31. FESTIVAL LGBT FILMA 28. II. - G. 12. 2015 JIB| LJUBLJANA/PTUJ/CELJE/KOPER/MARIBOR/BISTRICA OB SOTLI / J_L M 1 H M I I i , ; I I M I I i I nrcgs jjj -U-' 11 in, OJ JXI K JJLL 11 i ■ "f TI BLL LM ID 11 LU] Tj ■ WL TL"T I'll ri i I_U' LJ 11T1T ..... UU'xUV U XI slovenska kinoteka miklošičeva 28, 1000 Ljubljana t. 01.43.42.520, f. 01.43.42.516 www.kinoteka.si programski oddelek | muzejski oddelek | arhivski oddelek | raziskovalno-založniški oddelek | knjižnica in mediateka | muzej slovenskih filmskih igralcev, divača | Vabljeni v Kinoteko, vabljeni na film! fotografiji: mesto slovesa (la jetée), chris marker, 1962 | arnulf rainer, peter kubelka, 1960 produkcija: slovenska kinoteka | oktober 2015 | oblikovanje: tomaž perme (kinetik) Spremljevalne prireditve sobota, 28. 11. 23.00 Kinodvor: otvoritveni koktajl parti, ki ga poklanja Veleposlaništvo Bolivarske republike Venezuele v Republiki Sloveniji sobota, 28. 11. 23.00 Klub K4: otvoritveni žur sobota, 5. 12. 23.00 Škuc-Kulturni center Q (Tiffany) in Škuc-LL (Monokel): zaključni žur s podelitvijo nagrad in programom torek, 22. 12. 20.00 Galerija Škuc: tradicionalni večer zbirke Lambda! POMAGAJ FESTIVALU Svoj prispevek lahko nakažeš na Škuc, Stari trg 21, Ljubljana, račun: SI56 0208 3001 7013 681, sklic: 00-703, namen: prispevek FGLF Tretji rožnati zmaji Tokrat bomo že tretjič podelili nagradi Rožnati zmaj. Enega rožnatega zmaja bo podelila publika, drugega pa selektorska ekipa. Celovečerne filme, tako igrane kot dokumentarne, ki bodo na sporedu od 28. novembra do vključno 5. decembra, boste ocenjevali le gledalci in gledalke uradnega programa v Ljubljani. Ob nakupu vstopnice boste prejeli listič z nalepkami, na katerih bodo natisnjene ocene od 1 do 5. Ustrezno oceno boste nalepili na vstopnico, ki jo boste ob izhodu iz kinodvorane pustili v glasovalnih škatlah. Nagrado bo prejel film z najvišjo povprečno oceno. Nagradi bosta podeljeni na zaključnem žuru v klubskih prostorih na Metelkovi, v soboto, 5. decembra po 23. uri. Rožnatega zmaja za slovenski kratki film letos zaradi premalo prijav ne bomo podelili. Organizator festivala in založnik filmskega kataloga: Društvo ŠKUC, Metelkova 6, Ljubljana tel./fax 01 430 3530 www.skuc.org H&ŠKUC Soorganizatorji: Slovenska kinoteka, Gimnazija Ptuj, MKSMC Botegin, CID, Celjski mladinski center, Kino Udarnik, Mladinski center Bistrica ob Sotli Selekcija in organizacija: Brane Mozetič, Jasmina Sepetavc, Luka Pieri, Rosana Sancin, Suzana Tratnik Posebna zahvala: Aleš Pečnik, Aleš Zobec, Jan Vasilijevič, Jasna Klančišar, Jasmina Kožar, Jedrt Maležič, Jernej Škof, Maja Ličen, Matjaž Končina, Miran Šolinc, Polona Cernič, Roman Kuhar, Tadeja Pirih, Zala Hriberšek in mnogi drugi. Medijska podpora: Narobe (www.narobe.si), Radio Študent Podatki in vsebine filmov: Suzana Tratnik Oblikovanje plakata in filmskega kataloga: Hand Bag Tisk: Littera picta Festival je bil prvič organiziran leta 1984 v okviru festivala Magnus in velja za najstarejši festival gejevskega in lezbičnega filma v Evropi. Ob 30-letnici smo ga preimenovali v FESTIVAL LGBT FILMA. Informacije Društvo Škuc, Metelkova 6, Ljubljana, tel. 01 4303 530 Slovenska kinoteka, Miklošičeva 28, Ljubljana, tel. 01 4342 520; blagajna 01 4342 524 www.ljudmila.org/siqrd/fglf https://www.facebook.com/slo.fglf Promocija Igbt branja Zaradi izjemnega odziva na lansko akcijo Promocija LGBT branja, bomo letos z njo nadaljevali. Obiskovalci bodo na nekaterih filmskih projekcijah prejeli tudi knjigo. Seveda pa se bodo knjige zbirk Lambda in Vizibilija prodajale v preddverju Kinoteke ves čas festivala. LJUBLJANA, Kinodvor - OTVORITEV sobota, 28. 11. 21.00 Rdeča (Rojo/Red) drama/triler, Venezuela, 2014, dvd, barvni, 19', ap Od daleč (Desde alla/From Afar) drama/triler, Venezuela/Mehika, 2015, DCP, barvni, 93', sp Po projekciji sprejem v preddverju. LJUBLJANA, Slovenska kinoteka nedelja, 29. 11. 18.30 Seveda te ljubim igrani, Slovenija, 2014, DVD, čb, 9', ap Film bo uvedla režiserka. Peščeni dolarji (Dolares de arena/Sand Dollars) ljubezenski, Dominikanska republika/Argentina/ Mehika, 2014, DCP, barvni, 85', ap, svp 21.00 Jutri (Tomorrow) drama, Slovenija, 2013, barvni, 115', ap Po projekciji pogovor z režiserjem Dragom Grafom! ponedeljek, 30. 11. 17.00 Poletje s Sangaile (Sangailes vasara/The Summer of Sangaile) ljubezenski, Litva/Francija/Nizozemska, 2015, DCP, barvni, 88', sp 18.30 Tom v Ameriki (Tom in America) igrani, ZDA, 2014, DVD, barvni, 17', bp Novi človek (El Hombre Nuevo/The New Man) dokumentarni, Urugvaj/Čile, 2015, DCP, barvni, 79', ap, svp 21.00 Samska ženska (Junggesellin/Bachelorette) igrani, Nemčija, 2012, DVD, barvni, 15', ap Vanilija (Vainilla/Vanilla) igrani, Španija, 2015, DVD, barvni, 10', ap. Čez mavrico (Over the Rainbow) dokumentarni, Nizozemska, 2014, DCP, barvni, 50', ap, svp torek, 1. 12. 17.00 Naz in Malik (Naz&Maalik) tragikomedija, ZDA, 2015, DCP, barvni, 86', svp 18.30 Rojstni dan (The Birthday) igrani, Nemčija, 2014, DVD, barvni, 16', ap Dobrodošli v tej hiši (Welcome to This House) igrani dokumentarni, ZDA, 2015, blu-ray, 79', svp 21.00 Hommage Vojinu Kovaču-Chubbyju Film in avtor se ljubita 1968, 8mm, čb, 3.54 Portreti in črv 1968, 8mm, čb, nemi, 3.31 Sranje 1968, 8mm, čb, 4.06 Lepo je v naši domovini biti mlad 1967, 8mm, čb, 3.09 Iz arhiva Stanka Josta Slovenski Hamlet drama, Jugoslavija (Slovenija), 1980, DVD, barvni, 69' Po projekciji pogovor z režiserko Majo Weiss in igralko Ljerko Belak, letošnjo dobitnico Borštnikovega prstana! sreda, 2. 12. 18.30 Legenda o Narcisu (The Legend of Narcissus) animirani, Nemčija, 2013, DVD, barvni, 4' Jutri (Tomorrow) igrani, ZDA, 2014, DVD, barvni, 14', bp Drugo življenje tatov (The Second Life of Thieves) melodrama, Malezija/Švica/Nizozemska, 2014, DVD, barvni, 88', ap, svp 21.00 Masaža (El Masaje/The Massage) igrani, Španija, 2013, DVD, barvni, 5', ap Pikantno (Le Piment/Pepper) igrani, Kanada, 2014, DVD, barvni, 7', ap Vaginino življenje (Vagina Is The Warmest Colour) komedija, ZDA/Francija, 2015, barvni, 12', bp S&M Sally komedija, ZDA, 2015, DVD, barvni, 80', svp četrtek, 3. 12. 17.00 Zgodbe o naših življenjih (Stories of Our Lives) drama, Kenija/Južna Afrika, 2014, blu-ray, čb, 61', svp Brezplačna projekcija na dan kulture! 18.30 Jabolko za androgina (An Apple for the Androgyne) animirani, Nemčija, 2015, DVD, barvni, 7' Ni pomembno, kdo (A qui la faute/No Matter Who) igrani, Francija, 2015, DVD, barvni, 19', ap Zaprisežena devica (Vergine giurata/Sworn Virgin) drama, Italija/Švica/Nemčija/Albanija/Kosovo, 2015, DCP, barvni, 84', sp 21.00 Nečimrnost (La vanité) tragikomedija, Švica/Francija, 2015, blu-ray, barvni, 75', ap, svp Po projekciji pogovor z režiserjem Lionelom Baierjem. petek, 4. 12. 17.00 Živi! (Vivant!/Alive!) dokumentarni, Francija, 2014, DCP, barvni, 80', ap, svp Brezplačna projekcija! 4 18.30 Fifi gre na plažo (Fifi va a la plage/Fifi by the Sea) animirani, ZDA, 2014, DVD, barvni, 5' Film bo uvedla režiserka. Margarita s slamico (Margarita, With a Straw) melodrama, Indija, 2014, blu-ray, barvni, 100', ap, svp 21.00 Aya Arcos drama, Nemčija/Brazilija, 2014, DCP, barvni, 84', ap, svp Po projekciji pogovor z režiserjem Maximilianom Mollom. sobota, 5. 12. 18.30 Popoldan (En Eftermiddag/An Afternooon) igrani, Danska, 2014, DVD, barvni, 8', ap Razkritje (Komma Ut/Coming Out) igrani, Švedska, 2011, DVD, barvni, 5', ap Kako (vsakič) zmagati v dami (How to Win at Checkers (Every Time)) drama, Tajska/Hong Kong/ZDA/Indonezija, 2015, DCP, barvni, 80', ap, svp 21.00 Burgundski vojvoda (Duke of Burgundy) erotična drama, VB, 2014, DCP, barvni, 104', sp Cafe Kolaž, Gornji trg 15, Ljubljana sreda, 25. 11. 20.00 Odprta okna (Las ventanas abiertas/Open Windows) dokumentarni, Španija/Francija, 2014, 62', ap četrtek, 26. 11. 20.00 Me smo tukaj (We Are Here) dokumentarni, Kitajska, 2015, DVD, barvni, 60', ap Škuc-Kulturni center Q (Tiffany) Metelkova-mesto, Ljubljana nedelja, 6.12. 20.00 A zvenim gejevsko? (Do I Sound Gay?) dokumentarni, ZDA, 2014, DVD, barvni, 76', ap 22.00 Pomlad (Primavera) dokumentarni, Španija, DVD, 20', ap Kamionar (Camionero/Truck Driver) igrani, Kuba, DVD, barvni, 29', ap Zdravilci gejev (Die Scwulenheiler/Gay Healers) dokumentarni, Nemčija, 2014, DVD, barvni, 30', ap Predolgo v kinu Fair (Been Too Long At The Fair) igrani dokumentarni, ZDA, 2015, DVD, barvni, 7', bp Mladinski center Bistrica ob Sotli petek, 27. 11. 20.30 Dečki Jugoslavija (Slovenija), 1976, DVD, 65' sobota, 28. 11. 20.30 Slovenski Hamlet Jugoslavija (Slovenija), 1980, DVD, 69' CELJE, Celjski mladinski center, Mariborska cesta 2 torek, 1. 12. 19.00 Jutri (Tomorrow) Slovenija, 2013, 115', ap PTUJ, Mestni kino sreda, 2. 12. 14.40 Poletje s Sangaile (The Summer of Sangaile) Litva/Francija/Nizozemska, 2015, DCP, 88', sp četrtek, 3. 12. 14.40 Naz in Malik (Naz&Malik) ZDA, 2015, DCP, 86', svp KOPER, MKSMC Botegin, Glagoljaška 4, četrtek, 3. 12. 20.00 Dobrodošli v tej hiši (Welcome to This House) ZDA, 2015, blu-ray, 79', svp petek, 4. 12. 20.00 Kako (vsakič) zmagati v dami (How to Win at Checkers (Every Time)) Tajska/Hong Kong/ZDA/Indonezija, 2015, DVD, 80', svp sobota, 5. 12. 20.00 Peščeni dolarji (Sand Dollars) Domin. rep./Argentina/Mehika, 2014, DVD, 85', svp nedelja, 6. 12. 20.00 Aya arcos Nemčija/Brazilija, 2014, DVD, 84', svp MARIBOR, Udarnik, sreda, 2. 12. 20.00 Margarita s slamico (Margarita, With a Straw) Indija, 2014, blu-ray, 100', svp četrtek, 3. 12. 20.00 Jutri (Tomorrow) Slovenija, 2013, 115', ap petek, 4. 12. 20.00 Nečimrnost (La vanité) Švica/Francija, 2015, blu-ray, 75', svp 5 Ljubljana, Kinodvor OTVORITEV sobota, 28. 11. 21.00 Rdeča (Rojo/Red) drama/triler, Venezuela, 2014, dvd, barvni, 19', ap Scenarij in režija: Carlos Alejandro Molina M. Glavne vloge: Noél Duarte, Rafael Ibarra Fotografija: Mariela Cardozo Montaža: Carlos Alejandro Molina M., Alejandro Victorero Zvok: Rafael Azuaje, Claret Canelón Produkcija: CNAC Jesse je mladenič, zasvojen s spletnim klepetanjem. Nekega dne mu neznani gejev-ski »prijatelj« predlaga zmenek na slepo, a ker Jesse še ni videl njegovega obraza, vztraja, naj ima oblečeno rdečo majico, da ga bo lahko prepoznal. A Jesse si ni mogel predstavljati, da se bodo na srečanju uresničili njegovi najhujši strahovi. Jesse is an adolescent addicted to chatting. One day an unknown gay "friend" proposes a blind date in a public place, but the boy, not having seen his face, insists he uses a "red" shirt so he can recognize him. What Jesse never imagined was that with that meeting some of his worst fears would come true, beyond anything he could imagine. Od daleč (Desde allá/From Afar) drama/triler, Venezuela/Mehika, 2015, DCP, barvni, 93', sp Scenarij: Guillermo Arriaga, Lorenzo Vigas Režija: Lorenzo Vigas Glavne vloge: Alfredo Castro, Luis Silva, Jericó Montilla, Catherina Cardozo Fotografija: Sergio Armstrong Montaža: Isabella Monteiro de Castro Produkcija: Factor RH Producciones, Lucia Films, Malandro Films Premožni Armando živi v Caracasu in z denarjem zvablja mladeniče v svoj dom. A ne želi si dotikov, opazuje jih le od daleč. Prav tako zasleduje starejšega poslovneža, s katerim ga veže travmatična preteklost. Armando spozna 17-letnega Elderja, vodjo kriminalne združbe, a zanj se kljub nevarnosti in težavnemu odnosu močno navduši. Elder ga redno obiskuje zaradi svojih finančnih interesov, a med njima vznikne nenadejana intimna vez. Toda Armanda vse bolj preganjajo duhovi preteklosti in Elder se odloči, da mu bo pomagal, četudi s skrajnim dejanjem. Od daleč je prvi celovečerni igrani film režiserja Lorenza Vigasa in prvi venezuelski dobitnik zlatega leva. Wealthy middle-aged Armando lures young men to his home with money. He doesn't want to touch, only watch from a strict distance. He also follows an elderly businessman with whom he seems to have had a traumatic relationship. Armandos first encounter with street thug Elder is violent, but this doesn't discourage the lonely man's fascination with the tough handsome teenager. Financial interest keeps Elder visiting him regularly and an unexpected intimacy emerges. But Armando's haunted past looms large, and Elder commits the ultimate act of affection on Armando's behalf Dobitnik zlatega leva na Beneškem filmskem festivalu 2015! 6 Ljubljana, Slovenska kinoteka Short film based on Vesna Lemaic's short story. The protagonist falls unhappily in love but the something extraordinary happens. Film bo uvedla režiserka. Peščeni dolarji (Dolares de arena/Sand Dollars) ljubezenski, Dominikanska republika/Argentina/ Mehika, 2014, DCP, barvni, 85', ap, svp Scenarij in režija: Israel Cárdenas, Laura Amelia Guzmán, po romanu Les Dollars des Sables Jean-Noela Pancrazija Igrajo: Geraldine Chaplin, Yanet Mojica, Ricardo Ariel Toribio Fotografija: Israel Cárdenas, sanj: Anna želi vzeti nosečo Noeli s seboj v Pariz, v upanju, da jo bo dekle zares vzljubilo, Noeli pa se želi preseliti v to evropsko mesto boljših življenjskih možnosti. Seveda te ljubim igrani, Slovenija, 2014, DVD, čb, 9', ap Scenarij: Tjaša Ferme, po kratki zgodbi Vesne Lemaič Režija in montaža: Maja Sest Glavni vlogi: Tjaša Ferme, Doroteja Nadrah Fotografija: Drago Graf Zvok: Janez Grm Glasba: Miha Koren Produkcija: Maja Sest, Tjaša Ferme - M6 Studio Ona se nesrečno zaljubi vanjo, ne izide se zaradi kosa mesa, potem pa se zgodi nekaj fantastičnega. Jaime Guerra Montaža: Andrea Kleinman S.A.E / E.D.A Zvok: Raúl Locatelli Glasba: Ramón Cordero, Edilio Paredes Produkcija: Aurora DominicanaCanana, Rei Cine FOPROCINE-Instituto Mexicano De Cinematografía, Consejo Nacional Para La Cultura Y Las Artes Ostarela turistka Anna, ki jo izvrstno odigra legendarna Geraldine Chaplin, živi na dominikanski obali v občasni, dogovorjeni zvezi s skoraj petdeset let mlajšo domačinko Noeli. Čeprav je Anne zaljubljena v mladenko, se obe zavedata, da njuno romanco na peščeni plaži že tri leta vzdržujejo predvsem Annini dolarji. Ko Noeli nepričakovano zanosi s svojim fantom, vidita obe v tem priložnost za uresničitev svojih As people parade through her life, Noeli, a young Dominican girl, has a steady client, a mature French woman who, as time goes by, has found an ideal refuge on the island to spend her last years. Noeli's boyfriend feigns to be her brother and outlines a plan in which Noeli travels to Paris with the old lady and sends him money every month. For Noeli, the relationship with the old lady is one of convenience, but the feelings become more intense as the departure date closes in. 7 ponedeljek, 30. 11. 17.00 Zvok: Nicolas Becker, Jonas Jocys, Julien Perez Glasba: JB Dunckel Produkcija: Fralita Films, Les Films dAntoine v koprodukciji z Viking Film Sedemnajstletna Sangaile je navdušena nad letenjem, čeprav se tako boji višine, da nikakor ne zbere poguma za učenje piloti-ranja. Nekega poletja na letalskem mitingu, nedaleč od razkošnega vikenda svojih staršev, spozna nenavadno vrstnico Auste, ki živi dinamično in ustvarjalno ter se posveča modi, šivanju in fotografiji. Sangaile postane njen model in prijateljica, Auste Jutri (Tomorrow) drama, Slovenija, 2013, barvni, 115', ap Scenarij, režija, fotografija in montaža: Drago Graf Glavne vloge: Primož Vrhovec, Tamara Derviševic, Anja Wutej, Damjan Vavh Zvok: Janez Skobe Producenti: Tamara Derviševic, Drago Graf, DigiGRAL V Jutri se nevidno in subtilno prepletajo usode treh posameznikov, ki so se znašli na samem robu obupa in se slednjič odločili za skrajni izhod - samomor. V napeti drami spremljamo tri različne zgodbe junakov in junakinj, ki pogumno iščejo sami sebe in poskušajo ostati zvesti svojim ciljem, četudi morajo za to prestopiti marsikatero mejo. Čeprav se ne poznajo med seboj, vse tri nevidno povezuje skoraj naključno znanstvo in hkrati posebno prijateljstvo s senzibilnim brezdomcem, ki jih bo zaznamoval za zmeraj. Tomorrow is a movie about three different stories, about crossing the lines and searching for yourself, and about three individuals whose path is crossed by a homeless man, who will change their lives forever. Po projekciji pogovor z režiserjem Dragom Grafom! Poletje s Sangaile (Sangailes vasara/The Summer of Sangaile) ljubezenski, Litva/Francija/Nizozemska, 2015, DCP, barvni, 88', sp Scenarij in režija: Alante Kava'i'te Glavne vloge: Julija Steponaityte, Aiste Diržiute, Jurate Sodyte, Martynas Budraitis Saulius, Laurynas Jurgelis Fotografija: Dominique Colin Montaža: Joelle Hache pa jo spodbuja, naj se osvobodi strahu in končno vzleti ... Dekleti se zaljubita in poletje preživljata v svojem lastnem, skorajda pravljičnem svetu. 17 year-old Sangaile is fascinated by stunt planes. She meets a girl of her age at the summer aeronautical show, nearby her parents' lakeside villa. Sangaile allows Auste to discover her most intimate secret, and finds in her teenage love the only person to truly encourage her in flying. 8 18.30 Tom v Ameriki (Tom in America) igrani, ZDA, 2014, DVD, barvni, 17', bp Scenarij: Jeffrey Solomon, Scott Hess Režija: Flavio Alves Montaža: Carlos Flores, Julian Amaro Glavne vloge: Burt Young, Sally Kirkland, Jacques Mitchell, Alex Kruz Fotografija: Jordan Parrott Zvok: Charlie Green Glasba: Jack Woodbridge Produkcija: Roy Wol Zgodba o poročenem starejšem moškem, ki živi v predmestju New Yorka. Med brskanjem po smeteh najde lutko znamenitega Tom of Finlanda, ki sproži v njem dolgo zatajevane želje. Story centers around the life of a married elderly man living in the suburb of New York who, while rummaging through trash in search of things to sell at the local flea market, finds a Tom of Finland doll that triggers a long-ignored impulse. Roberto je že pri 12-ih letih podpiral sandi-nistično revolucijo v Nikaragvi in svoj politični boj nadaljeval v Urugvaju. Trideset let pozneje se bojuje za pravico, da lahko živi kot ženska po imenu Stephania, in si prizadeva, da bi jo sprejeli tako v družbi kot v njeni družini, s katero več let ni imela stikov. Režiser Aldo Garay je njeno življenje, v katerem so se znašli tako nasilje, kakor droge, prostitucija in politična stališča, spremljal s kamero več kot dvajset let in slednjič naredil presunljiv in iskren filmski portret. In The New Man filmmaker Aldo Garay has drafted a personal and tender portrait of a woman looking back on a tempestuous life, in which violence, drugs, prostitution and political commitment have all featured. As 12-year-old boy activist Roberto, now Stephana, she fought alongside the communist Tupamaros in Uruguay and supported the Sandinista revolution in her own country of Nicaragua, as well as agitat- ing for education and social reforms. Now Stephanfa is striving to be accepted by the society she fought for, and her family. Nagrada Teddy za najboljši dokumentarni film z LGBT-tematiko, Berlinale 2015. Samska ženska (Junggesellin/Bachelorette) igrani, Nemčija, 2012, DVD, barvni, 15', ap Scenarij, režija, montaža in produkcija: Anna Linke Glavne vloge: Marlon Kittel, Anja Thiemann Fotografija: Christian Fleischer Zvok: Michael Baranjosch Glasba: Samuel Klemke Mlada in samska Stefanie ne zmore živeti v okolju, v katerem bi lahko bila odkrita, v domačem zakotju pa se trudijo, da bi ji našli fanta. Na zabavi v mestu ne najde fanta, temveč dekle, ki zbudi v njej - in zanjo -presenetljivo zanimanje ... Novi človek (El Hombre Nuevo/The New Man) dokumentarni, Urugvaj/Čile, 2015, DCP, barvni, 79', ap, svp Režija: Aldo Garay Nastopa: Stephanfa Mirza Curbelo Fotografija: Diego Varela Montaža: Federico La Rosa Produkcija: Cordón Films The bachelorette Stefanie is a young woman who, at 26 years old, has not yet managed to live in an environment in which she can be truly herself. At home in the back country, everybody tries to find a man for the last bachelorette in the village, who is not thrilled about this at all. Vanilija (Vainilla/Vanilla) igrani, Španija, 2015, DVD, barvni, 10', ap. Scenarij: Susana López Rubio Režija in montaža: Juan Beiro Glavne vloge: Irene Anula, Ana Rayo, Daniel Pérez Prada, Beatriz Jimeno Fotografija: Nacho López Zvok in glasba: Beltrán Rengifo Produkcija: Giovanni Maccelli, Carlota Coronado % Ü *4r 'N4 V življenju govorimo o banalnih stvareh s tistimi, ki jih imam o radi. Life is talking about silly stuff with the people you love. Čez mavrico (Over the Rainbow) dokumentarni, Nizozemska, 2014, DCP, barvni, 50', ap, svp Režija: Tara Fallaux Fotografija: Nicole Batteke Montaža: Suzanna Noort Zvok: Evelien van der Molen Producentka: Olivia Sophie van Leeuwen Leny ima v svojih poznih šestdesetih letih, ko ji umre mati, končno priložnost, da uresniči svoje mladostne sanje in se odpravi na kolesarjenje po svetu. Njena pot se ustavi na Novi Zelandiji, kjer se nepričakovano zaljubi v žensko in se pri 68. letih torek, 1. 12. 17.00 starosti razkrije kot lezbijka. Po vrnitvi na Nizozemsko postane novopečena lezbijka na sceni, odločena nadoknaditi zamujeno. Čeprav seveda čas teče dalje, Leny tudi pri svojih 82. letih ostaja živahna in ponosna lezbijka in tako predstavlja pozitivni navdih tudi za veliko mlajše generacije. After her mother passed away, Leny (82) finally had time to follow her dream of cycling around the world. She didn't get further than New Zealand where she met the love of her life - another woman. Leny came out of the closet aged 68. Since then she has thrown herself into lesbian life, making up for lost time. She is an inspiration to many, but is not getting any younger. She is determined to make the most of her remaining years. Naz in Malik (Naz&Maalik) tragikomedija, ZDA, 2015, DCP, barvni, 86', svp Scenarij in režija: Jay Dockendorf Glavne vloge: Kerwin Johnson Jr, Curtis Cook Jr, Annie Grier, Asleigh Awusie Fotografija: Jake Magee Montaža: Andy Hafitz Zvok: Mark Corbin, Nicolas Do Glasba: Adam Gunther Producenti: Margaret Katcher, Jacob Albert, Lacey Dorn Najstniška prijatelja Naz in Malik, ki sta muslimanske vere in nerazkrita geja, preživljata svoj newyorški vsakdan v šoli, v molitvi, s stiskanjem po skritih kotičkih, pomagata pa si tudi z ilegalno preprodajo srečk in drugih drobnarij po ulicah in v podzemski železnici. Vse skupaj vedno začinita z duhovitimi dialogi o življenju - dokler jima petkovega popoldneva ne uniči naporna agentka FBI, v prepričanju, da so v ozadju njunega druženja in potepanja skrite teroristične nakane. After their first night together, Naz and Maalik wander the streets of Brooklyn in a giddy summer haze of romance. But an undercover FBI agent flips their world upside-down after she incorrectly assumes 10 ne nosijo kulturne spomine, ravno tako kot pogovori z drugimi pesnicami, prijatelji in raziskovalci. Welcome To This House (2015) is a feature documentary film on the homes and loves of poet Elizabeth Bishop (1911-1979), about life in the shadows, and the anxiety of art making without full self-disclosure. Hammer filmed in Bishops best loved homes' in the U.S., Canada, and Brazil believing that buildings and landscapes bear cultural memories. Interviews with poets, friends, and scholars provide "missing documents" of numerous female lovers. 21.00 their involvement in what appears to be an illegal gun trade. What begins as a sweet ode to love, transforms into a serious and timely study of racism and religion in everyday America. 18.30 Rojstni dan (The Birthday) igrani, Nemčija, 2014, DVD, barvni, 16', ap Scenarij, režija, montaža in produkcija: Daniela Lucato Glavne vloge: Vivian Jung Chang, Yung-Ching Chiu Fotografija: Fabio Mota Zvok in glasba: Jacopo Vannini Tajvanki Ron in May živita v Berlinu. Ob bližajočem se Roninem rojstnem dnevu ju različna ljubezen, ki jo čutita druga do druge, postavi pred vrata pomenljive spremembe. Two Taiwanese girls, Ron and May, are living in Berlin. As Ron's birthday approaches, the different love that they feel for each other places them in front of a meaningful change. Dobrodošli v tej hiši (Welcome to This House) igrani dokumentarni, ZDA, 2015, blu-ray, 79', svp Scenarij, režija in montaža: Barbara Hammer Nastopajo: Kathleen Chalfant (glas), Barbara Hammer, Erin Miller Fotografija in zvok: Barbara Hammer, Stephanie Testa Glasba: Joan La Barbara Produkcija: Barbara Hammer Films Biografija o domovih in ljubeznih pesnice Elizabeth Bishop (1911-1979), o življenju v senci in tesnobi zaradi umetniškega ustvarjanja brez dokončnega razkritja identitete. Legendarna režiserka je posnela priljubljena domovanja pesnice v ZDA, Kanadi in Braziliji, v prepričanju, da stavbe in pokraji- Hommage Vojinu Kovaču-Chubbyju Film in avtor se ljubita 1968, 8mm, čb, 3.54 Zamisel in realizacija: Naško Križnar Nastopajo: Vojin Kovač-Chubby, Milenko Matanovič, David Nez Glasba: Larina pesem iz filma Doktor Živago Portreti in črv 1968, 8mm, čb, nemi, 3.31 Portreti Milenka Matanoviča, Matjaža Hanžka, Andraža Šalamuna, Davida Neza in Vojina Kovača-Chubbyja Performans v Zvezdi s črno plastiko in črvom iz iprena Realizacija: Naško Križnar 11 Sranje 1968, 8mm, čb, 4.06 Scenarij, kamera, režija: Naško Križnar Nastopata: Manca Čermelj, Vojin Kovač-Chubby Glasba: Rolling Stones Lepo je v naši domovini biti mlad 1967, 8mm, čb, 3.09 Zamisel: Vojin Kovač-Chubby Nastopa: Matjaž Hanžek Realizacija: Naško Križnar Iz arhiva Stanka Josta Slovenski Hamlet drama, Jugoslavija (Slovenija), 1980, DVD, barvni, 69' Scenarij in režija: Stanko Jost Glavne vloge: Miro Podjed, Matjaž Arsenjuk, Ljerka Belak, Igor Senič in drugi Fotografija: Mišo Čoh Produkcija: Kino klub Celje Film je scenarist in režiser Stanko Jost posnel na super 8mm, po motivih romana Pa- sreda,2.12. 18.30 Legenda o Narcisu (The Legend of Narcissus) animirani, Nemčija, 2013, DVD, barvni, 4' Scenarij, režija, montaža, fotografija, zvok in glasba: Olga Guse Produkcija: Svetlana Guseva Legenda o Narcisu v novi postavitvi - v obliki prilike o toleranci in zoper homofo-bijo. The Legend of Narcissus is in a new arrangement. The film is a parable about tolerance and against homophobia. Jutri (Tomorrow) igrani, ZDA, 2014, DVD, barvni, 14', bp Scenarij: Joshua Paul Johnson Režija: Leandro Tadashi vleta Zidarja Dolenjski Hamlet. Učitelj pride na novo delovno mesto v šolo na vasi. Tu se zbliža s svojimi dijaki, med katerimi začnejo krožiti govorice, da ima rad mlade fante. Družbenokritična ost se potencira v vilinskem nočnem golem plesu. Po projekciji pogovor z režiserko Majo Weiss in igralko Ljerko Belak, letošnjo dobitnico Borštnikovega prstana! Glavne vloge: Daniel Rashid, Zachary Roozen, Katie Baker Fotografija: Ted Martland, Sam Ziaie Montaža: Avi Glick, Edson Oda Glasba: Nick Soole Zvok: Lindsay Armstrong, Jamie Napoli Produkcija: Ivan Bordas, Priscilla Spencer Clarka in Trevorja na novoletni večer prevevajo skrbi o prihodnosti njunega prijateljstva, a Trevorjeva prošnja Clarku, naj mu pomaga spoznati dekle, bo njuno življenje spremenila. New Year's Eve 1999 finds college-bound Clark and Trevor concerned about the future of their friendship, and a request for Clark to be Trevor's wingman ensures things will never be the same again. Drugo življenje tatov (The Second Life of Thieves) melodrama, Malezija/Švica/Nizozemska, 2014, DVD, barvni, 88', ap, svp Režija: Woo Ming Jin Glavne vloge: Alan Chung, MayJune Tang, Berg Lee, Emily Lim, JY Teng Fotografija: Kong Pahurak, Kenny Chua Montaža: Edmund Yeo Zvok: Sorayos Prapapan Glasba: Wong Woan Foong Produkcija: Greenlight Pictures Vaški vodja Tan ugotovi, da mu je žena ušla z njegovim dobrim prijateljem Laijem, s katerim je sam imel desetletja skrivno razmerje. Razočarani Tan se nepričakovano spoprijatelji z Laijevo hčerko Sandy, skupaj 12 se odpravita na iskanje Laija, v resnici pa je to njuno čustveno potovanje, ki jima bo odpiralo tako stare kakor nove rane. Drugo življenje tatov je slikovita meditacija o ljubezni, izgubah in obžalovanju. The Second Life Of Thieves follows Mr Tan, a village elder, who discovers his wife has disappeared with his good friend Mr Lai, with whom he had a secret relationship for decades. Lai's daughter Sandy, who had suspected an affair of a different sort, embarks with Mr Tan on a storytelling journey filled with memories, love, loss and discovery. 21.00 Pikantno (Le Piment/Pepper) igrani, Kanada, 2014, DVD, barvni, 7', ap Scenarij: Patrick Aubert, Chantal Bellavance, Frederique Proulx, Eloise Tanguay-Simard Režija in produkcija: Patrick Aubert Montaža: Sandrane Ducimetiere Fotografija: Vincent Allard Glavne vloge: Chantal Bellavance, Frederique Proulx, Elod'se Tanguay- Simard Zvok: lan Ellemo Vaginino življenje (Vagina Is The Warmest Colour) komedija, ZDA/Francija, 2015, barvni, 12', bp Scenarij, režija, montaža in produkcija: Anna Margarita Albelo Igrata: Anna Margarita Albelo, Oceane Marie Rose Glasba: Allyson Newman Zvok: Deborah Degouts Fotografija in produkcija: Isabelle Desmond Produkcija: Burning Bra Productions Masaža (El Masaje/The Massage) igrani, Španija, 2013, DVD, barvni, 5', ap Scenarij, režija, montaža, fotografija in produkcija: Rodrigo Canet Glavne vloge: Elena Esparcia, Elisa Villaba Zvok in glasba: Elena San Miguel Prijateljici se dogovorita za srečanje, ki se odvije v nepričakovano smer. Two friends arrange a meet-up that takes a very special turn. \ Boleče prebujanje para po večeru fantazij ... Za izpuhtelimi sanjami pride resničnost. The painful awakening of a couple after an evening of fantasies . Dreams evaporate, reality appears. Vaginino življenje se obrne na glavo, ko se zaljubi v Francozinjo. Režiserko, ki jo poznamo po filmu Kdo se boji Vagine Wolf?, je tokrat navdihnil razvpiti lezbični film Adelino življenje. A vagina's life is turned upside down when she falls in love with a French woman. Inspired by Blue is the Warmest Color. 13 S&M Sally komedija, ZDA, 2015, DVD, barvni, 80', svp četrtek, 3. 12. 17.00 Keniji: homofobije v srednji šoli, prvega skrivnega obiska gejevskega lokala, nesrečne ljubezni med prijateljema - gejem in strejtom, prve seksualne izkušnje s plačanim belopoltim fantom in načrtovanja pobega lezbičnega para v nestrpnem okolju s kaznovalnimi zakoni. Stories of our Lives documents the hidden personal stories of lovers, fighters, rebels and the community histories that characterize the queer experience in Kenya. A series of vignettes are based on true stories collected for the Stories Of Our Lives project. Posebna nagrada žirije Teddy, Berlinale 2015. Brezplačna projekcija na dan kulture! Scenarij, režija, montaža in produkcija: Michelle Ehlen Glavne vloge: Jen McPherson, Michelle Ehlen, Shaela Cook, Scott Keiji Takeda Fotografija: Olivia Kuan Glasba: Johnny Harris Produkcija: Ballet Diesel Films Ko bučarka Jamie ugotovi, da njena punca raziskuje BDSM spolnost, jo močno zaskrbi, da bo sama nazadovala v posteljnih spretnostih, zato ji predlaga, da bi skupaj začeli obiskovati podzemne S&M klube. Jamie, ki si za to priložnost nadene ime Sally, je sicer vajena življenja v lezbični zvezi z ustaljeno delitvijo vlog butch in femme, a doživi nemalo presenečenj, kajti njena punca pokaže v raziskovanju seksualnosti veliko več drznosti. Očarljiva komedija o razbijanju tabujev in globoki ljubezni. When Jamie finds out her girlfriend Jill has spent time exploring BDSM, her insecurities about falling behind in the bedroom push her to propose that they start going to underground clubs. Jamie decides to use the pseudonym Sally so she can stay anonymous but still look like she's using her real name, which apparently she thinks makes her look cool. Identifying as the butch one in a traditional butch/femme couple, "Sally" assumes she will take the dominant role in their escapades, with Jill as her submissive, but Jill has ideas of her own. Zgodbe o naših življenjih (Stories of Our Lives) drama, Kenija/Južna Afrika, 2014, blu-ray, čb, 61', svp Scenarij: Jim Chuchu, Njoki Ngumi Režija: Jim Chuchu Glavne vloge: Kelly Gichohi, Paul Ogola, Tim Mutungi, Mugambi Nthiga, Rose Njenga Fotografija in montaža: Jim Chuchu, Dan Muchina Produkcija: The Nest, v sodelovanju z Uhai/Eashri Omnibus petih zgodb, kratkih vinjet, ki se opirajo na resnične queerovske izkušnje v Jabolko za androgina (An Apple for the Androgyne) animirani, Nemčija, 2015, DVD, barvni, 7' Scenarij, režija, montaža, fotografija, zvok in glasba: Olga Guse Produkcija: Svetlana Guseva Androgin je simbol človeka, postavljenega med različna spola. Skozi življenje se pomika med moškim in žensko, med Adamom in Evo - od znotraj in od zunaj. Androgyne is a symbol of man born physically or mentally between the two sexes. 14 Throughout his life, he is torn between male and female, Adam and Eve inside and outside. Ni pomembno, kdo (A qui la faute/No Matter Who) igrani, Francija, 2015, DVD, barvni, 19', ap Scenarij in režija: Anne-Claire Jaulin Montaža: Julie Lena Fotografija: Pierre-Hubert Martin Glavne vloge: Illys Barillot, Louisiane Gouverneur, Anita Simic, Elisa Noyez, Pauline Demians, Anne-Claire Jaulin, Albane Danflous Glasba: Alice Guerlon-Kourouklic, Fanny Krief, Anne-Claire Jaulin Zvok: Philippe Deschamps Produkcija: Frédéric Dubreuil Skupina mladih deklet se odpravi taborit. Za Marie in Lise je poletje čas prve zaljubljenosti in prebujajoče se seksualnosti -ter čas, ko se bosta naučili spoprijemanja z večino in večinsko moralo. Zaprisežena devica (Vergine giurata/Sworn Virgin) drama, Italija/Svica/Nemčija/Albanija/Kosovo, 2015, DCP, barvni, 84', sp Scenarij: Laura Bispuri, Francesca Manieri, po literarni predlogi Elvire Dones Režija: Laura Bispuri Glavne vloge: Alba Rohrwacher, Flonja Kodheli, Lars Eidinger, Luan Jaha, Bruno Shllaku, Ilire Celaj, Drenica Selimaj Fotografija: Vladan Radovic Montaža: Carlotta Cristiani, Jacopo Quadri Hana is growing up in an archaic alpine landscape in Albania where the old codes and traditional gender roles prevail. She escapes the fate of a wife and servant when, in accordance with the Kanun, the traditional Albanian law, she pledges herself to life-long virginity, thus sacrificing her femininity for perceived freedom. From now on, she is treated like a man. She is given a dagger and the name of Mark. But after ten years of seclusion, she decides to change her life and takes the train to Milan, where her sister lives with her family. It's summertime and a troop of young girls are headed to scout camp. For Marie and Lise, it is a time for their first sparks of emotion, a time to learn more about desire and how one confronts a group and their morality. Zvok: Marc von Sturler Glasba: Nando Di Cosimo Produkcija: Vivo Film, v koprodukciji s Colorado Film Productions, Bord Cadre, Match Factory Production, Era Film Mlada Hana odrašča v goratem, odmaknjenem delu Albanije, kjer prevladuje strogo patriarhalni način življenja s plemenskimi primesmi, v katerem ženske nimajo izbire svobodnega odločanja. Ker se Hana navdušuje nad »neženskim« življenjskim slogom, jo očim zaščiti pred okoljem tako, da jo z obredom tradicionalnega zakona »kanun« iniciira v t. i. virdžino, ki zaživi kot moški z imenom Mark. Po desetih letih življenja v izolaciji se odloči oditi v svet in obiskati svojo sestro Lillo, ki živi z družino v Milanu. A Markova/Hanina spolna identiteta in seksualnost se ne zlijeta zlahka s predstavami sodobnega sveta. 15 Nečimrnost (La vanité) tragikomedija, Švica/Francija, 2015, blu-ray, barvni, 75', ap, svp member of the association, and Treplev, young prostitute, David embarks on his ultimate night with total strangers. Po projekciji pogovor z režiserjem Lionelom Baierjem. Produkcija: The Kingdom - Marie-Odile Gazin, v koprodukciji z Lyon Capitale TV in Cinaps TV Pet moških se zbere v skupini, ki se pripravlja na velik izziv - prvo padalsko izkušnjo. Med pripravami in inštrukcijami ter učenjem o pravilih varnosti, od katerih bo pri bližajočem se prvem skoku kmalu odvisno njihovo življenje, si delijo še eno izkušnjo -vsi so hiv-pozitivni. Dokumentarni film, ki prinaša veliko osupljivih trenutkov, iskrenih besed, razkritih strahov in življenjske radosti. Five men meet for their first parachuting experience. As they discover the initial instructions and safety rules their lives will soon depend on, they share another experience, being HIV-positive and undergoing triple-therapy treatment. Full of intense and breathtaking moments, the film also gives them a chance to express profound feelings enhanced by a growing friendship and some hilarious moments. Brezplačna projekcija! Scenarij: Lionel Baier, Julien Bouissoux Režija: Lionel Baier Glavne vloge: Patrick Lapp, Carmen Maura, Ivan Georgiev Fotografija: Patrick Lindenmaier Montaža: Jean-Christophe Hym Zvok: Raphael Sohier, Matthieu Fichet, Bruno Reiland, Stéphane Thiébaut Produkcija: Bande à part Films, Les Films du Poisson, RTS Radio Télévision Suisse, SRG SSR Priletni David Miller je zbolel in se odločil za prostovoljno smrt. Za evtanazijo si je izbral najboljšo hotelsko sobo, datum in metodo. Ko pride medicinska sestra Esperanza, sodelavka organizacije za pomoč pri evtanaziji, se izkaže, da nenadoma ni nikogar od bližnjih, ki bi ga spremljal in bil priča evtanaziji, kot zahteva procedura. David se mora opreti na tujo pomoč in za spremstvo na svoji zadnji poti prosi Trépleva, mladega vzhodnoevropskega prostituta iz sosednje hotelske sobe. Grenke življenjske teme režiser izvirno predela v humorne. David Miller wants to die and chooses assisted euthanasia. He planned everything: the place, the time and the manner. However, nothing goes right. With Esperanza, 16 petek, 4.12. 17.00 18.30 :ivi! Ziv (Vivant!/Alive!) dokumentarni, Francija, 2014, DCP, barvni, i J, ap, svp Režija: Vincent Boujon Nastopajo: Vincent Leclercq, Matteo Montenegro, Romain Porion, Pascal Sudour, Eric Tisserand, Et Richard Malblanc, Tommy Mangin, Annick Michel, Olivier Eveno, Pierre Chiarello Fotografija: Boubkar Benzabat Zvok: Jean-Barthelemy Velay Glasba. Alice Perret Fifi gre na plažo (Fifi va a la plage/Fifi by the Sea) animirani, ZDA, 2014, DVD, barvni, 5' Scenarij in režija: Kathryn Roake Montaža: Rachel Fedde Fotografija: Robert Lyons Glasba: Melissa Elledge Zvok: Kathryn Roake, James Kreaun Produkcija: Kathryn Roake Na Coney Islandu igriva psička, ki so ji všeč druge psičke, zaide v težave. HIV IN AIDS NA FILMU Film seveda ni mogel mimo pojava aidsa. Same epidemije se je loteval na različne načine. Zlasti televizijski filmi so skušali učinkovati s šokom, sentimentom, ganotjem. Visokoproračunski filmi so igrali na gledljivost in usmiljenje. Realnejšo in tršo podobo pa so prinašali nizkoproračunski, ki so nemalokrat zavzeli aktivistično vlogo. Zlasti slednji so nastajali tudi izven ZDA. Spodaj navajam nekaj najodmevnejših filmov, ki smo jih lahko videli tudi pri nas. Filmi, ki zajemajo ženske in aids, so obravnavani posebej. Zgodnja zmrzal (An Early Frost), ZDA, 1985, režija John Erman Ta televizijski film je sploh prvi film, ki se dotika aidsa oziroma hiva. Mladi odvetnik Michael svoji družini razkrije svojo homoseksualnost in svojo okuženost. V času, ko je bila diagnoza aids hkrati že smrtna obsodba, so oče, mama in sestra v paničnem strahu. Družinska melodrama prinaša tudi vrsto vzgojno-informativnih elementov, vsekakor pa je ta film, ki je doživel izjemno gledanost, odprl pot tudi vsem drugim s to tematiko, ki so mu sledili. FGLF 1991. Virus ne pozna morale (Ein Virus kennt keine Moral), Nemčija, 1985, režija Rosa von Praunheim Legendarni nemški režiser nizkoproračun-skega in »garažnega« filma Rosa von Praunheim si seveda ni mogel kaj, da se ne bi spopadel z novo grožnjo gejevskemu svetu. To je storil v svoji maniri, v obliki kolažne-ga dokumentarnega filma, z obilo satiričnih primesi in provokacij. Zgodba se odvija okoli lastnika savne Rudigerja in njegovega ljubč-ka Christiana, študenta glasbe, sledi pa cela paleta različnih oseb, kot recimo terapevt, ki bolnemu Rudigerju svetuje »naj se pripravi na bolečino, kot da je sama lepota«, ženska, ki si želi otroka z gejem, »preden vsi je in niti najmanj usmiljenja vredna figura. Dogajanje je osredotočeno na poslovilno zabavo, ki prinaša tudi vrsto komičnih elementov in tri osrednje hite skupine Bronski Beat. FGLF 1994. Dolgoletno prijateljstvo (Longtime Companion), ZDA, 1989, režija Norman Rene pomrejo«, ali marksist, za katerega so žrtve aidsa »jutrišnji proletariat«. Film smo si lahko ogledali na FGLF leta 1990, skupaj z njegovim naslednjim dokumentarcem na isto temo Molk je smrt, iz leta 1990. Poslovilni pogledi (Parting Glances), ZDA, 1986, režija Bill Sherwood Prvi film s tematiko aidsa, ki je dosegel širšo publiko. Pripoveduje o skupini prijateljev ge-jev, v katero zareže aids. Film je bil predvajan na rednem sporedu in tudi na slovenski televiziji. The Living End ZDA, 1992, režija Greg Arraki Edini film režiserja, ki je leta 1990 umrl za posledicami aidsa - se je pa s tem filmom nedvomno zapisal v klasiko lgbt-filma. Ge-jevski par Michael in Robert se pripravljata, da Robert za dve leti odpotuje na delo v Afriko - toda njegovi pravi motivi se skrivajo v krogu njunih ekscentričnih prijateljev, med katerimi je tudi njegov bivši fant Nick, rock zvezda, ki umira zaradi aidsa. Nick je pravo nasprotje vseh podob aidsa na filmu v osemdesetih in devetdesetih, močan Eden prvih filmov, ki jih uvrščamo v val New Queer Cinema, brezkompromisno udari s popolnim nasprotjem solzavim aids-zgod- bam. Luke je nemiren in brezbrižen klatež, John pa sramežljiv črnogledi filmski kritik, oba sta geja in oba sta okužena s hivom. Po njunem nenavadnem srečanju in potem ko Luke ubije homofobnega policaja, se odpravita na poslednji »road trip« z motom »Fuck everything«. Nekakšna gejevska verzija filma Thelma & Louise je s svojim cinizmom, z romantiko in zmedenostjo hitro postala kultna na področju neodvisnega filma. FGLF 1993. Divje noči (Les nuits fauves), Francija, 1992, režija Cyril Collard Film je režiser posnel po svojem avtobiografskem romanu z istim naslovom, ki je izšel leta 1989. To je bil njegov prvi in edini film, umrl je kmalu zatem, ko so film začeli predvajati. Jean, filmski snemalec, je biseksualen in hiv-pozitiven. Ima strastno razmerje z najstnico Lauro, hkrati osvaja igralca ragbi-ja Samyja in ima številne naključne seksualne partnerje v zavetju temnih parkov. Laura sprejema njegovo biseksualnost in njegovo okuženost, sama celo zavrača uporabo kondomov. Samy pusti svojo punco in začne živeti z Jeanom. Vsi trije padejo v vrtinec avtodestruktivnega vedenja, ki se na koncu izpoje v Jeanovi pomiritvi. FGLF 1993. Filadelfija (Philadelphia), ZDA, 1993, režija Jonathan Demme ton), ki je pripravljen sprejeti njegov primer, torej tožbo proti firmi, ki jo pred smrtjo tudi dobi. Film je bil pri nas predvajan v kinematografih in na televiziji, po vsem svetu pa je znan tudi po nosilni pesmi Brucea Spring-steena Streets of Philadelphia. In orkester je igral dalje (And the Band Played On), ZDA, 1993, režija Roger Spottiswoode Impozantna televizijska dokudrama je nastala po istoimenski knjigi aktivista Randyja Shiltsa in podaja zgodovino aidsa, s številnimi dejstvi, tako da so filmu očitali precejšnjo neživljenjskost. Epidemiolog Don Francis postane leta 1981 pozoren ob številnih smrtih gejev, ob katerih vzroki niso jasni. Poda se v raziskave, iskanje finančne pomoči in politične podpore. Slednjič ugotovi, da se ta nova bolezen aids prenaša virusno in s pomočjo številnih znanstvenikov po svetu odkrije virus hiv. Ljudje pa medtem vedno bolj umirajo. V filmu nastopa tudi močna igralska zasedba. FGLF 1994. Življenje v Silverlakeu (Silverlake Life: The View from Here), ZDA, 1993, režija Peter Friedman in Tom Joslin Eden prvih mainstreamovskih hollywudskih filmov, ki odpira teme aidsa, homoseksualnosti in homofobije. Tom Hanks igra vplivnega odvetnika, ki skriva svojo usmerjenost in dejstvo, da ima hiv. Toda sodelavci opazijo na njem bolezenske spremembe in pod pretvezo napake je odpuščen. Slednjič le najde odvetnika (igra ga Denzel Washing- dve pa tvorita lezbični par. Film je zgrajen iz 15-ih delov, v katerih so izseki iz življenj in romanc protagonistov. Ti se dotikajo tem, kot so pretepanje pedrov, homofobija, aids, zavrnitev staršev, samomori. Eksperimentalni pristop dovaja v film tudi druge materiale, ki še podkrepijo določeno mladostno brezizhodnost. FGLF 1995. Zero Patience Kanada, 1993, režija John Greyson Izredno odmeven in presunljiv realističen film, posnet z video kamero iz roke, ki nazorno dokumentira zadnje mesece razmerja med Tomom Joslinom in njegovim partnerjem Markom, ki se oba bojujeta z aidsom - vse do Tomove smrti. Vsakdanji opravki predanega para, jemanje zdravil, kratki sprehodi v park, vse postaja zaradi napredujočega aidsa vsak dan večji napor, ki ga znova in znova premaguje njuno upanje in volja do življenja. Ta verjetno najbolj avtentičen dokument življenja z aidsom je prejel številne nagrade, predvajan pa je bil na mnogih televizijah (tudi na slovenski) in dosegel na milijone gledalcev. Čist odštekani (Totally F***ed Up), ZDA, 1993, režija Gregg Araki Drugi film tega provokativnega režiserja, ga je nedvomno vpisal v New Queer Cinema. Sledimo šestim najstnikom, štirje so geji, Kanadski režiser New Queer Cinema, kasneje avtor nam znanih filmov Lilije, Neobrezan in Proteus, je posnel svojevrstni glasbeni film o domnevnem »Patient Zero«, ki naj bi prinesel hiv v Severno Ameriko. Na njegovi sledi je geograf in seksolog iz 19. stoletja Richard Burton, ki se poda v savne ter izpra-šuje žrtve aidsa, aktiviste, zdravnike in celo duha samega Zerota. Burton pri tem po 170 letih ugotovi, da je gej, in ima psevdo-romanco z duhom. K nenavadnosti zgodbe dodajo svoje še pesmi, petje in ples. Režiser je na številne napade odgovarjal, da je bila epidemija za vse tako depresivna, da je bil že čas ustvariti bolj zabaven in seksi film, ki pa vseeno prinaša tehtna sporočila. Mularija (Kids), ZDA, 1995, režija Larry Clark Kontroverzna in provokativna najstniška drama, ki podaja surov portret klape brezbrižnih urbanih najstnikov, ki ves svoj čas namenja potikanju po ulicah, obiskovanju zabav, parjenju in drogiranju. Zgodba je postavljena v začetek devetdesetih, na vrhunec epidemije aidsa. Glavni junak, šestnajstletni Telly, je obseden z devicami in že na začetku filma seksa z dvanajstletno deklico. Jennie, ki je enkrat seksala z njim in z nikomer drugim, se s prijateljico odide testirat za spolne bolezni - izkaže se, da je seropozitivna. Začne iskati Tellyja, da bi mu povedala, da je okužen in da ne bi več prenašal virusa. Ta seveda brezbrižno živi s klapo, med alkoholom in drogami ter v stalnem iskanju devic. Film je bil pri nas predvajan na rednem sporedu, kasneje tudi na nacionalni televiziji in kinotečno za šolske projekcije. Darilo (The Gift), ZDA, 2001/2002, režija Louise Hogarth vzgajal v športnika in pokončnega človeka. Nekega dne pa Nikhila aretira in odpelje policija. Razvedelo se je namreč, da je bil njegov test pozitiven na virus hiv, kar je še v začetku devetdesetih dopuščalo vladi, da osami ljudi s hivom oziroma aidsom. Starši se mu tako rekoč odpovejo in se zaradi osramočenosti preselijo v drugo mesto. Edina, ki mu stojita ob strani in se tudi pravno bojujeta za njegovo izpustitev, sta sestra Priče (Les témoins), Francija, 2007, režija André Téchiné Anamika in njegov fant Nigel. Po Nikhilo-vi smrti njegovi starši sprejmejo Nigela kot sina. Moj brat Nikhil je verjetno prvi indijski mainstreamovski film, posnet v klasični bol-lywoodski maniri s petjem, katerega glavni junak je homoseksualec. FGLF 2006. Leto brez ljubezni (Un año sin amor), Argentina, 2005, režija Anahí Berneri f Bareback pomeni hoten seks brez kondoma. Bug chaser je nekdo, ki se hoče namerno okužiti z virusom hiv. Gift giving pomeni zavesten prenos virusa hiv na neokuženo osebo. Dokumentarec proučuje fenomen namerne okužbe z virusom hiv, ki se je razširil po gejevskih spletnih straneh in seks zabavah, kjer je prevladalo novo reklo: Ne sprašuj in ne govori. Ameriški geji govorijo o neuspehu aids-preventive, stranskih učinkih zdravil, obžalovanju zaradi okužbe in o želji, da bi se znebili večnega strahu in negotovosti pred okužbo. Mar seropozitiven status res pomeni tudi konec strahu pred okužbo? Kaj se je zgodilo s preventivo? Kontroverzen film, ki je na vseh festivalih dvignil veliko prahu, tudi po projekciji na FGLF 2005, ko je sledila živahna okrogla miza. Moj brat Nikhil (My Brother Nikhil), Indija, 2005, režija Onir Nikhil Kapoor živi s svojo družino v indijskem obalnem mestu Goa. Je državni prvak v plavanju, v ponos svojemu očetu, ki ga je Virus hiv, ki se pojavi v začetku osemdesetih let, presenetljivo poveže usode ljubimcev in prijateljev obeh spolov in različnih spolnih usmerjenosti ter jih prisili v razkrivanje skritih ljubezenskih vezi. Mladi Manu, ki si s sestro deli sobo v Parizu, se spoprijatelji s starejšim zdravnikom Adrienom. Na izletu z ladjo se jima pridružita Adrienova prijatelja Sarah in Mehdi, ki sta ravnokar dobila otroka. Manu se zaplete v skrito ljubezensko afero s policijskim preiskovalcem Mehdijem. Adrien je razočaran, ker ga je Manu nenadoma zapustil. Nekega večera pa na mla-deničevem telesu zagleda lise, ki spominjajo na takrat še novo in neznano bolezen ... Francoski filmski mojster prefinjeno odvija zgodovino aidsa. FGLF 2007. Kaj zdaj? Spomni me (Agora? - Lembra-me), Portugalska, 2013, režija Joaquim Pinto Argentinska režiserka je scenarij za svoj prvenec Leto brez ljubezni napisala skupaj s Pablom Perezom na osnovi njegovih dnevnikov. Življenje filmskega junaka Pabla, mladega pisatelja z aidsom, sprva spominja na zlovešče odštevanje časa. Skoraj dokumentarno spremljamo njegove vsakdanje opravke v stanovanju, ki si ga deli z duševno nestabilno teto, nesporazume z očetom, od katerega je še vedno precej finančno odvisen, in pogoste obiske pri zdravniku. Tisto, kar ga poleg pisanja dnevnika, v katerem redno opisuje tudi napredovanje svoje obolelosti za aidsom, in upanja, da bo nekoč le objavil svojo poezijo, zares drži pokonci, pa so srečanja v sadomazohistični skupini, kjer spozna privlačnega Martina. FGLF 2006. Joaquim Pinto (1957), priznani portugalski režiser, ki že 20 let živi s hivom in se spopada s hepatitisom C, na zelo oseben način govori o življenju, ljubezni, trpljenju in zdravju. Odkrita refleksija o času in spominu, epidemiji in globalizaciji, o preživetju onkraj vseh predvidevanj ter o neskladni in absolutni ljubezni. Izjemen film je tudi posvetilo minulim in preživelim prijateljem, prejel pa je kar petnajst mednarodnih nagrad, tako kritike kot občinstva, med drugim glavno nagrado na prestižnem filmskem festivalu v Locarnu. FGLF 2014. Brane Mozetič ŽENSKE IN AIDS NA FILMU Vse, kar si želiš (Boys on the Side), ZDA, 1995, režija Herbert Ross V komični drami se na zanimiv način prepletejo življenja treh izrazitih ženskih likov, ki si po naključju delijo stroške na poti z ameriške Vzhodne obale na Zahodno. Jane (Whoopi Goldberg) je glasbenica in pevka, ki ostane brez dela. Robin je agentka za nepremičnine, namenjena v Kalifornijo. V Pittsburghu pobereta še tretjo sopotnico, Holly, ki je na begu pred nasilnim partnerjem, razpeče-valcem droge. Dekleta se »na cesti« spoprijateljijo, zabavajo, skrbijo druga za drugo in spoznavajo tudi neznane, včasih temačnej-še plati sopotnic. Jane je razkrita lezbijka, Robin ima zdravstvene težave zaradi aidsa, ki jih sprva prikriva, Holly živi v strahu, da je prekoračila silobran in ubila svojega partnerja. Eden redkih filmov devetdesetih, ki obravnava heteroseksualno žensko z aid-som, je opozoril na zakritost tega področja v vsakdanjem življenju. Gia ZDA, 1998, režija Michael Cristofer Televizijski biografski film o tragičnem življenju prve ameriške vrhunske manekenke Gie Marie Carangi, ki jo je nepozabno upodobila vzhajajoča zvezda Angelina Jolie in za vlogo prejela zlati globus. Gia se iz Fi-ladelfije preseli v New York z namenom, da bi postala manekenka, in hitro pritegne pozornost vplivne agentke Wilhelmine Co- za »imune« pred okužbo. Pri nas je bil film dosegljiv na videokasetah, videli pa smo ga lahko tudi na televiziji. Moja dežela (My Own Country), ZDA, 1998, režija Mira Nair Film je posnet po avtobiografskem romanu. Po diplomi iz medicine se vzhodnoindijski zdravnik Abraham Verghese, specialist za nalezljive bolezni, preseli v Tennessee, kjer se poroči s plesalko Rajani. Zgodba se do- oper. Četudi Gijina kariera strmo napreduje, jo močno prizadene Wilhelminina smrt, in ko izkusi težko osamljenost, začne iskati uteho v drogah. Zaljubi se v Lindo, s katero sta se spoznali na foto shootingu, a ljubezen ne more več rešiti Gie, ki raje kot Lindo izbere heroinsko odvisnost. Slednjič se ji le posreči rešiti odvisnosti, a se pokaže, da se je med vbrizgavanjem droge že okužila s hi-vom. Film, ki je pokazal povsem druge plati znane manekenke, je bil posnet v času, ko se aids ni dosti omenjal v povezavi z ženskami, sploh pa ne z lezbijkami, ki so veljale gaja v letu 1985, ko se je aids začel širiti iz urbanih ameriških predelov tudi na ruralna, kjer so bili neznanje in predsodki še večji. Abraham se odloči, da bo pomagal okuženim in prevzel ozaveščanje tudi v gejevskih klubih in kmalu postane priljubljen zaradi svoje zavzetosti in zdravljenja brez predsodkov. Med njegovimi pacienti je tudi okuženi heteroseksualni par, saj mož živi prikrito biseksualno življenje. Ko žena izve, da je mož okužil tudi njeno sestro, naredi samomor. Priznana indijska režiserka je pričarala nekaj izjemnih portretov s hivom okuženih ljudi v neprijaznih časih ruralne Amerike. Chrissy Avstralija, 1999, režija Jacqui North Chrissy je lezbijka iz družine štirih hčera v avstralskem Perthu. Je tudi najboljša prijateljica režiserke Jacqui North, ki se je odločila posneti dokumentarni film o njeni nenavadni in težki usodi. Chrissy je bila namreč posiljena pri sedemnajstih letih in zaradi komplikacij, nastalih po posilstvu, so ji morali odstraniti maternico. Duševne in telesne rane so jo pahnile v surovo vedenje in na pot skrajnega samouničevanja. Pri osemnajstih se je okužila s hivom, kar je pred svojo družino zelo dolgo prikrivala, saj se je v tistih časih le malo govorilo o lezbij- trenutek, ko bo šla hči prvič v šolo, kakor se film tudi konča. Prvi celovečerec v zulujščini je bil tudi nacionalni kandidat za tujejezič-nega oskarja. Ohranjanje življenja (Life Support), ZDA, 2007, režija Nelson George kah s hivom, poleg tega je okužba veljala za takojšnjo smrtno obsodbo. Film se začne v času, ko je Chrissy zaradi razvitega aidsa že nastanjena v sydneyjskem hostlu, ki ga vodi aids-organizacija Bobby Goldsmith Foundation. Prikazuje zadnje leto njenega življenja, ki ga po razkritju svojega stanja preživi s prijatelji, prijateljicami in družino. Film je eden prvih dokumentarcev o lezbijki z aidsom. Leta 2000 je na Berlinalu prejel nagrado žirije Teddy, namenjene filmom z lgbt-tematiko. Yesterday Južna Afrika, 2004, režija Darrell Roodt Televizijski film temelji na resnični zgodbi o Ann Wallace (Queen Latifah), ki so ji pred enajstimi leti diagnosticirali okužbo s hčerko. Še vedno pa jo preganja preteklost in nerazrešeno razmerje z odtujeno starejšo hčerko, za katero je kot narkomanka pred enajstimi leti izgubila skrbništvo. Toda Ann je odločena, da se bo spoprijela z vsemi demoni preteklosti. Življenje je dragoceno (Precious), ZDA, 2009, režija Lee Daniels Film, posnet po romanu »Push« pisateljice in pesnice Sapphire, z veliko žlico zajema kar nekaj perečih sodobnih tem. Že na začetku se razkrije, da je šestnajstletna črnska najstnica Precious s preveliko težo, pa še nepismena, okužena s hivom; dobila ga je od očeta, ki jo je spolno zlorabljal, sam pa je že umrl zaradi bolezni, povezane z aidsom. Verjetno je okužena tudi njena mama, ki pa si tega noče priznati. A Precious je odločena, da svojega stanja ne bo sprejela kot smrtne obsodbe. Drugi otrok, ki ga rodi v času srednje šole, je hiv negativen. Precious bo presekala začarani krog nasilja, zanikanja in brezupa, ki so del vsakdana njene družine. Filmska pripoved kaže, da je moč najti upanje in podporo tudi v tako brezizhodni ekonomski in družinski situaciji, v kakršni je odraščala Precious, in da okužba s Mlada mati Yesterday živi sama s sedemletno hčerko Beauty v odmaknjeni in revni zulujski vasi. Njeni dnevi minevajo v trdem delu na polju, da bi lahko preživela sebe in otroka. Po vztrajnem kašlju končno odpeša-či v lokalno bolnišnico na pregled, kjer izve, da ima aids. Odpravi se k možu Johnu, ki dela v rudniku v Johannesburgu, ker ga želi obvestiti, da je tudi sam bolan, saj jo je nedvomno okužil prav on. John se na novico odzove agresivno, ženo pretepe ter zavrne. A čez čas močno zboli in izgubi delo v rudniku, nakar se vrne v vas in Yesterday prosi za odpuščanje. Ona požrtvovalno skrbi zanj v lastni mali bolnišnici, saj se vaščani bojijo aidsa in bolnika zavračajo, uradna bolnišnica pa je zasedena. Po moževi smrti je Yesterdayina edina želja, da bi še doživela hivom. Okužila se je v času, ko je bila narkomanka in si je skupaj s tedanjim fantom Slickom vbrizgavala kokain. Slick je bil takrat že okužen, a ji tega ni povedal. Ann se leta pozneje očisti drog ter poskuša zaživeti znova in osmisliti svoje življenje s hivom. Postane zelo aktivna v lokalni organizaciji za aids, živi z možem, s katerim imata mlajšo hivom ne vpliva na starševske sposobnosti in uresničevanje svojih sanj. Suzana Tratnik 25 LET DOLGOLETNEGA PRIJATELJSTVA Ko je film Dolgoletno prijateljstvo (Longtime Companion) po nekaj festivalskih projekcijah izšel v ameriških kinematografih maja 1990, je aids v slabih desetih letih samo v ZDA terjal okoli 120.000 življenj. Veliko ljudi je za bolezen izvedelo iz članka Lawrencea Altmana z naslovom »Redka vrsta raka pri 41 homoseksualcih«, ki ga je objavil New York Times 3. julija 1981, in skrivnostna, čeprav dozdevno omejena zdravstvena kriza je v nekaj letih postala strahotna epidemija, ki so jo zaznamovali predsodki, predvsem pa od virusa nič kaj manj strupen molk. V tistih letih je umrlo veliko ljudi, ki so se poklicno ukvarjali z gledališčem, plesom in filmom, toda sama homoseksualnost je bila še vedno precejšen tabu in s tematiko aid-sa se je takrat spopadlo le nekaj gledaliških dram (Tako kot je in The Normal Heart) in TV-filmov (Zgodnja zmrzal in priredba igre Tako kot je). Leta 1986 se je v nekaj ameriških kinematografov neslišno prikradel samo majcen neodvisen film Poslovilni pogledi, ki kljub dobrim kritikam ni pustil posebnega pečata, verjetno zato, ker je režiser sam nekaj let po izidu filma umrl za aidsom. Za mejnik, ki je prebil molk na nekoliko širši ravni, velja prav Dolgoletno prijateljstvo Normana Reneja, ki učinkovito preprosto prikaže zgodbo o skupini gejev v New Yorku ob širjenju epidemije in izgubljanju številnih prijateljev. To je bil namreč prvi neodvisni film na to temo s širšo distribucijo, zaradi katere je bil deležen tudi večje medijske pozornosti. Zaradi sporne tematike so imeli ustvarjalci na voljo komaj 1,5 milijona dolarjev proračuna, toda kljub številnim težavam je film nazadnje imel 4,6 milijona dolarjev izkupička. Pomenljivo je tudi, da je bil igralec Bruce Davison nominiran za zlati globus in celo oskarja za stransko vlogo. Dandanes dobivajo neodvisni filmi veliko pozornosti in prestižnih nagrad, takrat pa je bil to izjemen uspeh. Izvršnemu producentu Lindsayju Lawu so bile marginalne teme zelo pri srcu. Nekaj let prej je v kinodvorane pripeljal filmsko priredbo slovitega romana Jamesa Baldwina Pojdi in povej na gori, in ker sta filmska in televizijska industrija tako ignorirali dogajanje ob izbruhu aidsa, je naročil filmski projekt, ki je postal Dolgoletno prijateljstvo. Scenarist Craig Lucas je že dolgo hotel spisati zgodbo o prvih letih epidemije, in čeprav je končno naletel na odobravanje, si ni predstavljal, da bo pot tako težavna. Naivno je mislil, da bo tematika vse zanimala tako kot njega, vendar je naletel na nepričakovano homofobijo. Ustvarjalci so želeli čim več odmevnih imen, da bi pritegnili občinstvo, vendar se igralci niso ravno tepli za vlogo v tem filmu. Tudi tistim, ki jih je projekt zanimal, so agenti odsvetovali, da bi bili kakorkoli vpleteni. Produkciji je nazadnje uspelo zbrati nekaj filmskih igralcev, predvsem pa nekaj uveljavljenih imen z newyorške gledališke scene, kot so bili Campbell Scott, Mark Lamos in Mary-Louise Parker. Slednja se še danes spominja, da je to edina vloga, ki jo je kdaj sprejela, še preden je prebrala scenarij, saj je že prej sodelovala z Lucasom in Renéjem in zanju je bila pripravljena igrati karkoli. Dolgoletno prijateljstvo ni bil samo eden prvih igranih filmov o aidsu, temveč tudi eden redkih, ki so se znali otresti karikiranja in pretiranega stereotipiziranja gejev. Šlo je za običajne ljudi s povsem običajnim življenjem, ki se morajo nenadoma spopadati z izredno neobičajnimi okoliščinami. Vendar pa so pretresljiva doživetja, ki učinkovito odražajo situacijo na širši ravni, prikazana skozi osebne zgodbe glavnik likov, z vsemi vidiki vsakdanjega življenja, ki je tudi v najmračnejših trenutkih lahko zabavno ali celo smešno. René ni hotel izumetničene zgodbe. Zdeti se je moralo, da se je snemalna ekipa pojavila v bolnišnici in ujela prijatelje med povsem običajnim pogovorom. Podobno je bilo z glasbo. Prejel je številne predloge in prelepe, ganljive skladbe, vendar jih je brez pomislekov tudi zavrnil. »Ljudje ne poslušajo tega, ko izvedo, da imajo hiv. Poslušajo Madonno, Blondie, trapaste in všečne popevke.« Njegov brezkompromisno trezni odnos se vsekakor pozna v vtisu, ki ga daje film, zlasti če ga primerjamo s slovito Filadelfijo (1993) in nedavnim Normalnim srcem (2014), ki se skoraj nesramno zgleduje po Dolgoletnem prijateljstvu, ampak je seveda namenjen mlajši in kljub informacijskemu napredku nič kaj bolje ozaveščeni i-generaciji. Dolgoletnemu prijateljstvu daje posebno moč prav režijska odmaknjenost, nežna diskretnost, ki ne obsoja, temveč samo spremlja. In nas prav s tem bistveno bolj gane od pretirano čustvenih (hollywoodskih) ma-hinacij. Navsezadnje gre za zelo oseben film. Tako René (ki je med snemanjem filma zbolel za aidsom) kot Lucas sta še predobro poznala grozljive vidike epidemije. Že nekaj dni po objavi Altmanovega članka v New York Timesu je Lucasov prijatelj hudo zbolel in umrl po komaj 36 urah. Epidemija se je tako hitro širila, da je zelo kmalu poznal vsaj trideset ljudi, ki so bili bolni ali že mrtvi. Ko je začel pisati scenarij za film, jih je bilo že skoraj sto. Osmrtnice v časopisu so bile vsak dan polne preminulih moških, starih 30 ali 40 let, in vse so se končale z enakim stavkom: »Za njim žaluje dolgoletni prijatelj.« Lucas in René se tako z zadnjim prizorom na neki način spopadata s smrtjo, ki ju je obdajala. Ko se Willy, Fuzzy in Lisa sprehajajo po prazni plaži, se zazrejo v prihodnost, ki se je zdela leta 1988 še posebno nemogoča. »Rad bi bil tu, če kdaj najdejo zdravilo,« reče Willy in tedaj priteče na obalo gruča ljudi, med katerimi so njihovi izgubljeni prijatelji, kot čarobna vizija konca neke vojne, ki izpuhti tako nenadno, kot se je pojavila. Dandanes ima ta konec posebno zgodovinsko in seveda čustveno težo in nedvomno bo imel nekoč še večjo. Luka Pieri JAZ IN AIDS Moje gejevsko seksualno življenje se je zares začelo v februarju leta 1984. Seveda sem bil prej že nekajkrat zaljubljen v fante, pa tudi nekaj mečkanj in fafanj sem dal skozi (če ne omenjam še nekajletnega rednega heteroseksualnega življenja), a vse to je bilo precej neozaveščeno, neimenovano. Štrikanje, bari, diski so se mi odprli šele v Parizu, in z njimi fantje, ki niso bili zadovoljni le s premetavanjem po postelji, temveč so hoteli fuk. To pa je bilo že leto histerije aidsa na zahodu, junija je umrl Michel Foucault, tudi slovensko gibanje se rodi z aidsom: že v publikaciji Viks, s podnaslovom Homoseksualnost in kultura, z dne 2. april 1984, beremo zgodovino aidsa in intervju, iz katerega je jasno, da so se že pripravljali na primere doma. Viks sem tedaj prebral, tudi na par dogodkov prvega Magnus festivala konec aprila istega leta sem šel, potem pa spet v Pariz, kjer sem nedvomno naletel na številna opozorila pred to »pedrsko kugo«. Po eni strani me je kar razganjalo ob prihodu v ge-jevski nočni vrvež, po drugi pa me je bilo strah. Mislim, da tedaj še ni bilo razširjeno mnenje, da kondomi preprečujejo prenos, tudi reklamirali jih še niso. Ostalo ti je, ali da se izogibaš nevarnejšemu seksu, čeprav tudi to ni bilo povsem jasno, kaj to je, ali pa da enostavno tvegaš. Bil sem preveč svež, premalo obveščen, tvegal sem, ne na veliko, pa vendar. Kmalu sem srečal stalnega partnerja in potem leta seksal samo z njim, obenem pa upal, da sem edini tudi zanj. Pa vendar me je skrbelo in po enem od povratkov sem se odločil za testiranje. Ne vem, ali je bil september 1985 ali leto kasneje, Infekcijska klinika je začela s testiranjem, in jaz, poln gejevske energije sem direktno iz Pariza vstopil v ambulanto, ki je komaj začela s testiranji. Sprejel me je dr. Ludvik Vidmar, postavljal mi je različna vprašanja, zelo previdna, kar se tiče homoseksualnosti. Jaz pa seveda nisem imel težav, nobenih zadržkov, bil sem brez občutka, v kakšni družbi se nahajam, kam sem se vrnil, dokaj direktno sem mu govoril o svojem gejevskem seksu, da mu je bilo kar nerodno, lahko da je celo zarde-val, kdo ve, če je pred mano sploh že naletel na tak primer odkritosti. Test sem položil in Bil sem preveč svež, premalo obveščen, tvegal sem, ne na veliko, pa vendar. spomnim se, da mi je precej odleglo. Aids je bil tedaj smrtna bolezen, zdelo se je, da imaš po odkritju morda še dva ali tri mesece življenja. To res ni bil hec! A od vekomaj sem rad hodil po robu in aids me je začel malo bolj zanimati. Sekcija Magnus je februarja leta 1985 izdala poseben ciklostiran zvežčič o aidsu (Vse, kar ste hoteli vedeti o aidsu, a si niste upali vprašati), tudi ta mi je prišel v roke. Decembra 1986 je sekcija v Cankarjevem domu organizirala okroglo mizo o aidsu ter izvedbo gledališke predstave SNG Maribor Tako kot je W. M. Hoffmana, a vse to je šlo mimo mene, ker sem bil odsoten. Maja 1987 sem odšel na razstavo v Galerijo Škuc (O aidsu proti aidsu), ki je nadomeščala začetek potem nikoli izvedenega četrtega festivala Magnus. Prav v zvezi z njim je slovenska histerija okoli aidsa dosegla vrhunec. In na razstavi so že delili kondome! Mislim, da sem se prav na tej razstavi prvič srečal z aktivisti, in ker so me nekateri že poznali kot pesnika, ki piše ho-mopesmi, me je nekdo povabil, da bi se pridružil Magnusu. Magnusu, ki je tedaj že razpadal. Verjetno sem se dejansko pridružil v začetku leta 1988, novi postavi Magnusa, v kateri je bil najbolj zagret Boris Pintar, prav tako nov član. Zasebno sem se še vedno dobival s svojim fantom iz Pariza, ne spomnim pa se, ali sva začela uporabljati kondome. Ti pa so bili nedvomno obvezen repertoar mojega nadaljnjega aktivi-stičnega življenja. Druga številka Gayzina, ki je izšla oktobra 1988, je imela aids že na naslovnici, aids smo vključevali v vse aktivnosti, ki smo jih izvajali. Pa vendar pravega zagona na tem področju ni bilo videti - ne nazadnje je bila to za vse skrajno depresivna tema. Jeseni 1989 sem začel delati v gledališču Glej, kjer sem spoznal Lidijo Jurjevec. Vztrajno me je nagovarjala, da je treba nekaj storiti v zvezi z aidsom, da ima za sabo zaslombo ZSMS, kasneje ZSMS-liberalne stranke, in da se je treba povezati s stroko. Tako smo pri ZSMS ustanovili skupino Aids-help, ki je »združevala zainteresirano stro- Testiranje je ves čas delovalo tudi kot pritisk na državne ustanove, da končno sprejmejo anonimnost in da odmerijo sredstva za tako testiranje. kovno in laično javnost«, oblikovala program in svoje zahteve in pobude prek ZSMS posredovala v slovenski parlament. Med prvimi javnimi dogodki je bil pogovor o aidsu, ki je 3. 12. 1989 potekal v Roza disku (pred samim začetkom disko večera), na katerem sta bili prisotni tudi dr. Dunja Piškur-Kosmač in dr. Irena Klavs, obe z Inštituta za varovanje zdravja (z obema smo potem sodelovali leta ali celo desetletja). Aids-help je deloval bolj kot skupina za pritisk, ki naj bi druge izvajalce pripravila k ukrepanju. Predvsem je skušal doseči, da bi republika ustanovila poseben sklad za boj proti aidsu, iz katerega bi se financirale akcije in dejavnosti. Zavzemal se je »za strokovno in stalno obveščanje ter izobraževanje skozi šolski sistem; za dnevna, tedenska in mesečna reklamna sporočila; za brezplačno in anonimno testiranje; za profesionalno delo za preprečevanje širjenja infekcije z virusom hiv in s tem v zvezi za ustanovitev posebne Komisije za aids pri Izvršnem svetu; za dodaten trud pri intrave-noznih narkomanih; za pravno zaščito obolelih in okuženih; za izrecno prepoved diskriminacije obolelih in okuženih«. Na pobude je Izvršni svet SRS odgovoril 30. januarja 1990, v glavnem negativno. Našteli so ves trud, ki ga je že dotlej država namenjala problematiki aidsa, in obljubljali dodatna sredstva, ki pa jih bodo dodelili strokovnim ustanovam - vsekakor so pobudo o posebnem skladu zavrnili. Na zavrnitev smo se marca sicer pritožili, a brez uspeha. Naše srečanje s predstavniki IVZ, Infekcijske klinike in Mikrobiološkega inštituta (MI) pa je konec 1989 le obrodilo zelo konkreten rezultat. Debata o anonimnem in brezplačnem testiranju, kateremu so v glavnem vsi nasprotovali, saj tako ne bi mogli nadzirati okuženih, se je končala tako, da je dr. Miha Likar, vodja MI, prevzel to testiranje na svoja ramena. MI je bil znan kot referenčni laboratorij za aids za celotno Jugoslavijo, Likar pa kot tisti, ki se je pogumno spopadel z novim virusom: že na začetkih testiranj 1985 je sam pral pribor in epruvete, tudi jemal kri, ker se je drugo medicinsko osebje enostavno balo imeti kakršenkoli stik z morda okuženo krvjo. Za tehnično izvedbo smo se torej zmenili kar z njim. Pripravili smo mu letake z besedilom za testirane, vprašalnik in napotke o testiranju, kajti uradni nosilec projekta je bil Aids-help (po njegovem hitrem zamr-tju pa Škuc-Magnus), izvajalec pa MI. Na začetku je Likar osebno jemal kri vsem, ki so se odločili za to anonimno in brezplačno testiranje. Kasneje sta to prevzeli dr. Stanka Ovčak in Lidija Kristančič. Sam sem bil z njima v stiku več let, vsake toliko sem ju obiskal na Mikrobiološkem inštitutu, da smo pregledali statistike. To testiranje je ves čas delovalo tudi kot pritisk na državne ustanove, da končno sprejmejo anonimnost in da odmerijo sredstva za tako testiranje. To se je zgodilo šele po letu 1995 in tedaj je anonimno in brezplačno testiranje prešlo na Infekcijsko kliniko. Aids-help je skušal tudi sam nabrati denar za delovanje, tako je 22. marca 1990 organiziral humanitarni koncert v Mariboru, ki pa je bil precejšen polom. Manjša zmaga je bila le še vključitev predstavnika NVO v tedanjo Komisijo za aids - mene - tako da sem v tej dokaj papirnati komisiji sedel kar nekaj let (kar je bilo bolj ali manj depresivno). Moje sobivanje z aidsom pa ni bilo depresivno le v stiku z birokratskim aparatom, s prikrito homofobijo, z aidsfobijo, z očitno borbo za denar, pač pa še bolj v konkretnih stikih z okuženimi. Največji tovrstni šok sem nedvomno doživel na konferenci nevladnih aids-organizacij Eurocaso, oktobra 1990 na Dunaju. Bil sem bolj ali manj naiven aids-aktivist brez stika z realnostjo. Zaprepaden sem ugotovil, da me obkrožajo skoraj sami okuženi aktivisti, ki so govorili iz svojih enj, iz stvarnosti smrtne bolezni, ljudje vdrtih oči, izsušeni ali drugače od bolezni načeti posamezniki, sicer mnogi še mladi, a že zapisani smrti. Slike s te konference so verjetno dokončno splanirale eno od poti mojega življenja. Aids se je vpletel v akcije in projekte, ki sem jih vodil, v moje pisanje, prevajanje, urejanje, v moje zasebno življenje, v svetovanje, pomoč, v delo z drugimi organizacijami in institucijami, aids je odnesel veliko ljudi, ki sem jih občudoval, in prizadel druge, ki sem jih imel rad. To moje sobivanje z aid-som me je po svoje tudi oblikovalo, zaznamovalo moj pogled na svet in ljudi. Brane Mozetič PROJEKT ODZIV NA HIV Projekt potrebujemo, ker je pri nas večina okuženih s hivom moških, ki imajo spolne odnose z moškimi (MSM). Njihovo število raste. Med zdravstvenimi delavci je premalo specifičnih znanj o hivu in MSM. Cilj projekta je zmanjšanje/preprečitev širjenja bolezni, povezanih z življenjskim slogom (hiv/ostale spolno prenosljive okužbe-SPO). S projektom bomo: • vzpostavili/izvajali celovit program promocije varne spolnosti in testiranja na hiv v skupnosti, izven zdravstvenih institucij • povečali število usposobljenih strokovnjakov za hiv/MSM (45) To bomo dosegli: • s celovito, inovativno komunikacijsko kampanjo (novi mediji, novo terensko delo, nove možnosti testiranja, multidisciplinarna raziskava dinamik okužbe, refleksija učinkovitosti) • z izobraževanjem za različne profile strok. Največ bodo pridobili MSM (mladi, starejši, s podeželja) in strokovnjaki. Norveški partner dodaja pomembne izkušnje s hivom in MSM, ki si jih bomo izmenjali na bilateralnih študijskih obiskih/simpoziju. Skupaj bomo evalvirali dejavnosti in jih nadgrajevali. /o/ norway grants RFPuB! IKA M ClvFNll-^ m t!lin h r.ui klpt iii