Leon GOSAR Franc STEINMÄN Boris KOMPARE Primož BANOVEC Določitev območij poselitve v Sloveniji po vodnogospodarskih vidikih Uveljavitev pravnega reda Evropske unije prinaša obsežno strol 2. > w Sš .> CD a ^ o N g ■N ^ 0) T3 1 ° "O 90% 80% 70% 60% 50% 40% 30% 20% 10% 0% delež največje Spodnja meja - aglomeracije vsaj 50 prebivalcev 258268 1125 526 327 231 172 136 106 82 63 število prebivalcev v aglomeraciji (logaritemsko merilo) Slika 2: Naraščanje odstotka zajete populacije v aglomeracijah, ko se upošteva vse več vse redkeje poseljenih aglomeracij (odsek na ordinati daje največja, ljubljanska). letnik 15, št. 1/04 ArcView), žal pa v posredovani dokumentaciji večinoma niso dovolj dobro dokumentirani; - analiza podatkov (razen lokacije kanalizacijskih cevi) prek meja lokalnih skupnosti je v sedanji fazi le težko mogoča, predvsem zaradi različnih uporabljenih sistemov za vodenje in spremljanje prostorskih podatkov Združevanje (digitalnih) podatkov o sedanjih sistemih zbiranja in čiščenja odpadnih voda je bilo zahtevno in obsežno delo tudi zaradi potrebe po individualni komunikaciji s številnimi subjekti, specifičnih okoliščin na terenu, različnih pristopov in razmejitev med izvajalci javne službe in LS itd. Kljub temu so rezultati pomembni, saj je na njihovi osnovi možno začeti postopno standardizacijo ravnanja z bazo strokovnih in prostorskih podatkov in obenem pregledovanja in spremljanja stanja infrastrukture za zbiranje in čiščenje odpadnih voda. Slika 3 prikazuje rezultate analize za eno lokalno skupnost (Radovljica). Izrisani so trije nastali tipi aglomeracij, sestavljeni iz 1 ha ve- likih pravokotnih hektarskih celic. Glede na koncentracijo poseljenosti so prikazani prazni okvirji za aglomeracije, za katere UWWTD ne določa posebnih zahtev. Sive in temne celice pokažejo aglomeracije, kjer so določeni bolj ali manj strogi zahtevani pogoji (roki ipd.). Vrisani so tudi kanalizacijski vodi, ki so bili na razpolago v nekem časovnem prerezu. Prikazane aglomeracije omogočajo različne analize in programiranje ukrepov. Ob pomoči ekspertnega znanja so bile napravljene tudi prve aproksimacije potrebnih sredstev RS za izpolnitev žalitev iz UWWTD. Po verifikaciji tako ocenjenih stroškov v LS in ekspertne presoje (ustreznosti) njihovih programov bo mogoče izdelati strokovne podlage za Nacionalni program. Iz zbranih jDodatkov in rezultatov je bilo mogoče za vsako posamezno lokalno skupnost napraviti prvo, grobo oceno o izvedbenih potrebah za razvoj infrastrukture za zbiranje in čiščenje odpadnih voda in na tej podlagi izdelati tudi oceno potrebnih stroškov Ker pa LS oziroma izvajalci javne službe bolje poznajo razmere oziroma še podrobnejše zah- NACIONALNI PROGRAM NADZOR AGLOMERACIJE prostorski podatki LOKALNE SKUPNOSTI (OBČINE) IZVAJALCI JAVNE SLUŽBE Slika 3: Shematični prikaz cikličnega poteka dela in udeleženih subjektov. Tako se jedro (prostorski in opisni podatki aglomeracij) postopoma izpopolnjuje in ažurira. letnik 15, št. 1/04 teve, bodo naslednje finančne analize, upoštevajoče podatke iz LS, še natančnejše. 4. Vzdrževanje aglomeracij in razvoj Pri uporabi prikazanih rezultatov je treba upoštevati, da so bile tako opredeljene aglomeracije izdelane jdo vodnogospodarskih vidikih. Po prikazani metodi je možno uj^ora-biti tudi drugačna merila oziroma gostote poselitve za potrebe posamezne stroke ter vstaviti drugačne grupacije za analizo. Ker pa bodo prikazane aglomeracije podlaga za urejanje komunalno hidrotehničnih vprašanj, je nanje mogoče navezati tudi drugo urejanje oskrbe. Upoštevane gostote poselitve predstavljajo le en časovni prerez, ki je ozko vezan na stanje v Centralnem registru prostorskih enot (CRPE). Zato se v aglomeracije prenašajo vse problematike, ki jih ima CRPE (npr. razlike v prijavi bivanja). Na drugi strani pa precej avtomatiziran in enotno določen proces omogoča posodabljanje in izboljšave pri določanju aglomeracij z novimi podatki iz CRPE. Tako se laliko aktivno oblikuje baza aglomeracij. Sprememba meja aglomeracij ali njihovih opisnih podatkov je seveda odvisna tudi od obsega preseljevanja oziroma sprememb stalnega prebivališča, ki pa v R Sloveniji še nima velike dinamike. Razvojni vidiki običajno niso zajeti v vsakokratni prerez stanja poseljenosti, iz katerega so izdelane aglomeracije. Vendar mora vsakdo, ki se loti razvoja (npr novih stanovanjskih naselij, industrijskih con ipd.), vlagati tudi v razvoj infrastrukture. Poleg investitorjev, ki spodbujajo razvojne projekte, je vanje vključen pooblaščeni upravljavec komunalne infrastmkture, ki mora prij^raviti razvojne načrte tudi za infrastrukturo za zbiranje ter čiščenje odpadnih voda, (slika 4) To pa omogoča dostop do več različnih virov, iz katerih je možno evidentirati dogajanja v prostoru in Slika 4: Pril^az treh tipov opredeljenih aglomeracij, ločenih po različnih gostotah. Zanje je prikazana mreža cevi sedanjega kanalizacijskega sistema (v določenem časovnem preseku). letnik 15, št. 1/04 predvidevati razvoj. Na novo predvidene pozidave bi zato iahko upoštevali pri razvoju aglomeracij z uvedbo dodatnega tipa celic aglomeracij, ki bi prikazale tudi rezervacijo prostora oziroma povečanje gostote poselitve v aglomeracij ali. S prehodom v višjo kategorijo (gostoto) poselitve bi bilo torej možno prikazati, kje se bodo povečale zahteve pri urejanju infrastmkture, izvirajoče iz predpisov,. V izdelani sistem določanja aglomeracij za spremljanje izpolnjevanja pogojev UWWTD še niso bili vključeni industrijski onesnaževalci. Razlog so predpisi, ki obravnavajo industrijske onesnaževalce z drugačnim postopkom tako v sistemu taksacije odpadnih voda kot na področju obveznosti (pred)čiščenja odpadnih voda. Za integralno zaščito voda bo v naslednjih razvojnih fazah nacionalnega programa treba razviti celovit sistem nadzora vseh virov onesnaževanja ter čiščenja odpadnih voda. Tedaj bodo tudi industrijski onesnaževalci vključeni v doslej izdelani sistem, kar bo omogočilo večji ter boljši nadzor nad sistemom zbiranja in čiščenja vseh preveč onesnaže-vanih odpadnih voda. Poleg industrijskih onesnaževalcev in poseljenosti lahko velik delež onesnaževanja prispevajo kmetijstvo, turizem ipd., zato jih je treba analizirati skuj^aj s poseljenostjo na podeželskih področjih. Integracija sistema onesnaževanja iz kmetijstva v celotni sistem nadzora onesnaževanja voda je naslednji (etapni) cilj. Za njegovo uresničitev bodo v sistem vključene tudi že vzpostavljene in vzdrževane baze podatkov o kmetijskih gospodarstvih, ki so nastale kot podlaga za realizacijo skupne kmetijske politike (Common Agricultural l^olicy) v l^U. 5. Sklep z vključitvijo razpoložljivih podatkov, zbiranjem dodatnih podatkov in njihovo večpara-metrsko analizo je j^ostopno mogoče doseči kakovosten pregled nad stanjem infrastrukture za zbiranje in čiščenje odpadnih voda, predvidenega potrebnega razvoja in finančnih virov na segmentu, ki ga ureja UWWTD. S prijjravo Nacionalnega j^rograma bo obdelan šele prvi korak k spremljanju in nadzorovanju procesa zbiranja, o ravnanju s podatki o virih onesnaževanja in sistemih za zaščito voda. Jedro j^odatkov, ki ga sestavljajo ustvarjene aglomeracije, bo treba razvijati in dopolnjevati. Pri tem bo treba posebno pozornost nameniti povezljivosti podatkov, da bosta zagotovljena razvoj in izboljšave z novimi (sektorskimi) podatki na enotno, integralno zastavljeno bazo podatkov. Dolgoročni cilj je izdelava banke podatkov, ki bo namenjena podpori odločanja na področju zaščite voda. Ko bo na to bazo navezano še hidravlično in ekološko modeliranje, bo mogoče doseči skoraj optimalno uporabo sicer omejenih naravnih virov Za uresničevanje iz WFD poznanega cilja, tj. (naj)boljšega stanja vodnih teles, pa bo treba obširno delo opraviti še na drugih segmentih, kot so oskrba z vodo, zaščita pred vodami itd. Določitev aglomeracij, ki je bila sicer izvedena za potrebe Nacionalnega programa zbiranja in čiščenja odpadnih voda, je v razmeroma kratkem času po javni predstavitvi v praksi doživelo verifikacijo. Hkrati je bila iz prakse posredovana vrsta predlogov in idej, katere druge vsebine bi se še lahko vezale na aglomeracije. Tako naj bi bilo možno iste aglomeracije uporabiti za potrebe analiz, načrtovanje in optimiranje vodooskrbnih sistemov, analize zbiranja komunalnih odpadkov, za naloge civilne zaščite (npr. plazovi) kot tudi za druge potrebe, kjer je treba postavljati prioritete glede na skupno število oziroma koncentracijo j^oseljenosti prebivalstva na določenem j^odročju. Ne nazadnje pa se vse »sektorske potrebe« neposredno dotikajo prostorskega razvoja in načrtovanja na lokalni, regionalni in držav-Jii ravni. Izdelane aglomeracije so lahko v pomoč ali pa osnovni podatek za modeliranje različnih razvojnih projektov, ki združujejo prostorske podatke o lokaciji in gostoti poselitve, hkrati pa se lahko navezujejo na druge podatke, kot so npr. razpoložljiva voda, cestno omrežje, dnevne migracije prebivalstva, rezultati sj^remljanja in analiz emisij in imisij, za načrtovanje rezei-vacij v prostoru (za potrebe evakuacije, deponij) ob morebitnih naravnih nesrečah, ipd. V nadaljevanju bo delo usmerjeno še v zagotavljanje ustreznih postopkov za vzdrževanje osnovne podatkovne strukture aglomeracij. Dodatno bo povečana natančnost (glede na zdajšnje in prihodnje načrte namenske rabe prostora) ter urejeno povezovanje z drugimi podatki, ki neposredno izvirajo iz območij letnik 15, št. 1/04 poselitve ali pa se navezujejo naiij. Rezultati dela in zbrani podatki so neposredno uporabni za lokalne skupnosti, ko načrtujejo prostorski razvoj in kakovostnejše urejanje bivalnega okolja. Zato je za LS pripravljen tudi dostop do aglomeracij prek spletne strani MOPE, ki bo, kot naročnik projekta, tako omogočil dostop do podlag za načrtovanje različnih subjektov in vsebin. Mag. Leon Gosar, univ. dipl. inž. grad.; prof. dr. Frano Steinman, univ, dipl. inž. grad.; izr. prof. dr. Boris Kompare, univ. dig.; doc. dr. Primož Banovec, univ. dipi. inž. grad. Univerza v Ljubijani, Fakulteta za gradbeništvo in geodezijo, Katedra za mehaniko tekočin, Ljubljana E-pošta: lgosar@fgg.uni-lj.si, pbanovec@fgg.uni-lj.si Opombe [■■1 Water Framework Directive [21 Urban Waste Water Treatment Directive, str. 40. [3| Pravilnik o odvajanju in čiščenju komunalne odpadne in padavinske vode. Ur I. RS 105/2002, |4] Zakon o varstvu okolja. Ur,l. RS 32/93. [5] Council Directive 96/61/EC, str. 26, [®1 Uredba o taksi za obremenjevanje okolja, Ur, I, RS 41/95, 44/95, 8/96, 124/2000, 49/2001, I''] Pravilnik o odvajanju ,,„ Ur. I. RS 105/2002 18] Banovec P, Gosar L., Steinman F (2002-2004). 19] Pravilnik o odvajanju ..„ Ur. I, RS 105/2002 Literatura in viri Banovec, P., Gosar, L,, Steinman, F (2002-2004) Strokovne podlage za izdelavo nacionalnega programa odvajanja in čiščenja komunalnih voda in padavinskih voda, UL, FGG, Katedra za mehaniko tekočin, naročnik: RS MOPE, Council Directive 96/61/EC of 24 September 1996 concerning integrated pollution prevention and control, OJ L 257 10,10,1996, p.26. Pravilnik o odvajanju in čišćenju komunalne odpadne in padavinske vode. Ur. I. RS 105/2002. Urban Waste Water Treatment Directive OJ Li 35, 30.5.1990. Uredba o taksi za obremenjevanje okolja. Url, RS 41/95, 44/95, 8/96, 124/2000, 49/2001, Water Framework Directive, Prevod: Steinman F, Banovec P., Gosar L. (2000) UL, FGG, Katedra za mehaniko tekočin, Ljubljana, ISBN-961-6167-36-7. Zakon o varstvu okolja. Ur, I, RS 32/93.