10 Analiza knjižnega dela revije Glasba v šoli in vrtcu 1995–2017 in njenih 20 let Bojana Kralj Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta bojana kralj1@gmail.com Izvlec ˇek Revija Glasba v šoli in vrtcu je strokovna revija, namenjena glasbe- nim dejavnostim v vrtcu in glasbenemu pouku v osnovnih, srednjih in glasbenih šolah ter zborovstvu. V obdobju od leta 1995 do 2017 je izšla v 49 številkah in ostaja edina slovenska strokovna revija, namen- jena učiteljem glasbe kot dodatna strokovna literatura za njihovo izpopolnjevanje na različnih glasbenih področjih ter za uporabo v učnem procesu kot pripomoček za sodobne pristope poučevanja in učenja glasbe. Z analizo knjižnega dela revije predstavljamo rubrike in število člankov, ki so pomembni za strokovno vrednotenje revije, odgovorne urednike in člane uredniških odborov, ki so skrbeli za izbi- ro raznolikih člankov ter zastopanost avtorjev člankov, ki so pisali za različna glasbena področja. Ključne besede: glasba v šoli, glasba v šoli in vrtcu, rubrike, članek Analysis of the Magazine Glasba v šoli in vrtcu (»Music in School and Kindergarten«) 1995–2017 and 20 Y ears of Its Existence Abstract The magazine Glasba v šoli in vrtcu (»Music in School and Kinder- garten«) is a specialised magazine dedicated to music activities in kindergarten, music classes in primary, secondary and music schools and choralism. In the period 1995–2017, 49 issues were published, and to this day, the magazine remains the only specialised publication in Slovenia offering additional literary sources for music teachers to use in their professional development in various music areas as well as in the learning process as a tool for modern teaching and learning methods. The analysis includes the columns and articles important for the expert evaluation of the magazine, together with the editors and editorial board members credited with selecting a rich collection of articles and authors writing on a variety of music topics. Keywords: music in school, music in school and kindergarten, column, article Uvod »Glasba je naše življenje – 20 let revije Glasba v šoli in vrtcu. Revija nas popelje prek strokovnih, znanstvenih in poljudnih člankov ter notne priloge v svet glasbe v sklopu institucionalne vzgoje in tudi širše. Besede v reviji nizajo strokovnjaki iz sveta glasbene pedagogike, učitelji glasbe, skladatelji in zborovodje (…). Vse zgodbe odraščanja z glasbo v vrtcu, osnovni šoli, srednji šoli skrbno zapisujemo v reviji Glasba v šoli in vrtcu že 20 let.« To je bil uvodnik ob 20-letnici izhajanja revije v Debatni kavarni Cankarjevega doma v Ljubljani, novembra 2017, na Slovenskem knjižnem sejmu. 11 Raziskave posameznikov in njihovo delo sta revijo popeljala v leto 2017, v njeno »rosno mladost« 20 let izhajanja. V analizi knjižnega dela revije bomo predstavili izstopajoče dejavnike, ki so vplivali, da je revija še danes med nami. Po poti revije Glasba v šoli in vrtcu Revija Glasba v šoli, kasneje Glasba v šoli in vrtcu, ima popolno strukturo urejenosti revije. Vsi letniki revij imajo bogato likov- no naslovnico, ki se je skozi vsa leta izhajanja tudi spreminjala. Za oblikovanje revije so od začetka pa do danes skrbeli: Art Design Kramberger in Uran, Anže Škerjanc in Ksenija Kon- valinka. Kolaže je urejala Ingrid Ladinek, za notografijo sta skrbela dr. Andrej Šoštarič in Andrej Lenarčič. Za jezikovne preglede člankov so skrbeli: Elizabeta Pivec, Ivan Potrata, Ka- tarina Minatti, Tine Logar, Tatjana Ličen, Urška Orešnik, Boža Čač, Tina Sovič, Katja Križnik Jeraj, Mira Turk Škraba in Alek- sandra Repe. Izdajanje revije je omogočil Zavod RS za šolstvo Ljubljana. Urednice založbe, ki so skrbele za izhajanja revije v tem času, so bile: Mira T urk Škraba, Ana Jurkič, Zvonka Laber- nik, Nataša Purkat in Simona Vozelj. Poleg kolofona, ki je bil v nekaterih letnikih nepopoln, ima re- vija kazalo, kasneje preimenovano v vsebino. Urejenost kazal se je iz letnika v letnik spreminjala glede na vsebino in število ob- javljenih člankov z različnih področij. Rubrike, ki so jih uvedli že v prvem letniku revije, so se prav tako vsebinsko spremin- jale, bile izpuščene ter kasneje le dobile pravo razvrstitev na strokovne, znanstvene, poljubne članke idr. Sestavni del revije je bil uvodnik, katerega avtorji so bili uredniki ali pa člani ured- niškega odbora, v nekaterih primerih tudi sodelavci Zavoda RS za šolstvo. V nadaljevanju je revija prinašala objavo člankov, razvrščenih v različne rubrike. Začetne revije so imele v sredini vpeto tudi notno prilogo, ki so jo kasneje odstranili in jo doda- li kot prilogo h knjižnemu delu. Revijo zaključujejo navodila piscem člankov. V začetnih letnikih pa so bile objavljene tudi naslovnice knjižnih novosti z glasbenega področja. Reviji so v vseh letih izhajanja bile namenjene štiri številke. T oda iz analize lahko ugotovimo, da ni bilo tako. Revija je izha- jala kot enojna ali dvojna številka, dvakrat ali trikrat na leto. Šti- rikratnega izida revije v vseh 20 letih ni bilo. Z imenom Glasba v šoli je revija izšla v 24 številkah. Številčenje revij je bilo v letu 1997 spremenjeno in nerazumljivo. Kasneje so številčenje in letnike uredili v pravo zaporedje. Revija Glasba v šoli (1995–2006) je izhajala 10 let. Namenjena je bila glasbenemu pouku v osnovnih, srednjih in glasbenih šolah ter zborovstvu. Vsako leto sta izšli dve ali tri številke revije. Iz- jema je bilo prvo leto, ko je izšla le ena številka. Leta 2003 je bila prva prekinitev rednega izhajanja, kar je pomenilo tudi prvo krizo pri objavi člankov in izdajanju revije. V tem letu (2003) je odgovorna urednica mag. Milka Ajtnik prenehala delati. Po Začetek izhajanja revije sega v leto 1995, prva urednica je bila mag. Milka Ajtnik. Namen uredniškega odbora je bil, »da bo Glasba v šoli ne le znanstvena in visoko strokovna revija, am- pak odsev vaših bogatih izkušenj in uspehov, ki nas opogumljajo (…). Glasba v šoli si želi tudi mladih sodelavcev z atraktivnimi ponudbami. Želi slišati za rezultate mladih umetnikov in njiho- vih mentorjev, želi objavljati pomembnosti iz raziskovalnih na- log osnovnošolcev in srednješolcev, dosežke diplomskih nalog in znanstvena spoznanja podiplomskega študija (…). Le tako se bo zmanjšal prepad med teorijo in prakso, med tistim, kar znamo, in med tistim, kar potrebujemo, in ne nazadnje med tistim, kar zmoremo.« (Ajtnik, 1995, 3.) »Revija, ki je pred nami, je torej rezultat prizadevanj in želje številnih glasbenih pedagogov, ki bi želeli strokovno literaturo, s katero bi osvežili, izpopolnili, dopolnili svoje znanje, izvedeli kaj novega.« (Vrbančič, 1995, 20.) »Revija Glasba v šoli predstavlja medijski prostor, v katerem se bodo srečali tako teoretiki kot praktiki. Poleg ustrezne obvešče- nosti bo revija gotovo prispevala k hitrejšemu prenosu znanj in spoznanj v neposredno prakso, a hkrati posredovala ideje, vpra- šanja in podnete ustvarjalcem in teoretikom obeh univerz.« (Ši- rec, 1996, 7.) »Revija je sodobno, morda kar preveč razkošno oblikovana. Želi- mo ji redno izhajanje, bogato in pestro vsebino ter aktiven odziv bralcev – učiteljev glasbe.« (Gobec, 1996, 24.) In kaj nam revija prinaša? Revija Glasba v šoli in vrtcu nam prinaša povezovanje teorije in prakse, didaktične rešitve, novo- sti pri poučevanju, teoretična spoznanja stroke, primere dobrih praks, inovativne zamisli, kritične poglede na aktualna dogaja- nja, poročila s koncertov, ocene knjižnih novosti, pomembne dogodke in obletnice ter notno prilogo s skladbami slovenskih skladateljev, z izvirnimi tujimi pesmimi, vajami vokalne teh- nike in Orffovim pristopom poučevanja glasbe. Pomembni so tematski poudarki revije, in sicer na kulturno-umetnostnem področju, formativnem spremljanju otrokovega glasbenega razvoja, pomenu kakovostnega poučevanja glasbene umet- nosti/glasbe, obvladovanju prvin glasbenega jezika, tehnike igranja inštrumentov, medpredmetnem povezovanju, odno- su do glasbene dediščine, glasbene in odrske ustvarjalnosti in poustvarjalnosti, 1 uporabi IKT pri pouku glasbe, sodobnem pristopu poučevanja glasbe, nadarjenosti otrok in otrok s po- sebnimi potrebami na glasbenem področju ter zborovskem področju. Revija Glasba v šoli, kasneje preimenovana v Glasba v šoli in vrtcu, je od leta 1995 do 2017 izhajala z občasnimi, enoletnimi prekinitvami, ki so odgovornim urednikom in članom uredni- ških odborov povzročale »birokratske težave«. Toda vztrajnost 1 P r e d s t a v i t e v r e v i j e Glasba v šoli in vrtcu na spletni strani založbe Zavoda RS za šolstvo Ljubljana. Dostopno na: https://www.zrss.si/strokovne-resitve/revije/ glasba-v-soli-in-vrtcu (10. 5. 2018). 12 Analiza knjižnega dela revije Glasba v šoli in vrtcu 1995–2017 in njenih 20 let Namen in cilji Z analizo knjižnega dela revije Glasba v šoli in vrtcu smo želeli pridobiti vpogled v objave člankov po posameznih rubrikah in prispevek strokovne literature h kvalitetni rasti učiteljeve strokovnosti v poučevanju in učenju glasbe. Z raziskavo želimo ugotoviti zastopanost avtorjev člankov v posameznih rubrikah in vplive odgovornih urednikov ter članov uredniških odborov pri oblikovanju celostne vsebine revije Glasba v šoli in vrtcu. Ob tem smo si postavili naslednja raziskovalna vprašanja: 1. Kdo so bili in so uredniki ter člani uredniških odborov revi- je Glasba v šoli ter Glasba v šoli in vrtcu? 2. Katere rubrike oblikujejo in vrednotijo revijo? 3. Kolikšna je zastopanost avtorjev člankov in število objavlje- nih člankov v reviji Glasba v šoli in Glasba v šoli in vrtcu? Za analizo revije Glasba v šoli in vrtcu smo zbrali, prebrali in analizirali vse številke izvodov revije Glasba v šoli v obdobju od 1995 do 2006 ter enako naredili za obdobje od 2007 do 2017. Glasba v šoli (1995–2002), odgovorna urednica mag. Milka Ajtnik Prva urednica revije Glasba v šoli v obdobju od 1995 do 2002 je bila mag. Milka Ajtnik, člani uredniškega odbora pa so bili: dr. Breda Oblak, dr. Albinca Pesek, dr. Mirko Slosar in skladatelj Jakob Jež. Poleg njih pa so bili še odgovorni uredniki za po- samezna področja: mag. Ivan Vrbančič (glasba v šoli), dr. Di- mitrij Beuermann (glasbeno šolstvo) in dr. Dragica Žvar (zbo- rovstvo). Omenjeni odbor je v tej sestavi deloval skoraj celo obdobje. Leta 2000 je prišel še zunanji član odbora, Avstrijec dr. W olf Peschl (letnik 6/2000, št. 1–2), leta 2002 (letnik 8/2002, št. 1–2) so prišli še: dr. Matjaž Barbo, dr. Olga Denac, dr. Darja Koter, dr. Jerica Oblak in dr. Branka Rotar Pance; za notno pri- logo sta skrbela skladatelj Marko Mihevc in Mitja Gobec. Naloga članov uredniškega odbora je bila, da revijo predajo strokovnem kadru in ljubiteljem glasbe na najvišji strokovni ravni. Zato so v prvi številki revije svoje članke prispevali prav člani uredniškega odbora. V naslednjih številkah in letnikih re- vije pa so z objavami revijo bogatili tudi zunanji avtorji s pod- ročja glasbe. Vsebino revije so v tem obdobju sestavljale rubrike, ki so bile v začetnih številkah z navedbo člankov nekoliko nerazumljive. Nato pa se je s številom prispelih in objavljenih člankov tudi vsebina rubrik ustalila. Rubrike so poimenovali najprej po po- sameznih področjih, nato so jih dopolnili še z novimi. Tako najdemo: uvod k reviji, kasneje uvodnik, glasba v šoli, zborov- stvo (z notno prilogo), glasbeno šolstvo, glasbene delavnice, tekmovanja, natečaji, razpisi delovnih mest, ocene, seminarji, novice, poročila, intervjuji in obletnice. Uvod v revijo je bil namenjen vsebini uvodnika, v katerem so avtorji predstavljali pogled oz. določeno tematiko revije, sledilo enoletnem premoru, leta 2004, je vlogo odgovorne urednice sprejela dr. Dragica Žvar, sodelavka Zavoda RS za šolstvo. Preglednica 1 | Število revij in izvodov v obdobju od 1995 do 2006 Leto, letnik Številke izvodov revije Naklada 1995, I 1 700 1996, II 1, 2, 3–4 ? 1997, III 7, 8–9 ? 1998, IV 1–2, 3–4 ? 1999, V 1–2, 3–4 ? 2000, VI 1–2 , 3–4 ? 2001, VII 1–2, 3–4 800 2002, VIII 1–2, 3–4 ? 2003 ** 0 2004, IX 1 , 2–3, 4 700, 680 2005, X 1–2, 3–4 650, 620 2006, XI 1, 2–3, 4 620 Število izvodov naklade je s 700 začelo v letu 2005 upadati. Z novo urednico in uredniškim odborom je revija v letu 2007 do- segla največjo naklado izvodov. Tega leta so naslov dopolnili v Glasba v šoli in vrtcu in revijo tako namenili tudi predšolskemu obdobju. Revija je bila poslej namenjena glasbenim dejavnos- tim v vrtcu, glasbenemu pouku v osnovnih, srednjih in glasbe- nih šolah ter zborovstvu. Preglednica 2 | Število revij in izvodov v obdobju od 2007 do 2017 Leto, letnik Številke izvodov revije Naklada 2007, XII 1, 2, 3 – 4 866, 620 2008, XIII 1, 2–3, 4 640 2009, XIV 1, 2, 3–4 640 2010, XV 1, 2, 3–4 640 2011 ** 0 2012, XVI 1–2, 3–4 640 2013, XVII 1–2, 3, 4 570, 550 2014, XVIII 1–2, 3, 4 540 2015 ** 0 2016, XIX 1–2, 3–4 490 2017, XX 1–2, 3, 4 490 V obdobju poimenovanja revije v Glasba v šoli in vrtcu je revija izšla v 25 številkah in število izvodov je doseglo višek naklade, kar pa se je že v drugi številki leta 2007 zmanjšalo. Kljub temu da je bila vsebina revije namenjena tudi predšolskemu obdo- bju, pričakovanega števila člankov, ki bi dopolnjevali področje glasbe v vrtcih, ni bilo. Sledilo je nekaj let stabilnega števila iz- vodov, kar je kazalo, da šole revijo potrebujejo, kljub enoletni prekinitvi leta 2011. Po tretji prekinitvi, leta 2015, pa se je na- klada izvodov revije zmanjšala na 490 izvodov. Ob tem lahko rečemo, da revija ni dosegla namena vzpodbuditi avtorje član- kov, da bi posegli po dodatni strokovni literaturi in objavljali v njej svoje dosežke kot praktiki na glasbenem področju in jo širili v krog strokovne javnosti in ljubiteljev glasbe. Prav tako ugotavljamo, da zamenjave urednikov (mag. Milka Ajtnik, dr. Dragica Žvar, dr. Dimitrij Beuermann, dr. Inge Breznik, dr. Franc Križnar) in članov uredniških odborov niso pridobile in obdržale števila bralcev revije. 13 Raziskave je kazalo, urejeno po rubrikah, avtorjih člankov, naslovih član- kov in številko strani. Kolofon s podatki revije ni imel vedno stalnega mesta pri vseh izdajah revije. Umeščen je bil k uvod- niku, na isto stran. Število objavljenih člankov v prvem obdobju izhajanja revije Glasba v šoli je 468, skupaj z objavami natečajev, seminarjev in razpisov, ter 13 notnih prilog. Avtorji so namenili glasbenemu šolstvu 92 člankov. Sledijo članki iz rubrike iz življenja – 71, o novih izdajah strokovne literature je 74 člankov, člankov, na- menjenih glasbi v šoli, je 58 in o zborovstvu 43. Zanimiva ru- brika so tudi objave pisem, ki zavzemajo obdobje kurikularne prenove. Največje število člankov je bilo objavljeno leta 1999, številka 1–2, in sicer 45 člankov. V preostalih številkah revij je bilo število manjše. Začetna številka revije je bila precej vzpod- budna z objavljenimi članki, ki so v naslednjih letih številčno rastli, a tudi precej nihali, saj je bilo v določenih revijah obja- vljenih več predstavitev novih izdaj kot pa strokovnih, znan- stvenih prispevkov oz. člankov, namenjenih glasbi in raziska- vam. Kljub temu da je urednica v prvi številki revije zapisala, da pričakuje tudi objave diplomskih nalog, se žal to ni uresničilo. Bili pa so objavljeni glasbeni uspehi in dosežki v glasbenem šolstvu in zborovstvu. Z analizo posameznih rubrik in številom člankov ugotavljamo, da je bila v tem obdobju objavljena polovica člankov, namen- jena učiteljem glasbe za strokovno izpopolnjevanje (glasba v šoli, glasbeno šolstvo, zborovstvo, utrinki iz prakse, računalni- ški kotiček), preostali članki pa so bili namenjeni obveščanju in informiranju o glasbi iz preteklosti in sedanjosti. Število objavljenih člankov se je iz revije v revijo spreminja- lo, prav tako pa tudi število avtorjev uvodnikov. Razmišljanja v uvodnikih so pisali: mag. Milka Ajtnik, Jelka Vintar, Janko Potrata, Tanja Bezić in mag. Ivan Vrbančič. V njih so predstav- ljali probleme, dileme in vizijo glasbene vzgoje v osnovni šoli, o obdobju kurikularne prenove ter o strokovni pripravljenosti učiteljev glasbe in njihovo vseživljenjsko izobraževanje z upo- rabo strokovne literature, obiskovanjem seminarjev, tekmovanj in drugih strokovnih izpopolnjevanj. V prvem obdobju izhaja- nja revije se je število avtorjev in njihovih člankov spreminjalo. Avtorji člankov so prispevke namenili različnih rubrikam. Tako je odgovorna urednica revije mag. Milka Ajtnik name- nila članke naslednjim rubrikam: glasbi v šoli, novim izdajam, uvodnikom, seminarjem, glasbenemu šolstvu, iz življenja, zbo- rovstvu, intervjuju, utrinkom iz prakse in v spomin. Dr. Franc Križnar je dodobra izpolnjeval rubriko novih izdaj strokovne literature, nekaj manj pa je zapisal v rubrike iz življenja, glasbi v šoli, o glasbenem šolstvu, glasbi, obletnicah in ocenah. Milena Nograšek je prispevala članke o glasbenem šolstvu, zborovstvu, Preglednica 3 | Rubrike in število objavljenih c ˇlankov v obdobju od 1995 do 2002 Rubrike Število c ˇlankov Skupaj 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 1 1 2 3–4 7 8–9 1–2 3–4 1–2 3–4 1–2 3–4 1–2 3–4 1–2 Uvodnik 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 15 Glasba v šoli 4 4 8 3 5 1 4 3 7 4 1 3 3 5 3 58 Zborovstvo 1 1 3 1 4 1 / 5 2 4 4 7 4 3 3 43 Notna priloga (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) (1) / (1) 1 / (1) (13)* Glasbeno šolstvo 3 2 5 3 2 4 5 8 13 10 4 5 6 10 12 92 Glasbene delavnice 1 / / / / / / / / / / / / / / 1 Tekmovanja, natečaji, razpisi delovnih mest 2 / / / / / / / / / / / / / 2 4 Ocene 5 1 / / / / / / / / / / / / / 6 Seminarji, novice, poročila 2 / / / / / / / / / / / / / 1 3 Koncerti, seminarji, razpisi / 4 1 4 / 1 5 / / 2 / / / / / 17 Glasba / / / / / / 4 1 2 3 5 2 3 / 2 22 Računalniški kotiček / / / / 1 1 1 / 1 / / / 1 / / 5 Iz življenja / 3 7 2 7 4 5 7 8 8 5 3 4 5 3 71 Nove izdaje / / 5 2 11 5 5 1 10 4 5 1 8 11 6 74 Bibliograf-sko kazalo / / / / / / / / 1 / / / 1 / 1 3 Orkestri / / / / / / / / / / / 4 / / / 4 Intervju / / / / / / / / / / 1 2 / / / 3 Obletnice / 1 / / / / / / / 1 2 2 / / / 6 Glasbeni forum / / / 9 / 3 1 / / / / / / 4 4 21 V spomin / / / / / / / / / 3 / / / 2 / 5 Balet / / / / / / / / / / / / 3 / / 3 Utrinki iz prakse / / / / / / / / / / 2 / / / 2 4 Pisma / / / 8 / / / / / / / / / / / 8 Skupaj 19 17 30 33 31 21 31 26 45 40 30 30 34 41 40 468 *Notne priloge niso sestavni del števila objavljenih c ˇlankov. 14 Analiza knjižnega dela revije Glasba v šoli in vrtcu 1995–2017 in njenih 20 let Glasba v šoli/Glasba v šoli in vrtcu (2002– 2008), odgovorna urednica dr. Dragica Žvar Leta 2002 (letnik VIII, številka 3–4) je odgovorna urednica re- vije postala dr. Dragica Žvar. Pod njenim vodstvom je deloval naslednji uredniški odbor: dr. Branka Rotar Pance, dr. Barbara Sicherl Kafol, Mirjam Žgavec, dr. Albinca Pesek, Marjan Šija- nec, dr. Dimitrij Beuermann, Ivanka Mori ter tuja glasbenika dr. Wolfgang Reinstadler in dr. Patricia Shehan Campbell; zad- nja ima slovenske korenine in živi v ZDA. Leta 2004 se je ured- niškemu odboru priključil še Mitja Gobec (v letu 2002 skrbel za notno prilogo) in v tej sestavi so delovali do leta 2006, ko se je sestava odbora spremenila. Sestavljali so ga: dr. Branka Ro- tar Pance, dr. Barbara Sicherl Kafol, dr. Olga Denac, dr. Mitja Reichenberg, mag. Lučka Winkler Kuret in dva nova člana, dr. Cristine Stöger in Franz Niermann. Tako se je sestava uredniš- kega odbora razširila tudi v mednarodnem pogledu. Leta 2005, letnik X, številka 1–2 je bila revija Glasba v šoli indek- sirana v Répertoir International de Litérature Musical (RILM, New Y ork, ZDA). Revija je v letih od 2002 do 2006 izhajala dvakrat na leto v dvoj- nih številkah. Leta 2007 so naslove dopolnili za predšolsko ob- dobje in jo poimenovali Glasba v šoli in vrtcu. Odgovorna ured- nica je v uvodniku osmega letnika številke 3–4 povabila vse, ki se ukvarjajo z glasbeno vzgojo na vseh stopnjah glasbenega izobraževanja in glasbenega šolstva ter druge bralce, da prispe- vajo članke v objavo. V nadaljevanju je še zapisala: »Pišite nam o svojim željah, potrebah, pokramljajte o svojem delu v razredu, ovrednotite svoj pevski nastop.« (Žvar, 2002, 1.) Omenjena številka revije je izšla v zamiku, tako da v letu 2003 ni bilo revije, a je takoj za letnikom VIII prišel naslednji letnik XIX, z letnico 2004. Leto 2003 je tako reviji prineslo prvo pre- kinitev izhajanja. V nadaljevanju XIX. letnika so v reviji prvič predstavili člane uredniškega odbora in sistematično uredili rubrike v kazalu revije. Leta 2005, št. 1–2, so spremenili tudi zunanjo podobo naslovnice. Za njeno oblikovanje je poskrbela Ksenija Konvalinka. Število izvodov naklade je nihalo navzdol in navzgor. Višek je bil dosežen s prvo številko desetega letnika (L. X, 2007, št. 1), ko je naklada dosegla 866 izvodov. Vsaka številka revije je še naprej vsebovala uvodnik. V tem ob- dobju so si delo razdelili člani uredniškega odbora. Prvi uvod- nik (2002, št. 3–4) je napisala dr. Žvarova, dr. Branka Rotar Pance (2004, št. 2–3), ki je v uvodniku spregovorila o ljudski glasbeni zapuščini in njeni umeščenosti v vzgojno-izobraže- valne programe na različnih stopnjah in smereh. Priložena je bila tudi zgoščenka izbranih zvočnih zapisov ljudske vokalne in inštrumentalne glasbe. Odgovorna urednica dr. Žvarova (2004, št. 4) je v uvodniku ob predstavitvi vsebine revije in notne pri- loge zapisala, da »težavne poti pri vnovičnem oživljanju revije žal še niso končane, vendar jim je (…) uspelo izpolniti svoje o orkestrih, iz življenja in o novih izdajah. Bogato predstavitev zborovskega področja in seminarjev je s članki polnila dr. Dra- gica Žvar. Za glasbeno šolstvo je članke prispevala Majda Je- celj, dr. Albinca Pesek pa je prispevala članke za glasbo v šoli in rubriko iz življenja. Dr. Mitja Reichenberg je pisal članke, na- menjene novim notnim izdajam, manj pa glasbi in glasbenem forumu. Drugi avtorji so prispevali članke v manjšem številu. Skupno število avtorjev v tem obdobju je bilo 173. Med avtorji zasledimo še učitelje osnovnih in srednjih šol, skladatelje, mu- zikologe in nekaj strokovnih delavcev z drugih področij. V reviji je bilo v tem obdobju objavljenih zelo veliko člankov različnih avtorjev in z različnih glasbenih področij. Med njimi najdemo tudi članke članov uredniškega odbora, ki so prispe- vali strokovne poglede in izkušnje z glasbenega področja. Preglednica 5 | C ˇ lanki c ˇlankov uredniškega odbora v obdobju od 1995 do 2002 Avtorji Število c ˇlankov Ajtnik, Milka 47 Beuermann, Dimitrij 3 Jež, Jakob 1 Oblak, Breda 4 Pesek, Albinca 12 Peschl, Wolf 1 Slosar, Mirko 1 Vrbančič, Ivan 5 Žvar, Dragica 19 Skupaj 93 Odgovorna urednica in člani uredniškega odbora so objavili 93 člankov. Kljub temu da so nekateri na glasbenem področju delovali že daljše obdobje, so namenili reviji le skromno število člankov. Kljub zavzetosti in vztrajnosti pri izdajanju in ohranja- nju revije so nekateri premalo prispevali h kvaliteti in vsebinski rasti revije, kar se je v določenih letih oz. številkah revije kazalo kot nihanje števila strokovnih člankov. Kljub kurikularni pre- novi v šolstvu bi pričakovali večjo vključenost učiteljev prakti- kov v objave člankov, žal pa pravega odziva ni bilo. Preglednica 4 | Avtorji c ˇlankov v obdobju od 1995 do 2002 Avtorji Število c ˇlankov Ajtnik, Milka 47 Križnar, Franc 20 Nograšek, Milena 19 Žvar, Dragica 19 Jecelj, Majda 12 Pesek, Albinca 12 Reichenberg, Mitja 10 Pance Rotar, Branka 8 Koter, Darja 8 Šivic, Kaja 8 Štuhec, Igor 2 15 Raziskave ra in drugi avtorji s področja glasbe. Izmed objavljenih člankov izstopa rubrika strokovni kotiček, kjer je bilo objavljenih kar 84 člankov, sledi 25 člankov za praktični del (iz prakse za prak- so), preostali članki po posameznih rubrikah so zastopani v manjšem številu. Tematsko zanimivi sta bili dve številki revi- je: 2004, št. 2–3, letnik IX, namenjen ljudski glasbi in 2006, št. 2–3, letnik XI, namenjen prenovi učnih programov v šolstvu. Članke so prispevali avtorji z različnih področij glasbenega de- lovanja, v različnem številu; namenjeni so bili za posamezne rubrike revije. V tem obdobju je članke v reviji objavilo 109 avtorjev. Ne- kateri članki imajo dva avtorja, preostali pa enega. Urednica revije dr. Dragica Žvar je objavila 15 člankov in tri uvodnike. Z istim številom objavljenih člankov sledi skladatelj dr. Mitja Reichenberg, ki jih je po vsebini namenil strokovnemu delu (8 člankov), izidom (3 članki), razmišljanju (2 članka), iz prakse za prakso ( 1 članek), aktualno (1 članek) ter prispeval vsebino enemu uvodniku. Dr. Franc Križnar, ki je napisal 11 člankov (štiri članke za knjižna poročila, po dva za poročila in za rub- riko izšlo je, po enega za glasbeni jubilej, intervju in glasbeni dogodek). Mag. Lučka Winkler Kuret je po dva članka nameni- la glasbenim dogodkom, knjižnim poročilom in strokovnemu kotičku, po enega pa glasbenemu jubileju, dogodku, rubriki obljube« (Žvar, 2004, 1). Razmišljanje je predstavila v nasled- njem letniku X (2005, št. 1–2), kjer je pisala o mednarodnem mladinskem pevskem festivalu v Celju. Dr. Barbara Sicherl Ka- fol (2005, št. 3–4) je v uvodniku poudarila dve glasbeni pod- ročji: ustvarjanje in poslušanje glasbe; dr. Mitja Reichenberg (2006, št. 1) je pisal o vlogi in pomenu skladatelja W . A. Mozar- ta, v katerem je »dobro skrita prav umetnost. Kako? Moz – art, seveda«. Sodelavka Zavoda RS za šolstvo Sonja Zajc (2006, št. 2–3) je spregovorila o poučevanju in učenju; v naslednji številki (2006, št. 4) pa dr. Kafolova o sodobnih pedagoških konceptih, ki iščejo rešitve v medpredmetnih povezavah. Dr. Olga Denac (2007, št. 1) je predstavila pomen glasbene vzgoje v vrtcu, mag. Lučka Winkler Kuret (2007, št. 2) je razmišljala o glasbi za naj- stnike, Mirjam Senica (2007, št. 3–4) o informacijski in komu- nikacijski tehnologiji. V zadnjem uvodniku (2008, št. 1) tega uredniškega odbora je Romana Lebič pisala o glasbi v osnov- nih šolah s prilagojenim programom. Uvodniku, ki je bil tematsko (vsebinsko) oblikovan je sledilo dokončno oblikovanje zaporedja rubrik kazala, ki so jih po- enotili in so postale stalnica v vseh številkah. V obdobju od 2002 do 2008, je bilo objavljenih 230 člankov in sedem notnih prilog. Prispevali so jih člani uredniškega odbo- Preglednica 6 | Rubrike in število objavljenih c ˇlankov v obdobju od 2002 do 2008 Rubrike Število c ˇlankov Skupaj 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 Št. 3–4 / 1 2–3 4 1–2 3–4 1 2–3 4 1 2 3–4 1 Uvodnik 1 / 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 13 Strokovni kotiček / / / 17 1 4 5 7 11 8 6 8 8 9 84 Pogovori z / / / 3 / / / / / / / / / / 3 Iz prakse za prakso / / / 6 5 3 1 2 5 / 1 2 / / 25 Razmišljanja / / / / 1 1 / / / / / / / / 2 Izšlo je / / / / 2 / / 6 3 1 / / / / 12 Aktualno / / / / 2 7 3 / / / / / / / 12 Intervju / / / / / / 3 1 1 / / 1 1 1 8 Jubilej / / / / / / / 1 1 1 / / / / 3 Dogodki / / / / / / / 2 / / / / / / 2 Novice in dogodki / / / / / / / / 4 / / / / / 4 Bibliografsko kazalo / / / / / / / / 1 / / / / / 1 Glasbeni jubileji / / / / / / / / / / 2 3 2 1 8 Glasbeni dogodki / / / / / / / / / / 3 / 2 1 6 Zborovstvo / / / / / / / / / / 2 1 / / 3 Knjižna priporočila / / / / / / / / / / 5 3 3 / 11 Poročila / / / / / / / / / / / / / 3 3 Notna priloga (1) / (1) / / / / / (1) (1) (1) (1) / (1) (7)* Predstavitev zgoščenke in notna priloga / / / 1 / / / / / / / / / / 1 Drugo: članki brez oznake rubrik 17 / 12 / / / / / / / / / / / 29 Skupaj 18 / 13 28 12 16 13 20 27 11 20 19 17 16 230 *Notne priloge niso sestavni del števila objavljenih c ˇlankov. 16 Analiza knjižnega dela revije Glasba v šoli in vrtcu 1995–2017 in njenih 20 let Za obstoj in strokovnost revije so člani uredniškega odbora v obdobju urednikovanja dr. Dragice Žvar prispevali 72 člankov. Skladatelj Miro Kokol pa je namesto člankov prispeval sklad- be, ki so bile objavljene v notni prilogi. Zunanja člana, Franz Niermann in dr. Cristine Stöger, nista prispevala nobenega članka, kar je za naše razmere in potrebe glasbenega izobra- ževanja v povezavi in primerjavi z mednarodnim glasbenim izobraževanjem predstavljalo praznino v izmenjavi glasbene strokovnosti. izšlo je in aktualnemu. Vsi predstavljeni avtorji so članke pris- pevali za rubriko strokovni kotiček, ki je namenjena dopolnje- vanju in poglabljanju znanja na različnih področjih glasbenega izobraževanja. Z analizo ugotavljamo, da so tudi v tem obdobju polovico član- kov namenili glasbeni stroki (strokovni kotiček, iz prakse za prakso, zborovstvo), preostalo pa drugim informacijam, poro- čilom in aktualnostim na glasbenem področju. Preglednica 9 | Rubrike in objave c ˇlankov v obdobju od 2008 do 2010 Rubrike Število objavljenih c ˇlankov Skupaj 2008 2009 2010 Št. 2–3 Št. 4 Št. 1 Št. 2 Št. 3–4 Št. 1 Uvodnik 1 1 1 1 1 1 6 Strokovni kotiček 3 / 1 1 3 4 12 Intervju / / / / 1 1 2 Poročila 5 3 1 1 6 4 20 Notna priloga / / / (1) (1) (1) (3) * Izhodišča 1 / 1 / / / 2 Raziskave 1 1 2 / 2 1 7 Ocene 1 / 2 2 6 2 13 Glasbeni forum 1 / / 3 1 / 5 Glasbene zgodbe 1 / / / / / 1 Iz prakse za prakso 3 3 2 3 2 1 14 Vodilna tema / 3 3 3 2 / 11 Pomembni glasbeniki / 1 1 / / / 2 V spomin / / 1 / / / 1 Zadnja stran / / 1 / / / 1 In memoriam / / / 1 / / 1 Bibliografsko kazalo / / / 1 / / 1 Obletnice / / / / 2 1 3 Replike / / / / / 1 1 Skupaj 17 12 16 16 26 16 103 *Notne priloge niso sestavni del skupnega števila objavljenih c ˇlankov. Preglednica 8 | C ˇ lanki c ˇlankov uredniškega odbora v obdobju od 2002 do 2008 Avtorji Število c ˇlankov Avtorji Število c ˇlankov 1. Žvar, Dragica 15 10. Gobec, Mitja 1 2. Reichenberg, Mitja 15 11. Mori, Ivanka 1 3. Winkler Kuret, Lučka 10 12. Šijanec, Marjan 1 4. Pance Rotar, Branka 7 13. Campbell Shehan, Patricia 1 5. Beuermann, Dimitrij 5 14. Reinstedler, Wolfgang 1 6. Denac, Olga 5 15. Kokol, Miro 0 7. Pesek, Albinca 4 16. Niermann, Franz 0 8. Žgavec, Mirjam 4 17. Stöger, Christine 0 9. Sicherl Kafol, Barbara 2 Skupaj 72 Preglednica 7 | Avtorji c ˇlankov v obdobju od 2002 do 2008 Avtorji Število c ˇlankov Žvar, Dragica 15 Reichenberg, Mitja 15 Križnar, Franc 11 Winkler Kuret, Lučka 10 Pance Rotar, Branka 7 Peršin, Goran 5 Kuret, Primož 5 Pettan, Svanibor 5 Habe, Katarina 5 Denac, Olga 5 Beuermann, Dimitrij 5 Borota, Bogdana 4 Pesek, Albinca 4 Žgavec, Mirjam 4 17 Raziskave ob prerani smrti pianista Primoža Lorenza. Skladatelj dr. Mitja Reichenberg je članke namenil strokovnemu kotičku, vodilni temi in poročilom. Dr. Inge Breznik pa je prispevala članke za primer dobre prakse (2 članka), poročila (2 članka) in enega v spomin etnomuzikologinji in filologinji dr. Zmagi Kumer. Pre- ostali avtorji so prispevali po dva ali en članek. Preglednica 11 | C ˇ lanki c ˇlankov uredniškega odbora v obdobju od 2008 do 2010 Avtorji Število c ˇlankov Avtorji Število c ˇlankov 1. Križnar, Franc 19 7. Sicherl Kafol, Barbara 1 2. Breznik, Inge 5 8. Winkler Kuret, Lučka 1 3. Reichenberg, Mitja 5 9. Denac, Olga 0 4. Beuermann, Dimitrij 4 10. Habjanič Gabršek, Manca 0 5. Holcar, Ada 3 11. Niermann, Franz 0 6. Borota, Bogdana 1 12. Stöger, Cristine 0 Skupaj 39 Člani uredniškega odbora skupaj z glavnim urednikom so objavili 39 člankov. Iz analize ugotavljamo, da so 13 člankov namenili strokovnem področju glasbe, in sicer: vodilni temi re- vije, strokovnemu kotičku, iz prakse za prakso in izhodiščem. Med raziskavami sta le dva članka glavnega urednika, preostale raziskave so prispevali zunanji avtorji. Glasba v šoli in vrtcu (2010–2012), odgovorna urednica dr. Inge Breznik V naslednjem dveletnem obdobju je urejanje in opravljanje nalog odgovorne urednice revije Glasba v šoli in vrtcu dobila dr. Inge Breznik. Poleg zamenjave odgovornega urednika se je spremenil tudi del uredniškega odbora. Uredniški odbor so v obdobju od 2010 do 2012 sestavljali: dr. Svanibor Pettan, dr. Albinca Pesek, dr. Barbara Sicherl Kafol, dr. Bogdana Borota, dr. Franc Križnar, skladatelj Uroš Rojko, dr. Veronika Šarec, Mirjam Senica, Branka Potočnik Krajnik, dr. Patricia Shehan Campbell, dr. Goran Falkestad in mag. Irena Miholić. V vseh letih izhajanja revije je bilo v tem obdobju članstvo ured- niškega odbora najštevilčnejše. Kljub znanim predstavnikom glasbe je revija izšla trikrat v letu 2010 (št. 1, št. 2, št. 3–4) in v Glasba v šoli in vrtcu (2008–2010), odgovorni urednik dr. Dimitrij Beuermann V letu 2008 je prevzel nalogo odgovornega urednika dr. Di- mitrij Beuermann. Uredniški odbor se je številčno ponovno spremenil. Člani odbora so bili: dr. Olga Denac, dr. Barbara Sicherl Kafol, dr. Mitja Reichenberg, mag. Lučka Winkler Ku- ret, pridružili pa so se jim še: dr. Bogdana Borota, dr. Franc Križnar, dr. Inge Breznik, mag. Manca Habjanič Gabršek in dr. Ada Holcar. Od tujih članov pa sta prisotnost nadaljevala dr. Cristine Stöger in Franz Niermann. Revija je v dveletnem obdobju izhajala trikrat na leto, v enojni ali dvojni številki. Naklada je ostala stabilna, 640 izvodov. Vse uvodnike je pisal odgovorni urednik. Tako je leta 2008, št. 2–3, pisal »o glasbi, ki lahko povezuje, o lokalnem in global- nem, o glasbi, ki je pomemben element nacionalne identitete, do glasbe, ki presega meje držav in celin«. V št. 4, 2008, je raz- mišljal »o razmerju med glasbenimi sporočili in besedami: kaj dojamemo s čustvi, kaj povežemo z besedami in kako glasba vpliva na naše telo ter še posebej, kako se ta življenjska področ- ja povezujejo med sabo«. Naslednja, številka 1, 2009, je bila na- menjena ustvarjalnosti, sledilo je področje inovativnosti (2009, št. 2) in naloge glasbe v družbenih spremembah (2009, št. 4). V svojem zadnjem uvodniku (2010, št. 1) je strnil pogled za preteklo obdobje dveh let in nakazal pot »za pogled naprej« (Beuermann, 2010, 1–2). Revija je v tem obdobju barvno in grafično spremenila naslov- nico, vsebina kazala je obdržala stalne rubrike, kolofon je bil dokončno izpopolnjen, urejenost člankov se je nadaljevala, vse do zadnje strani revije, ki je bila namenjena avtorjem prispev- kov (navodila avtorjem). Sestavni del revije je bila tudi notna priloga. Avtorji člankov so v obdobju od 2008 do 2010 prispevke name- nili poročilom, strokovnim člankom, vodilni temi, primerom iz prakse za prakso ter ocenam. Prvič se srečamo z rubrikami: raziskave, glasbene zgodbe, v spomin, in memoriam, pomemb- ni glasbeniki in zadnja stran. Zelo malo je bilo objavljenih strokovnih člankov, raziskav in primerov iz prakse za prakso, dodali pa so rubrike: vodilna tema, raziskave in izhodišča. V šestih številkah revije so bili objavljeni 103 članki. Z analizo ugotavljamo, da je bila v tem obdobju naloga odgo- vornega urednika in članov uredniškega odbora, da so revijo »vzdrževali« na strokovnem nivoju prav glede izbire člankov, namenjenih glasbi. Velik poudarek je bil v rubriki objave poro- čil v posameznih številkah revije. Število avtorjev objavljenih člankov je bilo 56. Med njimi so bili poleg zunanjih avtorjev tudi člani uredniškega odbora. Dr. Franc Križnar je članke pisal za naslednje rubrike: ocene (10 člankov), poročila (3 članki), obletnice (3 članki), glasbeni fo- rum (1 članek), strokovni kotiček (1 članek) in enega v spomin Preglednica 10 | Avtorji c ˇlankov v obdobju od 2008 do 2010 Avtorji Število c ˇlankov Križnar, Franc 19 Reichenberg, Mitja 5 Breznik, Inge 5 Beuermann, Dimitrij 4 Šarec, Veronika 4 Žvar, Dragica 4 Pance Rotar, Branka 3 18 Analiza knjižnega dela revije Glasba v šoli in vrtcu 1995–2017 in njenih 20 let V teh dveh letih izhajanja revije so bili članki namenjeni pri- merom iz prakse, s poudarkom na zborovskem petju, uporabi IKT pri pouku glasbe s priloženo zgoščenko, pristopu Orff Sc- hulwerka ter kulturni dediščini. Strokovnih člankov je bilo 15, 7 raziskav in 5 člankov, namenjenih vodilni temi revije. Sledila so poročila in ocene glasbenih del, v manjšem številu pa so bile zastopane še preostale rubrike revije. Prvič so uvedli rubriko etnomuzikološki kotiček z objavo dveh člankov v dveh števil- kah revij. V tem dvoletnem obdobju izhajanja revije je manjše tudi število avtorjev, ki so pisali članke o glasbi in za glasbo. Preglednica 13 | Avtorji c ˇlankov v obdobju od 2010 do 2012 Avtorji Število c ˇlankov Križnar, Franc 17 Reichenberg, Mitja 4 Pance Rotar, Branka 4 Breznik, Inge 4 Borota, Bogdana 3 Pesek, Albinca 3 Tudi v tem obdobju je bil dr. Franc Križnar glavni nosilec člankov v reviji. Namenil jih je ocenam, obletnicam, poroči- lom, vodilni temi in strokovnemu kotičku. Skladatelj dr. Mitja Reichenberg je napisal dva članka za vodilno temo in dva za strokovni kotiček. Raziskavo o skladatelju Radovanu Gobcu je napisala dr. Branka Rotar Pance ter prispevala še dva članka o prihajajočih dogodkih in eno poročilo. Štiri članke je prispe- vala odgovorna urednica dr. Inge Breznik, ki je posredovala tri poročila in en intervju s skladateljema Marjanom Šijancem in Urošem Rojkom ter zborovodjem Stojanom Kuretom. Dr. Bogdana Borota je prispevala članek za vodilno temo o razi- letu 2012 ( št. 1 –2, št. 3 –4). Leta 2011 je bila druga prekinitev izhajanja revije. Oblikovanje revije je v letu 2010 nadaljevala Ksenija Konvalin- ka. Po enoletni prekinitvi je leta 2012 za oblikovanje poskrbel Anže Škerjanc. Prepoznavnost naslovnice revije je temeljito spremenila likovna podoba. Naklada revije je obdržala 640 izvodov za posamezno številko. Vsebina rubrik je ostala ne- spremenjena, le oblika besedila se je v letu 2012 v zaporedju avtorja članka, stran in naslov članka spremenila. V tem letu se je spremenila postavitev kolofona, besedilo uvodnika so zasen- čili, število rubrik se je zmanjšalo, posamezne rubrike iz kazala so vnesli v »likovne/glasbene podobe – uvode« k posameznim rubrikam z objavljenimi članki. Revija je v zadnjem delu ohra- nila še navodila avtorjem prispevkov. Uvodnik v revijo za leto 2010 (št. 2) je napisala odgovorna ure- dnica, v katerem je predstavila uredniški odbor in vizijo razvo- ja revije v naslednjih dveh letih. V nadaljevanju je zapisala cilje in tematike posameznih številk revije: Zborovska dejavnost v vzgoji in izobraževanju (št. 2, 2010) in Sodobni pristopi dela pri pouku glasbene vzgoje (št. 3–4, 2010). V letu 2011 revija ni izšla. Leto 2012 je prineslo novo zunanjo podobo revije in notranje oblikovanje revije. Uvodnik revije, številka 1–2, je napisala članica uredniškega odbora in gostujo- ča urednica dr. Veronika Šarec s temo zvok kot bivalni prostor; za številko 3–4 pa dr. Franc Križnar, prav tako gostujoči ure- dnik, ki je razmišljal o sodobni glasbi v vzgoji in izobraževanju. Tako sta nastali dve tematski številki revije. Število objavljenih člankov v štirih številkah izhajanja je bilo 85 in tri notne pri- loge. Preglednica 12 | Rubrike in objavljeni c ˇlankov v obdobju od 2010 do 2012 Rubrike Število objavljenih c ˇlankov Skupaj 2010 2011 2012 Št. 2 Št. 3–4 0 Št. 1–2 Št. 3–4 Uvodnik 1 1 0 1 1 4 Vodilna tema 1 2 0 1 1 5 Raziskave 1 3 0 1 2 7 Strokovni kotiček 3 4 0 3 5 15 Ocene 2 1 0 5 3 11 Obletnice 1 2 0 1 1 5 Poročila 3 3 0 5 3 14 Iz prakse za prakso 4 5 0 5 3 17 Prihajajoči dogodki / 2 0 / / 2 Knjižne novosti / 1 0 / / 1 Notna priloga / (1) 0 (1) (1) (3)* Etnomuzikološki kotiček / / 0 1 1 2 Intervju / / 0 1 1 2 Skupaj 16 24 0 24 21 85 *Notne priloge niso sestavni del objavljenih c ˇlankov. 19 Raziskave Borota, dr. Inge Breznik, dr. Darja Koter, dr. Mitja Reichenberg, dr. Barbara Sicherl Kafol, dr. Veronika Šarec, dr. Dragica Žvar, dr. Patricia Shehan Campbell, dr. Irena Miholić, dr. Goran Fol- kestad in dr. Dimitirje Bužarovski. V tej sestavi je deloval tudi leta 2013 in 2014. Leto 2015 je prineslo tretjo prekinitev izhaja- nja revije. Po enoletnem odmoru se je članstvo odbora spreme- nilo. Odšli so Edita Bah Berglez, dr. Darja Koter, dr. Mitja Rei- chenberg in dr. Goran Falkestad, prišla pa: Tomaž Habe in dr. Jernej Weiss. Tako je odbor v letu 2016 štel 10 članov. Ponovna zamenjava je sledila tudi v letu 2017, ko je odbor zapustila dr. Dragica Žvar, namesto nje je prišel skladatelj Črt Sojar Voglar. Revija je izhajala kot enojna ali dvojna številka dvakrat ali tri- krat na leto. Naklada števila izvodov se je od leta 2007, ko se je preimenovala v revijo Glasba v šoli in vrtcu, zmanjševala. V tem obdobju se je število izvodov iz 570 zmanjšalo na kar 490 izvodov. Vsebina revije je še naprej ohranila rubrike, ki jih je številčno manj. Uvodnike v posamezne številke revij je pisal odgovorni urednik dr. Franc Križnar. V njih je predstavljal vsebino član- kov in težave, ki so bile vseskozi prisotne za obstoj revije. V uvodniku (L XVI, 2012, št. 3–4, str. 1) je zapisal: »Pri ureja- nju ‚moje‘ številke naše revije, sem bil nenehno soočen po eni strani tako z vsebino in obliko glasbene vzgoje, ki sem je bil deležen sam pred več kot 50. leti in pa tisto, s katero se sam soočam zadnja desetletja kot sodelavec in član uredniškega od- bora in ne nazadnje prvič tudi kot odgovorni urednik revije Glasba v šoli in vrtcu (… ) Šele tejle (glasbeni) vzgoji bi lahko tudi zaradi naprezanj in hotenj zadnjih pedagoških (didaktič- nih in metodičnih) generacij in njih dosežkov res lahko rekli, da je sodobna.« Ter nadaljeval podobno dve leti pozneje, ko je v uvodniku zapisal: »Upamo le, da nam bo v teh težkih in skavi pevskega repertoarja v vrtcu, en strokovni članek ter oce- no priročnika in zgoščenke dr. Olge Denac. Preostali avtorji so prispevali po dva ali en članek. Skupno število avtorjev člankov je bilo 49. Preglednica 14 | C ˇ lanki c ˇlanov uredniškega odbora v obdobju od 2010 do 2012 Avtorji Število c ˇlankov Avtorji Število c ˇlankov 1. Borota, Bogdana 3 8. Senica, Mirjam 0 2. Pettan, Svanibor 1 9. Krajnik Potočnik, Branka 0 3. Pesek, Albinca 3 10. Campbell Shehan, Patricia 0 4. Kafol Sicherl, Barbara 0 11. Falkestad, Goran 0 5. Križnar, Franc 17 12 Miholić, Irena 0 6. Rojko, Uroš 0 13. Breznik, Inge 4 7. Šarec, Veronika 0 Skupaj 28 Med avtorji člankov so bili tudi člani uredniškega odbora. V tem obdobju so prispevali 28 člankov. Med njimi je bilo pet članov, ki so skrbeli, da je revija tudi v obdobju »krize« izhajala. V veliko podporo in k rešitvi revije je svoje članke prispeval dr. Franc Križnar. Sledili so mu z manjšim številom dr. Inge Breznik, dr. Bogdana Borota, dr. Albinca Pesek in dr. Svanibor Pettan. Preostali člani pa niso prispevali nobenega članka. Glasba v šoli in vrtcu (2013–2017), odgovorni urednik dr. Franc Križnar Leta 2013 je postal odgovorni urednik revije dr. Franc Križnar. Uredniški odbor so sestavljali: Edita Bah Berglez, dr. Bogdana Preglednica 15 | Rubrike in objavljeni c ˇlanki v obdobju od 2013 do 2017 Rubrike Število objavljenih c ˇlankov Skupaj 2013 2014 2015 2016 2017 1–2 3 4 1–2 3 4 0 1–2 3–4 1–2 3 4 Uvodnik 1 1 1 1 1 1 0 1 1 1 1 1 11 Vodilna tema 2 / / / / / 0 / / / / / 2 Raziskave 5 4 4 8 8 2 0 5 5 6 3 2 52 Intervju 1 / / 2 1 2 0 / / / / / 6 Etnomuzikološki kotiček 2 / / 1 / / 0 3 1 1 / 1 9 Ocene 3 2 6 7 / 7 0 10 12 10 5 3 65 Poročila 10 1 1 4 / 2 0 1 2 1 / 4 26 Iz prakse za prakso 3 / / / / / 0 1 / 2 3 2 11 Obletnice / 2 1 1 1 2 0 2 2 1 1 / 13 Notna priloga / (1) (1) (1) (1) (1) 0 (1) (1) (1) (1) (1) (10)* Strokovni kotiček / / / / / / 0 1 4 2 1 / 8 Iz prakse v prakso / / / / / / 0 / 3 / / / 3 Skupaj 27 10 13 24 11 16 0 24 30 24 15 13 206 *Notne priloge niso sestavni del objavljenih c ˇlankov. 20 Analiza knjižnega dela revije Glasba v šoli in vrtcu 1995–2017 in njenih 20 let Člani uredniškega odbora so bili s pisanjem člankov v tem ob- dobju zelo neaktivni. Le odgovorni urednik je vztrajal in pisal članke v največjem številu, preostali slovenski člani so mu sle- dili z manjšim številom. Zunanji, tuji člani pa niso prispevali nobenega strokovnega članka, s katerim bi dopolnili glasbeno področje z raziskavami ali pa z drugimi prispevki. Z analizo ugotavljamo, da se je število člankov, namenjenih strokovnemu izpopolnjevanju oz. dopolnjevanju glasbenega znanja učiteljev glasbe, zmanjšalo na dobro tretjino, kar je za strokovno revijo, kot je revija Glasba v šoli in vrtcu za njeno uporabnost in vrednotenje h kvalitetni rasti skrb zbujajoče. Domnevamo, da »moralna vztrajnost« članov uredniškega od- bora upada, kljub težavam, ki revijo spremljajo skozi celotno obdobje izhajanja. Tudi članstvo, ki omogoča napredovanje posameznikom, ni razlog, da v reviji ni člankov, namenjenih glasbi. Glede na to, da uredniški odbor sestavljajo predstavniki različnih fakultet in Zavoda RS za šolstvo, je možnih še veliko vzpodbud za pridobivanje avtorjev člankov in novih idej za pi- sanje člankov na glasbenem področju. Glasba v šoli in vrtcu (1995–2017) V dvajsetletnem obdobju izhajanja revije Glasba v šoli in vrtcu je število objavljenih člankov doseglo 1091, med katerimi so tudi objave v rubrikah seminarjev, razpisov in tekmovanj. Med avtorji z največjim številom objavljenih člankov so odgovorni uredniki, člani uredniških odborov revije in ravnateljice glas- benih šol. Vsi preostali avtorji so zastopani v manjšem številu. Avtorji so svoje članke namenili različnim rubrikam revije. Za- nimale so jih raziskave, glasba v šoli, glasbeno šolstvo, zborov- stvo, pisali so poročila, ocene, sporočali so o glasbenih dogod- kih, knjižnih izdajah, jubilejih, objavljali intervjuje, aktualno- sti, primere in utrinke iz prakse ter se spominjali pomembnih osebnosti iz sveta glasbe. Članki, objavljeni v reviji, so po vsebini zelo različni. Če bi jih razvrstili v posamezna področja, bi ugotovili, da zavzemajo: glasbeno didaktiko, glasbeno pedagogiko, psihologijo glasbe, sociologijo glasbe, estetiko glasbe, muzikologijo, etnomuziko- logijo, glasbeno akustiko, fiziologijo glasu in sluha, fiziologijo inštrumentalne igre, izvajalsko prakso, življenjepise in nauk o virih. S pozornim branjem člankov si lahko vsak učitelj ali ljubitelj glasbe izbere določeno temo za lastno uporabo ali uporabo v učnem procesu, jo analizira in izvede oz. ovrednoti. Namen revije je njena uporaba v vseživljenjskem učenju oz. dopolnje- vanju osebnega, lastnega in strokovnega znanja na različnih področjih glasbe. Primernost posameznih člankov nas pripelje do spoznanja, da se glasba nikoli ne konča, vedno je slišna, pa čeprav poslušamo le tišino in njeno bogastvo v pisani besedi, ki se skozi zvok preliva v harmonijo tonov. turbulentnih časih uspelo nadaljevati naše delo – ali celo več kot to, poslanstvo – v nespremenjeni obliki in vsebini, saj smo leta 2015 tik pred našo jubilejno dvajsetletnico izhajanja revije Glasba v šoli (in vrtcu).« (Križnar, 2014, 1.) V štiriletnem obdobju izhajanja revije je bilo objavljenih 206 člankov. Zelo se je povečalo število člankov s področja etno- muzikologije in raziskav, kar je za glasbeno področje zelo po- membno. Med raziskavami je bilo nekaj povzetkov doktorskih del, ki so nastala prav v tem obdobju. Število člankov, namenje- nih primerom iz prakse, je postalo skromnejše, prav tako tudi članki, namenjeni strokovnemu kotičku. Še vedno je bilo veliko število člankov namenjenih ocenam in poročilom s področja glasbe. Tematska številka revije je bila zaradi pomanjkanja člankov izdana le ena, in sicer namenjena delu z nadarjenimi otroki. Ostale številke revije so bile »netematske«, saj je kriza s članki še vedno trajala in traja (Križnar, 2017, 1.). Notna prilo- ga kot sestavni del revije je izšla v 10 številkah. Preglednica 16 | Avtorji c ˇlankov v obdobju od 2013 do 2017 Avtorji Število c ˇlankov Križnar, Franc 81 Beuermann, Dimitrij 5 Reichenberg, Mitja 4 Šarec, Veronika 4 Kafol Sicherl, Barbara 3 Pance Rotar, Branka 3 Vse članke, ki so se v teh letih po rubrikah številčno spremi- njali, so pisali različni avtorji. Številne članke je kot odgovorni urednik prispeval dr. Franc Križnar, kar 81. Pisal jih je za ocene glasbenih del, za poročila, namenil obletnicam, raziskavam, strokovnemu kotičku in vodilni temi. V manjšem številu so članke prispevali ostali avtorji. Večina avtorjev ima objavljen en članek. Med njimi pa so tudi članki, ki imajo dva ali tri av- torje. Skupno število vseh avtorjev člankov tega obdobja je 114. Preglednica 17 | C ˇ lanki avtorjev uredniškega odbora v obdobju od 2013 do 2017 Avtorji Število c ˇlankov Avtorji Število c ˇlankov 1. Berglez Bah, Edita 0 9. Žvar, Dragica 2 2. Borota, Bogdana 1 10. Bužarovski, Dimitrije 1 3. Breznik, Inge 1 11. Folkestad, Goran 0 4. Koter, Darja 1 12. Miholić, Irena 0 4. Reichenberg, Mitja 4 13. Campbell Shehan, Patricia 0 5. Kafol Sicherl, Barbara 3 14. Habe, Tomaž 0 6. Šarec, Veronika 4 15. Weiss, Jernej 0 7. Voglar Sojar, Črt 1 Skupaj 99 8. Križnar, Franc 81 21 Raziskave Preglednica 18 | Avtorji in c ˇlanki po rubrikah v obdobju od 1995 do 2017 Avtor Rubrike Skupaj Križnar, Franc Vodilna tema Raziskave Intervju Ocene Poročila Obletnice Strokovni kotiček 2 4 2 75 17 19 3 Glasbeni forum In memoriam Jubilej Glasbeni dogodki Knjižna poročila Izšlo je Glasba 1 1 1 1 4 2 1 Glasba v šoli Glasbeno šolstvo Iz življenja Nove izdaje Uvodnik 1 2 3 7 11 Skupaj 157 Ajtnik, Milka Uvodnik Glasba v šoli Zborovstvo Glasbeno šolstvo Iz življenja Nove izdaje Seminarji 9 13 1 2 2 12 5 Intervju Utrinki iz prakse V spomin 2 1 1 Skupaj 48 Žvar, Dragica Intervju Poročila Strokovni kotiček Knjižna poročila Zborovstvo Dogodki in novice Aktualno 5 2 3 1 15 1 4 Iz življenja Nove izdaje Natečaji, razpisi Ocene 5 1 2 1 Skupaj 40 Reichenberg, Mitja Glasbeni forum Glasba Nove izdaje Strokovni kotiček Iz prakse za prakso Izšlo je Aktualno 1 1 8 13 1 3 1 Razmišljanja Poročila Vodilna tema Raziskave Obletnice 2 1 4 2 1 Skupaj 38 Pance Rotar, Branka Glasbeni forum Glasba Glasba v šoli Iz življenja Nove izdaje Strokovni kotiček Intervju 3 1 2 1 1 2 1 Poročila Iz prakse za prakso Izšlo je Aktualno Replike Raziskave Prihajajoči dogodki 3 2 1 1 1 2 2 Ocene 2 Skupaj 25 Nograšek, Milena Zborov- stvo Glasbeno šolstvo Iz življenja Nove izdaje Orkestri Poročila 4 6 5 1 3 1 Skupaj 20 Pesek, Albinca Glasba v šoli Iz življenja Nove izdaje Poročila Raziskave Strokovni kotiček Dogodki 4 7 1 2 1 2 1 Intervju 1 Skupaj 19 Beuermann, Dimitrij Strokovni kotiček Aktualno Poročila Raziskave Glasba Glasba v šoli Glasbeno šolstvo 4 1 4 6 1 1 1 Skupaj 18 Winkler Kuret, Lučka Glasba v šoli Iz življenja Vodilna tema Ocene Poročila Strokovni kotiček Jubilej 1 1 1 1 1 2 1 Glasbeni dogodki Knjižna poročila Dogodki in novice Izšlo je Aktualno 2 2 1 1 1 Skupaj 15 22 Analiza knjižnega dela revije Glasba v šoli in vrtcu 1995–2017 in njenih 20 let vljena vizija razvoja revije na visoki strokovni ravni. Žal pa vseh ciljev in začetniških težav v tem obdobju niso mogli rešiti. Na- daljnje delo dr. Dragice Žvar, ko so v uredniški odbor prišli tudi tuji glasbeni pedagogi, ni prineslo »vzpona« revije, za katerega so se trudili in vztrajali pri kvalitetni objavi člankov, namen- jenih učiteljem glasbe, in z objavami skladb za šolske pevske zbore. Delo odgovornega urednika dr. Dimitrija Beuermanna je prineslo obdobje stabilnosti ter se nadaljevalo z dveletnim obdobjem urednikovanja dr. Inge Breznik. Ta je v prvi številki predstavila cilje in vsebinsko nadgradnjo revije, a se je navdu- šenje po štirih številkah tudi končalo, kljub poskusom temat- skih številk. Njeno delo je nato prevzel dr. Franc Križnar, ki ga kot odgovorni urednik opravlja še danes. Uredniški odbor je »mednaroden«, število izvodov naklade revije pada tudi v tem obdobju, prav tako raznolikost člankov za posamezne rubri- ke. V marsikateri številki revije prav odgovorni urednik rešu- je izhajanje revije s pisanjem člankov za posamezne rubrike. Zato ni čudno, da se pri pisanju uvodnika poistoveti s pojmom urejanja »moje številke«, saj smo pri analizi ugotovili, da v re- viji prevladujeta dve tretjini člankov urednika. Odzivi stroke so tudi v tem zadnjem obdobju zelo skromni, pojavljajo pa se raziskave mladih doktorjev glasbe in študentov glasbe. Rubrika iz prakse za prakso ima zelo malo primerov s področja pou- čevanja glasbe in sodobnih pristopov poučevanja in učenja, o vsebinah pri izbirnih predmetih, interesnih dejavnostih s pod- ročja glasbe ter zborovstvo je komaj še zaznano. Ni primerov vokalne tehnike, člankov o izboru pevskega gradiva, o novih kompozicijskih skladbah in njenih pristopov za učenje. Prav tako ni objavljenih člankov o novih seminarjih in projektih na državni in mednarodni ravni, ki se trenutno izvajajo. Kljub temu da so učitelji obveščeni po drugih medijih in društvih, pričakujemo odzive na izvedene dejavnosti. Ob analizi člankov uredniškega odbora ugotavljamo, da odzivi članov v tem zadnjem obdobju niso tako številni, kot so bili v začetnem obdobju. Vseeno pa so prav odgovorni uredniki in člani uredniških odborov prispevali največji delež člankov za posamezne rubrike. Kljub manjšemu številu strokovnih in znanstvenih člankov so skrbeli za informiranje o knjižnih no- vostih, obletnicah, ocenah, pisali poročila in intervjuje, kar je za revijo, namenjeno pouku glasbe, preveč. Število avtorjev člankov zunaj uredniškega odbora je prispeva- lo manjše število člankov. Predvidevamo, da bi se članki lahko številčno in kvalitetno povzpeli na višjo raven, če bi se razmere in odnosi do podro- čja glasbe toliko spremenili, da bi učitelji posredovali ne le pri- mere iz prakse, temveč tudi nove poglede na trenutno stanje v šolstvu, povezane z glasbo. Veliko več zapisov bi lahko po- svetili trenutnemu delu z nadarjenimi otroki, z otroki s poseb- nimi potrebami in otroki priseljencev. Izvedeli bi radi kaj več o glasbenih projektih, medpredmetnem povezovanju glasbe Sklep Revija Glasba v šoli in vrtcu, namenjena za glasbene dejavno- sti v vrtcu in za pouk glasbe v osnovnih, srednjih in glasbenih šolah ter zborovstvu, je v dveh desetletjih izhajanja vsebova- la številne in raznolike članke s področja glasbe, namenjene v branje učiteljem, vzgojiteljem, inštrumentalistom in ljubiteljem glasbe. Marsikateri izmed člankov je v bralcu vzbudil razmi- šljanje o pouku glasbe, idejah in vizijah vpetosti na vseh rav- neh izobraževanja, odnosu do glasbe, zborovstvu, kurikularni prenovi, pomenu glasbenih dejavnosti za otroke s posebnimi potrebami, nadarjenosti otrok, vključevanju sodobnih pristo- pov poučevanja in učenja, rabi informacijske tehnologije v učni proces, inovativnosti idr. V reviji so bili objavljeni članki, ki so bralce obveščali o knjiž- nih novostih, poročila s koncertov, prireditev in tekmovanj, spominjali so se pomembnih glasbenikov in skladateljev iz slo- venske in svetovne glasbene zgodovine. V intervjujih so pred- stavili pomembne osebnosti s področja glasbene pedagogike, skladatelje in zborovodje. Svoje mesto so imeli in še imajo strokovni in znanstveni član- ki, med katerimi izstopajo različne raziskave in vodilne teme posameznih tematskih številk revije. Za učitelje je bila in je še nepogrešljiva rubrika iz prakse za prakso, kjer so avtorji pred- stavljali didaktični pristop izbrane glasbene dejavnosti. Žal pa so objave v tej rubriki dokaj skromne v zadnjih letih izhajanja revije, prav tako pa tudi odzivi učiteljev glasbe. Ob tem ugota- vljamo, da je revija kot dodatna strokovna literatura namenjena učiteljem pri pouku glasbe in glasbene umetnosti, zato bi prav oni morali prispevati svoja mnenja, ideje in primere glasbenih dejavnosti v večjem številu. Obdobje številnih objav člankov ni prinašalo le obdobje napredovanj učiteljev v vzgoji in izobra- ževanju, temveč tudi vzpodbude na študijskih skupinah, ko so poleg svetovalcev, prisostvovali tudi učitelji – multiplikatorji s svojimi inovativnimi pristopi pri poučevanju in učenju glasbe. Res pa je, da je bilo to tudi začetno obdobje vseživljenjskega izobraževanja učiteljev. V sklopu programov strokovnega izpo- polnjevanja je bilo delovanje študijskih skupin zelo pomembno, saj je bil cilj študijskih skupin seznanjanje strokovnih delavcev z novostmi na posameznem strokovnem področju (načrtova- nje vzgojno-izobraževalnega dela, kultura preverjanja znanja, koncepti učenja in poučevanja idr.) in delovanje Glasbenega foruma, ki je bil pomemben dejavnik pri spodbujanju razvoja glasbenih pedagogov (Sicherl, 2002, 9–10). Zato sklepamo, da se je revija z menjavo odgovornih urednikov in uredniških odborov, v strokovnem pogledu spreminjala. Za- četno obdobje mag. Milke Ajtnik in tudi takratne svetovalke za glasbo, je v reviji pustilo viden pečat pri objavi različnih član- kov po vsebini in kvaliteti ter razporejenosti oz. umeščenosti na različna glasbena področja in glasbene vede, saj je bila zasta- 23 Raziskave s preostalimi področji oz. predmeti, veččutnem poučevanju, nacionalnem preverjanju znanja, formativnem spremljanju glasbenega razvoja otrok, glasbenih dejavnostih na kulturnih dneh, na strokovnih ekskurzijah, pomenu multikulturnosti, kulturno-umetnosti vzgoji v osnovnih, srednjih šolah in novo- stih v glasbenih šolah idr. Prav umetnostno-estetska vzgoja je sestavina družbenih na- log izobraževanja in vzgoje. Številne raziskave so pokazale, da »poglobljeno posvečanje glasbi v določeni skupini spodbuja ne samo razumevanje glasbe, marveč prav tako posamično sto- rilnostno zmogljivost in družabno vedenje ter razvija strpnost do ljudi različnega kulturnega izvora« (Scheidegger, 2001, 7). Z raznovrstnostjo člankov želimo, da bi bila revija »sestavni del ali za primer profesionalnih glasbenopedagoških (so)delavcev: njihova podaljšana roka« (Križnar, 2012, 1). Viri in literatura 1. Ajtnik, M. (1995). Uvod k reviji. V: Glasba v šoli. Ljub- ljana: Zavod RS Za šolstvo, letnik I, št. 1, str. 3. 2. Beuermann, D. (2010). Pogled nazaj, pogled naprej. V: Glasba v šoli. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo Ljubljana, letnik XV , št. 1, str. 1–2. 3. Gobec, M. (1996). Izšlo je … Glasba v šoli. V: Naši zbo- ri: Ljubljana: ZKOS, letnik 48, št. 1–2, str. 23–24. 4. 20 let revije Glasba v šoli. Slovenski knjižni sejem. Ljub- ljana: Cankarjev dom https://video.arnes.si/portal/ asset.zul?id=W2AiMMtSZVGXNIosGKE6cUG5 (29. 12. 2017) 5. Revija Glasba v šoli in vrtcu. Založba. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo. https://www.zrss.si/strokovne-resitve/ revije/glasba-v-soli-in-vrtcu (10. 5. 2018) 6. Slovenski knjižni sejem. Debatna kavarna. Ljubljana: Cankarjev dom. 7. http://www.knjiznisejem.si/urnik_2017/Opis.aspx?i dAbs=1297&filtri=0%C2%A40%C2%A40%C2%A40 (29. 12. 2017) 8. Križnar, F. (2012). Uvodnik. V: Glasba v šoli in vrtcu. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo, letnik XVI, št. 3–4, str. 1. 9. Križnar, F. (2014). Uvodnik. V: Glasba v šoli in vrtcu. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo, letnik XVIII, št. 4, str. 1. 10. Križnar, F. (2017). Uvodnik. V: Glasba v šoli in vrtcu. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo, letnik XX, št. 1, str. 1. 11. Scheidegger, J. (2001). Razumevanje glasbe v povezavi z drugimi zvrstmi umetnosti. V: Glasba v šoli. Ljublja- na: Zavod RS za šolstvo, letnik VII (VI), št. 1, str. 5–8. 12. Sicherl, Kafol, B. (2002). Vseživljenjsko izobraževanje učiteljev glasbe v državah udeleženkah projekta Ac- compagnato. V: Glasba v šoli. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo, letnik VIII, št. 1–2, str. 8–10. 13. Širec, A. (1996). Misli ob II. glasbenem forumu. V: Glasba v šoli. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo, letnik II, št. 2, str. 7–8 . 14. Vrbančič, I. (1995). Reviji glasba v šoli na pot. V: Glas- ba v šoli. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo, letnik I, št. 1, str. 19–23. 15. Žvar, D. (2002). Drage bralke, dragi bralci. V: Glasba v šoli. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo, letnik VIII, št. 3–4, št. 1, str. 1. 16. Žvar, D. (2004). Uvodnik. V: Glasba v šoli. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo, letnik XIX , št. 4, str. 1. 17. Glasba v šoli (1995, 1996, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2004, 2005, 2006). 18. Glasba v šoli in vrtcu (2007, 2008, 2009, 2010, 2012,2013, 2014, 2016, 2017). Naslovnica prve številke revije Glasba v šoli in vrtcu