energijo ter ga soočiti s pričakovanimi zakonskimi zahtevami s področja distribucije energije. Lahko pričakujemo, da bo v novo zakonodajo vključen pomemben element, ki bo omejeval postranske dejavnosti in tako podjetja za distribucijo energije postavil v konkurenčno tekmo z drugimi, zasebnimi podjetji. Obseg omejitev še ni znan. Lahko pa domnevamo, da bodo zaobsegle znaten del energetskih storitev, ki jih sedaj nudijo podjetja za distribucijo energije. Poglejmo filozofijo takšne zakonodaje. V zadnjih letih so podjetja za distribucijo energije znatno razširila svojo dejavnost, ki ni neposredno povezana z dejansko distribucijo energije. Kot je razvidno iz Načrta za varovanje okolja, je bila to v veliki meri posledica zahteve vlade. Projekt s področja telekomunikacij, ki so ga začela izvajati podjetja za distribucijo energije, je bil izdelan na zahtevo vlade, z namenom spodbuditi konkurenčnost. Veliko podjetij za distribucijo energije se poleg svoje dejavnosti ukvarja tudi s kabelsko TV, odpadki itd. Zgornje pobude so imele za posledico tenzije na trgu, kjer so bile tradicionalno aktivne druge iniciative. Korenine teh ten-zij so v prepričanju, da podjetja za distribucijo energije s svojo močjo lahko izrabijo položaj dobavitelja energije, kar bi seveda pripeljalo do nepravičnega tekmovanja, toliko bolj, ker so podjetja za distribucijo energije prosta plačevanja nekaterih davkov. Zgoraj opisane okoliščine skupaj z nadaljnjo liberalizacijo vodijo k večji konkurenčnosti na poslovnem področju dobave energije, kar je EDON prisililo k preučitvi celotne svoje strukture. Preučitev je pripeljala do definiranja tehle funkcij za energetski sektor v EDONu: Upravljanje mreže Funkcija obsega načrtovanje, inštaliranje in gospodarjenje z električno, plinsko in toplotno mrežo ter odpravljanje napak na njej. Pričakovati je, da bo z upravljanjem mreže EDON ohranil tudi svoj monopolni položaj na liberaliziranem trgu. Primarni cilj upravljanja mreže je uveljaviti najnižjo možno stroškovno raven, takšno, ki ostaja v okvirih omejene vrednosti glede na kakovost ponujenega produkta. Dobava energije Funkcija vključuje pridobivanje in prodajo energije, upravljanje dobavnih pogodb, odčitavanje števcev, pošiljanje računov in zbiranje informacij o porabnikih. Na povsem liberaliziranem trgu bo ta funkcija podvržena konkurenci s preostalimi 260 ENRGETSKE POLITIKE V ARENI Od distributerja energije k dobavitelju energetskih storitev dobavitelji energije. Če ne bo kombinirana z drugimi storitvami, bo konkurenčnost te funkcije omejena zgolj na ceno produkta. Primarni cilj oskrbe z energijo je dobava kar največje možne količine energije po najnižji možni ceni na enoto produkta. Preskrba storitev dodane vrednosti Funkcija obsega razvoj, dobavo in oskrbo z energijo povezanih storitev ter produkte glede na: • učinkovito uporabo energije (t. j. izboljšave z učinkovitejšimi stroji, ukrepi in procesi), • učinkovito konverzijo energije (t. j. kogeneracijo, toplotne črpalke in gorilne celice), • uporabo obnovljivih virov energije (t. j. veter, sonce, bio-masa, smetiščni plin itd.), • varno uporabo energije (t. j. zakonodaja in postavljanje pravil, nadziranje in certifikati). Poglavitni cilj storitve dodane vrednosti je: • uveljaviti najnižji račun za energijo za potrošnika, • doseči višjo raven potrošnikovega zadovoljstva, • zmanjšati emisijo ogljikovega dioksida, • povečati prihodek. Organizacija EDONa bo v kratkem podrejena zgoraj opisani strukturi. To pomeni, da bo osnovna poslovna usmerjenost desetih regionalnih distribucijskih podjetij upravljanje mreže in dobava energije. To bo trajalo tako dolgo, dokler bodo podjetja za distribucijo energije imela monopolni položaj dobavitelja energije. Druge dejavnosti s področja energetskih storitev pa bodo v rokah ločenih podjetij, ki bodo delovala kot individualne korporacije, vključene v EDON. EDON IN NJEGOVE ENERGETSKE STORITVE Nove iniciative bodo dale trgu na razpolago številne obstoječe produkte in storitve, od katerih so najpomembnejši: Kogeneracijski sistem V zadnjih letih je bilo porabnikom posojeno skoraj 300 kogeneracijskih sistemov na naravni plin (piston engines) s celotno instalirano zmogljivostjo 70 MWe ter plinskih turbin s celotno (instalirano in načrtovano) zmogljivostjo 840 MWe (v ENRGETSKE POLITIKE V ARENI 261 Paul J. Dijkstra skupnih vlaganjih s porabniki). To je kogeneracijski sistem naredilo za enega najuspešnejših EDONovih produktov. Med razpravo o kogeneraciji in okrajnem ogrevanju bo predstavljen poseben referat o tej temi. Energija vetra V okviru načrta za varovanje okolja si je EDON zadal nalogo doseči celotno instalirano zmogljivost 100 MW energije vetra do leta 2000. Sedaj deluje ali je v gradnji 65 MW. Na področju energije vetra bo vzpostavljen park za lizing turbin, predvsem posameznim kmetom. Javna razsvetljava Podjetje ima ekstenziven know-how na področju planiranega razvoja različnih funkcij javne razsvetljave. Poleg tega ponuja tudi različne finančne opcije. To je trg prvenstveno mestnih in podeželskih oblasti. Pogodbeno izboljševanje energetske učinkovitosti Prvi previdni koraki na področju pogodbenega izboljševanja učinkovitosti (Performance Contracting) so bili narejeni šele pred kratkim. Pričakovati je, še posebno v industriji in gradbeništvu, da se bo trg za te storitve širil. Tudi zato, ker bodo cene energije rasle zaradi uvajanja tako imenovanega ekološkega davka. Ločeno od zgoraj omenjenih produktov in storitev, ki jih EDON ponuja na komercialni podlagi, bo iniciativa energetskih storitev prevzela tudi naloge, ki so s komercialnega stališča manj donosne. To zadeva naslednje: Storitve trga porabnikov in razvoj produkta. Razvoj produktov in storitev za domačo rabo, gradbeništvo ter srednja in mala podjetja. To zadeva predvsem svetovanje, kako uporabljati energijo, organizacijo kampanj za varčevanje energije in subvencioniranje programov, ki bodo potrošnike uvajali v rabo naprav z nizko porabo energije. Ponujene so tudi storitve v gospodarjenju z energijo. Zgornje produkte in storitve je prvenstveno razvilo podjetje za energetske storitve in jih dajejo na trg regionalna podjetja za distribucijo energije s franšizo. - Tehnični produkt industrijskega trga in razvoj storitev. Razvoj produktov in storitev za industrijo in inovativno konverzijo energije. To zadeva predvsem raziskavo inovativnih 262 ENRGETSKE POLITIKE V ARENI Od distributerja energije k dobavitelju energetskih storitev tehnologij in konverznih tehnik, kot so: ekspanzija naravnega plina, absorpcijsko ohlajanje, fotovoltažna solarna energija, toplotne črpalke, gorilne celice itd. Struktura novega EDONovega podjetja za energetske storitve je prikazana na sliki 1. ZAKLJUČEK EDON je prepričan, da se bodo z zlitjem vseh obstoječih energetskih storitev v novem podjetju pojavile nove tržne možnosti, ki bodo silile k nastajanju novih priložnosti. Podjetje bo začelo delovati na trdnih temeljih z dobro izobraženim osebjem. V zadnjih letih smo z računom odkrili potrošnika in njegove potrebe. Na tem področju je še veliko možnosti za k potrošniku usmerjeno kulturo. Ko bo Podjetje za energetske storitve izvedlo načrt za varstvo okolja, bo naše že sedaj lepo spričevalo izpolnjeno tudi z lepimi ocenami za rešitve bodočih problemov. To novo podjetje je v polnem razcvetu in že nekaj časa imamo prek njega čvrst položaj na tržišču. Tako smo popolnoma opremljeni, da ubranimo našo prednost pred konkurenti. PAUL J. DIJKSTRA je zaposlen v nizozemskem energetskem podjetju EDON Prevedel: Samo Škrbec ENRGETSKE POLITIKE V ARENI 263