Ttudil sem se, da pridobimo pravdi, standarde, ki bodo ustrezali našim zahtevam in našim rnoinostim. Imamo že osnovne st,,nd,Ede podatkov zemljiškega katastra, v Geodetskem vesi.niku za 24. Geodetski dar~ smo objaviii vsebinske definicije grafičnih podatkov zemljiškega katastra, v načri.u irnamo vzpostavitev digitalne grafične baze zemijiškokaias(rskih načrtov. Optimizem torej ni odveč, potrebno bo več organizirnnega sodelovanja v stroki. Nepotrebno je na primer, da že deset let razpravljamo o novi definicif parcele. In če tudi dobimo novo boljšo definicijo, ali bomo uspeli upravičiti novo.op,edelitev za 5,5 milijona parcel, kolikor jih imamo v Sloveniji, le kot primer. Poudarjam, cla če že govorimo o razvoju zemljiškega kat<1strn, je bistvena reorganizacija geodetske službe. Republiška geodetska uprava potrebuje strokovnjake, ki bodo vodlli razvoj. Smo edina stroka v Sloveniji, katere razvoj sloni izključno na par upravnih delavcih Rep~ib!iške geodetske uprave, izobraževanje in raziskovanje v geodeziji paje dr. Peter Si.vic odlično opisal v svojem referatu na lanskem geodetskem dnevu. Kot sem že nekje napisal, je Republiška geodetska uprava izmed upravnih organov pIVa in pravočasno pristopila k reorganizaciji geodetske službe. In kljub temu danes v popolnoma spremenjenem družbenem sistemu delujemo še vedno na osnovi zakonodaje, sloneče na samoupravnem sistemu. Komu to ustreza? Lani decembra so predstavniki občinskih geodetski11 uprav iD. Zveza geodetov Slovenije ugotovili, da so koncept reorganizacije in predlagane rešitve novega geodetskega zakona popolnoma neustrezni. Reteno je bilo, cta si moramo za tako pomemben zakon vzeti tlovolj časa. časa smo imeli dovolj, ponovno je minilo leto, toda drugih predlogov ni. Predlog Republiške geodetske uprave za reorganizacijo geodetske službe pa je medtem že potrdilo življenje. Posledic zavlačevanja sedaj ne bom našteval. Vse pogosteje me brezposelni, bodoči geodeti zasebniki in kolegi geodeti očitajoče sprašujejo, zakaj nisem vztrajal. Tudi _to sem že pojasnil v enem od zapisov m se ne opravičujem. Toda, naj n.e bo letos kot je že bilo, leta 1988 in 1990 - posvetovanje brez zaključkov. In če jih ne bo, ali to pomeni, da še vedno ne vemo, kam naj gremo. V zaključkih pa želim in zahtevam, da Zveza geodetov Slovenije odgovorno oceni svoje dosedanje delo in napiše stališča do priprave in sprejema nove geodetske zakonodaje. (prevzeto iz napisanega govora) onceptualni pogled na razvoj zemljiškega tastra 1. UVOD Pričujoči članek predstavlja nekakšen neformalni povzetek aii zaldjuček poročil s 24. Geodetskega dneva, ki je potekal od 10.10. do 12.10.1991 v Bovcu in je bil v celoti posvečen tematiki s skupnim naslovom Zemljiški kataster kot jedro zemljiškega informacijskega sistema. Osnovno izhodišče redakcijskega odbora srečanja je bilo vzbuditi polemičnost oziroma zdravo konkurenco mišljenj o položaju, stanju, Geodetski vestnik 35 (1991) 4 Geodetski standardi, metodologija dela in postopkov). Postopek za sprejemanje ustrezne zakonodaje mora biti javen (osnutek, pojasnila, načelo demokratične javnosti, pripombe in dopolnila, itd.). 3. ANALIZA PODATKOV V ZEMLJIŠKEM KATASTRU 3.1. Pojem parcele in numeriranje parcel (možnost opuščanja uporabe parcelnih poddelilk in tudi dodatna varianta uvajanja „govorečih" šifer). · 32 Opustitev posebnih oznak in številk za stavbne parcele in prenumeracija ter vodenje enotnega sistema oznak za vse parcele. 3.3. Uvedba enotne revidirane liste vrst rabe delov parcel ( obvezna revizija, možnosti za poenostavitve sistema oziroma liste in šifer vrste rabe, enostavnejše ločevanje stavbnih in kmetijskih parcel, problem opredelitve in registracije parcel oziroma delov parcel pod stavbami, opredelitev zakonodajnih, davčnih, gospodarskih, planerskih, gozdarskih irrstatističnih aspektov in pogojev pri določanju in registraciji vrste rab zemljišč). Opredelitev možnih posledic in stranskih učinkov. 3.4. Analiza problema enoličnega prostmskega identifikatorja za dele parcel. 3.5. Poenostavitev nekaterih obstoječih pravnih postopkov za spreminjanje površin parcel (zaradi digitalizacije) in splošna ter primerjalna analiza kvalitete podatkov o površinah parcel med uradno površino, izračunano površino iz koordinat ter digitalno grafično površino tako za območja stare grafične kot sodobne numerične izmere. 3.6. i\naliza (vzorci) ter razisk:rva kompietnosti, doslednosti, zanesljivosti in natančnosti tako grafičnih kakor atributnih podatkov (analognih in digitalnih) o parceli (površina, oblika, lega, uporaba in določanje centroidov, raba delov parcel, itd.) za področja grafične in numerične izmere. Analize možnega širjenja pogreškov v digitalnih LIS-ih zaradi združevanja podatkov iz različnih virov in s tem različne natančnosti. 3. 7. Možne spremembe, preoblikovanje in poenostavitev katastrske klasifikacije ter postopno opuščanje izračuna katastrskega dohodka (bonitiranje, davek na posest oziroma nepremičnine, davek na dohodek). 3.8. Možnost tekočega oziroma postopnega poenotenja številk posestnih listov ter številk zemljiškoknjižnih vložkov ter uvedbe lastninskih kosov namesto parcel. Opredelitev možnih posledic in stranskih učinkov. 4. MANAGEMENT IN ORGANIZACUA POSLOVANJA ZEMLJIŠKEGA KATASTRA 4.L Raziskava oziroma izdelava analize stroškov in koristi ter možnosti uvedbe trženja digitalnih podatkov za različna posredovanja informacij v zemljiškem katastru (razna vpogledovanja in poizvedovanja, mapne kopije, karte, digitalni izrezi, statistična poročila, itd.). 4.2. Koncept organizacije in struktura poslovanja digitalnega zemljiškega katastra ter organizacijski odnos do ostalih prostorskih evidenc. 4.3. Permanentna akcija in propagandna dejavnost na ravni republike za zagotavljanje povečanih sredstev za obnovo zemljiškega katastra v Republiki Sloveniji. Opredelitev Geodetski vestnik 35 (1991) 4 in zagotavljanje možnih stalnih virov financiranja (katastrski dohodek, davek pri transakcijah zemljišč, trženje podatkov in informacij, dodatni viri in prispevki). 4.4. Proučitev možnosti za vključitev v mednarodni program obnove zemljiških katastrov v Vzhodni Evropi (Madžarska, Poljska) ter s tem povezan najem primernega mednarodnega posojila za obnovo (Svetovna banka, IMF). 4.5. Uveljavitev koncepta odprtih (mednarodnih) natečajev za določeno iskano tehnološko rešitev (natečaj, izbira ustreznih ponudb, izdelava testnega pilotnega modela izbranih ponudnikov za izbrano področje, ovrednotenje različnih rešitev in izbira optimalne rešitve, implementacija, itd.). 4.6. Opredelitev zastavnih pravic na nepremičnine (hipoteke) in njihov ekonomski pomen ter možni pričakovani socialni in politični stranski učinki. 4.7. Določitev pogojev in načina vključevanja zasebne prakse v vzdrževanje ter obnovo zemljiškega katastra na ozemlju Republike Slovenije. 5. VZDRŽEVANJE ZEMWIŠKEGA KATASTRA 5.1. Analiza obstoječega stanja in sistema vdrževanja in ažuriranja zemljiškega katastra (prijave, spremembe, revizije, postopki in metodologija). 5.2. Dolgoročni sistematski. plan obnove zemljiškega katastra in osnovna tehnična ter poslovna izhodišča in pomen takšnega koncepta obnove. Rajonizacija Slovenije glede na intenzivnost izrabe prostora in določitev prioritetnih območij oziroma vrstnega reda obnove (kompleksna reambulacija in izboljšava stanja zemljiškega katastra v glavnih štirih, že opisanih vsebinskih smereh: tehnična izboljšava podatkov in kvalitete vsebine, izboljšava legalnih karakteristik sistema in pravne varnosti lastnikov ter sprememba fiskalne vloge zemljiškega katastra, digitalizacija in avtomatizacija postopkov). · 5.3. Možnosti za parcialno in postopno tehnološko obnovo zemljiškega katastra (digitalni koordinatni kataster, delna nova izmera oziroma tekoča reambulacija, komasacije, veliki gradbeni projekti, zgostitev in izboljšava mreže oslonilnih točk, uporaba digitalne fotogrametrije za zajemanje podatkov, nova izmera in uvajanje avtomatizacije pri vzdrževanju sprememb, itd.). 5.4. Analiza in izdelava ustreznega pristopa ter metodologije za novo vlogo zemljiških komasacij z upoštevanjem novih ekonomskih, političnih, pravnih in socialnih izhodišč. Priprava nove zakonodaje za proces komasacij zemljišč. Izdelava ustrezne nove računalniško podprte metodologije, tehnologije in procedur za avtomatizacijo procesa komasacij. 55. Sistemski pristop k izdelavi in načrt osnovne in dopolnilne navezovalne mreže točk za podporo koordinatnemu katastru v Gauss-Kruegerjevem koordinatnem sistemu. 5.6. Analiza in izdelava ustrezne metode za digitalizacijo (vektorska - digitalniki, rastrska - skenerji) obstoječih analognih grafičnih podatkov in izdelava ustrezne tehnologije in kriterijev za transformacijo grafičnih podatkov v Gauss-Kruegerjev koordinatni sistem (za merila 1:1 000, 1:2 ()(X), 1:2 880, itd.). Geodetski vestnik 35 (1991) 4 5.7. Analiza in izdelava ustrezne metodologije za mikropreslikavo ali skeniranje originalnih dokurr:1entov ter izctelava ustreznega sistema vzdrževanja arhivskih podatkov (atributni, grafični) starih stanj (s pomočjo mikrofilmov, skaniranje in arhiviranje originalnih kan in dokumentov, itd.). 5.8. Analiza in možnosti za standardizacijo procesa vzdrževanja zgodovine ter kronologije prejšnjih stanj digitalnih atributnih in grafičnih podatkov. 6. ZEMWIŠKI KATASTER KOT ENA OD OSNOVNm DIGITALNHI TEMATIK 6.1. Zemljiški kataster kot integrirana tematika v konceptu digitalnega LIS-a in v povezavi z ostaHrni tematikami oziroma drugimi katastri ter prostorskimi evidencami (kataster zgradb, kataster komunalnih vodov in naprav, zemljiška knjiga, davčna služba, itd..). 6.2. Možnosti in pogoji za izdelavo osnovne digitalne topografske karte velikih meril v smislu osnovnega nosilca ter povezovalca podatkov za zemljiški kataster in vse druge prostorske tematike (digitalni LIS, r:emelječ na lokaciji kot povezovalnem elementu). 6.3. Obvezna uvedba možnosti izpisa atributnih podatkov na šest standardnih (Republiška geodetska uprava) ASCII datotek v vseh računalniško podprtih sistemih za vodenje atributnih podatkov zemljiškega katastra na ozemlju Republike Slovenije. Tu sistem standardnih datotek (ob določenih poenostavitvah) mora postati osnovna oblika za izmenjavo podatkov med različnimi nekompatibilnimi sistemi za vzdrževanje atributnih podatkov. Stremljenje k poswpnemu uvajanju osnovne minimalne vsebine in formatov atributnih podatkov zemljiškega katastra v skladu s predlaganimi standardi za atribuine po'datke. Nucienje podpore in vzpodbuda komisiji za standarde pri vzdrževanju ter sprotnem izpopolnjevanju razvitih standardov za atributne podatke v prihodnosti. 6.4. Opredelitev osnovnega tehnološkega modela in alternativnih rešitev za atributne podatke zemljiškega katastra (hardver, softver, izdelava integriranega sistema aplikacij, izgradnja računalniških mrež, integracija z grafičnimi podatki v celotni podatkovni sistem, tehnologija distribuiranih podatkovnih baz in distribuiranega procesiranja, integracija z grafičnimi podatki v povezano informacijsko celoto, itd.). 6.5. Opredelitev osnovnega tehnološkega modela in alternativnih rešitev za grafične podatke zemljiškega katastra (hardver, softver, izdelava integriranega sistema aplikacij, tehnologija distribuiranih podatkovnih baz in distribuiranega procesiranja, integracija} atributnimi podatki v povezano informacijsko celoto, itd.). Pospešena izdelava standardov za minimalno grafično vsebino zemljiškega katastra ter ustreznih kompatibilnih prenosnih formatov za izmenjavo grafičnih podatkov med različnimi GIS/LIS sistemi s pomočjo ASCII datotek. Nudenje podpore in vzpodbuda komisiji za standarde pri razvijanju ter sprotnern izpopolnjevanju doseženih standardov za minimalno vsebino in standardne prenosne formate za grafične podatke zemljiškega katastra. 6.6. Izdelava metodologije in načel odpravljanja napak ter nedoslednosti zaradi digitalizacije atributnih in grafičnih podatkov ter njihovega povezovanja v integrirano bazo (parcele brez pisnega dela, parcele brez lokacije, nemogoče oblike parcel, metodologija za vključevanje numerično merjenih kontrolnih in detajlnih točk, itd.). Geodetski vestnik 35 (1991) 4 7. RAZNO 7.1. Poudarek na sistematskem šolanju ter stalni speciahzaciji vseh r3zpoložljivih kadrov (sistemski pristop in program usposabljanja kadrov na različnih ravneh, postopno ter koordinirano uvajanje sprememb in usuezna kadrovska politika) .. 7.2. Način dela (timsko, konzultiranje ustreznih domačih in zunanjih strokovnjakov, natečaji ter zdrava konkurenca alternativ, itd.). 73. Koncept in časovni plan postopnega uvajanja predlaganih soodvisnih sprememb. mag. Radoš Šumrada Pn·spelo za objavo: lZl0.1991 Predvidene rešitve pravnega zavarovanja lastniških mej v novem geodetskem zakonu UVOD Zemljiški kataster kot uradna evidenca osnovnih tehničnih podatkov o zemljiščih polagoma izgublja nekdanjo primarno davčno funkcijo, vse bolj pa se krepi njegova lastniška funkcija. Zemljiški kataster naj bi nudil čim bolj ažurne in točne podatke o legi, obsegu in površini posameznih zemljišč. Ti podatki so nujno potrebni za uveljavljanje lastninske in drugih stvarnopravnih pravic. Prvi pogoj za določitev navedenih osnovnih tehničnih podatkov pa so zanesljivi podatki o legi lastniških mej. V Republiki Sloveniji se s točnimi podatki o legi lastniških me_j ne moremo ravno pohvaliti. Meje posameznih zemljišč so v zemljiškem katastru prik::izane na katastrskih načrtih merila 1:2 880, v gorskih predelih celo v merilu 1:5 760 in to za okoli 80% območja Republike Slovenije. R::izen grafičnih prikazov poteka mej, v teh katastrskih načrtih navadno ni drugih podatkov o mejah. Nova zakonodaja naj bi omogočila postopno zagotovitev točnih podatkov o mejah zemljišč. Lastniške meje naj bi postale ključni faktor za dokazovanje in določanje oblike, lege, obsega in površine posameznih zemljišč, obenem pa naj bi nudile lastnikom zemljišč pravno varnost in zaščito pred neupravU.:enimi posegi. Geodetski zakon vsebuje v posebnem poglavju relativno številne in podrobne določbe o ugotavljanju, določanju in evidentiranju lastniških mej. Dokazno moč in veljavo dobijo lastniške meje pod naslednjimi pogoji: • meje morajo biti v naravi na predpisan način ugotovljene ali določene v upravnem ali sodnem postopku • meje morajo biti v naravi zamejničene s trajnimi mejnimi znamenji • mejne točke morajo biti geodetsko izmerjene in vezane na ge0detsko mrežo v enotnem geodetskem koordinatnem sistemu. Na opisan način pridobljeni in zavarovani podatki o mejah bi predstavljali novo kvaliteto evidence zemljiškega katastra in zakon bi na take podatke vezal določene Geodetski vestnik 35 (1991) 4