IDEJE IZ RAZREDA Razširjeni program na daljavo Extended Curriculum During Distance Education  Vanja Vravnik, OŠ Franja Goloba IZVLEČEK: Osnovna šola Franja Goloba Prevalje je ena Prevalje izmed 19 šol v Sloveniji, ki že od leta 2018 sodeluje v celotnem programu poskusa »Uvajanje tujega jezika v obveznem programu in preizkušanje koncepta razširjenega programa v osnovni šoli«, ki ga izvaja Zavod Republike Slovenije za šolstvo. Razširjeni program (RaP) je bil v času pouka na daljavo postavljen pred dodaten izziv. Na OŠ Franja Goloba Prevalje so se tega izziva lotili zelo resno in učencem ponudili pester program razširjenega programa tudi na daljavo. V članku so predstavljeni nekateri primeri tega. Ključne besede: razširjeni program, področja razširjenega programa, dejavnosti razširjenega programa, pouk na daljavo, prosti čas Abstract: The Franjo Golob Prevalje Primary School is one of the nineteen Slovenian schools participating in the entire scheme of the National Education Institute‘s pilot project Implementing Foreign Languages in the Compulsory Curriculum and Piloting the Extended Curriculum in Primary Schools since 2018. The challenge was even more difficult during distance education. The Franjo Golob Prevalje Primary School responded to the task very seriously and provided a diversified extended programme to students at that critical time. This article introduces several such activities. Keywords: extended curriculum, extended curriculum areas, extended curriculum activities, distant education, leisure Razširjeni program v poskusu Razširjeni program ali kratko rečeno RaP ponuja različne vzgojno-izobraževalne dejavnosti, ki smiselno dopolnjujejo obvezni program osnovne šole in prispevajo h kakovostnemu preživljanju prostega časa učenk in učencev. Cilji izhajajo iz prizadevanj za skladen razvoj znanja in kompetenc, ki bodo nujne za vključitev v kakovostno življenje v 21. stoletju (Razširjeni program osnovne šole, 2018, 6). Učenci izbirajo dejavnosti razširjenega programa avtonomno in skladno z lastnimi interesi in cilji. Med ponujenimi dejavnostmi so tudi vsebine neobveznih izbirnih predmetov (tuji jezik, umetnost, računalništvo, šport, tehnika). »Temeljni namen razširjenega programa osnovne šole je vsem učencem in učenkam omogočiti zdrav in celosten osebnostni razvoj, ki sledi njihovim individualnim zmožnostim, interesom, talentom in potrebam, ob smiselnem upoštevanju individualnih aspiracij in pričakovanj.« (Razširjeni program osnovne šole, 2018, 6). Dejavnosti razširjenega programa predstavljajo nadgradnjo in dopolnitev obveznega programa osnovne šole in prispevajo h kakovostnejšemu preživljanju prostega časa otrok v šoli.  | 1 | 2023 | RAZREDNI POUK | 33 IDEJE IZ RAZREDA Dejavnosti RaP so razdeljena na tri področja obrokih ter pripravi hrane za ohranjanje zdravja in razširjenega programa (prav tam): dobrega počutja. I. GIBANJE IN ZDRAVJE ZA DOBRO PSIHIČNO IN Vsebina: Kultura prehranjevanja FIZIČNO POČUTJE Učencem smo ponudili vprašalnik s trditvami, s katerim II. KULTURA IN TRADICIJA smo jih želeli spodbuditi k razmišljanju o redni higieni III. VSEBINE IZ ŽIVLJENJA IN DELA OSNOVNE rok v času covida-19. Predstavljamo nabor trditev. ŠOLE Na Osnovni šoli Franja Goloba izvajamo Razširjen DRŽI / NE DRŽI: program v celotnem obsegu, kar pomeni, da ponujamo učencem dejavnosti iz vseh treh vsebinskih področij. Preberi spodnje trditve, ki se nanašajo na obnašanje za mizo in za vsako posebej povej, ali zapisano drži ali ne. Razširjeni program na daljavo 1. K mizi pridemo vedno z umitimi rokami in v času zaprtja šol obrazom. 2. Vedno vzamemo poln krožnik hrane, četudi je na V izrednih razmerah, ko smo se po celem svetu borili koncu ne pojemo. proti virusu covid-19 in so bile nekaj časa zaprte tudi šole, smo se morali prilagoditi drugačnim okoliščinam 3. Hrano hitro pojemo, da lahko čim prej zapustimo učenja in poučevanja na daljavo. Na OŠ Franja Goloba mizo. Prevalje je pouk na daljavo stekel preko spletnih učilnic, 4. Med obrokom kulturno jemo in pijemo, ne imeli pa smo tudi pouk v živo preko spletne aplikacije govorimo s polnimi usti. ZOOM. 5. Jedilnega pribora pri obrokih ne uporabljamo, saj Tukaj je nastopil razširjen program, in sicer tisti del, ki v imamo čiste roke. šoli predstavlja dejavnosti, ki jih ponujamo pred, med ali po zaključku obveznega programa. Učitelji aktiva RaP 6. Na stolu sedimo vzravnano, z nogami na tleh. smo učencem vsak teden posebej pripravili Program 7. Med obrokom se lahko nekulturno vedemo dela na daljavo – RaP, ki smo ga objavili na spletni strani (vrtamo po nosu, rigamo…). šole. Program ni bil obvezujoč in ni bilo mišljeno, da otroke še dodatno obremenimo z delom, ampak so imeli 8. Po kosilu pustimo umazano posodo na mizi, saj jo bo nekdo že pospravil. na izbiro, ali se bodo česa lotili ali ne. V času zaprtih šol je nastala tudi nova spletna stran samo za RaP na OŠ Franja Goloba Prevalje (http://osprevaljerap.splet.arnes. Ob zaključku smo učencem predstavili rezultate si/), kjer smo objavljali vse nadaljnje programe in druge vprašalnika in se o njih pogovorili. dejavnosti. Vsebina: Higiena Dejavnosti razširjenega programa Ker je zelo pomembno, da si v času krize covida-19 v času pouka na daljavo zelo pogosto umivamo roke z milom, je tvoja naloga, da si izbereš dva dni v tednu in si zabeležiš vsakič, V nadaljevanju bom predstavila nekaj primerov ko si umiješ roke. Na koncu dneva te bo številka dejavnosti iz RaP programa na daljavo za učence mogoče presenetila. razrednega pouka. Preglednica 1: Prikaz števila umivanj rok. A) PODROČJE: GIBANJE IN ZDRAVJE ZA Število umivaja rok Skupaj DOBRO PSIHIČNO IN FIZIČNO POČUTJE 1. dan: 2. dan: Sklop: Hrana in prehranjevanje Navodilo za izpolnjevanje preglednice: V prvi Glavni cilj tega sklopa je preprečevanje negativnih stolpec vpiši dan. V drugem stolpcu delaj črtice za trendov prehranjevanja (hitra hrana, premalo sadja vsako umivanje rok. V tretjem stolpcu napiši skupno in zelenjave v vsakdanjih obrokih, preveč sladkorja v število umivanja rok v enem dnevu. živilih …), ozaveščanje otrok in mladostnikov o zdravih 34 | RAZREDNI POUK | 2023 | 1 | IDEJE IZ RAZREDA Vsebina: Prepoznavanje zdravih živil vsakdanje navade za dobro počutje, sproščanje in umiritev v naravi, ki jih lahko dopolnijo z različnimi Učenci ozaveščajo svoje razumevanje zdrave in dihalnimi vajami in tehnikami za sproščanje. uravnotežene hrane v vsakdanjih obrokih, predstavijo svoja stališča in mnenja in jih znajo zagovarjati. Skupaj s starši se odpravite na sprehod v naravo. Preden se odpraviš na sprehod, naredi nekaj KVIZ O ZDRAVI PREHRANI: gimnastičnih vaj (kroženje z glavo, kroženje z rokami Preveri svoje znanje in odgovori na spodnja naprej in nazaj, bočni zamahi, predkloni in zakloni, vprašanja. kroženje z boki, zamahi z nogami naprej in nazaj). 1. Zakaj se moramo zdravo prehranjevati? V naravo se odpravi le s svojimi najbližjimi. Ne druži a) zaradi hitre rasti in razvoja naših možganov se s prijatelji. b) da bomo lahko v šoli in doma imeli več energije za nagajanje 2. Kakšen okus ima limona? Vsebina: Gibanje za boljšo gibalno učinkovitost a) kisel Učenec ob dejavnosti podajanje in lovljenje žoge uri b) sladek osnovne vzorce za usvajanje raznolikega športnega 3. Vsak dan moramo pojesti znanja, s spodbujanjem igrivosti in sodelovanja. a) samo kosilo in večerjo b) zajtrk, dopoldansko malico, kosilo, popoldansko malico in večerjo  OGREVANJE: Najprej se moraš primerno ogreti z različnimi gimnastičnimi vajami (kroženje z glavo, 4. Kako pogosto moramo jesti sadje in zelenjavo? kroženje z rokami naprej in nazaj, bočni zamahi, a) enkrat tedensko predkloni in zakloni, kroženje z boki, zamahi z b) čisto vsak dan nogami naprej in nazaj). V gimnastične vaje lahko 5. Ali je hamburger zdravo kosilo? vključiš tudi žogo, če je to možno. a) da  Nato potrebuješ nekoga, s katerim si boš podajal b) ne žogo. To naj bo eden tvojih bližnji (mama, oče, 6. Kakšen okus ima jagoda? sestra ali brat). Ne druži se s prijatelji. a) grenek  1. NALOGA: Podajajta si žogo. Žogo lovita z obema b) sladek rokama. Na začetku stojta tri korake narazen. Če 7. Če se zdravo prehranjujemo, smo ______? lovilec žoge ne ujame, oba ostaneta na svojem a) pogosto bolni mestu, če pa jo ujame, oba stopita korak nazaj. b) redkokdaj bolni  2. NALOGA: Podajajta si žogo. Kdor žoge ne 8. Kaj je bolj zdravo? ujame, mora stati na eni nogi. Če pri naslednji a) sadje in zelenjava podaji žogo ujame, je rešen. Če pa ponovno b) špageti in meso zgreši, mora počepniti, poklekniti in končno sesti na tla. Kdo na koncu igre še stoji na obeh nogah? Sklop: Gibanje Namen sklopa je, da učencem poleg rednih ur športa ponudimo dodatne možnosti za strokovno vodeno, B) PODROČJE: KULTURA IN TRADICIJA dovolj intenzivno, kakovostno strukturirano in redno športno dejavnost, ki bo pomagala k nevtralizaciji Sklop: Kultura, umetnost in dediščina negativnih učinkov sodobnega načina življenja in nezdravih navad (Razširjeni program OŠ, 2018, 14) S tem sklopom želimo pri učencih spodbujati pozitiven odnos do kulture in umetnosti, naravne in kulturne dediščine. Vsebina: Gibanje za dobro počutje, umirjanje in sprostitev Vsebina: Kulturno-umetnostna vzgoja Sprehod skupaj s starši je usmerjen v medgeneracijsko Učenci so v sklopu te vsebine risali družinske člane z povezovanje za namene gibanja. Učenci razvijajo ogljem ali svinčnikom.  | 1 | 2023 | RAZREDNI POUK | 35 IDEJE IZ RAZREDA Vsebina: Socialno učenje Potrebujemo: črno oglje /svinčnik, bel risalni list. Učenci so dobili navodila za izdelavo namizne igre in jo Postopek: Na navaden risalni list poskušaj s črnim ponudili v igro svojim družinskim članom. ogljem oz. s svinčnikom narisati portrete svojih družinskih članov. Pri risanju bodi pozoren na obliko obraza, nosu, oči. Seveda ne pozabi narisati tudi sebe. Potrebujemo: papir ali karton, pisalo – flomaster, barvice, šablono, različne zamaške ali različne barvne lego kocke za figurice, igralno kocko. Navodilo za pripravo: Na papir oz. karton s pomočjo šablone nariši polja za igro. Lahko narediš čisto poljubno razporeditev polj. Polja nato ustrezno pobarvaj ali označi. Iz lego kock sestavi svoje figurice. Pravila igre: Začne najmlajši igralec in igra poteka v smeri urnega kazalca. Igralec vrže kocko in se premakne naprej za toliko mest kot je pik na kocki. Družinske člane so vključili še v igro pantomima. Slika 1: Primer risbe s svinčnikom. Potrebujemo: listke, na katere nalepite, narišete ali pa napišete imena različnih živali, predmetov, Pri igri Kaj bomo risali? gre za sproščanje, zabavo ob poklicev, vrečko. sprejemanju zaznav, ki nam jih posredujejo drugi. Pravila igre: V vrečki so prepognjeni listki, na katerih so narisane različne živali, predmeti, predstavljeni Potrebujemo: 2 bela lista, 2 flomastra, očeta/ različni poklici… Izberete lahko po svoji želji. Igralec, mamo/brata/sestro. ki je na vrsti, izvleče listek. Nato skuša s pantomimo ponazoriti, kaj je narisano na listku. Pri igri ne smeš Postopek: List prisloni na steno, vzemi flomaster uporabljati glasu. in počakaj. Oče/mama/brat/sestra naj nasloni list na tvoj hrbet in s flomastrom začne risati preprosto risbo na list. Po vsaki potezi s flomastrom naj počaka, da ti narišeš enako potezo (tisto, kar čutiš na hrbtu) na svoj list. Risba naj bo čimbolj preprosta. C) PODROČJE: VSEBINE IZ ŽIVLJENJA IN Na koncu primerjajta obe risbi. DELA OSNOVNE ŠOLE Sklop: Samostojno in sodelovalno učenje Sklop je namenjen širjenju in poglabljanju znanja, utrjevanju strategij in veščin učenja, razvijanju učnih navad, razvijanju zmožnosti samouravnavanja procesov učenja ter prevzemanju odgovornosti (Razširjeni program OŠ, 2018, 43). Vsebina: Učenje za uspešno opravljanje šolskih in domačih nalog Slika 2: Primer preproste risbe. Z dejavnostjo Risanje po navodilu in sudoku navajamo učence na dejavnosti, ki so povezane s procesi igre, ter Sklop: Kultura sobivanja podporo pri opravljanju učnih obveznosti. Namen sklopa je razumevanje sebe, razvijanje oblikovanja odnosov z drugimi in sposobnosti sodelovanja. 36 | RAZREDNI POUK | 2023 | 1 | IDEJE IZ RAZREDA Slika 3: Doma narejena namizna igra.. Pozorno preberi navodila, nato na prazen list riši po navodilu. Prvošolčkom naj navodila preberejo starši oz. starejši brat/sestrica. Navodilo: 1. V spodnjem levem kotu stoji visoko drevo z veliko zeleno krošnjo. 2. V zgornjem desnem kotu sije sonce. 3. Desno od drevesa se z žogo igrajo dve deklici in en fant. 4. Nad krošnjo letijo trije majhni rjavi ptiči in dva velika pisana metulja. Slika 5: Sudoku. 3×3 Sklop: Igra in samostojno načrtovanje prostega časa Poudarek tega sklopa je zlasti v 1. razredu. Temelj Slika 4: Sudoku. 2×2 je otroška igra, ki jo opredeljujemo kot dejavnost, za katero je otrok notranje motiviran, je odprta, za  | 1 | 2023 | RAZREDNI POUK | 37 IDEJE IZ RAZREDA otroka sproščujoča in podpira njegovo svobodo ter Sklep ustvarjalnost. V prispevku predstavljene dejavnosti smo vsak teden V tem sklopu sta bili med drugim učenem ponujena igra objavili v Programu dela na daljavo – RaP. Od učencev Potapljanje ladjic in Ristanc. smo dobili kar nekaj lepih in zanimivih povratnih informacij. Pošiljali so nam slike izdelkov, kako ustvarjajo in se zabavajo v družinskem krogu. Videli Če imaš brata ali sestro, lahko z njim/njo tekmuješ smo lahko nasmejane in zadovoljne obraze in vsi smo v potapljanju ladjic. Sicer pa lahko k igri povabiš tudi menili, da je bil naš RaP na daljavo uspešen in smo starša ali katerega drugega družinskega člana. dosegli njegov namen. Čeprav to ni obvezen program, ampak se vanj učenci vključujejo prostovoljno, je bilo Potrebujemo: Vsak igralec/ka potrebuje pisalo in še posebej zanimivo videti, kako veliko pozitivnih dva lista papirja. Na vsakega nariši mrežo v velikosti odzivov smo dobili. Učenci so bili zelo veseli naših RaP 64 polj (8×8). Na zgornjo stranico mreže zapiši črke, dejavnosti, po drugi strani pa so tudi zelo pogrešali svoje na levo pa števila. sošolce in učitelje. Zato pa si tudi vsi iz srca želimo, da bo Na eno izmed svojih mrež razporedi svojih 5 v bodoče šole na daljavo čim manj. ladjic: letalonosilka (5 polj), bojna ladja (4 polja), podmornica (3 polja), 2 rušilca (velikost vsakega 2 polji). Viri in literatura Predlagamo, da jih na mreži označiš s prvo črko imena ladjice. Drugo mrežo pa shraniš za Logaj, V., Potočnik, N., Krapše, T., Nolimal, F., Rupnik Vec, T., Bergoč, Š., … Malešević, T. (2018). Razširjen program osnovne šole. Delovno gradivo. označevanje ladjic nasprotnika/ce. Zavod RS za šolstvo. https://skupnost.sio.si/pluginfile.php/693888/ mod_resource/content/1/Kurikularni%20dokument%2011_6.pdf Pravila igre: Igra poteka tako, da se s Osnovna šola Frana Goloba Prevalje. RaP – Razširjen program. http:// sotekmovalcem/ko izmenjujeta pri ciljanju ladjic. Ko osprevaljerap.splet.arnes.si/ nasprotniku/ci poveš določeno polje (na primer: 2C), ti mora povedati, ali je na tem polju ladjica ali ne. Če je na polju ladjica, si pravilno uganil/a, kar pomeni zadetek. Nasprotnik/ca ti mora povedati tudi, katera ladjica je bila zadeta. Zadetke in napačna ugibanja (da boš vedel/a, katera polja si že preveril/a) si beleži na mreži, ki si jo prihranil/a za označevanje ladjic sotekmovalca/ke. Predlagamo, da si zadetke označuješ s prvimi črkami imen ladjic, napačna ugibanja pa s križci. Zmaga tisti igralec/ka, ki prvi/a potopi vse nasprotnikove/čine ladjice. Potrebujemo: kredo, vsak igralec svoj kamenček. Priprava igre: na asfalt s kredo narišemo kvadrate v obliki letala (en enojni, en dvojni, en enojni, en dvojni … in na vrhu še en v obliki polkroga) in vanje napišemo številke do 10. Pravila igre: kamenček vržemo v prvi kvadratek in skačemo po oštevilčenih kvadratih po eni v enojnih in dveh nogah v dvojnih kvadratih. V polkrogu na vrhu se lahko spočijemo in se na enak način vrnemo na izhodišče, vmes pa poberemo svoj kamenček. Tako nadaljujemo po naslednjih številkah. Če kamenčka ne vržemo v pravi kvadrat ali se med skakanjem prevrnemo ali v enojnem kvadratu stopimo na tla tudi z drugo nogo, je na vrsti drug igralec. Zmaga igralec, ki uspešno zaključi z desetico. 38 | RAZREDNI POUK | 2023 | 1 |