PRVI REZULTATI DRUŽBENEGA VARSTVA V OPERI Smeli koraki v novi dan 31. januarja 1985 je skupščina občine Ljubljana Cen-ter sprejela sklep o začasnem ukrepu družbenega varstva v DO SNG Ljubljana TOZD Opera in balet. Ugotovljeno je bilo, da so v tej DO nastale bistvene motnje v samoupravnih odnosih ter da so bili oškodo-vani družbeni interesi. Oba člana prvega začasnega poslovodnega organa sta v aprilu odstopila. Nov začasni organ sestavljajo predsednik Borut Plavšak ter člana Jože Vonta in Vukadin Nedeljkovič. O težavah, v katerih se da-nes nahaja TOZD Opera in balet, smo se pogovarjali z Borutom Plavšakom, Vukadi-nom Nedeljkovičem, Karlom Jeričem (vodjo delovne enote Solisti) in Vlastom Dedovi-čem (vodjo delovne enote Balet). Vsi so bili enotni pri oceni, da so se člani začasnega orga-na že v začetku soočfli s po-polnim razpadom sistema vo-denja in upravljanja. Neu-strezno je bilo vodenje tozda v zadryih letih, nerazviti so bili družbenoekonomski odnosi, do skrajnosti je bila oslablje-na delovna disciplina. Prevla-dovala je psihoza brezizhod-nosti iz nakopičenih pro-blemov. Po besedah Vlasta Dedovi-ča so bili delavci Opere in ba-leta kot vojska brez poveljni-ka. Precej časa so bili brez umetniškega vodje hiše, ven-dar so kljub temu dajali pred-stave na ustrezni umetniški ravni. Danes je vzdušje v hiši drugačno. Ansambli čutijo, da se dela za njih. Boris Plavšak pravi, da na-stopa »dozirano optimistič-no«. Povsem razumtfivo je, da se stvari ne dajo rešiti čez noč: »Toliko zlobe, kot, sem jo vi-del tu, še nisem nikoli doži-vel! To je deformacya in srce m^ boli, da je to možno v civi-liziranem narodu. Gre za veli-ko hišo, ki ima potencialne možnosti, da bi se še razvila. Prišel sem v ta tozd indoktri-niran, z mnenjem, da se y tem kolektivu vsi kregajo. Bila je že kar kolektivna evforija zo-per to hišo. Po prvih stikih pa smo spremenili svoje mnenje. Začasni organ ni prisilni upravitejj, temveč prihaja kot strokovna pomoč. Potrebna je bila naslonitev na lastne si-le. Upravičena apatija je še vedno prisotna; družba vidi probleme, pa ne reagira, kot bi morala. Vendar je danes položaj kvantitativno boljši, kot je bil pred letom drfi.« Težav ni malo in za razreše- vanje je potreben čas. Govori-mo o kultumi ustanovi, ki je leta in leta imela najnižje osebne dohodke. Prav zato je naletel na odobravarye sklep o razdelitvi dela dohodka za stimulativno nagrajevanje ti-stim umetniškim delavcem, ki so največ kvantitativno in kvalitativno prispevali k uspehu sezone 1984/85. Začel se je izvajati ukrep začasnega organa, ki predvideva obširna investicijska in vzdrževalna dela na poslopju Opere. Hišo naj bi bolj odprli v družbeni prostor. Žato smo se lotili sporazumevanja o združeva-nju dela in sredstev s Simfo-ničnim orkestrom RTV Ljub-ljana in Kulturnim domom Ivan Cankar pri skupni upri-zoritvi sodobnega,,baleta v ko-reografiji Milka Šparenbleka marca 1986. Znano je, da ima kolektiv kadrovske težave. Kot je opozoril Karel Jerič, so te še posebej velike v oper-nem orkestru pa tudi opernih solistov primanjkuje. Rešitev bi bila v vzgoji lastnega kadra, vendar se tudi tu zatakne pri denaiju. Omenili smo le nekaj pro-blemov, ki pestijo kolektiv. Kot ugotavlja tudi sam začas-ni organ, so že vidni prvi re-zultati pri odpravljanju vzro-kov, ki so privedli do ukrepa družbenega varstva. Tozd Opera in balet je notranje or-ganiziran, kadrovsko okrep-]jen in brez zastojev opravy'a svoje delovne naloge. Okrepi-la se je delovna disciplina in zaupanje v lastne sUe. Vsa pohvala kolektivu, ki je vsem težavam navkljub v celoti iz-polnil svoje programske ob-veznosti v sezoni. Razveselju-je tudi dejstvo, da se je pove-čalo število predstav in njiho-vih obiskovalcev. Milica Gojanović