solska kronika 2017 3.indd

342 UDK 373.3(497.4Radlje ob Dravi)(091) 1.02 Pregledni znanstveni članek Prejeto: 13. 9. 2017 Mateja Jevšnik* Razvoj šolstva v Marenbergu/Radljah ob Dravi The development of schooling in Marenberg/Radlje ob Dravi Izvleček Prispevek predstavlja razvoj šolstva v Ra- dljah ob Dravi, nekoč Marenbergu, od prve omembe do danes s poudarkom na starejši zgodovini. Opisuje skromne začetke šole od leta 1727 in prve učitelje od leta 1782 dalje ter kasnejši razvoj s selitvijo šole v nove šolske stavbe. Zaradi specifične lege kraja ob sever- ni slovenski narodni meji in stiku z nemškim prebivalstvom je v članku predstavljena tudi problematika večstoletne germanizacije, ki jo je izvajala tukajšnja šola. Ključne besede : šola, Marenberg, Radlje ob Dravi, germanizacija. Key words : school, Marenberg, Radlje ob Dravi, Germanisation. Za najstarejšo izobraževalno ustanovo v Marenbergu lahko štejemo maren- berški dominikanski samostan (1251–1782). Marenberške dominikanke so spre- jemale deklice v oskrbo in uk že vsaj od 17. stoletja. V samostanski kroniki se šolajoča dekleta omenjajo kot »Kostgängerinen« in »die lehr und Costkinder«, zanje je skrbela dominikanka z nazivom magistra. Njihov pouk je obsegal učenje branja, pisanja in latinščine ter verouk in petje korala. 1 Začetki šole v Marenbergu segajo vsaj na začetek 18. stoletja. Prva omemba šole je zabeležena leta 1727, ko je po trgu pustošil požar in uničil šolo. Leta 1739 * Mateja Jevšnik, prof. zgodovine in geografije, OŠ Radlje ob Dravi, e-pošta: mateja.jevsnik@osradlje.si 1 Jože Mlinarič, Marenberški dominikanski samostan 1251–1782, Celje: Mohorjeva družba, 1997, str. 9. Abstract The article describes the development of schooling in Radlje ob Dravi, once Marenberg, from the first records until today, with an emphasis on the earlier history. It describes the modest beginnings of the school in this town from 1727 and the first teachers from 1782 onwards, as well as the later development that involved the school being moved to new school buildings. Because of the specific lo- cation of Radlje close to the national border and the constant contact with the German- speaking population, the article also presents the issue of the Germanisation carried out by the school over a number of centuries.

RkJQdWJsaXNoZXIy