Glasnik SED 22 (1982) 3 93 pred bahovec: slovenec na aljaski Fred Bahovec je bil rojen v Ljubljani leta 1889. Ob ko ncu stoletja je oče odšel v Združene države, družina pa mu je leta 1900 sledila v Chicago. Tam seje Fred zaposlil kot natakarski vajenec in obenem obiskoval večerno šolo in Šoio za umetnost. Nato je delal v pralnici, lepil etikete na steklenice vina, postal strojniški vajenec, se prijavil v vojsko, kmetova! v zvezni državi Michigan, zgradil letalo in delal kot strojnik. Ko jo prihranit nekaj denarja, se je skupaj s prijateljem podal na Aljasko. Tu se je preživljal kot gozdni delavec, Žagar, ribič, lovec na kožuhe, divjad lr> medvede, iskal je zlato, imet je trgovino z dragimi in l^oldragimi kamni in po njem so celo poimenovali goro na Aljaski. Njegovi spomini bodo izšli v Knjižnici Glasnika SED teta 1983. NIVES SULIČ filmski kotiček etimološki filmi goriških slovemcev v italiji Kmalu po otvoritvi fotografske razstave Brda nekdaj 'n danes, v Števerjanu, 8. februarja 1982, sem imel ^r'ložnost v ožjem krogu spoznati tudi filmsko dejavnost glavnih iniciatorjev bodoče števerjanske muzejske ^'¡"ke. Silvan Pittoli bivši predsednik društva Briški grič} 'J1 Zdenko Vogrič (odbornik Zveze slovenskih kulturnih 1 LiStev) sta mi pokazala nekaj svojih filmov, kijih lahko lotevamo k skupni filmski dokumentaciji slovenske )udske kulture. Silvan Pittoli, Izdelovanje „kaštele", 1981, 15 m, S8 1rn» barvni, nemi. Film prikazuje zaključno fazo pletenja „kaštele", r j^e pletene košare za prenašanje in shranjevanje sadja, ^kršno še danes uporabljajo v Goriških Brdih. Posebej za fjltn Ste. Je „kaštelo" izdeloval Pavle Vogrič (77), doma iz werjana. Silvan Pittoli, Trgatev v števerjanu, 1980, 60 m, S 8 ri1rr«, barvni, nemi. Avtor je disciplinirano spremljal posamezne delovne stopke pri trgatvi, kot so; trganje grozdja, čiščenje 0rl°v, mletje, pretakanje in prešanje grozdja. Iskal je take 0rrle kote in materiale, da bi trgatev izgledala bolj Namesto plastičnih, ki jih danes uporabljajo, . dal trgačem lesene brente in škafe. Tudi čiščenje sodov I prikazal rekonstruirano — z „holidu", posebej pripravno vrelo vodo za splakovanje sodov. Pri tem mu je rr,a9al Marko Hlede vinogradnik iz Steverjana, ki tudi Vstopa v fj|mu> Zdenko Vogrič, Fulja tete Angele, Velika noč 1976, S 8 mm barvni, nemi. iprir prikazuje pripravo značilne goriške velikonočne 1 — fulje. Pripravlja jo Angela Pavlin (82), bivša goriška .stilničarka, v svoji kuhinj i v Gorici. Film do potankosti pripravo te specialitete in je kot lak eden fjjkih slovenskih etnoloških filmov o prehrani. Razen v> j - P°dane recepture prikaže Vogrič tudi družinsko ^ ušje ob velikonočni pojedini, kar daje filmu dodaten r- Ker je izhodišče filma družinska kronika, film ni SDrreiJJe"'en z didaktiko in „strokovnostjo", ampak je in iskren dokument gastronomskih dimenzij * 'konočnega praznovanja slovenskih meščanov v Gorici. Zdenko Vogrič, Pust 1972 (Dol, Vrh), 1972, 105 m, S8 mm, barvni, nemi. Pustne šege doživljajo v našem času iz leta v leto izredno velike spremembe. Zato je eno desetletje oddaljeni pust pravi etnološki posladek, ki ga danes ne bi več zasledili v enaki podobi. Največ k temu pripomore improvizacijska domiselnost pustovalcev, ki niha z njihovim razpoloženjem, z vremenom, z življenjskim standardom, itd. Vogrič je odlično ujel pustovalsko ,,štimungo" v dveh kraških vaseh, V Dolu in na Vrhu vidimo značilni kraški šemski Irk Pepeljuharja in njegove spremljevalce, ki se s pustnimi vozovi vozijo od vasi do vasi. Vidimo nabiranje darov, veseljačenje, pustno kosilo in pustni ples. Vidimo tudi sprejem fantov v fantovsko družbo, cel ritual, poln „težkih" šal na račun kandidatov. Vogrič je posnel tudi starega fanta, ki ima za pusta pravico plesati z vsemi dekleti. Film se konča na pepelnico, ko, že v mraku, pustovalci zažgejo Pusta. Zdenko Vogrič, Pust v Doberdobu, 1975, 100 m, S 8 mm, barvni, nemi. Spet prikaz pustnih dogodkov na goriškem Krasu. V Doberdobu pripravijo za pusta Pogreb strica Lovra. V torek nabiranje darov po hišah in razne norčije, v sredo pa velik pogrebni sprevod po vasi, stric Lovre na parah v gostilni, maša in sežig. Tudi v Doberdobu je Vogrič sproščeno ujel več posrečenih pustnih prizorov. Kljub vedno enakemu scenariju se pustovalsko dogajanje v Doberdobu spreminja in bogati v skladu z navdihom nosilcev pustnih vlog. naško kfližnar 4. mednarodni festival etnološkega in sociološkega filma cinema du reel, v parizu, od 27. februarja do 7. marca 1982 V svetu se vse bolj uveljavljajo vizualne predstavitve znanstvenih dognanj, bodisi s pomočjo fotografije, filma ali televizije. Vsaka znanstvena panoga razvija vizualiza-cijo po svojem okusu, glede na potrebe in možnosti. Vizualni prikazi lahko služijo znanstvenikom kot pripomoček pri njihovem delu, lahko pa obogatijo ustno ali pismeno posredovanje informacij v učnem procesu na vseh stopnjah šolanja in v razfičnih načinih izobraževanja. Najbolj so seveda naklonjene vizualizaciji tiste znanstvene panoge, katerih glavni raziskovalni predmet je sedanjost, nek sodoben družbeni ali materialni proces, ki ga ni potrebno rekonstruirati. Med njimi je na prvem mestu etnologija in v zadnjem času vsebolj tudi sociologija. Festival Cinema du reel (film realnosti, film stvarnosti) je gotovo ena najodltčnejših manifestacij za iskanje in potrjevanje novih tendenc etnološkega in sociološkega filma, Francija ima na tem področju veliko tradicijo. Njena zelo razvita neevropska etnologija, zlasti afriška, se je že zelo zgodaj posluževala filma kot dokumentarnega pripomočka. Osrednja osebnost francoskega etnološkega filma je Jean Rouch, „izumitelj" posebne dokumentarne Šole „cinema verite", integralne sestavine francoskega novega vala v 60. letih. Pod Rouchevim vplivom je francoski etnološki film posvečal več pozornosti cineastičnemu pristopu, kot druge šole tovrstnega filma v Evropi (npr. L