Janez Dolenc Neznani stari zapisi tolminskih ljudskih izročil Po dolgem času se je odkrilo, da je Jakob Fon (1852-1917) kot dijak gimnazije v Gorici v letih 1870-73 zapisal zbirko ljudskih izroči! s Tolminskega, ki šteje 57 zapisov ljudske proze in poezije. Neugodne okoliščine so bile krive, da zbirka doslej še ni bila objavljena. Avtor v počastitev jubileja prijatelja dr. M. Matičetova objavlja štiri zapise ljudske proze Jakoba Fona. Many years later it was discovered that as a high school student in Gorica Jakob Fon (1852-1917) recorded in writing between 1870 and 1873 a collection of folk traditions from Tolminsko which contains 57 items of folk prose and poetry. Due to unfavorable circumstances this collection has not been published so far. In his article the author writes about Jour of these prose texts with which he wishes to honor his .friend Dr. Milko Maličetov. O vikarju Jakobu Fonu ni gesla v SBL ali PSBL. Doslej mu je posvečena ena stran v Glasniku SED,1 ki jo je napisal Modest Golia. Le-ta je v župnijskem arhivu v Kredu našel njegov spis iz leta 1888 Zgodovinske znamenitosti krejskega vikariata in ugotovil, da so v njem pretežno zgodovinske povedke iz preteklosti kobariškega Kota. Motivi povedk so gradišče na Diru, gradišče pri cerkvi sv. Jelarja nad Nadižo, Kovačeva jama, ajdje in ajdovske lehe, sv. Jelar vržen v Nadižo, vile ali divje žene, zmagovita bitka s Turki na krejskem polju, Turki ugrabijo mlado deklico, nastanek Molide. Uredništvo je prispevalo naslednje: »Pod psevdonimom Fonovski je Jakob Fon že tudi sam objavil nekaj tolminskega pripovednega blaga v prozi: prim., Kres II, 1882, 139-140 in 577. Tukajšnje njegove paberke - do zdaj neobjavljene - smo uvrstili v Glasnik z željo, da bi ob njih še kdo, ki morda hrani ali ve za podobne stare zapiske, prišel z njimi na dan in jih tako rešil pozabljenja ali uničenja. M. Golju smo pa posebej hvaležni za pobudo.« ' Glasnik Slov. etnografskega društva, 1960/61, 13. Milko Matičetov pa je v Pripisu navedel še varianto povedke o bitki s Turki, ki jo je zapisal leta 1951 kot član Orlove ekipe po pripovedi stare Kešinke v Potokih. Skoraj štiri desetletja po tej objavi je prišlo na dan, da je na Dunaju bogata zbirka ljudskih izročil s Tolminskega, ki jih je zapisal Jakob Fon kot dijak goriške gimnazije v letih 1870-73- Toda pojdimo lepo po vrsti! Najprej: Kdo je bil Jakob Fon? Jakob Fon se je rodil v zaselku Foni na pobočju gorskega hrbta Kolovrat v volčanski fari 5. avgusta 1852. Študiral je na goriški gimnaziji in potem vstopil v goriško semenišče. V duhovnika je bil posvečen 26. avgusta 1877. Služboval je najprej dve leti kot kaplan v Podbrdu, potem pa sedem let kot vikar v Stržišču; od tam je pošiljal svoje prispevke v celovško revijo Kres. Od 27. oktobra 1877 do svoje smrti 9- oktobra 1917 pa je bil vikar v Kredu, torej kar trideset let. Takoj, ko je prišel v Kred, je obnovil župnišče na lastne stroške. Obnovil in dozidal je cerkev sv. I Iilarija (Jelarja) na Skali pri Robiču, ki jo je blagoslovil kobariški dekan A. Jekše 15. maja 1895. Vikar Fon ima veliko zaslug, da sta se Joža Lovrenčič in Andrej Čebokli šolala in postala pisatelja.2 Rojstna hiša Jakobu Funa na Fonih pri Tomažu. Že dolgo je opuščena in se bo verjetno kmalu podrla. V razpravi Delež Gregorja Krekct v prizadevanju za zbiranje in objavo slovenskih ljudskih pesmi3 sem opisal, kako je Slovenska matica (SM) leta 1868 objavila v Novicah poziv za nabiranje »narodnega blaga«. V roku dveh let naj bi zbrali čimveč ljudskih izročil, potem pa bi SM izdala zbirko narodnih pesmi v uredništvu graškega univ. prof. 1 Za biografske podatke se zahvaljujem kobariškemu gospodu župniku Francu Rupniku. 1 Traditiones 24, 1965, 13-24. dr. Gregorja Kreka. Kasneje so rok za nabiranje podaljšali do maja 1871. Prof. Krek pa je že prej v Novicah večkrat pozival dijake, naj v času počitnic zbirajo ljudsko blago in jim dal tudi napotke za to delo. Ta apel SM je našel odziv na nekaterih gimnazijah pri profesorjih in dijakih. Jeseni 1871 sta prišla na goriško gimnazijo učit profesorja Fran Erjavec in Fran Levec, ki sta sistematično začela navajati dijake na zbiranje ljudskih izročil. Poleg njiju se je naslednje leto pojavil v Gorici še poljski lingvist Baudouin de Courtenay, ki je za zbiranje dialektološkega gradiva tudi pridobil nekatere dijake. Tako se je na gimnaziji od prvega do zadnjega razreda razmahnilo živahno zbirateljsko delo. Dijaki Josip Balič, Jakob Fon, Dragotin Huber, J. Jereb, Janez Kokošar, Peter Laharnar, Ivan Marec, Janez Murovec, Simon Rutar, Frančišek Sedej, Miha Skočir, Dragotin Štrekelj, Jožef Tomšič, G. Uršič in Janez Vodopivec so v letih do 1873 zbrali dragocene zapise, nekateri kar obsežne zbirke ljudske poezije in proze ter ljudskih navad. Profesor Levec je jeseni 1873 zapustil Gorico, ker je bil premeščen na ljubljansko realko. Domnevam, da je tedaj zbrane dijaške zapise odnesel s seboj in jih posredoval prof. Kreku za predvideno objavo pri SM. Toda naslednje leto je prof. Krek prišel v spor z nekaterimi odborniki duhovniki SM zaradi ozkosrčnega odnosa do ljudske ljubezenske poezije, odpovedal nadaljnje sodelovanje s SM in delo pri predvideni zbirki ljudskih pesmi. Na zahtevo odbora SM je vrnil gradivo, ki ga je prevzel direktno pri njej.'1 Zapise iz drugih virov, tudi z goriške gimnazije, pa je obdržal. Ko je po prenehanju dunajskega Zvona začela leta 1881 celovška Mohorjeva družba izdajati mesečnik Kres, je Pon v drugem letniku objavil v njem kratka ljudska besedila, povedke O duši in sanjah, Judež lškarjot, Kineški zid, Sv. Šembilja in O vijedomacih, v petem letniku pa zapis o rovašu. Tedaj je bila prilika, da bi prof. Krek kot sourednik Kresa s soglasjem zapisovalca objavil Ponove dijaške zapise. A tega ni storil zaradi nekih Zamer, kajti prof. Krek je bil zelo zamerljiv človek. To nam dokazuje npr. pismo Pr. Levca dr. Karlu Štreklju dne 7. jan. 1884, »da je prof. Krek silno nejevoljen, da v svojem poročilu o Miklošičevi slavnosti niste omenili, da je Miklošičevo adreso podpisal ter za zlato medaljo plačal svoj prispevek tudi prof. Krek s petimi graškimi tovariši.«1’ Dr. Karel Štrekelj z Gorjanskega na Krasu je bil nekdanji goriški dijak Dragotin, zapisovalec ljudskega gradiva ne samo za svoje profesorje, ampak tudi za učenjaka de Courtenayja. Študiral je slavistiko na dunajski univerzi. SM mu je leta 1886 izročila gradivo, ki ga je nekoč že pripravljal za objavo prof. Krek, ter ga naprosila za urednika Zbirke Slovenske narodne pesmi (SNP). Potem je tudi on sestavil Prošnjo za narodno blago in jo poslal prijatelju Levcu 16. sept. 1887 v objavo/’ Odziv je bil dober, dr. Štrekelj je dobil mnogo pošiljk, ki jih navaja na platnicah prvega zvezka SNP leta 1895. Tudi prof. Miklošič mu je izročil zbirke svojih slušateljev, a prof. Krek - ničesar! Verjetno mu ni bilo všeč, da SM ni več vabila njega kot urednika; poleg tega je vedel, da Štrekelj ni pristaš njegove mitološke šole in da ne namerava upoštevati njegovega načela, da je za vsako pesmijo potreben temeljit komentar. Krek ni prepustil Štreklju niti njegovih dijaških zapisov in seveda tudi ne bogate zbirke Jakoba Fona.7 Nekateri goriški zapisovalci, npr. J. Kokošar, J. Murovec, F. Sedej, M. Skočir, so Štreklju sami 1 J. Glonar, Predgovor k SNP IV, 13. ' Prim. Pevčevo pismo Štreklju 7. 1. 1884 (Objava F. Bernik, Pisma Franu Levcu II, 1971, 18). ° Ljubljanski zvon, 1887, 629-632. V svoji zbirki se sploh ni podpisal kot Jakob Fon, ampak po tedanji modi poslovanjanja Petoslav Fonovski. Petoslav zato, ker so pomen besede Jakob nekateri povezovali z besedo »peta* (J. Keber, Leksikon imen, 251). ■mu/ v rZŠOčse> (/g^o ^-e^yt ^ 'T^' &e /teoh ^uui$e rru^/etj Qz p 'U^H/ y^-KVV/ f S?l*0^Q /7lcc 'Un s/Tisu/^e S-t rtleiS ‘zVč*-' / Q<*s & %£kjsi 0-71s ~7t’ rcJi/, t/e č^po- ^/e s-- tfec' 'KO/ -ffUl/ yyu /tu y 'ČL yJye 4/ ^ ff~x/ Vo4/[/gi*/. ' $&4i/ tysv ■WsC*/ye <0 C /'^p ^tJ^/ Ja/ J/O/ ya, ^a/ t2My /aJc 'on! t/e~-tCs