16 Didakta marec 2014 Fokus: Učenje za življenje PROJEKT POPESTRIMO ŠOLO POMENI VREDNOSTNI PREMIK V VZGOJI IN IZOBRAžEVANJU / mag. Francka Mravlje, Sonja Arbeiter, Jerneja Križan, Andreja Krampl, Anja Črešnar, ddr. Ana Vovk Korže Leta 2011 je Javni sklad Republike Slovenije za razvoj kadrov in štipendij objavil razpis za projekt Popestrimo šolo. Na razpis sta se med drugimi prijavili tudi OŠ Poljčane in 2. Osnovna šola Slovenska Bistrica. V letu 2014 se projekt izteka in sodelujoči v projektu že vrednotijo rezultate in učinke tega projekta. Pomembno je spoznanje, da so aktivnosti v projektu Popestrimo šolo omogočile aktivno participacijo mladih pri raznovrstnih oblikah vzgoje in izobražeanja, zaradi česar ima projekt posebno vrednost. Vanj so bili vključeni motivirani učenci in učenke, in ker so bile dejavnosti finančno pokrite preko projekta, so lahko sodelovali vsi, ki jih je program izvajanja zanimal. V prispevku so prikazane vzgojne in izobraževalne vsebine projekta, zaradi katerih ta projekt mladim pomeni dragoceno priložnost za pridobivanje življenjskih izkušenj. UvoD Projekt Popestrimo šolo ni del vsakdanje- ga šolskega življenja šolarjev, pač pa ima močan pozitiven, zdrav, zabaven, družaben in seveda tudi poučen vpliv na preživlja- nje prostega časa otrok in na neformalno učenje. Na OŠ Poljčane izvajajo projekt že tretje leto. Ugotavljamo, da se je močno vrasel v vsakdanjik učencev in tudi učen- cev partnerske šole OŠ Anice Černejeve Makole. V čem je njegova skrita vrednost? In zakaj ga želimo nadaljevati? V članku pojasnimo nekatere njegove skrite vplive na kakovost življenja otrok in mladostnikov ter argumentiramo potrebo po nadaljevanju projekta v prihodnje. I. poš Kot altErNatIva vIrtUalNostI Pred desetimi oz. petnajstimi leti smo si vsi močno prizadevali za opremljenost šol in domačih otroških sob z računalniki in drugo tehnologijo, ki naj bi povezala svet, širila globalno povezovanje iz domače hiše na vse konce sveta. Povsem nas je prevzela misel, da brez te tehnologije ne gre. Mladi so mnogo prej kot odrasli spoznali pred- nosti virtualnega sveta. V njem so lahko to, kar želijo – in to kar čisto brez napo- ra, premagovanja vsakdanjih izzivov, brez vztrajnosti ali doživetega poraza. Zato je bolj ali manj individualno (in s tem vedno bolj osamljeno) bivanje v virtualnem svetu zelo hitro izpodrinilo neposredne človeške stike, skupno preživljanje prostega časa, potrebo po prilagajanju, sodelovanju in skupnem ustvarjanju. Toda tak način preživljanja večine proste- ga časa ni v otroški naravi. Posledica so notranje osamljeni, nezadovoljni mladi s pomanjkljivimi izkušnjami. Mladi, ki so presenečeni, da zahtev življenja ni mo- goče odpraviti s klikom. Zato pa razvijajo mnoge načine bega od realnosti, izražajo pasivnost ali reagirajo z nekontrolirano agresijo. Odrasli se vedno bolj zavedamo negativnih posledic prepustitve otrok in mladostnikov virtualnemu svetu. Posledično mrzlično iščemo odgovor na vprašanje, kaj torej ponuditi mladim, da bodo postali aktivni v skupnosti, da bodo pogovore na spletu zamenjali s pogovori v živo, da bodo priha- jali skupaj, skupaj načrtovali, izvajali, preiz- kušali, doživljali navdušenje, veselje ali pa tudi delili zadrego, neuspeh, poraz? Med mnogimi ponudbami je projekt Pope- strimo šolo najbolj sistematična in dovolj (tretje leto) dolgotrajna ponudba, ki se že kaže kot močna alternativa pasivnemu in nezdravemu preživljanju prostega časa. V ospredju projekta ni težnja, da naj bi se mladi učili (prav to je posebna dragocenost projekta), pač pa družili, delovali skupaj, ustvarjali, se zabavali. Vse te za otroke in mladostnike privlačne dejavnosti so najbolj neposreden in naraven učitelj. 1. Druženje zahteva prilagajanje skupini, nenasilno in spontano učenje socialnih odnosov, razvijanje empatije, altruizma, asertivnosti in načinov nenasilnega reše- vanja konfliktov. 2. Skupno delovanje zahteva dogovarjanje, utemeljevanje lastnih idej in zamisli, argu- mentiranje, vztrajanje in popuščanje. 3. Ustvarjanje daje možnost, da se izkažejo posebni talenti (enkrat eni, drugič drugi) in da otroci in mladostniki odkrivajo svoja močna področja, doživijo občudovanje, razvijajo kompenzacijske sposobnosti ali sploh odkrivajo lastne kvalitete, pa tudi doživljanje narave v vseh njenih pojavno- stih (skozi lastno fizično aktivnost). 4. Zabavnost omogoča premagovanje no- tranjih in zunanjih ovir v delovanju in do- življanju, daje občutek varnosti in domač- nosti, v kateri se lahko šalimo, v kateri so napake dovoljene, celo dobrodošle prilike za nova spoznanja. Dviga motivacijo, utr- juje navado zdravega druženja, spodbuja željo po ponovnem skupnem ustvarjanju, krepi medsebojne vezi, razumevanje … Po dosedanjih izkušnjah lahko zaključimo, da so mnogi otroci in mladostniki čakali ravno takšno priliko. Dejavnosti v projektu Skupno načrtovanje dela (Foto: arhiv POŠ OŠ Poljčane) Didakta marec 2014 17 Fokus: Učenje za življenje imajo postavljene okvire (aktivnosti). Zno- traj teh so načrtovane skupaj z mladimi. Torej izhajajo iz njihove radovednosti, njihovih interesov. Omogočajo jim ne le opazovanje, pač pa delovanje (telesno ak- tivnost, kuhanje, nabiranje, različne ročne aktivnosti, kurjenje, neposredno ustvarja- nje bivalnih prostorov v naravi, izdelova- nje gred, sajenje, občutenje odgovornosti za posajeno in skrb za življenjske pogoje »nečesa, kar smo oživeli« …). V poenostavitvah sodobnega sveta smo mladim vzeli mnoge naštete aktivnosti (ni več potrebno fizično delati in skrbeti). Vse se lahko kupi in shrani v hladilnik ali omaro. Mladi pa potrebujejo prav te (z vidika odraslih načrtovalcev življenja nepotrebne, težke, zahtevne, »umazane«) avtentične izkušnje in tovrstne stike z vr- stniki in naravo. Ne glede na to, kako je tehnologija spremenila naše življenjsko okolje, sta ostala za razvoj in vzgojo otrok nujna stika z vrstniki in naravo. Starši se tega močno zavedajo, zato so de- javnosti v projektu Popestrimo šolo sprejeli hitro in z veseljem. V projektu lahko otroci in mladi doživijo in se mimogrede naučijo marsičesa, kar jim sami zaradi prezaposle- nosti ali pomanjkanja možnosti ne morejo omogočiti. Svoje zadovoljstvo in tudi zaupanje v de- javnosti projekta so ocenili po področjih na naslednji način: Ocena Področje 1 2 3 4 5 Nevelj. A) organizacija izvajanja aktivnosti – splošno 0 1 1 42 50 1 B) urnik aktivnosti 1 0 11 46 36 0 C) strokovni kader (učitelji) 0 0 3 33 57 1 D) vsebina aktivnosti 0 0 3 39 50 2 E) znanje, ki ga je v okviru POŠ pridobil vaš otrok 0 1 6 47 36 4 F) plačilo oz. brezplačnost aktivnosti 0 0 5 26 61 2 G) promocija aktivnosti na šoli 0 0 4 47 39 5 Največ dvoma staršev je zaznati pri vpra- šanju urnika dejavnosti, pa tudi pri prido- bivanju znanja (srednja ocena). Starši si želijo, da bi bile dejavnosti v pro- jektu POŠ predvsem v času šolskih poči- tnic daljše. Pokrivale naj bi se z njihovim delovnim časom. Učenje in pridobivanje novega znanja in izkušenj poteka neformalno. Učenci pri- dobivajo različne vseživljenjske, socialne, ekološke, vrednotne spretnosti, veščine in navade ter razvijajo trajna pozitivna stališča do življenja, druženja in narave. Cilj projekta je razvijanje vseživljenjskih znanj in veščin, spodbujanje motivacije in pozitivnega odnosa do sebe, drugih ter naravnega okolja. V prvi vrsti je cilj druženja razvijanje celovite osebnosti, del tega pa je tudi učenje. II. poš Kot oblIKa NEFORMALNEGA UČENJA Če povzamemo poročilo Ameriškega držav- nega sveta za raziskovanje (v: O naravi uče- nja 2000: 46) preživijo učenci v šoli petino svojega časa. Ves ostali čas pa so v različnih drugih situacijah v stikih z različnimi odra- slimi, vrstniki, mediji in informacijami. Ves ta čas poteka neformalno učenje. V našem primeru so dejavnosti Popestrimo šolo del tega neformalnega učenja. Dragocenost tega učenja je, da otroci in mladostniki pridobivajo različna znanja in izkušnje, ki jih lahko v formalnem učenju uporabimo kot izhodišče šolskega dela, predznanje, kot priložnost za dvig motivacije pri šol- skem učenju. Rdeča nit naših dejavnosti je ustvarjalnost, otroška radovednost, sproščenost ter ve- selje. Razrešili smo marsikatero uganko, nabrali mnogo izkušenj, razvili različne vseživljenjske spretnosti in veščine, krepili vztrajnost in zavest o pomembnosti ohra- njanja narave in njene lepote. III. POŠ KOT BLAžILEC RAZSLOJEVANJA Posebej je treba izpostaviti tudi to, da so dejavnosti v okviru projekta Popestrimo šolo neobremenjujoče za družinski prora- čun. To pomeni, da so dostopne tudi (ali še posebej) učencem, ki prihajajo iz manj spodbudnega okolja. Tako projekt deluje proti bolečemu razslojevanju in poveče- vanju razlik med učenci. IV. POŠ VZBUJA ZAUPANJE (STABILNOST, STALNOST) Stroke različnih vrst (šolska, zdravstvena, ekološka, varnostna) si prizadevajo posredo- vati mladini najrazličnejše vrednote (znanje, zdravje, ekološko skrbnost, skrben odnos do sebe, drugih, varnost v prometu …). Pravilo- ma se to dogaja v obliki različnih projektov, ki trajajo določen čas (ne ustvarjajo navade), se iz leta v leto spreminjajo (odvisno od aktualnosti). Zaradi parcialnosti ne dosežejo stopnje ponotranjenosti vrednot, izkušenj, spoznanj … Projekt POŠ pa predstavlja sis- tematično, dlje časa trajajočo dejavnost. V očeh mladih je stalnica, ki vzbuja zaupanje in zaradi stalne prisotnosti utrjuje navade (zdravega, zabavnega, drugačnega, narav- nega preživljanja prostega časa). V želji, da mlade privabimo v naravno in socialno okolje, iščemo (in ponujamo) raz- lične dejavnosti. Projekt POŠ je med temi ponudbami najbolj učinkovit prav zaradi stalnosti in celovitosti. S projektom smo Ob delu spontano spoznavamo in sprejemamo odgovornost. (Foto: arhiv POŠ OŠ Poljčane) Odgovorni smo za tisto, čemu smo vdahnili življenje. 18 Didakta marec 2014 Fokus: Učenje za življenje mnogim mladim ponudili odlično, izku- stveno alternativo. Izkušnjo, da se življenje živi, ne pa opisuje z besedami. Iz vseh navedenih razlogov izhaja, da smo s projektom v mladih spodbudili prirojene interese, želje, motivacijo in izkušnjo, da obstaja poleg virtualnega še avtentičen svet, ki je poln skrivnosti, presenečenj, doživetij in možnosti raziskovanja ter po- trjevanja lastne vrednosti. Ob tem spoznanju pa smo odrasli odgo- vorni za vse tisto, kar smo spodbujali pri mladih, vključenih v triletno dejavnost projekta POŠ. PRILOžNOST ZA VSE UČENCE Če je v šolskih klopeh prisotna tekmoval- nost za ocene, za športne in druge tekmo- valne dosežke, je projekt Popestrimo šolo tisti, ki nudi priložnosti vsem učencem, tudi učencem z različnimi vedenjskimi in učnimi stiskami. Z veseljem opažamo, da se v projekt radi vključujejo, so izjemno vztraj- ni, iznajdljivi, vključeni v skupino in na tak način gradijo pozitivno samopodobo. Dejavnosti, kot so Čebelarska noč, Po- horska noč, Raziskovalna in Ustvarjalna noč, omogočajo skupno sobivanje različ- nih generacij učencev, ki se povezujejo v ustvarjalnem duhu in utrjujejo pomen samooskrbe, pripravljanja hrane, pospra- vljanja. Zbližujejo se v različnih sprostitve- nih igrah, pri branju. Šola tako postane kraj prijetnega druženja, saj skupaj prespijo v šolskih učilnicah in domov odhajajo z nepozabnimi vtisi. Dejavnosti projekta omogočajo tudi vklju- čevanje in lažje asimiliranje učencev tujcev, ki skozi neformalne učne situacije prema- gujejo jezikovne in socialne ovire. IDENTITETA V OKOLJU Projekt Popestrimo šolo omogoča poglo- bljeno in sproščeno delo (zaradi manjših časovnih omejitev kot pri rednem pouku) in spontano učenje v učilnici na prostem: vzgajanje in uporaba zelišč, vrtnin z viso- kih gred, jagodičevja in sadja iz šolskega sadovnjaka. Prav tako koristno služi Močeradova šolska učna pot, ki je v bližini 2. osnovne šole Slo- venska Bistrica, kjer spoznavajo rastlinski in živalski svet (v potoku raka koščaka) z določevalnimi ključi in mikroskopiranjem. Okoliške gozdne učne poti so imenitna iztočnica za zdravo in aktivno preživljanje prostega časa in časa šolskih počitnic. V neposrednem okolju šole živijo z naravo, saj pripravljajo vsakoletno gobarsko razsta- vo, kuhajo jedi iz gob. Priložnosti za doži- vetje kulturne krajine in naravnega okolja so tudi obisk vinograda v času trgatve in vinske kleti, obisk sadovnjaka, čebelarske učne poti, eko-kmetij, ekoremediacijskega poligona, botaničnega vrta. Učencem privzgajamo skrb do žive in ne- žive narave. V tem sklopu skrbimo za ptice in mlade ozaveščamo o koristnih rastlinah in plodovih v naravi ter pomenu samoo- skrbe v smislu ekonomičnosti in zdravja za posameznika ter širšo družbo. Učencem sta z roko v roki predstavljeni kulturna in tehnična dediščina: preko starih pravljic in bajk iz domačega okolja obisku- jejo stare mline, žage, kovačije in druge obrtne delavnice. Računalniki, tipkovni- ce, računalniške igrice in mobilni telefoni Nočitev v šoli. Urejanje naravoslovne učilnice ob šoli. Nabiranje gob na Močeradovi šolski učni poti. Rak koščak skozi oči prvošolca (Foto: arhiv POŠ OŠ Poljčane) Didakta marec 2014 19 Fokus: Učenje za življenje samevajo, ko otroci gnetejo testo za kruh, obirajo jabolka, nabirajo gobe, zelišča in po- kušajo dobrote, ki so jih pripravili sami. Brezplačne prostočasne dejavnosti so pri- dobitev, ki učencem omogočajo enakost ne glede na socialni status družine, iz ka- tere izhajajo. Cilj projekta je zadovoljiti in razvijati ključne kompetence, graditev medosebnih odnosov, krepitev pozitivne samopodobe in učenje za življenje. Znanje, pridobljeno v šolskih klopeh, je praktič- no nadgrajeno in doživeto s vsemi čutili. Takšno znanje je bolj uporabno, trajno. Želimo si, da bi mladi zrasli v odgovorne, pozitivno misleče in sposobne osebnosti, zato so tovrstni projekti idealna priložnost za svetlo prihodnost nas in naših otrok. MNENJA STARŠEV O POČITNIŠKIH DEJAVNOSTIH NA 2. OŠ SLOV. BISTRICA V OKVIRU PROJEKTA popEstrIMo šolo Na 2. OŠ Slov. Bistrica so se med jesenskimi počitnicami zvrstile različne dejavnosti v okviru projekta Popestrimo šolo. Temat- sko različno obarvanih se je v dveh dneh udeležilo skupno skoraj 60 otrok. Starše otrok smo prosili, da skozi vtise otrok po- dajo svoje mnenje o izvedenih počitniških dejavnostih. Naša otroka sta se na zanimive počitniške delavnice takoj sama prijavila. Tako je bilo težko uskladiti družinske počitniške načrte z zanimivimi počitniškimi delavnici v okviru projekta Popestrimo šolo. Nikakor nista želela zamuditi peke sladic – torte in kolačkov. Klara je uživala v izdelavi nakita, ki ga rada pokaže. Tadej pa je ob oblikovanju nakita razvijal motoriko rok in svojo ustvarjalnost. Petra Pešak, mama Tadeja (2.r.) in Klare (5.r.) Maša se je delavnic udeležila predvsem zaradi zanimivih vsebin, ki ste jih ponudili. Poleg tega želim, da moj otrok čim več svojega pro- stega časa preživi aktivno in poučno. Maša je bila nad delavnicami navdušena, še posebej si je zapomnila stik z živalmi. Z vami se je dobro počutila in bo še prišla. Sabina Urnaut, mama Maše (4.r.) Projekt Popestrimo šolo spodbuja otroško radovednost, ponuja možnost sproščenega druženja, učenja, spoznavanja okolice, narave in kulture. Otroci se radi kar sami prijavijo v posamezne delavnice – kar pomeni, da to radi delajo. Je prostovoljno in učenci ima- jo možnost izbire, katerih delavnic se bodo udeležili. Zala Gruber, mama Martina (3.r.) Zelo sem vesel, ker otroci kvalitetno preživljajo počitniški čas in se družijo. Zelo so veseli in uživajo in v teh delavnicah. Sinu Lanu je bilo zelo všeč izdelovanje nakita in peka kolačkov. Takšne projekte zelo podpiram, saj je denar resnično koristno porabljen za naše otroke. Boris Šoštarič, oče Lana (3.r) Projekt se nam zdi zelo dober. Otroci pridobi- vajo nova znanja, spoznavajo nove kraje in ljudi, ki živijo tem okolju. Spoznavajo opra- vila, hrano in lokalne zanimivosti. Upamo, da bo projekt uspešno potekal naprej. Dobro bi bilo, da bi se tudi v poletni počitnicah kaj zanimivega dogajalo. Vojko Trtnik, oče Timoteja (3.r) Počitniške delavnice so bile za otroke popestri- tev med počitnicami. Bili so zelo navdušeni, naučili so se veliko novega, predvsem pa so ob medsebojnem druženju prav uživali. Pohvala učiteljicam in vsem, ki pripomorejo k temu, da se take delavnice lahko izpeljejo. Renata Mesarič, mama Larise (2.r) Počitniške delavnice so bile čudovita popestri- tev počitniških dni otrokom, ki so počitnice preživljali doma. Obisk eko kmetije je naša Obisk sadovnjaka. Predstavitev projekta Popestrimo šolo na pri- reditvi Podobe bistriških domačij. Peka medenjakov z učenkami 7. razreda. 20 Didakta marec 2014 Fokus: Učenje za življenje fanta še posebej navdušil. Kruh, ki so ga otroci sami spekli, smo z veseljem pojedli in je bil odličen. Hvala. Suzana Lah, mama Žige in Nejca (2.r) Povpraševanje staršev po delavnicah v času počitnic za šolske otroke je zelo veliko. Projekt Popestrimo šolo in temu podobni projekti omogočajo brezplačno aktivno preživljanje prostega časa in varstva otrok in tega si tako starši kot učitelji želimo tudi v prihodnosti. EVALVACIJA VKLJUČENOSTI OTROK V PROJEKT POPESTRIMO šolo Ob zaključku šolskega leta 2012/13 je bila v interesu Javnega sklada Republike Slove- nije za razvoj kadrov in štipendij izvedena anketa, ki je bila namenjena staršem otrok, ki so sodelovali v projektu Popestrimo šolo do konca šolskega leta 2013. Analiza ankete je pokazala izjemno po- zitivno mnenje staršev o projektu Pope- strimo šolo. S strani izvajalcev programa Dnevi in delavnice so naporne, kaotične in težko jih je občasno izvesti tako, kot si jih načrtoval, toda nagrada in blesk v očeh zadovoljnih otrok povrnejo za ves trud. Težko je opisati, kako otroci cenijo take stvari, toda ko te zjutraj na hodniku v šoli otroci namesto »dobro jutro gospa učite- ljica« raje objamejo in povedo, da so jim bili najboljši piškoti, ki so jih sami spekli na delavnici, vidimo, da zares dosegamo cilje, ki smo si jih zadali v projektu, in da naš pedagoški poklic ponovno dobiva svoj smisel. Izjemno si želimo nadaljevanja projekta, saj pomeni nekaj dobrega za male ljudi, ki se razvijajo v velike odločevalce.