ŠOLSKA PRAKSA Spoznavanje planetov v našem osončju Tadeja Fatur, vzgojiteljica, Vrtec Mavrica Izola Prispevek obravnava aktualno temo: spoznavanje planetov v našem osončju v povezavi z različnimi dejavnostmi s področja kurikula. Otroci so v okviru tedenskega projekta, ki je potekal v Vrtcu Mavrica Izola, spoznali naše osončje in ga predstavili na različne načine. Ugotovili so, koliko planetov je v našem osončju, kakšne barve, oblike in velikosti so, iz česa so, kako se vrtijo in kako oddaljeni so od Sonca. Projekt je bil otrokom zelo zanimiv, saj so temo projekta predlagali sami, sodelovali pa so tudi v vseh fazah, ki so potekale v sklopu le- tega. Vključeni so bili tako v načrtovanje, izvedbo kot tudi evalvacijo. Ves čas so bili aktivni, med seboj so sodelovali in si pomagali. Uvod Sonce je tako kot vse zvezde ogromna krogla ža- Planeti, zvezde, vesolje in vse, kar je povezano rečega plina in ni tako trdno kot Zemlja. Je žarni- z njim, je tema, ki otroke že od nekdaj navdušu- ca Osončja, ki osvetljuje in greje planete. Zemlja je. Ker že kar nekaj let kot vzgojiteljica opravljam je ravno dovolj oddaljena od njega, da na njej lah- delo v skupini najstarejših otrok, opažam, da vse ko živijo rastline in živali. Kolikor vemo, ni življenja generacije otrok vedno kažejo veliko zanimanja za na nobenem drugem planetu. Sonce se nam zdi to temo. V prvih mesecih šolskega leta običajno velika zvezda zato, ker je tako blizu nas. V resnici je otroke vprašam, o čem bi se radi v skupini pogo- le majcena pika v galaksiji (Bussolati 2001). varjali, kaj jih zanima in o čem bi radi zvedeli kaj več. Njihove ideje zapišem na plakat, ki ga razsta- Oblikovanje načrta vim v igralnici, posamezne pobude pa skozi leto Sprva sem želela izvedeti, kaj otroci o planetih in poskušam vpeljati tako, da cilje in dejavnosti obli- našem osončju že vedo, zato sem jim postavila kujem na predlagano temo. Tudi v tem letu je bilo različna vprašanja na to temo ter njihove trditve kar precej idej povezanih s tematiko vesolja in pla- zapisala na plakat. Seveda se je predznanje otrok netov, zato sem se odločila za izvedbo tedenskega zelo razlikovalo, zapisala pa sem prav vse trditve, ki projekta, preko katerega so otroci spoznali planete so jih otroci povedali. Ker se vsi otroci niso strinja- v našem osončju. li s posameznimi trditvami, se je med njimi vnela debata o tem, kaj je res in kaj ne. Odločili smo se, O vesolju da zapisane trditve preverimo, jih potrdimo ali ovr- Vesolje je nastalo pred 14 milijardami let z velikan- žemo. Otroke je namreč najbolj zanimalo, kako se sko eksplozijo prostora in snovi. Znanstveniki so jo planeti imenujejo, kakšne barve, oblike in velikosti poimenovali veliki pok. Sestavlja ga več milijard ga- so, koliko jih je, iz česa so, kako se vrtijo, kako so raz- laksij, ki se oddaljujejo druga od druge. To pomeni, porejeni. V nadaljevanju so otroci razmišljali o tem, da se vesolje neprestano širi. Galaksija je ogromen kje bi lahko našli posamezne informacije. S skupni- oblak zvezd in planetov, ki se vrti okoli svoje osi. mi močmi so prišli do ideje, da poiščejo knjige na Naši galaksiji pravimo Rimska cesta. Je spiralaste to temo. Za dosego zastavljenega cilja smo načrto- oblike in njene krake vidimo z Zemlje. Za Osončje vali naslednje dejavnosti: pa bi lahko rekli, da je naš dom. Nastalo je pred - Obisk Mestne knjižnice Izola in izposoja ustre- petimi milijardami let iz ogromnega oblaka plinov zne literature; in prahu. V središču je Sonce, okoli njega pa kroži - Pregled literature in ugotavljanje, kako se pla- osem planetov, ki so različno oddaljeni od njega neti imenujejo, kakšne barve, oblike in velikosti (Lepetit 2013). Poleg Sonca so planeti največja ne- so, koliko jih je, iz česa so, kako se vrtijo in kako besna telesa v osončju. Ne sijejo tako kot zvezde. so razporejeni; Na nočnem nebu jih vidimo zato, ker se Sončeva - Risanje planetov z voščenkami na črn papir; svetloba od njih odbija. Nekateri znanstveniki so - Oblikovanje planetov iz barvnega plastelina; prepričani, da so planeti nastali tako, da so se kosi - Oblikovanje plakata; kamenja sprijeli skupaj (Bussolati 2001). - Priprava razstave. Planeti imajo tudi vsak vsaj po en naravni sate- Obisk knjižnice in proučevanje literature lit oziroma luno in se vrtijo okoli svoje namišlje- Z otroki smo se odpravili v Mestno knjižnico Izola, ne osi. Okoli Sonca kroži še na milijarde manjših kjer smo si izposodili ustrezno literaturo o planetih. asteroidov in kometov (Lepetit 2013). Otroci so stopili do knjižničarja in ga prosili, da jim 32 Didakta pokaže, kje v knjižnici se literatura o planetih naha- če, drugi pač ne, in kateri planet ima najbolj izrazit ja. Z njegovo pomočjo so izbrali nekaj knjig, ki smo obroč. S pomočjo slikovnega prikaza so ugotovili si jih izposodili. tudi, kako se planeti vrtijo. Lik elipse so poimenovali, saj so se s to obliko že srečali pri spoznavanju in igri Naši cilji ob obisku knjižnice so bili, da otroke se- z geometrijskimi liki. Ugotovili so tudi, da se planeti znanimo s poklicem knjižničarja (področje druž- vrtijo okoli Sonca in da so od njega različno oddaljeni. ba), da otroci spoznavajo knjigo kot vir informa- Pogovarjali so se tudi o tem, ali na ostalih planetih cij (področje jezik), da ob branju knjige doživljajo kdo živi, in prišli do ideje, da na njih živijo vesoljci. ugodje, veselje, zabavo in pridobivajo pozitiven od- nos do literature (področje jezik) ter da spodbuja- mo otrokove jezikovne zmožnosti (področje jezik). Ogled literature in iskanje informacij Oblikovanje planetov iz plastelina Obisk knjižnice V nadaljevanju so otroci oblikovali planete iz barvne- ga plastelina. Za to dejavnost se je odločila skupina dečkov. Najprej so si planete ogledali v literaturi, nato Ob vrnitvi v vrtec smo se nato v igralnici razporedili si je vsak izbral en planet, ki ga bo oblikoval. Izbrati po skupinah in pričeli s proučevanjem literature. je moral ustrezno barvo plastelina in začeti z obli- Otroci so si ogledovali fotografije in se med seboj kovanjem. Ker so pri nekaterih planetih potrebovali pogovarjali. kombinacijo različnih barv, so si med seboj sposoja- li plastelin. Ko so planete oblikovali, so jih primerjali med seboj po velikosti in ugotavljali, kateri je prevelik Izjave otrok in kateri premajhen. Preoblikovali so jih tako, da so ustrezali razmerju velikosti planetov na fotografiji. Mark, 5 let: »To je naša Zemlja, naš planet.« Pri tem so razvijalni prstne spretnosti (področje gi- Mitja, 5 let: »Glej meteorja, tam so živeli dinozavri.« Adam, 5 let: »Ne, to je kamen.« banje), spoznavali pomen sodelovanja (področje gi- Kristjan, 5 let: »Skale gorijo in padajo na Zemljo.« banje), razvrščali planete po velikosti in uporabljali Matej, 5 let: »Vesolje, glej, kot igrica astronavti.« izraze za opis barve, položaja ter preštevali (področje Lea, 5 let: »Eni planeti imajo obroče.« matematika) in spoznavali posamezno umetnostno Petra, 5 let: »Neki planeti so veliki, eni pa mali. Lah- ko so katerekoli barve.« zvrst (področje umetnost). Sandra, 5 let: »Planeti so iz zemlje, lesa, kovine, majhnih kockic.« Sija, 5 let: »Najbližje Soncu je Hofer, ne, Eurospin, ne, Merkator, ne, Merkur je.« Izjave otrok Peter, 5 let: »Jaz bom naredil en planet z obročem. Tega zelenega.« Če jih je kaj zanimalo, so vprašali odraslega. Pri lista- Mark, 5 let: »Jaz bom tega največjega. Rabim oran- žno.« nju literature in z mojim ustreznim usmerjanjem so Mitja, 5 let: »Rabim še bele za obroč.« prišli do posameznih odgovorov na vprašanja, ki so si Adam, 5 let: »O glej, Saturn je malo manjši od tega jih zastavili. Takoj so ugotovili, da so planeti okrogle Jupitra. Ja, saj tudi mora biti.« oblike, različnih barv in velikosti. S štetjem so ugo- Kristjan, 5 let: »Ne porabi vsega plavega plastelina za Zemljo, vidiš da ga rabim tudi jaz.« tovili, koliko jih je. Želeli so, da jim preberem njihova Matej, 5 let: »Jaz rabim dosti rumenega za Sonce, imena. Poimenovali so le Zemljo in jo tudi prepozna- ker je veliko.« li na sliki, ena izmed deklic pa je poimenovala tudi Tine, 5 let: »Sonce ni planet, je Zvezda.« Merkur. Ugotovili so, da imajo nekateri planeti obro- 33 Didakta ŠOLSKA PRAKSA zato sem na plakat zapisala naslov tako, kot so ga povedali, in vprašanja, ki smo si jih z otroki postavi- li na dano temo. Po svoji želji so prihajali k plakatu in ga oblikovali. Pri tej dejavnosti so sodelovale zlasti deklice. Nekatere so risale planete, druge zapisova- le njihova imena, tretje so jih barvale … Med seboj so se spodbujale in si pomagale, če je bilo to potrebno. Z oblikovanjem plakata so v bistvu predstavile svoje ugotovitve oziroma zapisale odgovore na zastavljena vprašanja. Plakat nam je služil pri skupni evalvaciji, ki smo jo z otroki izvedli ob koncu vseh dejavnosti. Oblikovanje planetov iz plastelina Risanje planetov z voščenkami Pri naslednji dejavnosti so otroci risali planete z vo- ščenkami na črn papir. Pomagali so si z ogledom li- terature. Tudi tu so morali biti pozorni predvsem na oblike, barve in velikosti planetov. Nekateri so narisali vse planete, nekateri pa samo izbrane. Nekateri so se osredotočili tudi na oddaljenost od Sonca. Med risa- njem so opazovali drug drugega in se pogovarjali. Oblikovanje plakata Razstava Zadnja dejavnost, ki smo jo z otroki izvedli na temo planetov, je bila priprava razstave. Otroci so izbrali prostor pred našo igralnico, kjer tudi običajno raz- stavimo njihove umetnije. Za pripravo razstave se je odločila skupinica dečkov in le ena deklica. Lepili so risbe na pano, postavljali planete na podlago, za- lepili plakate na steno. Deklica je zraven oblikovanih Risanje planetov z voščenkami planetov zapisala tudi ime posameznega planeta. Dva dečka sta oblikovala tudi vesoljsko ladjo iz duplo kock in jo razstavila. Izjave otrok Kaja, 5 let: »Jupiter je največji planet.« Rok, 5 let: »Narisal bom Zemljo, to je naš planet.« Zala, 5 let: »Sonce je rumeno in rdeče. Je kot krogla, ki gori.« Jasna, 5 let: »Mars je rdeč.« Jan, 5 let: »Ne obstajajo Marsovci na Marsu.« Gregor, 5 let: »Jaz bom pa narisal vse planete.« Oblikovanje plakata Pri tej dejavnosti so otroci oblikovali plakat. Ponu- dila sem jim večji kos papirja, na katerega sem za- pisala naslov projekta. Ker je bila otrokom beseda osončje tuja, so venomer uporabljali besedo vesolje, Priprava razstave 34 Didakta uspešno izveden projekt kar nekaj, in sicer: Otroci so sami izbrali temo, o kateri so želeli izvedeti nekaj več, zato so bili za izvedbo projekta izredno motivirani. Projekt je bil izvedljiv in primeren njihovemu razvoju. V nadaljevanju lahko rečem, da je k uspešni izvedbi prispevalo tudi dobro skupno načrtovanje – kaj že- limo izvedeti, kako bomo to izvedli, kdo, kje in kdaj. Nič ni bilo prepuščeno naključju. Otroci so se med izvajanjem počutili varno, ker so poznali potek dela, bili so odgovorni za svoje naloge, morali so sodelovati med seboj, bili so ves čas aktivni ter, kar se mi zdi naj- bolj pomembno, prav vsak izmed otrok je k projektu nekaj prispeval, in to tisto, kar je želel. Razstava Starši so nas, strokovne delavke, spraševali, ali se po- govarjamo kaj o planetih, ker so jim otroci doma go- vorili o tem. Eden izmed dečkov je od doma prinesel nekaj knjig o planetih in vesolju. Mamica enega iz- Zaključek med dečkov je vprašala, če nam je deček sam vedel Otroci so ob zaključku projekta povedali, da jim je bil kaj povedati o planetih, ker so se doma o tem veliko všeč in da so izvedeli veliko novega. S štetjem so ugo- pogovarjali. tovili, koliko je planetov v našem osončju, z opazova- njem fotografij v literaturi pa kakšne barve, oblike in Razstavo so starši zelo pohvalili. Presenetil jih je na- velikosti so, iz česa so, kako se vrtijo in kako oddaljeni čin, na katerega so otroci predstavili svoja spozna- so od Sonca. Otroke je izmed vseh dejavnosti najbolj nja. Tudi sami so ugotovili, da planetov ni devet, ker pritegnilo oblikovanje planetov iz plastelina. Z njim Plutona ne uvrščamo več med planete, in da obroča tudi drugače zelo radi rokujejo. Med izvajanjem pro- nima le Saturn. Razstavo projekta so si ogledale tudi jekta so povedali, da ne bi ničesar spremenili, da pa nekatere druge strokovne delavke vrtca in pohvalile bi si lahko pogledali tudi kakšen film o planetih, ra- izdelke, ki so nastali v okviru obravnavane teme. Vsi ketah in astronavtih. V prihodnje si želijo raziskovati skupaj se ob uspešno zaključenem projektu tako že dinozavre. veselimo prihodnjih projektov v našem vrtcu. Glede teme pa se pustimo presenetiti brezmejnosti otro- Tudi sama lahko ob koncu projekta potrdim, da je ške domišljije … delo z udeleženci potekalo v skladu s pričakovanji. Vsi zastavljeni cilji so bili doseženi in s tem tudi konč- ni cilj projekta. Splošno vzdušje med izvajanjem pro- VIRI IN LITERATURA jekta v skupini je bilo zelo sproščeno. Otroci so med Bussolati, M. (2001): Pogled v vesolje. Tržič: Učila International. seboj sodelovali, se pogovarjali, si pomagali. Vsi ude- Bahovec, E. (1999): Kurukulum za vrtce. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo. leženci so bili aktivni. Menim, da je bilo vzrokov za Lepetit, E. (2013): Vesolje. Ljubljana: Založba Okaši. 35 Didakta