Političen list za slovenski narod, Po poŠti prejeman veljd: Za celo leto predplačan 15 gld., za pol leta 8 gld., za četrt leta 4 gld.. za en mesec 1 gld. 40 kr. V administraciji prejeman veljd: Za celo leto 13 gl., za pol leta 6 gl. 50 kr., za četrt lete 3 gl. 30 kr., za en mesec 1 gl. 10 kr. V Ljubljani na dom pošiljan velja 1 gl. 20 kr. več na leto. — Posamezne številke veljajo 7 kr. Naročnino prejema opravništvo (administracija) in ekspedicija, Semeniške ulice št. 2. Naznanila (inlerati) se sprejemajo in velj& tristopna petit-vrsta: 8 kr.. če se tiska enkrat: 12 kr., če se tiska dvakrat; 15 kr., če se tiska trikrat. Pri večkratnem tiskanji se cena primerno zmanjša. Rokopisi se ne vračajo, nefrankovana pisma se ne sprejemajo. Vredništvo je v Semeniški uliei h. št. 2. Izhaja vsak dan, izvzemši nedelje in praznike, ob 1/,6. uri popoludne. Štev. 164. V Ljubljani, v četrtek 22. julija 1886. Letnil* XIV. Vera in morala, korenina in sad, vzrok in naiik. Velika je nameravana zmešnjava, ki je v umo-slovnih stavkih Oarnerijevih. \Tendar je jako zanimivo kako hočejo prostozidarji dosledno priprostega bralca preslepiti s tem, da ločijo verski poduk od moralnega. Vendar pa sta si v tako tesni zvezi kakor drevo in sad, kakor vzrok in nasledek. Na podlagi te dobro premišljene prekanjenosti hočejo sezidati svojo lažmoralo. Žalibog da je dokaj ljudi, ki tako govore in mislijo, kakor misli in govori njih voditelj. Morala brez vere je postava brez sankcije. Postava pa, ki se ne izvršuje, nima nobene veljave in je smešna. Človeška oblast ne sega daleč, tisoč prestopkov postave, da, jako velikih, ostane nekaznovanih, kajti nobenega tolovaja še niso obesli, če ga niso dobili v pest. Vestnost brez božje sankcije je gola domišljija; božja sankcija brez vere pa je nemogoča. Kdor ne veruje v Boga, v enostransko večno povračilo, bode in mora postati egoist. Brez vere je ni ljubezni do bližnjega, ampak Ie samoljubje in sebičnost. „Po katoliških deželah, — je ondi čitati — se podučujejo otroci tako v veronauku, da zapustivši šolo, nimajo jasnega razuma o tem, kar zove civiliziran človek moralo itd." Ta trditev je grdo obrekovanje šole sploh in učitelja veronauka posebej (znabiti jo je umoslovec le sam po sebi povzel). Učiteljev naloga in dolžnost je skrbeti, „da otroci poznajo moralo olikanih"; da bi učitelj veronauka gojil v šoli politiko in narodne prepire, — ni ravno prva laž, ktero so že tiskali in po svetu trosili. Učitelj verouka ima v šoli važnejši poklic, kterega mu nalagata vera in od škofijstva potrjeni učni načrt. Ko bi se duhovnik v šoli bavil s politiko, ne more se več zvati učitelj veronauka. Da hvalijo nekdanjo prostozidarsko vlado v Belgiji in sedanjo dobo na Francoskem in jo navajajo kot vzor, razume se samo ob sebi ter označi stvar. Kar pa se tiče tolerance, ne more nihče ple-meniteje in modrejše ravnati, nego ravno katoliška cerkev. Saj spoznava v vsakem človeku podobo božjo, naj je že kristjan kakoršen-koli, ali tudi ne kristjan, ter zapoveduje ga ljubiti in spoštovati, naj je že kristjan ali pagan, sovražnik ali prijatelj, te ali one narodnosti. Razloček dela le med resnico in zmoto v veri .... Umor kraljev in anarhizem itd. je grenak sad brezverstva, to je tudi patri-jotizem, d o m o v i n o lj u b j e one morale, ki jo tu proslavljajo. Slehernemu je toraj iz tega jasno, da se mora boriti z vsemi močmi proti takim nazorom in delati na to, da šola ostane na verski podlagi. Boj za versko šolo je boj za ohranitev krščanske omike in vredeu vsega truda in žrtve. * * * V znani okrožnici o skrivnostnih družbah so sv. oče Leon XIII. opozorili katoliški svet na nevarnost, ki po teh družbah proti vsej človeški družbi. Iz že navedenega programa prostozidarjev je razvidno, da nameravajo zdrobiti oblast katoliške cerkve, ločiti šolo popolnoma od cerkve, izbacniti iz šole vsak veronauk, iztrebiti iz družinskega življenja krščanstvo in vero ter popačiti ženstvo. Kaj bi bilo na svetu, ko bi se jim posrečilo doseči svoj zlobni namen in oropati ljudi blagonosnega odrešenja po Jezusu Kristusu? — Ni toraj čuda, da se zaveda ves krščanski svet in dela na to, da se snujejo šole na verski podlagi. V okrožnici za sveto leto priporočajo sv. oče Leon XIII. podpirati zasobne krščanske šole po onih krajih, kjer so javne šole osnovane na podlagi načel, ktere smo razvijali v objavljenih člankih. Tudi po druzih delih sveti škofje ne drže rok križem. Avstralijski škofje so imeli pred kratkim časom zbor v Sidney-u. Po vsestranskem posvetovanji so spoznali in določili, da je najpotrebnejša in važnejša zadeva ta, da se ustanove po vseh fanlh dobre katoliške učilnice. Posebno toplo je priporočal take učilnice vis. č. škof Murphy iz Hobarta v odgovor na adreso vernih. Med drugim je rekel, da je vse drugo prazno delo, če se ne snujejo in podpirajo verske šole. Ko je opisal z živimi besedami krasno stolno cerkev, v kteri so zborovali, govoril je tako: „Se dražja če mogoče, kakor veličastvo hiše, kjer biva božje Veličanstvo, je očetom zbora verska šola, vzgoja jagnjet črede, če se bodo po želji apostoljskega sedeža in zbrane sinode množile katoliške učilnice, potem se istinito ni sinoda zastonj trudila, če se pa to ne zgodi, potem, — ne obotavljamo se odkritosrčno spoznati, — je zastonj ves naš trud in delo, bilo bi zidano na pesek vse poslopje." — Pač tehtne in važne besede! (Dalje prih.) Transverzalna železnica Osiek-Požega. Te dni predstavila se je grofu He/» „ DR FRANC ZUPANC preselil se je v Šelcnburgove ulice štev. 3, I. nadstropje na levo (v Koslerjevi hiši). Ordinira vsak dan dopoludne od. .9 do JO ure, (5) popoludne od 2 „ ti „ Dr. Kiesov izumil je staroslavno in vednovoljavno Avgshrsko mm življenja, ktera je posebno dobro domače zdravilo za bolezni v želodcu in vse druge iz tega izvirajoče neprijetnosti, kakor so: če človeka glava boli, če so mu ne ljubi jesti in piti, če ga v slabosti napadajo, če slabo prebavlja, če se mu zapira, če ga pečo goreoica ali če ima krč v želodcu, če so mu dela zgaga, du lep. Schutimarke. ge j0 hipohonder, če ima zlato žilo. Esenca življenja je najbolj varno sredstvo proti mrzlici, krvavi griži in koleri. (17) Prava je lo tista, ki ima zgorenjo znamko. Dobiva se na drobno po vseh boljših lekarnah, na debelo pa pri vseh boljših droguistih (materijalistih) in pa pri J. G. Kiesovem v AugBburgu (na Bavarskem). Št. 12178 Razglas. d) V nošeni založništvu je izšla in se dobiva po vseh knjigotržnicah knjiga: Odkritje Amerike. Predelal H. Majar. Trije deli, 436 strani, Su Vsi trije zvezki v platno skupe vezani 1 gld. 60 kr., po pošti 10 kr. veš; posamični zvezki pa po 60 kr., oziroma po pošti 65 kr. Ta knjiga je lep dar slovenski mladini. Vsak prijatelj naše mladine in književnosti naše hode zategadelj hvaležen frančiškanskemu patru Hrizogonu Majarju, da je lepo knjigo Campejevo priredil slovenski mladini. Ig. pl. Klcinmayr fl Fed. Bamberg knjigotržnica v Ljubljani na Kongresnem trgu. Mm ^jgfS '-Jr -JiVkf^ivltC. fl&VVr^e^Sfc^CSS Poštne zveze. Odhod iz Ljubljane. V Novomesto vsak dan ob 6 zjutraj, sprejema blago in popotnike. Prostora je za pet ljudi. V Lukovco preko Domžal vsak dan ob 7 zjutraj. V Kočevje preko Velikih Lašič vsak dan ob 1/a7 zjutraj. V Kamnik vsak dan ob '„5 popoludne poleti, ob 3 pozimi. V Polhov Gradec in na Dobrovo vsak ponedeljek, sredo, petek in soboto ob 1/a5 popoludne poleti, ob 2 pozimi. Na Ig ob '/aS popoludne poleti, ob 3 pozimi. Priliod v Ljubljano. Iz Novega mesta vsak dan ob 2 popoludno. Iz Lukovce vsak dan ob 5. uri 25 min. popoludne. Iz Kočevja vsak dan ob 6. uri 20 min. popoludne. Iz Iga vsak dan ob 8. uri 30 min. zjutraj. Iz Kamnika vsak dan ob 9. uri 5 min. dopoludne. Iz Polh. Gradca in Dobrove vsak ponedeljek, sredo petek in soboto ob 9. uri 15 min. dopoludne. V dodatku k tukajšnjemu razglasu z dne 5. t. m., št. 11172 se p. n. občinstvo opozarja, da bode v Ljubljani za slučaj kolere vodo iz tukajšnjih vodnjakov za pitno vodo rabiti le, če se bode prej zavrela ter potem shladila in zopet užitna naredila s tem, da se jej morda primeša kaj okus zbolšajočega, kakor rudninska voda ali nekoliko ruma, vina ali limonine kisline. Ljubljanice ne bode piti, niti ne bo umivati se, niti perila prati žnjo. Z nobeno rečjo se kolera ne razširi lažje kakor s sprijeno vodo. Kdor je v tej zadevi previden, za tega je vsaj polovico nevarnosti odstranjena. jfc '••'''' [Mestni magistrat Ljubljanski k«3 6& IV- dan julija 1886. Župan: Grasselli. i?r Cerkveno-književna novost! -»e V »Katoliški Tiskarni" je ravno izšla knjiga: ZBORNIK cerkvenih, govorov na slavo SS. Cirilu in Metodu. Zbral in na svetlo dal ANTON ŽLOGAR, kapelan pri mestni fari sv. Jakopa v Ljubljani. Z dovoljenjem v. č. knezoškofijstva Ljubljanskega. Cisti dohodek je namenjen družbi ss. 1Cirila In Metoda.-V LJUBLJANI. Založil izdatelj. — Tisek „Katoliške Tiskarne". Vel. 8° 16 pol na krasnem papirji. Cena 1 {gld. tiO kr. in 10 kr. za poštnino. Dobiva se (5) pri izdatelj! in v „Katoliškl Bukvami". Več p. n. čč. gg. sc je knjiga poslala na ogled; kdor bi se ne smatral naročnikom, naj blagovoljno zapiše „retour". Homeriana-caj,* po zdravnikih priporočeno, izvrstno sredstvo proti boleznim na plučili in na vratu (jetiki, naduhi in bolezni v krlilju | Kehlkopf]). Iznenadljivi so vspehi! (32) Knjižica o tem razpošilja se zastonj. Zavitek čaja veljii 1 marko 20 vinarjev. Edino pravega ima .A.. Wolffsky, Berlin N., VVeissenburger-Strasse Nr. 79. X I I I Z I I X X X x r X X X X X,X X xvx X X X X X X X X X X Ravnokar izišla je pri Leonu Woerlu na Dunaji književna novost auf dem liberalen Parnasse. Ber Herren Anastasius Oriln und. v. Bauernfeld Fanfaronaden in 1'olitik und ltellfjioii, nach Erfahrung und Verdienst geivilrdlgt von Sebastian Briimicr oblika klasikov 200 strani gold. 1 — s poštnino vred gold. 1.05 Ta spomenik razpravlja v sarkastičnem in perečem jeziku, kakoršen je le slavnemu Brunnerju lasten, logiko obeh pesnikov, ki sta, prostost opevala, na podlagi njunih dejanj. Z neprekosljivo temeljitostjo pisatelj dokazuje, koliko so fraze in zasramovanja vere in politike obeh slobodnjaških prenapetežev vredne, ob enem pa navaja sam take nauke, ki ne bodo zgrešili svojega pota celo pri največjih prenapetežih a la Griin. Vsa tvarina se razpravlja v 76 poglavjih in bode vse tiste jako zanimala, ki imajo ali čitajo Grunove spise. Knjiga bode tem zanimiveja za borilo, ker je deloma v verzih pisana in je nadaljevalen zvezek „IIau- und BausteinV ravno toga pisatelja. A Dobiva se v Ljubljani (D X X X X X I X X X X X X X X r X X X 'X X Z Z Z 'X 'X Z Z X Z Z X Z X X X trwm M