ŠPELA LEDINEK Oris prehrane v prvi polovici 18. stoletja na Škofjeloškem Čas zapisa Škofjeloškega pasijona. dvajseta leta 18. stoletja, so obdobje med dokončnim zatonom srednjega veka in porajajočim se racionalizmom, ki ga na Kranjskem čez dobri dve desetletji na državotvorni ravni udejani cesarica Marija Terezija. Iz ohranjenega besedila očeta Romualda ni moč razbrati ničesar o prehran jevalnih in kulinaričnih navadah, drugih neposrednih virov prav tako ni na voljo. Časovno in lokalno najbližja je Valvasorjeva Skica Vojvodine Kranjske( 1689),' pose bej še. če upoštevamo počasnejše spremembe in uvajanja novosti. Kot vir za posamezna živila služijo urbarji, katere je obdelal Blaznik.J in Kosovi Doneski k zgodovini Skojje Loke*. Urbarji ne odslikavajo realne podobe, kajti spričo kontinu itete dajatev ostanejo za kasnejšo dobo značilne poteze zabrisane, v mlajših urbar jih na primer odpadejo odmrle kulture, nove pa ne najdejo mesta.1 Kasneje se blagovne dajatve spremenijo v denarne. Poleg tega so uživali tudi živila, ki jih ne zasledimo v urbarjih in desetinskih dajatvah, ki so prihajala v Škofjo Loko s trgovi no. Niso zašla v lonce hribovskih kajžarjev, pač pa na mizo premožnejših iz vrst plemstva in meščanstva. Velik razkorak med požrtijami premožnih in stradanjem siromakov, ki ga sreču jemo skozi vsa obdobja človeške zgodovine, je v slikovitem baročnem času še toliko bolj izstopajoč. Zato za Škofjeloško v prvi polovici IS. stoletja ne moremo govoriti o neki enotni loški kuhinji-, temveč zgolj o prehranjevalnih navadah gruntarjev z ravninskega Sorskega polja in hribovite Sorice. o skromnem enoličnem jedilniku kajžarjev iz Poljan, o bogatih obedih s številnimi hodi in eksotičnimi jedrni za bo gato obloženimi plemiškimi in meščanskimi mizami, o preprostih obrokih loških obrtnikov, vajencev ali fužinarskih delavcev in o lakoti, ki je ležala v želodcih mest nih in vaških siromakov. Vladajoči in bogatejši so si prizadevali označiti svoj življenjski slog in predpisati življenjski slog drugih, saj .so s tem vzdrževali obstoječi družbeni \w\. Vsakdo je moral jesti »ustrezno svojim kvalitetam-, te pa so se ujemale z družbenim položajem. Razmerje med družbenim položajem in prehranjevalnimi navadami ni bilo zgolj količinsko temveč tudi kakovostno - ni bilo važno samo koliko, temveč tudi kaj se je jedlo. Človeški hierarhiji je bila vzporedna hierarhija živil, tako živalskega kot rastlinskega izvora. Med rastlinami so najnižja mesta zavzemale čebule in koreni, ki so bili v najtesnejšem stiku s zemljo in podzemljem, za njimi so bila zelišča in zeli. 85 LOŠKI RAZGLEDI 46 na najvišjem mestu pa sadeži, ki segajo proti nebu in nebesom. Sadje je bilo torej žlahtnejše kot repa in korenje, nad katerim so se plemeniti zmrciovali. Vzporedno so najvišje mesto na živalski lestvici imeli ptiči, na primer fazani in jerebice.* Temu nasproti pa se je večinski del prebivalstva ukvarjal predvsem s tem. da bi zadostil osnovnim kaloričnim potrebam. Pa vendarle se tudi na tej ravni srečamo s sim boličnimi jedrni, z obedom, ki je obred, in zaznamuje praznike cerkvenega leta in prehode iz enega življenjskega obdobja v drugo, torej rojstvo, krst. birmo, poroko in smrt. Družbeni in ekonomski status je pogojeval in narekoval, kaj in kako se je jedlo. Glede na stanovsko diferenciacijo fevdalnega obdobja bi prehranjevalno kulturo prvih desetletij IS. stoletja razdelili na prehrano plemstva in podložništva. katerima se v tem obdobju priključi svobodno, ekonomsko in socialno močno meščanstvo, skupaj z obrtniki, porajajočim se delavskim slojem in mestnimi reveži. Znotraj posameznih stanov pa je prav tako prihajalo do razlik. Če primerjamo zgolj življen je brižinskega škofa Janeza Frančiška, ki so ga morali podložniki loškega gospost va ob obisku gradu izdatno zalagali z mesom." z. življenjem obubožanega lokalne ga plemstva, ki razen svojega aristokratskega naslova ni premoglo prav ničesar, in znotraj teh dveh ekstremov življenje loškega glavarja, proiopisarja, kaščarja in drugih škofovih nameščencev ter gospodov na puštalski. starološki in Ajmanov i graščini, vidimo, da že v okviru enega stanu govorimo o množici različnih življenjskih stilov in prehranjevalnih navad. Tudi meje med posameznimi stanovi niso bile ostro za črtane. I.ep primer je rodbina Oblakovih, kasneje poplemenitenih Wolkenspergov. Oče cenjenega trgovca Marka Oblaka je bil še gruntar v Gorenji vasi na Poljanskem, njegov sin pa že poplemeniteni kranjski deželan. ki je leta 1696 kupil Puštalski grad." Bogatejši trgovci in obrtniki so se pri svojem načinu življenja zgledovali po privi legiranem plemstvu in se temu primerno prehranjevali. Kaj drugačne razmere so vladale med revnejšimi meščanskimi sloji, kjer je družbena gradacija odsevala v pred pisih, kaj sodi mojstrom, kaj pomočnikom in kaj poslom." Slednji so imeli vsaj zago tovljene obroke, medtem ko je bila jed beračev in drugih revežev povečini luknja v želodcu, razen tistih, ki jih je oskrboval loški špital." Za mestne berače so v 19., ver jetno pa tudi že v 18. stoletju, skrbeli kapucini. ki so revežem delili hrano.1" Pečat loški kulinarični podobi so dale tudi klarise. ki so po dalaciji modelov sodeč pekle mali kruhek vsaj že na začetku IS. stoletja, če ne že od svojega prihoda v 14. sto letju.11 Sredi IS. stoletja se omenjata med loškimi obrtniki že dva lectarja.!J Plemiška in meščanska kuhinja na Slovenskem je bila del precej enotnega razvo ja tehnologije in kulture kuhanja in prehranjevanja v evropski kulturi.1 J Jedi loške gospode pa so se kljub podobnim potezam v pripravi, sestavinah in okusih pred vsem z Bavarsko, s katero je bila Škofja Loka najtesneje povezana, vendarle od likovale po lokalnih posebnostih. Živila so še vedno bazirala na regionalnih pridel kih, kajti loška gospoda še zdaleč ni bila dovolj ekonomsko močna, da bi si sleherni dan privoščila ostrige, primorsko vino in južno sadje. Ti statusni priboljški so osta jali vezani na posebne priložnosti. Ti poudarki so bili izrazitejši v prehranjevalni kul turi kmetov, agrarnega in drugega podeželskega proletariata.'1 Tudi znotraj kmečkega sloja je prihajalo do razlik med prehranjevalnimi navadami ravninskih. 86 ORIS PRt-HRAM VPR\7 POLOMC1 1» STOLETJA V! ŠKOFJELOŠKEM pretežno poljedelskih kmetov na Sorskem polju in živinorejcev v Škofjeloškem hri bovju ter med tem, kaj in koliko so uživale družine premožnih gruntarjev ter kaj in koliko družine revnih gostačev. Meščani so morali v nasprotju s podeželskim prebivalstvom hrano kupovati na tedenskih in letnih sejmih, v mestnih pekarnah in mesnicah. Peki in mesarji so bili povezani v cehovske organizacije. Škofjeloški mesarski ceh je bil ustanovljen sredi 17. stoletja, mesarji so bili dolžni z mesom oskrbovati nameščence loškega gospost va, mesto Škofjo Loko. samostan in župnišče ter se držati dogovorjenih cen. Sredi 17. stoletja so se povezali v samostojen ceh tudi loški peki in se s tem zavarovali proti konkurenci, ki so jo predstavljale Ločanke iz gostaških vrst. Po cehovskih pravilih je bila peka kruha prepovedana gostilničarjem in lastnikom vinotočev, drugim pa je bila dovoljena le za lastno uporabo.15 Tako v mestih kot na podeželju je bila pomembna živilskopredelovalna dejavnost še mlinarstvo in gostilničarstvo. Slednje se je razvilo ob trgovskih poteh. Večje gos tilne so poleg hrane nudile še prenočišča, hlev za konje in dvorišče za odstavljanje vozov, manjše le jedačo in pijačo, krčme pa zgolj pijačo. V Skotji Loki se v 18. sto letju omenjajo tudi trije pivotoči. Vse gostilne so imele še kmečko posest oziroma so se gospodarji ukvarjali še s kakšno drugo obrtjo.1" Prebrana in čas Prehrana v Škofji Loki in okolici na začetku 18. stoletja je bila mnogo bolj razno lika kot danes, ne toliko glede pestrosti živil, pač pa glede na velike razlike v gospo darski moči. ki so se odražale v tem. kaj. koliko in kako se je kuhalo ter jedlo. Kulturo prehranjevanja so krojili tudi priložnostni dogodki, kot je bil na primer obisk škofa, in so morali podložniki oddali ovco in oskrbeti z mesom kuhinjo Loškega .uradu, da so nahranili spremstvo in pogostili peščico mestnih veljakov. Nepriča kovana dodatna bremena so še krepila strah pred lakoto, ki je v letih 1709-1710 prizadela celotno Evropo.1" Menjavanje lakote in redkih priložnosti izobilja je dol goročno vplivalo na človekov odnos do hrane. Stalna borba za vsakdanji kruh je manipulirala s človekom in obenem osmišljevala vsakdan. Nasprotno pa je v družbenih plasteh izobilja prihajalo do prevrednotenja, velik apetit ni bil več zna menje plemenitosti. Čeprav se pojedine Še vedno dokazujejo z. velikanskimi količi nami mesa in drugih živil, postaja obložena miza vse bolj tudi paša za oči. Začetek 18. stoletja pa je tudi čas. ko se meščani seznanijo z modnimi pijačami - kavo, ča jem in čokolado.1" Pitje kave, čaja in čokolade v Valvasorjevi Slavi odsvetuje doktor Frančišek de Coppins, češ da kava dela iz mož babe, saj »žveplo, ki tiči kakor pri tobaku in čaju v tem sadežu, polagoma izsuši moško seme. da ni poslej več sposob no oploditi človeškega polja.«1'' 1. Dogodke v človekovem življenju, ki pomenijo prehod iz enega v drugo življe njsko obdobje, kot so rojstvo, krst, poroka ter smrt, tako imenovane ritesdepassage, so zaznamovale jedi obrednega značaja: Za rodovitnost žensk in spočetje priporoča Košeninov prepis Lipičevih me dicinskih bukev iz 18. stoletja prevretek trpotca: »Tapovoden trpoc kuhaj in vodo pij...*® Za otročnico priporočajo iste bukve sladko koreninico na kurji župi: »Te 87 LOŠKI RAZGLEDI 46 korenine na kuri shup skuhej je ena velka pa vendar z/o malo znana kunsht za otrozhenza. Ta shupa jeij shist jen stri dobra frišna kri dobre pozhutke vsak pog- merainetegafshivota.-*' Po krstu so botri porodnici, ki je potrebovala krepkejšo hrano, prinesli pogačo, jajca ali maslo in vino.22 Snubljenje je bilo povezano s kruhom: fant je dekletu, ki ga je imel rad. s sejma prinese) mali kruhek v obliki sira. Zaradi medu, popra, cimeta in janeža je bil mali kruhek tudi za blag afrodiziak. V Škofji Loki so ga v prvi polovici IS. stoletja pekle klarise, med obrtniki, organiziranimi v nove cehe, sta dva lectarja omenjena šele sre di stoletja.-1 Poroka. Valvasor pravi, da kranjski svatje zajtrkujejo na nevestini domačiji, večer jajo pa pri ženinu. Ko peljejo nevesto v ženinovo hišo. jahata dva tovariša proti ženi nov i domačiji po pogačo ali štruco. ki jo izročijo nevesti, teta pa nosi v ženinovo hišo presnec ali veliko pogačo, Iz lepe belepšenične mokespeko velik hleb. kakih dvajset funtov težak, ki je lahko precej večji ali manjši, kakor se pač ljudje hočejo postaviti. Nekateri denejo vanj masti in jajc. Zgoraj narede iz testa vsakovrstne okraske in čirečare. Ko je vse pečeno, vtaknejo v hleb nekaj pušpanovih ali pa iz kruha oziroma testa oblikovanih šopkov, ki so okrašeni z zlato peno in kosmato svi lo. Tak kruh se imenuje velika pogača ... Presnec pripravijo takole: Iz testa zvaljajo okrogle plošče, ki imajo debelino noževega hrbta in so v premeru približno poldrugi Čevelj široke, ter jih spečejo. Nato zvaljajo testo prav na tanko in polože nanje v sre do tako pečeno ploščo. V zdrobljen, star. močan sira/i v skuto ubijejo mnogo jajc. natrosijo tudi precej zdrobljenega popra, dodajo malo mleka ali smetane in dobro premešajo. S tem se namaze ali obloži testena plošča približno za prst debelo. Cez to pride spet plošča in nato spe/ druga, dokler niso skladi približno čevelj visoki. Tedaj jih prevlečejo z ostalim testom, navede zgoraj nekaj lepotičja in okraskov kakor pri pogačah in vsade. Ta kolač se imenuje presnec. Jedo ga vženinovi hiši. Pri prvi po jedini imajo zelo veliko pogač in presnecev, zakaj tudi povabljenci jih prineso s se boj.^' Na poročni gostiji je bila poleg drugega obvezna obredna jed prosena kaša. Ob smrti gospodarja je dobil zemljiški gospod najboljšo ovco ali najboljšega vola.25 Ta navada se je ohranila v župniji Zali Log v kasnejši čas, saj je v župnijski kroniki zapisano, da od hiš, pri katerih so redili ovce, župnik dobi ob smrti gospo darja koštruna. za umrlo gospodinjo pa ovco kot priboljšek. priklado k mrtvaški stoli.26 Po Valvasorjevem poročilu pa je bila med hribi proti Polhovemu Gradcu in soseščini navada, da k pokojnikovem grobu prinesejo kruha in mesa, navadno gn- jati. in ga razdele pogrebcem.2" Ta navada se je ohranila do prve svetovne vojne v Stari Loki. kjer so sorodniki umrlega delili pogrebcem trente, kilogramske hlebčke iz bele moke. premazane z. mlekom. Tako so se imenovali, ker so imeli po vrhu tri zareze v obliki trikotnika. Preden je hlebček pojedel, je moral /moliti pet očenašev za rajnega.2S 2. Prehrana je bila v preteklosti, ko so živila konzervirali zgolj s sušenjem, preka- jevanjem. soljenjem in kisanjem, določena z letnim časom. Odvisnost od naravnega letnega cikla odseva v dnevniku Jerneja Gašperina iz sredine P), stoletja-. Novembra so večerjali zeljnato solato in kostanj, aprila, ko ni bilo drugega, prižgano žnpo. po leti stročji fižol, solato in kislo mleko.2'' Tudi jedilnik zemljiškega gospoda in nje- 88 ORIS PREHRA.\E I 'PRVI l'<>lo vrhu ga na razne načine okrase s testom in lak kruli imenujejo poprtnik. ...jedo pa to naprazniksv. treh kraljev in tudi pozneje, dokler je še kaj.« Valvasor opisu je tudi plese ob žegnanju: Ko je ples končan, je vsak peljal svojo plesalko v gostil no/-' Peko bobov na žegnanje nam sporočajo viri za škofjeloško podeželje šele za sredino 19. stoletja,» ker pa se v srednjeevropski meščanski kuhinji pojavljajo že od l-. stoletja/1 so jih bržkone pekli v premožnejših škofjeloških meščanskih in plemiških hišah tudi že v času prve uprizoritve škofjeloškega pasijona. Če so meščani jedli običajno razmeroma skromno, je bila toliko večja njihova požrešnost ob raznih slavjih. ^ Priložnosti za slavja pa so se hitro našle. Tako v mestih kot na vasi so praznovali godove in pripravili kakšno boljšo jed. Tedensko pa je bila boljša hrana na mizi ob nedeljah. Na Gospodov dan se je počivalo, šlo k maši in si pri jedi kaj boljšega privoščilo. Vsak po svojih močeh, tu di najrevnejši, špitalski oskrbovanci, so dobili meso, bel kruh in maseljc vina.-"' Včasih pa so jedli kaj boljšega že ob sobotah; za sredino 19. stoletja nam dnevnik Jerneja Gašperina poroča, da so takrat uživali štruklje.r 89 LOŠKI RAZGLEDI 46 Petek je veljal za brezmesni dan. Da so se Kranjci tega resno držali, nam sporoča že Valvasor: •Kmet se ho dal rajši ubiti, kot da bi v petek ali v postu meso jedel. «w Jedli so razne močnate in zelenjavne mešanice, pa tudi najrazličnejše brezmesne štruklje. Postni in velikonočni čas Pasijon so uprizarjali oziroma (po»doživljali Skofjeločani in okoličani na veliki pe tek, ki je najstrožji postni dan in zaključuje štiridesetdnevni post od pusta do velike noči, ko se ne sme uživati mesa in do sitega najesti.v> Za revnejše ni bilo to nič ne navadnega, premožnejši pa so ta čas prebrodili ob ribah, rakih, žabjih krakih, želvjih juhah, polžih in drugih »postnih" jedeh. Kot postno pecivo so veljale preste. Nekateri so v njih videli podobo dveh v molitvi sklenjenih rok, •da bi tako vnemale dušo k goreči molitvi in spodobnemu ob- bajanju svetega postnega časa.' Prvotno naj bi pekli preste v samostanih, v šolah pa naj bi jih delili menihi kol nagrado pridnim dijakom, pa tudi revežem.'" O takšni navadi loških kapucinov in klaris viri ne poročajo, pravilnik loških cehov iz sredine 17. stoletja pa omenja peko prest v postnem času. saj so se morali peki vrstiti po določenem tedenskem in dnevnem redu.11 Poznana postna jed na Škofjeloškem je aleluja. Posušene in skuhane repne olup ke so uživali v postnem štiridesetdnevju ali za velikonočni zajtrk, kot spomin na ve liko lakoto, ko so bili za veliko noč na mizi zgolj repni olupki. Poleg aleluje so uži vali tudi s proseno kašo kuhane okipljene majhne repiee. katere so zaradi osmojenosti imenovali smojke. France Pokorn omenja smojke v zvezi z lakoto leta 1817. Božič pa leta 1826 piše v svojih zapiskih o navadah v župniji Stara Loka: »Med ljudmi je navada, da tem župljanom (Prifarcem, torej Staroločanom)po kranjsko vulgarno rečejo smojka. kar spominja na lakoto leta 152 V plemiški in meščanski kuhinji so poznali tudi cvrenje. Osnovno živilo zgoščevanja je bila moka. nemalokrat je bila obenem že samoza dostna (na primer močnik). Uporabljali so tudi prežganje, drobtine in star kruh. Do 16. stoletja so jedi belili s sirom, kasneje s svinjsko mastjo, na kateri so precvr- li še čebulo. Ob postnem času so uporabljali surovo ali kuhano maslo in maselnik. Tako se imenuje usedlina, ki nastane pri kuhanju surovega masla v topljeno, v katero se zameša nekaj žlic moke. S tem so prelili ajdove žgance, medlo, mlinee ali štruklje.'" Ponekod so uporabljali tudi laneno olje. Oljčno je bilo privilegij bogatej ših, na podeželju so ga uporabljali le v zdravilstvu. »Hrana jim je pičla in slaba; prav redko užijejo kos mesa ...« <) slabi in pičli hrani Kranjcev piše Valvasor. Urbarji, desetinske knjige in trgovske bilance pa razkrivajo drugi pol škofjeloške kulture in prehranjevalnega vsakdana ... Žita Med žiti zavzemata pri dajatvah najvažnejše mesto pšenica in oves. Slednji je bil namenjen predvsem živinski krmi. revnejši pa so ga mešali tudi v krušno moko.66 Iz pšenične moke so bile pogače, ki so v dajatvah navedene poleg navadnega kruha. Rž je bila v ravnotežju s pšenico. Desetinske oddaje kažejo, da so vsaj od K), sto letja dalje na tleh loškega gospostva gojili tudi proso, predvsem na Sorskem polju. Sredi 18. stoletja ni bilo naselja, kjer ne bi gojili ječmena, vendar mu nikjer ni pri padalo vodilno mesto.67 V urbarjih bi zaman iskali ajdo. ker je v starejših razdobjih niso gojili,6" predstavljala pa je pomemben delež v desetinskih dajatvah. V ciklu nadtriletnega kolobarjenja je izpodrinila proso,'''1 ker je bila spričo odpornosti, rodovitnosti in zanesljivosti cenena rešitev za velike prehranjevalne potrebe."7" V Slavi vojvodine kranjske se ob ajdi ustavi tudi Valvasor: -Obdelana j/o/ja dado vsako leto po dve žetvi: ko se požanje pšenica in rž. se brž spet preorjejo hi posejejo z ajdo (kiji na Spodnjem Nemškem pravijo >Buchweitzen«, na kranjskem pa »Haden«). Na isti način se seje ajda po želvi ječmena, fižola, leče. graha in drugih poljskih pridelkov, po konoplji ali lanu />a proso ali sicer kaj drugega.-•"' Pri desetinski odda ji naletimo mestoma tudi na soržico. kur je bila mešanica pšenice in rži. V začetku 18. stoletja je potemtakem večinski delež, v žitnem pridelku predstavljal oves. pšeni co zaradi nazadovanja rodovitnosti zemlje počasi izpodriva rž. pa tudi ječmen. 93 LOŠKI RAZGLEDI 46 Koruza se vse do konca L8. stoletja v večji meri ne razširi. Četudi so jo na kranj skem spoznali že v drugi polovici 16. stoletja, ostaja celotno 17. stoletje v senci drugih žit. z vso silo se uveljavi šele po velikih lakotah v L8. stoletju.-2 Občasno se na meščanskih in aristokratskih jedilnikih pojavlja tudi riž ~ Iz ophanega pšena prosa, ječmena in ajde so pripravljali različne kaše. Proso so kuhali z. zeljem, repo in suhimi češpljami. mlekom, smetano ... Z belo ali ajdovo moko podmetena prosena kaša. zabeljena z maslom, se imenuje medla. Iz ješpren- ja in prekajene svinjine so pripravljali ričet. ješprenj s fižolom in kislim zeljem ali repo. takozvana samostanska ali loška mešanica, pa je bila ob petkih na voljo beračem v škofjeloškem kapucinskem samostanu. Poleg kaše je bila glavna jed večine močnik, kar ponazarja sledeč pregovor: Sok je dežele Kranjske patron;. koga kmet ni reč maral, mu je krompir pomagal. Močnik so pripravljali iz pšenične. ajdove in ječmenove moke, tako na vodi kot na mleku. poleti tudi s prelivom iz kislega mleka. Dodajali so kuhano sveže ali suho sadje. Iz močnika so se razvili žganci. vsaj od druge polovice P. stoletja dalje.~* Večinoma so jedli ajdove, včasih so jih zmešali z belo moko ali proseno kašo. Kaše in močniki so imeli velik pomen v prehrani revnejšega agrarnega prebival stva, ker je bila priprava relativno preprosta, poleg tega pa so se ognili monopolu mlinov in pekarn."'6 Monopolu mestnega kaščarja in pekovskega ceha pa se ni us pelo izogniti Ločanom, ki so morali pod prisilo kupovati dražje in slabše žito iz ško fovske kašče oziroma kruh enega izmed desetih škofjeloških pekov. Plemstvo in meščanstvo je uživalo bel kruh, kmetje pa črnega. -Iz ajde se peče navaden kruh. ki je čisto črn kakor prsi. Tak kruh jedo kmetje po vsej deželi. Čeprav je črn, pa vendar nimajo plemenita in meščanska usta vzroka, da biga zaničevala, ker je zelo okusen in dober.-'" Bel kruh je bil na kmečkih mižali le ob največjih praznikih. »Sicerpa pomešajo navadno ajdo z ječmenom in prosom, to da dober krni).- meni Valvasor." Pekli so ga tudi iz ržene in soržične moke. Še najbogatejši kmetje niso pekli kruha brez. dodatka drugorazrednih žit. saj so pšenico raje prodali.~s Pšenični moki so za to dodajali ovseno in ječmenovo, pogosto pa je bil v peči tudi kruh zgolj iz ovsene, ječmenove, prosene. ržene in malo ajdove moke. Testo so kvasili z drožmi. V men- trgi so pustili malo testa, napravili majhne hlebčke in jih pustili skisati. Drožke so pripravljali tudi iz ovsene ali prosene moke. ki so jo zamesili z vodo in dodali kisa ali mošta. Posušene hlebčke so pred uporabo zdrobili v drobne svaljke. razpustili v topli vodi in zamešali v novo testo. Kruh iz droži je bil kiselkastega okusa in je zdržal dalj časa. Poleg kruha se v urbarjih omenjajo še pogače kot posebne vrste kruh. s katerim so podložniki postregli oskrbniku in njegovemu spremstvu na pojezdah.""3 Valvasor omenja na Gorenjskem pogačo in presnec v zvezi z ženitovanjskimi šegami/11 pa ve likonočni kolač s sirom in božično potico z orehi.sl Pogost je bil tudi nadev iz stolčenega suhega sadja in metki, pa tudi iz lešnikov in pehtrana.82 Meščani in ple- menitaši so si privoščili ttidi raznovrstno pecivo in torte ^ in nenazadnje mali kruhek, ki so ga pekle klarise.Sl Iz meščanske in grajske kuhinje so bile na podeželje prenesene tudi kuhane teste nine - razni rezanci, krapi in štruklji.s Prvi štruklji so bili narejeni iz vlečenega 94 ORIS PREHRA.VE V PRVI POLOVICI IH STOLETJA \A ŠKOFJELOŠKEM testa, sprva iz bele moke, kasneje tudi iz ajdove, in kuhani v kropu. Na Gorenjskem so poznali tudi gluhe štruklje iz kvašenega testa, kuhane v kropu in zabeljene z. ocvirki, prepraženo čebulo ali maslom.sn Poleg v vodi ali nad soparo kuhanih štrukl- jev so poznali tudi pečene in štruklje, ki so v krop zakuhane uživali kot juho. Prav tako kot načini priprave so bili pestri tudi nadevi: orehi, drobnjak. sir. smetana, med. zmleti rožiči ali suhe hruške: in zabele: ocvirki, prepražena čebula, maslo, prepražene drobtince ... //. Zelenjava V starejših urbarjih srečamo od sočivja edinole bob.s Valvasor omenja še dve vrsti fižola, čičeriko in cizaro.SM Na Sorsko polje so priseljenci z Bavarskega pri nesli lečo. katere pridelava v IS. stoletju nazaduje/'' Poznali so tudi grah.'"1 Podlož- niki so sadili veliko stročnic zato. ker te niso sodile med obvezne dajatve zemljiške mu gospodu. Uživali so jih s suhimi hruškami, korenjem, zeljem ali repo. Čez zimo MI zelje in repo kisali. tako kmetje kot tudi meščanstvo in plemstvo, saj so imele meščanske hiše globoke kleti za spravilo zelja. repe. sadja in povrtnin."1 V postu so na Škofjeloškem za večerjo uživali v slanem kropu s proseno kašo kuhane olupljene majhne repice - loške smojke. iz repnih olupkov pa so pripravljali postno oziro ma velikonočno obredno jed aleluja. L Od zelenjave je bilo razširjeno še korenje, manj buče, kumare in redkev. na bogatejših plemiških in meščanskih mizah pa so se občasno znašle tudi artičoke. beluši, špinača ... Za kasneje tako zelo priljubljeni krompir pa vse do druge polovice 18. stoletja ni bilo zanimanja. ///. Sadje Blaznik loči naselja, kjer se sadjarstvo v arhivskih virih sploh ne omenja, in na drugi strani območja, kjer je bilo zelo razvito, na primer Strmica na Selškem, Gorenja sava, besniško ozemlje. Stara Loka. Žabniea. Selca in nižje ležeča ozemlja na Soriškem."1 O razvitem sadjarstvu pričajo (udi določena krajevna imena, na primer Češnjica in Pungert (iz nem. Baumgarten)."1 Izdatno poroča o kranjskem sadjarstvu Valvasor. ()menja «nad Sto vrst jabolk, ki se jedo ali presne ali kuhane. Neke vrste se drže celo leto. Mnogo jih tudi sušijo.« Sušijo še hruške, češnje, češplje, breskve in podobno sadje (tudi divja jabolka in hruške). Suho sadje tudi kuhajo. Iz jabolk pripravljajo mošt in jabolčni kis. Omenja še kutine, katere jedo sveže, kuhane ali kot sir. pa marelice, ribez, kosmulje."" Tako pestri pa so bili bržčas zgolj graščin ski, samostanski in župnijski sadovnjaki (kjer se je Valvasor tudi največ mudil), pod- ložniki so se zadovoljili z. jabolki (tudi lesnikami), hruškami (predvsem tepkami) in češpljami.''" Omeniti pa velja še razno jagodičevje, orehe in lešnike. Od sred njeveških vinogradov v neposredni okolici Loke. na Šmarjetni gori in Kamnitniku, ki so bili v 16. stoletju popolnoma opuščeni, je najbrž ostala kakšna brajcla. ki je pokrila potrebe po grozdju, ali pa so ga. kot drugo južno sadje - fige, rožiče, po maranče, limone, rozine, granatna jabolka, mandeljne, kostanj in celo oljke (predvsem pa oljčno olje) - bogatejšim meščanom prinašali trgovci."" 95 LOŠKI RAZGLEDI 4C> IV. Meso in mesni izdelki Živinoreja je bila glavna gospodarska panoga v večjem delu Poljanske in Selške doline."K Najbolj je bila razvita ovčereja: v dobi prvih urbarjev skoraj ne naletimo na Imbo. ki ne bi oddajala ovce, jagnjeta ali koštruna.'''' Ovčje meso v salamuri se je obdržalo tudi tri tedne. Podobno je bilo s kozjerejo, ki pa so jo v začetku 18. sto letja prepovedali, ker naj bi koze uničevale gozdove. Vzporedno je bila razvita govedoreja. Govedo so na podeželju redili kot delovno silo oziroma za mleko, redkeje za meso. Več je govedine in teletine pojedlo meščanstvo. Ena izmed boljših jedi je bil telečji rajželc v pečki. Meščani so uživali tudi konjsko meso."" Po dajatvah sodeč so redili tudi perutnino. Podložniki so oddajali kokoši, pe teline, piščeta, velike količine jajc. v Loki tudi kopune in gosi."1- Iz dajatev, navedenih v urbarjih, ne moremo sklepati na prehrano podložnikov, ki so se morali mesu in drugim kakovostnejšim pridelkom odpovedati, jih priložnos tno prodali na trgu. da so lahko odplačali denarne dajatve.1"; Revnejšim je bilo meso skoraj obredna jed, ki je prišla na mizo le ob največjih praznikih, sicer pa je bila zgolj dodatek ali zabela močnato-zelenjav nega jedilnika. Izmed mesa so už.ili še naj več svinjine. Sveže meso se je jedlo, ko so klali, sicer pa prekajeno. Iz svinjskega mesa so izdelovali krvavice, bele in mesene klobase, uživali so godljo, redkeje želodec in salame. Nasoljeno meso so okadili. Ko je postalo lemnorumeno. je bilo zadosti prekajeno. Suho meso so uživali skozi vse leto, šunko pa prihranili za ve liko noč. Svinjsko mast so uporabljali za beljenje jedi od 16. stoletja dalje. Pomemben delež v mesni prehrani fevdalcev in njihovih nameščencev (ter neka terih raubšicarjev) je imela divjačina. Mestni glavar je imel prost lov in ribolov. Lovsko službo so opravljali Pevenčani. Skrbeli so za pse goniče in ptice ter bili za to večkrat deležni raznih ugodnosti.1"* Na plemiških jedilnikih ni manjkalo mesa srnjadi, jelenjadi, gamsov, zajcev, polhov, rac, jerebic, gozdnih jerebov, fazanov ter celo vider, divjih prašičev in medveda. V. Mleko in mlečni izdelki Mleko, tako sladko kot kislo, je bilo pomembno v prehrani ljudi iz pretežno živi norejskih področij Škofjeloškega pogorja, i'živali so ga s kruhom, žganci. kašo, v močniku ... Iz mleka so medli tudi maslo, ki je surovo ali kuhano služilo za beljenje jedi v postnem času. Uživali so tudi pinjenec in skuto, dobljeno z gretjem sesir- jenega mleka.10"' V dajatvah zasledimo sir. ki je bil vse do 16. stoletja, ko se prične uporabljati svinjska mast. osnovna zabela. Na Loškem naletimo na posebne živi norejske obrate, namenjene proizvodnji sira. ki so jih imenovali švajge. Sir so izde lovali iz kravjega in ali ovčjega mleka.""' VI. Ribe, raki. želve ... Podobno kot s pravico do lova je bilo z ribolovom. Ribolov je loško gospostvo dajalo tudi v najem, na primer železnikarskim fužinarjem.l(r Drugi podložniki so lovili mimo vednosti gospode, saj so bile vode bogate z ribami. -Vsebujejo razne vrste: ščuke, krape, linjake. jegulje, klene, mrene, menke, ribe za pečenje, tudi 96 ORIS PREHRA.SE V PRVI POLOVICI 18 STOLETJA \A ŠKOFJELOŠKEM velike some, podlestve in glavatice, zlasti pa velike sulce, lepelipane, imenitne postrvi in kapeljne. našteva Valvasor. Potočne rake omenja v Krki in Kolpi, go tovo pa so se našli tudi v Poljanski in Selški Sori.ltw Bogatejši so se preko trgovcev oskrbovali z morskimi ribami in školjkami (ostrigami).1"" 7. ribami kot tudi z želvami (želvja juha), polži in žabami so se prebijali skozi postne dni. Ribe in vse, kar se je rodilo in živelo v vodi, kot tudi nekatera perjacl, so imele od visokega srednjega veka dalje kulturno podobo »postnega« živila. »Sveže so bile podoba bo gastva, ki pa ga skoraj ni bilo mogoče zavidati, saj ribe ne nasitijo: so 'lahka- brana, ravno zato »postna.«V njej lahko povsem uživajo le listi, ki se jim ni (reba vsak dan ubadati z lakoto.""" \ II. Zelišča in začimbe Kmečko prebivalstvo je začinilo jedi z zelišči, ki so jih pridelali na domačih vr tovih: čebulo, česnom, peteršiljem, drobnjakom, majaronom, šetrajem. meliso, baldrijanom, brinovimi jagodami,11 verjetno pa tudi janežem, ki ga navaja Valvasor.11- in gorčico, ki je omenjena v urbarju iz 12. stoletja.11" Ker jim je hrana služila predvsem za zadovoljevanje kaloričnih potreb, so zaradi okusa jedi kvečjemu pičlo osolili. Na drugi strani pa je pozornost aristokratske kulture iz začetka iS. stoletja na menjena tudi načinu obedovanja ter barvam, vonjem in okusom jedi."4 Zaradi tega kot tudi zaradi prestiža so hrano začinjali z dragimi uvoženimi začimbami - cime tom, pimentom, poprom, žafranom, koriandrom, ingverjem, muškatnim oreščkom, muškatnim cvetom, nageljnovimi žbicami, lovorjem -. kot nam izpričuje takratna trgovina. "^ Poper pa so poznali tudi bogatejši kmetje, ki so se uk varjali s trgovino. Omenja se kot dajatev na vole, ki so jih gnali skozi loško gospost vo."" VIII. Med in sladkor Sladkor se je v Evropi prvotno uporabljal kot »arabska začimba« zgolj v strogo medicinske namene. V elitne kuhinje je vstopil v IS. stoletju in se skozi 16. stoletje razširil po Evropi."" Omenjen je v računici loškega trgovca Franca Oblaka- \Yolkensperga iz leta 1677,lls v večji meri pa se razširi šele sredi 18. stoletja."" Osnovno sladilo ostaja med. O zelo razvitem čebelarstvu na Kranjskem poročajo mnogoštevilni viri. za loško ozemlje urbarji o oddaji medu in voska.IJ" za celotno Kranjsko pa Valvasor. Iz medu so pripravljali medico.1-1 IX. Pijače Osnovna pijača je bila voda. Včasih so v njej kuhali tudi sveže oziroma posušeno sadje in pili kompot oziroma krhljevo vodo. Iz sadja so pripravljali tudi sadjevec - jabolčnik in hruškovec. »Iz jabolk stiska jo tudi mošt za pijačo. I' leseni posodi jih na drobno razkosajo in jih nato denejo v stiskalnico, da /mileče sok iz njih. Sok dado spet v sode. V nekaj dneh vrže nesnago iz sebe in zavre kakor vinski most. 1 'ednopaje treba dolivati novega suka. dokler ne neha vreti. Tedaj je za pijačo dober in ljubek, tudi jeziku prijeten.-1-1 97 LOŠKI RAZGLED! K> Mnogo bolj cenjeno je bilo vino. Vinogradništvo na Škofjeloškem je bilo v Id. stoletju opuščeno,'-3 v tlako pa je bilo všteto prevažanje vina / brižinskih posesti okoli Klevevža na Dolenjskem.12-1 Bolj kot dolenjska so bila priljubljena primorska vina. Nakupovali so rebulo, pogosto tudi črnikalca in vipavca. izjemoma pa še refošk.1J= V okviru loškega gospostva je vino kupoval loški kaščar, včasih pa se imenuje tudi posebni nastavljenec - vinski mojster, ki je imel v oskrbi vinsko klet. Vino se je pilo v gostilnah oziroma vinotočih, ob krstih, pogrebih in porokah so ga točili celo v župniščih.12" Valvasor omenja v Bitnjah gostilničarja, ki je imel v kleli 18 sodov z vsakovrstnim laškim vinom.12" Obenem je bilo vino tudi obredna pijača, ne zgolj pri maši. temveč tudi na posvetni ravni. Na srečanjih in slavjih bratovščin so ga pili oziroma točili iz skupnega vrča. Nekaj takšnih vrčev hrani danes Loški muzej. Nazdravljanje z vinom je bilo priljubljeno tudi na neformalni ravni druženja. Vino je bilo tudi zdravilna pijača, katere učinek so pomnožili z dodajanjem raznih zelišč. Ljudske medicinske bukve nam tako opisujejo pripravo zdravila zoper melan holijo in žalost iz sladke koreninice in vina: »To selsbejeena prem /imenitna pergazia sa lucii jen presbizhe spran use shlaijmne (sluzi) js sbiota (telesa) reu katere so velik bolezen urshah. Korenine stouz jen sbtupa (prašek) nared ta shtupa noter jemal nauin t na vinu)preshene i>se stare merslefluse (tok) jen use bolesen katere od strahu al shalost jeniud melanholije.J-*1 Že v srednjem veku je bilo na škofjeloškem razvilo tudi pivovarništvo. V 1 i. stoletju pa pivo in hmelj nista več omenjena med dajatvami.IJ" Valvasor omenja var jenje piva zgolj v Ljubljani, Kranju in Tržiču.1A" Da pa se je pivo v Skofji Loki ven darle pilo. dokazujejo sredi IS. stoletja omembe treh pivotočev in očitek vojaščine pivovarjem, da ne kuhajo redno piva.111 '/.e Valvasor je pohvalil kranjsko medico in opisal način priprave: •Kuhajo ju jut tukaj na drug način kol slaščičarji na Nemškem. Kmetje jo tu delajo takole: Najprej nalijejo e lesen sod ali kad tople vode in denejo vanjo med: oboje gnetejo in mešajo lako dolgo, da se med stopi. Natoprecede medeno vodo skozi silo. Izostankov na silit na rede vosek ...Iz zgoraj opisane medene vode pa pripravljajo medico takole: Najprej jo je treba s čisto mladim, istega dne zneseuim jajcem izmerili in preizkusiti, če ni preveč ali premalo medu v njej. To gre tako. Jajce spuste v ono tekočino: čeplava in Če moli malo nad površino, pomeni, da je preveč medu: zalo dolijejo vode. Čepa se jajce potopi na dno. je potrebno Še medu in ga je treba dodali. Če je prava mešani ca, tedaj plava jajce kaka dva prsta ali palca pod vodo in s tem naznanja, da ima voda pravo mero: iz lega se dobi pravu medica. Če plava jajce štiri prste /><>d vodo. bo medica zelo šibka in prav nič sladka. Ako se drži jajce na površini, tako da moli nad njo v velikosti g rosa. se pričakuje najboljši požirek medice. Jajce jut mora biti čis to mlado, sicer bo preizkušnja .varljiva in popolnoma napačna.Tako preizkušena medena voda se prelije v bakrene kotle in dobro prekuha; ves čas mora vreli, /oda treba je kakor pri varjenju piva dolivali, da neprekipi. Pod kotlom kurijo les češnje- vim lesom, ki ga krnel močno upošteva, misleč, da medica ne bi bila dobra, če bi uporabljal drug les. Ko se je v kotlu vse prekuhalo in ostalo le za štiri prste vsebine, se prelije, da nekoliko ohladiti in precediti skozi platnen prt, da postane lepo svetlo, čis to in prozorno; nato spravijo medico v sode. Nekateri odlože precejevanje dotlej, da 98 ORIS PREHRAME V PRVI POLOMCI IH STOLETJA VI ŠKOFJELOŠKEM medica zavre in vzkipi, večina pa opravi to prej. Sode dado v toplo sobo k peči. V nekaj dneh začne vsebina sat/ta od sebe delovali, vreli in čistili se. Medtem je treba vedno dolivali, da je sod vedno poln in da lahko izločuje nesnago. Ko nehajo izloče vali, se spravijo sodi v klet. Tedaj lahko uživaš dobro in ljubko sladko pijačo, ki je na jeziku prijetno rezna. čeprav ni drugega kot voda in med hrez kvasa in brez hmel ja. Medica ima lepo in čisto zlato barvo in se drži vse leto, če je dobro kuhana. \' moči ji nobeno vino ni enako, zalo tudi brž odpravi pivce ter jih dobro okajene pošlje do mov ... Najdejo pa se včasih slabi, dobička željni kmetje, ki dodajo, kadar kuhajo medico, neki plevel (Kranjci mu pravijo Ijulka): od tega postanejo pivci tako divji in besni, kakor da so pili najmočnejšo medico. Čeprav je najslabša in najšibkejša ... Kmečka medica je mnogo prijetnejša pijača kakor slaščicarjeva, ki ima okus po dišavah levje bolj podobna zdravilu kakor namizni pijači ...«M- Poleg tega so pili še mleko, tako sladko kot kislo, pa tudi pinjenec ali matudo (tekočino, ki se odloči od smetane pri izdelavi masla) in sirotko (tekočina, ki os tane po izdelavi sira). Okrog 1_()() so se kranjski meščani seznanili s kavo, čajem in čokolado.1^ Pitje kave, čaja in čokolade v Valvasorjevi Slavi odsvetuje doktor Frančišek de Coppins, češ da kava dela iz mož babe, saj 'žveplo, ki tiči kakor pri tobaku in čaju v tem sade žu, polagoma izsuši moško seme. da ni poslej več sposobno oploditi človeškega polja A^ Pogostejši kot pravi čaj so bili prevretki iz. raznoraznih zelišč, s pomočjo katerih so zdravili vse bolezni, od mišerbasa (zlatenice) do kuge. Na Loškem .so se iz 1'). sto letja ohranile ljudske medicinske bukve, večina jih je. kot sporočajo naslovnice, prepis Bukev za vse potrebe tega gmein Folka Pavleta Lipica iz. leta l-!)^. ki so se izgubile. Iz. 18. stoletja so se ohranile Bedizin dohtarske bukve u teh visokih plani nah u iiuo/raiuim Kraiuskim iz 1720leta. Prepisi I.ipičevih bukev iz 19. stoletja nam podajajo informacije o zdravilstvu, ki se pri pripravi napitkov, tinktur in drugih pripravkov za raznotere bolezni, od kuge in zobobola. do afrodiziakov, digestivov, pripravkov za spodbujanje splava in nenazadnje zdravil zoper žalost in melanholi jo, dotika tudi kulinarične umetnosti. Kot zdravilo in v hudem mrazu so pili lipov, bezgov in borovničev čaj Predvsem v zdravilne namene se je do 19. stoletja uživalo tudi žganje. Zdravilske bukve navaja pripravo cimetove tinkture, ki naj bi bila dobra za slab iuu bolan želoc in premočno menstruacijo: »Vzemi en fraki prav budga žganja iuu pol lota ~2. str. 15-48. • P. Blaznik: Škofja Loka in loško gospostvo 1973-1X13).. Škofja Loka 19"\3. »J. Bogataj: Sto srečanj z dediščino na Slovenskem. Ljubljana 1992. • M. Dolenc: Ljudske medicinske knjige i/ okolice Škofje Loke. LR XX. Škofja Luka 1973, str 69 81 • M. Dolenc: Okolica Škofje Loke - pomembno središče ljudskih medicinskih bukev. LR XXII. Škofja Luka 1975. sir. 123-134. • V! Dolenc: Nove Ijudskomedicinske bukvi.- / Gorenjske in Notranjske. LR 25, Škofja Loka 1978. str. 140-149. • I*. Fister. Spremembe v prostorski organizaciji kmečkega stanovanjskega poslopja na osrednjem Gorenjskem med srednjim vekom in barokom. Traditiones. j. Ljubljana 19"71. • X. Loster. /cA; iza samostanskih zidina. Zagreb 1982. »Gospodarska m družbena zgodovina Slovencev: Zgodovina agrarnih panog. Ljubljana, sir 251—300, • A. Grum: Slovenske narodne jedi'. Ljubljana 1966. • P. Hafner: Ta dobra stara kuha. Ljubljana 1982. • P. Hafner. Stare loške gostilne v zgodovinskem mestnem jedru. LR 30, Škofja Loka 1983. • J. Jamar-I.egaiova. Krvava rihta. LR32. Škofja Loka 1985. str. 249-301. • Katalog o prehrani v Muzeju Škofja Loka. • B. Korošec: Kositrni vre loškega kovaškega ceha iz 1708. /M 23. škofja Loka 1976. str. 51-55 • F. Kos: Doneski k zgodovini Škofje loke in njenega okraja. Ljubljana 189). • B. Kuhar: Kuhinja v baroku i I 7. :>: 18 stoletje}. I'ui| 1988. • I). Kunaver: Doberdan kruh: Kruli v slovenskem ljudskem izročilu. Ljubljana 1991. • \. Kmet: Praznično leto Slovencev: Starosvetne šege in navade od poniknil do zime. I. Ljubljana 1989. • G. Makarovič: Kuhinjska oprema, kuhinje, kuharice in prehrana v XV 11 stoletju na Slovenskem. Glasnik Etnografskog muzeja Beograd, 50. Beograd 1986 • M. Monianari: Lakota in izobilje Ljubljana 1998. • L Norman: Čokolada. Vodnik za ljubitelje čokolade. Ljubljana 1993. • V. Novak: /'/vh/mia. slovenska ljudska kultura. Ljubljana 1963, str. 158-174. • A Ramovš' Kamnite stopce v Dolenji vasi. LR3I. Škofja Loka 1984, str. 72—76. • M. Slabe: Loška slikana meščanska keramika. LR \XI\. Škofja Loka 1977. str. 55-58. • M. Sterle: Mali kruhek na Loškem. LR28, škofja Loka 1981, str. 245-262. 100 ORIS PREHRANE 1 PRVI POLOMU W. STOLETJA XA ŠKOFJELOŠKEM • M. Sterle: Prehrana na Loškem LR34. skolja Loka 1987, str. 105-159. • Škofjeloški pasijon: preproste fonetična transkripcija sprevodom neslovenskih delov besedila. Ljubljana 1987 • F Stukl: Knjiga hiš v Škofji Loki lil Ljubljana-Škofja Loka 19%. • V. Valenčič: Kulturne rastline. Vrtnarstvo. Vinogradništvo. Sadjarstvo, Gospodarska in drtižbena zgodov ina Slovencev: Zgodovina agrarnih panog. Ljubljana, str. 251-300. •I V. Valvasor: Slava Vojvodine kranjske: Izbrana poglavja. Ljubljana 1984. • V. Vodnik: Kuharske bukve. Ljubljana 1799- •L Žontar, Trgovska računica loškega veletrgovca Iranca Oblaka-\\'olkenspcrga i/ leta Id--. LR 7. Skofja Loka 1960, str. 88-94. • M. Žvanut: Od viteza do gospoda. Ljubljana 19SI. Opombe V prispevku navajam iz J. V. Valvasor: Slava Vojvodine kranjske: Izbrana poglavja. Ljubljana P)St (od tod citirano Valvasor). -P. Hla/nik. Stare prometne povezave med Škofjo Loko in 1'reisingom. Loški razgledi. 15. Skofja l.oka 1961. str. i9-55. I' Blaznik, Srednjeveški urbarji za Slovenijo: Urbarji freisinške škojije, Ljubljana 1963 (od tod citirano Hla/nik. 196.3). P. Hla/nik. Odmev velikega tolminskega punta n.i tleh loškega gospostva. Loški razgledi. 10, Skofja Loka 196.3, str. 84-96. P Hla/nik. I/ Življenja loškega plemstva v 17, stoletju. Loški razgledi. I-. Skofja l.oka 1970. P Hla/nik. slovenščina v arhivalijah frcisinškega loškega gospostva. Loški razgledi. 18. Skofja Loka ITI. str. 7-1-79. P. Hla/nik. Zgodovinski razvoj livisinškega loškega gospostva. Loški razgledi. 19. \l)~2. str, 15-48. P. Hla/nik. Skofja Loka in loško gospostvo (973-1803), skolja Loka 1973 (od tod citirano Hla/nik. 1973). T kos. Doneski k zgodovini Škofje Loke in njenega okraja, Ljubljana 1894 (od tod citirano Kos). 'Plim. Hla/nik. 1963, p. 11«, sPrim. M. Montanari. Lakota in izobilje. Ljubljana 1998 tod tod citirano Montanari), str. 111—121. 'Prim. Hla/nik. 1963. str. 103. •Prim. Hla/nik. 1973. str. 326. "Makarov ič. str. 57, Jedilnik oskrbovancev loškega špitala nam ni poznan, gotovo pa se ni bistveno razlikoval od jedilnika v ljubljanskem špitalu. katerega nam po Vrhoven podaja Makarovič. Prim. Makarovič. str. 58—59. i T. Hafner. Ta dobra stara kuha, Ljubljana 1882 (od tod citirano Hafner, 1982), str. 62-64. Prim. M. sterle. Mali kruhek na Loškem. Loški razgledi. 2>S. Skofja l.oka 1981, str. 245-262. -Prim. Hla/nik. 1973, str. 279. 'Makarovič. str. 65. ''Makarovič. str. (>5. "Hla/nik. 1973, str. 277. Prim. P. Hafner, Stare loške gostilne v zgodovinskem mestnem jedru. Loški razgledi 30, Skofja Loka 1983, str. 102-131. ''Montanari, str. 171. M Mal. Sunil Ljubljana in njeni ljudje Ljubljana 1957. Valvasor, str. 63. 'Prim. M. Dolenc. Ljudsko medicinske knjige i/ okolice škofje Loke. Loški razgledi. Skofja l.oka 1973, str 69-81. -'Prim. M. Dolenc. Okolica Škofje Loke - pomembno središče ljudskih medicinskih bukev, loški razgle di. Skolja Loka 1975, str. 123-13 t. "Valvasor, str I 16, 101 LUŠKI RAZCLF.ni «> - Blaznik. 1973. str. 279. -'Valvasor, str. 1 l-. -'Blaznik. 1963. sir. 121. -1 Prim. Sterle. 1987, str lil -""Valvasor, str [21. »Sterle. 1987. str Ul. -"Iz kataloga Loškega muzeja. '"Prim. Blaznik, 1963. "Valvasor, str. 118-119- "Valvasor, sir. [79, 182. '•* Dnevnik Jerneja Gašperina. V: Katalog Loškega muzeja. "Prim. Kuhar, str. K). 'Prim. Makarovič. str. 59 "Prim. Makarovič, str. "59. *"I/. kataloga Loškega muzeja. -Prim. Valvasor, sir. [79. Prim M. Sterle. Prehrana na Loškem. Loški razgledi, Škofja Loka 1987 (od tod citirano Sterle, 1987), str. I Ki-1 i«. "'Prim, \. Kuvet: Praznično leto Slovencev: Starosvetne šege in navade od pomladi do tirne, 1. Ljubljana 1989, str. 85. '•Blaznik, 1973, str. 277. '-Prim F. Štukl, Knjiga hiš v Škojji loki m, Ljubljana-Škofja Loka 1996, sir. I IS-116. "Valvasor, str. 179-180. "Prim. J. Mal. Stara Ljubljana in njeni ljudje, Ljubljana 1957, str. d t. "Sterle, 1987. str. L06. "•Prim. F. Koblar. Moj obračun, Ljubljana 1976, str. 26, 2~ (citirano po Makaroviču). '"Makarovič, str. 64-65. •"Prim. F. Štukl, Inventar škofjeloškega gradu iz leta 1315. Loški razgledi XV. Škofja Loka 1964. str, 208. "Prim. Blaznik. 19~3. str. 167. '"Makarovič. str 55. 1 Makarovič. str. 43-50. -Kuhar. str. 5. 'Prim. F. Štukl, Knjiga hiš v fkoffi loki 1J, škofja Loka 1984. "Prim. P. Štukl. I.oška meščanska arhitektura s posebnim ozirom na leseno gradivo in razmišljanje o njej. Loški razgledi 26. škofja Loka 1979. str. 56. "Prim. V. Vodnik. Kuharske bukve, Ljubljana 1799, "Prim. Makarovič, str. 50—53. '"Prim. Kuhar. str. 12. "Prim Novak. Prehrana. Slovenska ljudska kultura. Ljubljana 1963, str. Ki2 "Prim. P. lister. Spremembe v prostorski organizaciji kmečkega stanovanjskega poslopja na osrednjem • Gorenjskem med srednjim vekom in barokom, Traditiones, 3. Ljubljana 1974. str. 120. "Prim. A. Haš. Hišna oprema svobodnikov na Kranjskem v P. in IS. stoletju, SI! 6—7, Ljubljana 1976, str. 122-121. "' Makarovič, str. 51 ••-Prim. Sterle, P)S^. str. I Ki. "Makarovič. str. 52. 54—55. "I lafner. str 2 f-25. "Prim. Sterle. 1987, str. I 14. »Prim. J V. Valvasor, str. 64. "Prim Blaznik. 1973, str. 20S. ""Prim. Blaznik. 1963, str. 120. "Npr. v Žabnici, prim. V. Valenčič, str. 251-2^2. \L Montanari. Lakota in izobilje: Zgodovina prehranjevanja v Evropi, Ljubljana 1998 (od lod citirano Monlanari). str 137. 102 ORIS PKEHKASE V PR\1 POLOVICI /.S' STOLETJA .VI SKuillK>\KIM ' Valvasor, str is. '- Prim. Montanari. str. 138—139, Prim. Kuhar. sir. i 1 • l.eia 1638 se omenjajo ajdovi /ganci v ok\ iru jedilnika oskrbovancev ljubljanskega špitala. Prim I Vrhovec. Meščanski špilal. Letopis Matice slovenske za leto 1898, Ljubljana 1S1)S. sir. 60-6-t. : Prim. Montanari, sir l ti. Valvasor, sir. 6 i. ~ Valvasor, sir. 6 t. " Prim. Montari, sir. lil. '"P. Blaznik. Slovenščina \ arhivalijah helsinškega loškega gospostva. Loški razgledi XVIII. Škofja Loka pri. sir. ~i-_9. "'Valvasor, sir. I lš-| 16. 1 \ alvasor. sir. (rs. 1'nm.. 1 lafher. str. 2S0 • Prim. Kuhar. sir. I 2- IS •Prim. \l. Merle. Mali kruhek na Loškem. Loški razgledi 28, Škofja Loka 1981. sir. 245-262. Prim. V. Novak, Prehrana. Slovenska ljudska kultura, Ljubljana 1963, str. 168. "'Prim. 1 lafher, str. 73. Prim Blaznik. 1973, sir. 120. \ alvasor. sir. 65 " I lalner. str. 97. \ ah asor. sir. 65, 'P. Blaznik. I/ življenja loškega plemstva \ I-, stoletju, Loški razgledi XVII. Škofja Loka 1970. -Prim. F. Štukl. Knjiga hiš v Škojji Loki fll. Ljubljana-Škofja Loka 1996. str. 115-116. Blaznik. 19"73. sir. 271). "•'Prim. J. Bogataj. Sto srečanj z dediščino na Slovenskem, Ljubljana 1992, str. 119. * Vab as( >r. sir 65-66 Prim. Valenčič. sir. 25l-2-2. Prim. P Blaznik. stari' prometne povezave med Škofjo Loko in Freisingom. Loški razgledi XV. škofja Loka 1961, sir. il)-5S; Kos. sir. 169. J. Žontar. Trgovska računica loškega veletrgovca Franca oblaka - \\ olkensperga i/ leia l(> . sir. 88-9-t: M. Žvanut. Od viteza do gospoda, Ljubljana 1994. str. 179. - Blaznik. 1963. str. 121. Blaznik. 1963. sir 121 Kos, 189-1. str.289. i"' Prim. M Slerle. Prehrana na Loškem. Laški razgledi34. Škofja Loka 1987 (od tod citirano Sterle. I9S-). str 106. Blaznik. 1963. str. 121 ' Prim. Makaro\ ič. sir. 61. 'Prim. Blaznik. 1963, str. [07; Blaznik, 1973. sir. 175. ""Prim. V. Novak, Prehrana. Slovenska ljudska kultura, Ljubljana 1963, str. 172. • Blaznik.1963, str. 122 ' Blaznik. 1973, sir. 324. \ alvasor. str. 83. Kos. str. 169. 1 Prim. Montanari. str. 107-1 1 |. '" Prim. Valenčič, sir. 251—271; in Valvasor, str. 65; '- \ ah asor. str. 65. Blaznik. 1963. str. 121. 1' Prim. Montanari. str. 81. Prim Žontar. str 88-9-t; Žvanut. str l-1). 1 Prim. P. Blaznik. ()dme\ velikega tolminskega punta na tleh loškega gospostva. Loški razglediX. Škofja Loka 1963. sir. 84-96. "Prim. Montanari. str. IS-*—1S8, 103 LOŠKI RAZGLED! 46 ""Prim. Žoniar. str. 88-94. "'Prim. Valenčič, str. 2šl-2-2 - Blaznik, 1963. str. 123, i'1 Valvasor, str. 83—84. '"Valvasor, sir. 85. i* Blaznik, 1963, str. 121. ••'lila/nik. 1903. str. 1 10. '•"Prim. P. likiznik. Stare prometne povezave med Skorjo Loko in Freisingom, Loški razgledi XV, Škotja Loka 1961, str. 49-55. '»Blaznik, 1973, str. 336. 397. '"Prim. Valvasor, str. 12. '-•"Prim. M. Dolenc Ljudske medicinske knjige iz okolice Škofje Loke. Loški razgledi XX. škotja Loka 19-3, str. 69-81. '»Prim. Blaznik, 1963, str. 1 J«) \ alvasor. str. 64. "' Blaznik. 1973. str. 392. "-Valvasor, str. 83-84. I Mal. Stara Ljubljana in njeni ljudje, Ljubljana 1957. Y svoji noveli K mini rihta omenja leta P13 pit je kave in čokoladne preslice Legatova (prim. J. Jamar - Legat, Krvava rihta. Loški razgledi 52, škotja Loka 1983. str. 249-3011 Če lahko še verjamemo prvemu, se zdi dru.no neverjetno, saj so vse do 19. stoletja, ko je nizozemski kemik Van Ilouten izločil iz kakavovih zrn kakavovo maslo. Šele s tem so postala kakavova zrna topljiva in pričeli so jih dodajati sladicam Prim. J. Norman: Čokolada. Vodnik za ljubitelje čokoladi: Ljubljana 1993. str. 11-12. [u Valvasor, str. 6.3. !1 Prim. M. Dolenc. Ljudske medicinske knjige iz okolice škofje Loke. Loški razgledi20, Škotja Loka 1973. str. 69-81, 104