Izmenjave OsnovnašolaBogojina,Slovenija SabinaJuhart Pojav epidemije koronavirusne bolezni je marca 2020 tudi našo državopostavilvsituacijo,kinasjestresla,pretresla,vrglaizvsak- danjih življenjskih tirov invedenjskih vzorcev, po katerih smobili vajeni živeti, ter zahtevala od nas številne spremembe v vsako- dnevnem življenju, vkljuˇ cno z osnovnošolskim izobraževanjem. Med zimskimi poˇ citnicami (od 24. do 28. februarja 2020), ko so sodelavci in otroci veselo poˇ citnikovali in si nabirali energijo za nove šolske in delovne izzive, sem kot odgovorna za vodenje šole žepripravljala ukrepe zazašˇ cito zdravjaotrok invsehzaposlenih. Naše družine in otroke smo obvestili o spremembah na podroˇ cju varovanja zdravja in o potrebi po resnem in odgovornem sprem- ljanju zdravja otrok. Takrat smo staršem poslali sporoˇ cilo, naj po zimskih poˇ citnicah v šolo pridejo le zdravi otroci, sicer jih bomo zaposlenivšolinapotilinazajdomov.Nismopapriˇ cakovali,dabo- do šole v Sloveniji 16. marca 2020 zaprle vrata. Ministrstvo za iz- obraževanje, znanost in šport je odloˇ cilo, da s 23. marcem 2020 vse šole v Sloveniji obvezno zaˇ cnejo izvajati izobraževanje na da- ljavo. Tako smo bili vsi, zaposleni v šoli, uˇ cenke in uˇ cenci, starši, »pahnjeni« v novoizkušnjo –izobraževanje nadaljavo. Zapravilnorazumevanjeizobraževanja nadaljavo jepomemb- noloˇ citimeddvemarazliˇ cnimaterminoma:e-izobraževanjeiniz- obraževanje na daljavo (ind).E-izobraževanje smo v osnovnošol- skemvzgojno-izobraževalnemprocesužeizvajalizvkljuˇ cevanjem razliˇ cnih informacijsko-komunikacijskih tehnologij (ikt)vpro- cese uˇ cenja (uporaba raˇ cunalnikov, tablic, pametnih telefonov). Vendar je bila ikt zgolj dopolnilo in eno izmed orodij v uˇ cnem procesu, ki je potekal v šoli. Izobraževanje na daljavo pa je posebna oblika izobraževanja, prikateristauˇ cenecinuˇ citeljprostorsko loˇ cena,uˇ cnakomunika- cijapapotekaizkljuˇ cnoprekorodijikt(raˇ cunalnik,telefon...)in drugih komunikacijskih kanalov (e-pošta, spletne uˇ cilnice (Xool- time), videokonference – Zoom, forumi, klepetalnice itd). Vzgojno-izobraževalniciljimedizobraževanjemnadaljavo Navodilaministrstva,pristojnegazašolstvo(mizš),somedizobra- ževanjem na daljavo v ospredje postavljala naslednje cilje: vodenje 3|2020: 59–67 Sabina Juhart ohranjanje kontinuitete vzgojno-izobraževalnega dela (da uˇ cenci ohranijo stik z vzgojno-izobraževalnimi vsebinami, uˇ citeljem,uˇ cenci);osredotoˇ cenostnautrjevanjepretekleuˇ c- nesnoviinnatemeljnestandardeznanjapriusvajanjunovih uˇ cnih vsebin; aprila in maja pa se je vzgojno-izobraževalno delo osredoto- ˇ calo tudi na preverjanje in ocenjevanje znanja; prizadevanje za stik z vsakim uˇ cencem in za njegovo odziv- nost; ohranjanje pozitivne psihofiziˇ cne naravnanosti med epide- mijo; spodbuden zakljuˇ cek šolskega leta. Na videz preprosti cilji so bili zelo kompleksni, sajso zajemali: kognitivni razvoj uˇ cencev; razvijanjevešˇ cininspretnostizauporaboiktpriuˇ cencih,ki doslej niso imeli tovrstnih izkušenj; spodbujanje ˇ cimboljsamostojnegauˇ cenja(organizacijapro- stora, ˇ casa, pripomoˇ ckov za delo, naˇ crtovanje ˇ casa, potreb- nega zaizobraževanje nadaljavo); spremljanje napredka uˇ cencev (glede na povratne informa- cije); skrb zatelesno dejavnost uˇ cencev; ˇ custveno podporo in pomoˇcuˇ cencem (še posebej tistim, ki doma niso imeli spodbudnega delovnega okolja in drugih spodbud); socialni vidik (spodbujanje komuniciranja, sodelovanja na razliˇ cnihravneh–zuˇ citelji,sošolci,starši,medsebojnospod- bujanje, opolnomoˇ cenje...). Potekizobraževanjanadaljavo Zaradiokolišˇ cin,vkateresmobilipahnjenipraktiˇ cno ˇ ceznoˇ c,de- ležniki vzgojno-izobraževalnega procesa (uˇ citelji, uˇ cenci, starši) nismo imeli možnosti za predhodne priprave. Tako je izobraže- vanje na daljavo prvi in drugi teden potekalo preko naše spletne strani,kamorsouˇ citeljinalagaliuˇ cnagradiva.Vzporednostemse je odvijala tudi komunikacija po telefonu, e-pošti in drugih dosto- pnih komunikacijskih kanalih. Z možnostjo, ki jo je na pobudo mizšponudil E-asistent, torej s komunikacijo preko spletnih uˇ cilnic, smo v tretjem tednu izo- 60 Osnovna šola Bogojina, Slovenija braževanja na daljavo uˇ cno komunikacijo preusmerili v spletne uˇ cilnice(Xooltime).Pedagoško delosmonadgradilitudiznekate- rimipobudami, kisonamjihuˇ cenciinstaršiposredovali vspletni anketi. Od zaˇ cetka izvajanja izobraževanja na daljavo, od 23. marca 2020, smo vsakdan iskali, usklajevali in prilagajali vse možne na- ˇ cine in poti za to, da bi ga kar najbolje izvedli. Vzporedno s tem smo prilagodili urnike. Sledili smo navodilom mizšin strokovnim smernicam Zavoda za šolstvo ter nijz,kiso pripravljali zakonske in pedagoške usmeritve glede izvajanja izo- braževanja na daljavo. Zaprosila semtudi za donacijo opreme – raˇ cunalnikov, tablic –, sajkarnekajnašihuˇ cencevniimelomožnostizaizobraževanjena daljavo. Tako smo v tem obdobju z donacijami postopno pridobili dvanajst raˇ cunalnikov oziroma tablic in jih razdelili uˇ cencem. Zu ˇ citelji, svetovalno službo, specialnimi pedagoginjami smo ves ˇ cas izobraževanja na daljavo sodelovali na razliˇ cne naˇ cine: dnevna komunikacija oziroma tedenske videokonference, komu- nicirali smo preko e-pošte in drugih kanalov. Naˇ crtovali smo de- lo, se dogovarjali o dejavnostih, iskali kar najboljše možnosti za izvedbo pouka, usklajevali dejavnosti, urnike. Uˇ citelji so v svojih strokovnih aktivih usklajevali dnevne dejavnosti, naˇ crtovali izo- braževalne vsebine in iskali najboljše možnosti za virtualno ko- municiranje z uˇ cenci. Posebno pozornost smo namenili uˇ cencem sposebnimipotrebami,kismojimvsodelovanjusspecialnimipe- dagoginjami in razredniki zagotovili dodatno pomoˇ c in spodbude. Prav tako smo vzpostavili stike in stalno sodelovanje s star- ši (uˇ citelji, svetovalna služba, specialne pedagoginje, ravnateljica smobiliznjimivstikupoelektronskipoštiinpotelefonu,našolski spletni strani pa smo tedensko objavljali informacije in obvestila staršem in uˇ cencem). Evalvacijanašegavzgojno-izobraževalnegadela Namen evalvacije našega vzgojno-izobraževalnega dela na dalja- vo je bil predvsem: 1. Ugotoviti, koliko in kako uspešno smo uresniˇ cili ciljeind,in sicer: ohranjanje kontinuitete vzgojno-izobraževalnega dela (da uˇ cenciohranijostikzvzgojno-izobraževalnimivsebinami, uˇ citeljem, drugimi uˇ cenci); osredotoˇ cenost na utrjevanje 61 Sabina Juhart pretekle uˇ cne snovi in na temeljne standarde znanja pri usvajanju novih uˇ cnih vsebin; preverjanje in ocenjevanje znanja (april, maj); stik z vsakim uˇ cencem in odzivnost vsakega od njih; ohranjanje pozitivne psihofiziˇ cne naravnanosti med epi- demijo; spodbuden zakljuˇ cek šolskega leta. 2. Preveriti,skaterimiizziviintežavamismosevprocesuizva- janja izobraževanja na daljavo sooˇ cali. 3. Ugotoviti prednosti in pomanjkljivosti izobraževanja na da- ljavo, kot so se pokazale v skoraj trimeseˇ cnem obdobju nje- govega trajanja. 4. Naosnovisprotnega spremljanja inzakljuˇ cne evalvacije pri- praviti naˇ crt za ind, ki bi pripomogel k celovitejšemu e- izobraževanjuinizobraževanjunadaljavo(ˇ cebiznovaprišlo do tovrstnih potreb), in ga vkljuˇ citi v naš letni delovni naˇ crt za šolsko leto 2020/2021. Instrumentievalvacije: Komunikacija in izmenjava povratnih informacij med vsemi deležniki (uˇ cenci, uˇ citelji, starši, svet staršev) v ˇ casu izvaja- nja izobraževanja na daljavo. Spletnaanketazauˇ cenceinstarše,spomoˇ cjokateresmoind nagradili, kolikor je bilo v danih okolišˇ cinah mogoˇ ce (pou- darek navzpostavljanju kar najrazliˇ cnejših komunikacijskih kanalov, da bi bil stik z uˇ cenci ˇ cim boljši, poslediˇ cno pa bi bili ˇ cim boljši tudi sodelovanje, razumevanje uˇ cne snovi ter motivacija uˇ cencev za uˇ cenjeod doma). Povratne informacije uˇ cencev v procesu izobraževanja na daljavo (preverjanje ciljev in drugo). Rezultati, pridobljeni med izobraževanjem na daljavo, in za- dovoljstvo uˇ cencev z njim. Evalvacija v kolektivu po zakljuˇ cenem izobraževanju na da- ljavo. Podrobno spremljanje in pisna evidenca ravnateljice o celo- tnem obdobju izobraževanja na daljavo (arhiv ravnateljice). Povzetekugotovitevinrezultatovevalvacije Izobraževanje na daljavo je posebna oblika izobraževanja, za ka- tero morajo biti izpolnjeni naslednji pogoji: 62 Osnovna šola Bogojina, Slovenija 1. ustrezna infrastruktura, kar pomeni opremljenost vseh de- ležnikov (šola, uˇ citelji, uˇ cenci) za izobraževanje na daljavo (dostop do izobraževalnih vsebin); 2. ustreznatehnologija invirtualna okolja, ki v vzgojno-izobra- ževalnem procesu podpirajo, omogoˇ cajo izobraževanje na daljavo, saj to poteka izkljuˇ cno po razliˇ cnih informacijskih in telekomunikacijskih kanalih; 3. ustrezne izobraževalne vsebine za izobraževanje na dalja- vo/vsebine, primerneza izobraževanje nadaljavo; 4. posebne tehnike naˇ crtovanja izobraževalnih gradiv; 5. samostojen pristop uˇ cencev k izobraževanju na daljavo, raz- vite vešˇ cine uˇ cenja, organiziranost; 6. razvite e-kompetence tako pri uˇ cencih kot pri uˇ citeljih: zmožnost komunikacije in sodelovanja na daljavo med uˇ citelji, uˇ cenci, vodstvom šole, starši, vzajemno sodelova- nje; zmožnost iskanja, zbiranja, obdelovanja, vrednotenja po- datkov in informacij za usvajanje novih znanj in izvedbo celotnega vzgojno-izobraževalnega procesa (tudi prever- janja in ocenjevanja); varna raba spleta in upoštevanje etiˇ cnih naˇ cel; priprava, ustvarjanje, posodabljanje, objava gradiv; zmožnost naˇ crtovanja, izvedbe celotnega vzgojno-izobra- ževalnegaprocesa,tojepoukainevalvacijezuporaboikt; 7. ustreznapedagoška podpora; 8. posebni pristopi k ureditvi vseh organizacijskih in admini- strativnih zadev ter upravljanje izobraževalnega procesa. V nastalih okolišˇ cinah vsi našteti pogoji seveda niso bili izpol- njeni,zatosmosesooˇ calizrazliˇ cnimiizziviintežavami.Vospred- ju je bilo predvsem naslednje: pomanjkljiva in manj ustrezna infrastruktura tako pri uˇ cen- cihkotprinekaterihzaposlenih;karnekajuˇ cencemsmopo- sodili šolske raˇ cunalnike in tablice in med izobraževanjem nadaljavooddonatorjevpridobilidvanajstraˇ cunalnikovozi- romatablic; slabaopremljenostveˇ cjegaštevilauˇ cencevskompetencami, vešˇ cinami, spretnostmi, znanji, potrebnimi za izobraževanje na daljavo (še posebej to velja za uˇ cence prve triade, pa tudi za kar nekaj uˇ cencev iz višjih razredov); 63 Sabina Juhart raznolikostuˇ cencevinstemtudivprašanjeoustreznostipo- nujenih izobraževalnih gradiv in izbranih komunikacijskih kanalov; slabaodzivnostnekaterihuˇ cencev(šeposebejtistih,kidoma niso imeli ustrezne podpore, pomoˇ ci, pogojev za uˇ cenje na daljavo); predvsem v prvi triadi uˇ cenci niso dovolj samostojni za izo- braževanje na daljavo, podobno velja tudi za nekatere uˇ cen- cevišjihrazredov; razlogov jeveˇ cinsopovezanisštevilnimi dejavniki: razvojna stopnja uˇ cencev, pismenost, motivacija, organiziranostuˇ cencev,razviteuˇ cnestrategije inkompeten- ce za delo z izobraževalnimi vsebinami, ki so jih uˇ citelji po- sredovalipredvsemprekospletnihuˇ cilnic(Xooltime)indru- gih virtualnih kanalov; sodelovanje staršev je bilo še posebej pomembno in nujno na nižji stopnji; njihovo pomoˇ c pa so potrebovali tudi uˇ cenci višjih razredov; zato so bili starši intenzivno vpeti v procese izobraževanja na daljavo, kar je vplivalo na njihovo obreme- nitev; težjekotsicerjebilopreverjatisamostojnostuˇ cencevpride- lu in ali razumejo kognitivne cilje, pridobiti povratne infor- macije pri uˇ cencih, še posebno pri preverjanju in ocenjeva- nju znanja; za naˇ crtovanje in izvajanje izobraževanja na daljavo je bi- la potrebna popolnoma drugaˇ cna organizacija dela na ravni šole, naˇcrtovanjedelauˇ citeljev je bilo zahtevnejše, za izved- bo izobraževanja je bilo potrebnega veliko veˇ c ˇ casa, kot ga terja pouk v šoli. Prednostiinpomanjkljivosti IND,kotsosepokazaleglede naciljeinkotsmojihpovzelivskupajzuˇ cenci Zaznali smonaslednje prednostiind: uˇ cenecsam naˇ crtuje urnikin tempo dela; uˇ cenec sam izbere kraj in ˇ cas za uˇ cenje: lahko delaš, kadar hoˇ ceš; uˇ cenci imajo veˇ c ˇ casa za premislek o uˇ cnih izzivih in za re- ševanje nalog; manjpredmetov nadan; nitreba vstajati zgodaj zjutraj; 64 Osnovna šola Bogojina, Slovenija delo je zaradi uporabeiktbolj zanimivo; delo je bolj zanimivo za starejše osnovnošolce; veˇ c prostega ˇ casa; uˇ cenje v pižami; delo je bolj sprošˇ ceno; veˇ c ˇ casa združino; manjstrahu pred spraševanjem, ocenjevanjem. Zaznali pa smo tudi naslednje pomanjkljivostiind: za samostojno izobraževanje na daljavo je nujna doloˇ cena razvojna stopnja otroka; pomanjkanje družabnih stikov, ki so eden bistvenih dejavni- kov uspešnega osnovnošolskega uˇ cenja; kvarni vplivi tehnologije, preveˇ c sedenja pred zasloni; vprašanja,kisenanašajonaavtorskepravice,zasebnost,var- nost,prepreˇ cevanje zlorab; vprašanja, vezana na samostojnost uˇ cencev pri preverjanju in ocenjevanja znanja; pomanjkanje uˇ citeljeve ustnerazlage inzato slabšerazume- vanjezahtevnejšihnavodil(šezlastipriuˇ cnošibkejšihuˇ cen- cih); dodatno razlago je bilo priindvˇ casih težko dobiti; pomagati morajo starši; vˇ casih nagaja internet; vsi uˇ cenci nimajo ustreznih razmer za izobraževanje na da- ljavo niti neznajo delati zikt; težava je, ˇ ce je v hišiveˇcuˇ cencev in premalo raˇ cunalnikov; pomanjkanje stikov s sošolci in vrstniki. Pomembne ugotovite naše evalvacije so tudi naslednje. Vsi, ta- ko uˇ cenci in uˇ citelji kot starši, so pridobili neprecenljive izkušnje, za katere sem prepriˇ cana, da bodo pomembno vplivale na naše nadaljnje vzgojno-izobraževalno delo in življenje nasploh. Vsi uˇ cenci ošBogojina so v obdobju izobraževanja na daljavo pridobili veliko pomembnih novih izkušenj na podroˇ cju drugaˇ c- nega uˇ cenja (uporaba spletnih uˇ cilnic in drugih komunikacijskih kanalov, pridobili so nekatera nova znanja in vešˇ cine pri upora- bi ikt za potrebe uˇ cenja), pa tudi druge življenjske izkušnje, ki so bile posledica drugaˇ cnih vedenjskih vzorcev kot pred pojavom 65 Sabina Juhart epidemije covida-19. Mednadaljnjim izobraževanjem bodonašte- to lahko še nadgradili. Prav tako so vsi uˇ cenci uspešno zakljuˇ cili lansko šolsko leto. Vrzeli v znanju, ki so nastale med izobraževanjem na daljavo, bomo s sistematiˇ cnim in premišljenim naˇ crtovanjem vzgojno- izobraževalnegadelazašolskoleto2020/2021poskušaliodpraviti. Kar je najpomembnejše, vsi – tako uˇ cenci kot zaposleni v oš Bogojina – smoostali zdravi in pozitivno naravnani. Na temelju izkušenj in strokovne literature, ki obravnava iz- obraževanje na daljavo, lahko z gotovostjo povzamemo, da za osnovnošoloizobraževanjenadaljavokotedinaoblikainmožnost vzgojno-izobraževalnegadelaninajprimernejše,sajstazauˇ cence zelo pomembna osebnistik zuˇ citeljem inmedvrstniško sodelova- njeinuˇ cenje.Pravtakosozasamostojnoizobraževanjenadaljavo potrebni doloˇ ceni pogoji z vidika razvojne stopnje otrok, saj mo- rajo biti otroci dovolj samostojni, usvojiti morajo vešˇ cine uˇ cenja, organiziranost ... Mlajši uˇ cenci (prva triada) še niso opismenje- ni, so nesamostojni in potrebujejo veˇ c spodbud za uˇ cenje, nimajo razvitihuˇ cnihstrategijnitivešˇ cinzauˇ cenjeterpotrebujejoveˇ cpo- moˇ ci staršev. Mlajši uˇ cenci še posebej potrebujejo telesno bližino inneposredenstikzuˇ citeljemtertakemetodeuˇ cenja,kitemeljijo na konkretnih vizualnih in drugih senzornih dejavnostih. Možnosti za uporaboindv osnovnišoli: indkot morebitna dopolnilna, dodatna oblika ob klasiˇ cnem pouku; za uˇ cence, ki so dalj ˇ casa odsotni od pouka, so v tujini ali na dolgotrajnem zdravljenju. Vsekakor pa vzgojno-izobraževalno delo v sodobni šoli brez e- uˇ cenjanima perspektive. ˇ Ce bi se v prihodnje pokazala potreba po celovitem izobraže- vanju na daljavo tudi z vidika pridobivanja novega znanja, bi bilo treba zagotoviti: veˇ cmedijske ininteraktivne izobraževalne vsebine: avdio- in videoizseke, animacije, simulacije in avtomatske odzive izo- braževalnega sistema na dejavnost uporabnika; spletne konferenˇ cne in videokonferenˇ cne sisteme, ki omo- goˇ cajo delitev aplikacij, elektronsko tablo, virtualne uˇ cilnice ter komunikacijo in predavanja na daljavo; veˇ cnivojsko preverjanje pridobljenega znanja in ustreznosti e-izobraževanja: z razliˇ cnimi tipi vprašanj, s sledenjem de- 66 Osnovna šola Bogojina, Slovenija javnostim uporabnikov, z anketami in statistiˇ cno obdelavo podatkov; sodelovanje med uˇ ceˇcimi,kibiomogo ˇ calo skupinsko delo ter diskusije in navidezne uˇ cilnice; raznoliko komunikacijo z uˇ citelji ali mentorji, ki je lahko posredna (e-pošta, diskusije, oglasne deske) ali neposredna (klepetalnice, avdio- in videokonference); podporo vsem uˇ ceˇ cim: greza podporo s pedagoškega in teh- niˇ cnega vidika. Zato bo nadgradnja e-izobraževanja in izobraževanje na dalja- vo izhajala iz ugotovitev, ki jih bo prinesla naša samoevalvacija, preuˇ citi bo treba omenjene dejavnike in dejavnike, ki omogoˇ cajo celovito izobraževanje na daljavo. Da bi nadgradili e-izobraževanje in izobraževanje na daljavo, smojunijaimenovalitudirazvojnitim,kijevsodelovanjuzravna- teljico že zaˇ cel prve dejavnosti na omenjenih podroˇ cjih in v zvezi z dejavniki, ki se nam zdijo pomembni. V ˇ casu epidemije in izobraževanja uˇ cencev na daljavo je v šo- li delo opravljalo kar nekaj zaposlenih, predvsem tehniˇ cni kader, administrativno osebje, svetovalna služba in ravnateljica (deset ljudi). Zagotavljanje pogojev za delo v nevarnih razmerah za vse, kismodelalinadelovnemmestu,invodenjeterkoordiniranjede- lauˇ citeljskega zborajebilo zelozahteveninkompleksen izziv,saj soserazmereinpogojizadelovsakdanspreminjali,karjezahte- valo hitro prilagajanje in iskanje novih strategij, nenehno naˇ crto- vanje, spremenjeno organizacijo dela in izvedbo samo. Naj omenim, da smo zašˇ citne maske med epidemijo, ko jih ni bilomogoˇ cedobiti,šivalivšoli. ˇ Cistilkistazašiliskorajtristomask, ki smo jih opremili z našim logotipom in sloganom »Ostani zdrav, bodi kul«. Pri vhodu v šolo pa smo pripravili razstavo obraznih zašˇ citnih mask. Skoraj trimeseˇ cno obdobje izobraževanja na daljavo (od 23. marca do 27. maja 2020) nas je spodbudilo h kompleksni eval- vaciji našega dela ter k razmisleku o potrebi po celoviti nadgra- dnji e-izobraževanja in izobraževanja na daljavo. Podrobno pisno spremljanje celotnega obdobja izobraževanja na daljavo in evi- dence o njem sem v šolskem arhivu shranila v treh debelih fasci- klih: Izobraževanje na daljavo, Korona 1 in Korona 2. SabinaJuhartje ravnateljica Osnovne šoleBogojina. sabina.juhart@guest.arnes.si 67