Nikolaj Sajko SNG Maribor, Konservatorij za glasbo in balet Maribor FUNKCIONALNOST IN STILNA USTREZNOST ORKESTRALNIH LOKOVANJ (povzetek magistrske naloge) V magistrski nalogi so analizirani objektivni dejavniki, ki vplivajo na izbiro lokovanj in posledièno na artikulacijo in fraziranje ter skupni zvok skupine godalnih inštrumentov. Glavna problema, ki ju naloga obravnava, sta pravilno branje notnega zapisa (glede na glasbeni kontekst doloèenega odseka skladbe in glede na izvajalsko prakso èasovnega obdobja, v katerem je skladba nastala) ter pravilno poustvarjanje notnega zapisa (pri èemer so predpogoj vnaprej pripravljena lokovanja, za pripravo katerih je potrebno temeljito poznavanje godalne izvajalske tehnike). V nalogi so teoretièno raziskane fizikalne lastnosti produkcije tona pri godalih ter primarni in sekundarni viri s podroèij lokovne tehnike godal in zgodovine izvajalske prakse. Ugotovitve raziskave posameznega podroèja so uporabljene tudi na ostalih podroèjih. Glede na zgoraj navedene problemske sklope obsega ta raziskava tri tematske sklope analiz: 1. Fizikalne lastnosti produkcije in zaznavanja tona pri godalih. Te so v stroki dobro raziskane, vendar relevantna strokovna literatura zaradi znanstvene metodologije praviloma nima uporabne vrednosti za glasbene izvajalce: opisi ne vzpostavljajo vzroèno-poslediènih odnosov med gibanjem strune in glasbeno zaelenimi zvoki, ne ukvarjajo se z razlikami med današnjimi in avtentiènimi inštrumenti ter s psihoakustiko oziroma s fiziološkimi problemi zaznavanja tonov. Obstojeèa literatura se tudi ne posveèa razlikam med skupinami inštrumentov, kar je bistveno, èe elimo dobiti vpogled v lokovno tehniko celotne godalne sekcije. V tem sklopu naloge je bila potrjena naslednja hipoteza: vsaka skupina godalnih inštrumentov ima specifiène znaèilnosti glede produkcije tona in njegovega zaznavanja, zato je lokovanja razen notnemu zapisu potrebno prilagoditi tem specifikam. Pomembnejše ugotovitve iz poglavja o fizikalnih vidikih produkcije tona lahko strnemo v naslednje alineje: • Na oblikovanje tona pri godalih vplivajo tri spremenljivke: pritisk loka na struno, hitrost loka in njegova oddaljenost od kobilice. Za spremembo jakosti tona je potrebno soèasno ustrezno spremeniti dve spremenljivki, z ustrezno spremembo le ene lahko vplivamo na barvo tona. Z jakostjo zvoka narašèa tudi dele višjih harmonskih frekvenc. 129 Nikolaj Sajko, FUNKCIONALNOST IN STILNA USTREZNOST ORKESTRALNIH LOKOVANJ • Vsaka skupina inštrumentov ima svojo znaèilno barvo tona (ta je odvisna tudi od èloveškega slušnega sistema), ki je s spremembami naèina potezanja v veèji meri ne moremo spremeniti. • Razlike v igralni tehniki onemogoèajo neposreden prenos treh spremenljivk (pritiska loka, hitrosti loka in oddaljenosti loka od kobilice) med skupinami inštrumentov. 2. Drugo vsebinsko podroèje magistrske naloge je lokovna tehnika godal. Širšo izhodišèno literaturo o tej temi predstavljajo razliène šole za violino oziroma violonèelo, ki veèinoma vsebujejo napotke za izvedbo doloèenega lokovanja in se v glavnem ne ukvarjajo s problemi njihove uporabe v orkestru. Pregledana je bila celotna literatura, ki se ukvarja s problematiko lokovanj v orkestru, razen tega pa še šole za violino oziroma violonèelo, ki so v aktualni rabi. Navedene so razlike v opisih lokovanj, ustvarjena je enotna terminologija, ki je vezana na orkestrsko in ne na solistièno igranje. Za ponazoritev so poiskani notni primeri, ki prikazujejo glasbeni kontekst, v katerem je doloèeno lokovanje primerno. V tem vsebinskem sklopu je bila potrjena hipoteza: lokovanja je potrebno prilagoditi glasbenemu kontekstu notnega zapisa. Ugotovitve sklopa lahko strnemo: • Za vse dinamiène oznake velja, da so postavljene v doloèenem glasbenem kontekstu in same po sebi ne dajejo absolutnih informacij o barvi tona in jakosti zvoka, saj te sledijo iz glasbenega konteksta. • Glasbeni kontekst mora voditi izvajalce tudi pri izbiri lokovanj, kadar lahko uporabljeni notni simboli pomenijo razlièna lokovanja. • S samo smerjo loka ne vplivamo toliko na zvok orkestra, saj morajo biti glasbeniki sposobni izvesti veèino potez v obeh smereh. • V tem sklopu so tudi opisana pravila, s katerimi izvajalcem olajšamo izvedbo, tako da lahko posveèajo veè pozornosti drugim elementom izvedbe, in s katerimi lahko vnaprej prepreèimo neelene akcente. 3. Tretje vsebinsko podroèje, ki ga magistrska naloga zajema, je izvajalska praksa – historièna primernost doloèenega lokovanja oziroma fraziranja, akcentiranja in artikuliranja. Primarni viri na tem podroèju so teoretiène razprave o fraziranju, ki se veèinoma ne dotikajo problemov godal. Tiste razprave, ki se ukvarjajo z godali, pa so (kot vsak zgodovinski vir) vezane na doloèeno èasovno obdobje, na doloèen prostor oziroma na nacionalno pripadnost avtorja in predvsem na avtorjev glasbeni okus; prav tako se praviloma ne posveèajo problemom orkestralne igre. Zato ugotovitve raziskave v tem sklopu slonijo na sekundarnih virih, ki se ukvarjajo z izvajalsko prakso doloèenega obdobja. Iz teh virov so bili izlušèeni napotki za izvajanje orkestrske igre. Z analizo historiène izvajalske prakse je bila potrjena tretja hipoteza: èe elimo doseèi stilno ustrezno izvedbo skladbe, je potrebno lokovanja prilagoditi zgodovinskemu kontekstu. 130 GLASBENO-PEDAGOŠKI ZBORNIK, 14. zvezek Strnjene ugotovitve tretjega sklopa: • Pri lokovanjih in izvedbi skladbe je potrebno upoštevati znaèilnosti inštrumentov in loka, ki so jih uporabljali v obdobju nastanka skladbe; šolo igranja oziroma glasbeno estetiko, ki je bila splošno veljavna v skladateljevem èasu in okolju njegovega delovanja, in pravila fraziranja, akcentiranja in artikuliranja, ki so bila obièajna v obdobju nastanka skladbe. • Notni zapis je potrebno brati v kontekstu doloèenega obdobja: s poznavanjem splošne prakse tega obdobja lahko doloèen napotek razumemo kot odmik od te prakse. • Odtenke razliènih artikulacijskih in akcentuacijskih simbolov lahko ugotovimo s študijo individualne skladateljeve prakse v povezavi z zgoraj naštetim. V raziskavi je bila prikazana veèina dejavnikov, ki vplivajo na izbiro doloèenega lokovanja pri orkestralni igri. Prikazane so bile razlike glede primernosti posameznih lokovanj za skupine godal in za zgodovinsko obdobje nastanka skladbe. S pravilno uporabo rezultatov raziskave lahko izboljšamo orkestrski zvok in hkrati doseemo stilno ustreznejšo izvedbo. V nadaljnjih raziskavah orkestrskega skupnega zvoka godal bi bilo potrebno z vidika izvajalske prakse prouèiti še 20. stoletje, predvsem obdobje do druge svetovne vojne, ki je slabše zastopano na zvoènih posnetkih. Potrebno bi bilo prouèiti tudi druge dejavnike, ki vplivajo na zvok pri godalih: dejavnike leve roke (vibrato, artikulacijo prstov), psihološke vidike glede produkcije tona in poslušalèevega zaznavanja zvoka. Cilji teoretièno zastavljene naloge so z izvedenimi raziskavami in potrditvami hipotez izpolnjeni, praktièni namen naloge pa bi bil doseen z upoštevanjem dognanj v orkestrski praksi, saj bi po avtorjevem preprièanju izsledki naloge olajšali skupno igro in fraziranje v godalnem delu orkestra. Zagovor: 16. februarja 2009 na Akademiji za glasbo Univerze v Ljubljani. 131 Nikolaj Sajko, FUNKCIONALNOST IN STILNA USTREZNOST ORKESTRALNIH LOKOVANJ