# Michael Novak nas v knjigi O gojenju svobode: razmišljanja o moralni ekologiji nagovori s temo kulturnih, dru`benih, po- litiènih in moralnih pogojev, ki morajo biti izpolnjeni, èe `e- lijo svobodne, demokratiène dru`be v prihodnosti pre`iveti kot takšne. Ti pogoji predstav- ljajo to, kar imenuje “moralna ekologija”. Gre za zbirko nje- govih najboljših in najprodor- nejših razprav o tej tematiki. Novak nas s pisateljsko bravu- roznostjo popelje na raziskova- nje temeljev svobodne in kre- postne dru`be, ki jih utemelji s premisleki o posamezniku, dru`ini, socialnih reformah v sodobnem svetu, samovladi in &' '  (   & # )      .)'() * 30;A*B9 #"%C o ameriški zgodovinski izkuš- nji. To stori na naèin, v kate- rem lahko `ivo obèutimo tudi njegovo `ivljenjsko izkušnjo, tj. izkušnjo deèka iz tradicional- nega ameriškega jeklarskega mesta, ki se je rodil staršema priseljencema iz Slovaške, deè- ka, ki je pri štirinajstih zapu- stil dom in se odpravil šolat za rimskokatoliškega duhovnika, ki je kot študent pristal na štu- diju v Rimu in pred posveèe- njem izbral kariero svobodnega pisatelja in pisca. Sledila so leta, ko je doštudiral filozofi- jo na Harvardu, bil predavatelj in se udejstvoval kot svetova- lec ter pisec v kampanjah za ameriške volitve. Enako po- membna kot pravkar opisana pot pa je bila tudi njegova in- telektualna pot oz. izkušnja, na kateri se je od levièarstva in is- kanja “tretje poti” med socia- lizmom in kapitalizmom preo- brnil h kritiki levice in zavzel, kakor sam imenuje, vigovsko razlièico liberalizma. V prvem delu knjige so zbrani sestavki o temeljih svo- bodnih demokratiènih dru`b in pogojih za njih uspevanje. V drugem delu knjige najdemo Novakova razmišljanja o misle- cih in avtorjih, ki so kar najbolj oblikovali in razkrili pomem- bne vidike moralne ekologije. Tako med drugimi Novak ob- ravnava Toma`a Akvinskega, Jacquesa Maritaina, Reinhol- da Niebuhra, Irvinga Kristola, Aleksandra Sol`enicina in Ja- neza Pavla II. V tretjem in zad- njem delu knjige pa lahko pre- biramo Novakov esej Pot v div- jino. V njem poda svojo iskre- no intelektualno avtobiografijo in v njo vseskozi vpleta drob- ce svoje osebne `ivljenjske poti. V prvem delu knjige se No- vak loti vprašanj temelja oz. te- meljev svobode, nato preide k zgodovinskim in institucional- nim vprašanjem o svobodni dru`bi ter sklene s premišljeva- nji o naravi in vlogi dru`ine. Kot temeljno gro`njo svobodi izpostavi Novak nihilizem, ki ga razume kot naravnanost, da zgolj èlovekova volja in njegova izbira doloèata moralnost, za- nemarjena pa je razumnost, ki bi za svoj cilj imela moralno re- sniènosti. Nihilizem ustvarja utvaro popolne svobode in neomejene avtonomije ter je prav zato mnogim tako privla- èen. Po drugi strani takšen ni- hilizem prepreèuje vsakršno mo`nosti smiselnega moralne- ga dialoga, ki se tako zvede zgolj na informiranje drug dru- gega o posameznikovih stališ- èih. Ena izmed posledic takšne- ga nihilizma je moralni relati- vizem. Resnica je tako cilj, h kateremu mora te`iti vsaka svo- bodna dru`ba. Drugi tak cilj je svoboda sama, ki jo moramo v kontekstu odnosa med posa- meznikom in dru`beno skup- nostjo razumeti ne zgolj v po- menu “negativne svobode”, ki jo predstavlja prostost od ome- jitev za delovanje, niti ne zgolj na naèin “pozitivne svobode”, kjer mora skupnost dejavno omogoèiti posamezniku delo- vanje in udejstvovanje v skla-       % du z njegovimi `eljami, temveè moramo imeti jasno pred oè- mi še tretje pojmovanje svobo- de, tj. svobodo kot naèina sa- mouprave. Ob tem lahko to slednjo vrsto svobode razume- mo tako v kontekstu dru`be- ne ureditve, kot tudi osebne ureditve notranjega moralne- ga `ivljenja. Resnica in svoboda sta tako dva medsebojno pove- zana temelja svobodnih dru`b, ki v slednjih – èe naj se te ohra- nijo – ne smeta postati zgolj be- sedi na papirju, temveè vztrajni te`nji tako posameznikov kot skupnosti v celoti. Gre za te- meljna pogoja moralne ekolo- gije in samouprave. Pomenlji- vo nam to rišejo tudi naslednje Novakove besede, da “ko pri- povedovanje la`i in neresnic po- stane moda ter se goljufanje in izmikanje dol`nostim poveèata, ko zvestoba, iskrenost in dana beseda ne veljajo veè; ko se pra- vila kršijo redno in jo kršitelji od- nesejo brez kazni; ko je sodnike mogoèe podkupiti ali jim groziti in uradniki odloèitev ne spreje- majo zaradi njihove koristnost, ampak sprejmejo samo tiste, ki koristijo njim; ko nepotizem, fa- milizem in favoritizem pregla- sijo praviènost in poštenost; ko dr`avljani vso odgovornost pre- valijo na voditelje (kot se to da- nes dogaja v številnih dr`avah), pa èeprav so ti lopovi in barabe; ko nihèe ni ponosen na svoje vsakdanje delo in se vsi pravza- prav samo pretvarjajo, da delajo; ko nihèe na zaupa nikomur niti mu ne verjame niti ne sodeluje z drugimi, razen èe ni pri tem izjemno previden – v takih pri- merih moralne degradacije in- stitucije komercialne republike odpovedo, o samoupravi pa ni veè sledu.” (str. 24). Novak nadalje kritizira kla- sièno liberalno pojmovanje svobode kot nezadostno, libe- ralno pozicijo pa kot pomanj- kljivo. Liberalci (pre)pogosto zanemarjajo moralne in inte- lektualne vrline, ki so potrebne za racionalnost in za izbiro; za- nemarjajo vlogo skupnosti, ki je potrebna za razvijanje moè- nih in neodvisnih posamezni- kov ter podcenjujejo ali po- vsem spregledujejo totalitarne te`nje posameznikove in kolek- tivne volje. Nadalje so liberalci (pre)pogosto ozkogledno ne- strpni do religioznih vernih in izra`ajo aroganco zavoljo pre- prièanja, da so sami posebej razsvetljeni, ter nepotrebno in nevarno razlikujejo med never- nimi in vernimi branilci svo- bode. Novak za vsako od ome- njenih hib predlaga vigovsko dopolnilo liberalizmu in njego- vemu pojmovanju svobode, na naèin, ki ga je zaèrtal `e lord Acton, ko je Toma`a Akvinske- ga oznaèil za prvega vigovca. Osredotoèeni moramo biti na kompleksnost razumskih prvin pri èlovekovi izbiri; refleksija in preudarjenost sta temelj zdravih umskih navad, ki sku- paj z disciplinirano voljo pred- stavljajo pogoje razumskega odloèanja, izbire in delovanja. Izbira tudi ni zgolj preferenca, ki se lahko preko noèi predru- gaèi, temveè terja dolgoroèno zavezanost, zavezanost “v do- brem in slabem”. Svobode ne moremo doseèi v samotarski izolaciji, temveè zgolj v skup- nosti. Potrebne so moène skup- nosti, še posebej moène dru`i- ne. Svobode tudi ne gre razu- meti samo v okviru volje, kajti to mišljenje se lahko hitro spre- vr`e v totalitarizem, ki je prav- zaprav nebrzdana volja. “Volja sama, volja posameznika ali dru`be, ne pozna resnice; pozna samo moè.” (str. 52). Liberalci se morajo tudi znebiti svoje pro- tiverskosti in posledièno opu- stiti ideološko arogantnost ter uvideti, da je loèevanje med ver- nimi in nevernimi zagovorniki svobode zmotno in škodljivo. Svobodna dru`ba je za No- vaka predvsem moralni dose- `ek; njena vitalnost je odvisna od moralne ekologije. Zato je, ko govorimo o krizi socialne dr`ave (ta zadeva predvsem evropske dr`ave), potrebno mi- sli usmeriti tudi h kulturni kri- zi. Slednja je vezana na preiz- kušnjo notranje resniènosti, tj. na moralnost in moralo dr`av- ljanov. Novak kot osrednjo ce- lico socialne dr`ave razume dru`ino, saj je ta tista, znotraj katere posameznik zadobi os- novno socialno varnost. Moè- na dru`ina predstavlja obram- bo pred revšèino, kriza dru`ine pa posledièno ogro`a socialno dr`avo v njenih naporih. Sa- mouprava in zasledovanje dr- `avljanskih vrlin sta drug te- melj svobodne dru`be, ki `eli biti socialna. Dr`avljanske vr- line pa Novak nave`e na meš-   ! # èanske vrline in dru`ino. Po- vezavo med enim in drugim za- sleduje na treh ravneh, in sicer na gospodarski, politièni in moralni ravni. Novak zagovar- ja tradicionalno razumevanje dru`ine in zavraèa poskuse nove opredelitve, ki bi bila “pluralna” na naèin, da bi go- vorili o dru`inah, pri tem pa bi pogoje za uvrstitev pod ta po- jem tako rekoè izpolnila vsakr- šna skupnost. Tradicionalna dru`ina tako ostaja ideal in èe- tudi bi ga sami izgubili, ga bi na novo izumila narava sama. Tudi ni presenetljivo, da so se vse totalitarne dru`be najprej lotile “reform” tradicionalne dru`ine. “Èeprav je slišati veliko glasnega prezira do ‘nostalgiène dru`ine’, je le malo takšnih kri- tikov pripravljenih trditi, da je imeti enega roditelja bolje kot imeti dva; da so razveza, loèitev in nezvestoba samo dobrodejne; da partnerstvo brez otrok in za- kon brez otrok najbolje slu`ijo skupnemu dobremu; in da bi najboljša dru`ba na svetu spod- bujala zaèasno in spolno svobod- no zvezo brez otrok (in ali bi, prosim, zadnji lahko ugasnil lu- èi?). Kritiki sovra`ni do dru`i- ne, so osupljivo nejasni glede tega, s èim bi jo nadomestili. Vse, kar ponujajo, sta ‘osvoboditev’ in ‘odprtost’.” (str. 125). Drugi del knjige je naslov- ljen Svoboda: tradicija in neka- teri njeni nauki. V njem, kot sem omenil `e zgoraj, Novak predstavi nekatera svoja sreèe- vanja z mislijo pomembnih teoretikov svobode, od Toma- `a Akvinskega do Janeza Pavla II. Ti eseji ponujajo izredno pronicljive analize njihovih mi- sli, ki jih Novak z izjemno pre- tanjenostjo in poznavanjem na- vezuje tudi na zgodovinsko iz- kušnjo. Vseskozi se vraèa tudi k vigovstvu, posebej katoliške- mu vigovstvu ter njegovemu razumevanju svobode. Ta tra- dicija je zelo jasno uvidela, da èe `elimo zavarovati pravice èloveka in osebe, potem mora- mo dajati prednost skupnosti. Da pa bi lahko zgradili pravo èloveško skupnost, moramo dati prednost osebi. Ko obrav- nava Toma`a Akvinskega, je osrednji predmet njegovega za- nimanja njegovo stališèe glede strpnosti do heretikov. Ob tem izpostavi površna in napaèna razumevanja Toma`eve misli, ki mu pogosto pripisujejo ver- sko nestrpnost, pozive k nasilju ali celo upravièevanje grozodej- stev pri preganjanju heretikov. Novak poka`e, v kakšnem smi- slu je Akvinski sploh razumel nevarnost herezije in kako to njegovo razumevanje umesti- ti v zgodovinski kontekst. V eseju o Aleksandru Sol`enici- nu pa se Novak znova ostro loti moralnega relativizma, ki se lahko velikokrat upravièu- je z doloèeno vrsto politiène korektnosti. Toda razumeti se kot nepristojnega ali neupravi- èenega za sodbe o vrednotah (ter vztrajati, da lahko izbiraš vrednote le zase), pomeni ne povzpeti se na moralno raven, ostati na ravni preference ter s tem upravièiti tiste, ki so preko taistega vodila preference izbra- li npr. muèenje, ropanje, mo- rijo ipd. Novak zagovarja svo- bodno, pluralistièno dru`bo, ne pa relativistiène dru`be. Ne moremo in ne smemo spreje- mati in biti strpni do vsega, kajti nepoštenost ni enaka po- štenosti, apatiènost ni enaka so- èutju, razvrednotenje ni enako spoštovanju ipd. Tudi esej o Ja- nezu Pavlu II. ponuja izostreno in globoko analizo njegove vlo- ge in velièine. Zadnji del knjige, naslov- ljen Pot v divjino, opisuje No- vakovo intelektualno oz. sve- tovnonazorsko pot kot katoli- èana, ki mu je bila sprva blizu levica, k vse veèjemu odmiku od nje. Novak razume èlove- kov razvoj hkrati kot odkritje in kot iznajdbo samega sebe. On sam in njegova `ivljenjska pot sta gotovo najboljša potr- ditev tega razumevanja. Knjiga je izjemno zanimiva za sloven- ski prostor, saj odpira ravno ti- sta vprašanja (in ponuja odgo- vore nanje), ki zadevajo ter na preizkušnjo postavljajo tudi na- šo dru`bo. Dragocena je tudi zato, ker `eli Novak vseskozi ostajati na ravni empiriènega, tj. na konkretni ravni sveta okoli nas in izkušenj iz zgodo- vine, zato je vseskozi tudi pre- prièljiv. Knjigo spremlja odliè- na spremna študija dr. Bojana `alca, ki izpostavi, zakaj so No- vakove misli o demokraciji, ka- pitalizmu in kršèanstvu po- membne za slovenski prostor. 7*25*