Januš Gole*.- SiaEi Bt^ftznik jt bil prayi slOTienski kmet, tr den. po 4el«su in volji kot drenova gr5a. Le brbet sa mu j« ž« krivil nekoliko, ker ga je preveč tiščalo težko brea_t Sestib. križev tega človeškega življenja. Nosil se j« pray po starokmetsko: Sivo glavo mu je krii širokokaajni klobuk v delavnik in praznik v isti ne ulisnjesi ia nepokvečeni obliki, kakor ga je bil pokrU pred leti fiinrie pri klobufiarju, ko ga je kupil. Obleka mu je bila ia domače ovčje volne z zelenimi obšitki na sukni. Pod ovratnik na srajci si je zavezoval, seveda ko j« šel « oerkev, rdefie-pisano rutico, noga so mu pa tičal« l«to iu _imQ v. škornjiBi z mehkimi obodi, katera so krila pred javnostjo tudi ob najlepšem vremenu in trdo-suhi poti zavihane hlafie, Staro kopito j§ bil 060 Tomaž Praznik po duši, telesu in zunanjosti. Presneto, pa debel pod palcem, da so ga pozdravljali gospodj« ix trga in sam gospod fajmošter od far« z: ,,,Dober dan, gospod Tomaž!" Vsega je posedal dosti stari Praznik: zdravja, denarja in drugega imetja , a 19 samo anega in edinega otroka. S» 1» z drugo svojo zakonsko ženo, otepajoč že ve5 kot Abrahamovo starost, si ja izprosil od Boga leta in leta težko pridakovano edinko, katero so krs tili pri fari po njegovi prvi ženi za Anastazijo, pa ž« v zibalki so klicali otroka Stazika. Ta Stazika, up prihodnosti ua prebogati Praznikovini, zrasla j« pod uiaterinim očesom in ob oče lovi roki iz otroka v deklico. Bogatini so bili Praznikovi in spoštoranj« so uživali pri sosedih in znancih prav daleŽ na okrog io vendar so glasuo govoričili ljudje, da j» Praznikova Stazika bolj trantaste zunanjosti. N» pa ras, sam Bog pomagaj, bila ja ta Stazika ia dekliuo po dolgosti prakratkt, na širokost pa preobiln« postave. Vandar sie«r kratka ia preširoka reja ni Brugod »ikjer tako y spodtiko, kot pri iekliškik oyetkaJi, Samo lo je bilo *a Staiiki, da si ja pomagala mdj Mlailostoie, telesat abilatshi b«lj »ačasi ia l»»lj Stazikin klobuk. nerodno po stezah' tega življenja, to že ni bilo pray obrekljivim jezikom, ki so jo nazivali prar po nečlo veško: iTranta. Seve, nekoliko je imel to hčerkino trantarst^o na vesti tudi njen lastni oče, ki je obuval in natezal na svoje staromodno kopito tudi svoio v mladosti brstečo hčerko. Stazika je morala na očetovo izreono zapoved porivati svoje noge y prostrane čevljfi, da j» ne bi kedaj skelele kurje ofii. Obleka jcj je bilo po staromaterinsko gosto nabrano krilo na ,,mojderc." Edino svoje gladko polizane lase je smela prikriti na Gospodov dan s svileno ruto. Trdim pa in beležim na nazadnjaštvo očeta Tomaža glede nepreglednega polja ženske mode, ki je bilo dostopno za imovito Staziko, ki bi bila lahko nosila lahne čevljčke na škrips , laske na frfru in v blesteči svili lesketajočo obleko. A o8e Praznik, sam jekleno trmasta grča glede moške mode pri lastnem oblačilu, sukal in vrtel je tudi svojo mladostno hčerko po istem starodavnem modnem motovilu, kakor j« videl, da ja gonila njegova mati njega in njegovo prvo ženo, on pa sedaj svojo drugo boljšo polovico in lastno edino hčerko Staziko. Kratko in malo: Stari Tomaž Praznik je na veliko nevoljo svoje druge žene in hčere veliko zagrešil, da so rekali liudje: Bogata jt ta Stazika, a trantasta pa kot sama živa nevolja. Nismo samo vsled t« popačena »arav« iloveško slabi obrekljivci, ampak tudi kristjani, ki poznamo dušo in sroe, kar j« posedala tudi Praznikova Stazika. V tem njenem po naravi trantastem telesu in pod starokopitno obleko pa sta bivala in žila Stazikina duša in srce, ki ata bila dostopna v hrtpanenju vsanu Movodobnemu napradku gl«d« vsa t« l«pa in ya6krat dokaj naranumljive žtnskt mod«. Staaika bi s« bila kaj rada nosila ia oblašila balj aiodarno kot ysa aj«n« lepo obleften« vrstniot, a bala S9 j« t taai »airu ečata, ki j« bil aaizproBoa aaza__jak Tsakaja aa- predka dekliške obleke, ki bi bila segala za ea« gnbico ali robek preko starodavne trnjeve meje Bjegov« rajne matere, ki je vedno nosila nabrano krilo aa ,,mojderc" in brkalast robec- Edini dve bitji na svetu, ki ste čutili Stazikin« bol in hrepenenje po ženskem krasu in ponosu — Iepi in moderni obleki, bili ste: njena mati in Stazikina prijateljica, domača, šekasto-pregasta mucka. Mati ni mogla in ni smela pomagati h6erki; mucka pa je sočutno poslušala Stazikine tožbe o oCetovi trmi, kadar je oblačila v nedeljo jutro kiklo na ,,mojderc", s« jej je dobrikala vijugasto s telesom in jo nalah.no gladila z repoem. Stazika je bila tudi hvaležna za to živalsko soCutje in tolažbo z ma6ki.jim telesom in rep eem, mucka je smela celo v njeno kamrlco in kadan je Stazika pomolzla krave, se je vsikdar spomnila z zdatno ponvico raleka svoje mačkije tolažnice v žalosti nad očetovo trmo in nad kiklo na oni preklioani ,,mojderc." Stazika j« stopila na stezo dekliškega življo»ia4 kateri se še ne upira, ne protivi in je ne taji nobaut srčece Evinih potomk, namreč v za kradljivost in nepoštenost. Celi dogodljaj s klobukom in mucko je porinil že dckaj napredno in glede obleke svobodno postopajofioStaziko za trnjevo, prastaro mejo gosto nabran« kik* le -a ^mojderc." Kljub nabrani Jkikli na Bmojder»" p» je dobila Sia?ika moža na dom, ki je postal s iasc»_ ravnota* ko žilara kiueteka m neiiprosna grda kakor njen rajni oče PraznikoY To;naž Stazita je že davno kot sod debelo rejona gospodinja in »obra mati v še vedno ob pasu-na gosto nabi-ani kikli na ^mojderc" in pray na gladko poče -¦ sa.ub Tas pod brkalasto ruto. Ivleni pa je zaupala mati Brčkova .Ana3tazija to f>o\est i) svojem prvem in zadnjem klobukn > živijen-. ju, v katerem je rodila stara hiSna mu«ka sroi ma&* kS". Kirofl in kradljiyo potomstvo. Vlado -Pnšenjak. Z združenimi močrtii naprej i -¦.¦¦¦iKo s« ss itt!.:i 1914 približevali božični prozniki, je^vJadal* r vs>'\t slovanski hiši žalost ia negotovost, kaj-'prine?jfc boo . .aost. Takijj po moMlizaciji so odrimli k vojiikoiri v:,.- nekdanji vojaki; upanje, da se za Ix)ži6n*%^fiznikft vrnejo domo^, jo splavalo po vodi, ko'se.-'je sv+ovr vojsk-i z. vedno večjimi sredshi ia v redno w> ;em obsegu vodila. Prišli so meseca novcmhra piegled; iseb mož in mladeničev, ki niso bili jiikdar \ejal-::, dn 36. leta, kateri bi naj, ako ao bili »posohni; po \ovom letu odrinili k vojakom. Unaevna je iialosi v .ixh siovenskih higah, ker se je vedolo, da bode vojs'ca še dolgo časa n kakih verižririili ali zakotnih trgovinah in ti-iompcih, Kdo je 1 riv teh razmer? V prvi vrsli o.ii, ki imaio nso'!o ('<-f:;;\o v rokah. 'fo so ljudje, ki so prižii kot poslanri \ Narodno predslavniStvo v Btograd, ako1'itviio, iijiajo le malenkostno zasiomoo v ljudslva. Ti posluncf, ki pripadajo demokratski in sooijalnoJeinokTittif-.ni strijiki, so imcli veliivO vef:ino v prvi vlaiii in sn 8"^»li;;"ili dnigo vlado brez oz.ra na (truge str.u^'0.'Ato bi bila vlada seslavliona iz zaslopnikov vivnb stnmk in ako h\ se vse delo vršllo složno in Sjfcapvo, bi so dalo do.-^eči mnogo koristnega za dr/aVO ii; za doorolnt državljanov, nied tem ko sedaj i- grajo le »trankarska koristi glamo ylogo, ys» drug« je postranska stvar. T drugi yrsti je sedanjih obupnih razmer kriva vojska, ki j« pojtvarila Ijadstvo. Med ljudstvom vlada v veliki raeri dalomržnost, na drugi strani pa ž«lja po ve.ino ye6jib dobodkib, kar povzroča vedno veftjo draginjo. Mnogo Ijudi ho5e priti na lahek načih do dobr< ga zaslužka in preraoženja, za to naslopi pol nepoSteuosti, oairoaa pot, katera je y Skodo posrimezr.ili sta.nov, kakor tudi države. V mislih imam veržiiiStvo, zakoluo trgovino in tihotapstvo. Hdlož" o lahko trdira, da so v premnogih slučajih vlatlni organi Vrivi, da bnjno »veta verižništvo, eakotna trgovina in tihotapstvo. V Mariboru n. pr. se je ustanovilo nBbroj ag«n tnr, »trgovskik komisij, iraport itd., dobili so se za te ta!coz^'ane ^trgovine" prostori, imetniki stanovanju, dočim počieni obrtniki in uradniki ne inorojo priti do lokalov in stanovanj. VeriŽniStvo bujno cvete, ler celo ur.idno napravs prav živahno kupčujejo z veriž iiiki. Grrl madež za slovensko ljudstvo je tiliotapstve. Obsojati moranio tihotupslvo Zidov iz Hrvaškega, za niflevati pa one uaše ljucli, katcri so se posvelili tiholupshii. Vsak tihotapeo naj bi se zavedal, kako nepošten j» njego/ zaslužek, kako je z njegovim delora gorje Cloveštva in draginja narastla, naj bi pa tucti pomislil, da mu na krhifini naCin pridobljeni denar •ie bo prinesel blagoslova. Vzrok velika draginje \% tn4i dejstvo, da iSče vef;"a trgovcev, gostilničarjev in drugih obrtnikov preveiik dobiCek. Vsled draginj« Irpi vse, najbolj pa kmelski stan, kateri jft dosegol 1» malankostno zviganj"i avojih pridelkov, doCim mora vse, kar rabi, silno drago plačevati. Upraviften j6 klic: Nazaj k delu, aaz.ij k požtenem delu, nazaj k primernem zaslužku! Ako pogl--1amo v zgodovino, vidimo, da si ja kmetsko Ijudstvo, kakor tudi delavsko ljudstv« v hudih ftnsih potom snmopomoči ustvarilo boljš« gospoilnrske ra.zmera. To vidimo na Angleškea«, y Svic>, ua Daiisk«o», y Nemčiji, pa tudi pri nas. Denaru« ifdenižtv*, kat«M j« pred 50 leti pri nas še bujoo e^eteJo, smo potom naših kmetskih posojilnie popolno- ma odpravill, sedaj je treba napovedati blagovnemu oderuštvn in nezdravim razreeram y trgovini neiz- {;rosen bnj. Ni se čuditi, če prihajajo iz kraetskib vrst znhteve po ustanovitvi gospodarskih zadrug, ni se čuditi, če žtejejo take zadrugo, kakor na. primer v ftornji Radgoni, po trimesečnem obstoju nad 1.100 61anov, ni se žuditi, 6e kmetsko ljudstvo sarao deluje- na združenj« vseh teh zadrug y mogočne blagovn& oentrale, ako se upoštevajo naravnost neznosna raz- more."Namen teh zadrug je, kmetu pripomoči do u- trodnejšega nakupa njegovih potrebščin, kakor tudi do ugodne prodaje njegovih pridelkov, nadaljni na- men je, podati kmetu možnost izvoza njegovih pridel- Jcov v sosedne države (Nercška Avstrija, CeboslovaS- ka, Italija) ter uvoza potrebSPin (strojev, raznega ma- nufakturnega blaga itd.) iz omenienih držav, kakor tudi omogočiti kmetu predelavo njegovih surovin (vol- na, predivo itd.). Poleg teb gospodLirskih radrug vla- da veiiko zanimanje za vinarske zadruge in razne o- brtue zadruge. Ako bo lo gibanje in navdušenje zg> uakupovalne in prodajne zud/rge ter za proizvajalne zadruge ostalo in ako bodo zadruge po danih naro- dilih delaJe, potem smo trdno prepričani, da se jim bo posreCilc od})ravtti blagovno oduruštvo, kakor so odpra ile posojilnice denarno oderaštvo in da ee njim bo posreftilo ustvarit: zdravo razmere v trgovini. Na& boj ne velja solidnim tr^o cam, s katorimi bomo skup- no delali. temveč le onim izrodkota v trgovini, ki o- grožajo obstoj in napredok večine ljudstva. Iiližajo se spet božični prazniki. Radi aeznosne *JrngiTijt in pomanjkanja najpotrpbi^.j" >odo iraeli sn«) za ijTidstvo in njegove potrebo, nr pu-samo bosode, kacnre pa riasprotujejo ojihovira .1r anjom, naSe kraetsko ia d«laYsko ljudsho pa boda potom samopo- moči o