IDEJE IZ RAZREDA Didaktični pripomočki Individualizirano opismenjevanje in učinkoviti  didaktični pripomočki Katarina Stegenšek, OŠ Koper Personalised Literacy and Effective Didactic Tools IZVLEČEK: V prispevku je opisan primer individualiziranega opismenjevanja z različnimi in učinkovitimi didaktičnimi pripomočki, ki je bil izveden v 1. razredu osnovne šole. Učenci so najprej spoznali način obravnave velikih tiskanih črk, nato so lahko sami soustvarjali svojo individualno pot opismenjevanja. Ta pot je sočasno vključevala glasovne vaje, pisanje in branje besedil z velikimi in malimi tiskanimi črkami.  | 2 | 2023 | RAZREDNI POUK | 49 IDEJE IZ RAZREDA S takim pristopom je otrokom prikazano pomoč najrazličnejša besedila, npr. nakupovalni listek, razglednica, recept, navodila za igro, napisi in branje kot privlačna dejavnost. Postali navodila zapisana v okolju itd. so bolj motivirani, kar je pripomoglo pri • V pouk opismenjevanja morajo biti vključene vse usvajanju bralne tehnike. Z ustrezno komunikacijske dejavnosti: govorjenje, pisanje, podano vrstniško in učiteljevo povratno poslušanje in branje. informacijo je znanje postalo bolj • Pouk opismenjevanja mora spodbujati učence k branju in pisanju vseh vrst besedil, umetnostnih in kakovostno. neumetnostnih. Ključne besede: opismenjevanje, branje, Celostni pouk zahteva za opismenjevanje spodbudno individualizacija, formativno spremljanje, vrstniška povratna informacija učno okolje in ustrezno organizacijo pouka (Pečjak, 2009). V začetku šolskega leta sem z učenci uvedla Abstract: This paper describes developing individualised literacy with different and effective vsakodnevno jutranje branje. V začetku smo imeli didactic tools implemented in the first grade of skupno branje različnih besedil v jutranjem krogu. primary school. First, the pupils were introduced to Učenci so sami izbirali besedila za branje (slikanice, the treatment of capital letters and were then able to pesmi, slikopisi, neumetnostna besedila – opisi živali, co-create their individual literacy path. This pathway dogodkov, pojavov …). Prinašali so tudi svoje najljubše simultaneously included vocal exercises, writing and knjige od doma. Kasneje, ko so pričeli že sami brati, pa reading upper- and lower-case texts. smo izmenično s skupnim branjem, uvedli 10-minutno This approach shows children reading as an engaging individualno branje ali branje učencev v parih. V učilnici activity. They became more motivated, which helped je tudi kotiček, v katerem so različne slikanice in druge them to acquire reading techniques. With appropriate peer and teacher feedback, the quality of knowledge otroške knjige, bralni listi, enciklopedije, otroške revije, has improved. revije z ugankami in križankami. Učenci jih lahko prebirajo med odmori, ko končajo dejavnost pri pouku, v Keywords: literacy, reading, individualisation, formative monitoring, peer feedback jutranjem varstvu ali podaljšanem bivanju. Velike tiskane črke so se učili samostojno, po v naprej določenih korakih in kriterijih uspešnosti. Na ta način Individualizirano opismenjevanje sem bila lahko v pomoč tistim, ki so mojo pomoč potrebovali, lažje sem spremljala učenčev napredek, Razvoj pismenosti je proces, ki se prične že pred usmerjala sem jih in spodbujala ter s sprotno povratno vstopom otroka v osnovno šolo. V svojem okolju se informacijo usmerjala k izboljšavam in napredku. srečuje z različnimi vzorci branja in pisanja, s katerimi spoznava svet, hkrati pa mu omogoča socialni odnos Učencem so ves čas na razpolago bele tablice in z odraslimi. Z začetkom formalnega šolanja vstopi flomastri ter magnetne črke, abeceda z velikimi in v proces opismenjevanja, ki je osrednji proces v malimi tiskanimi črkami, stavnica, sličice ter drug izobraževanju v prvem vzgojno-izobraževalnem didaktični material, ki so ga lahko uporabljali glede na obdobju (Pečjak, 2009). V učnem načrtu za slovenščino potrebo in interes. (2018) je poudarek na postopnem, sistematičnem in Z naštetimi dejavnostmi sem jim želela približati branje individualiziranem opismenjevanju, saj imajo otroci na in pisanje, branje pa prikazati kot nekaj lepega in tudi začetku šolanja različno razvite predopismenjevalne uporabnega. zmožnosti ter različno predznanje branja in pisanja. Vsak otrok gre skozi proces opismenjevanja po načrtovanih, urejenih in premišljenih dejavnostih, vendar v svojem tempu in glede na predznanje. O branju K razvoju pismenosti učencev do stopnje funkcionalne S. Pečjak (Pečjak, 2009, str. 123) navaja, da do bralne pismenosti vodi celostni pouk. Načela celostnega pouka pismenosti vodijo tri stopnje: so (Pečjak, 2009): • najnižja je stopnja avtomatizirane bralne tehnike, • V pouk opismenjevanja je treba vključiti vsebine, ki • sledi stopnja branja z razumevanjem, so učencem blizu in izhajajo iz njegovega resničnega življenja. Pri učenju opismenjevanja naj bodo v • najvišja je stopnja fleksibilnega branja. 50 | RAZREDNI POUK | 2023 | 2 | IDEJE IZ RAZREDA Vse stopnje se medsebojno povezujejo, saj lahko učenec • aktivacija predbranja ob usvajanju bralne tehnike z različnim bralnim • delo v homogenih skupinah gradivom razvija razumevanje prebranega. Bralno pismen človek je tisti, »ki bere tekoče, razume a) Pred branjem prebrano in je sposoben informacije, dobljene z branjem, Pred predstavljenim učnim sklopom so učenci spoznali uporabljati pri reševanju učnih in življenjskih težav ter nekaj velikih tiskanih črk, in sicer I, A, N, T, M, E, J, V, za osebno rast.« (Pečjak in Gradišar, 2012, str. 58). O, K, L. Ob obravnavi posamezne velike tiskane črke V prvem vzgojno-izobraževalnem obdobju je poudarek so bili istočasno seznanjeni tudi z obliko in zapisom na usvajanju bralne tehnike. Ob usvajanju bralne male tiskane črke. Vzporedno z obravnavanjem črk tehnike učenec hkrati razvija tudi razumevanje so spoznali tudi ustrezno tehniko branja, torej kako prebranega z različnim bralnim gradivom. povezati posamezne glasove in črke v besedo. Po lastnih izkušnjah imajo otroci ob vstopu v šolo Po poslušanju različnih vzorčnih primerov branja različno predznanje, med njimi so velike razlike. učencev in učiteljice so učenci določili kriterije Nekateri znajo brati že tudi male tiskane črke, drugi uspešnosti pri branju (Slika 1). Uspešni bodo, ko bodo: pa še nimajo razvitega fonološkega zavedanja. To je odvisno od otrokove starosti (kronološke in mentalne), • poznali črke, spodbudnega domačega okolja in odnosa do branja. • vezali dva ali več glasov/črk v besedo, • vezali zloge v besedo,  Izbira in priprava didaktičnih pripomočkov Namen uporabe didaktičnih pripomočkov je povečati dejavnost in samostojnost učencev, uporaba jih spodbuja k medvrstniškemu sodelovanju in komunikaciji. O ustrezni izbiri didaktičnih pripomočkov razmišljam že pri načrtovanju vsebin in zastavljenih ciljih. Ti morajo biti uporabni in učinkoviti za učence z različnim predznanjem ter prilagojeni njihovim sposobnostim. Navodila in pravila za uporabo določenega didaktičnega pripomočka morajo biti jasna, enostavna ter kratka. Občasno ponudim tudi didaktične pripomočke brez posebnih pravil za uporabo. Takrat si učenci sami izmislijo pravila igre. Didaktične pripomočke v večini pripravim in izdelam sama, veliko idej dobim tudi od drugih kolegov in na različnih spletnih straneh ter socialnih omrežij. Pri pripravi določenega didaktičnega pripomočka razmišljam tudi o njegovi nadgradnji in uporabnosti pri drugih vsebinah in predmetih. Didaktični pripomočki so učinkoviti, če so za učence zanimivi, zabavni, aktualni ter če z njihovo uporabo lažje razumejo vsebine in dosežejo zastavljeni cilj. Ne nazadnje so učenci z učenjem z didaktičnimi pripomočki bolj motivirani, njihovo učenje pa učinkovitejše. Primer iz prakse se deli: a) pred branjem b) učni sklop: branje Učni sklop branje se deli na: Slika 1: Kriteriji uspešnosti pri branju | 2 | 2023 | RAZREDNI POUK | 51 IDEJE IZ RAZREDA • tekoče brali – prebrali poved in piko na koncu povedi, • razumeli prebrano, • brali za užitek in znanje. Na panoju smo oblikovali pot učenja branja (Slika 2). Učno pot smo predstavili kot pot, ki jo prehodimo do vrha gore. Vsaka točka (markacija) predstavlja korak na poti do cilja. Na tak način so učenci usvajali korake učenja branja ter hkrati s premikanjem svojih podob po poti na vrh gore spremljali svoj napredek pri branju. Slika 3: Aktivacija predznanja Slika 4: Barvni kartončki z besedilom • vijolični kartončki (zelo zahtevna raven): na posameznem kartončku je bila zapisana uganka. Vsi kartončki so bili oblikovani tako, da je bil na eni strani kartončka zapis besede (besedne zveze, povedi, uganke) z velikimi tiskanimi črkami, na drugi strani kartončka pa z malimi tiskanimi črkami. Vsak učenec si je glede na svoje sposobnosti oz. nivo predznanja izbral kartonček ustrezne barve. Zapis na Slika 2: Učna pot branja kartončku je prebral, poiskal ustrezno sličico in se vrnil v krog. b) Učni sklop: branje • Aktivacija predznanja Pred dejavnostjo sem po mizah razporedila različne sličice (Slika 3). Učenci so stopili v krog. Na sredini kroga so bili položeni kartončki različnih barv (Slika 4): • zeleni kartončki (najmanj zahtevna raven): na posameznem kartončku je bila zapisana beseda iz obravnavanih črk, • rumeni kartončki (srednje zahtevna raven): na posameznem kartončku je bila zapisana besedna zveza, • rdeči kartončki (zahtevna raven): na posameznem kartončku je bila zapisana poved, Slika 5: Učenka je dani besedni zvezi priredila sličico 52 | RAZREDNI POUK | 2023 | 2 | IDEJE IZ RAZREDA Nekateri učenci so med dejavnostjo ugotovili, da je bil zapis na kartončku za njih pretežak. Včasih se je zgodilo, da prebranega niso razumeli zaradi skromnega besedišča. Takrat so imeli možnost kartonček zamenjati za lažji zapis, da bi lahko nalogo uspešno opravili. Večina učencev je prebrala oba zapisa – z velikimi in malimi tiskanimi črkami. Vsak učenec je nato v krogu glasno prebral zapis in pokazal sličico. Učenci so drug drugemu podali povratno informacijo o pravilnosti rešitve. Zgodilo se je tudi, da en učenec sličice za zapis, ki ga je imel • samoglasniki. na kartončku, ni našel. Med preverjanjem pravilnosti rešitev je ugotovil, da je za njegov zapis ustrezno sličico izbral nekdo drug, čigar rešitev zato ni bila pravilna. Slika 6: Didaktični pripomočki za najmanj zahtevo raven Skupaj sta nato poiskala še drugo sličico in tako popravila napačno izbiro. • Bralne predloge: učenec sledi puščici. Dva ali tri glasove/črke poveže v zlog oz. besedo. Ko so se učenci na ta način seznanili s kratkimi besedili, so lahko razmišljali o namenu branja. Učenci • Branje s kockami: učenec vrže kocko s so izpostavili, da berejo za znanje kar pomeni, da se iz samoglasniki in kocko z znanimi soglasniki. Po prebranega nekaj naučijo in nekaj novega izvejo. Berejo metu obeh kock kocki združi in prebere zlog. lahko tudi za užitek. Vsi si želijo biti dobri bralci in doseči ta cilj. S pomočjo učne poti branja so ubesedili, kje so posamezniki na poti do cilja in hkrati našteli kriterije uspešnosti. Povedali so, kaj že znajo. Da bodo uspešno prišli do cilja, so izpostavili vsakodnevno branje, potruditi se, vztrajati in ne obupati pri branju ter poiskati pomoč, ko ne gre in je težko. Pomoč pa lahko poiščejo pri starših, sošolcih ali učiteljici. • Delo v homogenih skupinah V nadaljevanju so učenci vadili branje v homogenih skupinah. Učenci so sami presodili, glede na svoje predznanje in ob pomoči učne poti branja, v katero Slika 7: Učenka bere zloge z metanjem kock skupino se bodo vključili. V posamezni skupini so učenci delali v parih, saj so morali drug drugemu podati • Branje zlogov: na kartončkih so zapisani zlogi. povratno informacijo o branju (tehniki branja) glede na Učenec izbere poljuben zlog in ga prebere. Zlogi dane kriterije uspešnosti pri branju. Da sta lahko drug so sestavljeni iz že obravnavanih črk. drugemu uspešno podala povratno informacijo, sta morala branju sošolca slediti, se poslušati, bralec pa je • Bralni bloki – učenec sledi puščicam in prebere moral brati dovolj glasno in razločno. enostavno poved. Vsaka poved je na svojem kartončku  Skupine so bile oblikovane glede na stopnjo zahtevnosti besedil. Za vsako skupino so bili na pladnju pripravljeni različni didaktični pripomočki. Vsak pladenj je bil označen z barvnim kartončkom, na katerem je bil narisan piktogram, ki je učence usmerjal. 1. Na temno zelenem pladnju (najmanj zahtevna raven) so bili didaktični pripomočki, s katerimi je posamezen učenec povezal dve (že obravnavani) črki/glasova v zlog: • Ilustracija svetilnika z zapisanimi samoglasniki na predlogi, črke − soglasniki s stavnice: učenec izbere soglasnik, ga položi levo in nato še desno od samoglasnika na predlogi, oba zloga prebere. Isti soglasnik poveže − prebere z vsemi Slika 8: Bralni bloki − sledi puščicam (prirejeno po Kokot, H. samoglasniki. https://specialka.si) | 2 | 2023 | RAZREDNI POUK | 53 IDEJE IZ RAZREDA 2. Na svetlo zelenem pladnju (srednje zahtevna raven) so bili didaktični pripomočki, s katerimi je posamezen učenec povezal več črk/glasov v besede: Slika 9: Didaktični pripomočki za srednje zahtevno raven • Zlogi – na kartončkih so zapisani zlogi (enako, kot pri prejšnji skupini). Učenec izbere dva (ali Slika 11: Sledi puščicam in preberi poved - bralni bloki več) poljubna zloga, ju prebere vsakega zase, nato zloga združi in ju prebere skupaj. Zlogi so sestavljeni iz vseh črk. 3. Na rumenem pladnju (zahtevna raven) so bili didaktični pripomočki, s katerimi je posamezen • Branje z dodajanjem črk. učenec uril tehniko branja in razumevanje • Vrzi kocko in beri besede: učenca izmenično prebranega: mečeta igralno kocko in prebereta zlog oz. besedo na predlogi, ki je zapisana ob vrženem številu pik. Slika 12: Didaktični pripomočki za srednje zahtevno raven • Vrzi kocko in beri povedi: učenca izmenično Slika 10: Igra vrzi kocko in beri besede (vir: https://educija.si/ didakti%C4%8Dne-igre) mečeta igralno kocko in prebereta poved na predlogi, ki je zapisana ob vrženem številu pik. • Bralni bloki – učenec sledi puščicam in prebere • Bralni bloki: učenec prebere poved na poved. posameznem kartončku. 54 | RAZREDNI POUK | 2023 | 2 | IDEJE IZ RAZREDA • Slikopisi: na kartončkih je zapisana zgodbica 4. Na oranžnem pladnju (zelo zahtevna raven) so bili v obliki slikopisa. Na vsakem kartončku je ena didaktični pripomočki, s katerimi je posamezen poved. učenec uril tehniko branja in razumevanje prebranega. Besedila so bila zahtevnejša: Slika 15: Didaktični pripomočki za zelo zahtevno raven • Vrzi kocko in beri povedi: učenca izmenično mečeta igralno kocko in prebereta poved na  Slika 13: Slikopisi (vir: http://izrednerazmere.splet.arnes.si/ predlogi, ki je zapisana ob vrženem številu pik. files/2020/04/Branje_slikopisi1.pdf, https://www.zmajcek.net/ Povedi so v tem primeru daljše. bukvarna/zaljubljeni-zabec-in-druge-zgodbe-v-slicicah) • Branje s pokrovčki: na kartončku z besedilom • Branje s pokrovčki: na kartončku z besedilom učenec prebere posamezni zapis in ustrezno učenec prebere posamezni zapis in ustrezno sličico na pokrovčku privije na podlago. Učenec sličico, ki je prilepljena na pokrovček, privije na lahko izbira, kako zahtevno besedilo bo bral – podlago. Učenec lahko izbira, kako zahtevno povedi, zapisane z velikimi ali malimi tiskanimi besedilo bo bral – besedne zveze ali povedi, črkami. zapisane z velikimi tiskanimi črkami ali povedi, • Bralni bloki − učenec bere povedi, zapisane z zapisane z malimi tiskanimi črkami. malimi tiskanimi črkami. Vsaka poved je na svojem kartončku. • Poved – slika: v ovojnici so sličice in zapisane povedi. Ista poved je zapisana z velikimi in malimi tiskanimi črkami. Učenec prebere poved in jo priredi ustrezni sličici. • Sledi navodilom: na listih so različne naloge, s katerimi učenci urijo branje z razumevanjem. Po prebrani povedi učenci barvajo, lepijo ali narišejo, odvisno kaj zahteva poved. Učenci lahko izberejo isto nalogo, ki je zapisana z velikimi ali malimi tiskanimi črkami (Sliki 16 in 17). Samovrednotenje, vrstniška povratna informacija in povratna informacija za učitelja Na vsakem pladnju je bila tudi ovojnica z listi, na katerih Slika 14: Branje s pokrovčki so bili v tabeli narisani kriteriji uspešnosti pri branju. | 2 | 2023 | RAZREDNI POUK | 55 IDEJE IZ RAZREDA informacijo, je vsak na svoj listek zapisal svoje ime ter datum, spodaj pa ime sošolca, ki mu bo podal povratno informacijo. Učenca sta v paru drug drugemu podala povratno informacijo o branju (tehniki branja). Glede na podano vrstniško povratno informacijo si je vsak sam, v svoji tabeli, označil uspešnost tako, da je pobarval ali obkrožil ustrezno sličico prsta. Če je pobarval ali obkrožil sličico s palcem obrnjenim navzgor (), pomeni, da določen kriterij uspešno dosega, če je pobarval ali obkrožil sličico s postavljenim palcem vodoravno (), pomeni, da kriterij delno dosega, če pa je pobarval ali obkrožil sličico s palcem obrnjenim navzdol (), pomeni da kriterija še ne dosega. Samovrednotenje je pomembna povratna informacija predvsem za učitelja, da lahko posameznega učenca ustrezno podpre na poti učenja. Učenci so bili pri podajanju povratne informacije natančni, sledili so sličicam in ubesedili uspešnost doseganja posameznega kriterija uspešnosti. V sklepnem delu so si učenci ogledali povratno informacijo sošolca pred enim mesecem ter jo primerjali s povratno informacijo, ki so jo bili deležni v tej uri. Ugotavljali so svoj napredek. Sliki 16 in 17: Sledi navodilom − branje z razumevanjem (vir: https://www.voranc.si/svetovalna-sluzba/specialna- pedagoginja/helena-kokot/ucni-listi) Slika 18: Kriteriji uspešnosti za podajanje vrstniške povratne Slika 19: Napredek pri branju informacije Nekaj učencev je svoje ugotovitve tudi ubesedilo. Kriteriji uspešnosti so se po posameznih skupinah razlikovali glede na težavnost bralnega gradiva. Odvisno Enis je povedal: »Sedaj že poznam vse črke. Znam jih od cilja pri posamezni skupini so bili podani kriteriji povezati, ne črkujem. Besede sem prav prebral, govoril temu prilagojeni. Predno sta si sošolca podala povratno sem glasno in razločno.« 56 | RAZREDNI POUK | 2023 | 2 | IDEJE IZ RAZREDA Veronika je povedala: »Danes sem brala v oranžni Individualizirano opismenjevanje z učinkovitimi skupini. Poznala sem vse črke in jih povezala. Ustavila didaktičnimi pripomočki po načelih formativnega sem se pri piki. Vseh besed nisem prebrala prav. Tekoče spremljanja je po mojih izkušnjah zelo učinkovito. Ta še nisem brala. Nisem razumela, kaj sem prebrala. Brala način poučevanja uporabljam tudi v 2. razredu, pri sem pretiho. Isabel mi je svetovala, da še vadim branje. učenju, pisanju in branju pisanih črk. Ko berem, naj berem bolj na glas.« Učenci so motivirani za učenje, učijo se v svojem tempu, učna pot jim pomaga, da njihovo učenje postane vidno, s kakovostno povratno informacijo vrstnika in učitelja Sklep je znanje bolj kakovostno. Različni, premišljeno in dobro Ta sklop sem v določenih časovnih intervalih večkrat načrtovani didaktični pripomočki pa zadovoljujejo tudi ponovila. Učenci so bili za branje zelo motivirani, saj različne interese in nivoje znanja. so si lahko dejavnosti izbirali glede na predznanje in interes. Učencem so bila ponujena besedila, ki so vsebovala vse črke, ne samo obravnavane. Učenci pri branju le-teh niso imeli težav, saj so vsakodnevno spontano brali besede, besedne zveze in povedi, ki so Viri in literatura bile vključene v vsebine pri drugih predmetih. Učenci Holcar Brunauer, A. idr. (2017). Formativno spremljanje v podporo učenju. so tako imeli priložnost spontanega učenja branja, ob Povratna informacija, 3. del. Zavod RS za šolstvo. tem pa se je pojavila možnost sodelovalnega učenja, Holcar Brunauer, A. idr. (2017). Vključujoča šola. Formativno spremljanje v kar so učenci v največji meri izkoristili. Drug drugemu podporo vsakemu učencu, 2. zvezek. Zavod RS za šolstvo. so pomagali poimenovati črko, jo prebrati in razumeti Holcar Brunauer, A. idr. (2017). Vključujoča šola. Vodenje razreda za dobro določeno besedo, besedno zvezo ali poved. Na ta način klimo in vključenost, 3. zvezek. Zavod RS za šolstvo. so krepili pozitivne medsebojne odnose, doživljali uspeh, Kramarič, M., Kern, M., Pipan, M. (2022). Lili in Bine, Delovni zvezek za opismenjevanje, 1. del. Založba Rokus Klett. si krepili samozavest, razvijali različne veščine, kot so: empatijo, poiskati in nuditi pomoč, sprejeti, da nekaj še Novak, L. idr. (2018). Formativno spremljanje na razredni stopnji: priročnik za učitelje. Zavod RS za šolstvo. ne znam, dati vse od sebe in vztrajati itd. Novak, N. idr. (2022). Postopno, sistematično in individualizirano Pri podajanju povratne informacije so čutili opismenjevanje in razvijanje bralne pismenosti. Zavod RS za šolstvo. https://www.zrss.si/pdf/Postopno_sistematicno_in_individualizirano_ odgovornost, saj so želeli podati pravično povratno opismenjevanje_in_razvijanje_bralne_pismenosti.pdf informacijo, ki naj bi bila spodbudna in dobronamerna. Pečjak, S. (2009). Z igro razvijamo komunikacijske sposobnosti učencev. Na ta način pomagajo drug drugemu uvideti šibka Zavod RS za šolstvo. področja in drug drugega usmerjati k izboljšavi. Ker Pečjak, S. in Gradišar, A. (2012). Bralne učne strategije. Zavod RS za se samovrednotenja in podajanja ustrezne povratne šolstvo. informacije še učijo, je občasno pri določenih učencih ta Program osnovna šola. Učni načrt. Slovenščina. (2018). Zavod RS za neustrezna, saj je podana prijatelju in zato subjektivna. šolstvo. https://www.gov.si/assets/ministrstva/MIZS/Dokumenti/ Osnovna-sola/Ucni-nacrti/obvezni/UN_slovenscina.pdf Učitelju pa učenčevo samovrednotenje ter vrstniška povratna informacija pomagata pri nadaljnjih Prosen, P. (2013). Razredni učitelji o uporabi didaktičnih materialov pri matematiki in slovenščini [Diplomsko delo]. Pedagoška fakulteta. http:// odločitvah poučevanja. pefprints.pef.uni-lj.si/1907/1/Diplomsko_delo_Petra_Prosen_2013.pdf | 2 | 2023 | RAZREDNI POUK | 57