Ema Novinec1, Janja Jan2 Znanje o ustnem zdravju in vedenje pri študentih medicine in dentalne medicine na Medicinski fakulteti Univerze v Ljubljani Oral Health Knowledge and Behaviour among Medical and Dental Students at the Medical Faculty of the University of Ljubljana IZvLEČEK KLJUČNE BESEDE: ustno zdravje, študenti, znanje, vedenje, medicina, dentalna medicina IZHODIŠČA. Povezanost ustnega in sistemskega zdravja je obojesmerna. Namen naše razi- skave je bil preveriti hipotezo, da obstajajo razlike med študenti medicine in dentalne medi- cine na Medicinski fakulteti Univerze v Ljubljani v splošnem znanju o ustnem zdravju in vedenju, povezanim z ustnim zdravjem. METODE. V presečni raziskavi smo s pomočjo vprašalnikov pridobili demografske podatke, podatke o vzdrževanju ustnega zdravja, zna- nju o ustnem zdravju ter o poznavanju povezave med ustnim in sistemskim zdravjem. Za statistično obdelavo podatkov smo uporabili t-test, test χ2 in metodo linearne regre- sije. REZULTATI. Sodelovalo je 239 študentov splošne medicine in 153 študentov den- talne medicine. Test χ2 je pokazal statistično značilne razlike (p ≤ 0,05) med skupinama študentov pri vprašanjih glede vedenja, povezanega z ustnim zdravjem, splošnega zna- nja o vzdrževanju ustnega zdravja, dejavnikih tveganja za slabše ustno zdravje ter pozna- vanju povezav med ustnim in sistemskim zdravjem. Študenti dentalne medicine so imeli boljše znanje o ustnem zdravju (13,2 točk od 20) v primerjavi s študenti medicine (11,4 točk od 20; p < 0,001; t-test). Rezultati linearne regresije so pokazali, da se za vsako dodatno leto študijskega programa znanje poveča za 0,83 enote pri smeri Medicina in 1,36 enot pri smeri Dentalna medicina. RAZPRAVA. Rezultati potrjujejo hipotezo o razlikah v zna- nju o ustnem zdravju in vedenju med študenti obeh smeri. Z napredovanjem v višje let- nike se izboljšuje razumevanje študentov obeh smeri o ustnem zdravju. Področje ustne- ga zdravja je treba bolj vključiti v učne načrte ter krepiti povezanost med študenti obeh smeri. 1 Ema Novinec, štud. dent. med., Medicinska fakulteta, Univerza v Ljubljani, Vrazov trg 2, 1000 Ljubljana; novinec.ema@gmail.com 2 Prof. dr. Janja Jan, dr. dent. med., Katedra za zobne bolezni in normalno morfologijo zobnega organa, Medicinska fakulteta, Univerza v Ljubljani, Hrvatski trg 6, 1000 Ljubljana 301Med Razgl. 2024; 63 (4): 301–20 • doi: 10.61300/mr6304bbb • Raziskovalni članek mr24_4_Mr10_2.qxd 17.12.2024 10:55 Page 301 bo skupni cilj – izboljšanje zdravja bolnikov v njihovem celotnem življenjskem obdob- ju (9). Med študijem študenti na Medicinski fakulteti Univerze v Ljubljani (UL MF) pri- dobivajo splošne in predmetno specifične kompetence za izvajanje strokovnih del in nalog na področju medicine oz. dentalne medicine. Študija Medicina in Dentalna medicina sta tesno povezana, študenti pri- dobivajo tudi znanje o medsebojnem so- delovanju in celostni obravnavi svojih bol- nikov, s poudarkom na preventivi (10, 11). Namen naše raziskave je bil preveriti hipo- tezo, da obstajajo določene razlike med študenti medicine in dentalne medicine na UL MF glede splošnega znanja o ustnem zdravju in vedenja, povezanega z ustnim zdravjem. Te razlike bi se lahko pojasnilo z dvema dejavnikoma: razlike med izobra- ževalnima programoma in napredovanjem v višje letnike študija. Študenti dentalne medicine med študijem pridobijo specifična 302 Ema Novinec, Janja Jan Znanje o ustnem zdravju in vedenje pri študentih medicine in dentalne … aBSTRaCT KEY WORDS: oral health, students, knowledge, behaviour, medicine, dental medicine BACKGROUNDS. The relationship between oral and general health is two-way. The aim of our study was to test the hypothesis on the existence of differences between medical and dental students at the Medical Faculty of the University of Ljubljana regarding oral health-related behaviours and knowledge. METHODS. Questionnaires were used to col- lect demographic data, data on oral health knowledge, and maintenance habits as well as the relationship between oral and general health. The t-test, χ2 test and linear regres- sion method were used for statistical analysis. RESULTS. The study involved 239 medi- cal and 153 dental students. The χ2 test showed statistically significant differences (p≤0.05) between the student groups for the questions on oral health-related behaviour, general knowledge of oral health maintenance, risk factors for poor oral health, and knowledge of the links between oral and systemic health. Dental students had a better knowledge of oral health (13.2 out of 20 points) than medical students (11.4 out of 20 points; p<0.001; t-test). The results of linear regression showed that for each additional year of study, knowl- edge increased by 0.83 units in medicine and 1.36 units in dentistry. CONCLUSIONS. Our study confirms the hypothesis on the differences in oral health knowledge and behaviour among students. Over the years of study, students’ understanding of oral health im- proves in both groups. There is a need to further integrate oral health into the curriculum and strengthen the link between students of both disciplines. IZHODIšČa Ustna votlina je stičišče medicine in den- talne medicine ter okno v sistemsko zdrav- je bolnika. Na stanje ustne votline vplivajo številne bolezni in jemanje zdravil. Po drugi strani pa bolezenska stanja v ustih vpliva- jo na sistemsko zdravje (1–3). Svetovna zdravstvena organizacija (World Health Organization, WHO) zagovarja vključitev promocije ustnega zdravja v splošno zdrav- stveno varstvo (4). Pogosto namreč bolni- ki obiščejo zdravnika tako z ustnimi kot s sistemskimi težavami. Pri skrbi za sistem- sko zdravje bolnikov je vloga zdravnikov tudi skrb za njihovo ustno zdravje (5–7). Odnos študentov medicine in dentalne medicine do ustnega zdravja lahko pomem- bno vpliva na kasnejšo zdravstveno obrav- navo bolnikov (8). Sodelovanje zdravnikov in zobozdravnikov omogoča izmenjavo informacij in tudi vzpostavljanje med- poklicnih odnosov. S tem oskrba ne bo le lažja, temveč tudi bolj kakovostna in dosežen mr24_4_Mr10_2.qxd 17.12.2024 10:55 Page 302 znanja in veščine, ki so neposredno pove- zani s stomatološko klinično prakso ter razumevanjem medsebojnih vplivov med ustnim in sistemskim zdravjem. Poleg spo- znavanja delovanja telesa kot celote prej- mejo predvsem specifična znanja s področ- ja ustne votline (10). Študenti Medicine so med izobraževanjem bolj usmerjeni k po- globljenemu poznavanju delovanja telesa kot celote. Njihovo znanje o delovanju tele- sa je temeljito, vendar je zaradi širine pro- grama nekoliko manj podrobno na področ- ju ustnega zdravja in med študijem ne dobijo praktičnega vpogleda v delo zobo- zdravnika (11–13). Med študijem študenti nadgrajujejo svoja znanja in veščine. V dosedanjih raziskavah o znanju in vedenju v povezavi z ustnim zdravjem so raziskovalci večinoma uporabljali stan- dardizirani vprašalnik HU-DBI (Hiroshima University – Dental Behavioural Inventory), s katerim so preučevali odnos do ustnega zdravja in z njim povezano vedenje med zdravstvenimi strokovnjaki in študenti v zdravstvu na Hrvaškem, Japonskem, Kitajskem, Češkem, Slovaškem, v Veliki Britaniji, Savdski Arabiji, Litvi, Turčiji, Grčiji, Združenih arabskih emiratih, Libanonu in Peruju (14–25). V Sloveniji podobne raziskave še ni bilo. Le v manjšem delu raziskav je bil uporabljen lastno strukturiran vprašalnik (4, 19, 20, 26, 27). V naši raziskavi smo sesta- vili vprašalnik (tabela 1), ki smo ga obliko- vali glede na namen in hipoteze raziskave. Večina dosedanjih raziskav je primerjala le študente enega letnika ali smeri. V svojo raziskavo smo vključili študente vseh let- nikov in obeh smeri. Tako smo lahko opa- zovali, kako se njihovo znanje in vedenje razvijata skozi leta študija. METODE Po pregledu dostopne literature smo sesta- vili vprašalnik (tabela 1). S pomočjo vpra- šalnika smo pridobili demografske podatke, podatke o navadah za vzdrževanje ustnega zdravja, o splošnem znanju o vzdrževanju ustnega zdravja in dejavnikih tveganja za slabše ustno zdravje ter o poznavanju pove- zav med ustnim in sistemskim zdravjem. Vprašalnik je obsegal tri vprašanja, s kate- rimi smo posameznega študenta razvrsti- li v pripadajoči letnik, smer na UL MF ter spol. Odgovorili so na 13 vprašanj za oceno vedenja, povezanega z ustnim zdravjem, in 1 vprašanje z 20 podvprašanji za oceno zna- nja, povezanega z ustnim zdravjem. V študijskem letu 2022/23 smo k so- delovanju povabili vse študente smeri Me- dicina in Dentalna medicina na UL MF. Anketirancem smo razložili potek raziska- ve in ga tudi pisno predložili. Ob tem so podpisali soglasje za sodelovanje v razi- skavi. Študentom smo s pomočjo pred- stavnika letnika in na spletnih omrežjih več- krat posredovali povezavo do anonimnega vprašalnika, ki je bil dostopen na spletni platformi 1ka od 31. 12. 2022 do 30. 4. 2023. Etično soglasje za izvedbo naloge je dala Komisija Republike Slovenije za medicin- sko etiko, dne 13. 12. 2022 (št. 0120-454/ 2022/3). Raziskava je trajala približno dve leti. Rezultati raziskave so dostopni vsem anketirancem. Statistična analiza je bila narejena s pro- gramom RStudio® (integrirano razvojno okolje (angl. integrated development environ- ment, IDE) za programski jezik R, različica R 4.2.1) (Posit™, PBC, Boston, Massachusetts, ZDA). Številčne spremenljivke smo pred- stavili kot srednje vrednosti s standardnimi odkloni (angl. standard deviation, SD) in deleže. Za izračun spremenljivke »znanje« smo pravilni odgovor ovrednotili z 1 točko, odgovor »Ne vem.« z 0 točkami in napačen odgovor z -0,5 točke. Za testiranje statističnih značilnosti razlik v spremenljivkah med skupino študentov medicine in dentalne medicine smo uporabili t-test in test χ2. Za izražanje stopnje povezanosti med smerjo in letnikom študija ter znanjem smo uporabi- li metodo linearne regresije, kjer je bil let- nik zvezna spremenljivka. Meja statistične značilnosti je bila postavljena pri p ≤ 0,05. 303Med Razgl. 2024; 63 (4): mr24_4_Mr10_2.qxd 17.12.2024 10:55 Page 303 304 Ema Novinec, Janja Jan Znanje o ustnem zdravju in vedenje pri študentih medicine in dentalne … Tabela 1. Lastno strukturiran vprašalnik naše raziskave. Pri spremenljivkah o znanju smo pravilni odgovor označili z *. UL MF – Medicinska fakulteta Univerze v Ljubljani. vprašanje Odgovor 1. Katero smer na UL MF obiskujete? Medicina. Dentalna medicina. 2. Kateri letnik na UL MF obiskujete? 1. 2. 3. 4. 5. 6. 3. Spol: Moški. Ženski. 4. Kako pogosto obiskujete zobozdravnika? Pogosteje kot na 6 mesecev. Na 6–12 mesecev. Na 1–2 leti. Na 2–5 let. Redkeje kot na 5 let. 5. Ali kadite? Da. Ne, sem nehal/-a. Ne, nikoli nisem. 6. Ali pijete alkohol? Da, pijem dnevno. Da, pijem priložnostno. Ne, nikoli ne pijem. 7. Kolikokrat dnevno si umijete zobe? Več kot dvakrat/dan. Dvakrat/dan. Enkrat/dan. 8. Ali uporabljate zobno pasto s fluoridi? Da. Ne. 9. Ali uporabljate medzobno ščetko ali nitko? Ne. Da, ko se mi hrana zatakne med zobe. Da, enkrat/teden. Da, vsak dan. 10. Ali vam krvavijo dlesni po ščetkanju ali nitkanju? Ne. Občasno. Da. 11. Kako pogosto uživate prigrizke med obroki Več kot petkrat/dan. (sadje, smutiji, energijske ploščice, sokovi itd.)? Od dva- do štirikrat/dan. Manj kot enkrat/dan. mr24_4_Mr10_2.qxd 17.12.2024 10:55 Page 304 305Med Razgl. 2024; 63 (4): 12. Zakaj si umivate zobe? (možnih je več odgovorov) Za svež dah. Za čiste zobe. Da ne nastane zobni karies. Da ne pride do krvavitev iz dlesni. 13. Kako ocenjujete svoje ustno zdravje? Dobro. Zadovoljivo. Slabo. Ne vem. 14. Ali menite, da imate dovolj znanja o bolezenskih Ne, želim se naučiti več. stanjih v ustni votlini in veste, kako vplivajo na Da, menim, da vem dovolj. sistemsko zdravje pacientov? 15. Ali menite, da ste sposobni narediti pregled ustne votline? Da. Ne. Ne vem. 16. Ali ste del katerega od prostovoljnih obštudijskih Ne. projektov na fakulteti, ki skrbi za promocijo zdravja Da, vendar bi rad/-a sodeloval/-a še v kakšnem. in preventive? Da. 17. Ali se strinjate s spodnjimi trditvami? • Prvi obisk zobozdravnika je priporočen ob vstopu Se strinjam. v osnovno šolo (6 let star otrok). Se NE strinjam.* Ne vem. • Prvi mlečni zob izraste med 6. in 12. mesecem starosti. Se strinjam.* Se NE strinjam. Ne vem. • Prvi stalni zob izraste pri 6. letu starosti. Se strinjam.* Se NE strinjam. Ne vem. • Glavni vzrok za nastanek kariesa in parodontalne Se strinjam.* bolezni je zobni plak. Se NE strinjam. Ne vem. • Pri starejši populaciji je tveganje za nastanek Se strinjam. zobnega kariesa zelo visoko. Se NE strinjam.* Ne vem. • Antidepresivi, analgetiki in antihipertenzivna zdravila Se strinjam. znižajo tveganje za nastanek zobnega kariesa. Se NE strinjam.* Ne vem. • Starost predstavlja tveganje za nastanek Se strinjam.* parodontalne bolezni. Se NE strinjam. Ne vem. mr24_4_Mr10_2.qxd 17.12.2024 10:55 Page 305 306 Ema Novinec, Janja Jan Znanje o ustnem zdravju in vedenje pri študentih medicine in dentalne … • Pogostost uživanja sladkorja je za nastanek zobnega Se strinjam.* kariesa bolj škodljiva kot količina zaužitega sladkorja. Se NE strinjam. Ne vem. • Fluorid razkuži vodo, da je varna za pitje. Se strinjam. Se NE strinjam.* Ne vem. • Fluorid deluje zaščitno pred nastankom zobnega Se strinjam. kariesa brez neželenih sistemskih stranskih učinkov. Se NE strinjam.* Ne vem. • Alkohol predstavlja tveganje za nastanek raka Se strinjam.* ustne votline. Se NE strinjam. Ne vem. • Kajenje predstavlja tveganje za nastanek Se strinjam.* parodontalne bolezni. Se NE strinjam. Ne vem. • Kajenje predstavlja tveganje za nastanek raka Se strinjam.* ustne votline. Se NE strinjam. Ne vem. • Nizka porodna teža je povezana z okužbami Se strinjam.* v ustni votlini matere. Se NE strinjam. Ne vem. • Pri pacientih z zmanjšanim izločanjem sline Se strinjam. je tveganje za nastanek zobnega kariesa nižje. Se NE strinjam.* Ne vem. • Bolniki s sladkorno boleznijo so bolj dovzetni Se strinjam.* za nastanek hujše oblike parodontalne bolezni. Se NE strinjam. Ne vem. • Parodontalna bolezen lahko povzroči težave Se strinjam.* pri uravnavanju sladkorne bolezni. Se NE strinjam. Ne vem. • Srčno-žilni zapleti niso povezani s parodontalno Se strinjam. boleznijo. Se NE strinjam.* Ne vem. • Radioterapija na predelu glave in vratu poviša Se strinjam.* tveganje za nastanek zobnega kariesa. Se NE strinjam. Ne vem. • Okužbe respiratornega trakta pri hospitaliziranih Se strinjam.* pacientih so povezane s parodontalno boleznijo. Se NE strinjam. Ne vem. mr24_4_Mr10_2.qxd 17.12.2024 10:55 Page 306 REZULTaTI V raziskavi je sodelovalo 392 študentov, od tega 153 študentov dentalne medicine (40%) in 239 študentov splošne medicine (60 %). Ugotovili smo statistično značilne razlike (p ≤ 0,05) med skupinama študentov v zna- nju in navadah, povezanih z ustnim zdrav- jem, pri vprašanjih glede vedenja, pove- zanega z ustnim zdravjem (pogostost obiskovanja zobozdravnika, pogostost umi- vanja zob, uporaba zobne paste s fluoridi, medzobne ščetke in nitke), splošnega zna- nja o vzdrževanju ustnega zdravja (pregled ustne votline, samoocena ustnega zdravja, čas prvega obiska zobozdravnika, izrasti prvega zoba), splošnega znanja o dejavnikih tveganja za slabše ustno zdravje (vloga zob- nega plaka, fluorida, sline, staranja, jemanja zdravil, kajenja) ter poznavanja povezav med ustnim in sistemskim zdravjem (pove- zava ustnega zdravja in porodne teže, srčno- -žilnih zapletov ter okužb dihal in samo- ocena znanja o povezavah) (tabela 2). Rezultati so pokazali, da so imeli štu- denti dentalne medicine statistično značilno (p < 0,001) boljše splošno znanje o ustnem zdravju (13,18 točk od 20) v primerjavi s štu- denti medicine (11,38 točk od 20) (tabela 3). Statistično značilne razlike (p ≤ 0,05) med skupinama smo ugotovili pri odgovorih o znanju in vedenju študentov medicine in dentalne medicine v 2., 4., 5. in 6. letniku študijskega programa (tabela 3). Rezultati linearne regresije so pokazali, da ima letnik študija pozitiven vpliv na znanje – za vsako dodatno leto študijskega programa se zna- nje poveča za 0,826 enote pri smeri Medicina in 1,359 enot pri smeri Dentalna medicina. 307Med Razgl. 2024; 63 (4): vprašanje Odgovor Medicina (n) Dentalna χ2 p (delež) medicina (n) (delež) Kako pogosto obiskujete Pogosteje kot na 9 0 9,5080 0,0496 zobozdravnika? 6 mesecev. (3,77 %) (0,00 %) Na 6–12 mesecev. 66 58 (27,62 %) (37,91 %) Na 1–2 leti. 146 85 (61,09 %) (55,56 %) Na 2–5 let. 16 9 (6,69 %) (5,88 %) Redkeje kot na 5 let. 2 1 (0,84 %) (0,65 %) Ali kadite? Da. 18 9 0,8778 0,6448 (7,53 %) (5,88 %) Ne, sem nehal/-a. 30 16 (12,55 %) (10,46 %) Ne, nikoli nisem. 191 128 (79,92 %) (83,66 %) Ali pijete alkohol? Da, pijem dnevno. 5 1 4,7210 0,0944 (2,09 %) (0,65 %) Da, prijem priložnostno. 205 142 (85,77 %) (92,81 %) Ne, nikoli ne pijem. 29 10 (12,13 %) (6,54 %) Tabela 2. Število in delež študentov medicine (Medicina) in dentalne medicine (Dentalna medicina) s posa- meznimi odgovori iz vprašalnika. Pri spremenljivkah o znanju smo pravilni odgovor označili z *. Statistično značilne razlike so pisane odebeljeno. mr24_4_Mr10_2.qxd 17.12.2024 10:55 Page 307 308 Ema Novinec, Janja Jan Znanje o ustnem zdravju in vedenje pri študentih medicine in dentalne … vprašanje Odgovor Medicina (n) Dentalna χ2 p (delež) medicina (n) (delež) Kolikokrat dnevno Več kot dvakrat/dan. 14 13 11,5063 0,0032 si umijete zobe? (5,86 %) (8,50 %) Dvakrat/dan. 196 136 (82,01 %) (88,89 %) Enkrat/dan. 29 4 (12,13 %) (2,61 %) Ali uporabljate zobno Da. 195 145 12,9643 0,0003 pasto s fluoridi? (81,59 %) (94,77 %) Ne. 44 8 (18,41 %) (5,23 %) Ali uporabljate medzobno Ne. 92 26 45,0632 < 0,001 ščetko ali nitko? (38,49 %) (16,99 %) Da, ko se mi hrana 46 13 zatakne med zobe. (19,25 %) (8,50 %) Da, enkrat/teden. 58 47 (24,27 %) (30,72 %) Da, vsak dan. 43 67 (17,99 %) (43,79 %) Ali vam krvavijo dlesni Ne. 55 62 17,9462 < 0,001 po ščetkanju ali nitkanju? (23,01%) (40,52%) Občasno. 155 85 (64,85 %) (55,56 %) Da. 29 6 (12,13 %) (3,92 %) Kako pogosto uživate Več kot petkrat/dan. 63 40 0,3994 0,8190 prigrizke med obroki (26,36 %) (26,14 %) (sadje, smoothiji, energijske ploščice, sokovi …)? Od dva- do 138 85 štirikrat/dan. (57,74 %) (55,56 %) Manj kot 1x/dan. 38 28 (15,90 %) (18,30 %) Zakaj si umivate zobe? (možnih je več odgovorov) • Za svež dah, 0 80 42 1,3096 0,2525 (33,47 %) (27,45 %) 1 159 111 (66,53 %) (72,55 %) • Za čiste zobe, 0 45 20 1,8380 0,1752 (18,83 %) (13,07 %) 1 194 133 (81,17 %) (86,93 %) • Da ne nastane 0 3 3 0,0178 0,8939 zobni karies, (1,26 %) (1,96 %) 1 236 150 (98,74 %) (98,04 %) mr24_4_Mr10_2.qxd 17.12.2024 10:55 Page 308 309Med Razgl. 2024; 63 (4): vprašanje Odgovor Medicina (n) Dentalna χ2 p (delež) medicina (n) (delež) • Da ne pride do 0 176 41 80,9407 < 0,001 krvavitev iz dlesni, (73,64 %) (26,80 %) 1 63 112 (26,36 %) (73,20 %) Kako ocenjujete svoje Dobro. 41 51 27,8846 < 0,001 ustno zdravje? (17,15 %) (33,33 %) Zadovoljivo. 134 90 (56,07 %) (58,82 %) Slabo. 1 0 (0,42 %) (0,00 %) Ne vem. 63 12 (26,36 %) (7,84 %) Ali menite, da imate dovolj Ne, želim se naučiti več. 218 109 25,4747 < 0,001 znanja o bolezenskih stanjih (91,21 %) (71,24 %) v ustni votlini in veste, kako vplivajo na sistemsko zdravje pacientov? Da, menim, da vem 21 44 dovolj. (8,79 %) (28,76 %) Ali menite, da ste sposobni Da. 15 57 74,2069 < 0,001 narediti pregled ustne (6,28 %) (37,25 %) votline? Ne. 150 41 (62,76 %) (26,80 %) Ne vem. 74 55 (30,96 %) (35,95 %) Ali ste del katerega od Ne. 55 41 0,7254 0,6958 prostovoljnih obštudijskih (23,01 %) (26,80 %) projektov na fakulteti, ki skrbi za promocijo zdravja in preventive? Da, vendar bi rad/-a 154 94 sodeloval/-a še (64,44 %) (61,44 %) v kakšnem. Da. 30 18 (12,55 %) (11,76 %) Prvi obisk zobozdravnika Se strinjam. 170 67 53,8658 < 0,001 je priporočen ob vstopu (71,13 %) (43,79 %) v osnovno šolo (6 let star otrok). Se NE strinjam.* 52 86 (21,76 %) (56,21 %) Ne vem. 17 0 (7,11 %) (0,00 %) Prvi mlečni zob izraste Se strinjam.* 79 96 34,6776 < 0,001 med 6. in 12. mesecem (33,05 %) (62,75 %) starosti. Se NE strinjam. 142 54 (59,41 %) (35,29 %) Ne vem. 18 3 (7,53 %) (1,96 %) mr24_4_Mr10_2.qxd 17.12.2024 10:55 Page 309 310 Ema Novinec, Janja Jan Znanje o ustnem zdravju in vedenje pri študentih medicine in dentalne … vprašanje Odgovor Medicina (n) Dentalna χ2 p (delež) medicina (n) (delež) Prvi stalni zob izraste Se strinjam.* 165 117 11,0830 0,0039 pri 6 letih starosti. (69,04 %) (76,47 %) Se NE strinjam. 54 35 (22,59 %) (22,88 %) Ne vem. 20 1 (8,37 %) (0,65 %) Glavni vzrok za nastanek Se strinjam.* 191 141 14,6904 0,0006 kariesa in parodontalne (79,92 %) (92,16 %) bolezni je zobni plak. Se NE strinjam. 14 8 (5,86 %) (5,23 %) Ne vem. 34 4 (14,23 %) (2,61 %) Pri starejši populaciji je Se strinjam. 57 54 7,1065 0,0286 tveganje za nastanek (23,85 %) (35,29 %) zobnega kariesa zelo visoko. Se NE strinjam.* 127 75 (53,14 %) (49,02 %) Ne vem. 55 24 (23,01 %) (15,69 %) Antidepresivi, analgetiki Se strinjam. 40 17 29,4697 < 0,001 in antihipertenzivna (16,74 %) (11,11 %) zdravila znižajo tveganje za nastanek zobnega kariesa. Se NE strinjam.* 49 71 (20,50 %) (46,41 %) Ne vem. 150 65 (62,76 %) (42,48 %) Starost predstavlja Se strinjam.* 206 132 5,2687 0,0718 tveganje za nastanek (86,19 %) (86,27 %) parodontalne bolezni. Se NE strinjam. 13 15 (5,44 %) (9,80 %) Ne vem. 20 6 (8,37 %) (3,92 %) Pogostost uživanja Se strinjam.* 221 148 4,3504 0,1136 sladkorja je za nastanek (92,47 %) (96,73 %) zobnega kariesa bolj škodljiva kot količina zaužitega sladkorja. Se NE strinjam. 5 3 (2,09 %) (1,96 %) Ne vem. 13 2 (5,44 %) (1,31 %) Fluorid razkuži vodo, Se strinjam. 59 17 15,0479 < 0,001 da je varna za pitje. (24,69 %) (11,11 %) Se NE strinjam.* 79 75 (33,05 %) (49,02 %) Ne vem. 101 61 (42,26 %) (39,87 %) mr24_4_Mr10_2.qxd 17.12.2024 10:55 Page 310 311Med Razgl. 2024; 63 (4): vprašanje Odgovor Medicina (n) Dentalna χ2 p (delež) medicina (n) (delež) Fluorid deluje zaščitno Se strinjam. 70 58 4,9225 0,0853 pred nastankom zobnega (29,29 %) (37,91 %) kariesa, brez neželjenih sistemskih stranskih učinkov. Se NE strinjam.* 84 39 (35,15 %) (25,49 %) Ne vem. 85 56 (35,56 %) (36,60 %) Alkohol predstavlja Se strinjam.* 215 143 2,1171 0,3470 tveganje za nastanek (89,96 %) (93,46 %) raka ustne votline. Se NE strinjam. 4 3 (1,67 %) (1,96 %) Ne vem. 20 7 (8,37 %) (4,58 %) Kajenje predstavlja Se strinjam.* 213 151 12,9309 0,0016 tveganje za nastanek (89,12 %) (98,69 %) parodontalne bolezni. Se NE strinjam. 2 0 (0,84 %) (0,00 %) Ne vem. 24 2 (10,04 %) (1,31 %) Kajenje predstavlja Se strinjam.* 235 151 0,6434 0,7249 tveganje za nastanek (98,33 %) (98,69 %) raka ustne votline. Se NE strinjam. 1 0 (0,42 %) (0,00 %) Ne vem. 3 2 (1,26 %) (1,31 %) Nizka porodna teža je Se strinjam.* 37 49 16,7849 0,0002 povezana z okužbami (15,48 %) (32,03 %) v ustni votlini matere. Se NE strinjam. 47 17 (19,67 %) (11,11 %) Ne vem. 155 87 (64,85 %) (56,86 %) Pri pacientih z zmanjšanim Se strinjam. 100 38 29,3730 < 0,001 izločanjem sline je tveganje (41,84 %) (24,84 %) za nastanek zobnega kariesa nižje. Se NE strinjam.* 73 89 (30,54 %) (58,17 %) Ne vem. 66 26 (27,62 %) (16,99 %) mr24_4_Mr10_2.qxd 17.12.2024 10:55 Page 311 312 Ema Novinec, Janja Jan Znanje o ustnem zdravju in vedenje pri študentih medicine in dentalne … vprašanje Odgovor Medicina (n) Dentalna χ2 p (delež) medicina (n) (delež) Bolniki s sladkorno boleznijo Se strinjam.* 205 140 3,5199 0,1721 so bolj dovzetni za (85,77 %) (91,50 %) nastanek hujše oblike parodontalne bolezni. Se NE strinjam. 6 1 (2,51 %) (0,65 %) Ne vem. 28 12 (11,72 %) (7,84 %) Parodontalna bolezen Se strinjam.* 187 131 3,7843 0,1507 lahko povzroči težave (78,24 %) (85,62 %) pri uravnavanju sladkorne bolezni. Se NE strinjam. 5 1 (2,09 %) (0,65 %) Ne vem. 47 21 (19,67 %) (13,73 %) Srčno-žilni zapleti niso Se strinjam. 11 14 13,3930 0,0012 povezani s parodontalno (4,60 %) (9,15 %) boleznijo. Se NE strinjam.* 166 121 (69,46 %) (79,08 %) Ne vem. 62 18 (25,94 %) (11,76 %) Radioterapija na predelu Se strinjam.* 84 72 5,5518 0,0623 glave in vratu poviša (35,15 %) (47,06 %) tveganje za nastanek zobnega kariesa. Se NE strinjam. 34 17 (14,23 %) (11,11 %) Ne vem. 121 64 (50,63 %) (41,83 %) Okužbe respiratornega Se strinjam.* 26 40 15,6150 < 0,001 trakta pri hospitaliziranih (10,88 %) (26,14 %) pacientih so povezane s parodontalno boleznijo. Se NE strinjam. 44 25 (18,41 %) (16,34 %) Ne vem. 169 88 (70,71 %) (57,52 %) mr24_4_Mr10_2.qxd 17.12.2024 10:55 Page 312 313Med Razgl. 2024; 63 (4): Tabela 3. Primerjava znanja pri skupini študentov medicine (Medicina) in dentalne medicine (Dentalna medi- cina), skupno in po letnikih. Za izračun spremenljivke »znanje« smo pravilni odgovor ovrednotili z 1 točko, odgovor »Ne vem.« z 0 točkami in napačen odgovor z –0,5 točke. Statistično značilne razlike so pisane ode- beljeno. IZ – interval zaupanja. Skupina Srednja vrednost [95-% IZ] p t-statistika Skupno Medicina 9,605 [–3,36, –0,23] < 0,001 –5,676 Dentalna medicina 11,559 [–3,36, –0,23] 1. letnik Medicina 7,464 [–2,93, 0,61] 0,198 –1,313 Dentalna medicina 9,083 [–2,93, 0,61] 2. letnik Medicina 7,903 [–2,56, 0,03] 0,0418 –2,076 Dentalna medicina 9,274 [–2,56, 0,03] 3. letnik Medicina 9,128 [–2,48, –0,19] 0,0196 –2,400 Dentalna medicina 9,854 [–2,48, –0,19] 4. letnik Medicina 10,429 [–2,65, –0,24] 0,0142 –2,531 Dentalna medicina 12,117 [–2,65, –0,24] 5. letnik Medicina 10,909 [–4,64, –3,02] < 0,001 –10,152 Dentalna medicina 14,980 [–4,64, –3,02] 6. letnik Medicina 11,547 [–3,95, –2,44] < 0,001 –9,131 Dentalna medicina 15,184 [–3,95, –2,44] mr24_4_Mr10_2.qxd 17.12.2024 10:55 Page 313 RaZPRava V raziskavi nas je zanimalo, ali obstajajo razlike med študenti medicine in dentalne medicine na UL MF glede splošnega zna- nja o ustnem zdravju in njihovem vedenju, povezanim z ustnim zdravjem. Ocena vede- nja je pokazala statistično značilne razlike pri 8 izmed 13 vprašanj med smerema (tabela 2), kar nakazuje na drugačno vede- nje študentov obeh smeri. Študenti smeri Dentalna medicina pogosteje obiskujejo zobozdravnika na 6–12 mesecev, pogoste- je si umivajo zobe vsaj dvakrat na dan in uporabljajo zobno pasto s fluoridi, pogosteje vsakodnevno uporabljajo medzobno ščetko ali nitko, redkeje so opisali prisotnost krva- venja dlesni po ščetkanju ali nitkanju, pogo- steje so navedli, da si zobe umivajo tudi zato, da ne pride do krvavitev iz dlesni. Da bi preprečili zobni karies ali pravočasno zdravili težave, povezane z ustnim zdrav- jem, je ključnega pomena redno obiskova- nje zobozdravnika vsakih 12 mesecev, umivanje zob vsaj dvakrat dnevno z zobno pasto z ustrezno vsebnostjo fluoridov in vsakodnevna uporaba medzobne ščetke ali nitke, ki izboljšata učinkovitost ustne higie- ne, zmanjšata vnetje dlesni ter s tem pove- zano krvavenje mehkih tkiv ustne votline (2, 13, 17, 28–31). Na vse našteto morajo splošno družbo opozarjati vsi zdravstveni delavci, zato je ključno, da so s svojimi deja- nji tudi zgled ostalim. Odgovori na vprašanja, povezana s samo- oceno ustnega zdravja (tabela 2), so prav tako pokazali značilno razliko med študenti 314 Ema Novinec, Janja Jan Znanje o ustnem zdravju in vedenje pri študentih medicine in dentalne … smer Dentalna medicina trend smeri Dentalna medicina smer Medicina trend smeri Medicina 2 2 10 1 1 9 3 3 11 7 16 15 4 4 12 8 5 5 13 6 6 14 0 Letnik študija na UL MF P o v p re č n o z n a n je ( d o se ž en e to č k e) Slika 1. Primerjava vpliva letnika in smeri študija na znanje in vedenje z linearno regresijo, pri čemer je letnik zvezna spremenljivka. Vsak napačen odgovor je prinesel odbitek 0,5 točke. UL MF – Medicinska fakulteta Univerze v Ljubljani. mr24_4_Mr10_2.qxd 17.12.2024 10:55 Page 314 obeh smeri. Študenti medicine redkeje kot študenti dentalne medicine ocenjujejo svoje ustno zdravje kot dobro, pogosteje pa so bili negotovi pri oceni svojega ustnega zdrav- ja. Rezultati so verjetno posledica pri- dobljenega znanja na področju ustne higie- ne in preventive, ki ga študenti dentalne medicine usvojijo med študijem na UL MF pri predmetih, kot so Zobne bolezni 1–3, Ustne bolezni in parodontologija 1–3 ter Otroško in preventivno zobozdravstvo 1–3 (10). Znanje lahko še dodatno obogatijo, če so del obštudijskih projektov, kot je npr. pro- jekt Zobek (12). Medtem študenti medici- ne pridobijo znanje na področju ustne higiene in preventive le v skrajšanem obse- gu pri predmetu Maksilofacialna kirurgi- ja s temelji dentalne medicine, kar jih glede na rezultate raziskave ne pripravi in motivira toliko, kot če bi imeli vaje na področju Otroškega zobozdravstva in Zobnih bolezni. Na vajah bi lahko videli, kaj pomeni neustrezna ustna higiena in njene posledice na stanje ustne votline (11). Znotraj naše raziskave so si študenti smeri Medicina pogosteje želeli pridobiti več znanja o bolezenskih stanjih v ustni votli- ni in o tem, kako le-ta vplivajo na sistem- sko zdravje bolnikov (tabela 2). Poleg tega so dosti redkeje menili, da so sposobni narediti pregled ustne votline. Bolniki, ki obiščejo zdravnika, imajo pogosto tako ustne kot sistemske zdravstvene težave, npr. bolniki s sladkorno boleznijo tipa 2 in bol- niki z rakom ustne votline. Kljub temu da je rak ustne votline ob primernem pregle- du ustne votline lahko prepoznaven že v zgodnji fazi, se pogosto odkrije prepozno. Zgodnja diagnoza in prepoznavanje bolni- kov z visokim tveganjem omogočata učin- kovitejši odziv na zdravljenje in boljše preživetje (32). Zdravniki lahko tako igra- jo ključno vlogo pri skrbi za ustno zdravje in s tem tudi za sistemsko zdravje bolni- kov (1, 6). V naši raziskavi so tako študenti medi- cine kot dentalne medicine pokazali znanje na področju etioloških dejavnikov raka na področju ustne votline. Manj študentov smeri Medicina pa je vedelo, da kajenje pred- stavlja tveganje tudi za nastanek parodon- talne bolezni, da so s parodontalno boleznijo povezani srčno-žilni zapleti in okužbe dihal pri hospitaliziranih bolnikih ter da so bol- niki s sladkorno boleznijo bolj dovzetni za nastanek hujše oblike parodontalne bolezni. Med študenti obeh smeri ni bilo značilnih razlik v znanju glede uravnavanja slad- korne bolezni, kjer parodontalna bolezen lahko povzroči težave. Znanje o vzroku nastanka parodontalne bolezni in zobnega kariesa je bilo pri študentih smeri Medicina slabše. Redkeje so vedeli, da starost bolni- ka, jemanje določenih zdravil in zmanjša- no izločanje sline povišajo tveganje za karies. Med študenti obeh smeri pa ni bilo statistično značilnih razlik v znanju glede vloge radioterapije na predelu glave in vratu na povišano tveganje za nastanek zob- nega kariesa. Največje razlike v znanju med obema skupinama študentov so se v naši raziska- vi pokazale po končanem tretjem letniku oz. po zaključku predkliničnega dela izobra- ževanja (tabela 2, slika 1). Študenti dental- ne medicine v četrtem letniku namreč preidejo na bolj usmerjen strokovni del izobraževanja, ki se osredotoča na področ- je ustne medicine, zato na tem področju napredujejo hitreje in bolj kot študenti medicine. Ti imajo v starem programu prvi strokovni predmet s področja dentalne medicine v petem letniku – Maksilofacialna kirurgija s temelji dentalne medicine –, kjer pridobijo osnovna znanja na področju ust- nega zdravja in preventive (11). Študenti dentalne medicine so imeli sicer več znanja o ustnem zdravju ter pozna- vanju povezav med ustnim in sistemskim zdravjem (tabela 2, tabela 3), ugotovili pa smo tudi, da pri študentih obeh smeri zna- nje med študijem narašča (tabela 2, slika 1). Razlika v znanju o ustnem zdravju med štu- denti medicine in dentalne medicine je 315Med Razgl. 2024; 63 (4): mr24_4_Mr10_2.qxd 17.12.2024 10:55 Page 315 pričakovana zaradi različne usmeritve štu- dijskih programov. Kljub temu lahko ta razlika negativno vpliva na vključevanje ustnega zdravja v primarno zdravstveno varstvo, če so bodoči zdravniki manj uspo- sobljeni za prepoznavanje in obravnavo ustno-zdravstvenih težav, kar lahko vodi do neustrezne obravnave bolnikov. Ker je ustno zdravje tesno povezano s splošnim zdravstvenim stanjem, pomanjkanje ustrez- nega znanja lahko povzroči spregled ali ne- ustrezno zdravljenje stanj, ki bi jih sicer lahko učinkoviteje rešili z boljšim razu- mevanjem ustnega zdravja . Odgovori na vprašanja s področja »otro- škega zobozdravstva« – npr. kdaj je pripo- ročljiv prvi obisk zobozdravnika, kdaj izraste prvi mlečni zob in kdaj prvi stalni – so imeli glede na smer statistično značilno razliko (tabela 2); študenti smeri Medicina so imeli s tega področja slabše znanje. Morda so to res podatki, ki se ne vtisnejo v spomin, a dru- žinski zdravnik, pediater, pa tudi zdravnik druge specialnosti se večkrat tekom svoje- ga življenja sreča z vprašanji glede prvega obiska zobozdravnika, zato je pomembno, da so vsi seznanjeni s pravilnim vrstnim redom in leti izraščanja zob. Prav pedia- ter je tisti, ki lahko opazi zapoznelo rast podočnika pri otroku in ustrezno opozori starše (33). Manj študentov smeri Medicina je vedelo, da je nizka porodna teža povezana z okužbami v ustni votlini matere (tabela 2). Za porodničarje, ginekologe, pediatre, dru- žinske zdravnike in zobozdravnike so podat- ki o povezavi nizke porodne teže z okužbami v ustni votlini matere, prenosu kariogenih bakterij z matere na plod in zgodnjem otroškem kariesu kot dejavniku tveganja za sistemsko zdravje in razvoj otroka pomemb- ni (1, 5, 17). Izboljšanje znanja na področju ustnega zdravja med nosečnicami lahko koristi njihovi ustni higieni, kar neposred- no vpliva na ustno zdravje njihovega ploda. Poznana je npr. povezava med ustno floro matere, njenim zdravstvenim stanjem in ustnim zdravjem otroka, verjetno povezana s prenosom bakterije Streptococcus mutans z matere na plod (5). Materine življenjske navade, kot so ustna higienska praksa in prehranjevalne navade, lahko prav tako vplivajo na to tveganje. Zaradi možnosti pre- prečevanja in obvladovanja gingivitisa ter parodontalne bolezni pri materah je klju- čno, da zobozdravstveni in drugi zdrav- stveni strokovnjaki prepoznajo in podučijo ženske, ki nimajo zadostnega znanja o pomenu ustnega zdravja (5, 28). Podobne vsebine pokrivajo tudi že objav- ljene raziskave. V raziskavi, ki je vključevala študente zdravstvene smeri Univerze v Kuvajtu, so Al-Hussaini in sodelavci ugo- tovili, da si velika večina (94,7 %) vsaj enkrat dnevno umiva zobe, a jih le 11,5 % dnevno uporabljalo nitko, le 22 % študen- tov pa je obiskalo zobozdravnika v zadnjih 6–12 mesecih (29). V raziskavi na Univerzi v Nišu so Bojovič in sodelavci, podobno kot v naši raziskavi, ugotovili statistično zna- čilne razlike med študenti medicine, den- talne medicine in farmacije pri uporabi medzobne ščetke in nitke ter pri pogosto- sti ščetkanja zob med študenti 3. in 4. let- nika študija (17). V raziskavi Nacionalnega inštituta za javno zdravje (NIJZ) je 68 % prebivalcev Slovenije v letu 2022 in 64 % v letu 2018 poročalo, da si umivajo zobe vsaj dvakrat dnevno (34). Glede na raziskavo NIJZ iz leta 2019 si 10 % prebivalcev Slovenije zobe umiva več kot dvakrat dnevno, 60 % dvakrat dnevno in četrtina prebivalcev enkrat dnevno. Prav tako ugotavljajo, da med odraslimi vsak dan uporablja zobno nitko 17% oseb, občasno 47% oseb in nikoli 36% oseb. Ugotovili so tudi, da kar 17% odraslih, starih 18–74 let, ni obiskalo zobozdravnika več kot 2 leti in da je v zadnjem letu zobozdrav- nika obiskalo 61% odraslih (35). Rezultati naše raziskave kažejo, da študenti UL MF glede na splošno populacijo v povprečju bolje skrbijo za svoje ustno zdravje (tabela 2). V raziskavi Mohebbija in sodelavcev je manj kot 40% družinskih zdravnikov pozna- 316 Ema Novinec, Janja Jan Znanje o ustnem zdravju in vedenje pri študentih medicine in dentalne … mr24_4_Mr10_2.qxd 17.12.2024 10:55 Page 316 lo pomen fluoridov za vzdrževanje zdrav- ja trdih zobnih tkiv (27). V raziskavi NIJZ iz leta 2019 ugotavljajo, da zobno pasto, ki vsebuje fluoride, uporablja 80 % oseb, brez fluoridov pa 20 % oseb v Sloveniji (35). Štu- denti UL MF uporabljajo zobno pasto s fluo- ridi nekoliko pogosteje (tabela 2). V raziskavi, ki so jo izvedli Gaffar in sodelavci, je manj kot 10 % pediatrov, dru- žinskih zdravnikov, specialistov otorino- laringologije in medicinskih sester pravilno odgovorilo na vprašanja, kaj je karies in kaj parodontitis (36). V isti raziskavi se kar 72% ni strinjalo z izjavo, da je ustno zdravje bol- nikov odgovornost vseh zdravstvenih delav- cev in kar 86% jih je menilo, da ustno zdrav- je ni povezano s sistemskim zdravstvenim stanjem bolnika. Znanje naših študentov je na tem področju dosti boljše (tabela 2). V raziskavi, ki so jo izvedli Al-Hussaini in sodelavci, je večina študentov (84,7 %) ocenila svoje ustno zdravje kot dobro, kljub temu da jim je primanjkovalo znanja s področja ustnega zdravja in preventive (29). V raziskavi NIJZ ugotavljajo, da med odraslimi, starimi 18–74 let, svoje ustno zdravje pozitivno ocenjuje 60 % oseb, med njimi 12% oseb svoje ustno zdravje ocenjuje kot »zelo dobro« (35). V naši raziskavi so štu- denti UL MF svoje ustno zdravje ocenili kot dobro ali zadovoljivo v višjem deležu (tabe- la 2). V raziskavi NIJZ kot »slabo« ali »zelo slabo« svoje ustno zdravje ocenjuje 8 % oseb, kar pomeni, da določene težave v ust- nem predelu doživlja več kot 117.000 odra- slih v Sloveniji. Pri tretjini odraslih je kakovost življenja v povezavi z ustnim zdravjem pogosto ali občasno zmanjšana zaradi ene ali več omejitev zaradi težav z zobmi, prav tako med odraslimi kakovost življenja v povezavi z ustnim zdravjem upada s starostjo in je višja pri osebah z naj- manj višješolsko izobrazbo (35). V raziskavi med družinskimi so zdrav- niki Gambhir in sodelavci poročali, da 84 % anketirancev navaja, da so njihovi bolniki prihajali tako z ustnimi kot tudi s sistem- skimi manifestacijami bolezni (7). A vendar 43 % anketirancev ni bilo naklonjenih bio- psiji kronične ustne lezije, le 38 % anketi- rancem je bila znana povezava med anti- depresivi in večjim tveganjem za karies, in le 44 % bolnikov je upoštevalo nasvete svojega osebnega zobozdravnika (7). Štu- denti UL MF so izkazali večjo podkovanost na področju povezanosti sistemskega in ust- nega zdravja (tabela 2), saj so programi obeh smeri prepleteni skozi vseh šest let študi- ja – to jim zagotavlja konkurenčno prednost v primerjavi s številnimi drugimi univer- zami po svetu (10, 11). V ločeni raziskavi so Mohebbi in sode- lavci ugotovili, da manj kot 75 % anketira- nih družinskih zdravnikov ve, da parodon- talna bolezen poslabša stanje bolnika s sladkorno boleznijo tipa 2 (27). Pri štu- dentih UL MF je ta delež višji (tabela 2). Raziskava Gambhir in sodelavcev med družinskimi zdravniki je pokazala, da jih kar 54 % pozna povezavo med nizko porodno težo otroka in parodontalno boleznijo mate- re (7). Znanje študentov na UL MF je na področju povezav med nizko porodno težo in okužbami v ustni votlini matere slabše (tabela 2). Raziskava Alshunaiber in sode- lavcev med pediatri in družinskimi zdrav- niki je ugotovila, da jih manj kot 55 % pozna prenos kariogenih bakterij iz mate- re na plod in da le 41 % družinskih zdrav- nikov meni, da steklenični karies, ki nastane kot posledica pitja sladkih pijač iz stekle- ničke pri otrocih, lahko pusti resne posle- dice na kasnejši razvoj zobovja in sistemsko zdravje otroka (26). Ena glavnih prednosti naše raziskave je, da je prva, ki primerja znanje o ustnem zdravju med študenti medicine in dental- ne medicine skozi celoten študij na UL MF. Raziskava vključuje velik vzorec študentov vseh letnikov obeh smeri, kar povečuje zanesljivost in reprezentativnost rezultatov. Študenti vseh letnikov so sodelovali v razi- skavi, kar omogoča celosten vpogled v raz- voj njihovega znanja in vedenja skozi leta 317Med Razgl. 2024; 63 (4): mr24_4_Mr10_2.qxd 17.12.2024 10:55 Page 317 študija. Rezultati naše raziskave so lahko priložnost za spremembo stanja. Na UL MF poteka prenova obeh študijskih progra- mov. Študenti obeh prenovljenih programov že od prvih let študija aktivno sodelujejo, tako pri obveznih kot pri izbirnih vsebinah. Pri klinični praksi v drugem letniku se tako študenti dentalne medicine kot tudi študenti medicine podučijo o povezavah med sploš- nim in ustnim zdravjem in skrbi za ustno zdravje, v domovih starejših občanov pa štu- denti obeh programov skupaj in celostno obravnavajo tamkajšnje varovance. Zato s prenovo študija pričakujemo izboljšanje stanja. Kljub številnim prednostim razi- skave pa obstajajo tudi nekatere slabosti. Samoocene študentov lahko vsebujejo pri- stranskosti, saj študenti morda ne želijo pri- znati pomanjkljivega znanja ali slabih navad. Poleg tega je bilo anketiranje izve- deno na spletni platformi, kar lahko vpli- va na odzivnost in natančnost odgovorov. Raziskava se osredotoča le na študente UL MF, kar omejuje posplošljivost rezultatov na druge fakultete ali druge države. Zato bi bilo koristno v prihodnje vključiti več univerz za bolj reprezentativne rezultate in preučiti, kako izboljšati vključevanje ustnega zdrav- ja v učni načrt študija splošne medicine. Od študentov medicine in dentalne medicine se pričakuje, da znajo skrbeti za svoje ustno in sistemsko zdravje, saj bodo v svoji nadaljnji karieri predstavljali vzor in skrbeli za ozaveščanje o ustnem zdrav- ju. Rezultati naše raziskave so pokazali vrzeli v znanju in vedenju študentov obeh smeri. Izsledki bodo omogočili oblikovanje ciljno usmerjenih ukrepov za izboljšanje ozaveščenosti o pomenu ustnega zdravja in promocijo ohranjanja ustnega zdravja, tudi zaradi povezave s sistemskim zdravjem bolnikov. Raziskava je pokazala potrebo po boljšem meddisciplinarnem sodelovanju že med študijem, ki se nadaljuje kasneje v poklicnem okolju. Sodelovanje med zdravniki in zobozdravniki ne omogoča le izmenjave znanja in veščin, temveč tudi vzpostavljanje medpoklicnih odnosov, kar olajša kakovostno zdravstveno oskrbo in spodbuja skupna prizadevanja za izboljša- nje bolnikovega zdravja skozi celotno življe- nje (9, 36). V šolskem letu 2021/22 je UL MF pričela s prenovljenim študijskim progra- mom na obeh smereh, ki bo naslovil tudi zgornje izzive. Naša raziskava potrjuje hipotezo o razli- kah v znanju o ustnem zdravju in vedenju med študenti medicine in dentalne medi- cine. Prav tako smo ugotovili, da se med štu- dijem izboljšuje razumevanje o ustnem zdravju pri študentih obeh smeri. Rezultati kažejo, da je treba področje ustnega zdrav- ja obširneje vključiti v učne načrte ter kre- piti povezanost med študenti obeh smeri. To bo zagotovo prispevalo k izboljšanju celostnega zdravja posameznika in družbe kot celote. Naša raziskava je postavila nov mejnik, saj edina do sedaj omogoča poglobljeno primerjavo znanja o ustnem zdravju in vede- nja med študenti smeri Medicina in Dentalna medicina na UL MF skozi celotno obdobje njihovega študija. Predstavlja temelj za nadaljnje raziskave o vplivu izobraževalnih programov na UL MF na prihodnje gene- racije študentov in diplomantov UL MF, odpira pa tudi nove možnosti za razisko- vanje povezav med izobraževanjem in kas- nejšo prakso v zdravstvenem poklicu v slo- venskem in mednarodnem prostoru. 318 Ema Novinec, Janja Jan Znanje o ustnem zdravju in vedenje pri študentih medicine in dentalne … mr24_4_Mr10_2.qxd 17.12.2024 10:55 Page 318 LITERaTURa 1. Kane SF. The effects of oral health on systemic health. Gen Dent. 2017; 65 (6): 30–4. 2. Jensen O, Sköld UM, Birkhed D, et al. Self-reported changes in using fluoride toothpaste among older adults in Sweden: An intervention study. Acta Odontol Scand. 2015; 73 (1): 48–56. doi: 10.3109/00016357.2014.949847 3. Kumar S, Motwani K, Dak N, et al. Dental health behaviour in relation to caries status among medical and dental undergraduate students of Udaipur district, India. Int J Dent Hyg. 2010; 8 (2): 86–94. doi: 10.1111/j.1601- 5037.2008.00346.x 4. Bojovič MD, Kesić LG, Mitič AN, et al. Oral health-related risk factors among students in southeast Serbia. Med Sci Monit. 2021; 27: e929375. doi: 10.12659/MSM.929375 5. Boggess KA, Urlaub DM, Moss M, et al. Knowledge and beliefs regarding oral health among pregnant women. J Am Dent Assoc. 2011; 142 (11): 1275–82. doi: 10.14219/jada.archive.2011.0113 6. Haripriya M, Kumar MPS. Knowledge, attitude and practices regarding research methodology among post- graduate dental students. Int J Pharm Sci Rev. 2017; 44 (2): 180–5. 7. Gambhir RS, Batth JS, Arora G, et al. Family physicians' knowledge and awareness regarding oral health: A survey. J Educ Health Promot. 2019; 8: 45. doi: 10.4103/jehp.jehp_252_18 8. Bress LE, Horowitz AM, Capobianco DM, et al. Assessing dental hygiene students' and community caregivers' knowledge of strategies for caries prevention. J Dent Educ. 2013; 83 (1): 351–8. doi: 10.21815/JDE.019.022 9. Fisher-Owens SA. The interprofessional role in dental caries management: Ways medical providers can sup- port oral health (Perspectives from a physician). Dent Clin North Am. 2019; 63 (4): 669–77. doi: 10.1016/ j.cden.2019.05.004 10. UL MF: Predmetnik: Prenovljen EMŠ program Dentalna medicina [internet]. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Medicinska fakulteta; c2024 [citirano 2023 Avg 03]. Dosegljivo na: https://www.mf.uni-lj.si/o-studiju/ ems-program-dentalna-medicina/predmetnik 11. UL MF: Predmetnik: Prenovljen EMŠ program Medicina [internet]. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Medicinska fakulteta; c2024 [citirano 2023 Avg 03]. Dosegljivo na: https://www.mf.uni-lj.si/o-studiju/ems-program-med- icina/predmetnik 12. UL MF: Študijski programi [internet]. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Medicinska fakulteta; c2024 [citirano 2023 Avg 07]. Dosegljivo na: https://www.mf.uni-lj.si/o-studiju 13. Flaherman VJ, Epstein J, Amendola L, et al. Preventive dental care at 6-month intervals is associated with reduced caries risk. Clin Pediatr (Phila). 2018; 57 (2): 222–6. doi: 10.1177/0009922817691823 14. Badovinac A, Božić D, Vučinac I, et al. Oral health attitudes and behavior of dental students at university of Zagreb, Croatia. J Dent Educ. 2013; 77 (9): 1171–8. 15. Kawamura M, Ikeda-Nakaoka Y, Sasahara H. An assessment of oral self-care level among Japanese dental hygiene students and general nursing students using the Hiroshima University-Dental Behavioural Inventory (HU-DBI): Surveys in 1990/1999. Eur J Dent Educ. 2000; 4 (2): 82–8. doi: 10.1034/j.1600-0579.2000.040206.x 16. Komabayashi T, Kwan SY, Hu DY, et al. A comparative study of oral health attitudes and behaviour using the Hiroshima University-Dental Behavioural Inventory (HU-DBI) between dental students in Britain and China. J Oral Sci. 2005; 47 (1): 1–7. doi: 10.2334/josnusd.47.1 17. Ahmad MS, Abuzar MA, Razak IA, et al. Educating medical students in oral health care: Current curriculum and future needs of institutions in Malaysia and Australia. Eur J Dent Educ. 2017; 21 (4): 29–38. doi: 10.1111/ eje.12211 18. Pacauskiene IM, Smailiene D, Siudikienė J, et al. Self-reported oral health behavior and attitudes of dental and technology students in Lithuania. Stomatologija. 2014; 16 (2): 65–71. 19. Peker K, Uysal O, Bermek G. Dental training and changes in oral health attitudes and behaviors in Istanbul dental students. J Dent Educ. 2010; 74 (9): 1017–23. 20. Polychronopoulou A, Kawamura M. Oral self-care behaviours: Comparing Greek and Japanese dental students. Eur J Dent Educ. 2005; 9 (4): 164–70. doi: 10.1111/j.1600-0579.2005.00387.x 21. Rahman B, Kawas SA. The relationship between dental health behavior, oral hygiene and gingival status of dental students in the United Arab Emirates. Eur J Dent. 2013; 7 (1): 22–7. 22. Riad A, Al-Khanati NM, Issa J, et al. Oral health-related knowledge, attitudes and behaviours of Arab den- tal students: Multi-national cross-sectional study and literature analysis 2000–2020. Int J Environ Res Public Health. 2022; 19 (3): 1658. doi: 10.3390/ijerph19031658 319Med Razgl. 2024; 63 (4): mr24_4_Mr10_2.qxd 17.12.2024 10:55 Page 319 23. Riad A, Chuchmová V, Staněk J, et al. Czech and Slovak dental students' oral health-related knowledge, attitudes, and behaviours (KAB): Multi-country cross-sectional study. Int J Environ Res Public Health. 2022; 19 (5): 2717. doi: 10.3390/ijerph19052717 24. Rong WS, Wang WJ, Yip HK. Attitudes of dental and medical students in their first and final years of under- graduate study to oral health behaviour. Eur J Dent Educ. 2006; 10 (3): 178–84. doi: 10.1111/j.1600-0579.2006.00415.x 25. Sato M, Camino J, Oyakawa HR, et al. Effect of dental education on Peruvian dental students' oral health- -related attitudes and behavior. J Dent Educ. 2013; 77 (9): 1179–84. 26. Alshunaiber R, Alzaid H, Meaigel S, et al. Early childhood caries and infant's oral health; Pediatricians' and family physicians' practice, knowledge and attitude in Riyadh city, Saudi Arabia. Saudi Dent J. 2019; 31 (Suppl): S96–105. doi: 10.1016/j.sdentj.2019.01.006 27. Mohebbi SZ, Rabiei S, Yazdani R, et al. Evaluation of an educational intervention in oral health for primary care physicians: A cluster randomized controlled study. BMC Oral Health. 2018; 18 (1): 218. doi: 10.1186/s12903- 018-0676-2 28. Lang NP, Lindhe J. Clinical periodontology and implant dentistry, 2 Volume Set, 6th edition. John Wiley & Sons; 2015. 29. Al-Hussaini R, Al-Kandari M, Hamadi T, et al. Dental health knowledge, attitudes and behaviour among stu- dents at Kuwait University Health Sciences Centre. Med Princ Pract. 2003; 12 (4): 260–5. doi: 10.1159/000072295 30. Worthington HV, MacDonald L, Poklepovic TP, et al. Home use of interdental cleaning devices, in addition to toothbrushing, for preventing and controlling periodontal diseases and dental caries. Cochrane Database Syst Rev. 2019; 4 (4): 21–2. doi: 10.1002/14651858.CD012018.pub2 31. Gaffar B, Farooqi FA, Nazir MA, et al. Oral health-related interdisciplinary practices among healthcare pro- fessionals in Saudi Arabia: Does integrated care exist?. BMC Oral Health. 2022; 22 (1): 7. doi: 10.1186/s12903- 022-02113-5 32. Ristaniemi J, Rajala W, Karjalainen T, et al. Eruption pattern of the maxillary canines: Features of natural eruption seen in PTG at the late mixed stage-Part I. Eur Arch Paediatr Dent. 2022; 23 (2): 223–32. doi: 10.1007/ s40368-021-00650-1 33. Ahluwalia KP, Yellowitz JA, Goodman HS, et al. An assessment of oral cancer prevention curricula in U.S. medical schools. J Cancer Educ. 1998; 13 (2): 90–5. doi: 10.1080/08858199809528523 34. NIJZ: Umivanje zob [internet]. Ljubljana: Nacionalni inštitut za javno zdravje Republike Slovenije; c2022–2024 [citirano 2024 Jun 15]. Dosegljivo na: https://obcine.nijz.si/kazalniki/K2.8/statistika/ 35. Artnik B, Ranfl M, Blatnik J, et al. Ustno zdravje odraslih, 2019: Nacionalna raziskava o ustnem zdravju odraslih v Sloveniji leta 2019. Ljubljana: Katedra za javno zdravje Medicinske fakultete Univerze v Ljubljani in Nacionalni inštitut za javno zdravje; 2020. 36. Jnaneswar A, Goutham BS, Pathi J, et al. A Cross-sectional survey assessing knowledge, attitude, and practice regarding oral cancer among private medical and dental practitioners in Bhubaneswar city. Indian J Med Paediatr Oncol. 2017; 38 (2): 133–9. doi: 10.4103/ijmpo.ijmpo_107_16 Prispelo 16. 3. 2024 320 Ema Novinec, Janja Jan Znanje o ustnem zdravju in vedenje pri študentih medicine in dentalne … mr24_4_Mr10_2.qxd 17.12.2024 10:55 Page 320