ŽENSKA V EKSISTENČNEM BOJU. | IVANKA KLEMENČIČ. ] Danes je več ali manj povsod že prodrlo j spoznanje, da j"e naziranje, kakor da je edini,; delokrog ženske družina, prišlo precej, j ako ne celo ob svojo veljavo. Formalno j se sicer tega še ne razglaša, razun od j socijalističnih strani, ali dejanski se že vsi i nepremožni sloji ravnajo po tem spoznanju, i oziroma po silah razmer. Vedno številnejše * so trume proletarskega ženstva, ki vsto-i pajo v borbo za kruh, a tudi v meščan- \ skih družinah se vedno gošče javlja skrb, i da se i deklicam zagotovi samostojno eksi- i stenco. ^ Res, slep mora biti, kdor še danes ne j uvidi, da so socijalne razmere razdrle vsej dosedanje ozire in predsodke o ženski ne-j sposobnosti za pridobivanje življenskih j sredstev, da borba za kruh ne dela nikake i izjeme z ženskami. Slepo ali pa skrajno i krivično je tudi postopanje činiteljev, ki ] vodijo državno upravo in ki skoraj popol-j noma zanemarjajo svojo dolžnost, preskrbeti \ i ženstvu priliko za pošteno pridobivanje ] vsakdanjega kruha. Sicer v tem oziru tudi \ za možke ni nepresežno vzorno preskrb-; Ijeno, a ženske so gotovo 99% na slabšem." Kakšna velikanska je že razlika pri šolstvu ! | Koliko gimnazij, realk, trgovskih, kmetij- skih, rudniških, umetniških in drugih sred-1 njih ter visokih šol vzdržujejo država, de- žele in občine, ki so vse izključen privilegij možkih in ki istim zagotavljajo istotak pri- vilegij do vseh boljših služb ; ženskam ostaja ; le učiteljska služba na ljudskih in v novejši : čas meščanskih šolah ter najskromnejše 1 pisarniške službe, bodisi na pošti ali drugod. \ Nič boljše ni v obrti, ki je do izginja-j jočih izjem izključno v možkih rokah. Ženske ; tudi na tem polju nimajo nikakih pravic! Nekatera težja rokodelstva so ženskami že vsled njihove telesne zaostalosti nepri-1 stopna ; druga, lažja, n. pr. urarsko, tiskar-? sko itd. pa jim zapira možki brezobzirni j egoizem. Ženskam ostaja le krojaštvo, modi-i stovska stroka ter takozvana »ročna dela« (vezenje itd.) Pa tudi v teh stvareh nimajo' ženske formelno določenih ni dolžnosti m I pravic, izvzemši maloštevilne umetno-obrtne i šole. j Tudi one ženske, ki poslujejo v trgo-j vinah, so takorekoč brezpravne nasprotij gospodarjem. ; Skrajni čas bi bil, da se merodajni I činitelji zganejo ter temeljno uravnajo stvari \ tako, da bo vsaka ženska -imela priliko i usposobiti se in pridobiti si samostojno' eksistenco. Ženska je človek in ima kot tak j iste pravice do eksistence kakor možki ; ; zato je dolžnost države, da skrbi jednako; za ženske kakor za možke državljane. Edino pravično bi bilo, da se da i ženskam dovolj prilike za srednje- in višjcr] šolsko izobrazbo. Le proč z različnimi po- • misleki in predsodki o duševni inferijornosti ženstva! Pa tudi nič ozirov na njeno] >ženstvo« ! Samo svobodno pot ji dajte vi šole, a zahtevajte strogo od nje istega duševnega dela, kakor ga zahtevate od^ možkeg-a! Ktera ne zmore tega, naj prime za rokodelstvo. A po jednakem študiju, \ jednake pravice in koristi ! ] V obrti naj se določi čas pouka tudi- za deklice in naj se uvedo i zanje nada- j Ijevalne šole. Istotako naj se ob koncu ; učnih let tudi deklicam izdaja »učno izpri-| čevalo«, ki jim dajaj lastnost in pravice- pomočnic. i 205 čisto tako naj se tudi urede razmere trgovinskih uslužbenk. Za izvršitev teh edino pravičnih reform je domalega vse zavisno od ljudskih za- stopnikov v državnem in v deželnih zborih ter občinskih zastopih. Pri teh mora žen- stvo trkati, pri njih si mora iskati zaslombe. Slovenke bi, ako nas dosedanja znamenja ne varajo, našle v naših poslanskih krogih dovolj naklonjenosti v boju za ravnoprav- nost. Žal le, da se naše ženstvo še pre- malo zaveda te svoje v naravnem zakonu temelječe ravnopravnosti, da se še vedno ne more prav prebuditi v novi čas. Sicer pa bi bila ljudskih zastopnikov samih dolžnost, da bi vsaj nekaj svojih študij in svoje delavnosti posvetili temu delu soci- jalnega vprašanja. Saj je veliko veliko za- visno od tega, da se vsi deli naroda redno, krepko in zdravo razvijajo v duhu časa. In ženstvo je že po svoji številnosti baš v našem, sicer maloštevilnem narodu faktor, ki zaslužuje vse pažnje. 206