Drago Kveder: Nekaj o demokratizmu. !Da se moramo v socialnem redu razlikovati po poklfcih, po službi, po premoženu, pa tudi po zmožnostih in tposobnostih, je povsem prirodno. Pojasniti pa nam je treba, kako pri-tfe do tega, cfa ustvarjajo Ijucfje mecf seboj vedno več socfalnih razlik in pre-graj, o katerih večinoma lahko trdirno, da nfso iipravičene. Takih neprirodnih 6<>cialnih razlik si Ijudje ustvarjajo ve.-cinoma iz namišljenih. deloma iz tra-dicfonalnih predsodkov, tieloma pa tu-di vsled svoie pogrešne. zgolj intelektu-alfetične izobrazbe fn vzgoje po šolah. f Izgleda pa povsem, da je ta pojav tjo no bfstven sedanjemu stanju duŠev-nega razvoja eloveštva. V tem svojem* razvoju je namrcč človeštvo danes dospelo že tako daleč, w" se pojavlja skoro že v vsakem poe- eu lzrazitejsf jaz — občut nego ke- | dajkoli poprej. Zato postaja poedinec \ danes skono jaka individualiteta, kistre- za tem, da se v najvišji meri svo- ^Jno razvija fn izžfvf, ki se pa tudi fežko podreia skupnostf in ki zahteva upoštevatva pro drugih. Zivimo v dobi, ko cfuliovno-duševno življenje človeš- tva ni več sharmonizirano po umu ču- cK/a fn volji, nego prevladuje intelek- Ifzem. Tako sfanje duševnega živ- :ija po ajain nuia venomer dovolj po- lov, da nastajajo med soživečimi ve- i Fno novi" duševni prepadi in da Ijudfe ' ^ obstoječe se povečajo. V preprostem ior tudl v zgolj intelektuali?tično (ne- nrnetniško-sfiolastično) vzgojenem iri na- -obraženem človeku tiČi navadno povrh jtega še silcn, često nebrzdani egoizem. • To so vzroki, da menda v nobeni cfobf razvoja človeštva niso v duševnem Jzivljenju tako jako prevladovali anti- Socfalni nagoni kakor v današnji. A no umetrie socfalne razlike, namreč sevni prepadf, ki jih vpostavljajo dan- nes ljudje na osnovi orisanega du- nega žnijenja med seboj imajo v 'ii antisocialne tendence (smerl), med ii ko prirodne socialne razlike in iz h izvirajoče pregraje duševnega živ- ¦nja prif normalni vzgoji sploh ne u- ikujejo antisocialno. V kategorijo umetnih duševnih pre-padov in socialnih razlik spadajo v e->€m in istem narodu sledeči: 1. Duševne pregraje v konfesionel-m (veroizpovednem) pogledu. Danes ' sicer le malo kedaj še izvor antiso- ilnemu mišljenju in udejstvovanju na- ^jroti veroizpovedno drugače orienti- ranim, ako jih ne zlorabfja strategija fn taktika politične stranke, ki je osnovana zgolj iz veroizpovednih vidikov, v svo- borbne namene. 2. Silnejse nego dusevrne razlike po Konfesiji so vsekakor umetni duševni • 'epadi, ki so jih Ijudje ustvarjalf s tem, i so se najstrožje opredeljevalf po pri- dnosh* raznim nestrpnim političnfm ankam. No hvaJa Bogu in modrosti adajočfh v nasi državi; antfsocialne cendence fzvirajoče iz te osnove ne mo- Tejo več bftf silno učinkovite. 3. Barbarski moderne dobe nedo-stojni in neutemeljeni so pa dusevni prepadi in socialne razlike, ki jih vpo-stavljajo nekateri bogati Ijudje naspro-ti manj premožnim ali povsem siromaš-nfm samo zaradi razlike v premoženju. O grozni ^morafi" in objestnosti preveč sftifi napram lačnim, v krutem, neusmfljenem postopanju nekaterifi bo-gatasev protf feiromasnim ushižbencem fn d"elavcem, ki so ocf njifi ocfvisni", o nesrečnifi posfedicah razne brezsrčnosti, je §e vedno dnevna kronfka polna. 4. Umetne tfuševne prepade pa u-stvarjajo danes fjudje tudi" nasproti cfru-gfm na bsnovf ražlične spfosne afi" stro-kovne izobrazbe, na osnovi stečenifi fz- pričevaf In tfipfom. Podoba je večfcrat, da razna spričevafa fn diplome niso več v toliko dofcazifa, da bi bH ta afi oni za to a[f oni posef sposoben m zmožen, nego cfa so to Ifstine, na osnovi katerih $e fastnik take pozvan, vpostaviti bb vsaki prilikf ftepremostljfv dusevni prepacf nasproti" vsem tistfm, ki enakega dokumenta nimajo. Vsf taki dusevni prepadi" med slojj so socfalne bvire medsebojnemu spo-razumu ter So vsled" tega sifno učfnko-vfti v antfsociafnem smfsfu. Kako bi Se konečno mogli tudi po-voljno razfagatf tfejstvo, da se tako ra-do govon o ,,višjih, srecfnjih m nfž-jih Ijudeh?" ^ ¦..,- &. Konec prih,.