^DIDAKTIČNI iZZiVi Marijana Klemenčič Glavica, Gimnazija Bežigrad KO SE SREČATA REALNI IN VIRTUALNI SVET ^ Članek predstavlja primer učenja na daljavo s pomočjo Mojega učenja v eListovniku (Mahari). Predstavljen je konkreten primer učenja na daljavo ob podpori predpripravljnih gradiv Jazon in učiteljevih navodil za delo v Mahari. Analiza dela Kako je sploh potekalo delo dijaka/učenca, ki je neko določeno temo obravnaval samostojno? Vsak najprej pomisli, da lahko dijaki/učenci sedaj snov obravnavajo sami in da učitelja sploh ne potrebujejo več. To ne drži in še dolgo časa ne bo! Učitelj je še vedno nujno potreben, saj dijakovo/učenčevo delo sproti spremlja, vrednoti, komentira, ga usmerja in mu pomaga, če ne najde poti naprej. Z njim se lahko tudi poveže in mu določene vsebine razloži (povezava teče po navadi preko videokonference Skype). V nadaljevanju bom predstavila, kako je potekalo delo z dijaki/učenci na daljavo. flmarçanp Marijana Klemenčli Glavica : Vsebina osebe Jazon - Športniki na daljavo Q. BIBLIJA Sledi navodilom na portalu Jazon - športniki na daljavo, na povezavi IrttpHslovenscina-jazon.splet.arnes.si'files/2015/01/Biblija.pdf V svojem e-Listovniku. v razdelku Moje učenje jza vsako poglavje imaš na levi strani tabele zapisano, kam kaj vpisuj) dopolnjuj spodnje zahteve Zahteve za obravnavo najdeš tudi v nadaljevanju: 2. CILJI: Označi, katere od navedenih ciljev bi rad dosegel in so zate nedosegljivi. Svoje cilje označi v priloženi datoteki in jo oddaj med dokaze. 3. STRATEGIJE: Razmisli in v e-Listovnik zapiši odgovore na je zastavljene cilje? m pomagal? I Skupine I Odjava Starojudovska književnost Q PSALM 130 (129), PROŠNJA IZ GLOBINE V Q PRILIKA O IZGUBLJENEM SINU > Sledi navodilom na portalu Jazon - športniki na daljavo, na Sledi navodilom na portalu Jazon - športniki na daljavo, na jazon.splet.arnes.si'files."2015"01 /Biblija Prilika-o-izgubljenem-sinu.pdf poglavje imaš na levi strani tabele zapisano, kam kaj vpisuj), dopolnjuj spodnje zahteve. dopolnjuj spodnje zahteve. V dani enoti boš spoznal Psalm 130 (129). Prošnja iz globine. Obravnavano temo najdeš tudi na spletni povezavi i-učbenika. Zahteve za obravnavo najdeš tudi v nadaljevanju: 1. PREDZNANJE: Kaj že veš o Bibliji oziroma Svetem pismu? Miselni vzorec fotografiraj, izdelek oddaj v rubriko Predznanje. 2. CILJI: Označi, katere od navedenih ciljev bi rad dosegel in se boš zanje potrudil, katere malo manj in za katere meniš, da so zate nedosegljivi. Svoje cilje označi v priloženi datoteki in jo oddaj med dokaze. oddaj med dokaze. 3. STRATEGIJE: Razmisli in v e-Listovnik zapiši odgovore ni Zahteve za obravnavo najdeš tudi v nadaljevanju: ". PREDZNANJE: Kaj že veš o Bibliji oziroma Svetem pismu? Miselni vzorec fotografiraj, izdelek oddaj v rubriko Predznanje. 2. CILJI: Označi, katere od 1. Kako bom dosegel zastavljene cilje? 2. Kdo mi bo pri tem pomagal? 3. Ali poznam učinkovite strategije učenja -judovska književnost ima več poimenovanj, k >ži, kako je sestavljena Biblija in ■j. katere so poglavitne književ Reši naloge na povezavah https:»eucbeniki.s».siir2450/indei6.html Dokaze o rešenih nalogah fotografiraj in jih oddaj v razdelek Dokazi. 5. SAMOEVALVACIJA: V e-Listovniku dopolni povedi: a) Ko sem se učil, sem se naučilfs poznal_ b> Moje znanje in izdelek dokazujeta, da znam in razumem 1. Kako bom d 2. Kdo mi bo p 3. Ali poznam ciljev bi rad doseçel in ■ malo manj in za katere meniš, da :i|je označi v priloženi datoteki in jc v e-Listovnik zapiši odgovore 'I zastavljene cijje? strategije učenja 4. DOKAZI: Odgovori na vprašanja. Pri tem si pomagaj tudi s priloženim gradivom. Dokaze oddaj v wordovi datoteki v Moje učenje - Dokazi: - povzemi priliko in označi literarne osebe: - razloži, kaj je prilika in kdo jih je govoril ter kje so zapisane: - pojasni, kaj pomeni beseda evangelij in koliko evangelijev nelji. zakaj je oče odpustil grešne Reši tudi naloge na povezavi https:/feucbeniki.sio.SL'slo1i2450|inde«4 html. Dokaze o rešenih nalogah fotografiraj oziroma jih oddaj v razdelek Dokazi. 5. SAMOEVALVACIJA: V e-Listovniku dopolni povedi: a) Ko sem se učil, sem se naučitspoznal_ b) Moje znanje in izdelek dokazujeta, da znam in razumem c) Iz nalog je razvidno, da sem v pripravo vložil veliko truda. > Pripete d ^ Slika 1: Pripravljeno gradivo 42 SLOVENŠČINA V ŠOLI, 2017 XX. letnik, številka 2 1. Dijaki/Učenci so vstopili v okolje Mahara preko portala www.sio.si, kjer so si ustvarili uporabniški račun; z njim so se vpisali tudi v eListovnik. Sama sem jim že pred tem pripravila gradivo in navodila za delo ter jih povabila v zanje pripravljeno skupino. 2. Dijaki/Učenci so odprli spletno povezavo http://jazon.zrss.si/, kjer so med učnimi gradivi poiskali predmet SLOVENŠČINA in temo, ki so jo obravnavali - tam najdemo pripravljena navodila s temo in cilji, ki jih morajo poznati po obravnavi. ^ Slika 2: Portal Jazon Slika 3: Dostop do gradiv 3. V eListovniku v meniju Moje učenje so dijaki/učenci ustvarili novi pogled, ki so ga delili z mano. Pri tem naj poudarim, da Moje učenje omogoča vse faze formativnega spremljanja pouka (predznanje, postavljanje ciljev, strategije, dokazi, samoevalvacija). Dijak/učenec sledi navodilom in jih zapisuje po vrsti v Moje učenje - zanj je delo lažje, kot če bi ustvarjal vedno znova novo wordovo datoteko in jo oddajal v spletno učilnico ali v nek drug oblak. Marijana Klemenčič Glavica KO SE SREČATA REALNI IN VIRTUALNI SVET 43 Uredi učenje Splošno 1 Predznanje 2 Postavljanje ciljev 3 Strategija 4 Dokazi 5 Samoevalvacija -Splošno- Ime * Sta roju*} ovska književnost Oprs Kij učne besede Prikazi maje ključne besede Vpisrte fcljtore besede etemens. ločene z vejico. Element, označeni s kijucno besedo' profile', točo prikazani m st Me najdem d Dovoli komentarje ADowconnrerns on yoiir leammg. D Shrani ■ Prek lici Slika 4: Moje učenje v eListovniku Slika 5: Pogled dijakinje v Mojem učenju Potem ko so pogled delili z mano, so dobili komentar, v katerem sem jih spodbujala, da bi delo opravili še bolje, jih pohvalila, če je kakšna vsebina bila zelo dobro narejena in obravnavana, pa tudi zapisala, če česa niso opravili, kot sem pričakovala. 44 SLOVENŠČINA V ŠOLI, 2017 XX. letnik, številka 2 Povratna informacija H Marijana KJemenčic Gtevica-23.april2017,18:11 Sara, odlično si opravila svoje delo. Kot vidim, si delala sproti, zelo sistematično in natančno. Tvoji odgovori so jasni in razumljivi ter seveda pravilni. Je pa res, da je zapis (velika/mala začetnica) nekajkrat napačen (stiska doba z malo - ti pises z veliko začetnico; vrh - z malo ... ). Če povzameva - delo si odlično opravila. Sedaj pa te prosim, da mi izpolniš se pripet vprašalnik - lahko ga oddaš med dokaze v Moje učenje. Priponke: Poročilo dijaka o izobraževanju na daljavo.docx (27,1kB) 1 komentar Objavi povratno informacijo Prijavi neprimerno vsebino E^i Natisni ^ Dodaj pogled na nadzorni seznam O Slika 6: Primer komentarja 4. Podpora vsemu omenjenemu pa je bila - če je bil dijak/učenec dlje časa odsoten - videokonferenčna povezava. Povezala sva se preko Skypa -seveda sva se za termin vnaprej dogovorila. Največkrat je videokonferenčna povezava dobrodošla za dijake nižjih ali višjih letnikov. V nižjih letnikih jih moramo še navajati na samostojno delo, v višjih letnikih pa sva skupaj komentirala npr. oddane eseje. Esej je dijak napisal in mi ga oddal, potem sva se povezala; med povezavo sva delila namizje, da je dijak lahko spremljal, kaj mu popravljam, kje je njegova naloga šibka in kaj npr. naj še izboljša. Svoboda posamezniku predstavlja pravice, ki jih ima, in položaj, ki ga zaseda v določenem družbenem sistemu. Za nekatere predstavljajo svoboščine pravice!, ki jih imajo drugi za zatiranje. y romanih Krasni novi svet in Alamut je ena izmed glavnih tem svoboda mišljenja in odločanja. Državljani v novi civilizaciji in prebivalci na Alamutu imajo omejeno svobodo s strani nadrejenih, Mustafe Monda, nadzornika 7,1 h o H no hvropo, in Hasana Ibn S.ib.i, vrhovnoga pogl.iv.irjnj- Mustafa Mond, eden izmed desetih nadzornikov sveta, piše pravila in omejuje ta državljane v novi civilizaciji, z namenom ohranjanja istosti, skupnosti in stalnostiP primeru, da posameznik odstopa in ugmža družbeni sistem, je i/grian na Falklaril Islandijo, kjer lahko brez omejitev preučuje sporne vsebine. Bernard Marx iri (predstavnika kasle alfa plus, sta bila zaradi neupoštevanja Mondovih pravil \r\ trdnjavi Alamut Seiduna, poglavar i gore, na vrhu hierarhične lestvice. Za dose| zaveda, da mora vedeti več, kot vedo verniki in bo lahko delal čudeže. Na potov^_ napovedal, da bodo kljub nevihti živi prispeli na obalo Sirije. Ljudje so ver jeli, da je Hasan Ibn Saba živi prerok, Alahov odposlanec, in da mu je bil dan ključ, ki odpira vrata v raj. Za dosego svojega načrta je potreboval fedaije, bojevnike, ki so pripravljeni umreti za izrnailsko ver o v Alahovim imenu. Fedaij Ibn Tahir je priiel na trdnjavo z namenom, da maSfuje dedovo smrt. Z njegovih prihodom na Alamut mu je bila odveza svoboda, tako kot je odvzeta vsem prebivalcem nove civilizacije v Krasnem novem svetu že ()b razvoju ernhria. Bernard Marx in Helrnhoitz Watsori doüivita nesrečen konec, saj se ne držita načel, postavljenih s Strani Mustafe Monda. Ne živita razuzdanega življenja in ne uživata some, droge, ki brez negativnih posledic odpravi vse skrbi. SpraSujeta se o ljubezni, svobodi ter čustvih, kar predstavljajo zastarele in prepovedane tematike. Ilefmholtz je na predavanju svojim učencem bral poezijo o svobodi, medtem pa je Bernard Marx z Len i no Crown, predstavnico kaste beta, odSel na izlet v rezervat v Novo Mehiko, kjer sta srečala in kasneje pripeljala v novo civilizacijo Johna divjaka in Lindo. Divjak je bil direktorjev in Lindin sin (Linda je pred nesrečo v rezervatu živela v novi civilizaciji). Bernard Marx je po Johnovem prihodu postal slaven in zaželen v družbi, medtem pa se je Hclmholtz dobro razumel z divjakom. Marijana ^ Marijana Dodati uvodu Marijana Izbrisano: zRolj Marijana Izbrisano: bo Marijana Izbrisano: > Marijana Izbrisano: direktor Marijana Izbrisano:, ki ^ Slika 7: Povezave in popravljanja eseja preko Skypa 5. Na koncu je sledila še samoevalvacija - to je del, v katerem je dijak/učenec predstavil svoj pogled na sam potek samostojnega izobraževanja in dela. Podajam primer: 1. Ko sem se učil, sem se naučil/spoznal več o kontinuiteti in recepciji hebrejske lirike tudi v kasnejšem pesništvu, kar literarni umetnosti poleg družbene aktualnosti in estetike same poda še en presežek -vpliv in odmevanje skozi tisočletja literarne prakse. Razumevanje psalma in Biblije se je izkazalo za izredno relevantno pri razumevanju kasnejše svetovne, predvsem evropske književnosti. Marijana Klemenčič Glavica KO SE SREČATA REALNI IN VIRTUALNI SVET 45 2. Moje znanje in izdelek dokazujeta, da znam in razumem Knjigo psalmov kot element stare zaveze in širše Biblije, da razumem -tako tehnično kot tudi vsebinsko - obravnavani psalm, Psalm 130 (129) in da tudi razumem, kako je ta psalm pomemben za razvoj pesništva v prihodnosti, tudi v slovenski književnosti. 3. Iz nalog je razvidno, da sem v pripravo vložil veliko truda, ker sem se spustil v dokaj podrobno analizo psalma - od etimologije besede do umestitve v Sveto pismo in potem analize vpliva psalma na kasnejše ustvarjanje. Pa mi ni bilo odveč - že nekaj časa sem sumil, da se nekaj skriva v antični in predantični dobi, tako da bom tudi na lastno pest še naprej in še podrobneje preiskoval omenjene tematike. Sinteza dela Potem ko so dijaki/učenci zaključili temo v učenju na daljavo, sem jih prosila, da so v poročilu podali še svoje stališče do tovrstne obravnave nove teme. Odgovarjali so na naslednja vprašanja: A) Ustreznost gradiv za izobraževanje na daljavo a) Zapiši, kako ustrezna je po tvojem mnenju tabelarična postavitev gradiv za izobraževanje na daljavo (dostop in prehodi med meniji: je bil lahek, zahteven ali preveč kompliciran). b) So bila navodila za reševanje nalog ustrezna ali ne? Pojasni, kaj je bilo moteče, kje bi se dalo navodila še izboljšati ... c) Kako ustrezna so po tvojem mnenju gradiva za izobraževanje na daljavo? d) Pripiši, kako ustrezni so naslednji parametri: navodila za delo, delovni listi, predstavljena snov, povezave do dodatnih gradiv. e) Kako ustrezno je po tvojem mnenju navajanje ciljev in pričakovanih dosežkov/opisnih kriterijev pri usmerjanju dijakov na načrtovanje lastnega učenja in samovrednotenja znanja? B) Ustreznost učnega okolja Zapiši, kaj meniš o ustreznosti učnega okolja eListovnik z zavihkom Moje učenje. C) Sklepne misli: - Kako, kdaj in zakaj je potekalo izobraževanje na daljavo? - Kaj se je dobro obneslo? - Kje so ovire? - Predlogi za izboljšave. Če povzamem odgovore dijakov/učencev, naj povem, da so glede ustreznosti gradiv zapisali, da je tabelarična postavitev gradiv za izobraževanje na daljavo povsem ustrezna, da je dostop lahek, prehodi med meniji pa nobenemu od vključenih v izobraževanje na daljavo niso delali težav. Eden od dijakov je le zapisal, da si je delo olajšal tako, da je odprl več brskalnikov 46 SLOVENŠČINA V ŠOLI, 2017 XX. letnik, številka 2 naenkrat, da je hitreje dostopal do predlaganih gradiv (tako e-gradiv, ¡-učbenika kot tudi pripravljenih gradiv v Mahari). Glede navodil za reševanje nalog dijaki/učenci niso imeli nobenih pripomb. Gradiva za učenje na daljavo so se dijakom zdela zelo ustrezna. Na tem mestu pa sama vendarle moram povedati, da so trenutno dostopna spletna gradiva (i-učbenik, e-gradiva) za gimnazijce prelahka in premalo poglobljena. Škoda vsega denarja, časa in dela za nastanek i-učbenika za 1. letnik slovenščine, ki je uporaben najbrž le za srednješolsko populacijo. Zato sem kot učiteljica dijakom v Mahari morala pripraviti dodatna gradiva, ki so znanje in poznavanje vsebine poglobila. Dijaki/učenci pa so bili tudi zadovoljni s predpripravljenimi delovnimi listi, ki so jih reševali (te so še posebej pohvalili; poudarili so, da so velikokrat morali snov še enkrat natančno pregledati, da so dobili odgovore na vsa vprašanja. To pa je seveda njihovo znanje naredilo trajnejše). Pohvalili so tudi dodatno predstavitev snovi, do katere so dostopali v Mahari, uporabne pa so se jim zdele tudi povezave do drugih (dodatnih) gradiv. Pri navajanju ciljev najbrž vsi niti niso vedeli, kaj želim izvedeti od njih. Učni načrt za slovenščino je dejansko že ciljno naravnan, zato sem dijakom lahko le zastavila vprašanje, na kakšen način bodo poskusili doseči zastavljeni cilj oz. kaj menijo, ali bodo za doseganje cilja potrebovali veliko znanja ali pa ga bodo dosegli na lažji način. Sicer so v odgovorih zatrjevali, da jim zastavljeni cilji niso delali težav in so jih dosegli (včasih pa so morali kaj večkrat prebrati, da so cilj dosegli), le en dijak je poudaril, da se mu to zdi zelo zamudno (sploh, če bi moral cilje pisati za vsako temo posebej - izpostavil je, da bi bilo lažje npr. zapisati skupne cilje za orientalske kniževnosti). Mahara dijakom, potem ko so dobili navodila, kako ustvariti Moje učenje, kako deliti pogled, ni delala večjih težav. Vsi sodelujoči pa so poudarili, da bi brez uvajanja v Maharo imeli veliko težav s tem, kam naj kaj pišejo, kako naj delijo pogled ... V sklepnih mislih so dijaki predvsem izpostavili, da so z učenjem na daljavo bili zelo zadovoljni, je pa res, da so morali biti zelo organizirani in imeti z učiteljem natančno dogovorjene termine, sicer dela ne bi vzeli resno in ga najbrž tudi ne bi opravili. Učenje na daljavo so preizkusili v času priprav in tekmovanj (daljša odsotnost od pouka). Pohvalili so tudi podporo videokon-ference, kajti med samo povezavo so dobili dodatno razlago za vse, česar niso razumeli. Med predlogi za izboljšave nobeden ni izstopal - morda le predlog dijaka, ki meni, da bi po koncu vsake enote moral biti pripravljen časovno omejen test, s katerim bi vsak, ki je delal samostojno, lahko preveril, koliko se je naučil in če mora snov še dodatno nadgraditi. ^ POVZETEK Živimo v času, ko si življenja brez informacijskih tehnologij ne znamo več predstavljati. Tudi pouk z uporabo IKT, s katerim se približamo dijakom/učencem, je pestrejši, predstavnejši in zanje zanimivejši. Na tem mestu ne bi govorili o kakovosti pridobljenih Marijana Klemenčič Glavica KO SE SREČATA REALNI IN VIRTUALNI SVET 47 znanj na tovrsten način. Kaj sploh znanje je in kakšna je trajnost pridobljenega znanja v našem izobraževalnem sistemu, je zagotovo vprašanje, ki bo v prihodnosti potrebovalo veliko več temeljitih premislekov in s tem povezanih sprememb v izobraževalnih programih samih. Tukaj mislim predvsem na kopico podatkov, ki se jih naši učenci/dijaki še vedno učijo »na pamet«, čeprav so dosegljivi le z enim klikom. Je to, da »obnavljajo« in »ponavljajo« neke naučene fraze »kot papige« res znanje ali le kaj drugega? Mar ni pomembneje, da učence/dijake naučimo, kako priti do podatkov, jih preveriti in biti prepričani, da so novi/pridobljeni podatki pravilni, kot učenje definicij in podobnih dejstev »na pamet«? Potreba, da pokažemo pot, kako priti do podatkov, in se morda samostojno naučiti novih vsebin, se je pokazala pri nezanemarljivem številu dijakov/učencev, ki so dlje časa odsotni od pouka. To so v večini primerov športniki, ki odhajajo na priprave bodisi v tujino bodisi v drugi kraj v domovini, dijaki s posebnimi potrebami (bolni ali kako drugače onemogočeni, da bi bili prisotni pri pouku) in učenci, ki sicer v tujini obiskujejo šole, materinščine pa se učijo tudi v želji, da ne pozabijo svojih korenin. Na Zavodu za šolstvo se je že pred leti izkazala potreba, da se pripravijo gradiva in navodila za delo »na daljavo« za športnike, ki so dlje časa odsotni od pouka. Tako je v projektu Jazon že v prvi fazi nastalo veliko navodil za večino predmetnih področij, tisto, kar pa še ni bilo pripravljeno, se ustvarja in sestavlja v letošnjem šolskem letu. Sama sem pripravljala navodila za delo in tudi izvajala pouk na daljavo tako s športniki, ki so zaradi priprav ali tekmovanj odsotni dlje časa, kot z učenci, ki živijo v tujini, in se slovenščine učijo v obliki dopolnilnega pouka. Delo z zadnjo skupino učencev poteka predvsem v spletni učilnici Moodle, s športniki na daljavo pa sem v letošnjem šolskem letu pričela uporabljati okolje Mahara (eListovnik). V nadaljevanju bom v ospredje postavila predvsem delo v eListovniku, saj je to okolje nekoliko drugačno od spletne učilnice, ponuja pa večjo sistematičnost in preglednost pregledovanja gradiv. Ko dijak to okolje osvoji, mu v njem ni problem pisati in oddajati nobenih gradiv. Na tem mestu naj povem, da imenovano okolje zelo sledi zahtevam formativnega spremljanja pouka (to pa je v zadnjem letu ali celo dveh tudi aktualna tema našega izobraževalnega sistema). Ključne besede: Mahara (eListovnik), učenje na daljavo, Moje učenje, Skype