Tednik Učiteljski Tovariš. Glasilo avstrijskega jugoslovanskega učiteljstva. Štev. 48. V Ljubljani, 29. listopada 1907. XLVII. leto. „Učiteljski Tovariš" izhaja vsak petek. Ako je ta dan praznik, izide list dan pozneje. Vse leto stoji 8 E, pol leta 4 E, četrt leta 2 E. Posamezna številka 16 h. Spise je pošiljati samo na naslov: Uredništvo „Učiteljskega Tovariša" v Idriji. Naročnino prejema Frančišek Črnagoj, nadučitelj v Ljubljani (Barje). — Vse požiljatve naj se pošiljajo franko. — Rokopisov ne vračamo. — Za oznanila je plačati od .dvostopne petit-vrste po 20 h, če se oznanilo tiska enkrat; po 18 h, če se tiska dvakrat, in po 16 h, če se tiska trikrat; če se večkrat tiska, znaten popust. Oznanila sprejema „Učiteljska tiskarna". Priloge poleg poštnine 6 E. Z dunajskega shoda. Glavno poročilo. Glavni poročevalec, v boju za pravice učiteljstva' osiveli dunajski učitelj A. 0. J e s s e n , je govoril: Dragi tovariši! Čestiti gosti! Stari, s šolsko novelo še ne izpačeni državni šolski zakon iz leta 1869. radi označujejo v svobodomiselnih krogih kot biser avstrijskih zakonov. Z označenjem bisera se izkazuje zakonu visoka čast. Biser, simbol lepote, da, lepota sama, in sicer v svojem naj plemenitejšem prikazu, je zmožen, da zbudi v ogledo-valcu največje občudovanje. Ali pa je to v resnici opravičeno tudi z ozirom na naš biser, na državni šolski zakon ? Ne, to ni opravičeno! Zakaj ta biser ima temne pege, ki zmanjšujejo njegovo lepoto, torej tudi njegovo vrednost. Tu moramo predvsem misliti na ona mesta v zakonu, ki so takšna, da se dado označevati v nazadnjaškem smislu, na ona mesta, ki dajejo slutiti — ne rečem sape, temveč dih konkordata. Teh mest seveda niso prezrli sovražniki zakona, zakaj sovražnikovo oko je ostro, kakor trdi stara resnica. In ker je bilo razlaganje besedila že od nekdaj močna stran naših nasprotnikov, in sicer tako, da mora imeti človek že jako vajeno oko, da razločuje, kje se njihovo razlaganje izpreminja v podtikanje — zato stojimo danes pred dejstvom, da so nasprotniki, sovražniki vsakega duševnega napredka, na tem, ubiti zakon z zakonom, da poznajo besede zakona, da uničijo duha zakona. Ako predstavlja državni šolski zakon z vso svojo strukturo, s harmonskim soglašanjem vseh delov, z jasno izraženim svobodomiselnim duhom v vseh oddelkih, paragrafih, stavkih in obratih branik, ki se mora ob njem takoj razbiti vsaka razjasnevalna umetnost, potem bi tudi ne potrebovali nobenih društev v obrambo ponarejanja zakonov in težko, da bi ustanovili „Svobodno šolo". Celo minister pl. Hasner, ki velja za stvarnika drž. šol. zakona, se ni mogel varati o slabostih svojega dela. Hasner je bil ostro gledajoč in svobodno misleč človek, zato mu je bilo jako težko, da je moral pustiti v svojem zakonskem načrtu določila, ki se dado s sijem pravice zlorabljati v sovražne namene; toda mož je stal pod pritiskom danih razmer in ni hotel izvedljivo žrtvovati na ljubo neizvedljivim zahtevam. Samo tako se da razlagati, da mu je bežala po konceptu črna domača mačka avstrijska in pustila na njem sledove svojih tac. Ako moramo z ozirom na državni šolski zakon zavreči teorijo o biseru in jo zavrniti kot izraz pretirane cene, ostane vendar nepobitno, da znači ta zakon velik napredek za čas, v katerem je nastal. Dittes, ta izredni mož, ki je družil z jasnim razumom zmagujočo moč besede, je trdil popolnoma prav, ko je na učiteljskem shodu v Berolinu v svojem slovečem in slavno-znanem, z resnicoljubnostjo razvnetem govoru stavil nemškim državam, zlasti pruskim mogočnežem za zgled avstrijsko šolsko zakonodajstvo in tako dal enkrat tudi Avstriji prednost pred Nemčijo. Seveda, zakon — in naj bi bila v njem porabljena vsa modrost vseh časov in vseh narodov — ostane le akade-miško delo, polovica dejanja, ako ostane le na papirju. Svojo popolno vrednost dobi šele z izvedbo. Šolski zakon mora šolo nositi, mora naznačevati načrte, ki se naj po njih razvije vsa organizacija šolstva. Določiti mora tudi smotre, ki naj služita v njih dosego vzgoja in pouk. Toda notranje življenje šole same, oblika in izraz šolskega dela, ki segata daleč preko mrtvih form zakona, slone edino in samo na ramah delavcev, ki jim zaupamo mladino. Ti delavci morajo biti in ostati za delo sposobni in dela veseli. To zahteva, da je dano učiteljstvu poleg temeljite izobrazbe za njegov poklic tudi tako zunanje stališče, ki mu dovoljuje, da živi osvobojen skrbi za vsakdanji kruh — z vso silo, z ljubeznijo in navdušenjem šoli. Zakaj ako stoji čvrsto beseda prirodoslovca, da človek je, kar je, da se torej vse njegovo telesno in duševno razpoloženje in zato vsa njegova sposobnost ravna po kakovosti in množini njegove hrane, tedaj velja tudi to o učitelju; zakaj tudi učitelj je človek, kakorkoli izkušajo o tem dvomiti tuintam. Temu preudarku imamo zahvaliti § 55. državnega šolskega zakona. Ta § je mišljen lepo in pravilno. Ako bi bil izveden v smislu svojega začetnika, tedaj bi ne bilo za nas nobenega gmotnega vprašanja. Da: ako! Toda minister obrača, deželni zbor pa obrne. In tako se je ta § za učitelje, ki so ga pozdravili z veseljem, izkazal kot fata morgana, zbudil je upanja, ki so se končala s krutim razočaranjem. Njegova velika napaka, ki ob nji težko trpi učiteljstvo, tiči v njegovi obliki, ki nima za izvedbo nobenih jasnih, ostrih črt smeri in meja, temveč daje svobodni misli, da goli samovolji izvršujočih organov neomejeno prostost. Zakaj, kaj se pravi, „prost od zavirajočih postranskih poslov vso svojo moč posvetiti šoli in svojo rodovino krajevnim razmeram primerno preživljati?" Kako se kažejo te besede v številkah? Pogled v zakone o učiteljskih plačah sedemnajstih kronovin, nas uči, da vlada popolna anarhija v številkah. Na Tirolskem more učitelj že z 800 K živeti mirno rodovinsko življenje in se brezskrbno poglobiti v svojo stanovsko nalogo — tako so dognali v deželni hiši v Inomostu. Ako je zasilni učitelj, mu ni treba te vsote. Kakor kaže izkušnja, mu je dovoljeno, da vleče za vrv zvona, da gre poleti za pastirja na planino ali za natakarja v kako letovišče. Tudi si lahko kot vodnik tujcev ogleda ponosne gore svoje domovine. Taki posli torej ne sodijo na Tirolskem v kategorijo zavirajočih postranskih poslov. Na Gorenjem Avstrijskem omogoča učitelju dohodek 1200 K vzdrževanje vseh moči za svoj poklic in svoje rodovine. Na Dolenjem Avstrijskem je ta namen dosegljiv, če dobi mož na leto 1400 K. Češko in Moravsko dovoljuje plačilni minimum 1200 K, Šlezija 1400 K, Štajersko 1200 K, Koroško in Kranjsko 1000 K, in to gre tako dalje v pisani menjavi, dokler ne napravi Galicija žalostnega konca s 700, reci in zapiši z velikimi latinskimi črkami: sedemsto kron. Sedemsto kron! — Mož in žena in sedem otrok — normalno stanje učiteljske rodovine — naj žive ob teh dohodkih celo dolgo leto! Tu se pač pogube vse misli ob podobi srce pretresujoče bede! Ako iščemo spričo dolge in pisane številčne vrste, ki se v nji prezentujejo minimalni dohodki avstrijskega učiteljstva, ve-zoče niti, vodeče misli, ki naj bi izdajali nekaj takega kot sistem, tedaj se mučimo zaman. Ako bi hoteli vkljub temu govoriti o sistemu plačevanja, tedaj more biti to samo sistem najizrazitejše brezsistemnosti. Popolno nedostajanje sistematiške skupnosti se kaže v kričeči obliki z neverjetno razliko med Šlezijo in Galicijo. O možu, ki ima kot rodovinski oče letnih dokodkov 1400 K v belskem okraju, domnevajo, da bi izhajal ravno s polovico te vsote, ako se preseli za streljaj, prekorači Bialo in se naseli v Galiciji. V obeh bivališčih pa ima iste trgovine in obrtnike, dvojno mesto Belsko-Biala. Tako postane v Avstriji nemogoč dogodek in ima v zakonu zaščitno obliko! Vse zakone, ki so krivi takih raznolikosti prejemkov, smo dobili legalnim potom, vsi so sankcionirani in vsi slone na enih in istih tleh, na § 55. državnega šolskega zakona. Kako široka mora vendar biti podstava, ki more nositi tak babilonski stolp ! In kako sirovo in trdo kaznuje resnica vero v tako širokost laži! Zakaj pripovedke o cenih in drugih deželah, o krajih, kjer živiš napol zastonj, in o krajih, kjer moraš vse dvojno plačati, sodijo danes, v dobi tako razvitega prometa, v deželo pravljic. Cena dežela — to ni v resnici nič kot ščit, za katerega se iz-kušajo skrivati pred pušicami pravične graje tiste krivde polne vesti, ki so za krvavo zasluženo plačilo prevarale težko delajoč stan; ceni kraji — že davno jih ne poznamo in javno so raz- Z Dunaja v Krakov. Spisal Rudolf Dostal. Bilo je hladno jutro na binkoštni petek, ko sem stal na severnem kolodvoru na Dunaju in si kupil vozni listek v Krakov. Bližal sem se torej izpolnitvi že davno gojene želje: videti toliko neznanega sveta, čuti milodoneči jezik, ki je v njem pel Adam Mickiewicz svoje ode, Henrik Sienkievvicz pisal svoje romane. Koliko sem že čital in slišal o poljskem narodu in sedaj naj vidim sam vse to! Srce mi je bilo polno pričakovanja in hrepenenja. Že na kolodvoru je bilo opaziti dva elementa avstrijskega severa, namreč prevladujoči slovanski živelj in obilico Židov. Kmalu nas je vlak odpeljal izpod kolodvorske strehe proti severu, najprej skozi II. okraj, potem čez dolgi dunavski most v XXI. okraj, Floridsdorf — tukaj je prva postaja — pa še pozneje, ko smo bili že daleč izven Dunaja, se je poznala bližina orjaškega mesta. Dunaj se rapidno širi proti severu. Izven XXI. okraja sem videl razne veletvornice, med njimi znano firmo Siemens & Halske za prozvajanje elektrike. kriti kot Potemkinove vasi. Minila so že skoro štiri desetletja, ko se je na splošnem učiteljskem shodu v Gradcu opovrgla legenda o cenah živil, ki so različne po kraju in deželi, in le obžalovati je, da vkljub temu še sedaj učinkuje tista legenda v trdovratno vzdrževanih razlikah učiteljskih plač. Celo krajevni sistem, ki sosedne šolske občine, katerih prebivalci si preskrbujejo svoje potrebščine iz istih virov, od istih trgovcev in istih obrtnikov, ločijo v drage in cene kr*je in po tem učiteljstvu odmerjajo plače — celo ta nesrečni sistem ni še povsod umrl na svoji očividni nepravičnosti. (Dalje.) Resni časi. Vsak dan si pripominjamo nehote, kako zadržuje prosvetno delo klerikalizem, oni duh srednjega veka, ki tlači vse samo zato, da bi se nekaterim izvoljencem dobro godilo. Fraza je že postala primera, da je klerikalizem volk v ovčji podobi, zato tako malo izda vse naše delo proti njemu. Zadovoljni moramo torej biti, če se časih pokaže ta volk v svoji pravi podobi, da se malo globlje zamislimo, da pregledamo svoje in svojih nasprotnikov uspehe ter se vprašamo: Kam drži ta pot? V najbližji svoji okolici lahko spoznavamo volka vsak trenutek, a kaj, ko smo hitro pripravljeni govoriti o človeški slabosti in čez noč pozabiti, ali pa mislimo, da je le pri nas tako, kamor še ni prišla prava svoboda, da smo zaostali in podobno. Vse premalo poznamo klerikalizem, premalo imamo v evidenci stvari, ki bi nam dale dobro orožje v roke in kar je morebiti najvažnejše: premalo smo organizirani, da bi mogli z uspehom delovati proti taki falangi kakor je klerikalni sistem. Sistem! Ob asistenci najvplivnejših mož napada Lueger „gospodar Dunaja" avstrijska vseučilišča, češ, da sejejo prevratne ideje, revolucijo, brezdomovinstvo in nevero. Preostaja nam še osvojiti si vseučilišča! Kje so oni, ki ne vidijo klerikalne nevarnosti? Kje so oni, ki nočejo delati proti klerikalizmu zato, ker upajo, da bo sam razpal, oni, ki trdijo da se klerikalci ne b ra n i j o ? ! če jim ne zadošča že napad na vseučilišča, naj si ogledajo citat iz govora kneza Liechtensteina: „Iz cerkve trpeče smo postali cerkev triumfujoča." Vlak hiti dalje po Moravskem polju. Wagram, Aspern, Esslingen, Dtirnkrut! Sama znana imena! Gledal sem skozi okno na tožno polje in si obnavlja! zgodovinske podatke. Kakor nalašč je pripravljena ta velika ravan za moritev človeštva. In na robu te ravnine teče kakor „ogromna solza" reka Morava. Tako žalostne vode še nisem videl: mirno, počasi vali svoje vodovje proti jugu. Na desnem bregu vidimo še zadnje goriške kraje proti severu, kjer rodi trs n. pr. znani Matzen. Prepeljemo čez Dijo, ki je desni pritok Morave, in pridemo na Moravsko. Takoj se marsikaj izpremeni. Na postajah nas pozdravijo dvojezični napisi, v vlak vstopajo Moravani z milodonečo slovansko govorico. Kmalu sem v razgovoru z nekim novodošlecem, ki mi razkazuje okolico. V Hani smo. Kako lepa si, Hana, in kako rodovitna! Bilo je ravno poldne, ko sem izstopil v Ogrskem Gradišču, kjer sem prikinil vožnjo, da obiščem pičlo uro oddaljeni Velehrad, grobišče naših slovanskih blago-vestnikov sv. Cirila in Metoda. Solnce je toplo sijalo, ko sem korakal po pešpoti med njivami. Vprašal sem nekega poljskega delavca po poti. Veliko mi je razlagal, jaz pa malo razumel. Pa časih človek po instinktu pravo zadene. Bližal sem se gozdiču, Triumfirajo ! Vzroka imajo dovolj: baš zdaj so dosegli dva popolnoma in izrecno svoja ministra, v parlamentu predstavljajo najmočnejšo stranko — obenem stranko, ki jo podpirajo celo take stranke, ki se imenujejo sicer svobodomiselne. Šesti katoliški shod bije z loparjem, in to kar naravnost po glavah; mogoče se spametujejo naprednjaki o pravem času in napravijo proti združenim klerikalcem napreden blok, ki bi bil edini zmožen v državni zbornici varovati koristi narodov proti plemstvu in hierarhiji. Ali bodo izprevideli, da se mora narod odločiti ali nazaj ali naprej, in da mora predvsem videti, da so se odločili njegovi voditelji, da so začeli brez strahu hoditi po svojih potih, ki so jih za prava spoznali, brez sporazumljevanj z načelnimi nasprotniki? Težko je upati, dokler se bodo sporazumljenja z drugimi narodi v zadevi skupnega napredka imenovala izdajstvo domovine, dokler bo smel kak Jeglič, ki mu je ves slovenski narod deveta briga, z uspehom kazati na svoje slovenstvo, sploh dokler bo veljalo za zadostno legitimacijo, če je kdo te ali one narodnosti. Poštenjake in lopove imajo vsi narodi sveta — zakaj bi se ne smeli naprednjaki združiti v povzdigo ljudske blaginje, ko smejo klerikalci z narodovim dovoljenjem biti mednarodni v dosego svojih nelepih, podlih smotrov. Podle pa moramo imenovati take smotre, ko vemo, da nimajo klerikalci ne enega razumnika, ki bi zagovarjal svoje prepričanje, to, kar res misli in čuti. Posameznikom so cesto dokazali naši časopisi, pa tudi sodišča, da se njihovo „politiško prepričanje" nikakor ne strinja z njihovim osebnim mnenjem, notranjim prepričanjem — pa niti jih ne oblije rdečica niti jim narod ne obrne hrbta. Zakaj dobri Slovenci so, ki nikdar ne bodo prodali svojega naroda itd. Da so pa „katoličani" drugih narodov „dobri" — to je pa potrebno za časni in večni blagor „ljubega" ljudstva. Zakaj bi se torej naprednjaki ne smeli združiti z drugimi napredojaki, ko gre vendar za prvi blagor ljudstva? Pa ne smemo upati tega! Bodisi so sami preveliki šovinisti, ali pa jim volilci „ne dovolijo". Za Boga, pomislite vendar, potem bi morali iti skupaj tudi s socialnimi demokrati — tega pa naš narod nikakor ne prenese! Odločnega, skupnega nastopa poslancev se nam je težko nadejati, dokler ne bo ljudstvo drugačno. ^Mg I —-g-—-- BBBgBgg ----1 ki me je kmalu sprejel v svojo hladno senco. Začul sem prvo kukavico in bil mi je njen pozdrav dobor omen. Nekako čudno mi je bilo pri srcu v tem pričakovanju, kdaj ugledam Velehrad. Pot se nekoliko vzdiguje, potem pa hitro pada proti robu gozda. Že stojim zunaj in zrem Velehrad v tako prijetni dolinici, kakršne še nisem kmalu videl. Kraj sam na sebi je sicer neznaten, krasi ga edino veličastna cerkev, v kateri počivata sv. Ciril in Metod. Cerkev je velikanska, najlepši v nji je veliki oltar, izdelan iz kararskega mramorja. Na sprednji strani spodaj ima tri prekrasne relife, katerih prvi kaže slovo umirajočega Cirila v Rimu od brata Metoda. Na dugem reliefu vidimo klečečega Metoda pred papežem Hadrijanom II., ki mu daje palij kot znak nadškofovskega dostojanstva. Tretji je najlepši: Metod blagoslavlja svoje vernike tri dni pred smrtjo. Tudi slike v cerkvi so jako lepe. Znamenite so korne klopi, tako po svoji starosti — stoje v cerkvi menda že okrog 200 let — kakor po svoji umetni rezbariji. Veličastna kupola je visoka 25 m. Y bližini cerkve je kapelica, ki ji pravijo Cirilka. Baje je še izza časov sv. Cirila in Metoda. Seveda je sedaj popolnoma prenovljena in kaže gotski slog. Šolstvo hočejo imeti klerikalci predvsem — dobro vedo, kje je izvor njih propada. Veda jim škoduje, tako da danes poka že na vseh koncih in krajih. Zato hočejo dobiti tudi vseučilišča v svoje roke, da bodo dogme tudi znanstveno dokazane! No, tako hitro jim to ne pojde, medtem pa se hočemo potruditi, da pridejo uspehi vede med ljudstvo. Kar so dosegla vseučilišča kot znanstveni zavodi po truda polnem delu, delu v znanosti in vedi, ki edino izključuje strasti ki gre mirno, a z gotovim korakom naprej, to hočemo nesti med ljudstvo, da začne samo misliti, da si bo znalo samo izbrati pot k sreči. V izobrazbi je moč, torej: „Na delo med ljudstvo!" Duh časa. VII. Na noge torej, drugače mnogobesedni, učeni in na videz zaslužni klerikalizem, učiteljstvo te kliče še vedno na odgovor! Prevelika bi bila sramota, da bi se tako slavna stranka s tako slavnimi pisatelji in govorniki ne upala stopiti v bran poštenja svoje stranke na dan pred borno, ponižano in od pamtiveka zaničevano učiteljstvo! Ako noče ali ne more tega storiti, zahteva učiteljstvo kapitulacijo na vsi črti. če hoče še v bodoče veljati naš klerikalizem z vodstvom in časopisjem vred za katoliško stranko kakor se vedno usti, mora respektirati učiteljstvo, pisati o njem dostojno v katoliškem in verskem duhu, nehati z zlorabo vere za dosego nadvlade, gojiti pošteno in dostojno polemiko na časnikarskem polju in v javnosti pri nastopih; biti spravljiv, miroljuben, odkritosrčen; podpirati narodno zavednost, jenjati s hujskanjem zoper šolo, učiteljstvo in druge strauke; strogo se držati v politiki verskih načel ter tudi po teh delovati, pisati in živeti; storjene krivice poravnati; zavzemati se z vso vnemo za povzdigo šolstva in urejevanja učiteljskega gmotnega stanja; gojiti ljubezen, spravljivost in resnicoljubnost v javnosti ter smatrati politiške nasprotnike za ljudi in ne za pse. — To so zgolj katoliška načela, samoobsebi umevna, na podlagi vere ter sprejemljiva za vsakega katolika. Ako sprejme naš klerikalizem te pogoje, smo kmalu skupaj. „Narod" in „Učit. Tovariš" bosta takoj odnehala, ker ne bosta imela več povoda napadati niti pisati obrambe. Mir bo potem med našim narodom; konec Hodil sem še nekaj časa okrog, rad bi ostal še dlje časa v kraju, ki je bil za nas Slovane nekdaj ne samo versko, ampak tudi kulturno središče. Pa ker sem hotel natančno ravnati po začrtanem programu, sem se napravil na povratek. Preden je gozdič odtegnil mojim očem kraj, nam Slovanom tako znamenit, sem sedel v travo, gledal v dolino in si v spominu obnavljal prve strani naše kulturne zgodovine in nikdar poprej mi niso ostala ona fakta tako dobro v spominu kot sedaj. Nato pa sem odšel v Ogrsko Gradišče. Slovaško mestece ni sicer kaj posebnega, vendar je v nekem oziru interesantno, ker je nek tip za slovaški živelj v vzhodni Moravski. Večerilo se je že, ko sem nadaljeval svoje potovanje. Izmed krajev, mimo katerih smo se vozili, moram omeniti Prerov. Kakor znano jer bilo to mesto torišče delovanja slavnega pedagoga Komenskega. In moravsko učiteljstvo je proslavilo njegov spomin z lepim spomenikom. Pri Staudingu prestopimo na šlezijska tla, in sicer v zahodno polovico, vozimo se ob Odri, pridemo zopet nazaj na Moravsko in smo pri Oderfurtu (Privoz) v vzhodni šlezijski polovici. Od tu pa do Oderberga, 10 km daleč, je skoro en sam bo potem s prepirom, sovraštvom in „bratomornim1' bojem. Potem bi postali v politiki močni v strah nasprotnikom — to bi bil res božji blagoslov. Ali bo pa naš klerikalizem to storil? Nikdar! Pregloboko je že padel, da bi mogel stopiti na to pot. Smejal se bo, ko bo to čital ter s hinavsko proti nebu zavitimi očmi rekel: „Od učiteljstva se ne damo poučevati, kaj in kako naj delamo; mi smo že sedaj prava katoliška stranka z imenom S. L. S., ki ima za seboj ogromo število naroda brez učiteljstva in naprednjakov — ti naj nas pišejo v uho s svojimi nasveti, mi ostanemo kakor smo bli!" S tem je natančno dokazano in povedano, kdo bi moral prvi stopiti na pot sprave. A sprava je pri našem klerikalizmu neznan pojem; boj, ubijanje, klanje, prepir, sovraštvo, razdor, nesložnost in krivi nazori so njegovo delo, na katere je ponosen, trdeč, da je to katoliško delo, ali v resnici je pogansko! Ali ne bo temu konca ? Menda nikdar, dokler bo imelo naše katoličan-stvo take prvoborce, voditelje, pclitiške nazore. Kaj pa škof kot višji pastir in odgovornik za naše katoličanstvo pred Bogom in ljudmi? Hm, on odobruje vse to ter to celo blagoslavlja in priporoča. Njegovo geslo je: Mi ostanemo kakor smo bli! Po njegovem zgledu, z njegovo odgovornostjo in pod njegovim vodstvom se dogaja vse, kar smo dokazali, zato bo tudi odgovornost njegova jako težka. Kar se tiče opombe o ustanovitvi društva katehetov v našem glasilu, je bila nepreklicno na svojem mestu. Učiteljstvo je tekom let jako napredovalo z raznimi metodiškimi spisi. Zadnja leta deluje „Slovenska Šolska Matica" v tem smislu prav dobro, zato jo pri tej priliki jako priporočamo učiteljstvu in učiteljskim šolskim knjižnicam. Naša duhovščina pa, ki poučuje verouk po naših šolah, ni storila dosedaj v tem oziru prav ničesar. Slovenskih metodiških knjig za verouk ima doslej še prav malo, da ne rečemo skoraj nič. In vendar je zanjo verouk važen predmet na naših ljudskih šolah. Ne samo važen, marveč je tudi težaven predmet, ker se bavi skoraj izključno s samimi abstraktnimi, otroškemu razumu in duhu težkimi pojmi. Kdor hoče verouk z uspehom poučevati na ljudskih šolah, mora biti marljiv, pripravljen na pouk in imeti mora tudi temeljito pedago-giško izobrazbo, da zna govoriti, misliti in ravnati z mladino v otroškem duhu. To delo ni šala, ampak resno delo. Kako se je to delo opravljalo po naših ljudskih šolah, to vemo mi najboljše. „Slovenec" naj lepo molči, da mu drugič ne posvetimo, kolodvor, in sicer zaradi premoga, zakaj tukaj spravljajo na dan ogromna bogastva premogo. Jezila me je temna noč, proga je sicer ves čas električno razsvetljena, a nisem mogel opazovati okolice, pa zato sem se odškodoval pri povratku. Bilo je polnoči, ko sem dospel v Krakov, čudil sem se tišini in miru, dasiravno šteje mesto 100.000 prebivalcev. Utrujen od dolgega pota in obilice novih vtiskov sem kmalu počival v Morfejem naročju. — Solnce je stalo drugo jutro že precej visoko na nebu, ko sem se zbudil. Napotim se v sredino, v kavarno. Večina kavarn se nahaja v prvem nadstropju. Tu sem spoznal prvič poljski šovinizem. Na svoja nemška vprašanja nisem dobil odgovorov. To se mi je pozneje še večkrat pripetilo, čudno! Poljaki v parlamentu tako naklonjeni nemški vladi — doma v Galiciji pa radikalni narodnjaki! Hajd na Vavel! Kaj je pravzaprav Vavel? Grič, na njem velikanski kraljevski grad, bivša rezidenca poljskih kraljev in stolna cerkev krakovska. Grad je sedaj prazen, umetnine in zgodovinske znamenitosti se nahajajo v muzejih v mestu. Okrog Vavela teče Visla, „ljubo ga objemaje" kakor Krka okrog Novega mesta. Hodil sem ob orjaških zidinah, gledal doli v kakor mu gre. Večinoma hodijo v šolo naši — zlasti mlajši — kateheti popolnoma brez priprave, razlagajo verouk kakor odraslim, ne vedoč, da imajo pred sabo neumne otroke. Ko pride do izpraševanja, pride tudi razočaranje. Učenci ne znajo nič, ker niso mogli razumeti gradiva, in sedaj poje navadno palica, da je groza! Kako naj se pa katehet pripravi na tako važno, težko in abstraktno gradivo brez metodiških knjig in nazoro-vanja ? Zadnji čas je že, da se je v ta namen ustanovilo društvo katehetov, ki bo lahko blagodejno delovalo, če bo vztrajno in delavno. Do sedaj seveda ti gospodje niso imeli časa za tako važno delovanje, za politiko in agitacijo pa je bilo vedno dovolj časa. Mi se ne jezimo zaradi ustanovitve tega društva, marveč ga pozdravljamo, naša nevolja obstoji v tem, da se ta predmet zanemarja, površno opravlja, veliko ur ponekod zamudi in se na mnogih krajih postopa nepedagogiško z ubogo šolsko mladino. Klerikalizem naj lepo javno izjavi, da odobruje sedanji šolski zakon in s tem odobruje tudi svobodno šolo. Drugače naj molči o svobodni šoli, ker se s tem samo smeši! Smešno je, kako zna naš klerikalizem metati javnosti pesek v oči glede sedanje šole. Glede dopisa v „Slovencu" št. 153, ki se poteza za nadzorništvo g. Štefana Primožiča, smo že odgovorili na drugem mestu našega glasila. Le to hočemo še pribiti, kar tam piše „Slovenec", namreč: „Mi smo resnični pri-« jatelji šolstva. Želimo torej, da se imenovanje nadzornikov vrši v versko-nravnem duhu, kakor je to tudi nedavno sam cesar v prestolnem govoru izrečno poudarjal." — Bavno v tem duhu jo jo zavil tudi „Domoljub" št. 26: „Cesar in učiteljstvo. V prestolnem govoru je cesar naglašal, da se mora mladina v ljudskih šolah vzgojati versko - nravno. Krščanski poslanci so glasno odobravali te pomembne besede vladarjeve. Žalibog, da se je liberalno učiteljstvo kaj malo oziralo na to, saj želje po .svobodni šoli' se nikdar ne vjemajo z versko-nravnim poukom. Naj bi bilo odslej bolje v tem oziru!" Iz teh dveh izjav človek ne more presoditi, ali so klerikalni mazači javnega časopisja pravi ideoti, nevedni puhloglavci, ali pa do skrajnosti zvijačni in hudobni, da z namenom varajo javno mnenje. Klerikalizem je resničen prijatelj šolstva? Od kdaj ? Od pamtiveka je pisal najgrše in najostudnejše vedno proti sedanji šoli, učiteljstvo je pa vedno napadal, grdil, zasmehoval, zaničeval in oviral pri trudapolnem delu. Pred petimi leti nam je napovedal boj na življenje in smrt, in ta boj traja leno vodo in mislil na Vando, nesrečno poljsko kraljico, ki se je vrgla tu dol iz obupa in studa pred vsiljenim, nepriljubljenim ženinom. Vali šumljajo, krijejo ta in marsikateri grob in tiho hitijo proti severu .. . Nato pa v cerkev, v ta Pantheon poljske zgodovine! Tu počivajo jagelonski kralji, dalje Kočiuško, general Poniatovski, Jan Sobieski, Avgust Saški, Štefan Batori in drugi. V lepi grobnici sam zase počiva velikan duha, pesnik Adam Mickie-wicz! Primeren kraj! Med kralji sveta — kralj duha! Cerkovnik hodi s teboj in ti z mrkim očesom razkazuje ostanke in spomine nekdanje poljske slave. Povede te tudi v zakristijo, kjer vidiš nekdanjo poljsko državno zakladnico, oziroma samo njene ostanke. Med različnimi zlatimi in srebrnimi posodami, ornati, križi i. t. d., te zanima posebno velika zlata roža, ki jo je poslal papež Klemen XII. ženi kralja Avgusta III. Kaj takega še nisem nikdar videl. Samo zlato, rumeno in blesteče! V cerkvi sem opazil nenavadno mnogo ljudi. In pozneje sem se prepričal o veliki poljski pobožuosti. Nekega večera stopim v cerkev, kjer se je ravno vršila majnikova pobožnost. Vsa zbrana množica je pela neko Marijino pesem. A ne -tako še danes z neprestanimi napadi, da smo prisiljeni stati v obrambi za čast šole in učiteljstva. Ali pomeni to biti prijatelj šolstTa ^ To je grda laž — klerikalizem je bil, je in ostane neizprosen sovražnik šolstva, to je pribito. Najbolj smešno je, da niti noče vtrok, dočim je bilo v šolskem letu 1904/5 32.786 otrok. Po veri je bilo 4902 mohamedanskih, 13.597 pravoslavnih, 13.341 katoliških in 1340 židovskih otrok, dočim so drugi pripadali raznim drugim verstvom. — Trgovsko šolo v Gorici obiskuje letos 19 učencev. — Obrtna šola v Gabrovlci. Na prošnjo pripravljalnega odbora je dovolila goriška trgovska in obrtna zbornica za obrtno šolo v Gabrovici vsoto 200 K na leto. Listnica uredništva. M. V.: Vaš članek porabimo prihodnjič. Doslej ni bilo prostora. Obljubljeno pošljite. Prosimo! — K. K.: Hvala! Pride na vrsto. Uradni razpisi učiteljskih služb. St. 2655. Kranjsko. (178) 1 V Krškem okraju se razpisuje s tem učiteljska služba na dvo-razredni šoli v Studencu v stalno nameščenje. Pravilno opremljene prošnje naj se predlagajo semkaj predpisanim potom do dne 28. decembra 1907. Prosilci za stalno nameščenje, ki v kranjski javni šclski službi še niso stalno nameščeni, morajo z državno-zdravniškim izpričevalom dokazati, da imajo popolno telesno sposobnost za šolsko službo. C. kr. okrajni šolski svet v Krškem, dne 21. novembra 1907. Št 3266. (176) 1 Na dvorazredni ljudski šoli v Budanjah se razpisuje s tem drugo učno mesto v stalno nameščenje. Pravilno opremljene prošnje naj se službenim potom semkaj predlagajo do 24. decembra 1907. Prosilci, ki v kranjski javni službi še niso stalno nameščeni morajo z državno-zdravniškim izpričevalom dokazati, da imajo popolno fizično sposobnost za šolsko službo. 0. kr. okrajni šolski svet v Postojni, dne 23. novembra 1907. St 1634. (177) 1 V litijskem okraju se razpisuje s tem voditeljska in učiteljska služba na enorazredni ljudski šoli v Št. Lambertu v stalno oziroma začasno nameščenje. Pravilno opremljene prošnje naj se službenim potom semkaj predlagajo do 24. decembra 1907. Prosilci, ki v kranjski javni šolski službi še niso stalno nameščeni, morajo z državno-zdravniškim izpričevalom dokazati, da imajo popolno telesno sposobnost za šolsko službo. C. kr. okrajni šolski svet v Litiji, dne 24. novembra 1907. Naprednemu in zavednem učiteljstvu! Vsakdo bodi naročnik „Zavezinih" listov, ki so: Učiteljski Tovariš Popotnik Zvonček Domače ognjišče. Ozirajte se na tvrdke, ki objavljajo oglase v našem listu! Naš denarni zavod. Geslo: Kar plodonosno naložim, v pomoč le sebi podarim. Hranilnica in posojilnica Učiteljskega konviKta v Ljubljani, = registrovana zadruga z omejenim jamstvom. = Promet do konca vinotoka 1907 K 131.408-52. Naznanilo. Kdor želi od zadruge kakih informacij, naj za odgovor priloži 20 h v poštnih znamkah. Na prošnje brez vpošiljatve navedenih znamk se ne odgovarja. 61 GJ Marodna P 2 4 knjigarna" v Ljubljani, šflti združena s trgovino s šolskimi, pisalnimi, risalnimi in drugimi v to stroko spadajočimi potrebščinami, se priporoča vsemu zavednemu naprednemu učiteljstvu za dobavljenje vseh knjig in časopisov ter šolskih in drugih potrebščin. Trgovina s papirjem, pisalnimi in risalnimi potrebščinami, prodaja c. kr. šolskih knjig in igralnih kart Zvezna trgovina v Celju, Rotovška ulica 2 priporoča kancelijski, konceptni, pismeni, dokumentni, ministrski, ovitni in barvani papir; svinčnike, peresa, peresnike, radirke, kamenčke, tablice, gobice, črnilo itd. — Knjige v vseh velikostih, črtane, z eno ali dvema kolonama, v papir, platno, gradi ali polusnje vezane. Odjemalne knjižice po raznih cenah. — Največja zaloga vseh tiskovin za občinske urade, krajne šolske svete, učiteljstvo, župnijske urade, okrajne zastope,* užitninske zastope, hranilnice, posojilnice, odvetnike, notarje in privatnike. = Lastna zaloga šolskih zvezkov in risank. = Temni lak za šolske table. — Strune za gosli, citre, kitare in tamburice. — Štambilje, pečatniki, vignete (Siegelmarken) za urade in privatnike izvršuje se v najkrajšem času. — Dopisnice, umetne, pokrajinske in s cvetlicami od najpriprostejše do najfinejše. — Albumi za siike, dopisnice in poezije. — Zavitke za urade v vseh velikostih. Ceniki za tiskovine in pisarniške potrebščine so brezplačno na razpolago. — Trgovci in preprodajalci imajo izjemne cene. — Priznano dobro blago. ,— Solidna in točna postrežba. 140 52—9 Filip rajdiga Ljubljana, Sv. Petra cesta štev. 19 priporoča 136 14—10 častltemu učiteljstvu svojo veliko zalogo pohištva v vseh slogih. Izdeluje tudi po naročilu. Delo solidno in trpežno. * * * Cene nizke. * * * _A.TATA' Panorama kosmorama Dvorski trg štev. 3 (pod „Narodno kavarno"). Od 24. novembra do vštetega 30. novembra 1907: 138 9 manevri na 1.1 A j». & A J% & A A .A J®. & A. A A A A A A O. © "S FR BURGER =":."" Spodnja Šiška parotovarna lesnih izdelkov in vseh v mizarsko stroko spadajočili del. Izvršitev solidna, vestna in natančna. Cene nizke. 156 26-3 .S CO O CD O rt cd * s ® 2 M —1 © B P *> rt ® > ® «i o * > a 9 a •M MQ O O o ® f = s *< ^ ** m a £> m ? ^^ h ® a « >■ a 3 a s "S rt S ® CL. «—, 3 2 l® 05 O ■a rt m rt ' rt rt rt ® , « S a ' sa > a h ■ fc " JE ® >5 91 rt ® £ -"S .s t» a •S1 * "S & *•—» sS "S ® SP® .2 >5 ® ® * 0 a J3 '—' M -lisi • .j r ' ® «g S.i- - = a « I*« s " ~ « ® ® 2 t, a S a-S a^ ® a." (»HpFHrtPH a rt v. •—• OS ® O a « .-i 2 m s .s < rt § B »H V »H « © « >03 C O O © Q-< CU T3 B ® f 2 S -S -S ^ >00 © „ ® a 'e? S S a m I © • - v « ►o a> a a CD a? >csa «r s Z, ca MO S. nS « ^ H rt S S T3 -r-j S Ph -te 00 S o ® &3 1.2 S D S v ? i 0 s S v ® .2. ** ? M g P> a> >o o a s 2 v . o * 'p S 5 ® M « o s s ci « m "•P » o O 09 'S s O f (P o a p< o ^ p. .g o a rt ® s a a h N rt a hb P, "i j, ® © iS h h h ^ S"a U2 rt >N S > rt ti o f 1 * Kn ® s «i s al m P^1 o r .—, « 0) •S s •• 2 I « - v • J5 — K V ■a i -T © 3 ® ® S 5 H v rt B a a . C - rt - t» ° « s © .a a ■ ® ja - 2 A s — s rt » M rt t» • h bL O A h JS a ® T3 s ? ® S u a a ^ -S ® i 02 ~ a "S S N g5"™ — _ e i» a "e © N •g 2 ® ** S ^ t. O ~ h ® » iž a. ® k» § t "-T3 ® ® ta S ® ® a o M s ° ^ £ C3 ^ esj o o rt M t* ® - .a « s a -g ® •a £ g +> -H M O S 2 .9 .g a >g p| o o > JS v S -S »a c3 t> C5 *H Ph O «s s a ® ® •S bt -a O rt •» S i ° g » a. o © a a j< a 0Q B ® o s P5 >® -rH ® S M r^H ce O •n »o -S m Ph n c« Pi Ti V M P. - <» B s 'I § "S 2. p. & o O .S g M fl O . a « | ^ is i 13 « a a N ® JS 5 5 S - 2 a Z M > _ « o Ja h ? ¡2 i a S ® ® o rt O TJ r o o a > -g 5 g ° « rt ® S -S 4 d g -9 o a o > s g ^ a I M - ® - > O rt - © 8S PH ^ a »CS3 ® § ■P O rt a. o O £ > S3 s. - a ® ^ 3 a. o o s 2 '■§ 5 « 1 •8 i- g r »i «o s a I 6 a ^ c8 P •a a, - cr" a. > — a U2 W >« X 9 £ rt NS »3 9 o • "g a3 f SS,« S rt rt >g « _ rt rt g N « S « rt -r-j ® «rt ■c o a. s a 8 "S g w I 5R p «H 05