Naredba poverieništva za uk in bogočastje o usposobljenostnem ocenjevaniu učiteljev na iavnih lfudskih in meščansklh šolah. Tako se glasi naslov dr. Verstovškove nareUbe od 23. aprila 1.1. Kako veseli smo bili, ko smo čitali nad tem naslovom v ,,Učit. Tovarišu" še debelejši tisk: Javna kvalifikacija učiteljstva, toda nismo še prečitali do konca § 1.. že smo lahko z matematično preciznostjo prer ačunali, kolikokrat nejavnejša je postala ta ,,javna" kvalifikacija. Dočim je dozdaj nejavno ocenjevala ena oseba, se nejavna ocenjevalnost po novi naredbi ne le podeseteri. temveč skoro postoteri, treba ie samo nadzornikovo osebo pomnožiti s številom šolskih voditeljev, pa imaš matetnatično povečano nejavnost. Ni nam znano, po kom je dal dr. Verstovšek temu detetu življenje, ali po inicijativi organizacije ali brez nje, bodi temu že tako ali tako, vendar bi si moral dotičnik predočiti, koliko zla lahko rodi ta naredba. Nje.načelo je nrav prosto: Pritisk od zgoraj navzdol. Abderitski voditelii bodo avanzirali od ,,zvestega tovariša" do sklonjenega predstojnika. So sicer to pikre besede, ali v njih je toliko življenske resnice, da bi lahko govorile cele knjige. Po demokratičnem načelu vidim v svojem tovarišu-voditelju le šolnika, ki stoji meni nasproti kot šolnik 1:1. Ako ima on pravico soditi ali recimo ocenjevati ali kar si že bodi o meni tretji osebi nasproti, si lastim z isto pravico jaz soditi njega napram tretji osebi. Da se po demokratičnem načelu resnica prav spozna, čuti je treba oba zvona. Idem še dalje, soditi svojcga nadzomika imei vse učiteljstvo.Enaka pravica za vse.Tako bo vzniklo iz medsebojne kontrolc. iz medsebojnega spoštovar.ja blago načeio: ljubezen vzbudi ljubezen, zaupanje pa zaupanje. Dasiravno bi bil ta riačin ocenievanja pravičen, ker bi slonel na reciprociteti, vendar meri predaleč, kakor meri pristransko seveda predaleč § 1. ,.javne" kvalifikacije. Za idealne, nezmotliive in nepristranske voditelje bi še veljal, toda predočiti si pa voditelja, M naj ocenjuje dosti starejšega. duševno igihiejšega in sicer v vsakem oziru razDoritejšega in spretnejšega tovariša. Primerov se bo dosti našlo in se celo kupičijo v najnovejšem času v obilici. Odstranite ve oblasti, ki pošiljate take odredbe, preje vse korupcije> ki se gode pri nastavljanju šolskih voditeljev od krajnega šolskega sveta pa tja do višjega šolskega sveta ir. pripravite tako oglajeno pot svojim odredbam. Kadar bodo mogli zasesti mesta voditeljev res voditelji svojega učiteljstva, potem naj bo čas za taka ocenjevanja, a zdaj pač ne moremo še vzklikniti: Wem Gott gibt sein Amt, dem gibt er auch Verstand. § 1 te naredbe nikakor ne bo utrjeval tovarištva raed učiteljstvom in svojim voditeljem: nasprotno zrahljal ga še bo. Naštevali bi lahko še vse polno kvarljivosti tega § 1, našteti pa mu ne more.no nikakršnih vrlin. Marsikdo bi morda ugovarjal in rekel, nekaka spodbuda za mlačneže in lenuhe pa le bo. Verjemite, ako za te ne najdete druge poti in ne te nejavne, tudi ne bo nič pomagalo. Držati pa ta pasus javi.e kvalifikacije zaradi tega, pa nikakor ni utemeljeno. Zato predlagamo: Zaveza ukreni vse potrebno, da se § 1 popolnoma črta. Ako se pa to proti volji večine učiteljstva ne zgodi, daj organizacija direktivo, da šolska vodstva ne vpošljejo ocenjevalnih pol. Dalje je popolnoma črtati §5. odst. 4, ki se glasi: .,Posameznim učiteliem se v slnžbeni oceni priobčujejo le redi, ki so določem v 1. odstavku tega paragrafa, brez nadaljnjepa popisa". Kaka nezmisel je to! Posameznemu oičitelju ?e tu zabranjuje popis, na drugi strani se po § 6 vpošlje šolskemu vodstvu popis, kamor ima vpogled vsak učitelj. Potfeben pa nikakor ni vpogled šolskemu voditelju in manj še drugim učiteIjem, kako je popisan njegov tovariš, zato je črtati pri § 6, ki se glasi: ,,Šolskemu vodstvu in višjemu šolskemu svetu v Ljubljani okrajni šolski svet ob enem pošlje prepis ocenjevalne pole (popis in rede) iz katerih je razvidno..." in se ima glasiti: ,,Viš. šolskemu svetu v Ljubljani okrajni..." § 7, ki se glasi: ,,Učitelji imajo pravico pri šolskem vodstvu v ocenjevalni dobi po enkrat vpogledati v prepis ocenjevalne pole ter si ga prepisati; 14 dni izza vročitve ocene se smejo pritožiti..." se nai glasi: Učitelji imajo pravico tekom 14 dni iz_a yročitve ocene se pritožiti itd." Javno kvalifikaeijo si mislimo javno za dotično učno osebo, ne pa javno za druge učne osebe. —r.