Vrtljiva omogoïa vrtenje sestava okrog navpiïne osi in s tem lažjo sestavo in dostop. Slabost/prednost sistema je, da izvajanje operacij ni vsiljeno. Primerna je za sestavljenje sklopov do mase najveï 60 kg. O podjetju BONI-MAT, d. o. o., je mlajše fleksi- bilno podjetje, dejavno na podroïju notranjega kosovnega transporta, manipulatorjev in montažnih linij, vkljuïno z opremo delovnih mest. Dejavnost, ki je temeljila na naïr- tovanju in tehniïnih uslugah, se je zaïela s projektiranjem transportnih naprav in namenskih strojev ter jek- lenih konstrukcij. Leta 2004 se je podjetje z dvema projek- tantoma preoblikovalo v d. o. o. in priïelo tudi samo proizvajati doloïene sestave in predvsem montirati in testirati lastne proizvode. Proizvodnjo namen- skih transportnih naprav in montažnih linij dopolnjuje z zastopstvom opreme montažnih delovnih mest in roïnih ma- nipulatorjev ter z uslugami hitre dobave zvarjenih in strojno obdelanih sestavov. V drugi polovici leta 2006 so se preselili v lastne prostore. V predstavitvi podjetja bosta na kra- tko prikazani dve izvedbi racionalne montažne linije, primerni za sestavo sklopov manjših in srednjih serij zahtevnejših izdelkov: – paletni sistem za roïno sestavo izdelkov – roïni pomik palet, – viseïi krožni transporter – mon- tažna linija BONI-MAT. Izvedbi sta primerni in cenovno do- stopni tudi za manjša podjetja. Nu- dita odliïno razmerje med vloženimi sredstvi in donosom. Rezultat je ob pravilni izbiri lahko optimalen in ga ne izboljša nekajkrat veïji vložek v zahtevne linije. Paletni sistem za roÏno ses- tavo izdelkov – roÏni pomik palet Sestava izdelkov poteka na t. i. pale- tah, ki se roïno pomikajo od enega do drugega delovnega mesta. Na vsakem posameznem delovnem mestu se izvedejo potrebne delovne operacije. Montaža lahko poteka v enosmerni liniji, kjer se palete vraïajo pod de- lovnim prostorom (slika 1 a, b), ali v krožni liniji, kjer poteka montaža tudi na povratku palet (slika 2 a in b). Sama paleta je sestavljena iz osnove in delovne plošïe, ki je lahko namešïena fiksno ali vrtljivo na osnovno plošïo (slika 3). Na delovno plošïo se po- navadi namesti namensko montažno gnezdo, ki se izdela po specifikaciji stranke oz. prilagodi izdelku. Stabil- nost palete med montažo zagotavlja aretirni element, ki se aktivira/sprosti s pritiskom. Jože BONIFARTI BONI-MAT, d. o. o. – zanesljivost, fleksibilnost in racionalizacija Jože Bonifarti, univ. dipl. inž., BONI-MAT, d. o. o., Lendava Slika 1. VraÏanje palet pri linijski montaži pod delovnim nivojem: a – montaža v ravni liniji, b – linija, prilagojena prostoru PODJETJA PREDSTAVLJAJO 196 Slika 2. Krožno gibanje palet: a – montaža samo na eni strani, b – montaža na obeh straneh Ventil 13 /2007/ 3 ViseÏi krožni transporter – montažna linija BONI-MAT Montažna linija BONI-MAT je na- menska transportna naprava, na- menjena za montažo sklopov in stre- go napravam v avtomobilski idr. in- dustriji. Zapolnjuje manko med posa- miïnimi delovnimi mesti in veïjimi sistemi (viseïi, talni, paletni idr. linijski transport). Odpravlja njihove slabosti in je primerna za manjšo in srednjo serijsko proizvodnjo oz. se- stavo. Predvsem za proizvodnjo, kjer se pogosto menjavajo tipi izdelkov in/ali so ti pretežki za enostavno manipulacijo, kjer se zahteva visoka kvaliteta in je zaželena dostopnost z vseh strani. Zasnovana je kot krožna linija. Mon- tažna gnezda oziroma delovne površine so obešene na vrtljivo podkonstrukcijo. Razmešïene so v krogu s premerom 5–10 m. Gibanje obešal z montažnimi mesti je lahko zvezno ali prekinjano, pri prvem je mogoïe nastavljati hitrost gibanja, pri drugem pa ïas mirovanja oziroma takt sistema. Pri montaži se uporabljajo razliïni ma- nipulatorji z voziïki in pnevmatskimi ter drugimi orodji. Pri montaži se bazni del namesti v montažno gnezdo oziroma na de- lovno površino. Montažna gnezda se lahko samodejno prilagajajo za- htevam pri montaži (nagib, rotacija, vpenjanje). S tem omogoïajo delavcu prihranek ïasa in odpravljajo nepotreb- ne gibe. Parametre je mogoïe nastavljati preko ustreznega zaslona Glavne prednosti viseïega krožnega transporterja – montažne linije BONI- MAT so: – dobra preglednost in ïistoïa na delovnem mestu, – predvidena in nastavljiva zmogljivost, – samodejna prilagodlji- vost (pomik, nagib, rota- cija, vpen- janje, ...) in ustrezna ergo- nomija delo- vnega mesta, da se monter lahko po- sveïa izklju- ïno montaži, – kratki ïasi prehodamed razliïnimi ti- pi izdelkov, – prihranek ïasa zaradi neprekinjene ponovljivosti delovnega procesa (kro- žna zasno- va), – zgošïeni po- stopki pred- montaže in skrajšanje transportnih poti, – enostavna manipulacija s težjimi bre- meni, – ugodni inve- sticijski stroš- ki in uporaba standardne infrastruktu- re, – poveïanje uïinka posa- meznega delavca do 30 odstot- kov ter dvig kvalitete in zmanjšanje bolniških izostankov, – minimalni stroški vzdr- ževanja. Slika 5. Sestavljanje uparjalnikov Slika 4. Montažni sistem za motorje: a – grafi Ïna pred- stavitev linije, b – motor med montažo na obešalu Montaža motorjev (TOMOS). Deset samodejno višinsko prila- godljivih delovnih mest. Zvezno premikanje obešal z izdelki in z regulacijo hitrosti pomikanja. Montažni sistem za sestavljanje uparjalnikov (Gorenje). Prekinjano gibanje z možnostjo nastavljanja ïasa takta. Šest delovnih mest (sestava, varjenje, testiranje), dve v varilni komori. Slika 3. Palete na vodilih PODJETJA PREDSTAVLJAJO 197 Ventil 13 /2007/ 3 Slabosti : – potreben je prostor kva- dratne ob- like oz. ne moremo je instalirati v ozkem pros- toru. ZakljuÏek Paletni sistem za roïno sesta- vljanje izdelkov – roïni pomik palet – je cenovno in ïasovno ugodna izvedba montažne linije, ki jo je mo- goïe postaviti v enem dnevu. Slika 6. Zaslon za nastavitev parametrov Slika 7. Manipulator za dodajanje PODJETJA PREDSTAVLJAJO 198 Ventil 13 /2007/ 3 Viseïi krožni transporter – montažna linija BONI- MAT – je novejši izdelek. Obratuje že dve leti, rezultati pa so izpolnili priïakovanja in obljube. Razvoj naprave je trajal 6 mesecev. V prihodnosti bodo take naprave izdela- nev3do4me secih. Njihove prednosti priznavajo vodilni slovenski strokovnjaki.