PREGLED RAZISKAV LASTNOSTI IN UPORABNOSTI BETONOV Z DODATKOM MLETE GUME IZ ODPADNIH PNEVMATIK OVERVIEW ABOUT RESEARCH OF PROPERTIES AND APPLICABILITY OF CONCRETE WITH ADDED GRANULAR RUBBER FROM SCRAP TIRES Inštitut za sonaravne inovativne tehnologije, EGIZ Pot za Brdom 104, 1000 Ljubljana dr. Anatolij Nikonov, univ. dipl. inž. str. anatolij nikonov@fs.uni-lj.si prof. dr. Igor Emri, univ. dipl. inž. str. igor.emri@fs.uni-lj.si Univerza v Ljubljani, Fakulteta za strojništvo, Center za eksperimentalno mehaniko, Aškerčeva 6, 1000 Ljubljana Povzetek l Elastomerni materiali (guma) sodijo v skupino časovno odvisnih (viskoelastičnih) materialov, katerih lastnosti so močno odvisne od časa, temperature in časovnega poteka mehanske obremenitve. Skoraj neizčrpen vir elastomerne komponente so zavržene pnevmatike, ki so obenem velik ekološki problem. Reševanje tega ekološkega problema je mogoče z reciklažo gume, na primer za izdelovanje elasto-merno-termoplastičnih in/ali elastomernobetonskih kompozitov. Iz pregleda svetovne znanstvene literature s področja fizikalnih lastnosti betona z dodatkom mlete gume iz odpadnih pnevmatik je razvidno, da imajo vrsto prednosti pred navadnim betonom, kot so večja deformabilnost, boljša sposobnost dušenja mehanskih vibracij, manjša toplotna prevodnost in boljša odpornost proti zmrzovanju/tajanju. Tako bi bilo beton z dodatkom gumenega granulata možno uporabiti v gradbeništvu za aplikacije, kjer je potrebno dušenje mehanskih vibracij (npr. temelji zgradb in strojev). Summary l Elastomeric materials (tire-rubber) are time dependent (viscoelastic) materials, the characteristics of which highly depend on time, temperature, and the rate of mechanical loading. Almost inexhaustible source of elastomeric component is represented by scrap tires, which are also a major ecological problem. Due to the presence of sulphur, the removal of tire-rubber with combustion is a very expensive and environmentally questionable procedure. Solving this ecological problem is possible by recycling of tire-rubber, for example for producing elastomeric-thermoplastic and elastomeric-concrete composites. The review of world scientific literature in the field of physical properties of the elastomeric concretes shows that they have a number of advantages over conventional concrete, such as: better deformability, better ability of damping mechanical vibrations, lower thermal conductivity, lower capillary water absorption, and better resistance to freezing and thawing. Thus, it would be possible to use elastomeric concrete in construction applications, where damping of mechanical vibration is needed (eg. buildings and machinery foundations) or for thermal insulation of buildings, especially those parts of buildings that are under the surface. dr. Andreja Popit, univ. dipl. inž. geol. andreja.popit@isit.si Znanstveni članek UDK 504.06:629.11.012.5.004.14 Gradbeni vestnik • letnik 61 • december 2012 1«UVOD Odpadne pnevmatike so velik ekološki problem. Na leto je v svetu odvržena okoli ena milijarda odpadnih pnevmatik [Ozbay, 2011]. Od tega jih samo v ZDA vsako leto odvržejo več kot 270 milijonov [Siddique, 2004], medtem ko jih Evropska unija letno zavrže okoli 180 milijonov [Skripkiunas, 2009]. V preteklosti so odpadne pnevmatike večinoma skladiščili na odlagališčih ali pa so bile nezakonito zavržene. Sedanji trgi lahko sprejemajo do 80,4 % odpadnih pnevmatik, kar je bistveni porast od leta 1990, ko je bil ta delež le 17-odstoten (http://www.epa.gov/osw/ conserve/materials/tires/basic.htm). Trgi, ki izkoriščajo odpadne pnevmatike v postopkih recikliranja in ponovne uporabe, še vedno rastejo, dejstvo pa je, da preostale odpadne pnevmatike pristanejo na odlagališčih ali pa so uničene s sežigom. Zakonodaja v ZDA za- V nadaljevanju so predstavljeni pregled lastnosti svežega betona z dodatkom gumenega granulata (obdelavnost svežega betona) in lastnosti strjenega betona z dodatkom gumenega granulata (tlačna, upogibna in natezna trdnost, statični modul elastičnosti, deformabilnost, dinamični modul elastičnosti, akustične lastnosti, dušenje vibracij, toplotna izolativnost, kapilarna absorpcija vode in vpliv zamrzovanja/tajanja). 2.1 Lastnosti svežega betona z dodatkom mlete gume iz odpadnih pnevmatik 2.1.1 Obdelavnost svežega betona Raziskave obdelavnosti svežih gumenobe-tonskih mešanic so pokazale zmanjšanje posedka ob povečanju deleža gumene komponente, s katero so zamenjali kameni agregat ([Toutanji, 1996], [Khatib, 1999], [Li, 2004], [Khaloo, 2008], [Nehdi, 2001 ], [Taha, 2008], [Guneyisi, 2010], [Najim, 2010], [Oz-bay, 2011]). Taha in sodelavci so merili posedek po ASTM-standardu C-143. Ugotovili so, da se je posedek gumenobetonske mešanice z debelo-zrnato gumo (10-70 mm) zmanjšal bolj kot hteva, da se odpadne pnevmatike (v dodatku do 20 % gumenega granulata) uporabljajo za gumiasfaltna cestišča [Jang, 1998]. V zahodni Evropi je problem onesnaževanja z neposrednim odmetavanjem odpadnih pnevmatik skoraj v celoti odpravljen z ustrezno zakonodajo in predvsem z vzgojo ljudi. Pnevmatike se sistematično zbirajo in sežigajo po metodologiji, predpisani z zakonom. V Sloveniji je bila sprejeta Uredba o ravnanju z izrabljenimi gumami (Uradni list RS, št. 63/2009, z dne 7. 8. 2009), ki je namenjena zagotovitvi okolju prijaznega ravnanja z izrabljenimi gumami ter določa pravila zbiranja in predelave izrabljenih gum. V Sloveniji ustreznih predelovalnih zmogljivosti za recikliranje izrabljenih avtomobilskih gum, v skladu z določbami nove Uredbe, še nimamo v potrebnem obsegu. Med ukrepi za okoljevar- v primeru drobnozrnate gume (0,425-4,75 mm) (slika 1) [Taha, 2008]. Posedek se je pri zamenjavi 50-odstotnega volumenskega deleža agregata v betonski mešanici z drob-nozrnato gumo zmanjšal za 40 %, v mešanici z debelozrnato gumo pa za 67 % glede na betonsko mešanico brez gume. Najnižje vrednosti posedka so bile izmerjene pri zamenjavi vsega agregata z gumo, kjer je bil posedek betonske mešanice z drobnozrnato gumo Debelozrnala guma O 20 40 60 80 100 Slika 1 «Vrednosti posedka h (%) glede na volumenski delež 10 ■ 23 dni. droDnozmata guma —28 dni, debeloifnata guma ■ 6 mes drobnozrnata guma —6 mes., debelozmata guma 29 dni. cfrcbnozmata guma ►2& dni, (ietielozrnateguma 6 mes.. drobnozrrata guma ►6 mes., tfebelozmata guma Slika 11 «Tlačna trdnost a*n (MPa) vzorcev betona v obliki valja v odvisnosti od vsebnosti gume (pg (%) (a) in tlačna trdnost at.kocka (MPa) vzorcev betona v obliki kocke v odvisnosti od vsebnosti gume