Plsmo mlademu tovariiu! Dragi tovariš! Tvoje zadnje pismo me je vznemir\lo. Saj si duševno čisto razkrojen. Vsak dan pričakuješ nadzornika — pa se bojiš, kako bo Tvoje delo ocenil in upošteval. Trudiš sc z najboljšo voljo in po vesti, da bodo učenci na dan, ko pride — čim več znali in da boš iz njih čim več iztisnil. Pomiri se, pomiri! Pfvič so to porodniške težave vsakega vestnega novinca, drugič je pa smoter Tvojega dela zgrešen. Ni namea Tvojega delovanja doseči, da bodo učenci ta dan čim več znali, ampak splošen, da bodo vedno znali in znanje v konkretnih življenj skih primerih pravilno uporabljali — v vzgojnem oziru pa tak, kakršnega Ti predpisujeta država in Tvoja vest. Istočasno pa ve vsak nadzornik. da nc vrši samo vlogo iskalca velikih in malih, odpustljivih in neodpustljivih grehov -- v kolikor so zagrešeni po šolskih in splošno moraliiih predpisih — ampak tudi vlogo vzgojitelja napram svojemu učitcljstvu. Ta naloga je važnejša nego iskanje pajčevin po šolskih podstrešjih. Te naloge se tudi pameten — nadzornik zaveda, zato skuša napraviti iz podrejenega mu učiteljstva — samozavestnega učitelja, ki Se ne sramuje, da je učitelj, ampak je ponosen na to, ki se v polni men zaveda ne samo predpisanih, ampak splošnih učiteljskih dolžnosti. Ako to doscže, ie najvažnejša naloga izvršena, ker ve, da bo učitelj vestcn in vzgleden v svojem življenju, vesten in vzgleden tudi v šoli. V takem nadzorniku gleda učiteljstvo potem res svojega duhovncga voditelja — in pedagoškega svjtovalca. Vsak nadzorujoči mora imeti tri vrline — globoko naobrazbo zavito v srčno kulturo, biti mora vesten in neoporečen napram samemu sebi in konono mora imeti za seboj bogato skušnjo dela na šolah raznih vrst. S takimi lastnostmi in s takim postopkom si pridobi ono neobhodno avtoriteto, ki je nujno potrebna pri izvrševanju oblasti reprezentirajoči osebi pri izvrševanju uradnega posla. Nadzornik s tako avtoriteto ne bo zahteval, da se mu prineso uradne kn.jige v hotel ali v vaško gostilno — ker ve, da morajo biti uradne knjige v uradnih prostorih, nc bo delal vprašanja iz tcga, če ima učna oscba radi bolnega grla spisje mesto petja — ker vc, da je to nekaj čisto človeškega in da hipne spremembe urnika spadajo v delokrog šol. upravitelja. Tudi ne bo zahteval, da se mora baš po njegovem načinu poučevati, ker ve, da ima vsak starejši učitclj svo.j lasten način poučevanja in bi mu toz,adevni predpisi jemali samo svobodo podavanja in svobodo izražanja. Niti tega ne bo zahteval, da morajo učenci v 3. ali 4. šol. letu znati vso slovensko literaturo, niti da mora vsak razred v vsakem predmetu pisati po 30 ali več nalog na leto. Res pa je, da bo malomarne grajal, neokretne poučil, pridne in vestnc pa pohvalil. Res pa je tudi, da imamo pri nas vse preveč pikarjev in vejicarjev — ljudi pa, pri katerin bi učiteljstvo našlo zaslombo in nasvet v vseh prilikah — je pa jako malo. Končno pa moraš tudi vedeti, da so tudi nadzorniki ljudje z večjo ali manjšo porcijo dobrih in slabih lastnosti. V poznejšem Tvojem življenju jih boš srečal še mnogo takih, ki so na svojih mestih radi sposobnosti — Ločil boš kmalu ene od drugih in jih boš po svoje cenil in spoštoval. Zapomni si pa tudi to, da si pod vednim nadzarstvom. V razredu imaš toliko nadzornikov, kolikor parov oči se upira v Te — Izven šole pa toliko, kolikor je prebivalstva v šolski občini. Najresnejši in najpomembne.jši nadzornik pa Ti bodi Tvoja moralna zavest, da si svojo službo izvršil tako, da si ne moreš ničesar očitati. Ta nadzornik naj Ti bo merilo za Tvoje delo! Skušaj ugoditi temu, pa si ugodil tudi uradnemu nadzorniku. Tovariški pozdrav. K.