nove knjige CONDORCET - INTELEKTUALEC V POLITIKI Elisabeth Badinter, Robert Badinter, Condorcet, un intellectuel en politique. Libraire Artheae Fayard, Paris 1988 Stiki s kolegicami iz Dortmunda so mi zbudili zaniaanje za polo2aJ žensk, zato sem v tekstih ob 200-letnici fran- coske revolucije postala pozorna na podatek, da je bil Condorcet edini feminist med revolucionarji. Hotela sem kaj veC izvedeti o njem in imela sem srečo, da sem v Francoskem kulturnem centru v Ljubljani naletela na novo, preko 600 strani obsegajoCo biografijo z naslovom "Condorcet. In- telektualec v politiki". Knjiga je vzor izredno natanCno dokumentiranega teksta; opremljena je s Številnimi opombami, odlomki iz pisem. Časo- pisov, parlamentarnih debat, pol icijskih poroCil, pis(a)nih spominov in izjav sodobnikov itd. Morebitna neskladja med dokumenti so ocenjena in pretehtana, sklepanje avtorjev vedno skrbno utemeljeno in obrazloženo. Temeljita raziskava je napisana v živahnem slogu, da se bere kot zgodovinski roman. Vsebinsko je tekst vreden branja ne le zaradi ženskega vpraSanja, ki je bilo vendarle samo eno od mnogih Condorce- tovih zanimanj, ampak predvsem zato, ker odkriva misleca, ki je pred 200 in veC leti razvijal ideje, ki so бе za danaSnji čas moderne in izzivalne. Marie Jean Antoine-Nicolas Caritat de Condorcet, roj. 17. 9. 1743 v Ribemontu, departman Aisne, je bil sin podeželske plemiške družine, edinec, ki mu je oče umrl, ko je bilo o- troku komaj dober mesec dni. Ko je bil star 11 let, so ga poslali na jezuitski kolegij v Rei msu, od koder je priBel kot dosleden ateist in pristaS verske tolerance, kasneje pa je postal vnet zagovornik laične vzgoje. Leta 1758 je bil sprejet na College de Navarre v Parizu, kjer se je navduSil za matematiko. Kot matematik je že mlad dosegel evropski sloves in postal član Francoske akademije znanosti. Preko matematike je priSel v stik s svojimi duhovnimi očeti: d'Alambertom, Turgotom in Voltairom. To ga je uvedlo v javno delovanje in kasneje v politično aktivnost. Kot filozof je bil dedič enciklopedistov, racionalizma in razsvetljenstva. V doslednem zavzemanju za napredek znanosti in blaginjo lju- di ter za svoje prepričanje, je kot revolucionar in politik doživel nemalo razočaranj, v polemikah z Robespierrom je kdaj odstopil od filozofske drže, ter tu in tam sklenil kak- Soc Delo, 28, 1989, 4 Nove knjige 433 Sen raanjäi kompromis s svojiei načeli. Ob koncu življenja se je vrnil k filozofiji, ter v zadnjem delu "Skica napredka CloveSkega duha" (L'Esquisse d'un Tableau des progres de l'esprit humain) povzel filozofsko misel v besedah: razum, toleranca, humanizem. Umrl je 29.3.1794 v ječi, ni Jasno ali naravne smrti ali je napravil samomor. Condorcet je bil "angaSirani intelektualec", davno preden je nastal ta pojem. Gotovo bi laZe Sivel, Ce bi ostal pri matematiki in filozo- fiji, vendar brez javnega in političnega delovanja mnogih njegovih filozofskih idej ne bi bilo, oziroma jih ne bi oblikoval v konkretne programe. Ker je bil vnet bojevnik za enakost, je bilo razumljivo, da je Condorcet postavil vpraSanje enakopravnosti Sensk. Pravičnost ne zahteva le, da se ženskam prizna volilno pra- vico, ampak tudi to, da so lahko izbrane za vsako javno funkcijo. Pogoj za to ni samo sprememba zakona, ki bi ji sledila sprememba navad, ampak predvsem radikalna sprememba ženske vzgoje. Predlog, ki ga je Condorcet podal 1. 1787, je bil tako nov, da ni bil deležen niti ugovorov, ampak le posmehovanja.^ K ženski temi se je Condorcet vrnil leta 1790. Pravzaprav je logično, da je v zavzemanju za svobodo in enakopravnost deprivilegiranih, ko je zahteval polne državljanske pravice za protestante, enakopravnost Judov in osvoboditev črnih su- žnjev v francoskih kolonijah, zastavil svoj glas Se za volilno pravico žensk. Svoje staliSče je utemeljil na nači|), ki danes v nekaterih podrobnostih zveni nekoliko anekdo- tično. Takole pravi: "Vsi tisti, ki polovici človeStva mirno odvzamejo pravico sodelovati pri ustvarjanju zakonov, krSijo načelo enakosti pravic. Zaradi nosečnosti in občasne boleh- nosti žensk ni mogoče izločiti iz Javnega življenja. Ne predstavljam si, da bi za te pravice prikrajšali tiste, ki jih vso zimo muči protin ali se hitro prehladijo. Ženske nimajo manj političnega čuta kot moSki, saj primeri Elizabe- te AngleSke, Marije Terezije in Katarine Velike dokazujejo nasprotno. So ženske manj izobražene? Treba je spremeniti njihovo vzgojo. Sicer pa bi v primeru neustrezne izobrazbe morali volilno pravico vzeti vsem nevednežem in prav kmalu bi jo imeli samo Se tisti, ki so Studirali Javno pravo. Absurdno je domnevati, da bi politika ženske odvrnila od materinskih in gospodinjskih dolžnosti, saj tudi kmetov ne odtrga od pluga in obrtnikov ne iz delavnice." Opozarja na paradoks, da so ženske lahko vladarice, ne smejo pa voliti. Konča z zahtevo, naj njegovo utemeljitev poskusijo zavreči kako drugače kot s posmehovanjem. "In predvsem mi pokažite med moSkimi in ženskami kakSno tako naravno razliko, zaradi katere bi ženskam lahko zakonito odrekali volilno pravico." Condorcetov manifest Je v Javnosti povzročil veliko hrupa, a politiki so modro molčali. Cas za enakopravnost žensk Se ni bil zrel. Resnici na ljubo je o feministu Condorcetu treba navesti Se dvoje. V ne ravno akademskem spopadu z Robespierrom, novembra 1792, se spraSuje, zakaj Je okrog Robespierra vedno 434 Nove knjige Soc Delo, 28, 1989, 4 toliko žensk in odgovarja, da zato, ker je francoska revolu- cija religija, v kateri je Robespierre ustvaril sekto... "Ima vse lastnosti - ne verskega voditelja, ampak - vodite- lja sekte... pravi, da je prijatelj ubogih in Šibkih, vzpodbuja ženske in uboge na duhu, da mu sledijo..." Ko je v zaCetku leta 1793 Condorcet pripravljal osnutek nove ustave (osnutek zaradi nasprotovanja montagnardov ni bil sprejet), je predvidel sploSno volilno pravico za vse Francoze, stare nad 21 let, in celo za tujce, ki prebivajo v Franciji več kot eno leto, ne pa za ženske. "Zaradi slabosti našega izobraževanja je treba to odložiti vsaj Se za nekaj let. " Avtorja biografije smatrata, da je bil od vseh Condorce- tovih bojev glede na duh časa najbolj originalen prav boj za volilno pravico žensk. Morda za takrat manj originalen, danes pa prav tako pomemben je njegov delež na Številnih drugih področjih znanosti, filozofije in politike. Z vidika socialnega dela in socialne politike bi na prvo mesto postavila njegov ne dovolj znani prispevek k razvoju družbenih znanosti. V nastopnem govoru po izvolitvi v Ace- demie française, februarja 1781, je razvijal misel o aplika- ciji eksaktnih znanosti na nove vede, "katerih predmet je človek sam in katerih neposredni cilj je sreča človeka." S tem je Condorcet počastil D'Alemberta, ki je med prvimi pokazal pomembnost in učinkovitost aplikacije ene znanosti na drugo. Cisto originalen Condocetov cilj pa je bil dati družbenim znanostim - imenuje jih moralne znanosti - isto zanesljivost kot eksperimentalnim znanostim. Dobro se zaveda težavnosti, ki jo povzroča dejstvo, da je raziskovalec sam del družbe, katero preučuje. Vendar je prepričan, da ta nova veda lahko pridobi metodo in jezik, ki ji bosta podelila status znanosti. Z uporabo analitične metode, ki jo je povzel iz matematike, namerava vključiti v znanost nov predmet: politična in družbena dejstva (le fait politique et social). Sto let pred Durkheimom trdi, da je treba človeSko družbo raziskovati "kot raziskujemo bobre." Pred dvema sto- letjema dojame politično in družbeno uporabo statistike in verjetnostnega računa. Vse naSteto je zelo blizu Se danes moderni interdisciplinarnosti, akcijskemu raziskovanju in uporabi kvantitativnih metod v družbenih znanostih. Misli iz tega govora, ki jih je razumelo le malo poslu- šalcev, je uporabil v politični praksi. Ze leta 1774 je nagovarjal Turgota, naj da izsuSiti nekatera močvirja v Ribemontu in mu ponudil, da bo raziskal tabele umrljivosti v vaseh na robu močvirja in tistih na višinah. Na Turgotovo pobudo je leta 1785 objavil delo "o verjetnosti odločitev, ki se sprejemajo z večino glasov". Smrtno kazen je zavračal ne le iz humanih razlogov, ampak tudi zato, ker je izračuna- val verjetnost sodne zmote.^ Pred revolucijo se je za politiko zanimal kot matematik in ustvarjal "politično arit- metiko", ki jo je kasneje preimenoval v "družbeno matemati- ko" (mathématique sociale). Soc Delo, 28, 1989, 4 Nove knjige 435 Z ožjega socialnega področja velja omeniti, da je febru- arja 1792 kot poslanec predložil zakonodajni skupščini tekst, v katerem predlaga ustanovitev blagajn "pomoči in varčevanja", kamor naj bi delavci vlagali svoje prihranke. Prihranki in obresti bi bolnim in starim delavcem omogočili preživljanje. To je zamisel vzajemnega varčevanja, enega od temeljev socialnega zavarovanja. V času pomanjkanja, pozimi 1792/93, Je predlagal povi- šanje najnižjih plač glede na naraščanje cen žita. To je bi- la prva zamisel minimalne plače, seveda preveč drzna za tedanji čas. Leta 1793 se Je zavzemal za progresivno obdavčenje, s tem da se ne obdavči tisti del dohodka, ki Je potreben za preživljanje družine. V svojem osnutku ustave zavrača "kruto neenakost razmer", v katere naJrevneJSe pahnejo bolezen, starost ali nesreča in predvideva pravico do pomoči kot prvega izraza solidarnosti, ki je dvignjen na raven pravic človeka. Čeprav Je Condorcet s tem postavil izhodišča socialne demokracije, avtorja njegove biografije pravita, da ta projekt ni socialističen. Condorcetova koncepcija družbe obstaja v temelju individualistična in liberalna. Vse življenje se je zanimal za vzgojo in izobraževanje. Ko Je zakonodajna skupščina sklenila, da Je vsak poslanec lahko član samo enega odbora, si Je Condorcet izbral odbor za Javno izobraževanje (Comité d'Instruction publique) in v njegovem okviru na podlagi prejšnjega Tayllerandovega načrta pripravil projekt, katerega načela so še danes aktualna. Za prosvetljenskega filozofa in enciklopedista so ljudje lahko svobodni šele, ko so osvobojeni neznanja. Zato mora biti izobraževanje kolikor Je le mogoče univerzalno, enako in popolno. Vsakomu je treba zagotoviti - ne naravno enakost, ki ne obstaja, ampak - enako možnost dostopa do znanja. Condorcet Je zagovarjal enako izobraževanje dečkov in deklic ter meSane osnovne šole. Vsak državljan naj ima vse življenje možnost, da se uči in izpopolnjuje. Svobodni državljani morajo imeti splošno izobraževanje za otroke, enako za moSke in ženske, revne in bogate, ter permanentno izobraževanje za odrasle. Condorcetove ideje so torej pomem- bne tudi za andragogiko. Izobraževanje deli podobno kot danes na osnovno, srednje in visoko, vrh pa naj bi predstavljala nekakšna akademija znanosti in umetnosti, katere naloga naj bo vzpodbujanje in urejanje izobraževanja. Šolanje na vseh stopnjah naj bo brezplačno, revni otroci naj dobijo štipendije. Ob nedeljah naj bi bilo dopolnilno izobraževanje za odrasle. Condorcet Je predvidel celo posledice monotonega industrijskega dela in menil, da je nadaljevanje izobraževanja delaycev sredstvo zoper posledice vsakodnevnega dela. V Condorcetovem pojmovanju Je tudi, da mora biti izo- braževanje svobodno, nedogmatično, odprto kritičnemu razumu in neodvisno od katerekoli politične ali verske doktrine. 436 Nove knjige Soc Delo, 28, 1989, 4 Postavlja torej princip nevtralne in laične Sole. Seznam naprednih in humanih Condorcetovih idej je Se dolg. V pismu, ki ga je nedolgo pred smrtjo napisal za hčerko, se zavzema celo za živali. "Ne onesreči tistih, ki ti bodo pripadale, ne bodi neobčutljiva za njihovo naivno in iskreno hvaležnost, nikoli ne povzročaj nepotrebnih bolečin..." Bil je antimilitarist. Leta 1772 je pisal, da je bojev- niški duh (esprit militaire) znanost, kako v ljudeh nadome- stiti moralni čut z mehanično ubogljivostjo. Kljub temu se je leta 1791 zavzemal za vojno in predložil skupSčini načela, po katerih naj bi se ravnala francoska vojska na zasedenih ozemljih. SpoStovala bo pravice človeka, povrnila povzročeno Škodo, vojaki se bodo vedli tako, kot če bi se borili na domačem ozemlju... - Načela so bila sprejeta z aplavzom, praksa jih žal ni upoStevala. Zavzemanje za versko svobodo in toleranco ter za reformo pravosodnega sistema ga povezuje z Voltairom, finančna vpraSanja in načrt za reformo znanstvenega raziskovanja, v katerem zagovarja neodvisnost znanosti, s Turgotom. Zadnje mesece pred smrtjo, ko se je moral skrivati, da ga ne bi aretirali, je pisal Skico napredka človeSkega duha. V njej izraža prepričanje, da napredek človeSkega duha odpira pot razvoju človeštva. Ker so sposobnosti razuma neslutene, ima človeštvo pred seboj neomejene možnosti za srečo. Očitno ga niti Voltairov Candide niti teror, v katerega je zaSla francoska revolucija, nista mogla odvrniti od trmastega optimizma in vztrajne delavnosti. Sedanje stanje v svetu, kljub napredku na nekaterih pod- ročjih, najbrže ne ustreza Condorcetovim predvidevanjem. Ce pa bi bolj upoštevali razum, toleranco in humanizem, ima človeštvo možnost za napredek, kot ga razume Condorcet. OPOMBE 1. Zelo verjetno sta k tej ideji prispevala Thomas Paine, levi, r ameriške revolucije, takrat na obisku v Parizu in Condorcetova inteligentna in izobražena žena Sophie 2. Kot poslanec je glasoval proti smrtni kazni za Ludvika XVI dr. Andreja Kavar-Vidmar