F(F KATOmKfcMl Preganjanje nemških katoličanov je predmet interpelacije, ki jo je vložil v madjarskem parlamentu poslanec grof Szecheny, član katoliške stranke. V tej interpelaciji grof Szecheny poudarja, da madjarski katoliški narod z najglobljim občutjem in bolestjo posluša vsak dan vesti, da sedanji režim v Nemčiji preganja katoliške vernike. Nacionalnosocialistični režim se je posebno vrgel na katoliško duhovščino, redovnike, katoliško mladino ter njene voditelje in jih obtožuje izdajstva domovine. Organizirali so tudi velike procese, na katerih so iznesli izmišljeno moralno življenje ter tako uprizorili umetno razne škandale. Vse to bo počenjali le zato, da bi katoličanom škodovali na ugledu. Grof Szecheny zahteva od vlade, da v interesu preganjane cerkve stopi v stik z nemško vlado in naj ji sporoči, da se spričo takšnega preganjanja in samopašnosti narodnosocialistične stranke madjarski katoliki ne bodo borili za sedanii nemški režim. — Ko je naš list iz istega čuta solidarnosti s trpečimi katoličani v Neinčiji obsodil divjo narodnosocialistično gonjo zoper katoliške duhavnike in redovnike, je »Jutro« ematralo za potrebno, da pred svojimi bralci nekoliko razbremeni narodnosocialistične preganjalee. Objavlja namreč, kako je bil neki nemški duhovnik obsojen na osem let robije in da ti procesi baje vendar niso tako neosnovani ter da niso samo akt političnega preganjanja. Za »Jutro« kajpada ni merodajna ta »raalenkostna« okolnost, da nemški narodni socializem inscenira procese zoper duhovnike in redovnike, kadar jib. politično potrebuje. Razlika med nemškim narodnim socializmom in »Jutrom« pa je v tem, da »Jutro« gonjo zoper duhovnike vedno potrebuje. Katoličane poliberaliti! Sv. Oče Pij XI. je izdal okrožnico proti komunizmu, ki je po širnem svetu, ne samo med katoličani, marveč tudi med narodi, ki ne pripadajo krščanstvu, vzbudila silno zanimanje. Ta okrožnica je v živo zadela ruski boljševizem, ki proglaša katolicizem kot svojega največjega in najdoslednejšega nasprotnika. Resnice, ki iih papež postavlja pred oči ruskim boljševiškim brezbožnikom, so neovrgljive. Proti njim ne morejo boljšepiki drugega postaviti, kot svojo hudobno voljo. Njih geslo je: še globlje v brezboštvo in protikrščanstvo! V vrstah katoličanov pa še več liberalizma! To navodilo je izdal Jaroslavski, generalni tajnik organizacije brezbožnikov. Na seji vodstva brezbožniske organizacije je med drugim to poudaril: »Papežu ne bomo tako odgovoriii, kakor da bi hoteli njega in njegove druge prepričati. Nas zanima samo množiea katoličanov, katere hočemo in moramo napraviti za liberalce. Odgovorili bomo tako, da bomo katolicizem uničevali z vsemi sredstvi, ki so nam na razpolago. Nova ustava ni dovolilna listina za versko agitacijo. Nasprotno, ona je najboljše jamstvo za brezboštvo v obliki, kakor ga propoveda boljševiška država in stranka. Borili se bomo naprej, da osvojimo katoliške množice.« Torej hočejo ruski komunistični brezbožniki osvojiti katoliške tnnožice. In kako? S širjenjem liberalizma, lažniivega svobodomiselstva in naprednjaštva. Ko bodo množice poliberaljene, bodo godne za komunizem. Tako torej boljševiki sami potrjujejo to, kar vedno poudarja papež in njegovemu nauku sledeči katoličani: liberalizem je predhodnik in utiralec pota za komunizem. Kdor se torej hoče učinkovito obraniti pred komunizmom, mora svojo akcijo predvsem uperiti proti liberalizmu, njegovim listom, ustanovam in organizaeijam. Komunistk-ni krstni list. Francoski komunisti razvijajo živahno agitacijo po vsej državi. Vlada ljudske fronte, ki jo sami podpirajo, jim daje v to svrho popolnoma svobodne roke. V svcje mreže, v katere predvsem lovijo marksistično usmerjene delavce, bi tudi radi vlovili veri vdane katoličane. Hlinijo ne samo nekako strpljivost napram katolicizmu, marveč celo spoštovanje. To pa je samo navadna hinavščina, V resnici francoski komunisti niso nič boljši kot njihovi ruski tovariši, saj so vsi pod isto vrhovno komando. Kakšno je resnično stališče francoskih komunistov do vere, dokazujejo brezbožni krstni listi, ki so jih komunistični brezbožniki na Francoskem vpeljali. Na takšnem krstnem listu je v enem kotu slika človeka, ki razbija križ na drobne kose. Napis na tem Iistu pa se tako glasi: »Brezbožni delavci Francije in kolonij! Mi podpisani se obvezujemo Zvezi brezbožnikov Francije in kolonij, da bomo to dete branili pred vsakim posrednim ali neposrednim vplivom cerkve ter da ga bomo odgojili za službo delavskih mas, ki jim dete pripada, potora razredne borbe.« Sledijo podpisi očeta, matere in botrov. To je dokaz ne samo za strupeno sovraštvo komunizma zoper vero in cerkev, marveč tudi za to, da hočejo komunisti zastrupiti s tem sovraštvom že nedolžna srea otrok. Gorje državi, kjer morejo komunisti izvršiti svoj peklen3ki naklep! Osebne ^esil. G. iMjze Cileašek — 70 letnik. V petek, 28. maja nastopi 70. leto življenja č. g. Cilenšek, duhovni svetnik in župnik v Poljčanah. Rojen je bil v Žalcu v Savinjski dolini, gimnazijo pa je obiskoval v Mariboru. Letos obhaja v družbi še treh tovarišev-maturantov 50 letnico mature. Izmed tovarišev-duhovnikov sta živa samo še dva. Kaplanoval je pri Sv. Marku niže Ptuja in v Kostrivnici, po treh letih je postal župnik v Stoprcah in leta 1901 je prišel v Poljčane. Povsod se je z občudovano vnemo trudil za duhovni preporod naroda. V narodnostnih bojih, v katerih je hudo trpel, je bil vedno v prvih vrstah. Z ustanovitvijo Posojilnice in konzumnega društva je tako rekoč rešil našega malega človeka pred izkoriščevalci. Leta 1907 je ustanovil Prosvetno društvo in mu ostal v pomoč do danes z besedo in — denarjem. S svojim odkritim, pa doslednim delorn si je pridobil mnogo prijateljev, radi svoje zdrave, vesele narave pa je deležen spoštovanja vseh. Širom Slovenije je znan kot planinec. Prehodil je vse slovenske gore in švicarske Alpe, 43 krat je bil na Triglavu, skoro j prišel na Mount Blanc, z Matterhornom pa je samo »potegnil« svojega planinskega tovariša g. Mlakarja Janka. Ker je vedno rad plezal po gorah in je v dušno pastirskib. postojankah plezal okoli »štajerskega Triglava«, ga imenujejo »bočki župnik«. Kljub visokira letom ga ta planinska žilica še ni zapustila. Še v tej visoki starosti, ki skriva v sebi težke boje in preizkušnje v življenju, je častiti g. jubilant vesel in zdrav. G. žup- nik, vsi Varn želirno, da bi še preživeli mnogo let tako ndravi in vedri, preden odpotujete na »večne gore«! Bog Vas živi! Prof. dr. Ivan Prijatelj nmrl. V Ljubljani je podlegel daljši bolezni g. dr. Ivan Prijatelj, vseučiliški profesor in eden najbolj odličnih slovenskih književnJh zgodovinarjev. Mesreče. žrtev stekline. V mariborski bolnišnicl je preminul 20. maja na posledicah stekline Ivan Klančnik, ugledni mizarski mojster iz Mejne ulice na Pobrežju, mestni občinski svetnik in zvest pristaš JRZ. Pred tremi tedni ga je vgriznil na roko stekel pes. Klančnik se tii zmenil za malenkosten vgriz in je poiskal žalibog zdravniško pomoč prepozno. Uglednemu ter blagemu možu svetila večna Iuč, žalujočim preostalim naše sožalje! Dve hndi prometni nesreči. Na Košakih pri Mariboru je motociklist podrl 12 letnega Franca Lešnik, kateri si je zlomil pri padcu nogo. — Ivan Straus, 28 letni delovodja opekarne na Košakih, se je vračal na večer domov na motornem kolesu. Zaletel se je v 61 letnega muzikanta Janeza Novaka, doma od nekod iz Dolenjske. Sunek je podrl oba na trdo cesto in sta obema počili lobanji. Novak ima povrh še hudo poškodovan obraz. Omenjeno trojico ponesrečencev so oddali reševalci v mariborsko bolnišnico. Bridka posledica neprevidnega ravnanja z oro/jem. V Zgornji Velki pri Mariji Snežni tik ob avstrijski meji se je zgodila huda nesreča pri posestniku Weinhandlu. V hiši sta bila sama domača sina 15 letni Friderik in 131etni Anton. Friderik je iskal v omari svoj suknjič in je zadel na tamkaj shranjeno očetovo lovsko puško. Orožje je vzel iz omare in se je z njim igračkal, ker ni vedel, da je v njem naboj. Pomeril je proti bratu, odjeknil je strel in brat se je zgrudil, zadet od celega naboja. Kakor hitro so se vrnili starši in videli, kaj je napravila mladeniška neprevidnost, so ukrenili vse potrebno, da je bil hudo ranjeni sin prepeljan v mariborsko bolnišnico. Nesreča posestnika pri vpreganju konj. Konj je brcnil in je zlomil nogo v stegnu posestniku Antonu Jurša pri Sv. Lenartu v SIov. goricah. Otrok se smrtno opekeL V Plitvicah pri Apačah ob severni meji se je zgodila v hiši cestarja Franca Rakovec smrtna nesreča. Rakovčeva 18 mesečna Tončka je v nezavarovanem trenutku se motala krog fitedilnika. Padla je na glavo v čeber kropa ter se je tako opekla, da je kmalu podlegla opeklinam. Troenje dveh avtomobilov. V Slov. BiBtrici sta trčila 20. maja na ozki državni cesti pri samostanski cerkvi avto zagrebškega pogrebnega zavoda in tovorni avtomobil konjiškega trgovca Koropeca. Sunek je poškodoval samo obe karoseriji, motorja sta ostala nepoškodovana in tudi vozačema se ni zgodilo nič hudega. Nevarno trčenje. V Čepljah blizu Vranskega sta trčila na ovinku kolesar in avto. Kolesar Kokovnik je peljal spredaj na biciklu ljudskošolskega učenca Adalberta Sveta v smeri proti Cepljam. Na ovinku mu je pripeljal nasproti avto, M je last trgovca Cizeja iz Crne m ga je šofiral A. Peče. Pri trčenju je priletel Svet v šipo avtomobila, jo zdrobil in se je toliko poSkodoval, Saj ostaneš pri nas čez noč, ali ne?« »Prav zaradi tega sem napravil to dolgo pot iz Dobrovelj do sem, da bi pri tebi prenočil.« Ne da bi še kaj posebnega spregovorila, sta šla dol v mežnarijo, kl je bila kakih dve sto korakov pod cerkvijo. Obe ženski, mežnarica, ki je bila sestra Gašparjeve žene, in Veronika, sta Gašparja prisrčno pozdravili. ge preden jima je mogel po svoje vrniti, Bta mu že sneli nahrbtnik in njegov veliki rdeči dežnik, mu sezulJ škornje in slekli suknjo ter urno prinesli copate. Kaj kmalu sta tudi pripravili in prinesli toplo večerjo. Medtem ko je mojster pridno požiral, je zbijal sem ter tja svoje norce, ki pa so mu nocoj uhajali očitno bolj po sili, tako da so mežnarjevi videli, da ni, ko po navadi. Šele ko se je najedel in podušil nekaj kozarcev vina, se mu je jezik bolj razvezal. Pravil je, kako aprilsko vreme ga je sem grede ujelo in kako je potem v Kapli dobro prodal, potem pa je pomežiknil z očmi in dejal na videz ravnodušno: »Pravzaprav pa danes nisem prišel po kupčiji sem, ampak ker mi srce ni dalo pokoja.« »Na, na! Kdo pa ti tako piha na srce? Menda vendar ne žena? Hahaha,« se je nasmejala mežnarica; poredni očesci sta ji zabliskali in topi nosek si je postlal med rdeči, živi lici — mežnarica je bila vedno dobre volje! —. »Ali veš kaj, Gašpar? Ko bi jaz bila moški in bi žena mojemu srcu ne dala pokoja, jaz bi jo že naučila. Hahaha!« »Mmmm — Marjeta!« je zabrundal mežnar in si nevoljno pogladil svojo dolgo brado. Veronika, ki je v kotu pri svoji mizici šivala, se je kar tresla od smeha in se ni mogla držati, najsi je ujec še tako hudo godrnjal. »T\ Marjeta, pa moja Barba sta sicer sestri, po enem kopitu pa le nista,« je odvrnil Gašpar. »To je kakor z muho in čebelo. Sta si tudi podobni. A če se čebeli zameriš, te useka in pikne, da ti nos oteče. Sicer pa ni Barba, ki mi ne da pokoja, ampak moja sestra Cenca.« »Kaj pa ji je ? Ali ji je hujše ?« je vprašal mežnar. »Hujša ni, hudo ji je pa. Dejal bi, da ne veš ne ure ne dneva, kateri ji bo zadnji. Ko bi bilo, kakor sta mestna padarja menila, bi morala biti že davno rajna... Najhuje pa je to, da je še niso sprcvideli. Odlaga in odlaga.« »Za božjo voljo,« se je ustrašila mežnarica, »kaj pa odlaga! Saj mora biti že nekaj let, da ni bila več pri spovedi.« »Jih bo že kakih dvajset, bi rekel.« »Ali je mogoče? Glejte vendar, da opravi, preden bo prepozno! Saj je vendar ne boste tako pustili, da vam umre kakor kak Turek,« se je razvnela Veronika in odložila šivanje. »Glej, če moreš! Saj smo vse poskusili. Trikrat so bili gospod pri nji in so jo prosili in rotili, naj pomisli na večnost in na svoje zveličanje. Zmerom je odgovorila isto: da se bo že spovedala, preden bo umrla, ali da zdaj še ne bo umrla. Zadnjič so ji gospod kar naravnost povedali, da je njena bolezen taka, da jo zna vsako uro prijeti. Tedaj je skočila pokonci in je zavpila, da zdaj pa prav zanalašč ne umre, prav zanalašč ne — naj se gospod kar poberejo in naj jo pustijo na miru.« »Kdo pa ji streže?« je vprašal mežnar. »Kdo ji streže? Saj to je drugi križ. Od svečnice sem so bile že štiri ženske in en moški pri nji. Naj- prej je bila naša Urša pri nji. Čeprav je gluha ko štor, ji je Cenca vendar toliko spravila na uho, da ji je po treh tednih bilo raške dovolj in se je pritulila nazaj domov. — Potem smo najeli tisto Sveto Rozo iz Gorja. Ta vam je človeček, da bi jo lahko kar v oltar postaviii. Šest tednov je ostala, potera pa je tudi šla, češ, delj ko ostane, več si bo malih crrehov nabrala in bi pred sodnim dnem ne prilezla iz vic. — Rekli smo, zdaj bomo poiskali kako bolj hudo, ki bo Cenci kcs, in smo nagovorili tisto Rusasto Lizo, ki nima le rus pod nosom, ampak tudi jezik namazan. Že četrti dan sta ženski treščili skup, pa tako, da bi dejal, cela turška vojska je v hiši. Le malo ie manjkalo, da si nista oči izkopali. Liza je odrohnela in je povsod okoli razvpila, da je Cenca obsedena in da je sedem hudobcev v nji, eden hujši od drugega. Kaj zdaj? Nikjer nikogar, ki bi hotel iti Cenci streč! V tej stiski ni ostala druga, kakor da je morala moja Barba na pomoč. Po dveh dneh je bila že vojska in sedmi dan se je vrnila Barba kakor pokropana mačka. Moral sem po padarja, ker je takoj legla, ko je prišla, in se je rotila, da je desetkrat bolj bolna kakor Cenca. Zdaj sem nastopil jaz in sem odrinil k sestri. Menil sem, kot moški in brat bom že zmogel. Da, menil! Prvi večer že sem moral zbežati. Kajti Cenca mi jih je take metala pod nos in v glavo, da me največja moja streha ne bi bila ubranila. Zdaj je spet naša dekla, naša Urša, pri nji, ali pravi, da dalj ko osem dni ne ostane; če v osmih dneh kdo ne pride, bo šla in je ne bo več blizu. Tako sem prišel pač k vam, da mi svetujete, kaj bi počel v tej stiski.« Po tej dolgi besedi si je možic globoko oddahnil ln se ie ozrl po mežnarju, po mežnarici in po Verordki. Posebno dolgo mu je obstal pogled na Veroniki, ki se je rahlo stresla. Bila je v beli obleki, ki ae ji je pražnje podala. Vse na njeni vitki postavi je bilo prijazno belo, le na mladostnem licu ji je gorela nežna rdečica, glavo pa sta ovijali dve plavi kiti in se svetili ko zlata krona. Mežnar, ki je med GaŠparjevim govorjenjem večkrat nevoljno zmajal z glavo, si je krepko odkašljal, Marjeta pa, njegova žena, ki je bila sicer tako zgovorna in vesela, je sklonila glavo skoraj člsto do kolen in je bila tiho kakor miš. Nazadnje se je oglasil mežnar s svojirn globokim srlasom: »Da, Gašpar, ko bi ti znali kaj svetovati!« Zopet je nastala tišina. Tedaj je zadonel sem od mizice Veronikin vedri, pogumni glas: »Beseda bo stricu Gašparju menda malo kaj pomagala. Ce sem ga prav razumela, pričakuje od nas pomoči.« »Mladim ee nič ne poda, če hočejo biti preveč Inodri,« jo je pograjal mežnar. »Aleš, naj deklica govori! Včasih so piščeta modre.iša od petelina,« je vzkliknil Gašpar. »Torej pomoč misliš, Veronika? Ali menda vendar ne misliš, da bi se spravil tujec Aleš z menoj v Dobrovlje in bi on.šel moji bolni sestri streč?« Marjeta je naglo vzdignila glavo in je rekla odločno: »Name tudi ne moreš misliti, Gašpar. Stara sem in za postrežbo nisem, ker ne znam, ker nikoli še nisem stregla kakemu bolniku. Jesti pa tudi ne morem vsega — želodec mi ni zdrav in — in.. .« »Brez skrbi bodi, Marjeta!« jo je prekinil Gašpar. »Nate še v sanjah nisem mislil. Ti moraš ostati pri Alešu. Kar je Bog združil, tega človek ne sme razdružiti. Tebe še vzel ne bi za postrežbo.« Tedaj se je oglasila zopet Veronika: »Potem ostanem le še jaz; ali jaz sem premlada, prejezična, preveč neizkušena za tako postrežbo.« »Veronika, deklica, premlad človek nikoli nl, če je pameten in priden in korajžen kakor ti!« se je razveselil Gašpar. »Ti bi torej bila voljna, da prevzameš to hudo službo?« »Zakaj pa ne? Seveda, če mi ujec dovoli.« »Za božjo voljo, Veronika, kaj ti ne pride na misel?« je branila mežnarica. »Ti nisi za tako reč, si premalo trdna. Kaj pa naj midva starca počneva brez tebe? Otrok nimava, ti si najin otrok. Od skrbi bom zbolela, če greš tako daleč od naju. Na tujem ne boš imela človeka, ki bi se zate pobrigal, če ti bi bilo treba, in ...« (Dalje sledi.) žalovanje pri Kanakih Na različne načine izražajo razni narodi svojo žalost tudi na zunaj. Nekateri bolj izrazito, drugi manj. Na posebno pretrealjiv način pa to store Kanaki, pleme na Novii GvJneji. Kadar Kanaku umre kak aorodnik ali kak drug človek, ki mu je bil zelo drag, si v znamenje globoke žalosti odreže kak prat na roki ali na nogi ali pa se kako drugače pohabi. Tako zahteva star običaj pri teh divjih plemenih in zato ao taki slučaji zelo pogoati. Dobiti je mnogo mladih in aicer zdravih mož, ki jim manjkajo poaamezni prati na rokah ali na nogah, ker ao jlh porezali iz žaloati zaradi Krnrti kakega človeka, ki so ga posebno ljubili. Ce pa se edi Kanaku izgu- ba dragega umrlega tako velika, da je ne bo mogel prenesti m da ne bo mogel biti nikdar vefi veael, si pa v znak hude žalosti vzame življenje. Tudi taki slučaji ndso redki. Tako se je celo ob smrti nekega rniaijonarja, ki so ga Kanakl zelo Ijubili, nekdo iz same žalostl sam usmrtil, še preden so mu mogli to zabranitl. Umljivo je, da se mdaijonarji zelo trudijo, da bl ljudatvo prepričali o nenaravnl pretiranosti takega žalovanja, a se jim to ne posredi vaelej, kakor dokazuje omenejni primer. Tako globoko je ta zabloda poganatva ukoreninjena v njihovi miaelnoati. Mailjarskl regent Horthy zasaja lopato v Eemljo In s tem slovesno otvarja zemeljska dela za zgradbo proste luke v Budlmi^ti. Levo: Sllka angleške kraljovo rodblne po slovesnem kronanju. — Deenor Ob prillkl kronanja anglešUega kralja so razstreUII v irskl prestolici V Dnblinu spomenik angleškega kralja Jtrrija II. Ircl nočejo nlčesar ve6 sliftatl o Angležih.